Mainos

Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 66 007
  • 521

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Kausi 2023 päättyi viime viikonloppuna ja siitä syystä myös Jatkoaikaan tulevan kauden ketju auki. Max Verstappen rikkoi oikeastaan kaikki kausikohtaiset ennätykset menneellä kaudella ja on ylivoimainen ennakkosuosikki voittamaan mestaruuden myös tulevalla kaudella. Autoa koskevat säännöt pysyvät lähes samana kuin viime kaudella, siksi ketjun otsikko on se mikä on. Ainoat varsinaiset sääntömuutokset ovat ilmeisesti tulossa tuohon sprinttiformaattiin.

Valmistajat ja kuljettajat:

Red Bull - Max Verstappen & Sergio Perez
Mercedes - Lewis Hamilton & George Russell
Ferrari - Charles Leclerc & Carlos Sainz
McLaren - Lando Norris & Oscar Piastri
Aston Martin - Fernando Alonso & Lance Stroll
Alpine - Pierre Gasly & Esteban Ocon
Williams - Alexander Albon & Logan Sargeant
Racing Bulls - Yuki Tsunoda & Daniel Ricciardo
Stake - Valtteri Bottas & Zhou Guanyu
Haas - Nico Hülkenberg & Kevin Magnussen

Williamsilla tosiaan vielä toinen kuljettaja varmistamatta, useampi nimi on ollut esillä sille paikalle joten päivitetään sitten kun kuski varmistuu. AlphaTaurin uusi nimi on huhujen mukaan Racing Bulls, ja Alfa Romeo -nimi vetäytyy formuloista ja oman ymmärryksen mukaan ennen Audin tuloa sarjaan talli kulkee jälleen Sauber-nimellä. Näihin saadaan myös varmistukset toivon mukaan pian.

Kolmen päivän talvitestit alkavat Bahrainissa 21. helmikuuta, itse kausi käyntiin samalla radalla poikkeuksellisesti lauantaina 2. maaliskuuta Ramadanin vuoksi. Myös toinen kisa Saudi Arabiassa ajetaan lauantaina samasta syystä viikkoa myöhemmin. Ennätysmäärä kisoja myös luvassa eli 24. Omasta mielestä alkaa olemaan pari liikaa mutta siitä voi olla montaa mieltä.

Mennyt kausi on vasta päättynyt, mutta minkälaisia odotuksia palstalla on ensi kaudesta? Itsellä suurin mielenkiinto kohdistuu siihen, millaisen auton McLaren ensi kaudelle rakentaa. Tuulitunneliaikaa on RB:tä, Mersua ja Ferraria enemmän ja auto oli monta kisaa kuluneen kauden aikana jo toiseksi nopein. Verstappenia en usko että edes Norris pystyy haastamaan muuta kuin yksittäisissä kisoissa, mutta taistelu Maxin takana käy toivottavasti yhtä kuumana kuin menneenä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On tietysti ihan mahdollista, ellei jopa todennäköistä, että Max rallattelee mestariksi myös ensi vuonna. Itse en kuitenkaan ole kiinnostunut lähtemään seuraavaan kauteen "valmiiksi hävinneenä", vaan olen optimistinen sen suhteen, että ainakin yksi talli kykenee haastamaan Red Bullin ihan tosissaan. Päättyneellä kaudella oli kuitenkin mukana kolme tallia, jotka eivät lopulta olleet hirvittävän kaukana Red Bullista, vaikka Maxin vauhti olikin heille liikaa. Eli McLaren, Mersu ja Ferrari olivat niin lähellä, että jokaisella on mahdollisuudet nousta haastamaan Red Bullia ihan tosissaan, jos kehitysaskeleet osuvat kohdilleen. Myös Aston Martin oli alkukaudesta lähellä ja resursseja sieltäkin löytyy, eli sitäkään en täysin sulkisi laskuista pois.

Mielenkiinnolla siis kohti seuraavaa kautta. Monien suomalaisten silmissä F1 on menettänyt kiinnostavuutta, kun mukana ei ole huipputalleissa ajavia suomalaisia, mutta omalla kohdalla näin ei ole käynyt. Toki Maxin ylivoima on vienyt mestaruustaistolta hohtoa, mutta tämä on lopulta kohtalaisen tuttua F1:ssä. Kun joku kuski voittaa mestaruuden ylivoimaisesti, niin se tavallaan luo mielenkiintoa seuraavalle kaudelle, kun lähdetään katsomaan, että pystyykö joku talli ja/tai kuski haastamaan tällä kertaa.

Päättyneellä kaudella nähtiin kärjen takana varsin tasaista taistoa. Tuntui siltä, että jokaisella tallilla oli jossain kisassa omat etsikkoaikansa ja huippusuorituksia nähtiin kaikilta talleilta jossain kohtaa. Tämä lupaa hyvää myös tulevaa kautta ajatellen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Täällä myös vahva usko, että Max & Red Bull on ensi kaudellakin lyömätön yhdistelmä, mutta perustuen neljän tallin tasaiseen rintamaan RB:n takana, uskon näistä ainakin yhden olevan aiempaa lähempänä. @Wimrfin nostama Mclarenin tuulitunneliaika voi olla ratkaiseva tekijä siinä, että juuri he nousevat Maxin kovimmaksi haastajaksi.

Kuskiosasto on pitkälti sama kuin tälläkin kaudella, eli tehtaiden puolella tulee tapahtumaan suurimmat tason muutokset ensi kaudeksi.

24 kisan kalenteri on kyllä todella täyteen pakattu ja viimeinen kisa ajetaan 8.12.2024 ja tämän vuoden viimeisen kisan ajankohdan jälkeen ajetaan vielä kaksi kisaa ensi kaudella (ylipäätään viimeiset 3 kisaa painetaan viikon välein). Ainoat suuremmat muutokset kalenterissa vaikuttaisi olevan Kiinan paluu koronan jälkeen mukaan ja lisäksi Suzuka ja Baku suurinpiirtein vaihtaneet paikkoja kalenterissa. Matkustelun kannalta kalenteri on mallia "ihan hyvä", kun liikutaan melko mukavasti alueittain Lähi-itä, Aussit/Aasia, Eurooppa, Aasia, Amerikat, Lähi-itä. Miami ja Montreal vielä kun saataisiin edes peräkkäisiksi kisoiksi, saati samaan nippuun muiden Amerikan kisojen kanssa (nyt Shangai-Miami-Imola-Monaco-Montreal-Barcelona) niin tuota voisi kutsua jopa järkeväksi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ensi kausi on erittäin suurella todennäköisyydellä viimeinen pitkään aikaan kun suomalainen kuski ajaa F1:ssä. Ihan sillä vimmalla varmaan pitää jokunen kisa katsoa, vaikka Bottakselta en mitään enää odotakaan. Täysin mukavoitunut omassa roolissaan, kerää hyvät massit ja lähtee pois.

Mites Tuukka Taposen ajot lopulta sujui? Tulokkaista ilmeisesti sarjan paras, mutta mihin riitti? Ensi kaudella toivotaan isoa steppiä eteenpäin.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Bottas on niin nähty ja jo pidemmän aikaa on sitä ollutkin. Kun tajusi ettei pärjää Hamiltonille niin sen jälkeen on ollut niin yksi muiden joukossa ja paljon umpisurkeita viikonloppuja. Alkuun (2017) esitti hyviä otteita mutta sen jälkeen oikeastaan vaan vitutti että vei kuskipaikan Mersulta kun jonossa oli aika monta kaveria jotka olisi ollut kiva siellä nähdä. Tiimidynamiikan kannalta hyvä kuski kun hyväksyy aseman kakkoskuskina ja välillä on ihan nopeakin, etenkin aika-ajossa. Edes tuo Williams-aika ei oikein itseä vakuuta, Massa oli 2009 onnettomuutensa jälkeen varjo itsestään ja hävisi esimerkiksi Alonsolle aivan pystyyn Ferrari-vuosina. Ei siis mikään mittari Valtterille omissa kirjoissa. Mielestäni jopa yliarvostettu kuski. Nopea aika-ajossa, mutta kisoissa ja racecraftissa todella, todella kaukana vaaditusta tasosta että oikeasti pärjäisi. Anteeksi kaikki Bottas-fanit :D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Bottas on niin nähty ja jo pidemmän aikaa on sitä ollutkin. Kun tajusi ettei pärjää Hamiltonille niin sen jälkeen on ollut niin yksi muiden joukossa ja paljon umpisurkeita viikonloppuja. Alkuun (2017) esitti hyviä otteita mutta sen jälkeen oikeastaan vaan vitutti että vei kuskipaikan Mersulta kun jonossa oli aika monta kaveria jotka olisi ollut kiva siellä nähdä. Tiimidynamiikan kannalta hyvä kuski kun hyväksyy aseman kakkoskuskina ja välillä on ihan nopeakin, etenkin aika-ajossa. Edes tuo Williams-aika ei oikein itseä vakuuta, Massa oli 2009 onnettomuutensa jälkeen varjo itsestään ja hävisi esimerkiksi Alonsolle aivan pystyyn Ferrari-vuosina. Ei siis mikään mittari Valtterille omissa kirjoissa. Mielestäni jopa yliarvostettu kuski. Nopea aika-ajossa, mutta kisoissa ja racecraftissa todella, todella kaukana vaaditusta tasosta että oikeasti pärjäisi. Anteeksi kaikki Bottas-fanit :D
2019 (to whom it may concern...) oli Valtterilta vielä ihan hyvä (alku)kausi.
Williams aikana tallikaverin voittamisen lisäksi tuli myös hyviä kisasuorituksia ja podiumeja, olihan hän aika konsensus best-of-the-rest silloin kun Nicon paikka vapautui. Toki suhteet Totoonkin oli eduksi.

Mites Tuukka Taposen ajot lopulta sujui? Tulokkaista ilmeisesti sarjan paras, mutta mihin riitti? Ensi kaudella toivotaan isoa steppiä eteenpäin.
Ei se ihan huonosti sujunut, mutta paremminkin olisi voinut mennä. Ensi kaudella ilmeisesti ajaa Formula Regionalia, mutta tallia ei ole kai vielä julkaistu. Varmaan optimi olisi jatkaa Preman tiimissä, toki tallikaverit siellä kovimpia myös.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
2019 (to whom it may concern...) oli Valtterilta vielä ihan hyvä (alku)kausi.
Williams aikana tallikaverin voittamisen lisäksi tuli myös hyviä kisasuorituksia ja podiumeja, olihan hän aika konsensus best-of-the-rest silloin kun Nicon paikka vapautui. Toki suhteet Totoonkin oli eduksi.
Näin se oli että yleisen konsensuksen mukaan Valtteri oli Williamsilla, jos ei nyt paras niin parhaimpia kuskeja kärkitallien ulkopuolella. Toki viimeiset "to whom it may concernit" oli hieman myötähäpeää aiheuttavia, mutta erityisestiensimmäisillä mersukausilla Bottas oli kyllä nopea kuski, ja tuloksena Mersulla viidessä vuodessa 10 voittoa, 58 podiumia ja 20 paalua viidessä vuodessa ja 2xMM-sarjan toinen ja 2xMM-sarjan kolmas.

Jos nyt vertaa muihin kakkoskuskeihin aikansa parhaissa talleissa maailmanmestarien takana, niin:
- Perez 3 vuotta, 5 voittoa, 23 podiumia, 3 paalua. 1xMM-sarjan toinen, 1xMM-sarjan kolmas
- Webber 4 vuotta (2010-2013), 7 voittoa, 32 podiumia, 12 paalua, 3xMM-sarjan kolmas.
- Barrichello 6 vuotta, 9 voittoa, 61 podiumia, 13 paalua. 2xMM-sarjan toinen, 1xMM-sarjan kolmas.
Ja vielä erikseen
- Rosberg 2 vuotta (2014-2015), 11 voittoa, 30 podiumia. 2xMM-sarjan toinen. Paalujen määrää noilta kausilta en helposti löytänyt.

Pari viime kautta Alfalla ollut toki enemmän tai vähemmän vain osallistumassa kisoissa (vaikka 2022 alkukausi olikin hyvä), mutta parhaimmillaan oli kuitenkin sarjan kärkikuskeja. 2014 pesi Williamsilla myös niin Vettelin kuin Alonson, vaikka toki Red Bull ja Ferrari eivät parhaimmillaan tuolla kaudellaan ollut.

Itsekin Bottasta tulee nykyään parjattua ja valitettavan usein ihan aiheestakin, mutta menneitä tuloksia katsomalla selviää, että kyllä sitä vauhtia on riittänyt ja ihan omilla ansioilla Mersun rattiin pääsi.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Mielenkiinnolla siis kohti seuraavaa kautta. Monien suomalaisten silmissä F1 on menettänyt kiinnostavuutta, kun mukana ei ole huipputalleissa ajavia suomalaisia, mutta omalla kohdalla näin ei ole käynyt. Toki Maxin ylivoima on vienyt mestaruustaistolta hohtoa, mutta tämä on lopulta kohtalaisen tuttua F1:ssä. Kun joku kuski voittaa mestaruuden ylivoimaisesti, niin se tavallaan luo mielenkiintoa seuraavalle kaudelle, kun lähdetään katsomaan, että pystyykö joku talli ja/tai kuski haastamaan tällä kertaa.

Juu itelläkin on kyllä mielenkiinto säilynyt, vaikka suomalaisia ei ole huipputalleissa. Muitakin mielenkiintoisia kuskeja löytyy, joiden takia formulat on vuodesta toiseen kiinnostaneet ja ovat mulle NHL:n ja Snookerin ohella se laji, jota eniten seuraan.

Mennyt kausi ei ollut tylsä. Toki mestaruustaiston osalta joo, mutta Red Bullin takana tapahtuikin ja paljon. Oli erittäin mielenkiintoinen kausi, ainakin minulle. Siellä on Aston Martin, Mercedes, McLaren ja Ferrari todella tiiviinä pakkana. Suotavaa toki olisi, että edes joku noista edellämainituista pystyisi kunnolla haastamaan Red Bullin. Mutta en pidätä hengitystäni sen suhteen. Adrian Newey on nero, kuten kaikki tietää. En ylläty, jos Verstappen ja Red Bull taas rallattelevat mestaruuteen. Ei se minua haittaa, jos tulevalla kaudella takana nähdään vähintään samanlaista taistoa kuin viime vuonna.

Bottas, no en tiedä. Kyllähän Valtteri ajaa osaa, siitä ei pääse mihinkään. Mutta kyllähän se kuuluisa sokea Reettakin näkee, että ura alkaa olemaan ehtoopuolella. Halutessaan löytäisi melko varmasti jostakin tallista paikan, jos/kun ei jatka enää Sauberin organisaatiossa.

Mulla on jotenkin aina mennyt suomalaisten kanssa silleen, että se toinen kuski kiinnostaa enemmän. Häkkinen-Salo ja sitten Räikkönen ajoi samaan aikaan kuin Kovalainen ja Bottas. Jotenkin se jonkinlainen ns. tunneside syntyy tiettyyn kuljettajaan, kansallisuuteen katsomatta. Mutta totta kai tälleen suomalaisena suomalaisiin kuljettajiin tuo korostuu.

Mielenkiinnolla kyllä odotan tulevaa kautta. En muuten muista että milloin viimeksi ollaan nähty, että kuski kavalkadi pysyy lähes identtisenä? Joku huhu oli, että myös Sargeant jatkaisi otteistaan huolimatta Williamsilla. Noh, jatkoi tai ei, niin en muista kyllä milloin viimeksi näin vähän on nähty muutoksia kuskien suhteen.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Mielenkiinnolla kyllä odotan tulevaa kautta. En muuten muista että milloin viimeksi ollaan nähty, että kuski kavalkadi pysyy lähes identtisenä? Joku huhu oli, että myös Sargeant jatkaisi otteistaan huolimatta Williamsilla. Noh, jatkoi tai ei, niin en muista kyllä milloin viimeksi näin vähän on nähty muutoksia kuskien suhteen.
Sargeant jos jatkaa niin luulisin että on ensimmäinen kerta kun kuljettajat pysyvät täysin samoina. Uskallan myös sanoa että olisi ensimmäinen kerta, kun vain yksi kuski vaihtuu, jos Sargeant ei jatka. Todella merkillistä oikeasti. Yksi syistä myös kun ketjun otsikkoa pohdin niin sana 'evoluutio' tuli ensimmäisenä mieleen. Tuntuu jatkumolta viime kaudesta, mutta pisteet nollataan ja voimasuhteet (toivottavasti) hieman muuttuvat. Toivottavasti joidenkin autojen väritys muuttuisi hieman isommin, ettei Bahrainin kisan alkaessa tunnu siltä että tässä katsellaan viime kautta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Täällä myös vahva usko, että Max & Red Bull on ensi kaudellakin lyömätön yhdistelmä, mutta perustuen neljän tallin tasaiseen rintamaan RB:n takana, uskon näistä ainakin yhden olevan aiempaa lähempänä.
On siellä varmasti jotkut ehkä vähän lähempänä joten ehkä ihan samanlaista ylivoimaa ei nähdä, mutta joku sellaiset n. 15 voittoa varmaankin Verstappen ottaa ensi kaudella.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Bottaksen nykyformista tulee mieleen Sennan sitaatti: "If you no longer go for a gap that exists, you're no longer a racing driver." Viikonloput alkaa kohtalaisen hyvän moisella vauhdilla vapaissa harjoituksissa, kuitenkin aika-ajoissa jumahdetaan ensimmäiseen osioon tai maksimaalisella suorituksella napataan se 15. sija Q2:sta. Flopannutta aika-ajoa paikataan Ferrarilta ulkoistetulla strategiaosaston neronleimauksilla valitsemalla sellaiset renkaat mitä ei koko muulla gridillä ole. Lähdössä tiputaan ainakin 3 sijaa sekä rikotaan auto ensimmäiseen mutkaan mennessä. Kun on kisassa roikuttu 30 kierrosta 0,5 sekunnin päässä Alex Albonista tuhoten omat renkaat, onkin viimeinen viikonlopun rutiini puhallella Mervin haastattelussa sitä, kuinka tiimillä ei ole mitään hajua mikä meni vikaan. Huonoa kisamenestystä voi kuitenkin paikata kosiskelemalla sosiaalisessa mediassa austraalialaisia esittämällä paikallista hillbillyä.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Bottaksen nykyformista tulee mieleen Sennan sitaatti: "If you no longer go for a gap that exists, you're no longer a racing driver." Viikonloput alkaa kohtalaisen hyvän moisella vauhdilla vapaissa harjoituksissa, kuitenkin aika-ajoissa jumahdetaan ensimmäiseen osioon tai maksimaalisella suorituksella napataan se 15. sija Q2:sta. Flopannutta aika-ajoa paikataan Ferrarilta ulkoistetulla strategiaosaston neronleimauksilla valitsemalla sellaiset renkaat mitä ei koko muulla gridillä ole. Lähdössä tiputaan ainakin 3 sijaa sekä rikotaan auto ensimmäiseen mutkaan mennessä. Kun on kisassa roikuttu 30 kierrosta 0,5 sekunnin päässä Alex Albonista tuhoten omat renkaat, onkin viimeinen viikonlopun rutiini puhallella Mervin haastattelussa sitä, kuinka tiimillä ei ole mitään hajua mikä meni vikaan. Huonoa kisamenestystä voi kuitenkin paikata kosiskelemalla sosiaalisessa mediassa austraalialaisia esittämällä paikallista hillbillyä.
Hankala tuolla on itseään motivoida varmasti. Vähän sama kun oot kuolevan kyläkaupan ainut palkattu kassa ja pomo tsemppaa että kyllä se siitä myyntiä tulee vielä vaikka ovesta näkyy vaan susia ja poroja
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi kausi on erittäin suurella todennäköisyydellä viimeinen pitkään aikaan kun suomalainen kuski ajaa F1:ssä. Ihan sillä vimmalla varmaan pitää jokunen kisa katsoa, vaikka Bottakselta en mitään enää odotakaan. Täysin mukavoitunut omassa roolissaan, kerää hyvät massit ja lähtee pois.

Mites Tuukka Taposen ajot lopulta sujui? Tulokkaista ilmeisesti sarjan paras, mutta mihin riitti? Ensi kaudella toivotaan isoa steppiä eteenpäin.
Bottakselle viimeinen kausi. Muutenkin tuntuu, että kaverille nykypäivänä tuo somen ylläpitäminen on se prio1 ja persekuvien jatkuva suoltaminen. Jotenkin vähän sellaista väkinäistä parrasvaloissa roikkumista paskojen suoritusten seassa.

Mites arvon raati, Kalle Rovanperä? 2024 lähtee ajamaan hajanaisis testejä ja rata-autoja puolikkaan rallikauden lomassa. Mikäli ratapuolella löytyisi vauhtia, niin koetteko mahdolliseksi yhdessä RedBullin kanssa mahdollisuuden jopa päästä kiinni superlisenssiin ja jopa F1 paikkaan?

On olemukseltaan jollaintasolla Kimi2.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottaksen nykyformista tulee mieleen Sennan sitaatti: "If you no longer go for a gap that exists, you're no longer a racing driver." Viikonloput alkaa kohtalaisen hyvän moisella vauhdilla vapaissa harjoituksissa, kuitenkin aika-ajoissa jumahdetaan ensimmäiseen osioon tai maksimaalisella suorituksella napataan se 15. sija Q2:sta. Flopannutta aika-ajoa paikataan Ferrarilta ulkoistetulla strategiaosaston neronleimauksilla valitsemalla sellaiset renkaat mitä ei koko muulla gridillä ole. Lähdössä tiputaan ainakin 3 sijaa sekä rikotaan auto ensimmäiseen mutkaan mennessä. Kun on kisassa roikuttu 30 kierrosta 0,5 sekunnin päässä Alex Albonista tuhoten omat renkaat, onkin viimeinen viikonlopun rutiini puhallella Mervin haastattelussa sitä, kuinka tiimillä ei ole mitään hajua mikä meni vikaan. Huonoa kisamenestystä voi kuitenkin paikata kosiskelemalla sosiaalisessa mediassa austraalialaisia esittämällä paikallista hillbillyä.
Aika karu näkemys, kun isolta osin on kuitenkin kyse siitä, että auto on ruudukon huonoimpia. Jos auton maksimaalinen suoritus on 15. sija aika-ajoissa, niin sen saavuttaminen on hyvä suoritus.

Joissain kisoissa jäänyt toki jumiin toisen kuskin taakse, mutta kun on seurannut Bottaksen autossa olevaa kameraa, niin selviää aika nopeasti, että miksei mene ohi. Auto on ollut ilmeisesti viritetty niin, että mutkissa menee mukavasti, mutta suoravauhti kärsii, jolloin ei vain pääse kunnon ohituspaikkoihin. Näitä kompromisseja joutuu tekemään paljon enemmän, kun alla on yksi huonoimmista autoista.

Onhan Bottas toki aina ollut keskimääräistä varovaisempi ja laskelmoivampi kuski, mutta pääosin on saavuttanut sen, mitä tuolla autolla voi saavuttaa.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Bottakselle viimeinen kausi. Muutenkin tuntuu, että kaverille nykypäivänä tuo somen ylläpitäminen on se prio1 ja persekuvien jatkuva suoltaminen. Jotenkin vähän sellaista väkinäistä parrasvaloissa roikkumista paskojen suoritusten seassa.

Mites arvon raati, Kalle Rovanperä? 2024 lähtee ajamaan hajanaisis testejä ja rata-autoja puolikkaan rallikauden lomassa. Mikäli ratapuolella löytyisi vauhtia, niin koetteko mahdolliseksi yhdessä RedBullin kanssa mahdollisuuden jopa päästä kiinni superlisenssiin ja jopa F1 paikkaan?

On olemukseltaan jollaintasolla Kimi2.
Ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia mihinkään f1 tämä nyt on ihan täyttää utopiaa. Toinen ura rallin jälkeen voi löytyä kyllä ties mistä le mansin voittamisesta tai mitä vaan mutta ei nyt ihan oikeesti kukaan ole niin kova talentti että nolla pohjilta formuloihin nousisi aikuisella iällä.

Tuo maailma on aivan toinen ralliin verrattuna ja vaikka arvostan rallia myös niin täysin lasten leikkiä formulaan.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika karu näkemys, kun isolta osin on kuitenkin kyse siitä, että auto on ruudukon huonoimpia. Jos auton maksimaalinen suoritus on 15. sija aika-ajoissa, niin sen saavuttaminen on hyvä suoritus.

Joissain kisoissa jäänyt toki jumiin toisen kuskin taakse, mutta kun on seurannut Bottaksen autossa olevaa kameraa, niin selviää aika nopeasti, että miksei mene ohi. Auto on ollut ilmeisesti viritetty niin, että mutkissa menee mukavasti, mutta suoravauhti kärsii, jolloin ei vain pääse kunnon ohituspaikkoihin. Näitä kompromisseja joutuu tekemään paljon enemmän, kun alla on yksi huonoimmista autoista.

Onhan Bottas toki aina ollut keskimääräistä varovaisempi ja laskelmoivampi kuski, mutta pääosin on saavuttanut sen, mitä tuolla autolla voi saavuttaa.
Alfan suoravauhti saattaa olla jopa heikointa mutta yleisesti vaan otteet näyttää siltä, ettei palo enää ole mukana. Starteista puhutaan, mutta vähän väärin. Kimi ja Alonso osasivat toistuvasti valita oikeat linjat ja välit ja avauskierroksen jälkeen +2-4 oli tavallinen näky. Ei se reaktioajasta tullut vaikkei Valtteri kärkitaistossa loistanutkaan reaktioillakaan verrattuna Hamiltoniin ja muutamiin muihin. Takana se ei ole se olennaisin osa ja lähtö perällä on ihan eri peli. Bottas jotenkin taas toistuvasti ajaa niihin huonoihin väleihin ja pusseihin.

Ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia mihinkään f1 tämä nyt on ihan täyttää utopiaa. Toinen ura rallin jälkeen voi löytyä kyllä ties mistä le mansin voittamisesta tai mitä vaan mutta ei nyt ihan oikeesti kukaan ole niin kova talentti että nolla pohjilta formuloihin nousisi aikuisella iällä.

Tuo maailma on aivan toinen ralliin verrattuna ja vaikka arvostan rallia myös niin täysin lasten leikkiä formulaan.
En puhu lasten leikistä, mutta rata-autoilu muita autoja vastaan verrattuna ajoon kelloa vastaan on vaan ihan eri juttu. Ja ralli verrattuna rata-autoiluun muutenkin on eri laji. Jos joku 50-luvulta kaivaa jonkun esimerkin niin niihin aikoihin jotkut on myös pelanneet maajoukkueessa sekä jalkapalloa että jääkiekkoa. Ei enää.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Kimi ja Alonso osasivat toistuvasti valita oikeat linjat ja välit ja avauskierroksen jälkeen +2-4 oli tavallinen näky. Ei se reaktioajasta tullut vaikkei Valtteri kärkitaistossa loistanutkaan reaktioillakaan verrattuna Hamiltoniin ja muutamiin muihin. Takana se ei ole se olennaisin osa ja lähtö perällä on ihan eri peli. Bottas jotenkin taas toistuvasti ajaa niihin huonoihin väleihin ja pusseihin.
Hamilton on myös aivan jäätävän kova tässä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Kuuukko vaihtais tosiaan Montrealin ja Imolan paikkoja sekä Austin ja Sao Paolo niin reissaaminen vähenisi vielä vähän enemmän

P.S en lukenut viestejä sanasta sanaan tuossa, että käsi ylös virheen merkiksi, jos joku oli jo tuon maininnut
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On tietysti ihan mahdollista, ellei jopa todennäköistä, että Max rallattelee mestariksi myös ensi vuonna. Itse en kuitenkaan ole kiinnostunut lähtemään seuraavaan kauteen "valmiiksi hävinneenä", vaan olen optimistinen sen suhteen, että ainakin yksi talli kykenee haastamaan Red Bullin ihan tosissaan. Päättyneellä kaudella oli kuitenkin mukana kolme tallia, jotka eivät lopulta olleet hirvittävän kaukana Red Bullista, vaikka Maxin vauhti olikin heille liikaa. Eli McLaren, Mersu ja Ferrari olivat niin lähellä, että jokaisella on mahdollisuudet nousta haastamaan Red Bullia ihan tosissaan, jos kehitysaskeleet osuvat kohdilleen. Myös Aston Martin oli alkukaudesta lähellä ja resursseja sieltäkin löytyy, eli sitäkään en täysin sulkisi laskuista pois.
Joo saivat loppua kohden kiinni. Ongelma vain, että RB aloitti varmaan ensimmäisenä 2024 auton kehittämisen, kun oli selvää, että tämä kausi voitetaan ilman suurempia tekemisiä. Käsittääkseni sekä Ferrari että Mersu tuovat 2024 ns. uuden auton, mikä on omalta osaltaan sitten vähän kysymysmerkki. Mäkit ja RB (oletan RB:n osalta) kehittävät nykykonseptia. Tältä osin on aika vaikea sanoa, miten tuo tulee menemään. RB:n konsepti on erinomainen ja sitä pitää lähinnä kehittää, kun muut joutuvat tekemään isoja muutoksia. Mikäli Ferrari tai Mersu ei osu kultakaivokseen, niin uskon, että Max nappaa 4. mestaruuden. Toki tämän kauden kaltaista dominointia tuskin nähdään, mutta tuo nyt oli lajin historiassa jo omaa luokkaansa eikä mene täysin kaluston piikkiin.

Aston käsittääkseni myös alkoi kehittämään uutta autoa aikaisin ja aika paljon kokeilivat kauden toisella puoliskolla. Tosin huonosti näytti kokeilut onnistuvan, joten en tiedä mistä tuo kielii.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olikos niin että Mersulla tekniseksi johtajaksi palasi kesken kauden James Allison, tämä voisi indikoida että Mersu ei samanlaista hutipotkua tee kuin kahdella viime kaudella.

Ajatusleikkinä, kuinkahan iso rangaistus Red Bullin olisi pitänyt saada siitä edelliskauden kulukaton catering-ylityksestään, että eivät olisi voittaneet 2023 mestaruutta? Olisiko muilla riittänyt vaikka RB:n tuulitunneliaika olisi poistettu kokonaan? Testipäivät kielletty kokonaan? Vapaat harjoitukset kielletty kokonaan? 10 ruudun lähtöruuturangaistukset joka kisaan?
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Hankala tuolla on itseään motivoida varmasti. Vähän sama kun oot kuolevan kyläkaupan ainut palkattu kassa ja pomo tsemppaa että kyllä se siitä myyntiä tulee vielä vaikka ovesta näkyy vaan susia ja poroja
Vettelillähän oli varmaan sama juttu. Vaikka Sebu nyt vähän eri tason ajaja on kuin Valtteri, menee enemmän tonne Sir Hamilton, Verstappen, Alonso... kategoriaan, niin siitähän Vettel puhui ettei motivaatio riitä taistelemaan sijasta 7(parhaimmillaan) kun tietää millaista oli olla suvereeni ykkönen ja senkin jälkeen mestaruustaistossa mukana monta kertaa. Auto oli aika paska, mutta paskalla tuurilla nyt olikin sitten hyvä auto. Kelaa ku ois ollu Vettel ja Alonso AM:llä tällä kaudella. Aston Martin ois haastanu Mersua ja Ferraria sijasta 2.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Vettelillähän oli varmaan sama juttu. Vaikka Sebu nyt vähän eri tason ajaja on kuin Valtteri, menee enemmän tonne Sir Hamilton, Verstappen, Alonso... kategoriaan, niin siitähän Vettel puhui ettei motivaatio riitä taistelemaan sijasta 7(parhaimmillaan) kun tietää millaista oli olla suvereeni ykkönen ja senkin jälkeen mestaruustaistossa mukana monta kertaa. Auto oli aika paska, mutta paskalla tuurilla nyt olikin sitten hyvä auto. Kelaa ku ois ollu Vettel ja Alonso AM:llä tällä kaudella. Aston Martin ois haastanu Mersua ja Ferraria sijasta 2.
Alonsosta puheenollen toivottavasti herra jatkaa vielä useamman vuoden. On ihan ykkössuosikkeja niin ulosannin kuin ajotaitojenkin osalta.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Alonsosta puheenollen toivottavasti herra jatkaa vielä useamman vuoden. On ihan ykkössuosikkeja niin ulosannin kuin ajotaitojenkin osalta.
Mä luulen että Alonso ajaa niin kauan kun paikka jostain kiinnostavasta tallista irtoaa. Kyllähän Schumacherkin ajoi oliko 45 vai 46-vuotiaaksi.

Vettel ja Alonso olisi ollut todella hieno nähdä AM-kuskiparina menneellä kaudella. Vahvasti veikkaan että Vettel olisi saanut selkäsaunan siinä taistelussa mutta varmasti olisi sitä vanhaa Vetteliä joissain kisoissa nähty.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mä luulen että Alonso ajaa niin kauan kun paikka jostain kiinnostavasta tallista irtoaa. Kyllähän Schumacherkin ajoi oliko 45 vai 46-vuotiaaksi.

Vettel ja Alonso olisi ollut todella hieno nähdä AM-kuskiparina menneellä kaudella. Vahvasti veikkaan että Vettel olisi saanut selkäsaunan siinä taistelussa mutta varmasti olisi sitä vanhaa Vetteliä joissain kisoissa nähty.

Schumacher ajoi viimeisen kautensa 2012 jolloin oli 43-vuotias ja alkoi kyllä näkyä ikä tuossa kohtaa. Alonso täyttää 43 ensi kauden aikana mutta suoritti kyllä huikealla tasolla vielä tämän kauden, montaa vuotta tuossa ei kuitenkaan tietenkään ole jäljellä. Oma veikkaus on että ajaa 2025 kauden vielä ja tekee sen jälkeen tilaa nuoremmilleen. Itseäni kyllä kyrsii kun Stroll pitää tuota Aston Martinin toista paikkaa, on kyllä täysin käyttökelvoton kaveri pitkässä juoksussa. Maksoi valmistajien nelossijan Astonille tällä kaudella.

Bottaksella tosiaan luultavasti viimeinen kausi edessä, Sainziahan tuonne on vahvasti huhuttu kaudeksi 2025. Zhoukaan ei mitään sateentekijä ole niin itse uskon että Audi/Sauberilla on parin vuoden päästä Sainz-Pourchaire lauteilla, mutta hypätään nyt tietty tämä tuleva kausi ensin. Eiköhän Alfa Romeolla ja Bottaksella aika samantyylinen kausi ole edessä kuin päättynyt, muutama piste sieltä täältä mutta muuten ajellaan peräpäässä terveisiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Bottaksella tosiaan luultavasti viimeinen kausi edessä, Sainziahan tuonne on vahvasti huhuttu kaudeksi 2025. Zhoukaan ei mitään sateentekijä ole niin itse uskon että Audi/Sauberilla on parin vuoden päästä Sainz-Pourchaire lauteilla, mutta hypätään nyt tietty tämä tuleva kausi ensin. Eiköhän Alfa Romeolla ja Bottaksella aika samantyylinen kausi ole edessä kuin päättynyt, muutama piste sieltä täältä mutta muuten ajellaan peräpäässä terveisiä.
Eikös Hulkenbergia ole myös tuonne huhuttu Sainzin kaveriksi. Vaikea nähdä tässä kyllä mitään järkeä, kun tosiaan Pourchaire löytyisi omista junnuista ja Hulkki nyt ei Bottasta parempi ole mitenkään päin arvioituna. Tai no ehkä sikäli, että kuten edellämainittiin, moninkertaisen GP-voittajan voi olla vaikea motivoitua kausi toisensa jälkeen ajamaan sijasta 12., niin Hulkenbergillä ei tätä ongelmaa tosiaan ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös