Formula 1 – kausi 2018

  • 304 892
  • 1 853

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tämän kauden ketju alkaa yhä enemmän mennä siihen, että mitä tallit, kuljettajat ja moottorinvalmistajat aikovat tehdä ensi kaudella, eli uusi ketju pystyyn!

Kuljettajatilanne on juuri nyt seuraava:

Mercedes: Lewis Hamilton ja ??
Ferrari: ?? ja ??
Red Bull: Daniel Ricciardo ja Max Verstappen
Force India: Esteban Ocon ja ??
Williams: ?? ja ??
Haas: Kevin Magnussen ja ??
McLaren: Stoffel Vandoorne ja ??
Toro Rosso: Carlos Sainz ja ??
Renault: Nico Hülkenberg ja ??
Sauber: ?? ja ??

Ilmassa on paljon avoimia kysymyksiä: Jatkavatko legendaariset Räikkönen ja Alonso ykkösissä? Mitä Honda tekee? Siirtyykö jompikumpi Red Bull -kuljettajista muualle? Vai säilyvätkö asiat sittenkin suht samalla tavalla kuin nyt, ja isoin muutos onkin se, että Sergio Perez/Carlos Sainz ajaa ensi kaudella Renault'ia ja joku ottaa heiltä vapautuneen paikan.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Oma veikkaus/toive:

Mercedes: Lewis Hamilton - Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel - Kimi Räikkönen
Red Bull: Daniel Ricciardo - Max Verstappen
Force India: Esteban Ocon - Carlos Sainz
Williams: Sergio Perez - Lance Stroll
Renault: Nico Hulkenberg - Robert Kubica
Haas: Kevin Magnussen - Charles Leclerc
Toro Rosso: Daniil Kvyat - Pierre Gasly
McLaren: Fernando Alonso - Stoffel Vandoorne
Sauber: Marcus Ericsson - Pascal Wehrlein

McLaren vaihtaa Mersun koneisiin. Hondalla jatkaa korkeintaan Sauber, mutta itseäni kiehtoisi ajatus, että Honda lähtisi taas mukaan omalla tehdastiimillään.

Ulos jäisivät tämän kauden poppoosta Massa, Grosjean ja Palmer. Näistä ainakin Palmerin pitäisi olla ihan satavarma ellei taio jostain ihan tykkiloppukautta. Williamsin Martini diilissä taitaa olla vaatimus, että toisen kuljettajista on oltava yli 25 vuotias, joten tämä voi avata kokeneemmalle ketulle vielä paikan elleivät saa jotain Perezin tasoista kuljettajaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Alonsolle jäänee lopulta vaihtoehdoksi Renault/McLaren. Itse jopa toivoisin Nandoa Renaultille Hulkenbergin pariksi, näin voisi
viimein avautua paikka huipputalliin kaudelle 2019 lyömällä Alonso.
On sääli jos Hulkenberg ei koskaan tule saamaan sitä mahdollisuutta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aikooko Nico Rosberg tosiaan pysytellä lopullisesti pois Formuloista mestaruutensa jälkeen..?

Itsellä vähän kaivaa ajatus että olisikohan lopettaminen johtunut enemmän siitä että taisi olla aika tulehtuneet välit talliin ja Hamiltoniin kuin siitä että oli "huipulta" kiva lopettaa. Toisaalta tallipaikatkin on aika kivenalla ennenkuin Kimi ja Alonso vähintään tuosta lopettaa joten olisikohan ensikausi ainakin vielä välikausi ellei tähtää sitten Mclarenille Alonson tilalle. Toki tietenkin uran lopetuskin on mahdollinen, mutta ikääkin sen verran että vielä on mahdollista useamman vuoden vetää huipulla formuloissa. Mestareista ei kyllä koskaan tiedä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on vähän sellainen kutina että mitään isoja vaihdoksia ei tulla nyt näkemään ja moni talli tulee jatkamaan samoilla kuljettajakaksikoilla. RB-miehillä on voimassa olevat sopimukset, Mersun kohdalla alkaa näyttää hyvin vahvalta että sama kaksikko jatkaa, ja myös Ferrarilla Vettel jatkanee varmasti ja näkisin että Räikkönen on edelleen vahvoilla siihen toiselle paikalle. Alonson tilanne on mielenkiintoinen, kun paikkaa huipputalleista ei näytä vieläkään vapautuvan ja Alonsokaan ei enää nuorene. Jatko McLarenilla riippuu varmaan aika pitkälti siitä mihin tuo moottoriasia kehittyy, jos McLaren joutuu jatkamaan Hondalla niin voi käydä niinkin että Alonso lähtee rapakon taakse ajelemaan IndyCareja. Myös Toro Rosso on sikäli mielenkiintoinen että Sainz on ilmeisesti onnistunut polttelemaan siltansa Red Bullin suuntaan aika tehokkaasti ja saattaa lähteä jo kesken tämän kauden, ja Kvyat on ajanut niin päin helvettiä että kaiken järjen mukaan noilla näytöillä ei enää pitäisi jatkosopparia tulla. Mutta lähteekö Toro Rosso sitten vaihtamaan molempia kuljettajia kun siellä ei nyt omista junnuista ole käsittääkseni mitään superlupauksia tyrkyllä ykkösiin? Ja onhan sillä Kvyatilla käsittääkseni rahaa takana joten voi olla että saa siksikin jatkaa vielä räpeltämistään.

Tässä omaa veikkausta:
Mercedes: Hamilton & Bottas
Ferrari: Vettel & Räikkönen
Red Bull: Ricciardo & Verstappen
Force India: Perez & Ocon
Williams: Stroll & Massa
Toro Rosso: Kvyat & Gasly
Renault: Hülkenberg & Sainz
Haas: Grosjean & Magnussen
McLaren: Alonso & Vandoorne
Sauber: Ericsson & Wehrlein

Tuo lista tehty sillä olettamuksella että Honda joko vetäytyy tai siirtyy esim. Sauberin tai Williamsin moottoritoimittajaksi, ja McLaren siirtyy muun merkkisiin moottoreihin. Mikäli McLarenin ja Hondan yhteistyö jatkuu niin sitten meneekin vähän mielenkiintoisemmaksi koska en jaksa uskoa että Alonso enää jää odottelemaan sitä että Honda saa palikat kasaan. Joutuuko McLaren vielä kaivelemaan Buttonin naftaliinista vai kuka tuohon toiseen autoon sitten istutettaisiin? Kiinnostaisiko esim. Pereziä lähteä vielä kokeilemaan McLarenille pienellä riskillä, ja toisaalta kiinnostaisiko McLarenia Perez joka ei edellisellä visiitillään kovin hyvin onnistunut? Sittenhän tuo kuljettajaruletti pyörähtäisikin vähän lisää vielä jos Perez siirtyisi FI:ltä (Wehrlein Force Indialle, Giovinazzi Sauberille?)

Tuokin muuten sinänsä mielenkiintoista että yhdessä vaiheessa RB:llä tuntui olevan jopa tunkua noista junnuista että kaikille lahjakkaille ei löytynyt ajopaikkaa, mutta nyt voi olla että joutuvat ajattamaan töhöilevää Kvyatia kun ei vaan yksinkertaisesti ole Gaslyn lisäksi ketään jota nostaa ylös. Ulkopuoleltakaan ei varmaankaan haluta lähteä hankkimaan kuljettajaa koska se asettaisi tuon oman junioriohjelman vähän outoon valoon, kun ovat koko ajan korostaneet että Toro Rosso on osa tuota RB:n Junior Teamin kehityspolkua joka johtaa emotalli Red Bullille.
 
Suosikkijoukkue
KK
Niin oliko Massalla kuinka pitkä sopimus Williamsin kanssa? Vieläkö kertaalleen lopettanut brassi jatkaa ajamista vai joko menee pillit pussiin? Williams kyllä tarvitsee kokeneen kuskin sikäli mikäli meinaa taistella hyvistä sijoituksista tulevaisuudessa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Niin oliko Massalla kuinka pitkä sopimus Williamsin kanssa? Vieläkö kertaalleen lopettanut brassi jatkaa ajamista vai joko menee pillit pussiin?
Massan sopimus loppuu tähän kauteen, mutta hän on ilmoittanut haluavansa jatkaa Williamsin kanssa. Tämän kauden suoritukset ovat olleet sen verran pirteitä, että jatkosopimuksen pitäisi olla pelkkä muodollisuus.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Niin oliko Massalla kuinka pitkä sopimus Williamsin kanssa? Vieläkö kertaalleen lopettanut brassi jatkaa ajamista vai joko menee pillit pussiin? Williams kyllä tarvitsee kokeneen kuskin sikäli mikäli meinaa taistella hyvistä sijoituksista tulevaisuudessa.
Massa ilmaisi Sky Sportsille kisaviikonlopun alla kiinnostuksensa jatkaa formuloissa, joten uskoisin hänen siellä pysyvän. Ollut kuitenkin tällä kaudella muutamaa kisaa lukuunottamatta jopa paremmassa vedossa kuin vuosi sitten.

Ruusbär olisi kiva nähdä takaisin lähtöruudukossa, mutta taitaa vaan yksinkertaisesti tallipaikat loppua kesken. Osalla talleista on kuitenkin moottoritoimittajan haluama kuski ajamassa toista autoa ja sitten on nämä Red Bullit ja Toro Rossot, joilla on omat kuljettajansa.

Muistelisin myös kuulleeni/lukeneeni jostain, että Haas olisi vaihtamassa Mersun koneisiin ja Mersu olisi haluamassa Wehrleinin ajamaan toista Haasia.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oma mielipide kallistuu siihen, että isompia mullistuksia ei tule. Alonso jättää McLarenin ja siirtyy Renaultille. Ericssonin olisi gridin huonoimpana kuskina jo syytä jättää sarja, mutta liekö siihen ainoa vaihtoehto siinä, että Honda ottaa Sauberin siipiensä alle ja joku japsikuski paikkaa tuhdin sponsorituen tuovan ruotsalaisen. Ericsson ja Wehrlein on Force Indian ja Toro Rosson parin myötä kolmas kaksikko, jotka kovin usein löytävät radalta toisensa ja osumia on useita. Liekö molemmat saavat jäädä..

Itse en näe Kvyatia yhtä huonona kuin moni muu. Vauhtia kyllä väliin on, mutta silloin kun on selvinnyt avauskierroksista osumitta, on tekniikka pettänyt hyviltä sijoilta. Mies tarvitsisi 'Grosjeanit' eli yhden kisan kielto ja kallonkutistajaa päälle. Mikäli pakka ei pysy kasassa sen jälkeen, niin ehkä miehen paikka ei ole lähtöruudukossa. Toisaalta tarvitaanhan näihin bileisiin osumiakin, muuten olisi todella tylsää. Mistäs Maldonado saataisiin takaisin. Vaikka siihen uuteen italialaistalliin.

Alonso Renaultilla tosiaan tarkoittaisi Hülkenbergille näytönpaikkaa. Luulen, että turpaan tulisi tasaisesti ja voisi lopettaa spekulaatiot, onko mies ollut hukattu lupaus. Varma kuljettaja, mutta harmaampi tapetti kuin Bottas ja vaikea semmoisena on saada paikkaa auringosta. Perezkin oli jo hetken harmaantumassa, mutta nyt on kusipäisyyttä, typeriä lausontoja ja konfliktia tallikaverin kanssa nähty. Sen puolesta voisi olla jokeri McLarenin toiseen autoon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alonso Renaultilla tosiaan tarkoittaisi Hülkenbergille näytönpaikkaa. Luulen, että turpaan tulisi tasaisesti ja voisi lopettaa spekulaatiot, onko mies ollut hukattu lupaus. Varma kuljettaja, mutta harmaampi tapetti kuin Bottas ja vaikea semmoisena on saada paikkaa auringosta. Perezkin oli jo hetken harmaantumassa, mutta nyt on kusipäisyyttä, typeriä lausontoja ja konfliktia tallikaverin kanssa nähty. Sen puolesta voisi olla jokeri McLarenin toiseen autoon.

Toisaalta Hulkenberg saattaisi olla aika otollinen kuski esimerkiksi Ferrarille kakkoskuskiksi jos ykkösenä on Verstappen/Vettel/Hamilton. Tuskin vauhdillisesti näille pärjää mutta tasainen ja nopea kuski kuitenkin ja varmaan tyytyisi omaan roolinsa eikä olisi kokoajan naama auki kuten tuntuu nyt moni kuski olevan joka kärkkyy Kimin paikkaa. Tuntuu vähän päivä päivältä että Kimi on vahvoilla jatkon suhteen kun paikkaa kärkkyvistä kuskeista suurimmalla osalla tuntuu Ego menevän jopa hieman yli ja talli kuitenkin taitaa etsiä enemmän "apupoikaa" Vettelille eikä toista ykköskuskia rinnalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en näe Kvyatia yhtä huonona kuin moni muu. Vauhtia kyllä väliin on, mutta silloin kun on selvinnyt avauskierroksista osumitta, on tekniikka pettänyt hyviltä sijoilta. Mies tarvitsisi 'Grosjeanit' eli yhden kisan kielto ja kallonkutistajaa päälle. Mikäli pakka ei pysy kasassa sen jälkeen, niin ehkä miehen paikka ei ole lähtöruudukossa. Toisaalta tarvitaanhan näihin bileisiin osumiakin, muuten olisi todella tylsää. Mistäs Maldonado saataisiin takaisin. Vaikka siihen uuteen italialaistalliin.

Kvyat ei ole tainnut vieläkään täysin toipua tuosta hyllytyksestä Verstappenin edeltä, todennäköisesti tallivaihdos ja ilmapiirin vaihto voisi tehdä hyvää. Tekniset murheet on aika paljon myös vaivanut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muistelisin myös kuulleeni/lukeneeni jostain, että Haas olisi vaihtamassa Mersun koneisiin ja Mersu olisi haluamassa Wehrleinin ajamaan toista Haasia.

Missäs tällaista huhua? Aika yllättävää jos on totta, koska Haas on ollut niin läheisessä yhteistyössä Ferrarin kanssa että jossakin vaiheessa jo vähän syyteltiinkin että onko kyseessä pelkkä Ferrarin satelliittitalli.

Massan jatkoa Williamsilla pidän aika selkeänä jos ja kun Stroll jatkaa siellä. On kokeneena ja nopeana kaverina ihanteellinen tallikaveri Strollille ja auttaa varmasti talliakin auton kehitystyössä kun nuoren ja kokemattoman tyypin parina on Massan kaltainen tyyppi. Massa on sitä paitsi taas selkeästi parantanut otteitaan viime kaudesta ja ansaitseekin jatkopaikan myös sen puolesta.

Kvyatilla tosiaan on kyllä potentiaalia mutta hänellä on aina ollut otteissa paljon tuota ylimääräistä sähläämistä, ja tuo alennus RB:ltä Toro Rossolle vei sitten itseluottamuksen ilmeisesti niin pohjamutiin että sen seurauksena yliyrittäminen on vaan pahentunut moninkertaiseksi. Karmean näköistä sähläystä on kyllä Kvyatin meno tällä hetkellä ja jotain pitäisi pian tehdä (kallonkutistaja Grosjeanin tapaan?) jos meinaa vielä pelastaa uransa. Vaikka tuolla RB-putkessa ei nyt hirveästi uhkaajia olekaan niin tuskin tallissa loputtomiin katsotaan sitä että toinen kuskeista törmäilee joka viikonloppu ja monesti vieläpä tallikaverin kanssa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Missäs tällaista huhua? Aika yllättävää jos on totta, koska Haas on ollut niin läheisessä yhteistyössä Ferrarin kanssa että jossakin vaiheessa jo vähän syyteltiinkin että onko kyseessä pelkkä Ferrarin satelliittitalli.
Taisin kuulla tämän Sky Sportsin lähetyksessä viikonloppuna, tosin en mene siitä takuuseen oliko vain jonkun selostajan mutuilua, koska mistään muualta en ole vastaavaa huhua bongannut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Massan jatkoa Williamsilla pidän aika selkeänä jos ja kun Stroll jatkaa siellä. On kokeneena ja nopeana kaverina ihanteellinen tallikaveri Strollille ja auttaa varmasti talliakin auton kehitystyössä kun nuoren ja kokemattoman tyypin parina on Massan kaltainen tyyppi. Massa on sitä paitsi taas selkeästi parantanut otteitaan viime kaudesta ja ansaitseekin jatkopaikan myös sen puolesta.
.

Toisaalta onko Massa ajanut hyvin vai tallikaveri huonosti? se ehkä Williamsillakin että onko outo todella tällähetkellä niin huono kun sijoitukset antaa olettaa. Todennäköisesti toki on, mutta ehkä parempaakin pystyisi paremmilla kuskeilla. Toisaalta Strolin rahat ja massan kokemus, vaikea yhdistelmä tuohon ehkä lyötää jotain muuta kuskikaksikkoa jos suurin osa huippukuskeissa on varattu jo muualle ja tallilla ei ole rahaa ilman strollin sopimusta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilmeisesti ensikaudeksi otetaan tuo turvakaarisysteemi Halo käyttöön, jotenkin ei oikein mielestäni sovi välttämättä noiden autojen ulkoasuun ja taisi jotkut kuljettajatkin noita haukkua. Sinällään onhan se hyvä että turvallisuutta parannetana, mutta kuinka paljon sitten oikeasti tuosta on apua ja taas että mennäänkö liikaa turvallisuuden edelle jos näyttävyys ja muu kärsii siitä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmeisesti ensikaudeksi otetaan tuo turvakaarisysteemi Halo käyttöön, jotenkin ei oikein mielestäni sovi välttämättä noiden autojen ulkoasuun ja taisi jotkut kuljettajatkin noita haukkua. Sinällään onhan se hyvä että turvallisuutta parannetana, mutta kuinka paljon sitten oikeasti tuosta on apua ja taas että mennäänkö liikaa turvallisuuden edelle jos näyttävyys ja muu kärsii siitä.

Samaa mieltä, ei sovi lainkaan ulkoasuun ja kyseenalaistaa kyllä koko sarjan toimimista kuninkuusluokkana. Ykkösiin on aina kuulunut jonkinlainen kuolemanpelko, mikä on tehnyt lajista kuninkuuskisat autoilun maailmaan. Tämä turvallisuuspelleily (sateella ei ajeta, radoilla turva-alueet asfalttia ja lentokentän kokoisia jne..) on jo vienyt paljon hyvää lajista ja tämä halo kyllä on kruunu koko surkeudelle. Onhan siellä kovimmat äijät tuon haukkuneet mutta muutama mammanpoika puoltaa. Muistaakseni nämä iki-itkijät Massa ja Vettel etunenässä. Itse olen mieltänyt näiden järjettömien liksojen syyksi hengenlähdön vaaran, nyt voisi näistäkin puolet taas napata pois, kun lajia tuhotaan sen kustannuksella.

Kait siellä on sitten tehty tutkimuksia, että esimerkiksi Alonson ulosajo Australiassa olisi päättynyt yhtä onnellisesti tuon turvakaaren kanssa. Tänä vuonna on aiheuttanut närää, ettei kuljettajia muka tunnisteta kunnolla. Tämän vuoksi numeroista piti tehdä myös tyylittömät ja kohtuullisen koominen kolmikirjainyhdistelmäkin lisättiin. Itse olen kuskit erottanut kypäristä. Jatkossahan niitä ei edes näe. Tähän vielä kun Räikkönen lopettaisi niin voisi miettiä kahdesti jaksaako näitä enää seurata.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyi helvetti. Juuri kun autoista tuli suht tyylikkäitä ja aggressiivisia taas pitkästä aikaa, niin tämä tuodaan väkisin.

Joo toki turvallisuus on tärkeää ja tottuuhan tuohon, mutta väärältä se silti tuntuu. Yhdeksän tallia sanoi, ettei halua tätä, mutta FIA runnoo läpi.
Kuskejakin se jakaa paljon, osan mielestä hyvä juttu ja osan mielestä vie lajin kiehtovuutta pois.
Laitetaan nut sitten koppi ja katto päälle, niin ei laji eroa mistään muusta koppiluokasta muuta kuin nopeammilla autoilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja itseä hieman epäilyttää jos normaaleissakin autoissa pienet kulmat tuulilasissa aiheuttaa kuolutta kulmaa niin miten ei tuommoinen dildo keskellä näkökenttää sitten voisi aiheuttaa ainakin jotain.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kait siellä on sitten tehty tutkimuksia, että esimerkiksi Alonson ulosajo Australiassa olisi päättynyt yhtä onnellisesti tuon turvakaaren kanssa. Tänä vuonna on aiheuttanut närää, ettei kuljettajia muka tunnisteta kunnolla. Tämän vuoksi numeroista piti tehdä myös tyylittömät ja kohtuullisen koominen kolmikirjainyhdistelmäkin lisättiin. Itse olen kuskit erottanut kypäristä. Jatkossahan niitä ei edes näe. Tähän vielä kun Räikkönen lopettaisi niin voisi miettiä kahdesti jaksaako näitä enää seurata.

Joo ja suurinosa viimeisen 10-15 vuoden aikana tapahtuvissa onnettomuuksissa on ollut näitä että radalle on tullut sinne kuulumattomia esineitä ja koneita. Tuskin olisi tyyliin massan onnettomuus tai tuo traktoriin osuma ainakaan täysin tuo estänyt. Lisäksi näkisin että on lajille jopa hieman plussaa että niitä onnettomuuksia ja loukkaantumisia tulee. Se tavallaan on lajin hohto vaikka niillä ihmishengillä liikutaan, mutta se vaara myös varmasti kuskeillakin vain lisää sitä adrenaliinia.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Pakko toivoa, että siellä isot tallit vielä ärähtää asian tiimoilta ja saadaan tuo typerä halojuttu kumottua. Nykyiset autot ovat jo aivan riittävän turvallisia, turha on ihmisten vedota mihinkään Bianchin onnettomuuteen, koska siinä oli ihan uskomattoman huonoa tuuria mukana. Jos onnettomuudet halutaan kokonaan pois, niin ehkä olisi syytä lopettaa koko sarja sitten?

V8 tai V10 takaisin, "hainevä" banniin autoista (näyttää rumalta) kuin myös ylimääräiset ilmanohjaimet, jotka repsottaa joka puolelta, niin sitten näyttää hyvältä.
 

BaronFIN

Jäsen
Moottoreista: Cosworth on ilmoittanut halukkuudestaan toimittaa moottoreita sarjaan 2021 muuttuvien moottorisääntöjen myötä. Ehtona on, että moottoreita yksinkertaistetaan ja luovutaan lämmön talteenottojärjestelmästä. Päätöksiä pitäisi saada ensi vuonna aikaan, sillä Cosworth haluaa aloittaa suunnittelun 2018 aikana jotta ehtivät saada myllynsä valmiiksi 2021 mennessä.

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Yksinkertaisemmat moottorisäännöt ja useammat moottoritoimittajat ovat olleet iltarukouksieni keskiössä hybridimoottoreiden ja Mersu dominanssin alusta alkaen. Toivottavasti järki voittaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kertoo paljon FIA:n toiminnasta että yhdeksän kymmenestä tallista vastustaa, veikkaisin että suurin osa kuskeista vastustaa, ja silti FIA vaan runnoon tuon HALOn läpi ensi kaudelle. Ei turvallisuuden parantaminen tietenkään koskaan huono juttu ole mutta jotenkin tuntuu että tämän kanssa hätäillään nyt ihan turhaan. Tuo HALO vaikuttaa ihan keskeneräiseltä viritelmältä jonka joku kyläseppä on rakentanut peltoautoonsa, ja on sieltä suoraan otettu ja isketty Ferrariin kiinni. Ja tuo HALO ei myöskään kovinkaan tehokkaasti estä tällaisia onnettomuuksia mikä Massalle sattui. Tuo Shield olisi ollut todennäköisesti paljon parempi ratkaisu jos sitä oltaisiin kehitetty ja testattu kunnolla. Nyt Vettel kävi ajamassa yhden kierroksen, totesi että ihan paska ja sen jälkeen se hylättiin kokonaan. Aika omituista toimintaa suoraan sanottuna. Jos tuota Shieldiä oltaisiin testattu useammalla kuljettajalla ja tehty niiden kommenttien perusteella uusia versioita niin minä uskon että siitä oltaisiin saatu sekä fiksun näköinen että myös toimiva ratkaisu kuljettajien turvallisuuden parantamiseksi. Nyt meillä sitten on susiruma tanko. Hienoa FIA!

Cosworthin kiinnostus on kyllä hieno juttu, ja nyt vaan pitää toivoa (turhaan?) että FIA käyttäisi edes tässä asiassa tervettä järkeä ja moottorisääntöä muutettaisiin napsu tai pari yksinkertaisempaan suuntaan. Minä ymmärrän kyllä jos FIA ja F1 haluaa ratsastaa tällä hybriditeknologialla/vihreydellä mutta sen voisi tehdä hieman yksinkertaisemminkin. Nämä nykymoottorit ovat liian monimutkaisia ja liian kalliita, ja se karsii paljon valmistajia pois. Tuo MGU-H:n poistaminen olisi ainakin hyvä juttu jos ja kun se kerran on eniten ongelmia aiheuttava ja kustannuksiltaan suurin komponentti tuossa voimalinjassa.

Tämä McLaren-Honda-saaga taitaa saada taas uusia käänteitä kun viimeisimpien huhujen mukaan sekä Mersu että Ferrari on sanonut McLarenille ei kiitos. Renaultin kanssa kai neuvotellaan vielä mutta Rellullakaan ei ilmeisesti ole kiinnostusta lähteä enää neljättä tallia varustamaan jos ei nykyisistä asiakkaista esim. Toro Rosso siirry muuhun moottorivalmistajaan. Eli käykö sittenkin niin että McLarenille ei jää yksinkertaisesti muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa Hondan kanssa? Ja jos näin käy niin käyköhän niin että Alonso siirtyy joko johonkin muuhun talliin (Renault?) tai jopa kokonaan toiseen luokkaan (IndyCar?). En jotenkin jaksa uskoa että Alonso enää suostuu jatkamaan McLaren-Hondalla, jos ei sitten Honda pysty esittämään jotain jäätävän kovia testituloksia ensi kauden moottorista. On tämä Honda-aika ollut sen verra nöyryyttävää hänelle vaikka nuo jatkuvasti hajoilevat ja tehottomat pannut eivät kuljettajan vika olekaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pakko toivoa, että siellä isot tallit vielä ärähtää asian tiimoilta ja saadaan tuo typerä halojuttu kumottua. Nykyiset autot ovat jo aivan riittävän turvallisia, turha on ihmisten vedota mihinkään Bianchin onnettomuuteen, koska siinä oli ihan uskomattoman huonoa tuuria mukana. Jos onnettomuudet halutaan kokonaan pois, niin ehkä olisi syytä lopettaa koko sarja sitten?

Turvallisuuskysymyksissä FIA:lla on oikeus määrätä sääntöjä ilman tallien hyväksyntää, kuten kävi esim Ferrarin ja Tyrrelin X-siivissä kuskin pään sivuilla 90-luvulla. Onhan tuo ehdotettu HALO-susiruma ja olisin toivonut että tuota SHIELDiä olisi jaksettu kehittää vielä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös