Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 477
  • 1 853

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Nyt on tullut TS:ltä juttu aiheeseen liittyen. Erityisesti tämä kohta nauratti:

"Lopulta tuomaristo kuitenkin katsoi, että nämä kaksi tilannetta olivat erilaiset, kun Hamiltonin tapaus sattui turva-autotilanteessa hiljaisessa vauhdissa ilman, että muita autoja oli lähettyvillä."

Eli jatkossa on ihan ok ajella viivojen yli, kunhan olet MM-pisteissä kärkitaistossa.

Tuota sääntöjen sanamuotoa pitäisi sitten tämän päätöksen perusteella muokata.

Ehkäpä näin ei tapahdu. Lewis & Jesus are buddies.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota sääntöjen sanamuotoa pitäisi sitten tämän päätöksen perusteella muokata.

Ehkäpä näin ei tapahdu. Lewis & Jesus are buddies.

Jopa mielestäni vaarallisempaa pelleilä tuollein kun turva-auto radalla kun että ajettaisiin kilpaa. Varsinkin jos säänöissä tuossa jotain mainintaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan kisa, taas.

Espanjasta Kanadaan oli sellainen kolmen kisan putki, joissa ei oikein tapahtumia ollut ja mentiin yhdessä junassa, mutta nyt taas neljä kisaa putkeen ollut aika hyvää vääntöä draaman käänteineen.
Ei sillä, itse tulee jokainen kisa katsottua tiukasti ruutua tuijottaen, vaikkei mitään tapahtuisikaan.

Pakko se on myöntää, että enpä ole taputtanut käsiä yhteen niin kovasti pitkään aikaan, kuin nyt Vettelin ajaessa ulos.
Osa siitä ilosta johtui toki myös siitä, että suomalaiset olivat sen jälkeen kaksoisjohdossa, mutta vituiksihan se meni niin sanotusti.

Jännä juttu, että kun kaksi suomalaista ajaa hyvät kisat ja on podiumilla, niin silti jää karvas maku. Ei sitä suomalaisvoittoa meinaa tulla tällä kaudella sitten millään. Ricciardokin paukuttanut kaksi voittoa eikä ole ollut muuten kertaakaan edes podiumilla, mutta tuntuu voitot karttavan suomalaisia ja mielestäni voidaan puhua huonosta tuurista myös. Keskeytyksiä, turva-autoja tai kierrosten loppumista kesken liian aikaisin. Tai no, en sitten tiedä voiko kisan päättymistä sellaisena pitää, mutta on tässä pari kertaa ollut niitäkin tilanteita, että suomalainen jahtaa kärkikuskia ja ottaa koko ajan eroa kiinni ja maalissa sitten lopulta jää joku sekunti eroa. Jos vielä pari kierrosta olisi ollut...

Ja kyllähän tuo MM-sarjakin voisi olla erilainen, jos Bottaksella olisi se Bakun voitto ja Kimilläkin olisi auto kestänyt Espanjassa ja Bahrainissa ei olisi ollut varikkosekoilua.
Mutta on sitä epäonnea ollut tietysti Hamiltonillakin ja Red Bulleilla. Vettel oikeastaan ainoa, jolla ei Kiinaa lukuunottamatta ole epäonnea ollut. Siellähän Verstappen tuuppasi tämän poikittain ja menetti muutaman sijan.

Hyvät ajot kyllä tänäänkin molemmilta suomalaisilta. Valtterilta ja Hamiltonilta hyvää vääntöä, kunnes talli puuttui peliin ja sen jälkeen Bottas varmaan vähän otti vauhtia pois autoa säästellen, niin ei tarvitse ajaa Hamiltonin likaisessa ilmassa ja varmistaa, että tekniikka kestää kerta ohi ei pääse.
Kimiltä myös hyvää ajamista ja vaikkei viivalta rakettina irronnutkaan, niin hyvin taisteli ekan kierroksen, jottei Verstappen päässyt ohi.

Kimillä nyt jo seitsemän podiumia kasassa, saman verran kuin viime kaudella yhteensä. Nyt myös neljän podiumin putki ensimmäistä kertaa sitten kauden 2009.
Voitot kuitenkin karttaa ukkoa kuin vimmattu.
2013 avauskisassa voitto, sen jälkeen 28 podiumia muttei sitä voittoa. Näistäkin kakkossijoja 13.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jopa mielestäni vaarallisempaa pelleilä tuollein kun turva-auto radalla kun että ajettaisiin kilpaa. Varsinkin jos säänöissä tuossa jotain mainintaa.

Onhan turva-auton takana ajettaessa nopeudet alhaisemmat. Toisaalta siinä taas sitten ehkä "mutkitellaan" renkaita lämmitellen enemmän eri paikoissa?

Säännöissähän sanotaan eksplisiittisesti ettei niitä varikon valkoisia linjoja saa ylittää. Nyt sai.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Säännöissähän sanotaan eksplisiittisesti ettei niitä varikon valkoisia linjoja saa ylittää. Nyt sai.
Auto numero 44 vetelee kyllä aivan omilla säännöillä. Huvittavaa oli myös Hamiltonin toive siitä, että Monacon ja Hockenheimin kisan jälkeisen haastattelun suorittaa joku muu kuin Nico Rosberg (jonka piti siis alunperin haastatella). Ja sai vielä tahtonsa läpi. Todella munatonta väkeä formuloiden johtavassa portaassa.
 

Sirkkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo LFC
Jos Bottaksen ero Hamiltoniin olisi ollut esim 5,2 sekuntia niin varmasti olisi viiden sekunnin rangaistus annettu. Toisaalta olisiko Ferrari edes tehnyt sitten protestia, mene ja tiedä. Kaikinpuolin viihdyttävä kisa. Kyllä sieltä vielä tällä kaudella kaksoisvoitto Suomeen saadaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Auto numero 44 vetelee kyllä aivan omilla säännöillä. Huvittavaa oli myös Hamiltonin toive siitä, että Monacon ja Hockenheimin kisan jälkeisen haastattelun suorittaa joku muu kuin Nico Rosberg (jonka piti siis alunperin haastatella). Ja sai vielä tahtonsa läpi. Todella munatonta väkeä formuloiden johtavassa portaassa.

F1 tarvitsee PR-pojan/miehen itselleen. Hamiltonissa Liberty Medialla on juuri sellainen. Väännetään instaa ja ollaan some-aktiiveja muutenkin etc. Siihen suuntaahan tuon F1 on kehittymässä.

edit: mietipä kun saman varikolta paluun olisi tehnyt vaikkapa...hmm..Romain Grosjean. Koko maailma olisi heti huutamassa kuinka vastuutonta ja ennen kaikkea vaarallista moinen toiminta on!

Lewisillä tosin oli tilanne täysin hallussa. (sarkasmia)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuntuu vain että ihan kuskin nimestä riipuen myönnetään että rikkoi sääntöjä mutta sitten annetaan vaan varoitus ja tässä tapauksessa ei taidettu antaa edes mitään pisteitä vaan varoitus on pieni puhuttelu. Sitten on tyyppejä joille annetaan rangaistus tuplana ja vielä pari virhepistettä päälle. Toki tämmöistä tää FIA:n toiminta tainnut alusta asti olla, mutta jos formulat tappaa joku niin laji itse sisältäpäin. Eletään kuitenkin jo ihan eri aikaa ja pitäisi mennä eteenpäin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tuomaristo lateli nivaskan selityksiä miksei rangaistusta annettu. Kahdella sanalla olisi selvitty: Lewis Hamilton.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tuomaristo lateli nivaskan selityksiä miksei rangaistusta annettu. Kahdella sanalla olisi selvitty: Lewis Hamilton.
Siltä tuo vähän vaikuttaa kun lukee noita tuomariston selityksiä.
IS kirjoitti:
Ensimmäinen lieventävä asianhaara oli, että talli ja kuljettaja myönsivät virheensä.
Epäonnistunut viestintä kuljettajan ja kisainsinöörin välillä johti viime hetken muutokseen Hamiltonin päätöksessä kääntyä pois varikkosuoralta.

Ihan oikeasti, lieventävä asianhaara? Älkää nyt jaksako. Samalla logiikalla noista huonosti kiinnitetyistä renkaista tulisi päästä vain huomautuksella, koska kuski ja talli myöntävät virheensä.
 

joceri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
F1-tuomaristo onnistuu viikonloppu toisensa jälkeen alittamaan riman täydellisesti.

Samalla voitaisiin korjata Kimin Silverstonessa kokema vääryys ja hyvittää Kimiä 5 sekunnin aikavähennyksellä Unkarin aika-ajojen Q3-osioon. Perusteluna tälle: 1. Kimi myönsi suoraselkäisesti virheensä. 2. Rike tapahtui kisan alussa, eli Hamiltonilla oli koko kisa aikaa paikata menetetty aika. 3. Kimin ja Hamiltonin kontakti ei aiheuttanut ongelmia muille kuljettajille, pahimmassa tapauksessa Kimihän olisi voinut törmätä vaikkapa kymmeneen muuhun autoon.

Tässä jo iso kasa lieventäviä seikkoja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
F1-tuomaristo onnistuu viikonloppu toisensa jälkeen alittamaan riman täydellisesti.

Samalla voitaisiin korjata Kimin Silverstonessa kokema vääryys ja hyvittää Kimiä 5 sekunnin aikavähennyksellä Unkarin aika-ajojen Q3-osioon. Perusteluna tälle: 1. Kimi myönsi suoraselkäisesti virheensä. 2. Rike tapahtui kisan alussa, eli Hamiltonilla oli koko kisa aikaa paikata menetetty aika. 3. Kimin ja Hamiltonin kontakti ei aiheuttanut ongelmia muille kuljettajille, pahimmassa tapauksessa Kimihän olisi voinut törmätä vaikkapa kymmeneen muuhun autoon.

Tässä jo iso kasa lieventäviä seikkoja.

Joo ja ei olisi tarvinnut kun Kimin ja tallin pyytää anteeksi, eihän tuo Kimin vika ollut kun osui hamiltoniin, samoin kun ei hamiltonin vika että rikkoi sääntöjä. Turvallisuuden takiahan nuo varikon viivatkin tuonne on rakennettu. Mersultahan noita pisteitä pitäisi ottaa jos ei ollut Hamiltonin vika väärä info tallilta. Ja mitä se oikeuttaa ajaa väärin vaikka väärä tietoa tuli, olisi ajellut sitten vain varikon läpi muina miehinä ei alkanut riehua ja muiden turvallisuutta vaarantaa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Osoittamalla katumusta saa näköjään kaikki synnit anteeksi. Olikohan siellä käsi oikein raamatulla kun itkuvirttä tuomaristolle annettiin? 11 kisaa ajettu tällä kaudella ja neljässä parhaassa autossa kaksi suomalaista eikä yhtään voittoa. Floppi.
 

Spede

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Alla oleva Mika Salon lause kyllä taas todistaa sen, että Formuloihinkin olisi oikeasti hyvä saada ammattituomarit, jotka tietävät oikeasti säännöt.

- Katsottiin, että säännöistä löytyi sellainen pykälä, jonka mukaan sitä viivaa ei saa ylittää. Sen jälkeen rupesimme tutkimaan sitä uudestaan.


Yllä oleva lause siis Iltalehden jutusta koskien Hamiltonin oikaisua ja tarkastelua.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Alla oleva Mika Salon lause kyllä taas todistaa sen, että Formuloihinkin olisi oikeasti hyvä saada ammattituomarit, jotka tietävät oikeasti säännöt.

- Katsottiin, että säännöistä löytyi sellainen pykälä, jonka mukaan sitä viivaa ei saa ylittää. Sen jälkeen rupesimme tutkimaan sitä uudestaan.


Yllä oleva lause siis Iltalehden jutusta koskien Hamiltonin oikaisua ja tarkastelua.
Voihan vitjapallit. Sitä pykälää olisi voinut tutkia vielä kolmannenkin kerran.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@-pasi- Kimihän sanoi kisan jälkeen et My misstake.... No ei näitä samoilla säännöillä ajeta

Aina on joku ollut se jolla on omat säännöt. Kyllähän Schumi ja Ferrari oli ihan eri kastissa 2000 luvun alussa...
Pari hienoimpaa kikkaa Itävalta jossa Todd huutaa ku hinaajan sumutorvi Barrichellolle että Let Schumarher pass for the championshiptitle tjsp. Koko vkl nopein Barrichello päästää ohi 20 m ennen maaliviivaa. Päälle sitten pikku vihellykset ja palkintopallisekoilut jossa Rubensille soitettiin Saksan kansallislaulu kun seisoi korkeimmalla jakkaralla
Indianapoliksin koomailu 6 auton kisassa jossa Ferrarit kikkaili kumpi ehtii viivan yli ekana. Oliko eroa joku 0.0xx sekkaa ?

Muuten saako kuski sakkoo jos ei laita rattii paikalleen. Ei tainnu hämis laittaa rattia paikalleen maalissa. Vai laittaako ne ollenkaan

No tulisko Kimin voitto sitten Spassa ?
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
@-pasi-
Indianapoliksin koomailu 6 auton kisassa jossa Ferrarit kikkaili kumpi ehtii viivan yli ekana. Oliko eroa joku 0.0xx sekkaa ?
Ei Indyssä ollut ihmeellistä kikkailua, Schumi tuli varikkopysähdykseltä juuri Barrichellon eteen ja ajoi viimeiset 25 kierrosta johdossa ja voitti 1,5 sekunnilla.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Ei Indyssä ollut ihmeellistä kikkailua, Schumi tuli varikkopysähdykseltä juuri Barrichellon eteen ja ajoi viimeiset 25 kierrosta johdossa ja voitti 1,5 sekunnilla.
@-pasi- sekoittaa 2002 ja 2005 kisat toisiinsa. 2002 oli toi kikkailu, joka tosin tais olla Schumin päähänpisto.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Sen sääntökirjan vois heittää kyllä sit kokonaan roskiin jos siellä on sääntöjä, mutta aina ne ei aiheutakkaan toimenpiteitä. Ehkä jopa hieman vastoin trendiä Ferrarit on saaneet muiden autojen kolaroinnista viime kisoissa penaltya. Max ja Hamilton on taas saaneet rikkoa sääntöjä ilman rangaistuksia. Koko systeemistä on kovin vaikea löytää mitään linjaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Katsoin tuossa highlightsit uudestaan ja tajusin sen, että ilman Ferrarin "perseilyä" oltaisiin tänään saatu suomalaisvoittaja, jopa kaksoisvoitto.

Hamilton pysyi radalla vain sen takia, koska Ferrari ei ottanut Kimiä samantien sisään, kun turva-auto tuli. Hamiltonin oli tarkoitus tulla varikolle, mutta sanoi itse tiimiradioon, että Kimi pysyy ulkona, joten pysyy itsekin ja teki tämän oikaisunsa.
Kimihän tuli sitten kierrosta myöhemmin sisään, kun ensin köröteltiin turva-auton perässä ja Hamilton sai sitten sen johtopaikkansa.

Jos olisi koko kolmikko tullut varikolle, niin Kimi olisi varmaan johtanut pysähdysten jälkeen, koska Bottaksen renkaiden etsimisessä kesti ja Hamilton olisi joutunut odottamaan tämän pysähdyksen valmistumista.
Mersuhan oli täysin valmis ottamaan Hamiltonin sisään, kun insinööri tätä sisään kovasti huuteli ja muistutti, että pitää pienen eron Valtteriin, jottei joudu liikaa odottamaan pysähdyksellä.

Jossittelua, jossittelua.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Miten joku jaksaa edelleen katsoa tuota formulasirkusta? Eihän tuo ole pitkään aikaan enää ollut mitään oikeaa kilpa-ajoa. Pelkkiä tallimääräyksiä, sääntökikkailua ja politikointia koko roska. Ja näin on ollut viimeiset 20 vuotta, vähintään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös