Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 389 758
  • 3 286

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Verstappenin ei tässä nyt ihan kauheasti tarvitse riehua. Kakkossijakin riittää paaluun. Max-Bottas-Perez olisi kilpailullisesti paras tilanne, koska tuolloin Hamiltonilla ei olisi automaattista pääsyä kolmen sakkiin kisassa, mutta ajetaan tämä sprinttipaska nyt ensin.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Toto Wolff ei tiedä mistä Mersun moottorihaasteet johtuvat. Eiköhän loogisin selitys ole, että Red Bull-Honda on tällä kaudella heittänyt niin kovan haasteen, että Mersun on ollut pakko puristaa koneesta ihan kaikki voima. Aiemmin noin ei ole tarvinnut tehdä, kun yhtä kovaa haastetta ei ole koko hybridiaikana ollut.

Hondallakin oli omat haasteensa McLaren aikana (2015 - 2017), mutta ne ratkaistiin yhtiön suihkumoottori-insinöörien avustuksella.


En yllättyisi, vaikka Mersu joutuisi suunnittelemaan ja rakentamaan kokonaan uuden moottorin ensi kaudeksi ja siitä eteenpäin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Verstappenin ei tässä nyt ihan kauheasti tarvitse riehua. Kakkossijakin riittää paaluun. Max-Bottas-Perez olisi kilpailullisesti paras tilanne, koska tuolloin Hamiltonilla ei olisi automaattista pääsyä kolmen sakkiin kisassa, mutta ajetaan tämä sprinttipaska nyt ensin.

Sinällään jopa jännä nähdä että sortuuko Hamilton jopa jonkinlaisiin likaisiin keinoihin kun tämä uusi aika-ajo järjestelmä melkein mahdollistaisi sen. Verstappenille kun melkein jokatapauksessa tiedossa voitto tai kakkostila ja Hamiltonille heikompia pisteitä niin varmaan aika sama jos molemmat joutuisi häntäpäästä lähteä ja piste-ero pysyisi suunilleen edes samoissa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Sprintit takana tältä kaudelta ja enpä tiedä, ihan kiva lisä normiviikonloppuihin verrattuna, mutta joku hohto tuosta puuttuu. Formuloita katsellessa kun on tottunut siihen, että kisa kestää sen puolitoista tuntia, niin onhan tuo kolmannes kisamitasta vähän kullinluikautus.

Toki posia F1:lle siitä, että muutosta edes yritetään hakea vähän kulahtaneeseen kisaviikonlopun formaattiin, mutta en näe näistä sprinteistä ratkaisua siihen.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sprinttiformaatti pitäisi muokata siten, että sprintissä ajettaisiin puolet kisakierroksista ja jaettaisiin puolikkaat pisteet. Perjantaina ajettaisiin sprintin aika-ajot. Lauantaina ajettaisiin kisan aika-ajot. Sprintin tulokset eivät vaikuttaisi sunnuntain kisaan. Tuollainen systeemi olisi mielestäni ideaali.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Eniten tässä sprinttiformaatissa itseä häiritsee tuo jaettavien mm-pisteiden määrä. Ajetaan kuitenkin kolmasosa normaaleista kisakierroksista, mutta pisteitä jaetaan hikiset 3,2 ja 1, kolmen kärjelle. Hiomista tämä formaatti ainakin kaipaa.
 

BaronFIN

Jäsen
Jännästi nämä moottorinvaihdon kokeneet ajokit kulkevat aina napsun kovempaa kuin vanhemmilla myllyillä menevät. Niin Bottas (Monza), Verstappen (Sochi) kuin Hamiltonkin (Interlagos) ovat saaneet tuon ohittamisen näyttämään jokseenkin helpolta kun tuoreella koneella on päästelty menemään.

Kyllähän Mersu on tämän itselleen tekemässä hankalaksi. Liian monta lähtörangaistusta tullut vs. Hondan vastaavat. Säännöt ovat toki samat kaikille, mutta matka Alonson ulisemista ”GP2 -koneista” tähän päivään... Pakko nostaa hattua Hondalle kehittämisen pitkäjänteisyydestä vaikka häipyvät juuri kun hedelmät olisi kypsiä poimittavaksi.
 

Jerkkuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Tiukka MM taisto menossa joka näyttää menevän Verstappenille. Tällä kaudella Verstappen on näyttänyt mestarin elkeitä ajamisessa ja turhat lapselliset virheet on jäänyt pois. Mutta nyt ensimmäistä kertaa on tilanne että mestaruus näyttää menevän Verstappenille, eli nyt tulee se vaikein osuus Verstappenin osalta. Miten ensimmäistä maailmanmestaruutta ajava tunnettu kuumakalle Verstappen kestää paineet? Se on yksi virhe ja keskeytys niin Verstappen on kusessa sen jälkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tiukka MM taisto menossa joka näyttää menevän Verstappenille. Tällä kaudella Verstappen on näyttänyt mestarin elkeitä ajamisessa ja turhat lapselliset virheet on jäänyt pois. Mutta nyt ensimmäistä kertaa on tilanne että mestaruus näyttää menevän Verstappenille, eli nyt tulee se vaikein osuus Verstappenin osalta. Miten ensimmäistä maailmanmestaruutta ajava tunnettu kuumakalle Verstappen kestää paineet? Se on yksi virhe ja keskeytys niin Verstappen on kusessa sen jälkeen.

Tämä kisa on vieläpä juuri semmoinen missä Verstappenin ei ole pakko voittaa (olettaen ettei Hamilton tee nopeaa nousua). Mitataan onko ajaminen sillä tasolla mitä mestarilta odottaa vai tekeekö jonkun hölmön liikkeen Bottaksen kanssa. Tosin vielä enemmän ehkä nyt Bottasta mitataan kun ei vaan voi antaa kunniakujaa Verstappenille ja päästää ohi.

Miten itsellä vain tässä on semmoinen tunne että Hamilton saattaisi olla jopa MM-johdossa tämän kisan jälkeen kaikkien vaikeuksien jälkeenkin, verstappenille joku 0 pistettä ja Hamiltonille joku ihmekisa ja voitto.
 

Jerkkuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Tämä kisa on vieläpä juuri semmoinen missä Verstappenin ei ole pakko voittaa (olettaen ettei Hamilton tee nopeaa nousua). Mitataan onko ajaminen sillä tasolla mitä mestarilta odottaa vai tekeekö jonkun hölmön liikkeen Bottaksen kanssa. Tosin vielä enemmän ehkä nyt Bottasta mitataan kun ei vaan voi antaa kunniakujaa Verstappenille ja päästää ohi.

Miten itsellä vain tässä on semmoinen tunne että Hamilton saattaisi olla jopa MM-johdossa tämän kisan jälkeen kaikkien vaikeuksien jälkeenkin, verstappenille joku 0 pistettä ja Hamiltonille joku ihmekisa ja voitto.
Nyt olisi Bottaksellakin tässä kilpailussa mahdollisuus kuitata tuo petturuus mitä osoitti viime kisassa Hamiltonia kohtaan. Ajaisi vähän aggresiivisemmin vaikka startissa, ja kun yleensä Verstappen on se osapuoli kuka laittaa muut kuljettajat väistämään aggressiivisen ajotapansa vuoksi, niin nyt voitaisiin laittaa Verstappen maistamaan omaa lääkettään. Bottas kärkeen startissa tai pieni yhteen törmäys Verstappenin kanssa ja molemmille vaikka keskeytys. Kummatkin lopputulokset ovat winwin tilanteita Bottakselle, jos siis haluaa osoittaa uskollista rakkautta Hamiltonille kuka on kohdellut Bottasta aina asianmukaisesti. Muutenkaan Bottaksella ei ole mitään hävittävää ja Verstappenilla taas on vain hävittävää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt olisi Bottaksellakin tässä kilpailussa mahdollisuus kuitata tuo petturuus mitä osoitti viime kisassa Hamiltonia kohtaan. Ajaisi vähän aggresiivisemmin vaikka startissa, ja kun yleensä Verstappen on se osapuoli kuka laittaa muut kuljettajat väistämään aggressiivisen ajotapansa vuoksi, niin nyt voitaisiin laittaa Verstappen maistamaan omaa lääkettään. Bottas kärkeen startissa tai pieni yhteen törmäys Verstappenin kanssa. Kummatkin lopputulokset ovat winwin tilanteita Bottakselle, Bottaksella jos siis haluaa osoittaa uskollista rakkautta Hamiltonille kuka on kohdellut Bottasta aina asianmukaisesti. Muutenkaan Bottaksella ei ole mitään hävittävää ja Verstappenilla taas on vain hävittävää.

Toisaalta tuskin haluaa olla se roisto joka kylkeenkään ajaa , mutta ei tuokaan hyvältä jatko suhteen näytä jos on noin onneton että ei saa autoon starttua ja pahimmat kilpailijalle lahjoittaa sijoituksia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eniten tässä sprinttiformaatissa itseä häiritsee tuo jaettavien mm-pisteiden määrä. Ajetaan kuitenkin kolmasosa normaaleista kisakierroksista, mutta pisteitä jaetaan hikiset 3,2 ja 1, kolmen kärjelle. Hiomista tämä formaatti ainakin kaipaa.
Joo, lisää pisteitä jakoon. Joku taktisempi osio myös sopisi, sen verran pidempi pätkä että softilla joutuisi tekemään yhden stopin, mediumilla ja hardilla selviäisi maaliin. Sitten sprintissä käytettyä seosta ei saisi käyttää kisassa. Eli jos mediumilla sprintti (joka olisi optimi sprinttiin), niin itse kisa pitäisi mennä soft+hard. Tai sitten riskeerata soft-soft ja kisaan sitten medium ja hard. Tai joku vastaava "erikoisempi" systeemi voisi olla hyvä. Kunhan ei mitään keinotekoista reverse grid tai menestyspainoja
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Joo, lisää pisteitä jakoon. Joku taktisempi osio myös sopisi, sen verran pidempi pätkä että softilla joutuisi tekemään yhden stopin, mediumilla ja hardilla selviäisi maaliin. Sitten sprintissä käytettyä seosta ei saisi käyttää kisassa. Eli jos mediumilla sprintti (joka olisi optimi sprinttiin), niin itse kisa pitäisi mennä soft+hard. Tai sitten riskeerata soft-soft ja kisaan sitten medium ja hard. Tai joku vastaava "erikoisempi" systeemi voisi olla hyvä. Kunhan ei mitään keinotekoista reverse grid tai menestyspainoja
Ehkä niin voisi toimia, että joutuu starttaamaan kisaan sillä renkaalla millä tulee sprintin maaliin. Siinä alkaisi kummasti houkutella varikkostoppi kun rengas alkaa kulumaan jo ennen sprintin loppua ja vielä pitäisi kisaan lähteä samaisella renkaalla.
Parempi toki olisi kun koko sprinttiä ei olisi niin ei tarvitsisi näitä miettiä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tämän päivän varsinainen Grand Prix on vielä ajamatta, mutta jotenkin näin miettisin tallien välisiä voimasuhteita.

Red Bull, selvä etu: Monaco, Azerbaidžan, Steiermark, Itävalta, Meksiko
Red Bull, lievä etu: Bahrain, Emilia-Romagna, Hollanti
Liian tasaista arvioida: Ranska, Yhdysvallat
Mercedes, lievä etu: Espanja, Britannia, Venäjä
Mercedes, selvä etu: Portugali, Unkari, Italia, Turkki, São Paulo.

Kun Belgiassa ei toden teolla ajettu kilpaa, sen jätin pois laskuista kokonaan. Unkarissakin Red Bullin kisavauhti jäi epäselväksi, kun Perez keskeytti ensimmäiselle kierrokselle ja Verstappen ajoi kisan läpi pahasti vaurioituneella autolla.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Tuo Verstappenin kuumakalle-leima on vähän mielestäni yliartikuloitu.

Mielestäni Max on nykyään todella kylmäpäinen ja kestää paineita aivan mestarillisella tasolla. Toki nyt kovin mahdollinen paikka ja katsotaan miten suoriutuu.

Hamiltonillahan ne paineet on vieläkin suuremmat. Tänään sijoitus 3 tai alle + jää Maxin taakse = peli alkaa olla taputeltu.

Näkisin tämän viikonlopun aika ratkaisevana mm-taiston kannalta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tuo Verstappenin kuumakalle-leima on vähän mielestäni yliartikuloitu.
Samaa mieltä. Ei Verstappen ole mielestäni paineen alla pahemmin virheisiin sortunut vaan kykenee ajamaan järkevästi. Ja eikä tuo nyt sinänsä mikään ihme ole koska onhan Max Nuoresta iästään huolimatta kokenut kuski kun jo seitsemäs kausi on menossa ja on taistellut hyvistä sijoista koko uransa eli kova kilpailutilanne on tuttu. Toki mestaruustaistelu on uusi tilanne joo, mutta tähän saakka ainakin on hallinnut hermonsa hyvin.

Mikäli Verstappen voittaa tänään tai ylipäätään kerää viisi pistettä enemmän mitä Hamilton niin Maxille riittää loppukisoista kakkossijat mestaruuden varmistamiseen, tämä siitäkin huolimatta vaikka Hamilton nappaisi voiton + nopeimman kierroksen jäljellä olevista. Silloin olisivat tasapisteissä mutta Maxilla olisi enemmän voittoja.

Jos tekniikka ei petä Verstappenia loppukauden aikana eiköhän tuo mestaruuteen paina. Kuskista itsestään ei jää kiinni, mutta onhan tässä vielä se optio olemassa että Verstappenille vaikka keskeytys ja #Blessed voittaa niin asetelmat pyörähtää taas ympäri.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS

Totolla alkaa kyllä pinna kiristymään mukavasti. Ihan hyvää tekee pieni reality-check tähän väliin kun eivät enää olekaan se täysin ylivoimainen talli kaikessa. Silti kyllä todella lapsellista kitinää, en muista että esim. Ferrarin suunnalta olisi aikoinaan tullut mitään kitinää vaikka Jean Todtin tai Ross Brawnin toimesta kun Ferrari ei enää dominoinutkaan kaikkia tapahtumia kauden 2004 jälkeen.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson

Totolla alkaa kyllä pinna kiristymään mukavasti. Ihan hyvää tekee pieni reality-check tähän väliin kun eivät enää olekaan se täysin ylivoimainen talli kaikessa. Silti kyllä todella lapsellista kitinää, en muista että esim. Ferrarin suunnalta olisi aikoinaan tullut mitään kitinää vaikka Jean Todtin tai Ross Brawnin toimesta kun Ferrari ei enää dominoinutkaan kaikkia tapahtumia kauden 2004 jälkeen.

Toto nyt on muutenkin sellainen hyvän päivän johtaja. Vastenmielinen tuo on ollut aina.

Maxille riittäisi tässä kisassa kakkossijakin ihan hyvin jos Hamilton olisi vaikka kolmas. Tällöin loppukauden kisoista Maxille riittäisi kakkossijat vaikka Hamilton voittaisi ne kaikki. Nopeimmat kierrokset toki pitää ottaa huomioon, mutta ne nyt on helposti järjesteltävissä tarpeen vaatiessa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team

Totolla alkaa kyllä pinna kiristymään mukavasti. Ihan hyvää tekee pieni reality-check tähän väliin kun eivät enää olekaan se täysin ylivoimainen talli kaikessa. Silti kyllä todella lapsellista kitinää, en muista että esim. Ferrarin suunnalta olisi aikoinaan tullut mitään kitinää vaikka Jean Todtin tai Ross Brawnin toimesta kun Ferrari ei enää dominoinutkaan kaikkia tapahtumia kauden 2004 jälkeen.
Toisaalta ymmärtää, Austinissa RB sai korjata kuitenkin takasiipeä kisaan. Jos olisi varikolta joutunut Max lähtemään, olisi kisa näyttänyt varmaan hieman erilaiselta. #44 mahdollisesti 7p enemmän ja #33 12p vähemmän. Eroa olisi nyt sitten pari pistettä.

edit. Ja aika paljon vähemmän Wolff on itkenyt kuin Horner/Marko
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ja aika paljon vähemmän Wolff on itkenyt kuin Horner/Marko
Tietysti koska ovat vuodesta 2014 alkaen olleet täysin suvereeni talli aina tähän päivään saakka. Joo on siellä tiettyjä jaksoja kun Ferrari on haastanut mutta noin kokonaisuutena. Mutta heti kun tilanne alkaa tasoittua niin Totolla alkaa kasetti pettämään.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tämän päivän varsinainen Grand Prix on vielä ajamatta, mutta jotenkin näin miettisin tallien välisiä voimasuhteita.

Red Bull, selvä etu: Monaco, Azerbaidžan, Steiermark, Itävalta, Meksiko
Red Bull, lievä etu: Bahrain, Emilia-Romagna, Hollanti
Liian tasaista arvioida: Ranska, Yhdysvallat
Mercedes, lievä etu: Espanja, Britannia, Venäjä
Mercedes, selvä etu: Portugali, Unkari, Italia, Turkki, São Paulo.

Kun Belgiassa ei toden teolla ajettu kilpaa, sen jätin pois laskuista kokonaan. Unkarissakin Red Bullin kisavauhti jäi epäselväksi, kun Perez keskeytti ensimmäiselle kierrokselle ja Verstappen ajoi kisan läpi pahasti vaurioituneella autolla.
Aikalailla näin. Espanja vähän rajatapaus oliko sekin selvä etu Mercedes -luokkaan. Maxin lähdön hyökkäys vähän tasoitti puntteja.

Tästäkin huolimatta British F1 Media jaksaa tasaisesti muistutella, että RB on ollut kiistatta nopeampi auto läpi kauden ja tästä syystä ollaan nyt tasaisemmassa tilanteessa vuosiin. Mutta kun LH on kohta 10v dominoinut lajia, ylivoimaisen auton merkitystä vähätellään ja käytännössä ollut kirosana väittää, että autolla olisi ollut merkitystä menestykseen.

Mun mielestä Kinkku on jo nyt GOAT, tämä on aika selkeää. Mutta onhan tämä nyt kaikille mukavaa, että voidaan oikeasti jännittää loppuun asti, kenen kasetti kestää.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tuo Verstappenin kuumakalle-leima on vähän mielestäni yliartikuloitu.

Mielestäni Max on nykyään todella kylmäpäinen ja kestää paineita aivan mestarillisella tasolla. Toki nyt kovin mahdollinen paikka ja katsotaan miten suoriutuu.

Hamiltonillahan ne paineet on vieläkin suuremmat. Tänään sijoitus 3 tai alle + jää Maxin taakse = peli alkaa olla taputeltu.

Näkisin tämän viikonlopun aika ratkaisevana mm-taiston kannalta.

Kai Maxin osalta muistellaan vielä niitä paria ensimmäistä kautta, jolloin kaveri oli lapsellinen, ja kävi vähän väliä kuumana. Tämä kausihan on ollut mestarillista suorittamista. Olisi varmasti pystynyt eilen sprintissä haastamaan Bottasta, mutta miksi ottaa turha riski, kun tilanne oli kuitenkin hallinnassa.

Bottas teki sen mitä piti, ja ajoi todella hienosti. Tämän päivän startti on todella mielenkiintoinen, veikkaan että Valelle annetaan käsky olla antamatta tuumaakaan periksi. En toivo mitään osumaa Maxin kanssa, mutta veikkaan että tänään voi kolista. Tai sitten Max laskee 1+1, ajelee suosiolla Valen takana, ja sopivalla undercutilla kärkeen.

Lewis on yksi maailmankaikkeuden tekopyhimpiä ihmisiä, mutta voi Jeesus että se osaa myös ajaa. Eilinen suoritus oli aivan älytön.

Hyvä kisa tästä tulee.

Ai niin, ajelihan se Perez myös. Kaverihan on ihan hupiukko nykyisin, ei pääse ohi Ferrarista, josta on renkaat loppu. Vale vie tätä kakkoskuskien vääntöä vahvasti.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Toisaalta ymmärtää, Austinissa RB sai korjata kuitenkin takasiipeä kisaan. Jos olisi varikolta joutunut Max lähtemään, olisi kisa näyttänyt varmaan hieman erilaiselta. #44 mahdollisesti 7p enemmän ja #33 12p vähemmän. Eroa olisi nyt sitten pari pistettä.

edit. Ja aika paljon vähemmän Wolff on itkenyt kuin Horner/Marko

Siiven korjaaminen murtumien ehkäisemiseksi turvallisuuden takia on vähän eri asia kuin liian iso DRS-siipi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös