Formula 1 – kausi 2016

  • 214 302
  • 1 426

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Avataanpa ensi kauden formulaketju, kun näitä kuskispekulaatioita on joka paikassa, jopa absurdiuteen saakka. Tässä kuskien sopimustilanne(laitoin ainoastaan varmistetut kuskit+ uusi tulokas Haas) kaudelle 2016:

Mercedes: Lewis Hamilton, Nico Rosberg
Ferrari: Sebastian Vettel
Williams: Felipe Massa
Red Bull: Daniel Ricciardo
Force India: Sergio Perez
Toro Rosso: Max Verstappen
McLaren: Fernando Alonso, Jenson Button
Lotus: Pastor Maldonado, Romain Grosjean
Haas: Ei vielä sainattuja kuskeja

Ainoastaan uudella tulokkaalla eli tunnetun moottoriurheilumoguli Gene Haasin tallilla ei ole yhtään varmistettua kuskia.

Marussia ei ole edes ilmoittautunut FIA:lle ensi kautta varten eikä oikein kukaan jaksa uskoa, että se osallistuisi ensi kaudelle, koska heidän ainoa tavoitteensa on saada tältä kaudelta maksettavat TV-rahat, jotka lukemani mukaan tekisivät tämän kauden tuloksesta selvästi voitollisen. Ensi kaudella ei vastaavia rahoja ole luvassa.

Huomionarvoista on, että kausi alkaa tuttuun tapaan Melbournessa, mutta vasta huhtikuussa, 3. päivä. Koko kalenteria en laita, sillä vielä on muutamia kysymysmerkkejä kuten Saksan GP, Monza, Azerbaidzan näin mainitakseni.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Nyt kun Bottasta on huudeltu Kimin tilalle Ferrarille niin on pakko sanoa ettei se Bottas kovin vakuuttavalta ole tälläkaudella ole näyttänyt. Massa johtaa aika-ajoja 6-3 ja pisteetkään ei niin selvästi enää Bottakselle ole
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun Bottasta on huudeltu Kimin tilalle Ferrarille niin on pakko sanoa ettei se Bottas kovin vakuuttavalta ole tälläkaudella ole näyttänyt. Massa johtaa aika-ajoja 6-3 ja pisteetkään ei niin selvästi enää Bottakselle ole

Noita pisteitä verrattaessa tosin helposti unohtuu se, että Bottakselta jäi se kauden eka kisa väliin. Siinähän Massa oli neljäs ja keräsi täten 12 pistettä. Nuo kun otetaan Massalta pois, niin ero kuskien välillä onkin 17 pistettä, mikä on kuitenkin isohko ero.

Sinänsä toki samaa mieltä, ettei Bottas mielestäni mikään supermaaginen ole ollut. Olen edelleen sillä kantilla, että Ferrarille fiksumpaa olisi ajella samalla parilla ensi kausikin. Bottas saa kasvaa vuoden ja Ferrarin ei tarvitse maksaa Williamsille sopimuksen purkamisesta, mikäli päätyvät Bottaksen hankintaan kaudelle 2017.

Bottas ei mielestäni nykynopeudella tuo tarpeeksi upgradea Räikköseen verrattaessa ja Kimillä taas on tuo oma charminsa, minkä avulla Ferrari saa varmasti ihan mukavasti näkyvyyttä. Bottas on jopa suomalaisittain hyvin HMV-tason kuski.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Bottas ei mielestäni nykynopeudella tuo tarpeeksi upgradea Räikköseen verrattaessa ja Kimillä taas on tuo oma charminsa, minkä avulla Ferrari saa varmasti ihan mukavasti näkyvyyttä. Bottas on jopa suomalaisittain hyvin HMV-tason kuski.
Täsmälleen samat ajatukset kuin itsellänikin Bottaksesta. Suomalaisuudesta huolimatta Bottas on erittäin HMV kuljettaja, saattaa tosin johtua siitäkin, että näin suomalaisittain ollaan saatu kuunnella Kimin tönkköjä mediaesiintymisiä aika monta vuotta jo. Toista samanlaista persoonaa tullaan tuskin ihan heti ykkösiin saamaan, vaikka joku Lewis Hamilton tekeekin parhaansa näyttääkseen mahdollisimman mulkulta ja ylimieliseltä.

Radoista sen verran, että kyllä saa hyvät höyryt Bernien päässä olla mikäli Monzasta luopuu. Ylivoimaisesti legendaarisin rata mitä on F1:ssä ollut, Monacoakin legendaarisempi. Azerbaidzanin GP näyttäisi olevan vaihteeksi yksi Tilken katuratahirvitys ja Korean GP:kin olisi mahdollisesti tekemässä ensi vuodelle paluun. Täytyy sanoa, että helvetin huonolta näyttää.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nyt kun Bottasta on huudeltu Kimin tilalle Ferrarille niin on pakko sanoa ettei se Bottas kovin vakuuttavalta ole tälläkaudella ole näyttänyt. Massa johtaa aika-ajoja 6-3 ja pisteetkään ei niin selvästi enää Bottakselle ole
Toisaalta Ferrarilla ei ole oikein muita vaihtoehtojakaan Räikkösen korvaajaksi. Hulkenbergista aika on jo hivenen ajanut ohi, ja Ricciardoa Vettel ei halunne tallikaverikseen viime kauden tapahtumien jälkeen. Minusta Ferrarin olisi järkevintä jatkaa nykykaksikolla vielä yksi kausi, ja jotenkin tuntuu, että Ferrari tekeekin näin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Noita pisteitä verrattaessa tosin helposti unohtuu se, että Bottakselta jäi se kauden eka kisa väliin. Siinähän Massa oli neljäs ja keräsi täten 12 pistettä. Nuo kun otetaan Massalta pois, niin ero kuskien välillä onkin 17 pistettä, mikä on kuitenkin isohko ero.
Toi pääsi unohtumaan kokonaan ja tosiaan vääristää vähän tuota vertailua.

Toisaalta Ferrarilla ei ole oikein muita vaihtoehtojakaan Räikkösen korvaajaksi. Hulkenbergista aika on jo hivenen ajanut ohi, ja Ricciardoa Vettel ei halunne tallikaverikseen viime kauden tapahtumien jälkeen. Minusta Ferrarin olisi järkevintä jatkaa nykykaksikolla vielä yksi kausi, ja jotenkin tuntuu, että Ferrari tekeekin näin.
Hulkenbergilla oli se etsikkoaika kaudella 2013 vähän samalla tavalla kun Bottaksella oli viimekauden jälkeen, mutta ovet olivat isoihin talleihin kiinni ja Hulkenbergin paikan taisi viedä kaksi hienoa kautta ajanut maailmanmestari. Toivottavasti Hulkille ei käy samalla tavalla kuin Heidfeldille.
Tosin Le-Mansin voitto mosti taas Hulkenbergin momentumia.

Bottaksen olisi melkein nyt päästävä Ferrarille mihin en kyllä usko. Vuoden päästä saattaa ovi olla kiiinni mikäli ei pysty Massaa selkeästi lyömään loppukaudesta.
Pahalta näyttää että Bottaksesta saattaa tulla väliinputoaja. Sillä jokin Bottakselta vaan puuttuu mikä Kimillä, Häkällä, Salolla ja Kovalaisella oli.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Valtterilta jäi yksi kisa väliin, mutta ei Massankaan kausi ole ilman itsestä riippuvia takaiskuja sujunut - Bahrainissa ja Kanadassa joutui lähtemään heikoista asemista teknisten vikojen takia.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän kiinnostus Formuloita kohtaan vähenee jos Kimi ei jatka. Bottas on liian harmaa vaikka hyvä kuski onkin. Pitää varmaan ensi kaudella hypätä Hamiltonin ja Alonson joukkoihin. Viimeiset kuskit joissa on jotain särmää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Kyllähän kiinnostus Formuloita kohtaan vähenee jos Kimi ei jatka. Bottas on liian harmaa vaikka hyvä kuski onkin. Pitää varmaan ensi kaudella hypätä Hamiltonin ja Alonson joukkoihin. Viimeiset kuskit joissa on jotain särmää.
No en nyt tiedä onko tuosa Alonsossakaan mitään varsinaista särmää. Enemmänkin tulee mieleen sellainen kiukutteleva pikkupoika joka itkee nurkassa kun hommat ei mene ihan putkeen. Vähän samaa vikaa on kyllä havaittavissa Hamiltonissakin. Onneksi on Vettel. Se kiroilee suomeksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tuo Bottas kyllä sellainen todella harmaa persoona. Sellainen robotti, jollaisia tuntuu varikko olevan täynnä.
En kanssa tiedä onko Alonso nyt erityisen särmä kaveri. Kuten ylempänäkin sanottiin, niin tuntuu olevan kiukutteleva pikkupoika ja kauhea aina tarve aina muistuttaa kaikkia kuinka hyvä kuljettaja on. Viimeksi Alonsolta taidettiin kysyä parasta muistoa Kimistä, niin vastasi sen että kun ajoivat yhdessä tallikavereina samalla autolla ja hän oli reilusti parempi. Tottahan se on, mutta tyypillistä Alonsoa.
Hamilton taas yrittää olla rockstar, mutta itselle jää silti sellainen ohjailtava kone siitä, kun joka tilaisuuden tullen nuolee yleisöä ja muistuttaa kuinka ei olisi tätäkään voittoa saanut ilman fanien huikeaa tukea radalla kuin radalla.

Toki on Alonsossa ja Hamiltonissa enemmän särmää, kuin ehkä muissa varikon kuskeissa.

Onhan tuo kuitenkin aika hienoa suomalaisittain, kun lajin legendaarisimmasta tallista lähtee pois suomalainen, jonka korvaa toinen suomalainen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllähän kiinnostus Formuloita kohtaan vähenee jos Kimi ei jatka. Bottas on liian harmaa vaikka hyvä kuski onkin. Pitää varmaan ensi kaudella hypätä Hamiltonin ja Alonson joukkoihin. Viimeiset kuskit joissa on jotain särmää.

Ei vähentynyt kun Keke lopetti, ei vähentynyt kun Häkkinen lopetti, ei vähentynyt kun Räikkönen lopetti ensimmäistä kertaa eikä vähenny nyt kun Räikkönen lopettaa toisen kerran. Ei lajin viehätys ole yhdestä kuskista kiinni.

Mutta se täytyy todeta, että Räikkösen eriskummallinen suosio on sellainen, jonka varjossa toinen suomalainen ei varmaan voi nousta suosiossa rinnalle ennenkuin Kimi on lopettanut lopullisesti. Onhan Räikkönen jo nyt Formuloiden vanhin kuski, joten se lopettaminen on joka tapauksessa edessä hyvinkin pian ja nyt nähtyjen esitysten perusteella tämän kauden pääte on ihan oikea aika siirtyä muihin harrastuksiin.

Itselläni on kova luotto Valtteriin. Se seuraava askel pitää vielä ottaa, mutta kyseessä on sen verran nuori kaveri, että kyllä sieltä voi tulla vielä ihan mitä vaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitäs vaihtoehtoja Kimille tuossa nyt oikein sitten jäisi Williams , Red Bull tai Haas? Haas melkein jopa näistä sitten todennäköisin jos jatkaisi formuloista, mutta ollaanko siellä niin pienillä resursseila että jumbopaikalta ei mitään mahdollisuuksia nousta eikä järkeä tuhlata mainetta vaikka rahaa saisi, tosin tuokin olisi varmaan enemmän boonuksiin sidottu. Näistä Williams ei varmaan halua ainakaan kallista kuskia vaikka Bottaksesta saisikin hyvät rahat joten Kimi ainakin pitäisi palkkaa alentaa reilusti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ihmettelen kyllä Ferrarin kiirettä hankkia Bottas jos tosiaan ovat ostamassa sopimusta ulos, vuoden odottamalla olisi saanut miehen ilmaiseksi.

Ja Bottaksen päätyminen Ferrarille on kyllä kevyt pettymys ainakin itselleni, Ferrarilla ollaan nyt parin vuosikymmenen aikana rakennettu kulttuuri jossa kuskin pitää nuolla käytännössä kaikkien mekaanikkojen ja Maranellon siivoajienkin pyllynreikä päivittäin puhtaaksi että saavat nämä tekemään työnsä hyvin, eikä tuo mielestäni oikein sovellu suomalaiseen ajatusmaailmaan.

Mitäs vaihtoehtoja Kimille tuossa nyt oikein sitten jäisi Williams , Red Bull tai Haas? Haas melkein jopa näistä sitten todennäköisin jos jatkaisi formuloista, mutta ollaanko siellä niin pienillä resursseila että jumbopaikalta ei mitään mahdollisuuksia nousta eikä järkeä tuhlata mainetta vaikka rahaa saisi, tosin tuokin olisi varmaan enemmän boonuksiin sidottu. Näistä Williams ei varmaan halua ainakaan kallista kuskia vaikka Bottaksesta saisikin hyvät rahat joten Kimi ainakin pitäisi palkkaa alentaa reilusti.

Jep, Williams ei tosiaan yleensäkään maksele kuskeilleen kovia summia ja eiköhän siellä ole kiikarissa joku nuorempi kaveri Bottaksen tilalle, mahdollisesti sellainen joka tuo myös rahaa mukanan. Red Bullilla taitavat molemmat kuskit jatkaa(ja eiköhän sieltä omasta akatemiasta nosteta joku ylös jos on tarve), Haas taas tulee varmaan joka tapauksessa pöristelemään ekan kautensa Manorin kanssa siellä häntäpäässä, joten vaihtoehdot alkavat olla siinä.
 

Barney

Jäsen
Muutamaan vuoteen en ole formuloita katsonut paria kisaa lukuunottmatta, mutta onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä ajaako Ferrarilla Räikkönen vai Bottas? Nykyäänhän on aina yksi ylivoimainen auto, jonka ykköskuski tulee ja voittaa mestaruuden. Vettel voitti neljää kertaa peräjälkeen ja Hamilton ottaa tällä kaudella jo toisen mestaruutensa putkeen. Ensi kaudella mestari lienee joko Hamilton tai Vettel, riippuen kumman auto tulee olemaan nopeampi.

Erittäin alas on tippunut formuloiden mielenkiinto muutamassa vuodessa. Nykyään pystyy sanomaan jo kierrosta ennen ohitusta, missä mutkassa joko tulee ohittamaan toisen kaiken maailman KERS:ien ja DRS:ien avulla. Kauas on menty niistä ajoista, kun saatana vaikka Takuma Sato pystyi voittamaan aika-ajon. Nyt äkkiä vanha aika-ajo -malli takaisin ja auton tankkaamiset yms. taktiset aspektit mukaan, niin F1:n kiinnostavuus nousee hetkessä, eikä jokaista kisaa voita sama kaveri.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Erittäin alas on tippunut formuloiden mielenkiinto muutamassa vuodessa. Nykyään pystyy sanomaan jo kierrosta ennen ohitusta, missä mutkassa joko tulee ohittamaan toisen kaiken maailman KERS:ien ja DRS:ien avulla. Kauas on menty niistä ajoista, kun saatana vaikka Takuma Sato pystyi voittamaan aika-ajon. Nyt äkkiä vanha aika-ajo -malli takaisin ja auton tankkaamiset yms. taktiset aspektit mukaan, niin F1:n kiinnostavuus nousee hetkessä, eikä jokaista kisaa voita sama kaveri.
Olin hyvin skeptinen, kun KERS ja DRS tulivat formulohin, mutta kyseiset apuvälineet ovat lähinnä hyväksi lajille. Ilman niitä kisat olisivat vielä tylsempää köröttelyä kuin mitä ne nyt ovat.

Aika-ajolle todellakin pitäisi tehdä jotain. Vanha tunninmittainen aika-ajo oli ylipitkä, yhden kierroksen formaatti epäreilu radan paranemisen myötä, ja nykysessiosysteemi väsynyt, itse tekisin niin, että 30 min ja rajattu määrä kierroksia.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ensi kaudella lähes varmuudella 22 autoa gridillä. Manor Marussia on jatkamassa, ja jossain tallin johtohenkilötkin ovat sanoneet että tavoitteena on päästä lähemmäksi keskikastia tulevilla kausilla. Rahaakin on kuulemma jo nyt lähes kolmen kauden verran, joten eiköhän talli ole mukana. Nimi tietenkin saattaa vaihtua sponsorien mukaan. Marussia on lisäksi tällä kaudella top 10 joukossa, vaikka eivät pisteitä keräisivät, joten pikku siivu rahaa tulee tältäkin kaudelta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Lahjakas kuljettaja, joka lähti liian varhain. Taisi lopulta poismeno olla perheelle helpotus.
Se olikin sitten ensimmäinen kuljettajan kuolemaan johtanut onnettomuus sitten Sennan kuoleman Imolassa 1994.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lahjakas kuljettaja, joka lähti liian varhain. Taisi lopulta poismeno olla perheelle helpotus.
Se olikin sitten ensimmäinen kuljettajan kuolemaan johtanut onnettomuus sitten Sennan kuoleman Imolassa 1994.

Riippuu tietysti mihin kategoriaan tuo Maria De Villota lasketaan, ehti elellä yli vuoden tuon kolarinsa jälkeen ennen kuin sydän petti(oletus on että tämä johtui tuosta testionnettomuudesta).
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Riippuu tietysti mihin kategoriaan tuo Maria De Villota lasketaan, ehti elellä yli vuoden tuon kolarinsa jälkeen ennen kuin sydän petti(oletus on että tämä johtui tuosta testionnettomuudesta).
Tosiaan De Villota pääsi unohtumaan. Ja vielä saman tallin autolla. Aika musta on ollut Marussia-Manorin alkutaival Formuloissa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nyt Jenson Buttonia on huhuiltu Williamsille Bottaksen korvaajaksi. Minä en tähän jaksa uskoa vaan luulen Buttonin siirtyvän F1-eläkeläiseksi, jotenkin vaikuttaa siltä, että Jensonin motivaatio on viime vuosien aikana laskenut todella pahasti, ja hänhän väläytteli jo viime kauden aikana loikkaamista WEC-sarjaan.

Olisi jännä nähdä GP2:ssa loistavasti pärjännyt Stoffel Vandoorne ensi kaudella McLaren-Hondan ratissa, Button on mielestäni jo nähty.

http://yle.fi/urheilu/bbc_williams_valmistelee_bottaksen_lahtoa__maailmanmestari_tilalle/8177874
Linkki YLE:n uutiseen Button-kuviosta

EDIT: Avausviestiin laittamani, Wikipediasta kopsaamani, tieto Jensonin ensi kauden McLaren-sopimuksesta ei pidäkään paikkaansa. Kyseessä on sopimukseen kirjattu optio kaudelle 2016, mistä Wikipedia-kirjoittaja ei kirjoitushetkellä ollut tietoinen. Nyt Wikipediassakin on oikeat tiedot Buttonin sopimustilanteesta.

Eli Mäkillä on tällä hetkellä pelkkä optio Buttoniin ensi kaudesta.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Räikkösellä voisi käytännössä tuon Buttonin avulla myös Mclaren paikka avautua, mutta kuinkakohan pahat välit kimillä on esim. alonsoon ja polttiko jotain muuta siltoja lähtiessään ? ei oo muistikuvia tuonne taaksepäin. Buttonille voisi olla vielä paikka jos väkisin haluaa formulapiireissä pysyä tuo Williams pesti, tosin jos sinne menee niin palkkakin varmaan aika minimaalinen ja toisaalta en tiedä onko Williamsilla järkeä pitää kahta nestoria palkkalistoilla.

Jokatapauksessa näyttää jos Kimi meinaa jatkaa niin palkkaa pitäisi reilusti pudottaa että voisi esim. Williamsille päästä tai jatkaa Ferrarilla. Toisaalta vähän kun Kimiä tuntee niin vaikka ei ole ihan rahan perässä niin jotenkin ammattiylpeys ei ehkä hirveään palkka-aleen riitä eikä varmaan järkeäkään kun muissakin lajeissa kuitenkin saisi sitä palkkaa käteen ja ei välttämättä tarvitse niin "tosissaan" ajaa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
McLarenilla on reserveissä Magnussen ja Vandoorne, joten en näe juuri mitään mahdollisuutta sille, että tallissa ajaisi joku muu nykyisen kuskikaksikon ja tuon mainitsemani nuoren kaksikon ulkopuolelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös