Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 – liveseuranta

  • 1 273 135
  • 24 894

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisko 13. riittänyt Bottakselle Zhoun ohittamiseen? Ocon tuli vikalla kiekalla ohi.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mclaren sössimässä Norrisin kilpailun ihan vapaaehtoisesti. No toisaalta hyvä että kilpaillaan mutta olisi kannattanut päästää Norris jo aiemmin kärkeen.

Jos jokatapauksessa tullaan päästämään Norris kärkeen niin miksei sit samantien..

Onko muuten ennenkin ollut NÄIN merkityksellistä toi "puhtaassa ilmassa ajaminen" kuin nykyään? Joko siitä on alettu puhumaan enemmän ja/tai sit en vaan oo ennen huomannut sitä niin tarkkaan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tokkopa tulee aika-ajoja tälle illalle, vettä tulee kuin palokunnan hevosesta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Verstappen pudotettu sprintin neljänneksi VSC-rikkeen takia.

Tänään ei tosiaan tarvitse aika-ajoja katsella, niin paljon vettä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Onhan tämä nyt taas paskaa. Nukkumaan pitäisi päästä kun aikanen herätys tiedossa, eikä ole loputtomiin aikaan odotella tätä saatanan nyhveröintiä. Onko suositella jotain ajomiesten sarjaa missä ajetaan kelillä kuin kelillä?
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Autot vaan radalle. Ne ajaa ketkä uskaltaa.
Älä muuta sano. Nämä nykyformulat on ihan pelleilyä, kun märällä kelillä ei voi (muka) ajaa. Ihan oikeaa puhetta Viasatin studiossa, kun sanoivat, että onhan ne monsuunirenkaat käytettävissä, mutta kukaan ei niitä käytä, jostain kumman syystä.

Eikä tuolla enää juurikaan edes sada. Radalle vaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onko suositella jotain ajomiesten sarjaa missä ajetaan kelillä kuin kelillä?
Ralli ja WEC sellaisia ainakin ovat.

Toki Interlagos on sellainen rata, että jos tuohon alkuperäisen alkamisajan aikaiseen sateeseen oli lähdetty, ei Q1:stä olisi ehditty ajaa kuin viisi minuuttia kun pitäisi koko ajan olla siivoamassa romuja.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Siirretty taas, eli eiköhän se ollut tämän illan osalta siinä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko suositella jotain ajomiesten sarjaa missä ajetaan kelillä kuin kelillä?
Ei muuta kuin jokkiksen pariin. Jonkin verran striimataan ja joka puolella maata pääsee paikan päälle!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan naurettavaa. Kun sataa niin sataa ja kuskit radalle vaan. Kai ne ammattinsa puolesta osaa nopeutensa sovittaa olosuhteisiin.
Nämä kommentit nyt on lopulta aika typeriä. Meinaatko oikeasti, että olisi kiva katsella, kun F1-autot ajavat radalla kävelyvauhtia? Ja luuletko oikeasti, että kuljettajat eivät pyrkisi ajamaan äärirajoilla, kuten tässä lajissa kuuluukin?

On ihan selvää, että äärirajoilla siellä pyrittäisiin ajamaan, kuten kuuluukin, joka kuitenkin olisi äärimmäisen vaarallista, jos rata on niin märkä kuin se nyt oli.

Vaikka äärirajoilla mennäänkin, niin on ihan oikein ajatella myös turvallisuutta.

Toivoisin toki itsekin, että löydettäisiin keinot tehdä F1-autoista paremmin sadekeliin soveltuvia, mutta näillä mennään toistaiseksi.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nämä kommentit nyt on lopulta aika typeriä. Meinaatko oikeasti, että olisi kiva katsella, kun F1-autot ajavat radalla kävelyvauhtia? Ja luuletko oikeasti, että kuljettajat eivät pyrkisi ajamaan äärirajoilla, kuten tässä lajissa kuuluukin?

On ihan selvää, että äärirajoilla siellä pyrittäisiin ajamaan, kuten kuuluukin, joka kuitenkin olisi äärimmäisen vaarallista, jos rata on niin märkä kuin se nyt oli.
Olisihan se mitä parhainta viihdettä katsella kun kuskit maksimoivat vauhdin ja suorituskyvyn suhteessa olosuhteisiin. Väittäisin että aika moni tätä katsoo mieluummin kuin eilen nähtyä tyhjää rataa.
Oma syy jos ottaa autosta liikaa irti ja täräyttää seinään.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, sekä auto.

Toivottavasti tänään sataa vielä enemmän aika-ajojen aikaan niin saa tuomaristo maistaa omaa lääkettään kun menivät aika-ajot siirtämään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisihan se mitä parhainta viihdettä katsella kun kuskit maksimoivat vauhdin ja suorituskyvyn suhteessa olosuhteisiin. Väittäisin että aika moni tätä katsoo mieluummin kuin eilen nähtyä tyhjää rataa.
Oma syy jos ottaa autosta liikaa irti ja täräyttää seinään.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, sekä auto.

Toivottavasti tänään sataa vielä enemmän aika-ajojen aikaan niin saa tuomaristo maistaa omaa lääkettään kun menivät aika-ajot siirtämään.
Edelleen pidän tuota typeränä kommentointina. Tuossa kelissä kun mennään äärirajoilla, niin puolen millisekunnin lipsahdus tai huono tuuri voi johtaa siihen, että auto on seinässä ja kuski ei ole hengissä. Tuossa kelissä ei yksinkertaisesti ole mahdollista "maksimoida vauhtia suhteessa olosuhteisiin", ilman että ottaa valtavan onnettomuusriskin.

Ei siis ole yleisesti ottaen oma syy, vaikka tuollaisella kelillä kävisi huonosti. Paitsi jos ei ole aito kilpakuljettaja, joka ei yritäkään löytää maksimaalista vauhtia, vaan ajelee turvallista vauhtia, jolla ei pärjää kenellekään, eikä sitä kukaan halua katsoa.

Kisahan perutaan, jos tänään on yhtä huono keli. Huonommasta puhumattakaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Edelleen pidän tuota typeränä kommentointina. Tuossa kelissä kun mennään äärirajoilla, niin puolen millisekunnin lipsahdus tai huono tuuri voi johtaa siihen, että auto on seinässä ja kuski ei ole hengissä. Tuossa kelissä ei yksinkertaisesti ole mahdollista "maksimoida vauhtia suhteessa olosuhteisiin", ilman että ottaa valtavan onnettomuusriskin.

Ei siis ole yleisesti ottaen oma syy, vaikka tuollaisella kelillä kävisi huonosti. Paitsi jos ei ole aito kilpakuljettaja, joka ei yritäkään löytää maksimaalista vauhtia, vaan ajelee turvallista vauhtia, jolla ei pärjää kenellekään, eikä sitä kukaan halua katsoa.

Pidän tätäkin vähän typeränä kommentointina. Kilpa-autoiluun on sisäänrakennettu riski siitä, että jotain voi sattua, eikä se välttämättä ole oma vika. Kun autot menevät radalla, joskus hyvinkin lähekkäin, ja nopeutta on melkein 350 kilometriä tunnissa, voi käydä hyvinkin huonosti. Kaikki, jotka kuitenkin autoon kipuavat ymmärtävät, että toiminnassa on riskit. Ja halusi sitä tai ei, tämä vaaran tunne on osa lajin viehätystä.

En löytänyt eilisiä sademääriä, mutta kuvien perusteella ei kyse ollut mistään monsuunisateesta. Jos yleisesti toteaa, että tänään Weather Channel kertoo sateen olevan välillä light - moderate (joskin moderaten yläpäässä). Jos rivissä on maailman 20 parasta rattimiestä, niin kyllä mielestäni maksavien katsojien on perusteltua olettaa maailman parhaiden kuskien ajavan em. olosuhteista.

Lopuksi totean, että käsittääkseni iso ongelma sateella ajamisessa on renkaat. Pirellin tulee saada kehitettyä omaa toimintaansa niin, että heidän valikoimasta löytyy myös käyttökelpoisia sadekelin renkaita. Nythän käytännössä joko ei ajeta lainkaan, koska sataa. Tai jos sateella ajetaan, kärjistäen jatkuvasti pohditaan sitä, että tulisiko siirtyä jo välikelin renkaille. Käytännön tasolla näyttää siltä, että Pirellin sadekelin renkaat ovat käyttökelvottomat.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pidän tätäkin vähän typeränä kommentointina. Kilpa-autoiluun on sisäänrakennettu riski siitä, että jotain voi sattua, eikä se välttämättä ole oma vika. Kun autot menevät radalla, joskus hyvinkin lähekkäin, ja nopeutta on melkein 350 kilometriä tunnissa, voi käydä hyvinkin huonosti. Kaikki, jotka kuitenkin autoon kipuavat ymmärtävät, että toiminnassa on riskit. Ja halusi sitä tai ei, tämä vaaran tunne on osa lajin viehätystä.

En löytänyt eilisiä sademääriä, mutta kuvien perusteella ei kyse ollut mistään monsuunisateesta. Jos yleisesti toteaa, että tänään Weather Channel kertoo sateen olevan välillä light - moderate (joskin moderaten yläpäässä). Jos rivissä on maailman 20 parasta rattimiestä, niin kyllä mielestäni maksavien katsojien on perusteltua olettaa maailman parhaiden kuskien ajavan em. olosuhteista.

Lopuksi totean, että käsittääkseni iso ongelma sateella ajamisessa on renkaat. Pirellin tulee saada kehitettyä omaa toimintaansa niin, että heidän valikoimasta löytyy myös käyttökelpoisia sadekelin renkaita. Nythän käytännössä joko ei ajeta lainkaan, koska sataa. Tai jos sateella ajetaan, kärjistäen jatkuvasti pohditaan sitä, että tulisiko siirtyä jo välikelin renkaille. Käytännön tasolla näyttää siltä, että Pirellin sadekelin renkaat ovat käyttökelvottomat.
Tottakai kilpa-autoiluun liittyy aina riskiä ja se kuuluu asiaan. On kuitenkin tilanteita, missä se riski on valtavasti suurempi - ja silloin aletaan leikkimään ihmishengillä, jos väkisin ajetaan. Silloin on sallittua käyttää järkeä. Jollain toisella radalla nuo sademäärät eivät olisi estäneet ajamista, mutta näissä on valtavia ratakohtaisia eroja.

Renkaiden pito on se ensimmäinen ongelma, mutta toinen ongelma on autojen jälkeensä jättämä vesisuihku. Tämä toki koskee enimmäkseen kisoja, vaikka on ongelma myös aika-ajoissa. Tuo vesisuihku vie näkyvyyden lähes nolliin takana tulevien osalta.

Kyllä tämä minuakin ärsyttää ja kyllästyttää, mutta ongelma on nykyisten autojen soveltuvuudesta sadekeleihin. Vituttaahan se, ettei nykyautoilla voida huonoissa keleissä ajaa, mutta ajamatta jättäminen on silti ymmärrettävä päätös.

Jos ajattelisin asiaa vain omalta kannaltani ja katsojan näkökulmasta, niin vaatisin monien muiden tavoin, että kelistä riippumatta aina radalle ja viihdettä yleisölle. Se ei kuitenkaan kuulu tapoihini, vaan ajattelen asioita yleensä useammalta kantilta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jos ajattelisin asiaa vain omalta kannaltani ja katsojan näkökulmasta, niin vaatisin monien muiden tavoin, että kelistä riippumatta aina radalle ja viihdettä yleisölle. Se ei kuitenkaan kuulu tapoihini, vaan ajattelen asioita yleensä useammalta kantilta.

Aivan juu. Argumenttisi on siis se, että olet muita keskustelijoita älykkäämpi. Nyt on kovaa debatointia.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan niitä sadeF1-kisoja ja -aika-ajoja nähty aikaisemminkin, missä porukkaa vetää ulos enemmänkin. Ja selvitty ilman kuolonuhreja tai vakavia loukkaantumisia. Tai ainakin ennen kuin lajista tehtiin sellainen ettei mitään saa missään nimessä tapahtua. Ja sitten tapahtuu kuitenkin. Silloin kun vielä saderenkaita käytettiin ja ajettiinkin vesisuihkussa.

Äkkiseltään tulee mieleen Spa:n kisa, missä Schumi ajoi Coulthardin perään. Ei loukkaantunut kuin äärimmäisen pahasti henkisesti. Ja olikin menossa vetämään varikolla turpaan, jos olisi päästetty. Sitten muistan myös jotain Monacon GP-kisoja missä maaliin ajoi vain 6 autoa. Tuohan oli aikaa jolloin vain 6 parasta sai pisteitä ja se sitten palkittiin sillä, että osasi pitää auton kaiteiden välissä.

Tuota en jaksanut googlata, mutta Olivier Paniksen ainoan GP-voiton googlasin ja sehän tapahtui Monacossa (edit) 1996. Sadekisassa. Maaliin (tai 2h aikarajan maaliin) ajoi tasan 3 autoa. Frentzen oli 4. mukana, mutta ajoi lopussa varikolle, kun oli jo muutenkin tarpeeksi muita jäljessä. Ja sijojen 5-6 pisteet tulivat Salolle ja Häkkiselle, jotka kolaroivat 5 kier ennen aikarajan täyttymistä.

Milloin viimeksi Formuloissa on maaliin päässyt alle 10 kuljettajaa tai vaikkapa alle 8 kuljettajaa? Itseäni ainakin kyllästyttää se, että ollaan niin pirun "taktisia" eikä edes ajeta täysillä. Kytätään vaan renkaita ja säästetään poweria suorille, ettei kukaan pääse ohi. Ja ajellaan pahimmillaan 10s hitaampia kierroksia kuin aika-ajoissa. Ja sitten jos/kun sataa, odotellaan niin kauan, että voidaankin vaihtaa heti ensimmäisten kierrosten jälkeen välikelin rankaat.

En kovin kova Emma Kimiläinen fani ole, mutta eilen osui kyllä pointti kohdalleen, kun sanoi, että kyllä heidän kaikissa sarjoissa lähes aina lähetetään kilpailijat radalle, tuli taivaalta mitä tahansa. Tähän perään keskustelivat siitä, että autoa vaan korkeammaksi niin pystyy ajamaan sateellakin + oikeat sadekelin renkaat. Mutta ei näköjään pääluokassa, missä pitäisi olla ne parhaimmat kuskit. Kyllähän tuo on minunkin mielestäni melko käsittämätöntä.

Tänään sitten Sao Paolossa sataa ennusteiden mukaan koko päivä. Siinähän kikkailevat. Monelta olisi tarkoitus aloittaa tyhjän radan katselu?
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tuota en jaksanut googlata, mutta Olivier Paniksen ainoan GP-voiton googlasin ja sehän tapahtui Montrealissa 1996. Sadekisassa. Maaliin (tai 2h aikarajan maaliin) ajoi tasan 3 autoa. Frentzen oli 4. mukana, mutta ajoi lopussa varikolle, kun oli jo muutenkin tarpeeksi muita jäljessä. Ja sijojen 5-6 pisteet tulivat Salolle ja Häkkiselle, jotka kolaroivat 5kier ennen aikarajan täyttymistä.
Ei ollut Montreal, vaan juurikin Monaco.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aivan juu. Argumenttisi on siis se, että olet muita keskustelijoita älykkäämpi. Nyt on kovaa debatointia.
Tämä nyt on ihan oma päätelmäsi ja erittäin virheellinen sellainen. Jos luet tuon tekstin ihan ajatuksella, niin ei tarvitse tehdä tällaisia ihmeellisiä päätelmiä.

Ei tässä ole kyse älykkyydestä, vaan siitä, että ihmisillä on erilaisia tapoja pohtia asioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös