Kyllä Rovanperä Strollia ja Sargeantia paremmin ykkösissä pärjäisi, mikäli saisi toki rauhassa treenata ensin. Sebastien Loebiahan yhdessä vaiheessa ihan tosissaan Toro Rossolle kaavailtiin.
Tämä nyt on minusta jo Strollin rajua aliarviointia, koska kyseessä ei ole F1:n historian mittapuulla mitenkään erityisen huono kuljettaja. Kyllä Kallella raakaa talenttia ja monipuolisuutta on, mutta pitää muistaa kuitenkin että siipiformulat on aivan eri laji kuin koppiautot, ja Kallella ei ole vielä edes minkäänlaista ajokokemusta formuloista. Kyllä noin lahjakas kaveri, ihan kuten Loebkin, aika nopeasti varmaan saisi juonen päästä kiinni ja löytäisi jonkinlaisen ihan kohtalaisen tason kierrosaikoihin, mutta se ei vielä tarkoita sitä että yllettäisiin välttämättä lähellekään Strollin tasoistakaan kuljettajaa. Kun aletaan viilamaan ihan niitä viimeisiä kymmenyksiä, sadasosia ja tuhannesosia, se vaatii PALJON kierroksia ja toistoja, ja noilla lajin erikoismiehillä on kuitenkin siinä etu puolellaan että he ovat pikkulapsesta asti ajaneet kartingia ja kolunneet läpi monta formulaluokkaa. Ja sitten kun aletaan ajamaan vielä oikeasti kilpaa, siten että radalla on se 20 autoa lähellä toisiaan, niin sekin vaatii jo paljon harjoitusta ja kokemusta.
Onhan Kallella ratakokemusta (ja myös jo menestystä) tuolta Porsche-luokasta, mutta pitää muistaa sekin, että noissa kansallisissa Porsche-merkkiluokissa ei aja rata-autoilumaailman best of the best, vaan tuo vertautuu ehkä enemmän siihen että joku ratamies lähtee harrastusmielessä ajelemaan jotain kansallisia ralleja. F1-tasolla jopa Stroll ja Sargeant ovat eri tason seppiä kuin noiden luokkien kuljettajat. Ja edelleenkin, koppiauto on koppiauto ja formula on sitten ihan eri auto. Ehkä rallikuskille tuo siirtymä tuollaiseen rataluokkaan on luontaisempi kuin formulaan ja sopeutuminen siksi nopeampaa.
Siirtymä rallista F1:een on todennäköisesti helpompi kuin toisinpäin, koska nuotittaminen ja nuotista ajaminen on yleensä ratamiehelle todella vaikea rasti opittavaksi. Mutta ei se silti helppo ole näinkään päin, edes Kallen kaltaiselle multitalentille. Minä uskon, että Stroll pyyhkisi lattiaa Kallella vielä useamman kauden, ja jopa Sargeantin tasoon saattaisi olla tekemistä ensimmäisinä vuosina. Pitää muistaa, että ne erot nykypäivän F1:ssä ei loppujen lopuksi ole valtavan isot kärjen, keskikastin ja häntäpään välillä.