Formula 1 – kausi 2018

  • 299 926
  • 1 853

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näinhän se näköjään menee, pitää siis ottaa sanoja takaisin aikaisemmasta kommentistani mersun strategioissa, hyvin siis pelattu mersun puolelta.

Joo mersulta varmaan ihan hyvä strategia sen jälkeen kun ferrari kusi Vettelin stopin ja jäi taakse. Kilpailun kannalta olisi ollut kyllä ihan hyvä että vettel olisi päässyt haastaamaan Hamiltonia. Toki en tiedä olisiko mitään muuttanut, todennäköisesti olisi vain ollut loppukilpailu siitä huolimatta Hamilton- vettel ja bottas- kimi taistelu ja perässä ajelua, ehkä silti jotain jännitettävää ja tiedä sitten jos kummankin Ferrarin stoppi olisi onnistunut niin olisi päässyt haastaan mersut kun renkaat parhaimassa iskussa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisaalta kaikki ovat varmaan yhtä mieltä, että 1-4 on selvästi parempi kuin 2-3, eli voittotaistelun voittaminen on kovempi suoritus kuin kolmossijataistelun voittaminen. Tällöin on aika luonnollista että myös 1-5 tarjoaa vielä hiukan paremmat pisteet kuin 2-3, vaikka voisivathan nuo olla esim samanarvoisetkin.
@Backhander @BaronFIN
 

scholl

Jäsen
Minusta on hyvä, jos kakkos- ja kolmossijasta saa suhteessa selvästi vähemmän pisteitä. Silloin sellaiset kivat ja luotettavat kuskit eivät voi voittaa maailmanmestaruutta, jotka eivät koskaan keskeytä, mutta eivät juuri koskaan voitakaan.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Aika erikoista, että sijat 1. ja 5. tuottavat valmistajien sarjassa enemmän pisteitä kuin 2. ja 3. Piti oikein kahteen kertaan laskea uudelleen että näinhän se menee...

Tosin vanhoissa pistelaskuissa se on aina ollut myös näin vaikka olisi ollut käytössä 9-6-4-3-2-1 tai 10-6-4-3-2-1... Olisin odottanut, että pistelaskun uusimisien jälkeen kakkos / kolmossijat olisivat olleet suhteellisesti arvokkaampia, mutta ei sitten kuitenkaan. Ainoastaan sijat ”ynnä muut” saavat jotain säälipisteitä lisää. Ihan turhaa säätöä kärjen kannalta.

@BaronFIN; en ymmärrä, miksi jäännössijoille 2-5 pitäisi antaa yhdessä tai erikseen enemmän pisteitä kuin voittajalle. Kuljettajat, jotka istuvat muiden kuin nopeimman auton kyydissä ruutulipun heilahtaessa, eivät ole ansainneet mitään kuohujuomasuihkun lisäksi. Kaikissa kilpailuissa tulee edistää sellaisten kuljettajien menestymistä, jotka osaavat tulla maaliin ensimmäisinä. Tällä kaudella heitä on ollut tasan kaksi: Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan, että Bottasta "vitutti" sen verran, kun kuitenkin sai niin pitkään pidettyä Vettelin takanaan ja sitten tämä lopulta pääsi ohi, niin ei vain viitsinyt antaa periksi vaan yritti vielä.
Sama juttu sitten Ricciardon kanssa, että yrittää näyttää edes vähän kulmahampaita.

Luultavasti täälläkin valitettaisiin pehmeydestä, jos ei olisi taistellut loppuun asti. Toki nuo tilanteet oli jo kyllä "menetettyjä pelejä", mutta sattuuhan näitä.
On noita huonoja ratkaisuita tehneet monet muutkin ja kovemmatkin nimet.

Jotenkin kyllä todella karu tuo Bottaksen kausi. Ajanut kuitenkin mielestäni todella hyvin pääosan kaudesta ja silti pisteitä niinkin vähän kasassa ja MM-kärki aivan liian kaukana.
Aika-ajotkin Hamiltonille vain 7-5 tässä kohtaa ja tiedetään kuitenkin kuinka älyttömän kova aika-ajaja Hamilton on.

Viime kaudella oli tässä kohtaa kesätauolle lähdettäessä MM-kärkeä 33 pistettä perässä ja kasassa jo kaksi voittoa ja kahdeksan podiumia. Nyt kasassa viisi podiumia, kaikki kakkossijoja.
Eipä tuosta epäselvää jää, että loppukausi menee Hamiltonia auttaessa tai ainakin niin, että maaliin yritetään aina juuri Vettelin edellä ja sen mukaan taktiikoita tallin puolesta pelataan. Eilenkin oli vähän sellaista menoa, että lyödäänpä Valtteri tukkeeksi Vettelille ja hyvinhän se taktiikka toimikin.

Kimillä viiden podiumin putki. Ensimmäistä kertaa sitten mestaruuskauden 2007.
Enemmän podiumeja jo kuin viime kaudella ja itseasiassa ikinä ei ole urallaan ollut tässä kohtaa jo näin monta podiumia. Yhden kauden ennätys on 11, joten se saattaa rikkoontua kyllä.
Seuraava podium olisi myös uran 100.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ja menee Renaultille.
Näinhän huhutaan ja eiköhän toi aika pian varmistu. Järkevä päätös. Tekee sarjalle hyvää kun saadaan huippukuski myös Renaultille ja Ricciardo saanee paremman tuen tiimiltä, kun RB satsaa Verstappeniin.
Sainz ilmeisesti menossa McLarenille ja Gasly ottanee paikan Red Bullilta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Renaultilta saa todennäköisesti aika paljon mukavamman palkkapussin verrattuna siihen mitä RBR tarjosi - heidän silmissään tulevaisuus on Verstappenin ja olettivat ettei tarvitse palkkaa nostaa kun Ferrari ja Mercedes vetivät ovet kiinni. Nyt kävikin sitten ikävästi RBR:n kannalta - vaikka Ricciardo varmaan olisi joka tapauksessa lähtenyt yhden / max kahden vuoden jälkeen eteenpäin. Gasly ei ole mikään huono kuski mutta kovin on nuoret RBR kuskit ensi kaudella.

Ricciardon kannalta varsin hyvä että pääsi tehdastalliin. Hulk ja Ricciardo tulee olemaan kova parivaljakko Rellulla.
 

scholl

Jäsen
Niki Lauda on aika heikossa hapessa. Lensi Ibizalta itse konetta sairaalaan, mutta sitten mukamas pitkittynyt kesäflunssa, joka huipentui siihen, että vaati keuhkonsiirron. Huhujen mukaan savujen hengittäminen silloin onnettomuudessa 1976 aiheutti jälkikäteen nyt tämän keuhkon pettämisen. Tämä on jo toinen jälkikäteisvaikutus. Aikanaan kun veti niin paljon lääkkeitä onnettomuuden jälkeen, niin hänen munuaisensa pettivät ja sai jo 90-luvulla munuaisen veljeltään. Nyt tämä tilanne ja hän on hengenvaarassa. Ensimmäiset viikot ja kuukaudet taitavat olla aika kriittisiä keuhkonsiirron jälkeen.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Boom! Ricciardo tosiaan Renaultille ja tämähän laittaa kuskimarkkinoita liikkeelle. Eiköhän Kimin jatkosopimus ole ihan allekirjoitusta vailla valmis ja Kimi käy sen kuittaamassa kunhan vain jaksaa. Alonsoa huhutaan nyt Red Bullille, koska Sainzia ei kuulemma Verstappenin kanssa haluta laittaa samaan autoon, ja Sainz itse olisi menossa McLarenille. Saa nähdä... Onko Alonsolla enää lupaa ajaa Hondaa kaiken lyttäämisen jälkeen?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Alonso ei missään tapauksessa ole vaihtoehto (saa surutta lainata jos El Banco RB:tä ajaa) Red Bullille, jonka toimintalogiikka on olennaisesti erilainen kuin muilla isoilla tiimeillä. Ts. Red Bull haluaa pitää kuljettajaohjelmansa uskottavana ja valikoida kuljettajansa omasta poolistaan, mihin 37 vuotta täyttäneen Fernando Alonson palkkaaminen ei istuisi lainkaan.

Ricciardon päätöksen viisaus ratkeaa vasta vuosien päästä. Niinhän sitä sanottiin, että Hamilton valitsi väärin mennessään Mercedekselle, tuskin sanotaan enää. Renault'in uskottavuus nousi kyllä kertaheitolla.

Maksilla on taivas auki, mikäli laitteet kestävät ja ovat nopeita. Verstappenin ympärillehän Red Bull tulee rakentumaan entistä vahvemmin, kun Ricciardo lähtee kohta pois.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mihinköhän käy toisen tie kaksikosta Perez/Ocon, jos Stroll päätyy Force Indialle? Haas tai Williams? Miksei myös McLaren, jos Vandoorneen ei ole luottoa ja Fernando baby päättäisi lopettaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ricciardon päätöksen viisaus ratkeaa vasta vuosien päästä. Niinhän sitä sanottiin, että Hamilton valitsi väärin mennessään Mercedekselle, tuskin sanotaan enää. Renault'in uskottavuus nousi kyllä kertaheitolla.

Maksilla on taivas auki, mikäli laitteet kestävät ja ovat nopeita. Verstappenin ympärillehän Red Bull tulee rakentumaan entistä vahvemmin, kun Ricciardo lähtee kohta pois.

Taisi olla ainakin riskittömin vaihtoehto Ricciardolle, pääsee ykköskuskiksi kuitenkin rellulle. Ferrarilla olisi ollut "kakkosviuluna" Vettelille ja tulinen pari, sama juttu Red Bullilla jolla selkeästi yritetäään rakentaa Verstappenin ympärille tallia. Lisäksi Honda diili on hieman riskialtista vaikka hyvä mahdollisuus myös tallille, mutta hyvinkin Renault voi olla se joku on kolmannes nopein talli tulevaisuudessa. Lisäksi jos se neljäs vaihtoehto olisi ollut Mclaren niin siellä pakka on juuri nyt sekaisin ja ei taida olla varmaa mitä Alonso tekee.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No johan pamautti Ricciardo pommin!

Ei tainnut tuosta Renaultille siirtymisestä olla juurikaan mitään huhuja edes liikkeellä, vaan lähinnä korkeintaan Ferraria ilmaantui silloin tällöin.

Eiköhän siellä ole Ricciardokin tajunnut, että Red Bullin "ykköskuski" ja prinssi on Max Verstappen, joten parempi siirtyä muualle ja rakentaa talli ympärilleen.

Hattua on kyllä nostettava, että siirtyy lähes varmasta menestyjätallista heikompaan. Renaultilla on kyllä potentiaalia ja panostusta lajiin, joten todella mielenkiintoiseksi vetää.
 

BaronFIN

Jäsen
Vihdoin ja viimein päästään mittaamaan Hülkenbergin todellinen taso: mies on koko uransa käytännössä pyyhkinyt tallikavereillaan lattiaa ja on tilastollisesti ollut F1:ssä ylivoimaisimpia kuljettajia jos mittausyksiköksi otetaan kauden aikana keskimääräinen ero tallikaveriin aika-ajo kierroksella.

Jos Hulk pitää tasonsa Ricciardoa vastaan, niin siinä voisi olla kova päänahka saksalaiselle ja sitä kautta esim. Mersulle tulevaisuudessa...
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Mihinköhän käy toisen tie kaksikosta Perez/Ocon, jos Stroll päätyy Force Indialle? Haas tai Williams? Miksei myös McLaren, jos Vandoorneen ei ole luottoa ja Fernando baby päättäisi lopettaa.

Perez saattaisi hyvinkin napata toisen Haasin paikan, missä tapauksessa Grosjeanin F1-ura saattaisi päättyä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pereziä huhuttu aika vahvasti Haasille. Grosjeanille näillä näkymin jäämässä ainoaksi vaihtoehdoksi Williams jos haluaa sarjassa jatkaa. Mutta mihin menee Ocon? Kovasti huhuttiin Renaultille, mutta se ovi meni kiinni.

Ferrari: Vettel - Räikkönen
Mercedes: Hamilton - Bottas
Red Bull: Verstappen - Gasly
Renault: Ricciardo - Hulkenberg
McLaren: Sainz - Vandoorne
Haas: Magnussen - Perez
Force India: Stroll - Ocon
Sauber: Leclerc - Giovinazzi
Toro Rosso: ????? - ?????
Williams: Sirotkin - Grosjean

Puhdasta mutuilua ja veikkailua, voisko ensi kaudella näyttää tuolta?

Alonson veikkaan lähtevän koko sarjasta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vihdoin ja viimein päästään mittaamaan Hülkenbergin todellinen taso: mies on koko uransa käytännössä pyyhkinyt tallikavereillaan lattiaa ja on tilastollisesti ollut F1:ssä ylivoimaisimpia kuljettajia jos mittausyksiköksi otetaan kauden aikana keskimääräinen ero tallikaveriin aika-ajo kierroksella.
Kyllähän Hülkenberg on enemmänkin ollut tasavahva tallikaverinsa kanssa kuin selvästi edellä. Gutierrezia ja Palmeria Hülkenberg toki pyöritteli miten halusi, mutta noista jälkimmäinen on kenties suurin vitsi ykkösissä 2010-luvulla ja ensiksi mainittu pääsi ihan kilpailukykyisillä autoilla kerran pisteille.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoinen ja yllättävä pommi tuo Ricciardon lähtö Renaultin leipiin.

Siirto saattaa olla melkoinen jättipotti esim. lupaavasti Toro Rossolla kuluvalla kaudella ajaneelle Gaslylle, jos nyt hänet siihen pestiin sitten ylipäätänsä valitaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kyllähän Hülkenberg on enemmänkin ollut tasavahva tallikaverinsa kanssa kuin selvästi edellä. Gutierrezia ja Palmeria Hülkenberg toki pyöritteli miten halusi, mutta noista jälkimmäinen on kenties suurin vitsi ykkösissä 2010-luvulla ja ensiksi mainittu pääsi ihan kilpailukykyisillä autoilla kerran pisteille.

Toisaalta kilpailuissa Hulk on ollut useasti Sainzia edellä. Nopeasti vilkaisin, että Sainz olisi vain pari kertaa ollut nopeampi kuin Hulkenberg kisassa siten, että siivosin keskeytykset pois tilastoista. Toki useat eri tekijät vaikuttavat kilpailujen kulkuun, mutta tasaisuudella ja kisavauhdilla on Hulkenberg ollut kyllä Sainzia vakuuttavampi.

Odotin Sainzin olevan vahvempi yhdellä kierroksella kuin Hulkenberg, verrattuna siihen mitä tällä kaudella on nähty. On kyllä ensi kaudella Renaultilla ehkä koko gridin kovin kaksikko. Ei ainakaan paljoa Mercedeksestä jää, jos jää lainkaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Vihdoin ja viimein päästään mittaamaan Hülkenbergin todellinen taso: mies on koko uransa käytännössä pyyhkinyt tallikavereillaan lattiaa ja on tilastollisesti ollut F1:ssä ylivoimaisimpia kuljettajia jos mittausyksiköksi otetaan kauden aikana keskimääräinen ero tallikaveriin aika-ajo kierroksella.

Jos Hulk pitää tasonsa Ricciardoa vastaan, niin siinä voisi olla kova päänahka saksalaiselle ja sitä kautta esim. Mersulle tulevaisuudessa...

Itse en kyllä usko Hulkin pääsevän Mercedekselle vaikka pyyhkisi lattiaa Ricciardolla ensi kaudella - tosin tuokaan ei liene kovin todennäköistä. Kova kuskikaksikko Renaultilla kyllä ja kirittävät varmasti toisiaan koviin suorituksiin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
On kyllä ensi kaudella Renaultilla ehkä koko gridin kovin kaksikko. Ei ainakaan paljoa Mercedeksestä jää, jos jää lainkaan.
Ricciardo ja Hülkenberg ovat molemmat keskimääräisesti parempia kisakuskeja kuin aika-ajokuskeja, mutta en ihan vielä lähtisi nimittämään gridin kovimmaksi kaksikoksi. Varsinkin kun Hulkilta puuttuu edelleen se podiumsijoitus. Noin muuten Ricciardon siirtyminen Rellulle lisää näidenkin menestyspaineita, kun saavat pitkästä aikaa oikeasti kovan kuljettajan talliinsa.

Red Bullille kriittisiä vuosia edessä, kun auton kehitystyöstä tulevat vastaamaan melko nuoret sällit. Hondaan siirtyminen tuskin ainakaan varsinaisesti helpottaa kehitysprosessia, vaikkakin tämän kauden perusteella Renault ei tunnu yhtään sen paremmalta vaihtoehdolta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Varsin makoisaa palkkaa uumoillaan Rikkiartolle, 30 millii kaudesta kertoo mm. Iltasanomat.
Taitaa Rellu olla tosissaan ?

linkki
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Niki Lauda on aika heikossa hapessa
Toivotaan Laudalle voimia. Siinä jossain leffassa Hunt haukkui miestä rotaksi ulkonäön perusteella. Menköön nuorten miesten nokitteluksi. Mutta kun arpinaamainen Lauda seisoskelee Mersun pilttuussa niin onhan siinä mies ajalta kun kuskit oli hulluja ja autot patarautaa.

Toivottavasti mies saa uudet keuhkot pelittämään. Jos ei, niin jatkoaikahan on ollut käynnissä jo yli 30 vuotta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös