Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 206
  • 1 872

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tallipäällikötkin äänestivät Hamiltonin parhaaksi ja mielestäni ihan oikeutetusti.

Pistetaulukko äänesti Rosbergin ykköseksi, ja se on loppujen lopuksi ainoa mikä merkitsee.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eiköhän oikeastaan jokaisessa niukasti hävityssä F1-mestaruudessa voi spekuloida, kuinka epäonni vei juuri piste-eron verran pisteitä tai vastaavasti myös oma virhe vei pisteitä samalla tavalla, riippumatta siitä kumman osuus on suurempi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ainahan näillä spekuloidaan 99 julistettiin että Schumacher olisi ajanut rallatellen mestaruuteen jos ei olisi loukkaantunut Silverstonessa. Tosin Häkkinen johti sarjaa siinä vaiheessa mutta mitäpä sillä on väliä. 2003 ja 2005 Kimi olisi paremmalla luotettavuudella ollut mestari. Joten Schumacherin 2003 mestaruus voidaan kuitata mitättömäksi. Samoin Alonson 2005 mestaruus. 2007 mestaruus se vasta mitätön onkin. 2008 Ilman Piquetin tahallista seinäänajamista olisi Massa ollut mestari. Joten Hamiltonin eka täysin mitätön. Näitä voisi jatkaa loputtomiin.

Keke sanoi jo 1999 Suzukan kisassa, kun Kyllönen epäili että ansaitseeko Irvine mestaruuden mikäli sen voittaa.
"Kaudessa ajetaan xx määrä kilpailuja ja sen jälkeen lasketaan pisteet. Se kenellä niitä on eniten on mestari ja sen myös ansaitsee."
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, kun samasta tallista toinen on suuremmissa ongelmissa kuin toinen niin syy on ihan pätevä. Lisäksi voitti eniten kisoja tällä kaudella, mutta onhan se helpompi sanoa, että otti paskan startin silloin joskus eli ihan ansaitusti hävisi.

Jep, tallin toinen kuski oli suuremmissa ongelmissa starteissa, joten syy on ihan pätevä. Ei ottanut paskaa starttia "silloin joskus" vaan teki sen useasti. Katsoin vielä tuon Bahraininkin lähdön, paskahan sekin oli. Kyllä noista jo aika pitkän listan saa. Startit ovat aika olennainen osa tätä lajia, kun ohittaminen on helvetin vaikeaa. Erityisen vaikeaa kun vielä kilpailet identtistä autoa vastaan.

Rosberghan sai muuten kauden aikana parikin kyseenalaista rangaistusta. Silverstonessa tiputettiin toiselta sijalta kolmanneksi, kun rikkoivat radiosääntöä korjaillessaan vaihdelaatikon teknistä vikaa. Sen myötähän sääntö tajuttiin järjettömäksi ja poistettiin kokonaan. Saksassa Rosberg sai rangaistuksen kun ajatti Verstappenin leveäksi. Verstappenhan vaihtoi tilanteessa linjaa jarrutuksessa ja laittoi Rosbergin erittäin hankalaan paikkaan. En nyt muista montako sijoitusta siihen rangaistukseen meni, mutta omasta mielestä siitä ei olisi rangaistusta kuulunut antaa tai sen olisi voinut yhtä hyvin antaa Maxille. Sääntöjähän muutettiin myöhemmin sitten siinäkin asiassa.

21 kisan kauden aikana tapahtuu kaikennäköistä, aina löytyy jossiteltavaa. Huonoihin startteiheihin menetetyt pisteet ovat ihan yhtä arvokkaita kuin teknisiin vikoihin menetetyt. Kauden päätteeksi eniten pisteitä kerännyt on kuitenkin aina mestari ja sillä sipuli.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sekin pitää muistaa että Monacossa Rosberg joutui tallimääräyksellä päästämään Hamiltonin ohi. Periaatteessa, ottaen huomioon miten helppoa Monacossa on pitää selvästi nopeampaakin autoa takanaan, Rosberg olisi pystynyt viemään Hamiltonilta monta pistettä jos olisi vaan jättänyt määräyksen huomioimatta. En tiedä olisiko pystynyt siltikään pitämään Hamiltonia takanaan kun varikkotaktiikalla Hamilton olisi ollut mahdollista pelata märällä radalla hitaamman Rosbergin taakse, mutta ainakin se olisi vienyt todennäköisesti Hamiltoninlta voiton ja 7 pistettä.

Mutta kuten sanottua niin spekulointi on ihan turhaa. Se kuljettaja voittaa joka kerää 21 kilpailusta eniten pisteitä, ja se kuljettaja on myös mestaruutensa ansainnut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Pistetaulukko äänesti Rosbergin ykköseksi, ja se on loppujen lopuksi ainoa mikä merkitsee.
Jep. Nää on näitä, kun hävinneen puolen "kannattajat" (en tiedä onko tällä foorumilla sen kummemmin Lewisin tai Nicon faneja) yrittävät perustella näitä väärin voitettu yms. jargoneitaan joillain jutuilla miten Hamilton äänestettiin parhaaksi kuskiksi tallipäälliköiden toimesta ja sillä oli enemmän voittoja yms.

Hamiltonia tuskin lohduttaa yhtään se että tallipäälliköt äänesti tämän vuoden kuskiksi, kun mestaruus meni tällä kertaa ohi. Räikköstäkään ei varmaan paljoa napannut 2005 kun voitti yhtä paljon kisoja kuin Alonso ja tallipäälliköt äänesti hänet vuoden kuljettajaksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Ainahan näillä spekuloidaan 99 julistettiin että Schumacher olisi ajanut rallatellen mestaruuteen jos ei olisi loukkaantunut Silverstonessa. Tosin Häkkinen johti sarjaa siinä vaiheessa mutta mitäpä sillä on väliä.
Olisi kyllä tavallaan ihan hienoa kurkistaa rinnakkaistodellisuuteen ja nähdä mitä olisi käynyt kyseisellä kaudella jos Schumi olisi saanut ajaa tuon kauden kokonaan. Häkkinen teki kuitenkin kauden mittaan melko paljon henkilökohtaisia virheitä, ja sai taistella ihan tosissaan Eddie Irvinea (vittu oikeesti, Eddie Irvinea...) vastaan maailmanmestaruudesta. Toisaalta, Häkkinen tosiaan johti MM-sarjaa silloin kun Schumi loukkaantui ja keräsi luonnollisesti myös enemmän pisteitä niistä kisoista joissa ajoivat samaan aikaan, mutta kuitenkin. Tuolta kaudelta on kuitenkin jäänyt Häkkisen osalta mieleen ne kaksi melko käsittämätöntä virhettä kärkipaikalta ensin Imolassa pääsuoralle tultaessa ja sitten Monzassa siinä shikaanissa kun spinnasi ja kisa jäi siihen.

Häkkisen huippuvuodet on ehdottomasti 1998-2000, ja väitän että puhtaasti ajosuorituksia tarkastellessa tuo 1999 kausi on Häkkisen heikoin näistä, mutta silloinkin se riitti maailmanmestaruuteen. Riittää että on paras paikallaolijoista, ja toki voittihan se Häkä eniten kyllä kisoja kaikista kuskeista sillä kaudella.

Kausi 2000 on jäänyt kyllä sillä tavalla vähän harmittamaan Häkkisen puolesta, kun ensin sysipaskan alkukauden jälkeen Häkkinen onnistui kääntämään momentumin puolelleen ja kaikki olisi tavallaan ollut omissa käsissä, mutta niin se Schumi sieltä vaan nousi mestaruuteen. Tuolloin kauden puoliväli oli Kanadan GP:n jälkeen, Schumi voitti sen ja Häkkinen oli neljäs ja ero MM-pisteissä oli tuon ajan pistelaskulla melkoisen suuri 24 pistettä. Noh, seuraavissa viidessä kisassa Häkkinen oli jokaisessa Schumia parempi, Schumi keskeytti kolme kertaa putkeen ja näissä kisoissa Häkän sijoitukset oli 2-1-2, sen jälkeen Schumi oli kahdesti toinen mutta Häkä voitti molemmat näistä, kruununa se huikea Span kilpailu ja Häkkisen ohitus Schumista ja kierroksella hitaammasta Ricardo Zontasta. Ero MM-sarjassa olikin kuusi pistettä Häkkisen eduksi, ja tuon kisan jälkeen tuntui ettei Häkkistä pysäytä enää mikään matkalla kohti kolmatta maailmanmestaruutta, sen verran huikea suoritus siellä Spassa nähtiin.

Noh, tietystihän se Schumin perkele voitti kauden kaikki loput neljä kilpailua ja voitti mestaruuden lopulta selkeästi 19 pisteen erolla. Tietty sinnekin mahtuu epäonnea Häkkiselle, esimerkiksi kauden kolmanneksi viimeisessä kisassa Indianapoliksessa Schumi voitti ja Häkkinen keskeytti moottoririkkoon ajaessaan kakkospaikalla. Tuohonhan se mestaruus käytännössä ratkesi, Schumilla oli silloin kahdeksan pisteen etumatka etumatka ennen kahta viimeistä kisaa ja jos ei lasketa sitä kolmen keskeytyksen putkea silloin kauden keskellä niin Schumi ajoi erittäin varmasti ja Ferrarikin oli luotettava auto.

Nää on näitä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rosberg kärsi kaksi vuotta paljon kaikenlaisista ongelmista ja Hamilton selvisi ilman niitä, joten ihan turhaa pelleilyä vähätellä Nicon mestaruutta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisi kyllä tavallaan ihan hienoa kurkistaa rinnakkaistodellisuuteen ja nähdä mitä olisi käynyt kyseisellä kaudella jos Schumi olisi saanut ajaa tuon kauden kokonaan. Häkkinen teki kuitenkin kauden mittaan melko paljon henkilökohtaisia virheitä, ja sai taistella ihan tosissaan Eddie Irvinea (vittu oikeesti, Eddie Irvinea...) vastaan maailmanmestaruudesta. Toisaalta, Häkkinen tosiaan johti MM-sarjaa silloin kun Schumi loukkaantui ja keräsi luonnollisesti myös enemmän pisteitä niistä kisoista joissa ajoivat samaan aikaan, mutta kuitenkin. Tuolta kaudelta on kuitenkin jäänyt Häkkisen osalta mieleen ne kaksi melko käsittämätöntä virhettä kärkipaikalta ensin Imolassa pääsuoralle tultaessa ja sitten Monzassa siinä shikaanissa kun spinnasi ja kisa jäi siihen.

Mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin kukaan ei tosiaan tiedä (sinne rinnakkaistodellisuuteen kurkistamatta) miten Häkkinen olisi ajanut loppukauden jos Schumi olisi ollut mukana. Joo, se että peli meni Irvinen kanssa noin tiukaksi kertoo siitä että Häkkinen ei loppukaudesta ollut ihan parhaimmillaan, mutta niin se on joskus että kun luulee homman käyvän helpoksi niin keskittyminen ei ole parhaalla tasolla ja se alkaa näkyä omissa suorituksissa negatiivisella tavalla. Häkkiselle saattoi käydä niin, ja jos vastassa olisikin ollut koko kauden Schumacher niin myös Häkkisen suoritukset loppukaudelta olisi voineet olla monta astetta parempia. Mutta sitä ei tiedä kukaan ja turha sitä on oikeastaan edes spekuloida. Nyt kävi näin ja mestaruuden vei täysin ansaitusti Häkkinen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyse ei ole siitä kumpi keräsi enemmän pisteitä. Paras kuljettaja ei aina voita mestaruutta, koska Formuloissa ratkaisee paras kuljettajan ja auton yhdistelmä. Käytännössä koko mestaruustaisto on ollut jo monta vuotta yhden tallin sisäinen 1vs1 vääntö, jossa tuurilla on usein merkitystä ja yksittäinen mestaruus on mahdollista voittaa ns. vahingossa.

Rosberg kärsi kaksi vuotta paljon kaikenlaisista ongelmista ja Hamilton selvisi ilman niitä, joten ihan turhaa pelleilyä vähätellä Nicon mestaruutta.
Viime kaudella yksi keskeytys enemmän. Sitä edellisellä meni tasan ja piste-erot olivat kummallakin kaudella yli kahden voiton verran Hamiltonin eduksi eli ei ihan ole verrattavissa tähän kauteen, jossa yksikin epäonninen kisa ratkaisi.

Mutta aiheeseen ensi kaudesta, Wolff kertoi Sky Sportsin haastattelussa, että ensi kaudella mennään totutulla systeemillä eli ei selkeää ykköskuskia vaan molemmat saavat taistella tasapäisesti. Sopimuksenalaisen kuljettajan kuten Alonson ostaminen on vaihtoehto, mutta ei luultavasti kovinkaan todennäköinen, koska McLaren ei ole valmis päästämään häntä ainakaan ilman isoa korvausta. Sky Sports pitää Wehrleinia edelleen todennäköisimpänä vaihtoehtona.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viime kaudella yksi keskeytys enemmän. Sitä edellisellä meni tasan ja piste-erot olivat kummallakin kaudella yli kahden voiton verran Hamiltonin eduksi eli ei ihan ole verrattavissa tähän kauteen, jossa yksikin epäonninen kisa ratkaisi.

21 kisan kausi ei ratkea yhdessä kisassa. Hamiltonin olisi kannattanut vaikka Bakun aika-ajossa olla ajamatta seinään ja ajaa täysin ylivoimaisen viikonlopun kruunuksi voitto Monzassa, niin yksi konerikko ei olisi merkinnyt yhtään mitään. Hamiltonilla oli päättyneellä kaudella yksi keskeytys Nicoa enemmän ja siinäkin kisassa Vettel pamautti konttiin ja tiputti Nicon letkan hännille. Noihin voittomääriin takertuminenkin on siltäkin kantilta tyhmää, että Nicolle riitti viimeisissä kisoissa kakkosija kakkossijan perään. Aivan varmasti olisi reservistä löytynyt lisääkin ja olisi voinut tapella voitosta useammassakin kisassa kauden lopussa, mutta ei ollut syytä ottaa riskejä.

Lisäksi eniten voittoja kauden aikana ajanut kuljettaja on eniten voittoja kauden aikana ajanut kuljettaja. Mestari on edelleenkin se joka kerää eniten pisteitä. Hamilton ei ollut tällä kaudella parhaimmillaan ja kärsi myös teknisistä ongelmista. Nico oli parhaimmillaan ja vältti tekniset ongelmat ja on nyt mestari. Toki voi myös ottaa samanlaisen asenteen kuin Hamilton, joka kertoi sydämessään olevansa myös vuoden 2007 maailmanmestari. Hamilton on siis nyt viisinkertainen mestari sydämessään, samapa tuo minulle, jos se yöunia helpottaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin kukaan ei tosiaan tiedä (sinne rinnakkaistodellisuuteen kurkistamatta) miten Häkkinen olisi ajanut loppukauden jos Schumi olisi ollut mukana. Joo, se että peli meni Irvinen kanssa noin tiukaksi kertoo siitä että Häkkinen ei loppukaudesta ollut ihan parhaimmillaan, mutta niin se on joskus että kun luulee homman käyvän helpoksi niin keskittyminen ei ole parhaalla tasolla ja se alkaa näkyä omissa suorituksissa negatiivisella tavalla. Häkkiselle saattoi käydä niin, ja jos vastassa olisikin ollut koko kauden Schumacher niin myös Häkkisen suoritukset loppukaudelta olisi voineet olla monta astetta parempia. Mutta sitä ei tiedä kukaan ja turha sitä on oikeastaan edes spekuloida. Nyt kävi näin ja mestaruuden vei täysin ansaitusti Häkkinen.
Joo siis olen ihan sanasta sanaan kanssasi samaa mieltä! Tietysti Häkkinen voitti täysin ansaitusti mestaruuden, koska jokainen mestaruus on aina ansaittu, tuli se sitten kenelle tahansa. Mutta kuitenkin nyt kun keskustelupalstalla ollaan, niin hauskahan näillä on spekuloida! :) Varsinkin kun näin off-seasonilla ollaan. Ei näitä turhan vakavasti pidä ottaa, vähän kevyempää keskustelua vain.

Se on tosiaan totta että varmaan ainakin alitajuisesti Häkkisen suorittamiseen vaikutti se että vastassa oli "vain" Irvine. Häkkisen kohdalla pitää kuitenkin musitaa se että suoritukset parani aina sitä mukaa mitä tiukempi paikka oli, joten on erittäin mahdollista että Schumin läsnäolo olisi piiskannut Häkkistä kovempiin suorituksiin. Pisteiden valossa parhaat kautensa Häkkinen ajoi nimnenomaan Schumia vastaan kisatessa, joten siitäkin toki voi ottaa vähän osviittaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Viime kaudella yksi keskeytys enemmän. Sitä edellisellä meni tasan ja piste-erot olivat kummallakin kaudella yli kahden voiton verran Hamiltonin eduksi eli ei ihan ole verrattavissa tähän kauteen, jossa yksikin epäonninen kisa ratkaisi.
Kaudella 2014 viimeisestä kisasta tuli tuplapisteet, joten Hamilton kuittasi pelkästään siitä 50 pisteen etumatkan Rosbergiin. Rosbergille tuli siinä kisassa teknisiä murheita ja jäi pisteittä, oli toisena siinä vaiheessa kun ongelmat alkoivat. Joten ei sekään ole suoraan verrattavissa tähän, koska yhdestä kisasta oli saatavilla niin paljon enemmän pisteitä kuin mitä normaalisti olisi.

En nyt toisaalta tiedä mitä väliä tälläkään on, tuntuu kyllä joillakin menneen tämä Nicon maailmanmestaruus kohtalaisen pahasti ihon alle.
 

Dängleri

Jäsen
Mielenkiintoiseksi menee kyllä tuo Mersun kuljettaja valinta. Spekulaatiot jyllää, eikä nuo Toto Wolffinkaan kommentit niitä ainakaan hillitse. Tällä hetkellä vaikuttaisi että Wehrlein on vahvimmin kiinni paikassa, mutta Bottas ja Alonso on ns. pelissä mukana.

Lopullinen valinta tulee tietysti näyttämään sen, mitä Mersu tällä hetkellä hakee; haluaako se kaksi "ykköskuskia" taistelemaan myös toisiaan vastaan, vai selkeän ykkös- & kakkoskuski asetelman. Mikäli ihmeitä ei tapahdu, niin Mersun dominointi tulee jatkumaan myös ensi kaudella, joten siinä mielessä jälkimmäinen voisi rauhoittaa tallin sisäistä jännitettä.

Wehrleinin ura on siinä pisteessä, että alistuminen kakkoskuljettajaksi tuskin vaatisi tallilta suurempia ponnisteluja. Bottas perussuomalaisella mentaliteetillä ei varmasti keinuttaisi myöskään laivaa ainakaan radan ulkopuolella, mutta vaikea kuvitella että alistuisi radalla ehdoin tahdoin Hamiltonille, vaan kykenisi haastamaan Hamiltonin tosissaan mestaruudesta. Primadonna Alonso sen sijaan olisi täysin oma lukunsa - Hamilton ja Alonso samassa tallissa tarjoaisi varmasti tasaisesti leipää ja sirkushuveja, jonka vuoksi melkeinpä jo toivon, että Alonso paikan saisi. Näin ensi kaudessa olisi jotain katsottavaakin.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Wehrleinin ura on siinä pisteessä, että alistuminen kakkoskuljettajaksi tuskin vaatisi tallilta suurempia ponnisteluja.

Wehrlein taitaa olla sen verran ylimielistä sorttia, että en kauheasti rahaa laittaisi alistumisen puolesta ainakaan. Ocon vei Force India-paikan jo Wehrleinin nenän edestä, joten itse en jaksa uskoa, että yhtäkkiä sitten koettaisiinkin Pascalin olevan valmis Mersun rattiin. Oma vahva veikkaus on, että kun Toto Wolff nyt jossain vaiheessa malttaa lopettaa trollaamisen ja alkaa laittamaan nimiä papereihin, niin Wehrlein ajaa Williamsia ja Valtteri Mersua.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Käytännössä koko mestaruustaisto on ollut jo monta vuotta yhden tallin sisäinen 1vs1 vääntö, jossa tuurilla on usein merkitystä ja yksittäinen mestaruus on mahdollista voittaa ns. vahingossa.
Määrittele tarkastelemasi ajanjakso. 2000-luvulla tuollaisia kausia eivät nimittäin ole olleet kuin nämä Mercedeksen dominointivuodet, muutoin (siis jos uskottavaa mestaruustaistelua on edes ollut) mestaruustaistelussa on ollut eri autoilla ajaneita kuljettajia esim. mallia 2008, jolloin Hamilton ajoi McLarenilla ja Massa Ferrarilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toki voi myös ottaa samanlaisen asenteen kuin Hamilton, joka kertoi sydämessään olevansa myös vuoden 2007 maailmanmestari. Hamilton on siis nyt viisinkertainen mestari sydämessään, samapa tuo minulle, jos se yöunia helpottaa.

Minäkin koen sydämessäni olevani kausien 2003-2006 maailmanmestari, kun vaan isä olisi silloin aikoinaan perkele ostanut sen mikroauton minulle kun sitä kinusin. Olen aika lailla varma (sydämessäni) että olisin ollut parhaimmillani juuri noilla neljällä kaudella ja koen siksi olevani käytännössä nelinkertainen maailmanmestari.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Kyllä jonkun täytyisi nyt tehdä sellaiset peliliikkeet, että saadaan Alonso siihen Mersun toiseen autoon. Alkaisi tapahtua radalla ja sen ulkopuolella. Joku HMV-kakkoskuski olisi pettymys.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä jonkun täytyisi nyt tehdä sellaiset peliliikkeet, että saadaan Alonso siihen Mersun toiseen autoon. Alkaisi tapahtua radalla ja sen ulkopuolella. Joku HMV-kakkoskuski olisi pettymys.

Minun mieltäni lämmittäisi jotenkin sellainen vaihtoehto että Alonso oikeasti jättäisi ovet paukkuen McLarenin ja menisi Mersulle, ja sitten kävisikin niin että Honda tekisi ensi kaudelle ihan killeri-moottorin ja Red Bull ja Ferrarikin pystyisivät uudistuneiden autojen myötä parantamaan niin paljon että Mersun ylivoima olisi mennyttä ja McLaren, Red Bull ja Ferrari, jos eivät nyt ihan pyyhkisi Mersulla lattiaa, niin ainakin pystyisivät lyömään Mersun ja saataisiin edelleenkin kuulla Alonson turhautuneita purkauksia tiimiradiossa. Ja siihen päälle pienet molemminpuoliset kipinät kaksintaistelusta Hamiltonin kanssa. Se olisi show'ta parhaasta päästä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minun mieltäni lämmittäisi jotenkin sellainen vaihtoehto että Alonso oikeasti jättäisi ovet paukkuen McLarenin ja menisi Mersulle, ja sitten kävisikin niin että Honda tekisi ensi kaudelle ihan killeri-moottorin ja Red Bull ja Ferrarikin pystyisivät uudistuneiden autojen myötä parantamaan niin paljon että Mersun ylivoima olisi mennyttä ja McLaren, Red Bull ja Ferrari, jos eivät nyt ihan pyyhkisi Mersulla lattiaa, niin ainakin pystyisivät lyömään Mersun ja saataisiin edelleenkin kuulla Alonson turhautuneita purkauksia tiimiradiossa. Ja siihen päälle pienet molemminpuoliset kipinät kaksintaistelusta Hamiltonin kanssa. Se olisi show'ta parhaasta päästä.
Joo, aika oletus tuntuu olevan että ensi kaudellakin mersu on jokseenkin ylivoimainen. Ovat itsekin sitä mieltä julkisesti ja ehkä vähän ylimielisesti:
- Pelkona on, että jos emme saa tarpeeksi hyvää kuskia Nicon tilalle, kisoista voisi tulla yksipuolisen tylsiä, kun yksi kuski (Hamilton) karkaisi muilta, Lowe jatkoi Autosportille.
En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni autot muuttuvat tulevalle kaudelle niin paljon, että nykyisen auton paremmuudesta ei sinänsä juuri etumatkaa saa, ainakaan samaan tapaan kuin parilla viime kaudella. Toki se, että on aiemmin pystynyt rakentamaan voittaja-auton on signaali että se onnistuu uudelleen, mutta sinänsä Ferrarin, Hondan ja Red Bullin resursseilla pystyisi rakentamaan huippuauton siinä kuin Mersunkin. Ovat siinä ennenkin onnistuneet.
Ja olisihan se tosiaan makoisaa jos Oviedon ihmiskyrpä siirtyisi ovet paukkuen Mersulle ja sitten McLaren olisikin edellä.
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tällä hetkellä Willian Hill antaa Bottaksen Mersu -pestille kertoimen 3,5. Vain Wehrlein saa pienemmän (1,57). Ensi kauden mastaruudesta kerroin on Bottakselle 12, mikä on aika pieni sekin. Maikkarin Pöllölaaksossa varmaan jännitetään eniten...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällä hetkellä Willian Hill antaa Bottaksen Mersu -pestille kertoimen 3,5. Vain Wehrlein saa pienemmän (1,57). Ensi kauden mastaruudesta kerroin on Bottakselle 12, mikä on aika pieni sekin. Maikkarin Pöllölaaksossa varmaan jännitetään eniten...

Nyt näyttäisi olevan bottas 1,57 ja Wehrlein 2,2, alonso 4,5 eli tällähetkellä taitaa olla isoin kysymys että päästääkö kuinka helposti Williams tai Mclaren kuskinsa pois, Wehrlainin kanssa olisi varmaan jo tehty sopimus jos se tehtäisiin, enemmän näyttää että on viimeinen vaihtoehto jos nämä menee lian vaikeasti saataviksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä tämä myös eräänlainen käännekohta on Valtterin uralla jos tämän mahdollisuuden missaa, kyse ei ole vain siitä että kasvetaan muutama vuosi ja uusi yritys vaan nyt myös arvotetaan Valtterin hintalaatua mitä tulee huipputalleihin.
Alonso olisi mestaruuksillaan oiva pr-työkalu, mutta onhan siellä jo koko sarjan kultapoju Hamilton joten en näe ihan järkyttävää hyötyä Alonson pr-arvosta tuohon, toki tuo mukanaan omia sponsoreita, mutta eiköhän Mercedes ole näistä menestyksistään kerännyt mukavat rahat sekä sponsorit ja talous on varmasti vakaalla pohjalla. Talouteen liittyvä asia on myös Alonson 35milj euron liksa, järjetön summa muuten tuosta kiukuttelusta keskitallin autolla. Bottaksen oletettu olisi jotain 5-10milj huipputallissa. Toisaalta talouteen liittyvä asia olisi McLareninkin päästä eroon tuosta summasta.
Bottas olisi ehdottomasti ilmapiirin kannalta paras vaihtoehto siitä ei kahta sanaa, en usko Alonson kasvaneen ihmisenä pätkääkään kun kuuntelee sen itkuja tiimiradioon ja katselee hassunhauskoja auringonottoposeerauksia. Pelle mikä pelle joka haluaa tallin menevän täysin hänen pillin mukaan. Enkä itse asiassa usko että Valtteri häviäisi nopeudessakaan, ainoa missä saattaa hävitä on se tulinen taistelu radalla mistä Bottasta on moitittu ennenkin että ei ole riittävän röyhkeä. Uskon silti että vuodet Williamsilla ja Massan lyöminen on kelpo CV Mersun rattiin mentäessä. Hieman ivallisena voisi sanoa että Bottas on Rosberg 2.0 eli hajuton ja mauton, suorittaa, nopea, tekee hyvin työnsä jne, toisin sanoen maailmanmestariainesta.
Kyse on täysin siitä minkälaisen kuskin Mercedes haluaa kokonaisvaltaisesti, en näe että tässä vertaillaan kierrosaikoja ja muuta pikku nippelitietoa.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän kyllä haiskahtaa siltä että Wehrlein ei ole se Mersun ykkösvaihtoehto, eikä välttämättä kakkonenkaan, koska jos talli oikeasti häntä pitäisi tuon paikan arvoisena niin sopimus olisi jo tehty. Minä luulen että siellä kulisseissa tehdään kovasti työtä jonkun Bottaksen tasoisen kaverin vapauttamiseksi, ja kartoitetaan minkälaiset mahdollisuudet on saada näitä "ykköskorin kavereita" kuten Alonso, Vettel, Ricciardo jne. Jos näistä vaihtoehdoista ei mikään natsaa niin sitten päädytään Wehrleiniin koska hän on se "helppo" vaihtoehto joka on varmasti saatavilla jos parempaakaan ei ole saatavilla.

Alonso tosiaan on kyllä ärsyttävä kiukuttelija eikä varmasti mikään tiimihengen nostattaja tai mukava työkaveri, mutta se on pakko myöntää että kyllä hän vaan tulosta hyvin tekee. Tälläkin kaudella tuli monta hyvää sijoitusta periaatteessa selvästi nopeammilla autoilla ajavien nenien edestä. Että siinä mielessä on kyllä palkkansa ansainnut. Ja McLarenin ja Hondan projektin kannalta on varmaan ihan uskottavuuden takia tärkeää että mukana on tällainen "ykköskorin kuski" vaikka tässä rakennusvaiheessa sinänsä välttäisi varmaan halvempikin kuljettaja. Siksi ymmärrän miksi McLaren (tai Honda kai tuosta palkasta suurimman siivun maksaa) on valmis maksamaan ihan mottipäisen summan Alonson palveluksista.

Alonso-Hamilton samassa tallissa on kyllä sellainen parivaljakko että siitä ei oikein voi seurata muuta kuin samanlainen taistelu kuin 2007. Alonso haluaa että kaikki tanssii hänen pillinsä mukaan ja Hamilton ei taas suostu tanssimaan kenenkään pillin mukaan, ja kumpikin taitaa kyllä tuon politikoinnin ja henkisen sodankäynnin siihen malliin että vaikka haastatteluissa ovatkin kehuneet toisiaan niin tallikaveruus heidän välillä johtaa väistämättä sisällissotaan. Näin uskon minä. Mersua varmaan kyllä houkuttelisi kaksi ihan parhaasta päästä olevaa kuljettajaa parhaassa autossa, mutta toisessa vaakakupissa varmaankin painaa se että miten paljon tallin työskentelyyn vaikuttaa jos kuljettajilta ei onnistu minkäänlainen tiimityö.

Näitä kun punnitsee niin Bottas tuntuisi kyllä niin täydelliseltä valinnalta Mersulle, että jotenkin tuntuu että siellä kulisseissa tehdään tällä hetkellä kaikki voitava sen eteen että Bottas saadaan vapautettua Williamsilta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
"ykköskorin kavereita"
Niin onhan tässä tämäkin mahdollisuus, voisi nähdä tämän tilanteen myös niin että Ricciardo on jäänyt Verstappenin jalkoihin ja autoa tästä lähtien kehitetään enemmän Maxin toiveiden mukaan koska kyllähän tämä kausi on osoittanut että mestarisaineista tuo nuorimies on, kultakimpale Red Bullilla. Tämä toki vain spekulaatiota vaikuttaako Maxin vahva asema tallissa Ricciardon suorituksiin ja muihinkin päätöksiin tallin sisällä. Näistä voisi saada kokoon yhtälön että maisemanvaihdos voisi maistua. Ei toki saa mitään erityisasemaa Mersullakaan luonnollisesti mutta hyvä siellä on olla Lewiksen tallikaverinakin mitä mahdollisiin lopputuloksiin tulee, vaikka kipinät lensi niin kakkoskuskiksi tituleerattu Rosberg voitti mestaruuden ja uskon että on sangen tyytyväinen lopputulemaan.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös