Formula 1 – kausi 2017

  • 313 346
  • 1 872

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eli Vettel menee Mersulle, ja Kimi lopettaa.
Tämä skenaario hakee loogisuudessaan vertaistaan.
Täytyy muistaa että ferrari on tallina sellainen jolla täytyy olla iso nimi, mielellään kaksi kuljettajinaan ja se ei välttämättä ole helppoa jos Vettel lähtee. Ferrari ei tule lähtemaan kauteen ilman maailmanmestaria, onko se sitten Alonso, Räikkönen tai vaikkapa Jenson Button, mutta mun on vaikea uskoa että kuljettajat olisi esim jompi kumpi Red Bullilta ja rookie. Ei riitä statsit scuderialle, pr-arvo on siellä todella suuressa arvossa.

_
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tämä skenaario hakee loogisuudessaan vertaistaan.
Täytyy muistaa että ferrari on tallina sellainen jolla täytyy olla iso nimi, mielellään kaksi kuljettajinaan ja se ei välttämättä ole helppoa jos Vettel lähtee. Ferrari ei tule lähtemaan kauteen ilman maailmanmestaria, onko se sitten Alonso, Räikkönen tai vaikkapa Jenson Button, mutta mun on vaikea uskoa että kuljettajat olisi esim jompi kumpi Red Bullilta ja rookie. Ei riitä statsit scuderialle, pr-arvo on siellä todella suuressa arvossa.

_

Siis en hetkeäkään usko että Vettel vaihtaisi tallia. Ainoa skenaario jossa Vettel menee Mersulle on se, että vaihtavat Hamilton kanssa päittäin talleja. Ja tämänkin todennäköisyys on melko pieni. Ei sillä, olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä nuo kaksi herraa samassa tallissa.

En myöskään sulje Kimin jatkoa pois, kuten kirjoitit niin kyseessä on hyvä kakkoskuljettaja, ja onko tilalle välttämättä nostaa parempaa/luotettavampaa. Ja Kimin kanssa ei tarvitse murehtia kuskien keskenäisiä välejä, Kimi ei haasta Vetteliä radan ulkopuolella, koska ei ole sen luonteinen tyyppi. Joku Alonso tilalle, ja käsissä on aika helvetin räjähdysherkkä tilanne. Tästä syystä en usko Alonson nousevan enää kovimpiin talleihin. Hamilton blokkaa Alonson aivan varmasti, samoin tekee luultavasti Vettel.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mustakari on tehnyt mielettömän työn aikoinaan Häkkisen takana, eli hän kuuluu ehdottomasti Suomen F1-historian suurimpiin hahmoihin. Ikävä kyllä Mustakiikari on ollut jo pidemmän aikaa kujalla formuloiden menosta, minkä takia en häntä juuri minkäänlaisena asiantuntijana pidä.

Sinällään olisi hauskaa kuulla Kyllösen ja Mustakarin selostusta vielä kerran edes aika-ajoissa. Kunnon vielä kerran pojat -meininkiä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Sinällään olisi hauskaa kuulla Kyllösen ja Mustakarin selostusta vielä kerran edes aika-ajoissa. Kunnon vielä kerran pojat -meininkiä.
Itsekin fantasioinut tästä, että tulisi joku "MTV3:n juhlakisa" minkä Kyllönen pääsisi selostamaan. Mies luettelisi lähtöruudukon kuljettajat erittäin intensiivisesti, sitten valojen vaihtumiset yksitellen ja lopulta miten autot ampaisevat liikkeelle. Voi sitä 90-luvun tuulahdusta. Olisi sitten vaikka joku vaihtoehtoinen äänisignaali tai jotain, jos Juuselan aavikkoketuista ei voisi luopua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis en hetkeäkään usko että Vettel vaihtaisi tallia. Ainoa skenaario jossa Vettel menee Mersulle on se, että vaihtavat Hamilton kanssa päittäin talleja. Ja tämänkin todennäköisyys on melko pieni. Ei sillä, olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä nuo kaksi herraa samassa tallissa.

Taitaa olla että joko kuljettajapaikat menee täysin sekaisin tai kaikki jatkaa samoissa talleissa. Hamiltonhan tuossa taitaa olla se pelinappula jonka tekemisiä kaikki seuraa. Jollain tapaa ehkä jonkinlaista turhautumista Hamiltonilta nähty tallissa, että vaikka Nico lähti niin kiehuukohan tallin sisällä hieman silti? Alonso taas Mclarenilta varmaan lähdössä viimeistään kauden jälkeen joka hieman sekoittaa varmaan ainakin perään taisteluja.

Jos miettii Kimin tilannetta niin eihän nuo ajosuoritukset kakkoskuljettajaksi ole ehkä niin huonoja ollut kun verrataan vaikka johonkin Massan viimeisien kausien suorituksiin ja silti sai aina jatkaa. Kimi on kuitenkin vielä maailmanmestari ja PR arvo korkea (toki niin massallakin). Näkisin että melko todennäköistä se jatko kunhan ykköskuljettajana on Vettel tai hamiltonin kaltainen nimi. Oikeastaan voi olla jopa että jos Kimi oikeasti haastaisi Vetteliä ja löisi kokoajan päihin niin Kimi olisi helpommin lähdössä kuin että ajaisi tasaisesti maaliin ja ei ole ykköskuskin tiellä. Jollain tapaa selkeästi ferrarilla aina ollut ykköskuski ja kakkoskuski asetelma ja halutaan suojella sitä ykköskuskia tasaisella kakkoskuskilla.
 

Byvajet

Jäsen
Bottakselta hyvä perussuoritus, mutta talli varmasti odottaa, että olisi Vettelin edellä, jos Hamilton on kärjessä. Mestaruustaisto on niin tiukka, että pitäisi saada puristettua se viimeinenkin kymmenys. Jos Ferrari aikaisempaan malliin on kisassa nopeampi, niin vähitellen mestaruus lipuu Hamiltonin ulottumattomiin.

Kimi oli odotetusti yössä. Virheitä tulee solkenaan. Pää ei kestä, yliyrittämistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo taas taisi suomalaisittain hieman olla paluu arkeen. Bottaksen pitäisi pystyä lyömään päihin Vetteliä ja taas Räikkösen pitäisi pystyä lyömään kiilan Bottaksen eteen, varsinkin nyt kun Bottas jäi selkeästi hamiltonista ja Vettelistä. Noh kisassa ollaan kuitenkin aika tiukassa nipussa kärjessä.

En katsonut Aika-Ajoja, mutta mistä tuo Alonso löysi vauhdin tuohon 7 sijaan? tallikaverikin oli toiseksi huonoin. Hetken kun noita itkemisiä välillä lukee niin olisi luullut että oikeasti talli ottanut takapakkia, mutta ehkä sieltäkin pikkuhljaa jotain löytyy.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kyllähän tuo taas taisi suomalaisittain hieman olla paluu arkeen. Bottaksen pitäisi pystyä lyömään päihin Vetteliä ja taas Räikkösen pitäisi pystyä lyömään kiilan Bottaksen eteen, varsinkin nyt kun Bottas jäi selkeästi hamiltonista ja Vettelistä. Noh kisassa ollaan kuitenkin aika tiukassa nipussa kärjessä.

Joo, juuri näin. Nämä tasaiset väännöt tuntuvat kyllä ikävän usein kääntyvän näin. Erohan ei ollut suomalaisittain iso, mutta väliäkö hällä.

En katsonut Aika-Ajoja, mutta mistä tuo Alonso löysi vauhdin tuohon 7 sijaan? tallikaverikin oli toiseksi huonoin. Hetken kun noita itkemisiä välillä lukee niin olisi luullut että oikeasti talli ottanut takapakkia, mutta ehkä sieltäkin pikkuhljaa jotain löytyy.

No toki rata, jossa tarvitaan paljon pitoa sopii McLarenille, mutta kyllä Alonso on todella kovassa iskussa. Etenkin, kun Alonson harjoitukset meni tennistä pelatessa radan kiertämisen sijaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No toki rata, jossa tarvitaan paljon pitoa sopii McLarenille, mutta kyllä Alonso on todella kovassa iskussa. Etenkin, kun Alonson harjoitukset meni tennistä pelatessa radan kiertämisen sijaan.

Herää melkein kysymys jos Alonso ántaisi edes vähänkään enemmän itsestän mediassa ja tallinsisällä niin mihinköhän tuolla Hondan voimansiirolla ja moottorista huolimatta talli pystyisi? eihän tuo nyt loppupeleissä ole kun sieltä täältä lisää vauhtia niin aktiivisemmin pystyisi ehkä esim. Williamsia haastamaan ainakin radalla jossa enemmän mutkia kun suoria. Varsinkin kun sielläkin vedetään vaan yhdellä kuskilla.
 
Suomalaiset tänään mitenkään epäonnistuneet. Mitä ihmettä täällä kuvitellaan. Hamiltonin ja Vettelin välillä niin vähän aikaa, että siihen väliin käytännössä mahdotonta mahtua. Jos Bottas olisi Vettelin halunnut voittaa niin silloin olisi paalulla pitänyt olla.

0,2 sekuntia muutenkaan ole mitenkään paljoa vaan itse asiassa todella vähän. Kumpikin Suomalainen ylisuoritti tänään lähtökohtiin nähden.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jossitteluahan se on mutta Valtteri oli paaluvauhdissa ensimmäisellä vedollaan aina vikaan mutkaan asti. Siinä meni sitten pirusti aikaa hukkaan ja ei saanut toisella kierroksellaan niin hyvää kierrosta kasaan, vaikka pikkaisen paransikin. Siihen vikaan mutkaan meni helposti se pari kymmenystä.

Huomenna sitten Valtteri startista kärkeen unelmalähdöllä ja homma pakettiin.

Toivottavasti ei tule unettavaa kilpailua, mutta ainakin ennusmerkit sen suuntaan on. Saa nähdä nähdäänkö enemmän ohituksia kuin viime kilpailussa, jossa oli huikeat yksi kappale ja sekin tallimääräyksellä Sauberin kuskien kesken.
Barcelona on paska rata. Yksi inhokeistani sarjassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomalaiset tänään mitenkään epäonnistuneet. Mitä ihmettä täällä kuvitellaan. Hamiltonin ja Vettelin välillä niin vähän aikaa, että siihen väliin käytännössä mahdotonta mahtua. Jos Bottas olisi Vettelin halunnut voittaa niin silloin olisi paalulla pitänyt olla.

Sinällään ei "epäonnistunut" sillä pääsivät kuitenkin red bullien eteen ja "kakkoskuskien" tarkoitus on kerätä tallille pisteitä. Toisaalta esim. kimillä olisi ollut hyvä sauma olla Bottaksen edellä jolloin tallikin olisi enemmän hyötynyt ja ollut kiila välissä. Ei tosiaan epäonnistuminen, mutta ei myöskään onnistuminen. Semmoista 7 arvosanan ok suorittamista (Italiaislehtien 5).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
DRS-aluetta on näköjään pidennetty sadalla metrillä pääsuoralle Barcelonassa. Toivottavasti auttaa ohitustilanteissa eikä tarvitse katsoa samaa touhua, mitä Verstappen-Kimi taistelussa viime vuonna.
Toki ei se niin haittaa vaikkei ohi pääsekään jos suomalainen on edempänä...
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllähän tuo suomalaisten suoritus oli tuollainen perus "ei tarpeeksi hyvä kärkitalliin", mutta onneksi usein nähdään parempaakin ainakin Valtterilta. Huomisesta kisasta odotettavissa varsin tylsä ellei jompikumpi suomalaisista onnistu kiilaamaan kärkeen ensimmäisessä mutkassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lainataan tuolta liveseurannan puolelta tähän,
Bottashan tuossa taisi itseasiassa syyllinen olla koko tapahtumasarjaan, Kimi oli mutkassa edellä ja Bottas tuli väkisin sisäpuolelta rinnalle ja osuu Kimiin, joka puolestaan liukuu tästä osumasta johtuen Verstappenia päin.

Erot kärjessä näyttää vaan kasvavan, joten näinköhän loppukisa ajellaan kärjen osalta tässä järjestyksessä maaliin (ilman teknisiä ongelmia tai turva-autoja).

mutta noin itsekkin tuon "näkisin". Valtteri siinä pari kertaa ns vaihtelee linjaa ja koettaa puskea Kimiä ulos radalta. Kun tässä ei onnistu niin "ajattaa" Kimiä vielä toiseen suuntaan juuri ennen mutkaa ja kolauttaa sitten selvästi edellä ollutta Kimiä takaloosteriin ?
Valtteri olisi voinut kantata enemmän oikealle sinne ekaan mutkaan niin mitä kolaria ei olisi tullut ja ei kyllä varmaan olisi siinä edes mainittavasti mitään menettynyt ? No kisatilanne ?
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rubens teki oman hommansa tänään täydellisesti. Ensin kilautti pari haastajaa pois radalta ja sitten pidätteli Vetteliä ennen moottorin laukeamista. Tästä Rubensille maksetaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Itsestäni tuntuu vähän siltä, että ehkä itse lajille olisi ollut parempi, ettei Rosberg olisi lopettanut. Olisi kiva katsoa Hamiltonin ja Nicon kylmiä välejä ja rajua (likaista) taistelua radalla, samalla kun kummankaan voitot eivät olisi enää varmoja. Myös Bottasta olisi mielenkiintoista seurata myös Williamsilla ja voi vain kuvitella mikä ero olisi tällä hetkellä Strolliin. Renkaat on myös SAATAVA pehmeämmäksi. Vähintään vastaamaan viime kauden kulutusta.

Lisäksi nuo tasoerot pitäisi yksinkertaisesti saada pienemmäksi kärjen ja keskikastin osalta. Manorinkin poistuminen oli ikävää, koska gridi näyttäisi paljon kivemmalta 22:lla autolla.
On tässä kaudessa hyviä asioita, mutta paljon on ikävä myös viime kautta
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Harmillisesti Bottas joutui ajamaan aika-ajot ja kisan vanhalla moottorilla, jossa siis kilometrit täynnä ja teholtaankin heikompi kuin Hamiltonin käyttämä kehitysversio. Bottas sai saman koneen kyllä harjoituksiin mutta vesivuoto ja sähkövika pakotti tallin vaihtamaan vanhemman version tilalle. Sanoisin, että osa aika-ajon erosta tulee jo pelkästään moottoriversioista Mersujen välillä.

Mutta aikas mykistävä ero on Ferrarilla ja Mersulla muihin. Rata joka on kaikille tuttu ja testattu, silti kiskaisevat kisassa lähes kierroksen eron Red Bulliin ja ohittavat muut vähintään kierroksellä.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Force India sai 25.000€ uhkasakon kun kilpailunumeron paikalla olikin sponsorin mainos.
Force Indialle rangaistus autojen numeroista - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi
Ihan oikeasti 25.000€? Tuplaantuuko edes summa joka kisan jälkeen jos asiaa ei hoideta kuntoon? Ei kai kukaan niin hullu ole että peruuttaa miljoonien sponsorisopimukset sen takia ettei tarvitse maksaa 25 tonnin sakkoa?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
En nyt osaa sanoa, onko ongelma etuosassa vai sivussa olevissa numeroissa.

Sivussa olevaa numeroa voi ainakin hieman ylemmäksi siirtää NEC:n alle ja Kingfisherin viereen.

Edessä kai paras ratkaisu olisi vaihtaa Cartesiano Hotelsin+Uralkalin ja numeron paikkoja keskenään.

Linkit kahteen kuvaan Force Indian autosta.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
MTV:n uutinen puhuu keulanumerosta. En kyllä ymmärrä miksi Force India on ainoa syytetty, Red Bullissa on numero samassa kohdassa. Menee jo pelleilyn puolelle tuo nillittäminen. Ennemmin kieltäisivät mainostarrat kypäristä, ja vaatisivat, että kuljettajien kypärän tulee olla eri väriset. Kuka noita numeroita muutenkaan muistaa?

Force Indian auton värikin ahdisti jotain MTV:n toimittajaa topeissa ja flopeissa. Kyllä tuolla gridillä on rumempiakin, itse pidän pinkkiä piristävänä poikkeuksena. Pidin toki enemmän alkukauden mustasta etusiivestä kuin nykyisestä. Talli on noin muuten kyllä hyvässä vireessä, ainoana saanut molemmat autot pisteille jokaisessa kisassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Torstain harjoituksista ei taida hirveästi vielä saada kuvaa viikonlopun voimasuhteista, mutta kenties Red Bul on nyt hieman lähempänä kärkeä ja ferrari voi olla yllättävän vahva (tosin taisi mersut hieman säästellä).

Stroll odotetusti ajoi seinään harjoituksissa, kenties kisaan saadaan hieman jännitystä ja tekee sen uudestaan. Muutaman kerran kun saataisiin turva-auto niin saattaisi hieman edes tehdä kisaa jännittävämmäksi, toki riippuu paljon missäkohti kisaa se sitten tulisi. Monacon kaltaisella radalla toivoisi että olisi enemmän eri rengastaktiikoita ja renkaat todella hajoaisi, voisi antaa edes pienen sauman erilaisille taktiikoille ja nopeammalle autolle edes mahdollisuuden virheen jälkeen päästä ohi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
(tosin taisi mersut hieman säästellä)
Ei kai vaan ole moottoriongelmia, jos ne säätöongelmat olikin vain tehojen rajoittelua ja saatiin haluttu data autoista jo ekoissa harjoituksissa. Voi muuttaa voimasuhteita paljonkin jos Mersu tai joku muu kärkitalli joutuu säästelemään moottoreitaan jossain vaiheessa kautta ja eikös nyt povattu että loppukaudesta tullaan näkemään ongelmia talleilla tämän uuden moottorisäännön suhteen.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös