Formula 1 – liveseuranta

  • 1 222 561
  • 24 190

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Mäkit heitti taas kolme pistettä roskiin.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Leclerciltä kova ajo kyllä tallin onnistuneen strategian lisäksi. Sainz kävi myöhempään varikolla, mutta oli silti tokalla stintillä selvästi hitaampi.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Italian kansallishymni kahdesti samaan päivään maistuu todella hyvin. Norris ois voinu olla sijan korkeemmalla ja Verstappen alempana mutta otetaan tääkin ilolla
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisi ollut toki matemaattisesti järkevää vaihtaa McLarenin paikkoja mutta ei tuo Norriksen ja Macin touhu ihan siltä näytä että kelaisivat 60 pinnaa Verstappenia kiinni loppukauden aikana.

Leclerc! Loistava ajo. On kyllä parhaimmillaan ihan huikea
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ohhoh tämä oli se kisa kun Ferrarin strategia-apina laskeutui puusta ja käveli kahdella jalalla. Mahtava veto ja kyllähän tuota iloa katselee mielellään. Complimenti!
 
Toisaalta Norriksen vika, että joutuivat vetämään ekan stopin liian aikaisin, kun päästi taas ekalla kiekalla kaikki halukkaat ohi. McLarenin piti undecutata ja Ferrari vähän tyhmästikin coverasi, mikä pakotti taas Piastrin varikolle ettei Leclerc mene ohi.
Toisaalta Norriksen ei olisi edes pitänyt taistella omaa tallikaveriaan vastaan siinä vaiheessa, kun saman tallin autot olivat lähdön jälkeen sijoilla 1. ja 2. ja LeClerc oli jäänyt kolmanneksi. Kärkisijasta taistelu Piastrin ja Norriksen kesken avasi LeClercille oven ja nappasi paikan McLaremien välistä. Tallin kannalta tyhmää, mutta F1-fanit tykkää kun kisaillaan...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Toisaalta mitä voi tehdä, jos kuskilta ekspliittisesti kysytään että riittääkö yhteen stoppiin ja vastaus on ei?
Vaihtaa sijat 2 ja 3 viimeisellä kierroksella. Vaikka se Verstappenin haastaminen on epätodennäköistä, niin turhaa jättää yhtään pistettä pöydälle kun ikinä ei tiedä mitä moottoriurheilussa tapahtuu.
 

Alice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat K-Espoo
Vaihtaa sijat 2 ja 3 viimeisellä kierroksella. Vaikka se Verstappenin haastaminen on epätodennäköistä, niin turhaa jättää yhtään pistettä pöydälle kun ikinä ei tiedä mitä moottoriurheilussa tapahtuu.
Siinähän sitten olisikin ollut ilo ylimmillään jos Leclerc olisikin tehnyt viimeisellä kierroksella virheen, jota Piastri ei olisikaan sitten ollut hyödyntämässä kun piti hidastaa tallimääräyksen takia. Kyllä sitä Leclerciä varjostettiin loppuun asti ihan syystä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Siinähän sitten olisikin ollut ilo ylimmillään jos Leclerc olisikin tehnyt viimeisellä kierroksella virheen, jota Piastri ei olisikaan sitten ollut hyödyntämässä kun piti hidastaa tallimääräyksen takia. Kyllä sitä Leclerciä varjostettiin loppuun asti ihan syystä.
Sen olisi voinut vaikka parabolican jälkeen tehdä. McLaren on kyllä perinteisesti jättänyt käyttämättä tallimääräyksiä ja se saattoi hyvinkin maksaa Häkkiselle kauden 2000 mestaruuden ja 2007 hölmöilystä puhumattakaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
McLaren on kyllä perinteisesti jättänyt käyttämättä tallimääräyksiä ja se saattoi hyvinkin maksaa Häkkiselle kauden 2000 mestaruuden
Häkkisen ja Schumin piste-ero oli kaudella 2000 19 pistettä, joten ei siellä pelkkä parin kisan sijoituksen vaihto Häkkisen ja Coulthardin välillä olisi tuota eroa kuronut umpeen. Häkkinen ja Coulthard tulivat tuolla kaudella kahdesti peräkkäisillä sijoilla maaliin siten, että Coulthard oli Häkkisen edellä. Eka kerta näistä oli kauden neljäs kisa Silverstonessa eli Coulthardin kotkilpailu, joten tuollaisessa paikassa ei varmasti lähdetä edes harkitsemaan tallimääräystä. Toinen kerta oli sitten Ranskassa kesällä kun Coulthard voitti ja Häkkinen oli toinen, Coulthard itse asiassa oli Häkkisen edellä MM-pisteissä ennen tuota kilpailua.

Mestaruuden kannalta suurin tekijä oli Häkkisen heikot sijoitukset suhteessa Schumiin kauden alussa ja lopussa, Schumihan aloitti kauden kolmella perättäisellä voitolla ja Häkkinen sai näistä ainoastaan kuusi pistettä. Kauden lopussa sitten vähän vastaavat kuviot kun Schumi voitti kauden viimeiset neljä kisaa, mestaruus tosin ratkesi jo toiseksi viimeisen kisan jälkeen. Anyway, Häkkinen itse asiassa oli MM-sarjan johdossa vielä ennen kauden kolmea viimeistä kisaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Häkkisen ja Schumin piste-ero oli kaudella 2000 19 pistettä, joten ei siellä pelkkä parin kisan sijoituksen vaihto Häkkisen ja Coulthardin välillä olisi tuota eroa kuronut umpeen. Häkkinen ja Coulthard tulivat tuolla kaudella kahdesti peräkkäisillä sijoilla maaliin siten, että Coulthard oli Häkkisen edellä. Eka kerta näistä oli kauden neljäs kisa Silverstonessa eli Coulthardin kotkilpailu, joten tuollaisessa paikassa ei varmasti lähdetä edes harkitsemaan tallimääräystä. Toinen kerta oli sitten Ranskassa kesällä kun Coulthard voitti ja Häkkinen oli toinen, Coulthard itse asiassa oli Häkkisen edellä MM-pisteissä ennen tuota kilpailua.

Mestaruuden kannalta suurin tekijä oli Häkkisen heikot sijoitukset suhteessa Schumiin kauden alussa ja lopussa, Schumihan aloitti kauden kolmella perättäisellä voitolla ja Häkkinen sai näistä ainoastaan kuusi pistettä. Kauden lopussa sitten vähän vastaavat kuviot kun Schumi voitti kauden viimeiset neljä kisaa, mestaruus tosin ratkesi jo toiseksi viimeisen kisan jälkeen. Anyway, Häkkinen itse asiassa oli MM-sarjan johdossa vielä ennen kauden kolmea viimeistä kisaa.
Juu tiedän kyllä miten kausi meni ja perustankin tämän mahdollisen mestaruuden menettämisen Häkkisen kertomaan Tomin nuoteista podissa missä valitteli sitä ettei saanut McLarenilta täyttä tukea Michaelia vastaan vaan joutui ajamaan myös Davidia vastaan kunnolla kilpaa siinä missä Ferrari oli täysin yhden kuljettajan talli.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Juu tiedän kyllä miten kausi meni ja perustankin tämän mahdollisen mestaruuden menettämisen Häkkisen kertomaan Tomin nuoteista podissa missä valitteli sitä ettei saanut McLarenilta täyttä tukea Michaelia vastaan vaan joutui ajamaan myös Davidia vastaan kunnolla kilpaa siinä missä Ferrari oli täysin yhden kuljettajan talli.
No sanotaanko näin, että jos McLaren olisi sössinyt mestaruuden Irvinille kaudella 1999, niin silloin olisi voinut kysellä sen perään että olisiko joissain kisoissa voinut vaihtaa kuskien paikkoja. Esim. Belgian GP tulee tällaisena mieleen.

Kyllä se McLarenin epäluotettavuus oli kuitenkin se ratkaisevin tekijä tuolla kaudella, vaikka kai sitä joitain asioita olisi voinut myös paremmin tehdä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Colapintola ihan vakuuttava kisa. Sija 12. eikä loppujen lopuksi paljoaa jäänyt Albonista.
Meni muuten heti Bottaksen ohi pisteissä tuolla suorituksellaan. Bottas on koko sarjan viimeisenä, mikä kertoo varmasti kaiken tämän kauden Sauberin surkeudesta.

Oliver Bearman on Saudi-Arabian pisteillään edelleen sijalla 15. MM-sarjassa, aikas kova.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No en mutta Valtteri haluaa jatkaa formuloissa vaikka ajelee joukon jatkona
Ihan ymmärrettävää. F1 on ollut Valtterin elämäntyö, tottakai hän haluaa kilpailla lajissa niin kauan kuin mahdollista. Näitä on paljon muitakin, joku Barrichello yritti liki kolmen vuoden tauon jälkeen Caterhamille vielä. Eikä Kimikään nyt ihan vain harrastelemassa ollut, vaikka miten vakuutti muuta. Ei hän muuten niin paljoa olisi Alfan insinööreille räyhännyt.

Muihin sarjoihin ehtii myöhemminkin, ykkösiin ei enää ole asiaa, kun sieltä kerran putoaa. Palaajista Hülkenberg ajaa pitkälti kansalaisuutensa vuoksi (toki on hyvä keskikastin kuljettaja) ja Magnussen sekä Ricciardo ovat talliensa pitkäaikaisia luottomiehiä. Muualle kysyntää ei hetkeen olekaan ollut ja urat molemmilla päättyvät Abu Dhabiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös