Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 74 534
  • 574

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Tuosta Aston Martinista on se sanottava, että heidän vauhtinsa on sakannut (ts. Alonson vauhti) huomattavan paljon viime kisaviikonloppujen aikana. Podiumtaistoon ei ole ollut oikeastaan mitään saumaa Kanadan kisan jälkeen ja sitä edeltävä Espanjan viikonloppukin oli heidän tämän kauden tasoon nähden keskivertoa huonompi. Auton kehitys ei ole ollut samaa tasoa, kuin muilla kärkitiimeillä ja Mclarenin mieletön nousu aivan kärkitaistoon on tuonut lisähaasteita saada Alonsoa podiumvauhtiin.
Tämä on harmi mutta eiköhän Alonso vielä jonkun podiumin nappaa. Tallina tuo pudotus on kyllä karmaiseva. Siellä mersu meni jo ohi pisteissä ja eiköhän sieltä ainakin Ferrari vielä tule. Mahdollisesti vielä mäkkikin ja melkoinen kultainen ananas jää käteen kaudesta
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Tuosta Aston Martinista on se sanottava, että heidän vauhtinsa on sakannut (ts. Alonson vauhti) huomattavan paljon viime kisaviikonloppujen aikana. Podiumtaistoon ei ole ollut oikeastaan mitään saumaa Kanadan kisan jälkeen ja sitä edeltävä Espanjan viikonloppukin oli heidän tämän kauden tasoon nähden keskivertoa huonompi. Auton kehitys ei ole ollut samaa tasoa, kuin muilla kärkitiimeillä ja Mclarenin mieletön nousu aivan kärkitaistoon on tuonut lisähaasteita saada Alonsoa podiumvauhtiin.
Tässä sen näkee, että Alonsokin pystyy vain rajallisesti suoriutumaan lopulta, kun kaikki paukut oli alkukaudessa. Jälleen kerran Strollin poistaminen tallista aika päivää sitten ja kyvykkäämmän kuljettajan tilalle laittaminen olisi parannellut AM:n asemaa loppukautta kohden.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tässä sen näkee, että Alonsokin pystyy vain rajallisesti suoriutumaan lopulta, kun kaikki paukut oli alkukaudessa. Jälleen kerran Strollin poistaminen tallista aika päivää sitten ja kyvykkäämmän kuljettajan tilalle laittaminen olisi parannellut AM:n asemaa loppukautta kohden.

Mahdollisesti näin. Itselleni tuli mieleen, että näinköhän siellä taas kokeiltiin tätä kopiointihässäköintiä jollain tasolla. Astonin autossa on kuitenkin jonkin verran Red Bullista tuttuja piirteitä. Auton kehittäminen kopiointilinjalla vaan on aika paljon vaikeampaa, koska konseptin ymmärtäminen on huomattavan paljon haastavampaa kuin alkuperäisen tekijällä.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Hämiksen 7 mestaruutta on toki oma lukunsa, mutta myös se, että on voittanut kolmella eri vuosikymmenellä ja ollu kannujahdissa 15 vuoden säteellä. Laitetaan vielä pinnan tappio debyyttikaudella sekä päätöskisan viimesen kierroksen mm-voitto sekä tappio urakaaren alussa ja lopussa. Ollu sopivissa määrin draamaa.
 
Hämiksen 7 mestaruutta on toki oma lukunsa, mutta myös se, että on voittanut kolmella eri vuosikymmenellä ja ollu kannujahdissa 15 vuoden säteellä. Laitetaan vielä pinnan tappio debyyttikaudella sekä päätöskisan viimesen kierroksen mm-voitto sekä tappio urakaaren alussa ja lopussa. Ollu sopivissa määrin draamaa.
Kaiken Mersun suorituskyvystä tuolla aikakaudella kertoo se että maailman hitain nastolalainen voitti sillä monta kilpailua ja jopa jeesusta vastaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kaiken Mersun suorituskyvystä tuolla aikakaudella kertoo se että maailman hitain nastolalainen voitti sillä monta kilpailua ja jopa jeesusta vastaan.
Ainahan autolla on iso merkitys. Hamilton on nähty huippuauton arvoiseksi ja tulokset puhuvat puolestaan. On hän heikommallakin autolla menestynyt, sai esimerkiksi raahattua alkukaudesta takajoukoissa olleen 09 McLarenin kahteen voittoon. Ystävämme Heikki oli kerran neljäs kyseisellä kaudella. Tuollaista eroa ei ole kovin usein ole ollut, ehkä joku Verstappen-Albon/Gasly tai Alonso-Räikkönen pääsee lähelle.

Minusta Mercedeksen taso jopa korostaa Hamiltonin suurutta, koska ei hän McLarenilla nyt niiiin hyvä ollut, että olisin uskonut hänen murskaavan n. jokaisen Schumacherin ennätyksen. Vetteliä olisin siihen ennemmin veikannut.

Bottas taas on tyyppiesimerkki kuljettajasta, jolla ei vaan mestariksi kyvyt riittäneet eivätkä olisi riittäneet missään olosuhteissa. Parhaimmillaan aivan lyömätön mutta niitä suorituksia tulee liian harvoin ja vastapainoksi täysiä floppeja mahtuu kauteen useita.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mahdollisesti näin. Itselleni tuli mieleen, että näinköhän siellä taas kokeiltiin tätä kopiointihässäköintiä jollain tasolla. Astonin autossa on kuitenkin jonkin verran Red Bullista tuttuja piirteitä. Auton kehittäminen kopiointilinjalla vaan on aika paljon vaikeampaa, koska konseptin ymmärtäminen on huomattavan paljon haastavampaa kuin alkuperäisen tekijällä.
AM rekrytoi Neweyn ”oppi-pojan” RB:ta, joten pitäisi osaamista olla sielläkin. Nyt autojen voimasuhteet tuntuvat vaihtelevan hirvittävästi noiden päivityspakettien myötä. Mäkin hyppy kärkeen, Sauberin paketti ja Mersun paketti aikaisemmin.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
AM rekrytoi Neweyn ”oppi-pojan” RB:ta, joten pitäisi osaamista olla sielläkin. Nyt autojen voimasuhteet tuntuvat vaihtelevan hirvittävästi noiden päivityspakettien myötä. Mäkin hyppy kärkeen, Sauberin paketti ja Mersun paketti aikaisemmin.

Ja täytyy mainita myös Williams, joka voi Belgian nopealla radalla olla taas vauhdissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipa lopputuloksesta mitä mieltä tahansa, niin kannattaisi kuitenkin suosiolla myöntää, ettei se viimeisen kisan loppu mennyt sääntöjen mukaan ja se ratkaisi mestaruuden. Jopa FIA on tämän myöntänyt.

Jossitteluja voi kaikista kauden aikaisista tapahtumista jatkaa loputtomiin, mutta nyt kävi niin, että viimeisen kisan loppuhetkillä ei toimittu sääntöjen mukaan ja siinä kohtaa tuo toiminta ratkaisi mestaruuden.
Aivan turha käydä uudelleen ja uudelleen vanhoja tapahtumia läpi.

Joo ei mennyt jokaisen sääntökirjan pilkun mukaan se ratkaisu, ettei kaikkien kierroksella ohitettujen annettu ajaa omalle paikalleen. Siinä Masi toimi turhan hitaasti, olisi voinut jo kierrosta aiemmin ajattaa kaikki omille paikoilleen, lopputulos olisi ollut sama.

Nyt tätä ei ehditty mutta haluttiin, että voitto / mestaruus ratkeaa ajamalla eikä turva-auton takana körötellessä. Ja hyvä niin, aina parempi saada urheilullinen loppuratkaisu. Max oli nopeampi, ja voitti. Ja pulinat pois, vaikka kuinka hiertää Mersun fanipoikia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aivan turha käydä uudelleen ja uudelleen vanhoja tapahtumia läpi.

Joo ei mennyt jokaisen sääntökirjan pilkun mukaan se ratkaisu, ettei kaikkien kierroksella ohitettujen annettu ajaa omalle paikalleen. Siinä Masi toimi turhan hitaasti, olisi voinut jo kierrosta aiemmin ajattaa kaikki omille paikoilleen, lopputulos olisi ollut sama.

Nyt tätä ei ehditty mutta haluttiin, että voitto / mestaruus ratkeaa ajamalla eikä turva-auton takana körötellessä. Ja hyvä niin, aina parempi saada urheilullinen loppuratkaisu. Max oli nopeampi, ja voitti. Ja pulinat pois, vaikka kuinka hiertää Mersun fanipoikia.
Ja vieläkin vänkäät vastaan, vaikka ensin totesit, että turha käydä tätä enää läpi. FIA totesi, että pieleen meni, joten luulisi muidenkin kykenevän myöntämään ja hyväksymään sen.

Urheilullinen ratkaisu on tottakai aina toivottava, mutta säännöt ovat silti sääntöjä. Ei siitä mitään tule, että lähdetään toimimaan mielivaltaisesti sääntöjä vastaan, olipa syy mikä tahansa.

Huomaa myös millä värilaseilla tätä katsot, kun kutsut eri mieltä olevia Mersun fanipojiksi.

Pieleen meni, pulinat pois.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Aivan turha käydä uudelleen ja uudelleen vanhoja tapahtumia läpi.

Joo ei mennyt jokaisen sääntökirjan pilkun mukaan se ratkaisu, ettei kaikkien kierroksella ohitettujen annettu ajaa omalle paikalleen. Siinä Masi toimi turhan hitaasti, olisi voinut jo kierrosta aiemmin ajattaa kaikki omille paikoilleen, lopputulos olisi ollut sama.

Nyt tätä ei ehditty mutta haluttiin, että voitto / mestaruus ratkeaa ajamalla eikä turva-auton takana körötellessä. Ja hyvä niin, aina parempi saada urheilullinen loppuratkaisu. Max oli nopeampi, ja voitti. Ja pulinat pois, vaikka kuinka hiertää Mersun fanipoikia.

Tuo kisahan oli Hamiltonin täydellistä näytöstä turva-autoon asti. Mersu joutui todella kusiseen rakoon tuossa, ja Imo teki täysin oikean päätöksen jäämällä radalle. Koska oletus oli, että turva-auton perässä mennään maaliin. Minusta ratkaisu ei ollut oikein, mutta Max oli ehdottomasti mestaruutensa ansainnut. Aivan kuten olisi ollut Hamiltonkin.

Tuo on Brasilian 2007 jälkeen ehdottomasti huikein kisa, ja lopussa syke oli aivan tapissa. Viihdearvosta huolimatta tuomariston päätös satoi vain ja ainoastaan Maxin laariin, eikä Hamilton olisi tuossa kisassa voinut tehdä oikeastaan mitään eri tavalla.

Ja edelleen, Maxin mestaruus oli täysin ansaittu kun katsoo kautta kokonaisuutena.

Se mikä vituttaa eniten, on se, että Mersu ei sitten seuraavalla kaudella kyennyt mestaruudesta taistelemaan. Ainekset oli nimittäin kaikkien aikojen kauteen olemassa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse ihmettelen miten ihmiset eivät ole päässeet yli siitä, että Verstappen on vuoden 2021 maailmanmestari.

Vain paperilla. Kaikki, jotka katsoivat kilpailun, tulevat kuitenkin aina muistamaan miten asiat oikeasti menivät. Sitä tahraa Verstappen ei saa ikinä muuksi muutettua.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vain paperilla. Kaikki, jotka katsoivat kilpailun, tulevat kuitenkin aina muistamaan miten asiat oikeasti menivät. Sitä tahraa Verstappen ei saa ikinä muuksi muutettua.
Tuo oli huipentuma aikakaudelle, jolla säännöt eivät merkinneet nin tarkasti ja tallit saivat vaatia, miten mennään. Ja Masia vietiin. Ensin Toto itki että ei sitten saa päästää kierroksella ohitettuja menemään. Ja Masi komppasi. Sitten Horner itki että pitää päästää. Ja Masi komppasi muttei enää ehtinyt kaikkien osalta. Mutta Mitä olisi tapahtunut, jos piuhat olisi jo olleet poikki? Paha sanoa, ehkä kaikki olisi heti laitettu ohittamaan ja olisivat ehtineet, tai sitten ei. Tämä oli sen ruman politiikan, jossa kilpailujohto ja dumaristo seuraili talleja sattumanvaraisesti, huipennus ja lopetus. Vituttaa kun oli vastaan, "unohdetaan" kun oli puolesta.

Viimeinen lause luonnollisesti viittaa moniin tapahtumiin jo vuosien mittaan. Säännöt muovautui mukavasti eri kuskien ja tallien kohdilla, oli se ratarajat, valestopit, ulosajattamiset, varikolle oikeaa reittiä ajamiset, tai oikeastaan mitkä tahansa muutkin asiat. Hamilton taisi olla kärsijänä tasan kerran, sen viimeisen. Toisaalta homma tosiaan meni ihan päin persettä mutta taas niin vaikea olla pahoillaan kun Mersu ja Hamilton saivat kerran takaisin kaikista niistä vuosista ja kerroista kun veivät dumareita ja kilpailujohtoja kuin litran mittaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo oli huipentuma aikakaudelle, jolla säännöt eivät merkinneet nin tarkasti ja tallit saivat vaatia, miten mennään. Ja Masia vietiin. Ensin Toto itki että ei sitten saa päästää kierroksella ohitettuja menemään. Ja Masi komppasi. Sitten Horner itki että pitää päästää. Ja Masi komppasi muttei enää ehtinyt kaikkien osalta. Mutta Mitä olisi tapahtunut, jos piuhat olisi jo olleet poikki? Paha sanoa, ehkä kaikki olisi heti laitettu ohittamaan ja olisivat ehtineet, tai sitten ei. Tämä oli sen ruman politiikan, jossa kilpailujohto ja dumaristo seuraili talleja sattumanvaraisesti, huipennus ja lopetus. Vituttaa kun oli vastaan, "unohdetaan" kun oli puolesta.

Viimeinen lause luonnollisesti viittaa moniin tapahtumiin jo vuosien mittaan. Säännöt muovautui mukavasti eri kuskien ja tallien kohdilla, oli se ratarajat, valestopit, ulosajattamiset, varikolle oikeaa reittiä ajamiset, tai oikeastaan mitkä tahansa muutkin asiat. Hamilton taisi olla kärsijänä tasan kerran, sen viimeisen. Toisaalta homma tosiaan meni ihan päin persettä mutta taas niin vaikea olla pahoillaan kun Mersu ja Hamilton saivat kerran takaisin kaikista niistä vuosista ja kerroista kun veivät dumareita ja kilpailujohtoja kuin litran mittaa.
No Brasiliassa Ham kärsi sekä löystyneen pultista tulleesta rankusta, Maxin rankaisematta jättämisestä ja sitten Jeddahin tapahtumista kärsi myöskin. Muitakin kyllä löytyy kun Maxista pelattiin mestaria kulisseissa
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No Brasiliassa Ham kärsi sekä löystyneen pultista tulleesta rankusta, Maxin rankaisematta jättämisestä ja sitten Jeddahin tapahtumista kärsi myöskin. Muitakin kyllä löytyy kun Maxista pelattiin mestaria kulisseissa
Miten Hamilton Jeddahissa kärsi? Maxiahan rankaistiin tempuistaan.

Värilasit on hauskat, toiset on sitä mieltä että Hamiltonia suositaan ja toiset, että Maxista pelattiin mestaria. Englantilaisystäväni laitteli meidän porukkaan vielä loppukaudestakin kaikkia "Max you have received a five place grid penalty for not being british" -meemejä. Mutta sis rehellisesti ettäkö aktiivisesti olisi yrittänyt jenkkikoneisto estää supertähden nousua kaikkien aikojen suurimmaksi? Tuskimpa vaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Monenlaisia mielipiteitä kuskeilta, sadetta on siis luvassa tänään ja huomenna... vai oliko koko viikonlopulle?

 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Monenlaisia mielipiteitä kuskeilta, sadetta on siis luvassa tänään ja huomenna... vai oliko koko viikonlopulle?

Ennusteet povaa läpi viikonlopun sadetta eri voimakkuuksilla. Eihän siinä se on tämän radan yksi elementti ja sen kanssa pitää elää. Toivottavasti saadaan sessiot ajettua läpi kunnialla, sillä sade itsessään on aina mielenkiintoinen muuttuja kilpailun kannalta!
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyyhky. Vettä satelee ni jääpi ajot ajamatta. Aikamme gladiaattorit
Niille gladiaattoreille voisi antaa verokortin käteen, jotka eivät halua ajaa ja ottaa jonosta seuraava ukko tilalle. Niitä riittää. Tämä keskustelu on mennyt täysin absurdiksi. Miksi Moto GP:n ajokeissa ei ole apurattaita, kuskin suojaavaa kehikkoa jne. Miksi kaksipyöräisissä on lupa olla vaaraa koko rahalla, eikä niissä makseta läheskään yhtä tähtitieteellisiä palkkoja? Miksi Man-saarella saa ajaa yhä kilpaa, mutta Spa on boikotin alla? Mulle ei avaudu. Voisivat nyt ainakin pistää tänään testiin ne lokasuojat, mistä on ollut puhetta, vai joko ne ehdittiin tsekata?
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Niille gladiaattoreille voisi antaa verokortin käteen, jotka eivät halua ajaa ja ottaa jonosta seuraava ukko tilalle. Niitä riittää. Tämä keskustelu on mennyt täysin absurdiksi. Miksi Moto GP:n ajokeissa ei ole apurattaita, kuskin suojaavaa kehikkoa jne. Miksi kaksipyöräisissä on lupa olla vaaraa koko rahalla, eikä niissä makseta läheskään yhtä tähtitieteellisiä palkkoja? Miksi Man-saarella saa ajaa yhä kilpaa, mutta Spa on boikotin alla? Mulle ei avaudu. Voisivat nyt ainakin pistää tänään testiin ne lokasuojat, mistä on ollut puhetta, vai joko ne ehdittiin tsekata?
Pakko myöntää, että kun MotoGP saatikka WRC -kuljettajien menoa seuraa, niin onhan tuo tämän hetkinen keskustelu F1:sten puolella melko ylikorostunutta. En siis väitä, että formulakuskien tulisi olla samanlaisia kuin MotoGP:n puolella, jossa pahan kaatumisen jälkeen lompsitaan leikkauspöydälle ja seuraavaksi päiväksi keretään aika-ajoihin loistavasti vetämään itsensä eturiviin. Silti heihin verrattuna keskustelu sadekelistä on melko dramaattista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niille gladiaattoreille voisi antaa verokortin käteen, jotka eivät halua ajaa ja ottaa jonosta seuraava ukko tilalle. Niitä riittää. Tämä keskustelu on mennyt täysin absurdiksi. Miksi Moto GP:n ajokeissa ei ole apurattaita, kuskin suojaavaa kehikkoa jne. Miksi kaksipyöräisissä on lupa olla vaaraa koko rahalla, eikä niissä makseta läheskään yhtä tähtitieteellisiä palkkoja? Miksi Man-saarella saa ajaa yhä kilpaa, mutta Spa on boikotin alla? Mulle ei avaudu. Voisivat nyt ainakin pistää tänään testiin ne lokasuojat, mistä on ollut puhetta, vai joko ne ehdittiin tsekata?
Tällaisen tekstin kirjoittaminen on mielestäni melko tahditonta, kun tuolla radalla on kuukauden sisällä kuollut alemman formulaluokan kuljettaja. Vieläpä nimenomaan sadekelin vuoksi.

Pitääkö niitä kuolemia ihan tarkoituksellisesti metsästää, vai mitä helvettiä?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Monenlaisia mielipiteitä kuskeilta, sadetta on siis luvassa tänään ja huomenna... vai oliko koko viikonlopulle?

Onneksi on töitä koko viikonloppu, koska ei yksinkertaisesti hermot enää kestä sateen takia annettuja punaliputuksia. Viime kaudella Japanissa ja 2021 Belgiassa oli lähellä mielenterveys romahtaa ja koko kämppä mennä paskaksi. Tiedä mitä tällä kertaa tapahtuisi kun FIA:n fossiilit siirtäisivät ajoja primadonnien itkun vuoksi kun on tullut vähän vettä radalle.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Viikonloppua ei tulla missään nimessä perumaan ä. Vähintään sen verran ajetaan vaikka saatana yöllä kävelyvauhtia ettei pääsylippu tuloja tarvi palauttaa, mutta eiköhän tolla radalla riitä tapahtumia ilman ykkösiäkin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tällaisen tekstin kirjoittaminen on mielestäni melko tahditonta, kun tuolla radalla on kuukauden sisällä kuollut alemman formulaluokan kuljettaja. Vieläpä nimenomaan sadekelin vuoksi.

Pitääkö niitä kuolemia ihan tarkoituksellisesti metsästää, vai mitä helvettiä?

Siinä vaiheessa kun sateella ei uskalleta kisata, lopetan formuloiden kattomisen kokonaan. Eivät ne autot itestään kulje, kuskit painavat kaasua sen verran kuin haluavat. Jos eivät halua ajaa kovempaa, ei kukaan pakota.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kazakstan vs Puola
  • 1.72
  • 5.10
  • 3.35
Suomi vs Tanska
  • 1.21
  • 7.50
  • 12.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös