Miten muuten menee nuo varikkosuoran "säännöt". Mietin, kun lähes kaikki autot menevät sisään lämmittelykierrokselta (Unkari) ja osa tietenkin vaihtaa nopeammin renkaat ja osan varikkopilttuu on heti suoran alussa ja osalla loppupäässä. Saako sieltä millä ehdoilla kiilailla toisen eteen vai pitääkö odotella, että koko letka menee ohi ennenkuin saa renkaidenvaihdon jälkeen tulla takaisin siihen varikkosuoralle?
Varikkosuoralla ajavalla on etuajo-oikeus, eli siitä stoppipaikalta renkaanvaihdon jälkeen lähtevä joutuu väistämään, eli periaatteessa pitäisi laskea koko letka ohi tai jos on turvallinen väli letkassa niin siihen, mutta yleensähän noissa missä tullaan turva-auton takaa letkassa varikolle, ei välejä ole. Täten varikkosuoran alussa olevat tallit, yleensä kärkitallit kärsivät tästä eniten koska kun vedät siitä letkan keulilta renkaanvaihtoon ja olet paikallaan sen 2-3sek, ehtii jono tulla aika hyvin kohdalle eteen ja pitäisi odottaa turvallinen rako päästää auto varikkosuoralle. Eilen pari tallia taktikoi, ainakin Alpine, että toinen auto (Alonso) hidasteli letkaa, jotta saadaan tuplastopilla eka auto alta pois ja myös hyvä slotti päästää se eka auto takaisin varikkosuoralle. Alfalla sitten kiireessä laskettiin Kimi siihen ja tietenkin juuri sen seuraavan pilttuun auto oli tulossa sisään, jolloin tilaa on vieläkin vähemmän.
Eilinen kisa oli hyvä kaikin puolin. Yksi mikä pisti silmään oli taas yksi vedenjakajahetki, mikä äkkiseltään näyttää että ajoipa joku takana huonon kisan ja kun aiempi taistelukaveri karkasi. Tällainen oli mm. Hamiltonin juuri sopiva ajoitus toiselta varikkokäynniltä kun pääsi hitaamman auton (muistaakseni Schumin) eteen. Anyway, pointti siinä, että jos olisi missannut puolisenkin sekuntia niin olisi jäänyt taakse jonoon (jonne esim. Max jäi) ja josta sitten ei ohi oikein pääsee kun edessä on 2-3 autoa siipi auki ja ajelet itse renkaat pilalle likaisessa ilmassa. Sen jälkeen muut ajeli Schumi-jonossa ja Hamilton ehti vetää 25sek kaulan tähän ryhmään n. 15-20 kierroksen aikana, eli käytännössä ilmainen stoppi tyhjästä kun vain kriittisellä hetkellä oli pääsi edelle. Samanlainen voi olla voittajille esim. Latifin jääminen kolmanneksi kisan alussa, jonka turvin Ocon ja Vettel pääsi karkuun, tai Alonson puolustustaisto (kauden kovimpia yksittäisiä suorituksia), joka pelasti voiton Oconille.
Alfa Romeon kisa oli kyllä mahalasku ja käy kalliiksi kun Williams naarasi huippupisteet itselleen. Eipä tuota piste-eroa enää saa kiinni ilman vastaavaa lottokisaa, koska se 1p sieltä täältä ei riitä enää. Pitäisi saada autoa sinne 6-8 sijoillee pari kertaa ja se ei normikisoissa tapahdu. Mutta joo, nyt ois ollut paikka iskeä mutta ei ikinä mene nämä lottokisat putkeen heillä, kun tulee omia mokia. Spassa voisi teoriassa olla iskun paikka jos sataa, ja on vähän muuttujia kisassa.
Nico Rosberg oli kyllä hyvä Skyn selostuksessa, paljon hyvää juttua renkaista, miten ne kestää, tuhoutuu jne. ja muutenkin koko ajan hereillä mitä tapahtuu ja mitä tulee tapahtumaan kun ennusmerkit näkyvät. Puhui myös paljon siitä että Mersulla taas tehty auto puhtaaseen ilmaan kun heti oli lämmöt korkealla, kun Hamilton ajeli muiden takana.
Bottaksesta vielä, että joo teki pahan virheen ja täälläkin se puitu hyvin, mutta yllättävän vähän raippaa sai Stroll, joka tuli aivan ylikovaa mutkaan, leikkasi vielä sisältä nurmikolle ja siitä vauhdilla kylkeen. Jos miettii vaikka nopeuseroja osumien aikaan niin Bottas kuitenkin suht hellästi osui Norrisiin, toki sekin riittää mutta Stroll tulee torpedon lailla kyljestä sisään.
Hamiltonista ajattelin kisan alkupuolella, että voittaa vielä, kuten tallikin uskotteli. Kuitenkin oli vain n. 20sek kärkeä takana sen ekan stopin jälkeen jossa meni slikseille, ja kärjessä ajaa keskikastin autoja, jotka normaalisti jää yli kierroksen Hamiltonille kisassa. Pahimmillaan ero kärkeen taisi olla n. 47sek toisen stoppinsa jälkeen mutta tässä ei vielä Ocon ollut tehnyt omaa stoppiaan. Tietty ohitukset on hankalia tuolla mutta auton vauhti ja tuoreet renkaat, niin ajattelin että menisi ohi letkasta jos ei vaan mitään satu. No onneksi sattui Alonso siihen eteen vielä suht hyvillä renkailla. Olihan se kyyti aika kovaa viimeisen stopin jälkeen kun ajeli ne pari kierrosta 2-3sek nopeammin kuin edellä ajavat.