Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 419
  • 574

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Formula 1 -kausi 2022 saatu aikalailla varmaan pakettiin myös täällä Jatkoajassa, joten avataanpa ensi kaudelle jo ketju. Eihän tässä ole kuin 4kk ja taas mennään, sillä maaliskuun 5. päivä starttaa kausi.

Tallit & kuljettajat 2023:
Red Bull: Max Verstappen – Sergio Perez
Ferrari: Charles Leclerc – Carlos Sainz
Mercedes: Lewis Hamilton – George Russell
Alpine: Pierre Gasly – Esteban Ocon
McLaren: Lando Norris – Oscar Piastri
Alfa Romeo: Valtteri Bottas - Guanyu Zhou
Aston Martin: Fernando Alonso – Lance Stroll
Haas F1: Kevin Magnussen – Nico Hulkenberg
Alpha Tauri: Yuki Tsunoda – Nyck De Vries
Williams: Alexander Albon – Logan Sargeant

Suurimmat mielenkiinnon kohteet kuljettajien kohdalla ovat ehdottomasti se, että miten superlupaus Oscar Piastri haastaa Lando Norriksen? Piasti on voittanut suurin piirtein joka sarjassa heti mestaruuden. Muita uusia kuljettajia Nyck De Vries Alpha Taurilla ja Logan Sargeant Williamsilla, myös jonkun kauden poissa ollut Nico Hulkenberg palaa F1-sarjaan.

Toivottavasti ensi kaudella TOP3-tiimit RB, Mersu ja Ferrari olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan. Itse uskon, että Mercedes tulee uhkaamaan Red Bullia, koska loppukaudesta auto alkoi vaikuttamaan aika-ajoittain jopa parhaalta.

Niin ja kuka onkaan Ferrarin uusi tallipäälikkö?
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Omissa toiveissa tosiaan että Mercedes olisi edes lähellä Red Bullia kauden alkaessa. Ensinnäkin siksi että heillä on loistava kyky maksimoida tuloksensa joten pystyvät varmasti taistelemaan voitoista kun auto on tasavahva, tai jopa hitaampi kuin Red Bull. Toki on Mersullakin heikot hetkensä(Lyii Zandvoortissa), mutta keskimäärin tuo kyky haastaa Red Bull mestaruustaistelussa olisi ihan erilainen kuin Ferrarilla, joka onnistui järjestelmällisesti tuhoamaan Leclercin kisan kesällä joka kerta kun voitosta piti taistella. Loppukaudesta kun auto oli hitaampi ja painetta taistella mestaruudesta ja voitoista ei ollut niin pystyivät toki ihan hyviin strategisiin suorituksiin ja varmistelemaan noita podiumeita, mutta kauden puoliväliin asti kun piti usein muuttuvissa olosuhteissa taistella voitoista niin jälki oli järkyttävää enkä usko sen muuttuvan ensi kaudeksi.

Mersulla on toki mielenkiintoista sitten se että nyt on kaksi kovaa kuskia, ja mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu jos auto on oikeasti mestaruuskelpoinen ja Russell pystyy lyömään Lyiille kampoihin. Aiemmin oli kuitenkin helppoa sinänsä kun Bottas oli täysin alistettu ja tyytynyt kohtaloonsa. Tuolla suunnalla saattaa räiskyä. Saa myös nähdä miten räiskyy aiemmin niin harmonisella Red Bullilla kun Verstappenilla ja Perezillä ihan kauden lopussa pientä skismaa. Perez nyt on selkeä kakkoskuski ja on tehnyt tuota hommaa kyllä erinomaisesti, vaikka hänellä oli heikot hetkensä tällä kaudella niin olihan tuo nyt paljon vahvempaa ja tasaisempaa jälkeä kuin 2021 kaudella.

Saa myös nähdä mikä on Aston Martinin iskukyky Alonson näpeissä, loppukaudestahan Aston Martin oli ihan hyvä jopa jo vaikka ei nyt erikoisiin sijoituksiin pystynyt venymään. Piastrin ympärillä oli loppukesästä kohua radan ulkopuolisista syistä, ja huipputalentti päätyi lopulta McLarenille. Saa nähdä miten pärjää Norrisille, jonka työ tällä kaudella oli aika tylsää kun top3 -tallien vauhtiin ei mitään asiaa ja toisaalta tallikaveri aika pihalla. Saiko Ricciardon huonous näyttämään Norrisin paremmalta kuin onkaan? Joka tapauksessa Piastri on tunnetusti erittäin kovan luokan lupaus kun voitti Leclerc-tyyliin F3 ja F2 ensimmäisellä kaudellaan.

Alpinella on kahden ranskalaisen kohtaaminen kun Gasly päätyi lopulta Oconin tallikaveriksi. Onnekseen Alpine sai noin kovan kuskin ja minimoi vahingot tuosta Alonso/Piastri-sekoilusta. Veikkaan noiden välillä vähän räiskyvän kauden aikana, en siksi että heillä on jotain vanhaa vääntöä vaan ihan siksi koska Ocon ei tunnu tulevan yhdenkään tallikaverin kanssa toimeen. Gaslyn uskon kovana aika-ajajana napsivan parempia lähtöruutuja mutta pisteissä ovat luultavasti hyvinkin tasoissa.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Omat odotukset ovat, että kolme kovaa ovat entistä lähempänä toisiaan kauden alkaessa (veikataan järjestyksen olevan RedBull-Mercedes-Ferrari), jolloin kuskien taidot ratkaisisivat podiumit, ei pelkästään autot. Ferrari voi saada aikaan nopean auton, mutta tämän kauden sähläykset tuntien se ei välttämättä riitä vielä mihinkään. Kaikissa kolmessa tallissa on kuskien välillä pientä kilpailuasetelmaa viime kaudella ollut havaittavissa, pysyykö työrauha tallien sisällä vai nähdäänkö suurempaa draamaa tallitoverusten kesken?

Keskikastin tuolileikissä muutamia mielenkiintoisia muutoksia ja kysymysmerkkejä. Pystyykö Mclaren haastamaan säännöllisesti jopa podium-sijoituksista? Onko Piastrista ajamaan säännöllisesti pisteille? Miten toimii ranskalaiskombo Ocon-Gasly? Alonso saa alleen loppukaudesta hyvin toimineen Aston Martinin, nähdäänkö jopa top5 sijoista kisaamista? Saako Bottas alkukaudesta jälleen auton, jolla voi kamppailla pisteistä?

Hännillä varmaankin jatkaa Haas, AlphaTauri ja Williams. Onko luvassa valonpilkahduksia vai nähdäänkö lähetyksissä vain kierroksella ohitettavina ja turva-auton aiheuttajina?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Yleensä nämä suurten sääntömuutosten jälkeiset kaudet tuppaa olemaan vähän sellaisia että voimasuhteet saattaa keikahtaa tai erot tallien välillä repsahtaa hyvinkin suuriksi jos joku keksii jonkun viisasten kiven uusista säännöistä. Mutta sitten kun ei tule sääntömuutoksia niin peli alkaa yleensä vähän tasoittumaan. Välttämättä tuo ei vielä yhdessä eikä kahdessakaan kaudessa tasoitu, joten voi olla että RB on ensi kaudellakin vielä paras talli. Mutta uskoisin että se ei ole ihan yhtä ylivoimainen kuin tällä kaudella, jo loppukausi näytti siltä että ainakin Mersu oli saanut jonkin verran kiinni.

Ensi kaudellakin kolmen kärki tulee olemaan RB, Mersu ja Ferrari - ja nimenomaan tuossa järjestyksessä uskoisin, mutta minä luulen että esim. Alpine ja McLaren saattaa ottaa hieman kiinni tuota kärkikolmikkoa, ja jos Alonso kotiutuu hyvin Aston Martinille niin sekin saattaa nousta tuohon keskikastin kärkeen mukaan. Aston paransi kauden aikana koko ajan ja alkoivat loppukaudesta olla säännöllisesti Alfan, Haasin, AT:n ja Williamsin edellä, ja aika tasoissa McLarenin kanssa.

Jos Mersu nousee takaisin voittotaisteluun, niin tulee olemaan kyllä tosi mielenkiintoista nähdä tallin sisäinen taistelu. Tällä kaudella olivat aika tasaisia vaikka Russell lopulta hienoisesti edellä, mutta Hamilton on yleensä parhaimmillaan silloin kun pääsee ajamaan voitosta eikä tarvitse taistella huonosti toimivan auton kanssa. Jos Mersu on ensi kaudella kärkitaistelussa, niin Hamiltonilla alkaa tappajan vaistot taas heräämään ja siihen tilanteeseen ei yleensä toista kukkoa oikein mahdu. Mutta kun Russell pääsi nyt tällä kaudella voiton makuun ja todisti, että pystyy taistelemaan Hamiltoninkin kanssa tasapäisesti, niin ei hänkään tule enää siipimiehen rooliin taipumaan. Russell on myös vuotta kokeneempi ja parempi, kun taas vuodet alkaa pikkuhiljaa toimimaan Hamiltonia vastaan, joten Mersun kuninkuudesta voi tulla aika verinen taistelu vielä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Toivottavasti Ferrari vihdoin löytää jotakin järkeä tekemiseen ja sorateiden sankari nappaa mestaruuden. Näin ei kuitenkaan tule käymään, niin kunhan Mersulla kumpikaan ei voita niin kausi on onnistunut.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoista on nähdä McLarenin jäsenten välinen. Piastri on Leclerc-Russell tason superlupaus eli voittanut käytännössä junnusarjoissa kaiken mahdollisen. Jännä nähdä miten riittää vauhti Landoa vastaan. Uskon, että viimeistään loppukaudesta kaksikko ajaa tasavahvasti. Gasly-Ocon kaksikko Alpinella on myös mielenkiintoinen. Kaksi patonginpurijaa ranskalaistiimissä. Alpinella ollut suunta ylöspäin, jatkuuko kehitys ensi vuonnakin?
 

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Toivottavasti Mersu on täysin paska.
Ehdottomasti samaa mieltä. Itsekin nykyään Verstappenin leirissä olevana toivon samaa, pahoin pelkään jos mersu saa rakennettua edes jonkunlaisen auton Hamiltonille, niin se tarkoittaa sitä että Verstappen ei voita enään maailmanmestaruuksia, varsinkin kun Masi on nyt poissa pelistä.

Toivottavasti Aston Martin voisi vaikka onnistua auton rakentamisessa. Olisi mukavaa nähdä Alonso kärkikahinoissa pitkän ajan jälkeen, hänellä jos jollain kyllä nälkää riittäisi näiden vaikeiden vuosien jälkeen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Verstappen on niin runkkari klaaneineen, ettei hirveästi haittaa vaikkei mestaruuksia enää tule. Päinvastoin, se olisi jopa toivottavaa.

Toivottavasti Sir Lewiksen auto on kilpailukykyinen niin saadaan uusintaottelu kyrväkkeen ekasta, kyseenalaisesta ja iäti historiankirjoissa tahraisena näyttäytyvästä mestaruudesta.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi hieno nähdä Maxin kuupan kestävyys Hamia vastaan nykytuomarilinjalla, jos autot olisi suurinpiirtein samaa tasoa,
Erittäin hyvinhän se kesti niin pitkään kuin autot oli suunnilleen samaa tasoa. Hamiltonilla niitä virheitä sattui enemmän.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Verstappen on niin runkkari klaaneineen, ettei hirveästi haittaa vaikkei mestaruuksia enää tule. Päinvastoin, se olisi jopa toivottavaa.

Toivottavasti Sir Lewiksen auto on kilpailukykyinen niin saadaan uusintaottelu kyrväkkeen ekasta, kyseenalaisesta ja iäti historiankirjoissa tahraisena näyttäytyvästä mestaruudesta.
On kyllä asialliset määreet keksitty. Hamiltonkin varmaan on, no, enpäs sano sitä sanaa.

Itse toivon Ferrarin paraatimarssia mestaruuteen (todennäköisyys tälle on toki jotain 0,01 prosenttia), koska uutta Hamilton vs Verstappen -tilannetta ei vaan jaksaisi. Poterot ovat faneilla niin syvät. Tai voittaisi sitten Russell, jos Mercedekselle pitää mestaruuden mennä. Perezistähän ei mestaruuteen ole, ja vaikka jollain ihmeellä olisikin, niin hänen ei siitä anneta ajaa.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Toivottavasti ensi kaudella nähtäisi 3 kuskin tai jopa 4 kuskin kesken mestaruus taistelu. Leclerc vs Verstappen vs Hamilton/Russell vs Norris. Sellanen kunnon mestaruustaistelu ja mielellään uusi mestari.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo kyllä vähän ehkä tahtoisin nähdä tasapäisempää kilpailua kärkipaikoista. Ei siinä, Red Bull kehitti autoaan paremmin kuin muut ja se kyllä näkyi. Tiedä sitten onko ylimääräiset miljoonat sitten tehneet just tuon verran eroa - epäilen, mutta voishan tuostakin jonkun salaliittoteorian vääntää.

Vähän toivois että joku näistä nuorista jampoista vetäis oikein tykkikauden ja ajaisi oikeasti hyvin eikä vain pyörähtelisi ja kolaroisi radalla. Autot toki eivät nyt ihan huippuja näillä tulokkailla ole, mutta ehkä sieltä joku näistä osoittaa silti jotain sennamaisia kykyjä.

Ainiin joo, Latifista päästiin eroon!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Erittäin hyvinhän se kesti niin pitkään kuin autot oli suunnilleen samaa tasoa. Hamiltonilla niitä virheitä sattui enemmän.
Alkukaudesta RB oli hieman edellä, mutta silloin Ham vielä väisteli kun Max koitti pommittaa kylkeen. Silverstonessa ei muuten väistänyt ja lopputulos on nähtävillä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Täälläkin toive Hamilton&Verstappen kaksintaistelusta viimeiseen kisaan asti. Vaikkapa vielä tutulla twistillä eli Ferrari alkukaudesta kova ja sitten sulaa kesällä. Leclercillä hitsaa pahasti kiinni plan K:hon "honestly I don't know anymore" ja Carloksen auto syttyy tuleen. Russell yrittää pysyä kyydissä, mutta lopulta syksyllä tulee "George it's James" viesti. Perez voittaa pari kisaa Maxin edestä pienellä tuurilla, eikä laske Maxia ohi riittävän nopeasti jonkun kisan keskivaiheilla erilaisella taktiikalla, jonka takia Max menettää sen kriittisen sekuntin eikä voita sitä kisaa. Ei nähdä yhtään kisavoittoa em. mainittujen kuskien ulkopuolelta, valitettavasti. Bottaksen paras sijoitus yksittäisessä kisassa on viides.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Verstappen on niin runkkari klaaneineen, ettei hirveästi haittaa vaikkei mestaruuksia enää tule. Päinvastoin, se olisi jopa toivottavaa.

Toivottavasti Sir Lewiksen auto on kilpailukykyinen niin saadaan uusintaottelu kyrväkkeen ekasta, kyseenalaisesta ja iäti historiankirjoissa tahraisena näyttäytyvästä mestaruudesta.
Tsemppiä. Kyllä sä joskus pääset siitä vielä yli. Nykyään on paljon erilaista keskusteluapua tarjolla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Kiinan kisa jälleen peruttu maan dystooppisen COVID-linjan takia.

Kiinan radasta olen aina pitänyt ja koska sateet ovat siellä todennäköisiä, kisoissa on yleensä tapahtunutkin. Eli sikäli harmi, mutta kun maa on tuollainen, ei siellä pidä ajaa. Vaan mistä korvaaja?
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
F1.com - sprinttejä kaudella 2023 kuusi kappaletta

Ensi kaudella ajetaan yhteensä kuutena kisaviikonloppuna sprinttejä, eli määrä tuplaantuu siitä, mitä se on ollut aiemmilla kahdella kaudella. Kisoina ovat Azerbaidžan, Itävalta, Belgia, Qatar, Yhdysvallat ja Brasilia.

Tämäkö sitten se tulevaisuus, johon formula ykkösiä viedään. Aiempiin sprintteihin nähden mielenkiinnolla odotan pitkien ratojen, Bakun ja Span, sprinttejä.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Sprintti viikonloppu on mielenkiintoisempi kuin ilman joten ihan hyvä homma. Pitäisin kuitenkin rajan tulevaisuudessa jossain 10 tienoilla, max 50/50 jaolla. Tämä sen takia kun tykkään kyllä ihan vaan aika-ajoistakin ja sen tärkeydestä joka sprintin myötä pienenee. Tätä tosin voisi kompensoida jakamalla pisteitä jo aika-ajoista lähtien varsinkin ei sprintti viikonloppuina
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sinällään nuo sprintit on olleet jopa ihan positiivisia yllätyksiä, vaikka alunperin vastustin niitä itse voimakkaasti. Mutta ihan hyviä kisoja noissa sprinttiviikonlopuissa on ollut ja siksi ihan OK että noita jatketaan.

Vähän vaan epäilen noiden pitkien ratojen (Baku, Spa) soveltuvuutta sprintteihin, mutta olen mielelläni väärässä tässäkin.

Nyt kun noita sprinttejä tulee lisää, niin olisikohan ihan pöljä ajatus alkaa jakamaan jonkinlaista "sprinttimestaruutta" lisäksi? Voisi tuoda vielä vähän lisää säpinää ja yritystä noihin kisoihin.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Muutokset tallien johdoissa jatkuvat: Williamsin tallipäällikkö Jost Capito ja tekninen johtaja FX Demaison jättävät tallin.


Vaikka Williams on ollutkin pienoisessa nosteessa aivan pahimmasta aallonpohjasta, niin kyllähän tallin vetäminen takaisin oikeasti kilpailukykyiseksi vaikuttaa yhdenlaiselta kivireeltä. Mielenkiintoista seurata, kuka tulee Capiton tilalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös