Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 833
  • 3 286

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Milloin Bottas olisi saanut hyvän lähdön ja noussut jonkun ohi? Tuntuma on, että Mersu-kausilla lähdöt on menneet pieleen ja sitä kautta kisoista tulee vaikeat. Reaktiot aina hyvät, mutta sitten alkaa se sutiminen ja muut painaa ohi oikealta ja vasemmalta
Jossain vaiheessa Bottas otti Mersulla pari niin hyvää lähtöä, että yleisesti luultiin varastavan lähdöissä, vaikka reaktioaika oli vain täydellisyyttä hipova. Paljon on Bottas startannut kisoihin eturivistä, jolloin on hankalahkoa myöskään ohitella ketään.

Toki lähdöt ovat toki yleisesti olleet yksi heikkous Bottakselle, mutta kyllä sinne sekaan mahtuu paljon hyviäkin lähtöjä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jossain vaiheessa Bottas otti Mersulla pari niin hyvää lähtöä, että yleisesti luultiin varastavan lähdöissä, vaikka reaktioaika oli vain täydellisyyttä hipova. Paljon on Bottas startannut kisoihin eturivistä, jolloin on hankalahkoa myöskään ohitella ketään.
Joku näistä taidettiin todetakin aavistuslähdöksi, eli reaktioaika oli jotain 0,004s tms, mutta säännöt sallivat tällaisen riskinoton, toisin kuin esim pikajuoksussa.
 
Miten muuten menee nuo varikkosuoran "säännöt". Mietin, kun lähes kaikki autot menevät sisään lämmittelykierrokselta (Unkari) ja osa tietenkin vaihtaa nopeammin renkaat ja osan varikkopilttuu on heti suoran alussa ja osalla loppupäässä. Saako sieltä millä ehdoilla kiilailla toisen eteen vai pitääkö odotella, että koko letka menee ohi ennenkuin saa renkaidenvaihdon jälkeen tulla takaisin siihen varikkosuoralle? Olisi ihan kiva nähdä videolta millainen sählinki siellä varikolla oli. Esim. jos Hamilton olisi ajanut sisään. Renkaat vaihdettu parissa sekunnissa ja vielä kymmenen autoa tulossa sieltä varikkosuoraa. Olsiko Hamilton vaan päästetty kiilamaan siihen väliin? Eikös Mersulla ole ensimmäinen varikkopaikka varikkosuoralle tultaessa?
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Jossain vaiheessa Bottas otti Mersulla pari niin hyvää lähtöä, että yleisesti luultiin varastavan lähdöissä, vaikka reaktioaika oli vain täydellisyyttä hipova. Paljon on Bottas startannut kisoihin eturivistä, jolloin on hankalahkoa myöskään ohitella ketään.

Toki lähdöt ovat toki yleisesti olleet yksi heikkous Bottakselle, mutta kyllä sinne sekaan mahtuu paljon hyviäkin lähtöjä.

Muutama valonpilkahdus siellä täällä ei paljoa lämmitä, kun 9/10 lähtö on kamalaa paskaa. Ilman seuraavaa töhöilyä Bottas olisi ollut tänään lähdön jälkeen jossain sijoilla 5-7. Et sinä voi lähdössä tippua noin montaa sijaa. Varsinkaan kun Bottaksen toinen heikkous on ohitukset.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ärsyttää miten Alfa onnistuu joka kerta mokaamaan nämä tilanteet kun pisteitä olisi tarjolla. Satavarmaa että silloin otetaan rankkua jostain ihan turhasta ja jäädään pisteiden ulkopuolelle.
Nyt toki Kimi nappasi sen yhden pisteen kun Vettel hylättiin, mutta ei paljoa auta kun Latifi ja Russell nousevat myös sijan.
Ainoa positiivinen juttu on, että tuo on periaatteessa se piste jonka Kimi menetti Imolassa ja on nyt ainakin ansaitusti Giovinazzin edellä taulukossa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Joku näistä taidettiin todetakin aavistuslähdöksi, eli reaktioaika oli jotain 0,004s tms, mutta säännöt sallivat tällaisen riskinoton, toisin kuin esim pikajuoksussa.
Juuh eli Itävalta 2017 ja Japani 2019 kuuluu ainakin näihin.






Ensimmäinen on kyllä aika jäätävä, liekö aavistus. Toi Suzuka tais mennä niin, että Botte reagoi Vettelin varaslähtöön ja tämän avustuksella ajoitti oman starttinsa just eikä melkeen.

Kun nyt päästiin aiheeseen, ja kun nykyään on kaikkea mahdollista dataa tarjolla, olisi mielenkiintoista nähdä joku tilasto noista lähtökiihdytyksistä esim. tiimikaveriin nähden. Eli kuinka nopeasti on päässyt esim 200km/h vauhtiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muutama valonpilkahdus siellä täällä ei paljoa lämmitä, kun 9/10 lähtö on kamalaa paskaa. Ilman seuraavaa töhöilyä Bottas olisi ollut tänään lähdön jälkeen jossain sijoilla 5-7. Et sinä voi lähdössä tippua noin montaa sijaa. Varsinkaan kun Bottaksen toinen heikkous on ohitukset.
Vai että 9/10 kamalaa paskaa. Kannattaisiko aloittaa kisojen seuraaaminen? Vaikka lähdöt ovatkin Bottaksen heikkous, niin ei tarvitse lähteä liioittelemaan. Tuota kamalaa paskaa Bottaksen lähdöt ovat ehkä joka viides kerta, joka on toki sekin aivan liikaa.

Kukaan ei ole sanonut, että eilinen lähtö olisi ollut mitään muuta kuin järkyttävän paska. Tuo yksi lähtö ei kuitenkaan tee kaikista lähdöistä kamalaa paskaa.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Vai että 9/10 kamalaa paskaa. Kannattaisiko aloittaa kisojen seuraaaminen? Vaikka lähdöt ovatkin Bottaksen heikkous, niin ei tarvitse lähteä liioittelemaan. Tuota kamalaa paskaa Bottaksen lähdöt ovat ehkä joka viides kerta, joka on toki sekin aivan liikaa.

Kukaan ei ole sanonut, että eilinen lähtö olisi ollut mitään muuta kuin järkyttävän paska. Tuo yksi lähtö ei kuitenkaan tee kaikista lähdöistä kamalaa paskaa.

Okei. Montako oikeasti hyvää lähtöä muistat tältä kaudelta Valtterilta? Rohkenen väittää, että Valtteri on yksi gridin heikoimmista lähtijöistä. Ei aina tarvitse kiistää faktoja, vaikka kyseessä onkin suomalainen. Minäkin toivon sydämeni pohjasta Valtterille menestystä, mutta onhan suorittaminen tällähetkellä tasoa kamala.
 
Juuh eli Itävalta 2017 ja Japani 2019 kuuluu ainakin näihin.






Ensimmäinen on kyllä aika jäätävä, liekö aavistus. Toi Suzuka tais mennä niin, että Botte reagoi Vettelin varaslähtöön ja tämän avustuksella ajoitti oman starttinsa just eikä melkeen.

Kun nyt päästiin aiheeseen, ja kun nykyään on kaikkea mahdollista dataa tarjolla, olisi mielenkiintoista nähdä joku tilasto noista lähtökiihdytyksistä esim. tiimikaveriin nähden. Eli kuinka nopeasti on päässyt esim 200km/h vauhtiin.

Daniil Kvyat sai kaksi rangaistuspistettä tuosta Itävallan (2017) startin kolarista, kun jarrutti liian myöhään ja törmäsi Alonson perään ja keilasi samalla myös mm. Verstappenin ulos. Tuliko muuten lisäksi lähtöruuturangaistuksia? (Vrt. Bottas ja viiden ruudun penaltti).
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Okei. Montako oikeasti hyvää lähtöä muistat tältä kaudelta Valtterilta? Rohkenen väittää, että Valtteri on yksi gridin heikoimmista lähtijöistä. Ei aina tarvitse kiistää faktoja, vaikka kyseessä onkin suomalainen. Minäkin toivon sydämeni pohjasta Valtterille menestystä, mutta onhan suorittaminen tällähetkellä tasoa kamala.
Tämä kausi on ollut aika heikko, mutta ainakin Briteissä lähti sprinttiin hyvin, vaikka sekin kisa muutoin jäi lähtöjen osalta miinukselle. Löysin kuitenkin tilastointia ensimmäisen kierroksen jälkeisistä muutoksista lähtötilanteeseen viime kaudelta.

Viime kaudella ajettiin 17 kisaa, joiden lisäksi lähdettiin ruudukosta kolmesti punaisten jälkeen. Bottas piti lähdössä oman sijoituksensa 11 kertaa ja nousi yhden sijan 2 kertaa. Eli 13 lähtöä oli vähintäänkin "ihan hyviä", kun ei menettänyt yhtään sijaa takaa lähteneille.

Jossain määrin huonoja lähtöjä oli siis 7. Kerran menetti kolaroinnin seurauksena 10 sijaa (Turkissa) ja kahdesti menetti 4 sijaa (Unkari ja Italia). Nämä kolme lähtöä lasken "kamalan paskoiksi", eli 3/20 oli sitä luokkaa. Loput neljä kisaa menivät siten, että kahdesti menetti kaksi sijaa ja kahdesti yhden sijan. Huonoja lähtöjä toki nekin, mutta ei nyt sentään kamalaa paskaa.

Bottas on lähtenyt eturivistä tai muutoin läheltä kärkeä niin paljon, että luonnollisesti on helpompi menettää sijoituksia kuin nousta ylöspäin. Kärkikuskeihin nähden Bottas on huono lähtijä, mutta koko ruudukkoa katsottaessa ehkä keskiverto. Se ei toki kovin hyvin riitä, kun pitäisi taistella kärjessä sarjan parhaimmistoon kuuluvalla autolla.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tämä kausi on ollut aika heikko, mutta ainakin Briteissä lähti sprinttiin hyvin, vaikka sekin kisa muutoin jäi lähtöjen osalta miinukselle. Löysin kuitenkin tilastointia ensimmäisen kierroksen jälkeisistä muutoksista lähtötilanteeseen viime kaudelta.

Viime kaudella ajettiin 17 kisaa, joiden lisäksi lähdettiin ruudukosta kolmesti punaisten jälkeen. Bottas piti lähdössä oman sijoituksensa 11 kertaa ja nousi yhden sijan 2 kertaa. Eli 13 lähtöä oli vähintäänkin "ihan hyviä", kun ei menettänyt yhtään sijaa takaa lähteneille.

Jossain määrin huonoja lähtöjä oli siis 7. Kerran menetti kolaroinnin seurauksena 10 sijaa (Turkissa) ja kahdesti menetti 4 sijaa (Unkari ja Italia). Nämä kolme lähtöä lasken "kamalan paskoiksi", eli 3/20 oli sitä luokkaa. Loput neljä kisaa menivät siten, että kahdesti menetti kaksi sijaa ja kahdesti yhden sijan. Huonoja lähtöjä toki nekin, mutta ei nyt sentään kamalaa paskaa.

Bottas on lähtenyt eturivistä tai muutoin läheltä kärkeä niin paljon, että luonnollisesti on helpompi menettää sijoituksia kuin nousta ylöspäin. Kärkikuskeihin nähden Bottas on huono lähtijä, mutta koko ruudukkoa katsottaessa ehkä keskiverto. Se ei toki kovin hyvin riitä, kun pitäisi taistella kärjessä sarjan parhaimmistoon kuuluvalla autolla.

Mielenkiintoinen tilasto. Löytyykö tältäkaudelta?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoinen tilasto. Löytyykö tältäkaudelta?
Tulipa ajankuluksi laskettua tämän kauden tilastot itse.

Eli 11 kisaa ajettu. 7 kisassa Bottas piti lähtöpaikkansa ensimmäisen kierroksen jälkeen, mutta kertaalleen sai tuohon apuja, kun Briteissä olisi menettänyt yhden sijoituksen ilman Maxin keskeytystä. Kerran menetti kaksi sijaa (Imola) ja kahdesti yhden sijan (Bahrain ja Espanja). Sekä sitten tämä Unkarin katastrofi.

Tämä kausi ei siis ole ollut erityisen hyvä, mutta katastrofaalisia lähtöjä on mielestäni ollut vain tämä yksi. Positiivisena huomiona nousi esille lähinnä Monaco, jossa Bottas otti aikalailla parhaan lähdön koko porukasta ja haastoi Maxia ensimmäiseen mutkaan, mutta Maxin lähtö oli myös ihan ok, jolloin tuolla radalla ei kyllä ohi meinaa päästä.

Lisäksi Bakun jälkeen startattiin ruudukosta punaisten jälkeen, jolloin Bottas nousi kyllä yhden sijoituksen, mutta se oli Hamiltonin töhöilyn seurausta. Muuten olisi pitänyt sijoituksensa. Silverstonessa taas nähtiin sprinttilähtö, jossa Bottas piti sijoituksensa ja otti hyvän lähdön, sekä sitten uusintastartti kisassa, jossa menetti yhden sijoituksen.

Eli jos kaikki ruudukosta lähtemiset (missä Bottas oli mukana) lasketaan, niin tällä kaudella startteja on ollut 14. Yhdeksän kertaa piti lähtöpaikkansa tai paransi, sekä viidesti tuli takkiin, mutta vain kahdesti enemmän kuin yksi sija.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Miten muuten menee nuo varikkosuoran "säännöt". Mietin, kun lähes kaikki autot menevät sisään lämmittelykierrokselta (Unkari) ja osa tietenkin vaihtaa nopeammin renkaat ja osan varikkopilttuu on heti suoran alussa ja osalla loppupäässä. Saako sieltä millä ehdoilla kiilailla toisen eteen vai pitääkö odotella, että koko letka menee ohi ennenkuin saa renkaidenvaihdon jälkeen tulla takaisin siihen varikkosuoralle?

Varikkosuoralla ajavalla on etuajo-oikeus, eli siitä stoppipaikalta renkaanvaihdon jälkeen lähtevä joutuu väistämään, eli periaatteessa pitäisi laskea koko letka ohi tai jos on turvallinen väli letkassa niin siihen, mutta yleensähän noissa missä tullaan turva-auton takaa letkassa varikolle, ei välejä ole. Täten varikkosuoran alussa olevat tallit, yleensä kärkitallit kärsivät tästä eniten koska kun vedät siitä letkan keulilta renkaanvaihtoon ja olet paikallaan sen 2-3sek, ehtii jono tulla aika hyvin kohdalle eteen ja pitäisi odottaa turvallinen rako päästää auto varikkosuoralle. Eilen pari tallia taktikoi, ainakin Alpine, että toinen auto (Alonso) hidasteli letkaa, jotta saadaan tuplastopilla eka auto alta pois ja myös hyvä slotti päästää se eka auto takaisin varikkosuoralle. Alfalla sitten kiireessä laskettiin Kimi siihen ja tietenkin juuri sen seuraavan pilttuun auto oli tulossa sisään, jolloin tilaa on vieläkin vähemmän.

Eilinen kisa oli hyvä kaikin puolin. Yksi mikä pisti silmään oli taas yksi vedenjakajahetki, mikä äkkiseltään näyttää että ajoipa joku takana huonon kisan ja kun aiempi taistelukaveri karkasi. Tällainen oli mm. Hamiltonin juuri sopiva ajoitus toiselta varikkokäynniltä kun pääsi hitaamman auton (muistaakseni Schumin) eteen. Anyway, pointti siinä, että jos olisi missannut puolisenkin sekuntia niin olisi jäänyt taakse jonoon (jonne esim. Max jäi) ja josta sitten ei ohi oikein pääsee kun edessä on 2-3 autoa siipi auki ja ajelet itse renkaat pilalle likaisessa ilmassa. Sen jälkeen muut ajeli Schumi-jonossa ja Hamilton ehti vetää 25sek kaulan tähän ryhmään n. 15-20 kierroksen aikana, eli käytännössä ilmainen stoppi tyhjästä kun vain kriittisellä hetkellä oli pääsi edelle. Samanlainen voi olla voittajille esim. Latifin jääminen kolmanneksi kisan alussa, jonka turvin Ocon ja Vettel pääsi karkuun, tai Alonson puolustustaisto (kauden kovimpia yksittäisiä suorituksia), joka pelasti voiton Oconille.

Alfa Romeon kisa oli kyllä mahalasku ja käy kalliiksi kun Williams naarasi huippupisteet itselleen. Eipä tuota piste-eroa enää saa kiinni ilman vastaavaa lottokisaa, koska se 1p sieltä täältä ei riitä enää. Pitäisi saada autoa sinne 6-8 sijoillee pari kertaa ja se ei normikisoissa tapahdu. Mutta joo, nyt ois ollut paikka iskeä mutta ei ikinä mene nämä lottokisat putkeen heillä, kun tulee omia mokia. Spassa voisi teoriassa olla iskun paikka jos sataa, ja on vähän muuttujia kisassa.

Nico Rosberg oli kyllä hyvä Skyn selostuksessa, paljon hyvää juttua renkaista, miten ne kestää, tuhoutuu jne. ja muutenkin koko ajan hereillä mitä tapahtuu ja mitä tulee tapahtumaan kun ennusmerkit näkyvät. Puhui myös paljon siitä että Mersulla taas tehty auto puhtaaseen ilmaan kun heti oli lämmöt korkealla, kun Hamilton ajeli muiden takana.

Bottaksesta vielä, että joo teki pahan virheen ja täälläkin se puitu hyvin, mutta yllättävän vähän raippaa sai Stroll, joka tuli aivan ylikovaa mutkaan, leikkasi vielä sisältä nurmikolle ja siitä vauhdilla kylkeen. Jos miettii vaikka nopeuseroja osumien aikaan niin Bottas kuitenkin suht hellästi osui Norrisiin, toki sekin riittää mutta Stroll tulee torpedon lailla kyljestä sisään.

Hamiltonista ajattelin kisan alkupuolella, että voittaa vielä, kuten tallikin uskotteli. Kuitenkin oli vain n. 20sek kärkeä takana sen ekan stopin jälkeen jossa meni slikseille, ja kärjessä ajaa keskikastin autoja, jotka normaalisti jää yli kierroksen Hamiltonille kisassa. Pahimmillaan ero kärkeen taisi olla n. 47sek toisen stoppinsa jälkeen mutta tässä ei vielä Ocon ollut tehnyt omaa stoppiaan. Tietty ohitukset on hankalia tuolla mutta auton vauhti ja tuoreet renkaat, niin ajattelin että menisi ohi letkasta jos ei vaan mitään satu. No onneksi sattui Alonso siihen eteen vielä suht hyvillä renkailla. Olihan se kyyti aika kovaa viimeisen stopin jälkeen kun ajeli ne pari kierrosta 2-3sek nopeammin kuin edellä ajavat.
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nyt kun siirryttiin kesälomille niin voisi ottaa lyhyen recapin kuluneesta kaudesta, onnistujat / epäonnistujat, kuskit ja tallit. Suurin floppaaja milestäni on Ricciardo, vaikka saisi lahjoituksena tuplata pisteensä ottaisi edelleen kuokkaan Norrisilta. Mielstäni Zak chief voisi pikkuhiljaa alkaa miettimään uudelleen ensi kauden kuljettajia. Soittaisi vaikka Bottakselle. NOR ehdoton onnistuja. Samoiten Ferrari kaksikko ansaitsee palkkansa. Bottas ja Perez... hmm Perez ei kyllä näillä otteilla pidä paikkaansa ensi kaudelle sanoisin näin. Ei anna mahdollisuutta kamppailla joka kisassa Red Bullin merkkimerstaruudesta, siispä Gasly, Bottas vai joku muu? Bottas on tuonut tarvittavat pisteet kausi toisensa jälkeen, mutta nyt lienee nuorennusleikkauksen paikka Mercedeksellä. Kauden edetessä Stroll on myös jäämässä suht raikkaasti Vettelin jalkoihin, toki paikkansa saanee pitää niin pitkään kun rahaa vaan riittää. Pisteiden maksimoimiseen toki löytyisi varmasti joku varmempikin kuljettaja Vettlin rinnalle. Ajatuksia?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kauden edetessä Stroll on myös jäämässä suht raikkaasti Vettelin jalkoihin, toki paikkansa saanee pitää niin pitkään kun rahaa vaan riittää. Pisteiden maksimoimiseen toki löytyisi varmasti joku varmempikin kuljettaja Vettlin rinnalle. Ajatuksia?
Tässä kannattaa muistaa, että Strollin isäukko on edelleen pääjehuna Aston Martinin taustalla, eli Strollin ajopaikka lienee hyvin pitkälti kiveen hakattu. Parempia vaihtoehtoja varmasti olisi, mutta Stroll saa ihan varmasti jatkaa.

Perezin tilanne on kyllä ottanut sivuaskeleita huonompaan suuntaan. Vielä jokin aika sitten pidin Perezin jatkoa varmana, mutta enää se ei siltä vaikuta. Toki Red Bullin pitäisi jossain kohtaa rauhoittaa tilannetta myös toisen kuskipaikan osalta, että toisellekin kuskille annetaan työrauha ja mahdollisuudet päästä kunnolla sinuiksi auton kanssa.

Bottas lienee suuntaamassa Alfalle tai Williamsille, jos ei sitten ihmettä tapahdu ja saisi vielä jatkaa Mersulla.
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Perezin tilanne on kyllä ottanut sivuaskeleita huonompaan suuntaan. Vielä jokin aika sitten pidin Perezin jatkoa varmana, mutta enää se ei siltä vaikuta. Toki Red Bullin pitäisi jossain kohtaa rauhoittaa tilannetta myös toisen kuskipaikan osalta, että toisellekin kuskille annetaan työrauha ja mahdollisuudet päästä kunnolla sinuiksi auton kanssa.
Rauhoittelu ei tosiaan ole ollut em. organisaation vahvuus, F!:ssä. Toki idologia muissakin lajeissa on ainaskin aiemmin ollut että mitään perässä laahaajia ei pidetä Red Bullin mainoskasvoina ja rahoituksen kohteina. Mikä lie vielä Tsunodan tilanne, laskisin myös yhdeksi jakkaraksi mikä ei olisi läheläkään kiveenhakattu ensi kaudelle.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt kun siirryttiin kesälomille niin voisi ottaa lyhyen recapin kuluneesta kaudesta, onnistujat / epäonnistujat, kuskit ja tallit. Suurin floppaaja milestäni on Ricciardo, vaikka saisi lahjoituksena tuplata pisteensä ottaisi edelleen kuokkaan Norrisilta. Mielstäni Zak chief voisi pikkuhiljaa alkaa miettimään uudelleen ensi kauden kuljettajia. Soittaisi vaikka Bottakselle. NOR ehdoton onnistuja. Samoiten Ferrari kaksikko ansaitsee palkkansa. Bottas ja Perez... hmm Perez ei kyllä näillä otteilla pidä paikkaansa ensi kaudelle sanoisin näin. Ei anna mahdollisuutta kamppailla joka kisassa Red Bullin merkkimerstaruudesta, siispä Gasly, Bottas vai joku muu? Bottas on tuonut tarvittavat pisteet kausi toisensa jälkeen, mutta nyt lienee nuorennusleikkauksen paikka Mercedeksellä. Kauden edetessä Stroll on myös jäämässä suht raikkaasti Vettelin jalkoihin, toki paikkansa saanee pitää niin pitkään kun rahaa vaan riittää. Pisteiden maksimoimiseen toki löytyisi varmasti joku varmempikin kuljettaja Vettlin rinnalle. Ajatuksia?

Ricciardo on ollut paha epäonnistuja, ehkä jopa gridin pahin odotuksiin nähden, mutta ei häntä korvata kesken sopimuksen. Eikä varsinkaan Bottaksella, joka on tasonsa näyttänyt. Jos Daniel saisi lähteä, pitäisi olla tarjolla joku Lewiksen tai Maxin tasoinen kyky ja sellaistahan tuolla ei vapaana ole.

Bottaksen päivät on Mersulla nähty, tästä olen kisa kisalta varmempi. Ja hyvä niin, sillä ei mies vaan ansaitse tuota paikkaa vaikka miten päin asiaa katselisi. Russell voi olla arpa, mutta todennäköisyydet sille, että suorittaisi Bottasta huonommin ovat aika pienet. Bottaksen itsensä kannalta siirto uuteen ympäristöön voisi tuoda henkistä vapautta, sillä nyt mies tietää että ei voi voittaa tallikaveriaan normaalisti koko kauden aikana ja se on varmaan aika epämotivoiva ja itseluottamusta syövä tieto. Jos saisi valita Alfa/Williams-kaksikosta, kannattaisi ehdottomasti valita Williams, joka on positiivisessa kierteessä ja taustalta löytyy vihdoin omistaja, jolla on rahaakin investointeihin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
RB:n vaihtoehtoina melko varmasti ensi kaudelle joko Gasly tai Perez. Gasly on tehnyt melko vakuuttavaa jälkeä Alpha Taurilla toistaiseksi, ihan jo oikeastaan siitä lähtien kun hänet pudotettiin silloiselle Toro Rossolle. Bottas tuskin on minkäänlainen vaihtoehto, vaikka asiaa kuinka pyörittelee suomilasein.

@Juhaht kanssa samoilla linjoilla, että melkeinpä Bottaksena katselisin Williamsin suuntaan. Tuttu ympäristö ja melko paineettomassa tilassa saisi ajella. Alfalla on periaatteessa parempi auto, mutta ovat kyllä ihan uskomattomia sählääjiä.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ricciardon kehonkieli muutenkin aika huolestuttava. Ei oikeen minkään huonon kisan jälkeen osaa antaa vastausta mistä johtuu. Tätä on tällöin aika vaikea lähteä korjaamaan. Taistelun valmistajien kolmossijasta on kuitenkin todella tiukka, tätä menoa kallistuu kyllä Ferrarille. Sen verran huonoa tuuria ollut mm. Leclercillä, joten sieltäkin tulee varmasti vielä enemmän pisteitä syksyllä.

Ocon saa voitostaan kyllä apinan pois selästä ja vähän hengitystilaa, mutta eihän tuo kausi kokonaisuudessaan ole mitenkään onnistunut. Kolmen vuoden jatko on kyllä aika pitkä ja nopeasti annettu suhteessa tuloksiin.

Carlos Sainz on mielestäni saanut aika vähän palstatilaa. Hyvin pärjää Leclercille sekä aika-ajoissa että kisoissa. Vaikuttaisi olevan muutenkin sopivan dynamiikka tällä kaksikolla. Toivottavasti lukitsevat molemmat nyt muutamaksi vuodeksi ainakin. Nyt vaan Luigien pitäisi taas rakentaa kilpailukykyinen auto, toki eteenpäin on tultu viimekaudesta.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Strollista vielä, ettei nyt ole niin 100% hazardi ollut, mitä nyt viime kisassa nähtiin. Ilman Bakun renkaan räjähtämistä olisi pisteitäkin mukavammin. Ajanut mielestäni ihan ok tämän kauden, nyt toki rupeaa näkymään että Vettel on tuntuman saanut autoon ja siinä näiden kahden kuskin ero. Mutta ei sekään ole häpeä olla Vetteliä huonompi. Stroll on kyllä mainettaan parempi kuljettaja ja löytyy kyllä paljon huonompiakin vaihtoehtoja gridiltä...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ricciardon kehonkieli muutenkin aika huolestuttava. Ei oikeen minkään huonon kisan jälkeen osaa antaa vastausta mistä johtuu. Tätä on tällöin aika vaikea lähteä korjaamaan. Taistelun valmistajien kolmossijasta on kuitenkin todella tiukka, tätä menoa kallistuu kyllä Ferrarille. Sen verran huonoa tuuria ollut mm. Leclercillä, joten sieltäkin tulee varmasti vielä enemmän pisteitä syksyllä.

Ocon saa voitostaan kyllä apinan pois selästä ja vähän hengitystilaa, mutta eihän tuo kausi kokonaisuudessaan ole mitenkään onnistunut. Kolmen vuoden jatko on kyllä aika pitkä ja nopeasti annettu suhteessa tuloksiin.

Carlos Sainz on mielestäni saanut aika vähän palstatilaa. Hyvin pärjää Leclercille sekä aika-ajoissa että kisoissa. Vaikuttaisi olevan muutenkin sopivan dynamiikka tällä kaksikolla. Toivottavasti lukitsevat molemmat nyt muutamaksi vuodeksi ainakin. Nyt vaan Luigien pitäisi taas rakentaa kilpailukykyinen auto, toki eteenpäin on tultu viimekaudesta.

Leclercin sopimushan on vuoteen 2025 ja Sainzillakin ensi kaudelle diili. Ehkä jopa gridin selkein jatkajakaksikko.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Siinäpä äkkiseltään muistettuna se paska tuuri Hamiltonilla tässä koko uran aikana, laskin tähän nyt mukaan siis lähinnä ne tapaukset kun Hamilton on taistellut maailmanmestaruudesta.
2012 nousee isosti esiin. Hamiltonhan johti sarjaa vielä Kanadan kisan jälkeen:

Singaporessa, Brasiliassa ja Abu Dhabissa itsestä riippumaton keskeytys kärkipaikalta
Espanjassa paalupaikka suli hylkäykseen bensamääristä
Valenciassa Maldonado kiilasi Hamiltonin seinään kolmospaikalta
Saksassa rengasrikko
Belgiassa Grosjean kolasi miehen avausmutkaan
McLarenin varikkopysähdyksissä oli jatkuvia ongelmia + kuskikaksikko sarjan kovin, joten ihan suoraan ei Hamiltonin taakse Mäkki voinut asettua

No, lopulta Singapore katkaisi kamelinselän ja Blessed siirtyi Mersulle. Eli tavallaan tuuria oli tuossakin:)
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos ennakko-odotuksiin peilaa niin Norris ja Sainz melkein selvimmät yllätykset. Sainzilla vieras auto, monella kestää aikaa totutella (Vettel, Alonso ja Ricciardo nyt äkkiä). Suurimman lampaanperseen saa Alfa, miten voivat kisasta toiseen sohlailla tuolla tavalla? Jos edes kaikki toimisi tyydyttävästi, niin pisteitä olisi enemmän. Nyt menee Ferrari-luokan sekoiluksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös