Optimaalisin tilanne ensi kauteen lähdettäessä on se, että huolimatta Mersun piikkipaiksta Red Bull pystyy hieman parantamaan vielä nykyisestä, Ferrari saa mottinsa kilpailukykyiseksi jolloin ehdottomia kärkitalleja on taas vähintään se kolme, Aston Martin jatkaa Racing Pointin aloittamalla hyvällä linjalla, McLaren saa Mersun motilla laitteet kulkemaan ja Renault ottaa myös steppejä eteenpäin, jolloin saadaan näille kärkitalleille takaa ihan kunnon painetta. Tämä ei tietenkään sitten olisi Bottaksen kannalta se optimaalisin tilanne, kun joutuisi Hamiltonin ja Verstappenin lisäksi huolehtimaan Perezin (mikäli tosiaan on RB:n toinen kuski) sekä molempien Ferrari-kuskien antamasta paineesta, puhumattakaan sitten edellä mainituista muiden tallien kuskeista. Vaarana tässä skenaariossa Bottaksen kohdalla onkin palata sinne '17 ja '18 kausien Mersujen marssijärjestykseen saaden sen selvän apupojan roolin heti kauden alusta.
Tylsin mahdollinen tilanne on sitten se, että voimasuhteet pysyvät tismalleen samanlaisina kuin tällä kaudella, ja mestaruus ratkotaan taas kerran Mersujen kesken.
Jos kaikki tallit parantaisivat niin kuin sanot, niin olisi se Bottaksen kannalta parempi tilanne kuin tällä päättyneellä kaudella. Hamiltonille oli helppoa tällä kaudella kun kovimmat kilpailijat olivat vain Bottas ja Verstappen. Verstappenkin oli siellä kyttäämässä niitä sijoituksia mitä Mersuilta pystyi nappaamaan, ei kilpailemaan tasaväkisesti. Toivottavasti Perez toisena Red Bull kuskina pystyy luomaan painetta Mersulle, kuten myös Ferrarin ja Aston Martinin toivon tekevän myös.