Mainos

Formula 1 – liveseuranta

  • 1 255 910
  • 24 776

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Noh, selvähän se on, että Mercedeksen auto ei nykysäännöillä tule kärkivauhtiin riittämään. Varmasti Hamiltonia tuo pomppinen häiritsee.

En uskaltaisi lyödä vastaan sitä ajatusta, että Hamilton toiminnallaan yrittää myös vaikuttaa sääntöihin.
Eiköhän se ole vain ajan kysymys että Mersu sieltä nousee. Kuitenkin kun dominoidaan sillä tavalla millä Mersu dominoi ja ollaan kärkitiimi kahdeksan vuotta peräjälkeen, niin silloin kyseessä ei ole mikään yhteensattuma. Silloin on täytynyt olla parhaimmat ja oikeat ihmiset tiimissä rakentamassa sitä autoa ja johtamassa koko mersun projektia. Samat ihmiset varmasti nostavat Mersun sinne missä se on aikaisemminkin ollut vaikka nyt joitain virheitä on nähtävästi tehty.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Eiköhän se ole vain ajan kysymys että Mersu sieltä nousee. Kuitenkin kun dominoidaan sillä tavalla millä Mersu dominoi ja ollaan kärkitiimi kahdeksan vuotta peräjälkeen, niin silloin kyseessä ei ole mikään yhteensattuma. Silloin on täytynyt olla parhaimmat ja oikeat ihmiset tiimissä rakentamassa sitä autoa ja johtamassa koko mersun projektia. Samat ihmiset varmasti nostavat Mersun sinne missä se on aikaisemminkin ollut vaikka nyt joitain virheitä on nähtävästi tehty.
Kyllä varmasti on tuohon aikakauteen osunut parhaimmat tekijät, tästä ei epäilystäkään. Olivat pitkään muille se "team to beat". Kuitenkin ennenpitkää tulee joku toinen talli tai jopa useampi, jotka kurovat tuon eron umpeen ja valta-asetelma muuttuu. Mersulle kävi juuri näin, aikanaan Red Bullille, Ferrarille sekä Williamsille. Näitä voisi luetella loputtomiin.

Säännöillä yritetään tehdä kilpailusta tasaisempaa. Nyt asetetut säännöt eivät ainakaan suosi Mercedestä, joten mitenkään pomminvarmaa ei ole, että Mercedes ensi kaudellakaan mestaruudesta ajaa. Nythän tiukentuneet kulukatot vaikuttavat tuulitunnelien käyttöön ja kehitysosiin tungettava raha on huomattavasti pienempi, eli kassalla Mercedes ei enää pysty dominoimaan.

Tulevaisuus onkin sitten asia erikseen, 2026 laji menee seuraavaan aikakauteen. Uusia valmistajia on tulossa mukaan ja ei ole mitenkään varmaa, että Mercedes on enää edes F1 mukana.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Silloin on täytynyt olla parhaimmat ja oikeat ihmiset tiimissä rakentamassa sitä autoa ja johtamassa koko mersun projektia. Samat ihmiset varmasti nostavat Mersun sinne missä se on aikaisemminkin ollut vaikka nyt joitain virheitä on nähtävästi tehty.
Tähän vielä lisättynä se, että esim. Red Bull palkkasi avainasemassa olleita teknikkoja ja insinöörejä Mercedekseltä. Ben Hodgkinson mm. oli johtava moottoripuolen insinööri Mesellä -> nyt RB:n leivissä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kannustan käyttämään muutaman hetken tästä kuluvasta sunnuntai-illasta sen miettimiseen, miksi mahdollisesti jonkun toisen ihmisen huorittelu ei ole ok.

Omalta osaltani tämä offtopic oli tässä. Toivottavasti kaikkea ei aina tarvitse rautalangasta vääntää auki.
Eli ei mitään. Hyvä tietää. Taida itse olla siis sellainen
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Tähän vielä lisättynä se, että esim. Red Bull palkkasi avainasemassa olleita teknikkoja ja insinöörejä Mercedekseltä. Ben Hodgkinson mm. oli johtava moottoripuolen insinööri Mesellä -> nyt RB:n leivissä.
Tämä! Ja korjaa jos olen väärässä, mutta eikö näille tule joku karenssi ja sen takia heidän vaikutuksensa esimerkiksi nyt RBn menestyksessä näkyy viiveellä?
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tämä! Ja korjaa jos olen väärässä, mutta eikö näille tule joku karenssi ja sen takia heidän vaikutuksensa esimerkiksi nyt RBn menestyksessä näkyy viiveellä?
Eiköhän siinä yleensä ole jonkinsortin sopeutumisaikakin. Neweylläkin meni 3v rakentaa RB:lle voittaja-auto ja vuoden enemmän mestari
 

Glove

Jäsen
Tämä! Ja korjaa jos olen väärässä, mutta eikö näille tule joku karenssi ja sen takia heidän vaikutuksensa esimerkiksi nyt RBn menestyksessä näkyy viiveellä?
Taisi olla puoli vuotta karenssi, minkä aikana ei saa työskennellä uudelle työnantajalle sen jälkeen kun olet lähtenyt vanhasta tallista.
 

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kyllä varmasti on tuohon aikakauteen osunut parhaimmat tekijät, tästä ei epäilystäkään. Olivat pitkään muille se "team to beat". Kuitenkin ennenpitkää tulee joku toinen talli tai jopa useampi, jotka kurovat tuon eron umpeen ja valta-asetelma muuttuu. Mersulle kävi juuri näin, aikanaan Red Bullille, Ferrarille sekä Williamsille. Näitä voisi luetella loputtomiin.

Säännöillä yritetään tehdä kilpailusta tasaisempaa. Nyt asetetut säännöt eivät ainakaan suosi Mercedestä, joten mitenkään pomminvarmaa ei ole, että Mercedes ensi kaudellakaan mestaruudesta ajaa. Nythän tiukentuneet kulukatot vaikuttavat tuulitunnelien käyttöön ja kehitysosiin tungettava raha on huomattavasti pienempi, eli kassalla Mercedes ei enää pysty dominoimaan.

Tulevaisuus onkin sitten asia erikseen, 2026 laji menee seuraavaan aikakauteen. Uusia valmistajia on tulossa mukaan ja ei ole mitenkään varmaa, että Mercedes on enää edes F1 mukana.
Hyviä pointteja. Mutta en osta tuota että nykyisillä säännöillä Mersu ei kärkivauhtiin tule yltämään. Ja en missään nimessä myöskään osta sitä että Mersun tilanne olisi esimerkiksi samanlainen kuin Red Bulleilla ja Ferrareilla "kulta-aikojen" jälkeen.

Mersu on yhdeksättä kertaa peräkkäin onnistunut jälleen rakentamaan potentiaaliltaan erittäin nopean auton. Huolimatta siitä että tämän vuoden auton potentiaalista on vain osa käytössä johtuen erittäin pahasta "pomppimisongelmasta", niin auto on silti kolmanneksi nopein tällä hetkellä. Autolla on selvästi potentiaalia olla voittaja-auto ja sellaiseksi se on alunperin rakennettukin. On vain ajan kysymys että se potentiaali saadaan ulosmitattua. Pomppiminen on mersun avain tässä. Vaikea nähdä että Mersu ja muut tiimit eivät jossain kohtaa löydä keinoja hillitä pomppimista. Barcelonassa nähtiin jo välähdyksiä siitä potentiaalista kisavauhdissa kun Hamilton ajoi suunnilleen samanlaista vauhtia kärjen kanssa, ja tämä heti kun pomppiminen oli vähääkään saatu paremmin kuriin sillä radalla. Jos ja kun nämä alun ongelmat saadaan selätettyä niin kyllä Mersu vääjäämättä on taas kärkikamppailuissa.

Säännöillä yritetään tehdä kilpailusta tasaisempaa. Nyt asetetut säännöt eivät ainakaan suosi Mercedestä, joten mitenkään pomminvarmaa ei ole, että Mercedes ensi kaudellakaan mestaruudesta ajaa. Nythän tiukentuneet kulukatot vaikuttavat tuulitunnelien käyttöön ja kehitysosiin tungettava raha on huomattavasti pienempi, eli kassalla Mercedes ei enää pysty dominoimaan.

Joo, säännöt eivät enää suosi rahakkaita redbulleja ja ferrareita, ja mersuja. Mutta tutut tallit siellä taas tälläkin kaudella kärjessä ovat. Tietotaito ja oikeat ihmiset, ja tallien kokonaisvaltainen vahvuus korostuvat silti niin voimakkaasti edelleen kulukatoista huolimatta. En jaksa uskoa että pienet muutokset ensikaudella vaikuttavat paljonkaan voimasuhteisiin. Tällä kaudella Mersu ei taida taistoon ehtiä mukaan. Kausi on kahdenkauppa, mutta ei ole mitään syytä ajatella miksei Mersu ilmoittautuisi ensikaudella mestaruustaistoon mukaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Uskotteko kotona. Tuomaristo päästää autot radalle sateella eikä vittuile katsojille päin naamaa. Kerrankin näin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Nyt on villiä menoa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Joku tuolla pääsee hengestään. Aivan järjetöntä touhua.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Molemmat Astonit pihalla, melkoinen yllätys kun ottaa huomioon kuinka hyviä sadekelin kuskeja molemmat Vettel sekä Stroll ovat.
 

nksh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Kamera vääristää jonkun verran huonommaksi tuota näkyvyyttä mitä se oikeasti onkaan, mutta aluksihan tuo näytti aika hurjalta kunnes rata parani kierros kierrokselta. Hyvä ettei paskottu housuun ja viivästetty aloitusta.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
No sitten varmaan tiedostat että nykyformulat sateella ovat turvallisempia kuin kilpurit kuivalla kelillä kasarilla
Tuolla nyt on ajettu ulos radalta monta kertaa. Eihän noita autoja ole tällaiseen keliin suunniteltu. Yksi paha pomppu kanttarista ja kuski muuttuu lentokoneen matkustajaksi.

No, onneksi rata alkaa kuivamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös