Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 446
  • 574

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Edelleen nostan esiin pointin jota aina jankutan. Kukaan ei pakota olemaan F1 kuljettaja. Jos et halua ajaa niin kukaan ei sinua pakota. Jos joku kokee ajamisen liian vaaralliseksi niin miksei tuo kuski astu sivuun ja anna ajopaikkaa vaikkapa jollekkin junnulle, joka puhkuisi intoa päästä F1 auton rattiin.
Ammatinvalinta kysymys ihan oikeasti. He menkööt radalle jolla sitä uskallusta löytyy. Ei se sen vaikeampaa ole.
Minä kannattajana maksan kovaa hintaa kanavapaketista ja niillä rahoilla nämä kuskit tienaavat maltaita. Vastineeksi rahoilleni odotan viihdyttävää kilvanajoa myös haastavissa olosuhteissa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Bison King
Edelleen nostan esiin pointin jota aina jankutan. Kukaan ei pakota olemaan F1 kuljettaja. Jos et halua ajaa niin kukaan ei sinua pakota. Jos joku kokee ajamisen liian vaaralliseksi niin miksei tuo kuski astu sivuun ja anna ajopaikkaa vaikkapa jollekkin junnulle, joka puhkuisi intoa päästä F1 auton rattiin.
Ammatinvalinta kysymys ihan oikeasti. He menkööt radalle jolla sitä uskallusta löytyy. Ei se sen vaikeampaa ole.
Minä kannattajana maksan kovaa hintaa kanavapaketista ja niillä rahoilla nämä kuskit tienaavat maltaita. Vastineeksi rahoilleni odotan viihdyttävää kilvanajoa myös haastavissa olosuhteissa.
Entä jos tämä junnu joka puhkuisi intoa, aiheuttaisi kolarin missä menettäisi henkensä, ja mahdollisesti kolarissa muutkin vammautuisivat tai menettäisivät henkensä. Laitettaisiinko vain lisää junnuja rattiin puhkumaan intoa? Pakkohan se olisi koska sinä maksat kovaa hintaa kanavapaketistasi.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Entä jos tämä junnu joka puhkuisi intoa, aiheuttaisi kolarin missä menettäisi henkensä, ja mahdollisesti kolarissa muutkin vammautuisivat tai menettäisivät henkensä. Laitettaisiinko vain lisää junnuja rattiin puhkumaan intoa? Pakkohan se olisi koska sinä maksat kovaa hintaa kanavapaketistasi.
Edelleen, jokainen kuski tiedostaa (tai ainakin ennen tiedosti) lajin riskit ja mitä pahimmillaan voi käydä kun hyppäät rattiin. Todella surullista jos näin kävisi, mutta siltikin kuolemaan johtavat kolarit nykypäivänä varsinkin F1:ssä vaatisivat todella epäonnisten sattumien suman. Sen verran turvallisia nuo autot kuitenkin ovat.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinä vaiheessa kun sateella ei uskalleta kisata, lopetan formuloiden kattomisen kokonaan. Eivät ne autot itestään kulje, kuskit painavat kaasua sen verran kuin haluavat. Jos eivät halua ajaa kovempaa, ei kukaan pakota.
Siinä vaiheessa kun keli on niin huono, ettei kukaan uskalla ajaa autolla niin kovaa kuin sillä pääsee ja silti pakotetaan radalle, niin eihän tässä lajissa ole järjen hiventäkään.

Se nyt on vain faktaa, että formuloita ei ole tehty toimimaan sateessa erityisen hyvin ja vaatisi valtavia muutoksia autoihin, että niillä pystyisi ajamaan millä tahansa sadekelillä. Niiden muutosten jälkeen taas olisi se tilanne, että autot olisivat kuivalla kelillä huomattavasti tylsempiä.

Turha tässä on ääripäihin vetää joka välissä. Kyllähän jotain muutoksia täytyy ratoihin ja autoihin tehdä, että kisoja pystyttäisiin paremmin ajamaan, mutta rajansa silti kaikella. Jos joku lopettaa lajin seuraamisen sen vuoksi, että ei haluta tarkoituksellisesti hakea vakavia loukkaantumisia ja kuolemia, niin sellaisen katsojan menetys ei haittaa ketään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleen, jokainen kuski tiedostaa (tai ainakin ennen tiedosti) lajin riskit ja mitä pahimmillaan voi käydä kun hyppäät rattiin. Todella surullista jos näin kävisi, mutta siltikin kuolemaan johtavat kolarit nykypäivänä varsinkin F1:ssä vaatisivat todella epäonnisten sattumien suman. Sen verran turvallisia nuo autot kuitenkin ovat.
Tässä on nähty lähiaikoina useita kuolemia ja vakavia loukkaantumisia samalla radalla, samassa kohdassa ja samankaltaisessa kelissä. Eikö nyt jumalauta jokaisen järkevän ihmisen päässä leikkaa sen verran, että tuota kannattaa välttää, koska kyseinen yhtälö tuottaa huomattavan suurella todennäköisyydellä ruumiita?

Mun puolesta jokainen kuolemia toivova idiootti voi painua muiden lajien pariin. Sellaiseksi lasken jokaisen, joka ärsyyntyy siitä, että joskus jätetään ajamatta, kun keli on huono ja rata erityisen vaarallinen siinä kelissä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eipä tuohon taida olla ratkaisuna kuin jonkunlaiset lokasuojat, eikä nekään ongelmaa pysty kokonaan poistamaan. Nykyisten autojen aero-ominaisuuksien takia vesipatsaatkin ovat korkeampia kuin ennen, joten on oikeasti turvallisuusriski kilpailla kunnon sateella vaikka autot muuten radalla pysyisivätkin.

Itseäni lähinnä turhauttaa, ettei FIA:n toimesta tähän ongelmaan olla vieläkään tartuttu kunnolla.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kuskit ovat miljonäärejä juuri siksi, että ottavat riskejä. Siitä heille maksetaan ja jokainen on sen vapaaehtoisesti valinnut. Jos ei pokka kestä, helpompia rata-autoilusarjoja löytyy kyllä. Myös simulaattoreihin voi siirtyä jos ei pysty kilpailemaan muita vastaan.

En luonnollisesti toivo kenenkään kuolemaa, mutta en arvosta pätkääkään tuota nykymeininkiä sateen suhteen. F1:siä on aina ajettu sateella vaikka autot ovat olleet paljon vaarallisempia. Väitän, että jos tästä tehtäisiin kysely, valtava enemmistö F1:n seuraajia haluaisi rankassakin sateessa ajettavan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
En luonnollisesti toivo kenenkään kuolemaa, mutta en arvosta pätkääkään tuota nykymeininkiä sateen suhteen. F1:siä on aina ajettu sateella vaikka autot ovat olleet paljon vaarallisempia. Väitän, että jos tästä tehtäisiin kysely, valtava enemmistö F1:n seuraajia haluaisi rankassakin sateessa ajettavan.
F1:ssä on ennenkin keskeytetty kisoja sateella. Jopa eräs edesmennyt moninkertainen F1-mestarikin lopetti aikoinaan vapaaehtoisesti erään sadekisan, koska ei kokenut sitä sen arvoiseksi.

Ilmeisesti F1 on siis ollut aina täynnä nössöjä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä on nähty lähiaikoina useita kuolemia ja vakavia loukkaantumisia samalla radalla, samassa kohdassa ja samankaltaisessa kelissä. Eikö nyt jumalauta jokaisen järkevän ihmisen päässä leikkaa sen verran, että tuota kannattaa välttää, koska kyseinen yhtälö tuottaa huomattavan suurella todennäköisyydellä ruumiita?

Mun puolesta jokainen kuolemia toivova idiootti voi painua muiden lajien pariin. Sellaiseksi lasken jokaisen, joka ärsyyntyy siitä, että joskus jätetään ajamatta, kun keli on huono ja rata erityisen vaarallinen siinä kelissä.

Edelleen itsellä tulee mieleen Niki Laudan tilanne joskin jo 70 luvulla, kurvaili kesken sadekisan varikolle kun näki ettei radalla ollut mielestään tarpeeksi turvallista ajaa. Joskin oli aikaisemmin katsonut kuolemaa kasvoihin kun ajoi sadekisassa ulos ja toinen auto vielä ajoi päälle. Sitä kisaa ennen jo taisi kovasti kritikoida radan turvallisuutta. Nyt kun pari kuolemaa ollut radalla jossa turvallisuudessa olisi parannettavaa niin ymmärtää kyllä kuskien mielipidettäkin. Tosin kyllä tässä on ollut ratoja joissa olisi sateella voinut ajaa ainakin turva-auton perässä lähtien, mutta ei ole ajettu.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Brake testingistä seurauksena pitäisi olla musta lippu
Vissiin sitten. Toisaalta sääntöjen vastaisella autolla ajamisesta annetun rangaistuksen voi myös näköjään kuitata "löystyneestä pultista kärsimisenä" (mikä ei toki ole totta), siinäkin Hamiltonilla kävi ihan hyvin että pääsi silti mukaan sprinttiin ja kisaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se nyt on vain faktaa, että formuloita ei ole tehty toimimaan sateessa erityisen hyvin ja vaatisi valtavia muutoksia autoihin, että niillä pystyisi ajamaan millä tahansa sadekelillä. Niiden muutosten jälkeen taas olisi se tilanne, että autot olisivat kuivalla kelillä huomattavasti tylsempiä.
Kyllähän ne nyt sateella toimii, ei siitä ole kyse. Ongelma on autojen aiheuttama vesisumu ja siitä koituvat näkyvyyden radikaali heikkeneminen. Tähän yhtälöön kun lisätään ulosajo ja auto sinkoutuu keskelle rataa ollaan riskien äärellä (vaikkakaan Hubertin onnettomuus 2019 ei johtunut vesisateesta). Ilmeisestihan silverstonessa oltiin noita ehdotettuja lokasuojia testattu hetki sitten, mutta eivät tainneet juuri muuttaa tilannetta. En tiedä onko tuohon vesisumun estämiseen juuri ratkaisuja. Harmi sinänsä, kun sadekelillä kuitenkin herkemmin tulee yllätyksellisiä tuloksia kisoihin
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Vissiin sitten. Toisaalta sääntöjen vastaisella autolla ajamisesta annetun rangaistuksen voi myös näköjään kuitata "löystyneestä pultista kärsimisenä" (mikä ei toki ole totta), siinäkin Hamiltonilla kävi ihan hyvin että pääsi silti mukaan sprinttiin ja kisaan.
Tuossa tapauksessa oli sikäli tuuria kun ajettiin sprinttikisa niin pääsi varsinaiseen kisaan kymppiruudusta, kun ilman sitä lähtö olisi ollut viimeisenä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Edelleen itsellä tulee mieleen Niki Laudan tilanne joskin jo 70 luvulla, kurvaili kesken sadekisan varikolle kun näki ettei radalla ollut mielestään tarpeeksi turvallista ajaa. Joskin oli aikaisemmin katsonut kuolemaa kasvoihin kun ajoi sadekisassa ulos ja toinen auto vielä ajoi päälle. Sitä kisaa ennen jo taisi kovasti kritikoida radan turvallisuutta. Nyt kun pari kuolemaa ollut radalla jossa turvallisuudessa olisi parannettavaa niin ymmärtää kyllä kuskien mielipidettäkin. Tosin kyllä tässä on ollut ratoja joissa olisi sateella voinut ajaa ainakin turva-auton perässä lähtien, mutta ei ole ajettu.

Tähän Lauda/Fuji76-caseen pari huomiota:

1)Tuon Nurburgringin onnettomuuden vuoksi Nikillä oli vaikeuksia räpäyttää silmiään, mikä vaikeutti näkemistä entisestään sateella

2) Kuljettajat olivat viritelleet yhteistä protestia jolla kaikki kuskit olisivat jättäneet kisan kesken ensimmäisen kierroksen jälkeen. McLarenin silloiset pomot Teddy Mayer ja Alistair Caldwell saivat James Huntin hylkäämään tuon protestin ja Huntin jatkettua kisaa varikon sisääntulon jälkeen, muut seurasivat.

Toki näihin vertauksiin menneisyyteen on tuotava sekin pointti että katsoessa noita 70/80-luvun kisakoosteita, niin kuljettajat aidosti kunnioittavat keltaista lippua ja selkeästi hidastavat, mitä ei oikein pleikkarijonneilta näe.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki näihin vertauksiin menneisyyteen on tuotava sekin pointti että katsoessa noita 70/80-luvun kisakoosteita, niin kuljettajat aidosti kunnioittavat keltaista lippua ja selkeästi hidastavat, mitä ei oikein pleikkarijonneilta näe.

Taitaa olla ihan säännöistäkin vikaa monesti riittää kun hiljentää vain näenäisesti muutaman kilometriä tunnissa ja se menee läpi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Taitaa olla ihan säännöistäkin vikaa monesti riittää kun hiljentää vain näenäisesti muutaman kilometriä tunnissa ja se menee läpi.

Joo, tästä yhtenä esimerkkinä eräässä podcastissa käytettiin muuten Mika Häkkistä joka pyrki keltaisen huomatessaan nostamaan toisen kätensä(jos mahdollista) hidastamatta vauhtiaan.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kyllähän jotain muutoksia täytyy ratoihin ja autoihin tehdä, että kisoja pystyttäisiin paremmin ajamaan, mutta rajansa silti kaikella
Ei taida olla merkitystä vaikka teet mitä tahansa muutoksia ratoihin, jos näkyvyys on autojen takia olematon. Syy-seuraussuhdetta kun noudatetaan, ensin sadekelikuntoon autot, sitten radat. Valitettavasti nykyisten maaefektiautojen tuottama downforce ja tätä kautta vesipatsas on niin vahva, että tähän on ilmeisesti todella hankala keksiä puolueetonta ratkaisua. Ei siinä paljon lokasuojat auta, jos auton alta imua tuottava diffuusori puskee kaiken veden keskeltä ilmaan ja tämä jää vielä leijailemaan pidemmäksi aikaa siihen näkösektorille. Ja jos alat sitten keksimään auton peräpäähän jotain lisäosia, jotka estävät nämä vesipatsaat, niin siitä keskustelusta ei tule yhtään mitään. Tällöin auton aerobalanssi kärsii ja joku tiimi kärsii tästä muutoksesta toista vähemmän. Muutenkin kaikki tallipääliköt vaikuttavat olevan pikkulapsia, niin ei sitä keskustelua jaksa kukaan FIAn puolelta olla kuuntelemassa. Eli eiköhän punaisia lippuja tulla näkemään yhtä herkästi kuin viime vuosina on totuttu. Ehkä ihan hyvä, että laji noudattaa tiettyä riskienhallintaa, ja siirsi Suzukan kisan huhtikuulle pois monsuunikaudelta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Piastri alkaa jo yllättäen ottamaan McLarenilla ykköskuskin viittaa ekalla kaudella harteilleen. Nyt kun Wokingin porukka on saanut uuden tuulitunnelin ja simulaattorin valmiiksi, voi olettaa että Piastri haastaa Naistenhakkaajan pojan ja rasistin vävyn lähitulevaisuudessa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Piastri alkaa jo yllättäen ottamaan McLarenilla ykköskuskin viittaa ekalla kaudella harteilleen. Nyt kun Wokingin porukka on saanut uuden tuulitunnelin ja simulaattorin valmiiksi, voi olettaa että Piastri haastaa Naistenhakkaajan pojan ja rasistin vävyn lähitulevaisuudessa.
Piastri on hävinnyt käytännössä jokaisella osa-alueella Norrikselle (taitaa olla n. puolet vähemmän pisteitä) - kuten toki rookielta sopii odottaakin. Vahvan kauden on toki ajanut ja osoittanut olleensa kohun arvoinen, mutta ei nyt vielä kannata puhua ykköskuskista.

Väittäisin ilman mitään tilastoa ettei Piastri ole ennen Belgian sprinttiä ollut missään kisassa Landon edellä sikäli kun kumpikin on maaliin tullut.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Piastri alkaa jo yllättäen ottamaan McLarenilla ykköskuskin viittaa ekalla kaudella harteilleen. Nyt kun Wokingin porukka on saanut uuden tuulitunnelin ja simulaattorin valmiiksi, voi olettaa että Piastri haastaa Naistenhakkaajan pojan ja rasistin vävyn lähitulevaisuudessa.
Vaikka en itsekään Maxista niin välitä, vois nämä Jos isän suolaukset jättää vaikka herran omaan ketjuun jos sellaisen haluat tehdä. Täysin turhaa Maxista puhuttaessa ottaa isän syntejä esiin
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikka en itsekään Maxista niin välitä, vois nämä Jos isän suolaukset jättää vaikka herran omaan ketjuun jos sellaisen haluat tehdä. Täysin turhaa Maxista puhuttaessa ottaa isän syntejä esiin
Varsinkin, jos joskus kuuntelee Maxin tarinoita kaverin lapsuudesta, niin Max lie myös isän syntien uhri. Kasvatettu aika puhtaasti henkisellä ja fyysisellä väkivallalla. Max kertoo aika kasuaalisti kuinka isä on välillä lyönyt ja välillä pistänyt ajamaan pakkasessa niin, että Max ei saanut enää kylmyyden takia rattia käännetyksi tai sormia liikutettua. Max on varmaan joutunut junnuna työskentelemään kovemmin kuin kukaan, että isä pääsee elämään unelmaansa tämän kautta ja isä on lähinnä haukkunut laiskaksi ja kertonut kuinka Maxista ei tule mitään. Ei pahemmin kavereiden kanssa saanut käydä viikonloppuisin palloa potkimassa.

Onhan tämä poikkeuksellista että a) auto on noin ylivoimainen ja b) kakkoskuski noin huono.
Mercedes pari vuotta sitten? Ei joku Bottas pärjäisi Maxille yhtään sen paremmin kuin Perezkään. Maxille on käynyt häviämässä kuitenkin ihan tasokkaitakin kuskeja. Tuntuu olevan vähän teema, että kuskit ovat hyviä muualla kuin Maxin vieressä. Syy ei siis välttämättä ole, että Albonit, Gaslyt ja Perezit ovat huonoja.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varsinkin, jos joskus kuuntelee Maxin tarinoita kaverin lapsuudesta, niin Max lie myös isän syntien uhri. Kasvatettu aika puhtaasti henkisellä ja fyysisellä väkivallalla. Max kertoo aika kasuaalisti kuinka isä on välillä lyönyt ja välillä pistänyt ajamaan pakkasessa niin, että Max ei saanut enää kylmyyden takia rattia käännetyksi tai sormia liikutettua. Max on varmaan joutunut junnuna työskentelemään kovemmin kuin kukaan, että isä pääsee elämään unelmaansa tämän kautta ja isä on lähinnä haukkunut laiskaksi ja kertonut kuinka Maxista ei tule mitään. Ei pahemmin kavereiden kanssa saanut käydä viikonloppuisin palloa potkimassa.

Jos nämä on totta niin miksihän Jos suhaa vieläkin pilttuussa käytännössä joka kisassa? Tuskin on Maxilla mitään hampaankolossa vaan on kasvanut uskomaan tuollaisen toiminnan täysin hyväksyttäväksi.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
“I remember he was probably eight or nine or something,” says Jos. “Wednesdays, school was finished at 12, we went to the go-kart track, and in the wintertime it was freezing.

“So, I let the van run so he could warm up, and then we did 10 laps. He was cold. I said ‘OK, go warm up’, and then three minutes later [Max was not back] – ‘f**k, where is he now…Come on!’ [and Max would say] ‘I’m still cold’. ‘I don’t care, drive.’

“And he couldn’t move his fingers, and I didn’t care. I wanted to test things, because I was building engines, and changing chassis, and I wanted to have a result because I wanted to move forward.”

“I could barely hold the steering wheel,” Max interrupts.



 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos nämä on totta niin miksihän Jos suhaa vieläkin pilttuussa käytännössä joka kisassa? Tuskin on Maxilla mitään hampaankolossa vaan on kasvanut uskomaan tuollaisen toiminnan täysin hyväksyttäväksi.
Seuraan aika paljon kaikkea Formuloihin liittyvää ja jos katsoo miten Max esimerkiksi toimii Penelopen kanssa, niin ei ole tainnut ottaa isää roolimalliksi tuolta osalta. Max on jopa aika tasapainoinen siihen nähden, millainen lapsuus oli. (E2: Isän kädenjälki kyllä siis näkyy aika vahvasti mentaliteetissa, kun kilpailee, mutta radan ulkopuolella ei ainakaan ulospäin mahdottomasti)

Mutta varmaan jos on tottunut isän kovaan valmennukseen niin siihen on tottunut. Maxille hänen saama kohtelu oli normaalia. Ja toki hän varmasti tietää osaltaan, että on siellä missä on osittain sen takia, että isä oli mitä oli.




Nuo esimerkit oli siis tosiaan ihan herrojen itse kertomia. Tuskin kukaan normaalin lapsuuden elänyt tuollaisia kertoisi vapaaehtoisesti. Kuinka moni kertoisi avoimesti haastattelussa lyöneensä poikaansa, kun ajo ei kulkenut?

Tässä myös mukana tuo @Kuopionkukko keskustelu.

E: Ja siis vaativia vanhempia on ollut monella. Lewis on myös isänsä treenaama ja ei sielläkään pelleilty, mutta Josin toiminta kyllä omissa kirjoissa sellaista, että en tarinoita ääneen kertoisi itse.
 
Viimeksi muokattu:

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche

Aiempaan sadekelikeskusteluun viitaten. Alkaa Pirelli myös toteamaan tilanteen realiteetit ja full wet -renkaiden käyttökelvottomuuden. Voidaankin kohta kyseenalaistaa, onko noita edes järkevää kuljettaa ympäri maailmaa. Kerta laji joutuu vuosi vuodelta rankemman viherpesukritiikin kohteeksi, niin taitaa sinisten renkaiden taru päättyä hyvinkin pian.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mercedes pari vuotta sitten? Ei joku Bottas pärjäisi Maxille yhtään sen paremmin kuin Perezkään. Maxille on käynyt häviämässä kuitenkin ihan tasokkaitakin kuskeja. Tuntuu olevan vähän teema, että kuskit ovat hyviä muualla kuin Maxin vieressä. Syy ei siis välttämättä ole, että Albonit, Gaslyt ja Perezit ovat huonoja.
Eihän Pereziä nyt voi mainita samassa lauseessakaan Mersu-ajan Valtterin kanssa. Vaikka Bottakselle tuli huonoja viikonloppuja, oli suorittaminen kuitenkin ihan eri tasoa kuin Checolla nyt ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös