Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 219 545
  • 1 682

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varmaankin on noin, mutta Zak Brownilla on kyllä kuumat paikat koska Ricciardolla on kolmen vuoden sopimus joka takaa 17 miljoonan dollarin vuositulot (joka tekee hänestä gridin 4. kovapalkkaisimman yhdessä Vettelin kanssa) per kausi eli yhteensä sopimuksen arvo on 51 miljoona dollaria. Eli aika kallis paperi jos kaveri ei pysty tallikaveriaan päihittämään.

Norriksen vuositulot ovat tällä hetkellä olettavasti alle 2 miljoona dollaria kaudessa, joten ei liene epäselvää kehen menestysodotukset on kasattu.
Nykytietojen mukaan Norris tienaa toukokuussa uusitun sopimuksen myötä 11 miljoonaa vuodessa, eli suhteellisen lähellä Ricciardon palkkaa ollaan jo.

Toki Ricciardoon on menestysodotuksia kasattu, mutta Norris on silti koko ajan ollut McLarenille se tärkeämpi kuljettaja, koska hänen varaansa siellä rakennetaan tulevaisuutta. Ricciardo tuo myös paljon elintärkeää kokemusta mukanaan, joka lienee suuri syy miksi hänet hankittiin Norriksen rinnalle.

Eiköhän siellä tämän vuoden aikana päästä selvyyteen siitä mikä autossa Ricciardon kannalta mättää, ja tämä voidaan pyrkiä ottamaan huomioon, kun seuraavan kauden autoa rakennetaan. Huono kuljettaja Ricciardo ei ole, mutta eri tallien autoissa on lopulta paljon eroavaisuuksia, jotka voivat vaikuttaa yksittäisten kuljettajien vauhtiin merkittävästi.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Eiköhän siellä tämän vuoden aikana päästä selvyyteen siitä mikä autossa Ricciardon kannalta mättää, ja tämä voidaan pyrkiä ottamaan huomioon, kun seuraavan kauden autoa rakennetaan. Huono kuljettaja Ricciardo ei ole, mutta eri tallien autoissa on lopulta paljon eroavaisuuksia, jotka voivat vaikuttaa yksittäisten kuljettajien vauhtiin merkittävästi.
Juuri näin. Tuostahan taisikin puhetta olla, ettei ole oikein vielä jarrujen kanssa sinuiksi päässyt. Selittäisi kyllä hankaluuksia, jos ei oikeaa tuntumaa jarrupolkimeen löydä.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nykytietojen mukaan Norris tienaa toukokuussa uusitun sopimuksen myötä 11 miljoonaa vuodessa, eli suhteellisen lähellä Ricciardon palkkaa ollaan jo.

Itse kuitenkin uskoisin että Lando joutuu ajamaan nykyisen sopimuksen loppuun nykyisellä palkalla. Seuraavalle kaudelle palkka nousee jonnekin sinne mitä on lehdistössä spekuloitu, 6 miljoona puntaa (7M euroa) - 11 miljoonaa euroa per kausi.

Hieman ehkä Landon leirissä hätäiltiin, koska Red Bullilta tai Mersulta olisi saattanut tulla myös tarjous. Olisiko se sitten ollut parempi kuin McLarenin, on vaikea sanoa ja tallin vaihto 2022 kynnyksellä voi olla hasardi. Mutta jos kausipalkka on kahdelle kolmelle seuraavalle vuodelle tuo 7 M euroa (sama liksa kuin Kimillä), niin kyllähän nuo Ricciardot, Vettelit, Alonsot ja Hamiltonit vetelevät aika suurta liksaa. Maxin liksa on ehkä kohdallaan suoritusten kanssa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse kuitenkin uskoisin että Lando joutuu ajamaan nykyisen sopimuksen loppuun nykyisellä palkalla. Seuraavalle kaudelle palkka nousee jonnekin sinne mitä on lehdistössä spekuloitu, 6 miljoona puntaa (7M euroa) - 11 miljoonaa euroa per kausi.

Hieman ehkä Landon leirissä hätäiltiin, koska Red Bullilta tai Mersulta olisi saattanut tulla myös tarjous. Olisiko se sitten ollut parempi kuin McLarenin, on vaikea sanoa ja tallin vaihto 2022 kynnyksellä voi olla hasardi. Mutta jos kausipalkka on kahdelle kolmelle seuraavalle vuodelle tuo 7 M euroa (sama liksa kuin Kimillä), niin kyllähän nuo Ricciardot, Vettelit, Alonsot ja Hamiltonit vetelevät aika suurta liksaa. Maxin liksa on ehkä kohdallaan suoritusten kanssa.
Ymmärtääkseni näissä diileissä, jotka tehdään kausien alkupuolella ja nousussa oleville kuskeille, on yleensä kyse siitä, että se diilin mukainen palkka astuu voimaan siitä päivästä lähtien, kun sopimus tehdään - ellei jopa takautuvasti kauden alusta alkaen. Se toimii myös merkittävänä houkutuksena saada kuski sitoutumaan talliin aikaisessa vaiheessa.

Max ajoi pitkään tuota huonommalla liksalla, vaikka suoritukset ovat lähes alusta alkaen olleet Norriksen nykytason kaltaisia tai parempia. Ihan tavallista se on, että nuorilla kuskeilla hintalappu ei rävähdä välittömästi sinne kokeneempien kuskien tasolle, vaikka selkeää nousua tapahtuisikin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja pitää muistaa, että Norris on koko gridin toisiksi nuorin kuski. Eli edelleen, huikeista otteista huolimatta, puhutaan erittäin junnusta jätkästä. Se steppi jonka Lando on pystynyt tällä kaudella ottamaan, ja ennenkaikkea tasaisuus, jolla on suorittanut, kertoo tallille että tässä on kaveri jonka varaan voidaan tulevaisuutta rakentaa. Siinä ei sinänsä haittaa jos jokusen vuoden "kärsii" siitä, että saa uransa loppupuolella olevia konkareita vähemmän liksaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Miksi ihmeessä Ricciardolle väläytellään potkuja? Kaveri on hybridiajan noin viidenneksi paras kuljettaja, nauttii posketonta palkkaa eikä korvaajia ole näköpiirissä. Bottas ei toisi mitään lisäarvoa Ricciardoon nähden, Russell ja Gasly eivät ole saatavilla. Tuota tasoahan sen korvaajan pitäisi olla, jotta ajatuksessa olisi edes jotain järkeä.

Kausi ei ole vielä edes puolivälissä, Ricciardo ehtii parantamaan ja ihan hyviähän kisat ovat olleet. Yhdelle kierrokselle kaipaisi vähän vauhtia lisää, koska Norris saa jo lauantaina sen 2-3 sijaa eteen. Niitä on tiukassa keskikastissa hankala napsia.

Mutta jos kausipalkka on kahdelle kolmelle seuraavalle vuodelle tuo 7 M euroa (sama liksa kuin Kimillä), niin kyllähän nuo Ricciardot, Vettelit, Alonsot ja Hamiltonit vetelevät aika suurta liksaa.
Alonson diilissä haisee kyllä kilometrin päähän, että kaveri antoi "ota tai jätä" -ehdot, kun Renault meni Ricciardon lähdöstä paniikkiin. Gasly tai Perez eivät ole huonoja kuljettajia, mutta nimi ei ole Fernando Alonso. Kas kun eivät Räikköselle tarjonneet jotain 15 miljoonan eläkerahastoa, koska vuonna 2005 Kimi ja Alonso olivat kaksi parasta kuljettajaa ja Renault paras talli.

Bottashan tuonne kai oli vahvasti tyrkyllä. Vaikea nähdä, että olisi Alonsoa huonommin vetänyt (ei sillä etteikö Alonsolla edelleen vauhtia olisi).
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Norris ei tosin saa 2-3 sijaa eteen, vaan n. 10 per kerta. Mutta totta on, että ei Ricciardolle ole korvaajia tällä hetkellä liikaa tarjolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alonson diilissä haisee kyllä kilometrin päähän, että kaveri antoi "ota tai jätä" -ehdot, kun Renault meni Ricciardon lähdöstä paniikkiin. Gasly tai Perez eivät ole huonoja kuljettajia, mutta nimi ei ole Fernando Alonso. Kas kun eivät Räikköselle tarjonneet jotain 15 miljoonan eläkerahastoa, koska vuonna 2005 Kimi ja Alonso olivat kaksi parasta kuljettajaa ja Renault paras talli.

Bottashan tuonne kai oli vahvasti tyrkyllä. Vaikea nähdä, että olisi Alonsoa huonommin vetänyt (ei sillä etteikö Alonsolla edelleen vauhtia olisi).

Alonso diilissä taitaa myös eniten näkyä se että uusia sääntöjä siirettiin kaudella eteenpäin, tarkoitus oli varmaan yrittää yllättää "sukkasilteen", mutta lopulta kun mentiin vielä kausi vanhoilla säänöillä niin Alonso itse on tässä se joka joutunut sitä tuntumaa hakemaan ja ehkä pienen edun minkä olisi voinut saada menettää sitä myöten. Tosin hieman tässä on pystynyt kauden edetessä tasaisesti parantamaan että eniten mietityttää että olikohan Oconin 3v diili sitten lopulta kuinka hyvä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
olikohan Oconin 3v diili sitten lopulta kuinka hyvä.
Tämä kyllä ihmetyttää itseänikin. Ei noilla näytöillä mielestäni 3v lappua lyödä kouraan, vaikka kuinka olisi ranskalainen. Siellä on kuitenkin todnäk Bottasta vapautumassa, sekä Gasly kenties -22 kauden jälkeen. Gaslykin olisi ranskalainen. Oconille olisi kannattanut lyödä korkeintaan vuoden lappu kouraan. Viime kaudella kaveri jäi Ricciardon jalkoihin ja nyt näyttää jäävän Alonson jalkoihin. Silti 3v lappu. Haluaisin nähdä Alpinen johdon muistiinpanot tästä jatkosta. Todella outo lappu. Onhan Ocon hyvä kuljettaja ei siinä mitään, mutta näytöt ei mielestäni tuollaista pahvia tue.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä kyllä ihmetyttää itseänikin. Ei noilla nätöillä mielestäni 3v lappua lyödä kouraan, vaikka kuinka olisi ranskalainen. Siellä on kuitenkin todnäk Bottasta vapautumassa, sekä Gasly kenties -22 kauden jälkeen. Gaslykin olisi ranskalainen. Oconille olisi kannattanut lyödä korkeintaan vuoden lappu kouraan. Viime kaudella kaveri jäi Ricciardon jalkoihin ja nyt näyttää jäävän Alonson jalkoihin. Silti 3v lappu. Haluaisin nähdä Alpinen johdon muistiinpanot tästä jatkosta. Todella outo lappu. Onhan Ocon hyvä kuljettaja ei siinä mitään, mutta näytöt ei mielestäni tuollaista pahvia tue.

Olisiko sitten sovittu jo hyvinkin alkukaudesta, silloin olikin selvää ettei Alonso välttämättä nopein noilla testimäärillä mitå nykyään on
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Meillä on selvästi aika erilainen käsitys siitä miltä varsin tasainen näyttää.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ricciardo vs Norris aika-ajoissa boldattuna Ricciardon voitot:

Ricciardo 6-6-16-7-12-13-10-13-13
Norris 7-7-7-9-5-6-8-5-2

Varsin tasaiseltahan tuo näyttää, Ricciardolle vaan on sattunut enemmän ailahtelua ja Norriksen kaltaiset huippusuoritukset puuttuvat. Plus Itävallan aika-ajot menivät Ricciardolta aivan vihkoon.
Toinen lähtenyt yksinumeroisella joka kisassa, toinen joka kolmas kerta. Tasaista?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toinen lähtenyt yksinumeroisella joka kisassa, toinen joka kolmas kerta. Tasaista?
Keskimäärin DR ruutu 11 ja LN ruutu 6. Ei tuota tosiaan kovin tasaiseksi voi väittää, ja ne ainoat kerrat kun DR on voittanut on ne Landon paskimmat (kolme neljästä huonoimmasta).
Edit: Lienee myös isoin ero tallikavereiden välillä tällä kaudella, jos siitä haluaa ottaa "tasaisen" määritelmän.
 
Viimeksi muokattu:

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ricciardon keräämät pisteet ovat toistaiseksi maksaneet 425 000 dollaria /per piste kun Norriksen keräämät pisteet ovat kustantaneet 19 300 dollaria per piste. Eli Danny on tällä hetkellä noin 22 kertaa kalliimpi kuin Lando.

Se joka sanoo että Dannyllä ei ole suorituskykypaineita puhuu botaskaa. Ja onhan nuo paineet näkyneet myös suorituksissa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ok, meni vihkoon. En kuitenkaan näe, että tuo Itävallan taaperrus jatkuisi koko aikaa, Ricciardo on kyennyt Norrisin kolme kertaa lyömään, Ranskassa oli lähellä. Kunhan DR saa säädöt kuntoon, nähdään miksi hänet on tuonne palkattu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä väittely Ricciardon tasosta ensi kauden kuljettajapaikkoja ajatellen tuntuu edelleen oudolta. Vaikka Ricciardon alkukausi on ollut pettymys, niin uskooko joku ihan oikeasti, että McLarenilla olisi parempia vaihtoehtoja kuin pitää Ricciardo mukana? Mikä tahansa muu vaihtoehto maksaa tallille enemmän, ja voi hyvin olla, että tarjolla ei ole yhtäkään vaihtoehtoa, jonka voisi ajatella etukäteen varmuudella Ricciardoa paremmaksi.

Lopulta suuria erimielisyyksiä Ricciardon onnistumisesta tähän asti ei täällä ole näkynyt, joten tämä väittely tuntuu jokseenkin tarpeettomalta.

Kuljettajien suhteen tuskin tapahtuu kovin paljoa muutoksia, mutta molemmat suomalaiset ovat mahdollisten muutosten ytimessä. Mersun ja Williamsin toinen paikka on epävarma, ja jos muutoksia tapahtuu, niin uskon, että Bottas ja Russell vaihtavat paikkoja päikseen. Alfan suhteen molempien kuskien tilanne on epävarma, vaikka Kimi varmasti saa jatkolapun, jos on halukas jatkamaan, sekä mahdollisesti tulemaan palkassa jonkin verran vastaan. Gion jatkosopimus on kaikin puolin epävarmalla pohjalla.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toton mukaan Lewis jatkaa formuloissa vielä useita vuosia, joten palkkaamalla Russell ollaan taas siinä Hamilton-Rosberg häslingissä. Ainoa keino välttää tuo on tehdä Bottaksen kanssa diili.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toton mukaan Lewis jatkaa formuloissa vielä useita vuosia, joten palkkaamalla Russell ollaan taas siinä Hamilton-Rosberg häslingissä. Ainoa keino välttää tuo on tehdä Bottaksen kanssa diili.
Tässä on perää. Lisäksi monilta unohtuu herkästi se, että tallien voimasuhteissa tapahtuu varmasti muutoksia ensi kaudeksi, eli Williams ei välttämättä ole enää pohjasakkaa. Williams on nyt jo sen tason talli, että se ei ole esteenä Russellin kehitykselle. Mersulla ei siis ole välttämätöntä tarvetta palkata Russellia, kun ihan ok-tason ajopaikka hänellä on joka tapauksessa.

Lisäksi Hamilton puoltaa edelleen Bottaksen jatkoa melko vahvasti. Kommentoi tätä viimeksi ihan tässä 1-2 viikon sisällä ja vaikutti edelleen siltä, että jos Hamiltonilta kysytään, niin Bottas jatkaa.

Toki edelleen Russellin siirto Mersulle on todennäköinen, mutta en pidä sitä varmana ennen kuin se on varmaa.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toton mukaan Lewis jatkaa formuloissa vielä useita vuosia, joten palkkaamalla Russell ollaan taas siinä Hamilton-Rosberg häslingissä. Ainoa keino välttää tuo on tehdä Bottaksen kanssa diili.
Hamilton on 36-vuotias. Varmasti edelleen elämänsä kunnossa, mutta kyllä esimerkiksi 41-vuotiaasta Kimi Räikkösestä jo huomaa, ettei ole enää uransa parhaassa iskussa. Tuskin siis Hamiltonkaan kauhean montaa vuotta pystyy enää suorittamaan nykyisellä tasollaan.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Mersulta olisi kyllä melko sokeaa toimintaa olettaa Russellin pysyvän vuosia vielä jossain Williamsilla ja löyhässä hirressä. Menettivät jo Oconin, joka Mersun onneksi näyttää osoittautuvan jonkinlaiseksi bustiksi. Jossain vaiheessa siitä Hamiltonistakin on päästettävä irti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mersulta olisi kyllä melko sokeaa toimintaa olettaa Russellin pysyvän vuosia vielä jossain Williamsilla ja löyhässä hirressä. Menettivät jo Oconin, joka Mersun onneksi näyttää osoittautuvan jonkinlaiseksi bustiksi. Jossain vaiheessa siitä Hamiltonistakin on päästettävä irti.

Toisaalta Hamilton teki tässä 2v diilin joten ei ole aivan pakko odotella edes Russeliä enää. Jos Hamilton olisi lopettanut tai tehnyt vuoden diilin tilanne oli eri. Sekin kyllä tässä kertoo jotain että Hamiltonin sopimus julkaistiin mutta Russelin ei, joten tilanne ei ole niin selvä kun jokunen viikkoa sitten olisi ehkä olettanut. Hamiltonin 2v jatko ja Bottaksen hyvä viimekisa saattoi hyvinkin pelata Bottakselle vielä vuoden jatkon.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mersulta olisi kyllä melko sokeaa toimintaa olettaa Russellin pysyvän vuosia vielä jossain Williamsilla ja löyhässä hirressä. Menettivät jo Oconin, joka Mersun onneksi näyttää osoittautuvan jonkinlaiseksi bustiksi. Jossain vaiheessa siitä Hamiltonistakin on päästettävä irti.
Ei Russell kuitenkaan ole Mersulle mikään täysin pakollinen kuski. Jos Hamilton-Bottas -kaksikko jatkaa vielä yhdessä ja Mersu pysyy kärkitallina, niin ihan varmasti laadukkaita kuskeja on jatkossakin tarjolla. Ei sen seuraavan kuskin ole täysin pakko tulla Mersun akatemian kautta.

Totuus on, että juuri nyt Russellilla ei ole mitään muutakaan paikkaa mihin mennä. Eli jos Mersu haluaa pitää Russellin vielä vuoden Williamsilla, niin nyt sen voi tehdä, koska ei ole vaaraa menettää Russellia muualle. Vuoden päästä tilanne voi olla toki erilainen.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Bottaksen yhden kisan onnistuminen ei nyt ihan kauheasti takaa mitään ja aika Mersulla tullee ihan ansaitusti päätökseen. David Croft on ilmeisesti paljastanut radiossa, että Russellin Mersu-soppari tullaan julkaisemaan viikon päästä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tostahan on huhuttu jo viikkoja, että Russelin sopimus on jo tehty ja se julkaistaan sopivasti Silverstonessa.

Siinä ei Bottaksen yksi hyvä tai huono kisa vaikuta mitään, Mersu tietää tasan mihin Valtteri pystyy ja mihin hän ei pysty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös