Formula 1 – kausi 2018

  • 299 686
  • 1 853

molari

Jäsen
Ferrari meni sitten valmistajien MM-taistossa myös piikkipaikalle, aika hyvä viikonloppu punaisille. Harmi, ettei myös toinen RB antautunut, ehkä tämä tapahtuu sitten seuraavassa kilpailussa. Ja sehän taitaa olla Spa, mikä voi olla Ferrarille aika hyvä rata tällä kaudella...?

Ensiviikonloppuna Silverstone ja kausi puolessa välissä, 2 viikkoa taukoa ja perättäisinä viikonloppuina Hockenheim ja Hungaroring ennen kesätaukoa. Nopeasti tilanteet ja sijoitukset muuttuvat, nyt Ferrari johtaa valmistajien sarjaa ja Kimi kuljettajien sarjassa sijalle 3. Lopettipa Kimi (Ferrarilla) tai ei, Ferrarilla on nyt saumat voittaa tuplat, joten uskoisi, että koko tiimi tekee kaikkensa tuon eteen. Milloin Ferrarilla viimeksi näin on käynyt.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Milloin Ferrarilla viimeksi näin on käynyt.
2007 Kimi Matias Räikkönen vei kuljettajien mestaruuden ja Ferrari valmistajien mestaruuden. 2008 tuli vielä valmistajien titteli Ferkulle, mutta Massa hävisi mestaruutensa viimeisessä mutkassa.

Hämmentävän pitkä kuiva kausi Ferrarilla kyllä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ensiviikonloppuna Silverstone ja kausi puolessa välissä, 2 viikkoa taukoa ja perättäisinä viikonloppuina Hockenheim ja Hungaroring ennen kesätaukoa. Nopeasti tilanteet ja sijoitukset muuttuvat, nyt Ferrari johtaa valmistajien sarjaa ja Kimi kuljettajien sarjassa sijalle 3. Lopettipa Kimi (Ferrarilla) tai ei, Ferrarilla on nyt saumat voittaa tuplat, joten uskoisi, että koko tiimi tekee kaikkensa tuon eteen. Milloin Ferrarilla viimeksi näin on käynyt.

2007. Tuolloin McLarenilla oli se vakoilujupakka ja kaikki tallipisteet nollattiin.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Olipahan tapahtumia tänään....On kyllä Bottaksella uskomattoman paska tuuri. Menettänyt jonkun 40-50 pistettä ihan vain jo sen takia.......

Paska tuuri? Kun ei istu maailman nopeimman F1-auton kyydissä, joka kestäisi startista maaliin. Tuuria ei ole olemassa. On olemassa hyviä insinöörejä ja huonoja insinöörejä. Kenen koneet kestävät?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Paska tuuri? Kun ei istu maailman nopeimman F1-auton kyydissä, joka kestäisi startista maaliin. Tuuria ei ole olemassa. On olemassa hyviä insinöörejä ja huonoja insinöörejä. Kenen koneet kestävät?
No kyllä se voi paskaksi tuuriksi laskea, jos kärkipaikalta hajoaa rengas ja et saa pisteitäkään tai jos kilpailija ajaa perseeseen ja putoat viimeiseksi jne. jne. jne.
Jos nyt kautta olet yhtään katsonut, niin ei tässä nyt yhdestä moottorin hajoamisesta pelkästään puhuttu.

Tai no, ehkä olisi voinut hyvät insinöörit rakentaa jonkinlaisen törmäyssuojan esimerkiksi takarenkaan ympärille, niin ei olisi Vettelin etusiipi sitä esimerkiksi tuhonnut, jos tälle tielle nyt lähdetään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmittavan lähelle tuo Kimin voitto taas jäi. Vähänkin aikaisemmin jos olisi päässyt jahtaamaan Verstappenia niin olisi varmaan red bullin kumit antanut aikaismmin periksi, nyt pääsi aika pitkään sääästelemään renkaita. Hyvää ajaamista kuitenkin. Siltäkin kannalta jopa harmi että jos Kimi olisi voiton napannut niin olisi jopa hieman lähemmäksi mestaruuskamppailuun päässyt jos Vettel ei olisi päässyt ohi. No nyt viimeistään varmaan pystyy unohtamaan ne puheet että Kimi pitäisi korvata tälläkaudella.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Maikkarin "highlightsit" katsottuna. Kimiltä alun lukkojarrutuksien jälkeen täydellistä työtä mutta en ymmärrä minkä takia Vetteliä ei siirretty kakkoseksi lopussa. Ei lainkaan Ferrarin tapaista. Jos tämä kostautuu kauden lopussa niin koko sakki vaihtoon.

Kimiltä silti raudan lujaa duunia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maikkarin "highlightsit" katsottuna. Kimiltä alun lukkojarrutuksien jälkeen täydellistä työtä mutta en ymmärrä minkä takia Vetteliä ei siirretty kakkoseksi lopussa. Ei lainkaan Ferrarin tapaista. Jos tämä kostautuu kauden lopussa niin koko sakki vaihtoon.

Kimiltä silti raudan lujaa duunia.

Olisihan se ehkä hieman koomista ollut jos rataennätystä ajava kuski olisi sanottu ennen maalisuoraa että hidastaa, varsinkin kun kieroksen lopussa ero ei enää suuri Verstappeniin. Olisi voitu ainakin tallipisteille ehkä sanoa hyvästi ja avulle loppukaudesta sitten kun teoreettiset pistemahdollisuudet mennyt.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olisihan se ehkä hieman koomista ollut jos rataennätystä ajava kuski olisi sanottu ennen maalisuoraa että hidastaa, varsinkin kun kieroksen lopussa ero ei enää suuri Verstappeniin. Olisi voitu ainakin tallipisteille ehkä sanoa hyvästi ja avulle loppukaudesta sitten kun teoreettiset pistemahdollisuudet mennyt.

Kimi jos joku on ammattilainen ja tietää että Ferrarilla tallin etu on tärkein.

No ei olla vielä kauden puoliväissäkään ja Ferrari on sarjan nopein auto ja molemmat punaiset miehet olisivat ilman huonoa tuuria karkumatkalla sarjassa joten ihan kiva että Kimin tsäänssit pidetään elossa. Ferrarilla ollaan suurisydämisiä:)
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
....Ferrari on sarjan nopein auto...
Ei välttämättä nopein, mutta toistaiseksi ollut luotettavin. Red Bull antaa ihan helvetisti tasoitusta tuolla Rellun koneella, mutta silti ovat napsineet jo yhtä monta voittoa kuin Ferrari tai Mercedes. Mercedes taitaa olla edelleen yhdellä kierroksella nopein auto, mutta varsinkin nyt Itävallassa nähtiin näille epätyypillinen taktinen töppäys sekä sitten tietysti nuo autojen lahoamiset.

Pitkästä aikaa on oikeasti jännittävä kausi menossa, vaikka jotkut kisat ovat tarjonneetkin enemmän syitä nukahtaa kuin katsoa niitä loppuun asti. Silverstone tulee olemaan jälleen Mersulle vahva rata, mutta Ferrariltakin pitäisi löytyä iskukykyä viime kautta enemmän. Red Bull antanee taas aika-ajovauhdissa tasoitusta, mutta kisassa tulee olemaan vahvoilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Periaatessa pakka on niin sekaisin että absoluuttisesti on vaikea sanoa mikä kolmesta tallista on edes nykyisin nopein auto. Jos pitäisi edellisia kisoja vertailukohtana niin Red Bullit on nopein kisavauhdissa mutta ongelmia ollut aika-ajoissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muutenkin tuntuu että vaikka isoja eroja esim. moottoreiden tehoissa niin nykyään kuitenkin autojen voimasuhteisiin ei lopulta niin isoja eroja siitä muodostu, tallit pystyvät kompensoimaan eri asioita suhteelisen hyvin. Taitaa myös mersun ylivoima vähän mennyttä, luulisi että esimerkiksi willamsilla pystyttäisiin edes osalla radoista taistelemaan top 10 sijoista vaikka auto olisi suuniteltu huonosti, mutta näyttäisi että ihan hukassa jokaisella radalla. Ehkä monzassa sitten näkee paremmin mutta kuitenkin.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Williams antaa aika paljon tasoitusta surkeilla kuskeilla, aivan varmasti Massa jos olisi jatkanut niin olisi pisteillä ollut jo useammassa kisassa. Kuskien kokemattomuus näkyy.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itävallan kilpailu oli kyllä hyvä ja tapahtumarikas. Aika-ajon puhuttavin tapaus oli toki Vettelin tapaus ja siinä rangaistus oli ehkä verrattain kova, mutta rangaistus ei tullut siksi, että Sainzia estettiin, vaan sen takia, kun Vettelin ajaminen hitaasti ajolinjalla aiheutti vaaratilanteen. Vaikka kyseessä on tallin virhe, joka ei informoinut Vetteliä asiassa, tulisi saksalaisen tietää paremmin kuin körötellä hiljaa ajolinjalla mutkassa, johon voi tulla käytännössä vain yhtä ajolinjaa aika-ajossa. Puheet siitä, että Vettel sai vielä osansa siitä mitä edellisessä kilpailussa tapahtui Bottaksen kanssa on mielestäni ihan bullshittiä, koska sekin rangaistus minkä Vettel tuolloin sai, oli jo aika kova. Jos Kimi ei olisi vetäytynyt alussa Verstappenin kanssa käydystä tilanteesta, olisi samanlainen tapahtumasarja nähnyt päivänvalon. Ja Verstappen ja Kimi jo ehtivät omista kommelluksistaan todeta, että se oli kilvanajoa.

Olisi ollut kiva tietää jälkeenpäin miksi Räikkösellä oli niin suuria vaikeuksia saada softeja oikeaan lämpötilaan ja siirrettiinkö jarrutasapainoa eteenpäin stintin alussa lukkojarrutusten välttämiseksi ja myös se, miten vaihtunut säätila vaikutti renkaiden toimivuuteen Ferrareilla. Sen sijaan Mervi kyseli, että oliko kyseessä täydellinen kisa Räikköseltä ja kehui lähtöä fantastiseksi. Voisi Mervikin lopettaa sen fanityttöilyn ja kysyä kysymykset siellä kuten toimittajan tulisi. Nuo kysymykset ovat vaan sellaisia, että ilman noita ongelmia Räikkönen olisi kilpailun voittanut, ja sen takia olisi nämä vastaukset ainakin minua kiinnostaneet hyvinkin paljon.

Jos joku pitäisi päivän kuskiksi valita, niin ei kahta sanaa, Romain Grosjean teki huikean viikonlopun, jossa oli selkeästi, ei pelkästään Magnussenia nopeampi, vaan nopeampi kuin kaikki muut kolmea kärkitallia lukuun ottamatta. Tosi kovaa ammattimaista tekemistä Grosjeanilta, joka on Australian Haasin mokailujen jälkeen ajanut kyllä sanalla sanoen surkeasti. Jos joku pettymykseksi pitää laskea niin se on Renault sekä Sainz. Renaultin vauhti oli pahasti kateissa koko viikonlopun ajan, Sainz tuli maaliin pistesijojen ulkopuolella ja Hulkenberg keskeytti pistesijalta tekniseen vikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Marcus Ericsson ajoi yhdeksänneksi ja voitti samalla Leclercin. En uskalla sanoa varmaksi, mutta omaan silmääni Ericsson kerää hämmentävän kovalla prosentilla pisteitä kisoista joissa on paljon keskeyttäjiä. Williamsilla olisi tuollaiselle miehelle (ja lompakolle) käyttöä =)

Korjataan toki sen verran, että Ericsson ajoi kymmenenneksi ja Leclerc yhdeksänneksi, mutta viikonloppu oli kyllä Ericsonille tosiaan todella vahva ja etenkin ruotsalaisen kisavauhti oli todella hyvää. Olen oikeasti kääntymässä sille kannalle, että Ericsson on mainettaan parempi kuljettaja, joskin se, että Ericssonin taso ei ole täysin selvillä tarkoittaa myös sitä, että Charles Leclercin tasosta ei voida täyttä varmuutta saada. Mutta milloin Formuloissa kuskien voimasuhteista täysin varmoja voitaisiin ollakaan, kun jopa tallin sisällä voidaan toista kuljettajaa auton suunnittelussa selkeästi suosia.

Williams antaa aika paljon tasoitusta surkeilla kuskeilla, aivan varmasti Massa jos olisi jatkanut niin olisi pisteillä ollut jo useammassa kisassa. Kuskien kokemattomuus näkyy.

Tämä on täysin totta. Stroll väläyttelee silloin tällöin, mutta tässä nyt on muistettava, että kun Bottasta välillä lyödään sillä, että ei voittanut Massaa koko ajan, niin Strollhan oli suorastaan vaikeuksissa kokeneen brassin kanssa. Viime kaudella aika-ajot meni Massalle 17-2 ja kilpailut 13-6. Vuonna 2016 Bottas kuitenkin voitti Massan 17-4 aika-ajoissa ja kilpailuissa 12-9. Lance Stroll toki sijoittui Azerbaidzanissa hienosti viime vuonna kolmanneksi, mutta noin muutoin keskiarvosijoitus on 12:s. Kolmas sija on toki hieno saavutus, mutta kyllähän kulttimaineeseen noussut Maldonadokin voitti osakilpailun urallaan, ja teki sen ilman mitään erityistä kolarisumaa tai keskeytyksiä.

Sirotkin ajaa ensimmäistä kauttaan, joten en lähde sen suuremmin antamaan hänelle sangollista, mutta Stroll on kantanut tallia kyllä todella huonosti. Hänen tulisi olla se kokenut kuski, joka ohjaa tallia johonkin suuntaan. Sen sijaan kaveri valittaa kuinka mikään ei ole oikein kivaa eikä auto kulje, ja mikään ei kuulemma huvita, valitusta kuin pahaiselta kakaralta. Strollia pitäisi käydä muistuttamassa, että siellä on kyllä halukkaita kuskeja jonoksi asti, jos Strollia ei nyt ihan kiinnosta. Ja varmasti mukava tehdä hommia kaverille, jota ei oikein kiinnosta ja millään ei ole väliä.

Williams on autona huono, mutta kuskit saavat sen näyttämään huonommalta kuin mitä se on. Suoranopeutta talli on paljon menettänyt, kun Mersun koneet eivät ole enää niin ylivoimaisia, mutta ei tuo kori nyt niin huono ole kuin kuskit saavat sen näyttämään. Huono se on, mutta ei noin huono.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo nuo tuolla Williamsin suorituskyvyllä yritin lähinnä ottaa sen esille että taitaa olla mersun ylivoima pikkuhiljaa lyöty, Sauber on vetänyt nyt aika hyviä sijoituksia vaikka auto ei varmasti ihan parhaimpia ole. Toki totta että antaa tasoitusta kuskien tasossa Williams ,mutta kyllähän vähintään strollin pitäisi pystyä välillä edes väläyttelemään. Tietenkään täyttä varmuutta noista moottoreista ja voimayksiköistä ei taida saada kun autot käyttää eri määrää esim. siipiä, mutta taitaa ferrari juuri siinä osa-alueella olla ykkönen.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Sauberit olivat varmasti lähempänä toisiaan Itävallassa senkin takia, että Leclercille sattui virhe siinä kisan alussa ja sen takia hän jäi perälle. Oma moka toki, mutta niitä sattuu.

Sen sijaa sanon, että Leclercin vauhti Ericssoniin nähden on pudottanut melkoisesti Pascal Wehrleinin osakkeita, sillä hän ei samanlaiseen menoon suhteessa Ericssoniin pystynyt.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kuten jo muutama sivu takaperin arvelin, eli Boullierille näytettiin ulko-ovea. Kyllähän oli vain ajan kysmys milloin joko Zak Brown tai Boullier joutuvat kantamaan vastuutaan. McLaren on rypenyt syvällä jo pitkään ja tosiasiassa Boullierille annettiin todella paljon aikaa saada hommat ruotuun. Mutta eipä tuo toiminta ole oikein edennyt mihinkään suuntaan, melkein jopa taaksepäin. Alonso on edelleen taidoiltaan sarjan eliittiä eikä Stoffel Vandoorne ole missään nimessä huono ajamaan Formula 1 -autoa, joten kyllä vika on vain ja ainoastaan autossa. Varsinkin nykyisellään, kun Red Bull ajaa samalla moottorilla. Kyllähän alkukauden puheet siitä, että McLaren haastaisi muut Renaultin voimalähteellä ajavat autot, olivat kaukana todellisuudesta.

Boullierin tilalle tulevat Gil De Ferran, joka on itselle uusi tuttavuus, ja tämän lisäksi Andrea Stella on nimitetty kehitysjohtajaksi. Stella on verrattain nuoresta iästään huolimatta jo kokenut F1-ympyröissä ja näen hänessä paljon potentiaalia, kun autoa lähdetään kehittämään. Ensi kauden auton suunnittelun isot suuntaviivat tehdään kuitenkin hyvin pian, joten McLaren oli hiukan pakotettukin tekemään ratkaisut siten, että nyt tai ei koskaan. En voi myöskään nähdä täysin sattumana sitä, että talli valmistautuu kotikilpailuunsa ja tekee ennen sitä näin merkittäviä muutoksia johtajiston osalta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Boullierin tilalle tulevat Gil De Ferran, joka on itselle uusi tuttavuus, ja tämän lisäksi Andrea Stella on nimitetty kehitysjohtajaksi.
de Ferran on kuljettajana CART-sarjan kaksinkertainen mestari vuosituhannen alusta. F1-kokemusta (siis toimihenkilönä) hänellä on (BAR-)Hondalta, jonka urheilujohtajana brassi toimi 2005-2007. Mielenkiintoisena knoppina löytyi sellainen tieto, että de Ferranin tytär seurustelee Stoffel Vandoornen kanssa!
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tosi kovaa ammattimaista tekemistä Grosjeanilta, joka on Australian Haasin mokailujen jälkeen ajanut kyllä sanalla sanoen surkeasti.

Tänään sitten taas Grashjean palasi ruotuun ja veti auton päreiksi harjoituksissa. Vasemmalta eturipustukset ainakin paskana. Sormi ei mennyt DRS-napille ja siipi auki mutkasta seinään. Vahvaa suorittamista taas.

F1 twitteristä

Team: "How's the car?"
GRO: "Car is destroyed. I'm very, very sorry guys"
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tässä laitoin harjouitukset päälle ja edelleen ihmettelen miksei rengasseoksia voida näyttää tuossa tuloslistassa. Paljon oleellisempi tieto kuin esim. tuo tallin logo... Ennen sai heti tiedon kun käänsi kanavan päälle että missä mennään, ja millä renkaalla kukin on kovimman ajan ajanut, mutta nykyään pitää alkaa netistä tonkimaan jostain tallien twitteristä, millä renkaalla nopein aika on tehty.

Että tälleen...
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Tässä laitoin harjouitukset päälle ja edelleen ihmettelen miksei rengasseoksia voida näyttää tuossa tuloslistassa. Paljon oleellisempi tieto kuin esim. tuo tallin logo... Ennen sai heti tiedon kun käänsi kanavan päälle että missä mennään, ja millä renkaalla kukin on kovimman ajan ajanut, mutta nykyään pitää alkaa netistä tonkimaan jostain tallien twitteristä, millä renkaalla nopein aika on tehty.

Että tälleen...

Kyllä ainakin Itävallan harjoitusten jälkeen näytettiin tuloslistassa rengaskovuus, jolla nopein aika oli ajettu.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Sauber aika kovassa kyydissä harjoitusten perusteella. Bottaksen tilanne vähän huolettaa. Williams edelleen aivan pihalla ja Hartley ajanee viimeisiä kisaviikonloppujaan.

Edit. Vettelillä jotain ongelmia autossa, tosi vähän kierroksia kolmansissa harjoituksissa.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vika harjoitus takana ja näyttää suomalaisista varsin hyvältä aika-ajoihin. TOP 3 Hämis, Kimi, Valtteri

Muuten mitäs mieltä porukka on tuosta nykyisestä jo tovin mukana olleesta Silverstonen versiosta. Kumpi on parempi, nykinen vai entinen ?
Tässä viikolla taisi vielä olla juttua että Silverstone korvattaisiin Lontoon Gp:llä.
Olisi kyllä sääli jos legendaarinen rata poistuisi sarjasta. Jotenkin tuntuu, että noita uusia ratoja kun tulee niin aina tulee joku katurata ? Onhan ne ihan "fine" mutta toisaalta vähän teennäistä. Miksi kaiiki uudet radat pitää olla jotain katuratapaskaa, jossa ei kuitenkaan ole kunnon ohituspaikkoja ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös