Formula 1 – kausi 2015

  • 151 675
  • 880
Suosikkijoukkue
KK
Otetaanpa taas varaslähtö, kun ei viitsi täyttää muita ketjuja tulevan kauden jutuilla.

Jokohan saataisiin heti kauden alkuun vähän tasaisempia kisoja vai pääseekö joku talli taas yllättämään muut jollain teknisellä ratkaisullaan? Moni kärkipään talli varmasti saa lisää potkua koneesta ja saavan ainakin hieman Mersua kiinni. Honda palaa F1-sirkukseen, kun McLaren alkaa käyttämään Hondan turbokonetta tulevalla kaudella. Kimi on luottavainen ensi kauden autoon.
Räikkönen: Ensi vuonna saan haluamani auton - MTV3.fi

Varmistuneet tallit ja kuskit

Ferrari: Fernando Alonso ja Kimi Räikönen
Force India: Sergio Pérez ja Nico Hülkenberg
Lotus: Pastor Maldonado
Mercedes: Nico Rosberg ja Lewis Hamilton
Red Bull: Daniel Ricciardo ja Sebastian Vettel
Williams: Felippe Massa ja Valtteri Bottas

McLarenilla, Toro Rossolla, Marussialla, Catherhamilla ja Sauberilla ei vielä ole löyty mitään lukkoon. Lisäksi ainakin näillä näkymin mukaan on varmasti tulossa uusi talli, Forza Rossa Racing, joka näyttäisi käyttävän Rellun nuhapumppua.


Sääntömuutoksia ja hapsuissa oma kommentti

-Ensi kaudesta lähtien turva-auton poistuttua radalta kilpailua jatketaan seisovalla startilla lähtöruudukosta. Lähtöruudukosta ei kuitenkaan startata, mikäli edellisestä seisovasta lähdöstä on aikaa vähemmän kuin kaksi kierrosta, tai jos kisaa on jäljellä vähemmän kuin viisi kierrosta.
"Tämä on mielestäni todella tyhmä sääntö. Tästä tullee vielä motkotusta tallien toimesta."

-Jokainen kuljettaja voi käyttää kauden aikana neljää moottoria. Jos kaudella ajetaan yli 20 kisaa, voi kuljettaja käyttää viittä moottoria.
"No tämähän on tätä, että yritetään säästää. Tosin eiköhän tuo luotettavuus koko ajan parane, kun aikaa kuluu."

-Koko moottorin vaihdosta rangaistaan jatkossa pudotuksella kisan viimeiseen lähtöruutuun varikon sijaan.
Tallit voivat käyttää tuulitunnelia 65 tunnin ajan viikossa nykyisen 80 tunnin sijaan.

-Tallit voivat käyttää vain yhtä tuulitunnelia vuoden aikana.
Kauden 2015 alla ajetaan kolme nelipäiväistä F1-testiä Euroopassa. Testisessiot vähenevät kahteen kaudella 2016.
"Mielestäni tyhmä sääntö varsinkin, jos ja kun johonkin talliin tulee uusi kuski."

-Kauden aikana ohjelmassa kaksi kaksipäiväistä testirupeamaa nykyisen neljän sijaan.

-F1-auton keulaa koskevat säädökset muuttuvat turvallisuuden parantamiseksi ja esteettisesti miellyttävämpien keularatkaisuiden löytämiseksi. "Toivottavasti "kyrvät" häviävät keuloista ja muutenkin ulkonäkö paranisi."

-Pyörien kiinnityksessä on jatkossa pakko käyttää kaksivaiheista järjestelmää.
"Tarkoittaako tämä sitä, mitä joskus olikin käytössä, eli että siellä on jokin vaijeri mikä estää renkaan karkaamisen?"


Radat

Abu Dhabin Grand Prix, Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
Amerikan Grand Prix, Port Imperial Street Circuit, New Jersey
Australian Grand Prix, Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne
Bahrainin Grand Prix, Bahrain International Circuit, Sakhir
Belgian Grand Prix, Circuit de Spa-Francorchamps, Spa
Brasilian Grand Prix, Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
Britannian Grand Prix, Kingdom.svg Silverstone Circuit, Silverstone
Espanjan Grand Prix, Circuit de Catalunya, Montmeló
Itävallan Grand Prix, Red Bull Ring, Spielberg
Italian Grand Prix, Autodromo Nazionale Monza, Monza
Japanin Grand Prix, Suzuka Circuit, Suzuka
Kiinan Grand Prix, Shanghai International Circuit, Shanghai
Malesian Grand Prix, Sepang International Circuit, Kuala Lumpur
Meksikon Grand Prix, Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
Monacon Grand Prix, Circuit de Monaco, Monte Carlo
Saksan Grand Prix, Nürburgring, Nürburg
Singaporen Grand Prix, Singaporen katurata, Marina Bay
Unkarin Grand Prix, Hungaroring, Budapest
Venäjän Grand Prix, Sotšin katurata, Sotši
Yhdysvaltain Grand Prix, Circuit of the Americas, Austin

Lisäksi Azerbaidžanissa meinataan järjestää F1-kilpailu vuonna 2016, mutta jo mahdollisesti ensi kaudella. Myös Ranskan osakilpilusta on neuvoteltu, mutta näyttäisi, että Magny Coursissa ajatteisiin vasta vuonna 2016. Intian piti myös palata, mutta heikolta näyttää, että ainakaan ensi kaudeksi ehtii mukaan. Täytyy kyllä sanoa, että onhan noita ratoja jo aika paljon näköpiirissä ja Bernie + kumppanit voivat rauhassa valita rahakkaimmat kumppanit mukaan.

Vieläkö Bernie on F1-sirkuksen tirehtööri ja kuinka kauan?

edit: Tuli muuten tehtyä ketjun avaus lähes tarkalleen vuosi edellisestä. Vain 2 päivää eroa.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
-Ensi kaudesta lähtien turva-auton poistuttua radalta kilpailua jatketaan seisovalla startilla lähtöruudukosta. Lähtöruudukosta ei kuitenkaan startata, mikäli edellisestä seisovasta lähdöstä on aikaa vähemmän kuin kaksi kierrosta, tai jos kisaa on jäljellä vähemmän kuin viisi kierrosta.
"Tämä on mielestäni todella tyhmä sääntö. Tästä tullee vielä motkotusta tallien toimesta."

Tässä aika vahva takinkääntö Bernieltä hungaroringin jälkeen.
http://www.suomif1.com/2014/08/bernie-ecclestonelta-tayskaannos/

Vaikkakin surkuhupaisia tälläiset kuninkuusluokkaan keksityt säännöt mitkä sitten kumotaan seuraavan hyvän kisan jälkeen niin tämä Bernien kommentti saisi pitää kutinsa.

SC-säännöissä noin muuten voisi olla viilattavaa, en pidä siitä arpapelistä mikä nähtiin viimeksi että kun SC tulee ulos niin oliko se neljä kärkikuljettajaa on ajanut ohi varikon ja "paska tsägä", tämä ei liity mitenkään kilpailuun. SC-sääntö toimisi hyvin yksinkertaisesti niin että kun SC ilmoitetaan kaikki halukkaat varikolle ja sitten jonoon järjestyksessä mikä oli ennen SC:tä, riittävä mauste tapahtumille on erojen pieneneminen nollaan.

_
 
Suosikkijoukkue
KK
Tässä aika vahva takinkääntö Bernieltä hungaroringin jälkeen.
http://www.suomif1.com/2014/08/bernie-ecclestonelta-tayskaannos/

Vaikkakin surkuhupaisia tälläiset kuninkuusluokkaan keksityt säännöt mitkä sitten kumotaan seuraavan hyvän kisan jälkeen niin tämä Bernien kommentti saisi pitää kutinsa.

SC-säännöissä noin muuten voisi olla viilattavaa, en pidä siitä arpapelistä mn ikä nähtiin viimeksi että kun SC tulee ulos niioliko se neljä kärkikuljettajaa on ajanut ohi varikon ja "paska tsägä", tämä ei liity mitenkään kilpailuun. SC-sääntö toimisi hyvin yksinkertaisesti niin että kun SC ilmoitetaan kaikki halukkaat varikolle ja sitten jonoon järjestyksessä mikä oli ennen SC:tä, riittävä mauste tapahtumille on erojen pieneneminen nollaan.

_
Juurikin näin. Onneksi tuosta uusintastartista luovutaan. Tuo Jupen versio, että kaikki saisivat tulla vaihtamaan renkaat, jos renkaita on jäljellä on todella hyvä idea. Tosin mielestäni renkaita saisi vaihtaa niin taajaan, kuin haluaa.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
SC-säännöissä noin muuten voisi olla viilattavaa, en pidä siitä arpapelistä mikä nähtiin viimeksi että kun SC tulee ulos niin oliko se neljä kärkikuljettajaa on ajanut ohi varikon ja "paska tsägä", tämä ei liity mitenkään kilpailuun. SC-sääntö toimisi hyvin yksinkertaisesti niin että kun SC ilmoitetaan kaikki halukkaat varikolle ja sitten jonoon järjestyksessä mikä oli ennen SC:tä, riittävä mauste tapahtumille on erojen pieneneminen nollaan.

_

Tuohan on turva-autoepisodissa ainoa hyvä asia, että siellä voi tuurilla tapahtua muutoksia pakkaan. Kyllä hyvät kuskit ja autot ohittaa hitaammat. Nykyään kaikki on niin ennalta-arvattavaa ja turva-alueidenkin mentyä pilalle pitää jollain saada maustetta soppaan. Kyllä se kuuluu kilpailuun, että radalla tapahtuu suunnittelemattomia asioita. Välillä niiden kanssa on onnea, välillä ei. Vaikkei Vilander sitä myönnä, niin tuurilla on välillä isokin rooli näissä bileissä. Kysyköön vaikka Massalta.

Jos järjestys pidettäisiin samana, niin eihän tuonne mitään turva-autoa tarvittaisi, laitettais vaan radalla rajoitin päälle ja kierretään rataa kahdeksaakymppiä. Kun rojut on siivottu niin rajoitin vaan pois päältä ja erotkin on pysyneet entisinä. Ei vahingossakaan tulis mitään ennalta-arvaamatonta.

Kauden 2015-2016 osalta penkkijaossa odotan lähinnä McLaren-Hondan ykköstähden palkkausta. Jotenkin luulen, ettei Button jaksa enää kiinnostaa johtohenkilöstöä. Magnussen on sählännyt paljon, mutta osoittanut potentiaalia. Miksei ajaisi toista autoa. Vieläköhän siellä haaveiltaisiin Alonson perään? Jotenkin tuo suunniteltu tuhkimotarina Maranellon punaisen ja Asturian miehen välillä taitaa jäädä haaveeksi. Tekisi sarjalle hyvää, että Kimi saisi Ferrarin ykköspilotin paikan ja päätösvallan saamaan mielensä mukaan tehdyn auton. Fernando sitten johtamaan McLarenia takaisin kärkitaistoon. Parhaassa tapauksessa 4 tallia ajaisi mestaruudesta. Haaveeksi varmaan jää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mclarenin kuljettavavalinnat saattaa vielä sotkea noiden kärkitallien kuskivalintoja, jotenkin voisi olettaa että talli tulee kyllä nousemaan keskipäästä lähemmäksi kärkeä. Voisiko esim. Vettel tehdä sopimuksesta huolimatta niin ison liikkeen ja lähteä pois Red Bullilta jolla ongelmia ollut ja jäänyt kakkoskuskin rooliin? Mclarenilla voisi olla jopa voittaja- auto ja ykköskuskin asema. Samaa varmaan Alonsokin miettii pitäisikö ehkä siirtyä.

Nuo tulevat sääntöuudistukset vaikuttaa kyllä todella tyhmältä Jos joku talli on ylivoimainen alkukaudesta niin se kyllä pysyy läpi kauden kaikki 20 kisaa kun testaaminen ja auton kehittäminen käytännössä kielletään. Miksei tehdä suoraan niin että sillä autolla mikä kauden alussa on pitää ajaa kaikki kisat ja jos yhdenkin osan vaihtaa niin joukon hännille...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mclarenin kuljettavavalinnat saattaa vielä sotkea noiden kärkitallien kuskivalintoja, jotenkin voisi olettaa että talli tulee kyllä nousemaan keskipäästä lähemmäksi kärkeä. Voisiko esim. Vettel tehdä sopimuksesta huolimatta niin ison liikkeen ja lähteä pois Red Bullilta jolla ongelmia ollut ja jäänyt kakkoskuskin rooliin? Mclarenilla voisi olla jopa voittaja- auto ja ykköskuskin asema. Samaa varmaan Alonsokin miettii pitäisikö ehkä siirtyä.

Nythän huhutaan että Alonsolla on 2vk aikaa tehdä päätös siirtyä Mc-Hondalle ja siitä ylpistyneenä pyytää vaatimatonta 35milj€ liksaa Maranellosta. Tämä on mielenkiintoinen kuvio, Alonsoa taidetaan arvostaa todella paljon auton rakentajana ja ollaan valmiita aika vapaat kädet kehittää mieleisensä auto itselleen. Mitä Vetteliin tulee niin en usko että Sebin osakkeet ovat yhtä korkealla äskeiseen liittyen, taitaa Honda haluta kokeneempaa kaartia jolla on näyttöjä auton kehittämisestä.

Omasta mielestä Alonso ei ole 35milj€ arvoinen Ferrarille, mutta ehkä on McLarenille. Jos McLaren ei saa Alonsoa niin veikkaan totaalikäännökseen kuskivalinnassa ja Bottas on vahvoilla. Bottas nuorena prospectina sopii jatkamaan tallissa jatkossakin jos 2016-> talliin ui iso kala kehittämään autoa.

Avautuisiko tässä kuviossa italiasta ovet Daddy Raikköselle ja Sebille ensi kaudeksi, tai viimeistään vuodelle 2016. Ensi kaudella Ferrari voisi antaa kerran vielä Kimille vapaat kädet kehittää mieleisensä auto JOS Alonso lähtee, tällöin tallikaveri voisi olla vaikkapa Jules Bianchi. Jos taas Alonso ei lähde niin Kimille tiedossa vaikea vuosi ja maksimisuoritus lienee haastaa kohtuu tasaväkisesti Alonsoa ei niin mieleisellä autollaan, Santanderin lempilapsi vahvalla tuellaan määrää valitettavasti liikaa tallissa mitä auton kehittämiseen tulee.

Aamulla luin myös Rob Smedleyn kommentteja siitä että Williams voisi haastaa mestaruuteen asti tehdastalleja, tähän ei millään jaksa uskoa niin kauan kuin kone löytyy myös tehdastallien autoista ja vertaus Red Bulliin ei tehdastallina ontuu koska gridillä ei kuitenkaan ole Rellun-omaa tehdastallia joten moottorivalmistaja suuntaa kaikki paukkunsa Red Bullille. Nämä Smedleyn puheet ovat lähinnä mainospuheita ettei Bottas vaan suuntaa katseita muualle, jos Bottakselle tarjotaan Mc pestiä niin se tulisi allekirjoittaa enempää empimättä ja lähteä paiskamaan kättä Ron Dennisin kanssa, siitä on ennenkin seurannut ihan hyviä tuloksia suomalaisille F1-faneille.

_
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten sanottua niin nuo kuljettajat eivät kehitä eivätkä rakenna autoja vaan heidän roolinsa auton kehittämisessä on antaa palautetta auton käyttäytymisestä ja toivomuksia siitä miten haluavat sen käyttäytyvän. Tätä kuljettajien osuutta tässä on liioiteltu rajusti ja jotkut kuljettajatkin ovat sen myöntäneet että heidän roolinsa auton kehittämisessä on varsin pieni.

Alonsoahan on tällä saralla kuullut kehuttavan mutta en tiedä onko nuo näytöt Ferrarilla(kaan) sitten sellaiset että tämä saisi vahvistusta, vai onko kyse vaan pelkästä mainospuheesta. Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna saattaa olla jopa auton kehittämisen kannalta huono asia jos kuljettaja on noin sopeutuvainen kuin Alonso, koska välttämättä se ei vie auton kehitystä eteenpäin jos kuljettaja pystyy ajamaan lujaa vaikka minkälaisella traktorilla. Alonso itsehän kyllä haluaa mielellään korostaa omaa rooliaan auton kehittäjänä ja muutenkin tykkää nostaa itseään, mutta en välttämättä pidä häntä kovin luotettavana lähteenä tässä asiassa. Alonso on kyllä helvetin kova kuljettaja mutta tuo jatkuva itsekorostus on sellainen asia joka hänessä on aina ärsyttänyt todella paljon.

Honda varmaan haluaa McLarenille jonkun korkean profiilin nimen. Button on maailmanmestari ja hyvä kuljettaja mutta ei kuitenkaan ole arvostuksessa/mediaseksikkyydessä Vettelin, Alonson, Räikkösen tai Hamiltonin luokkaa. Jotain tuollaista nimeä Honda varmaan haluaa ja uskoisin että ovat valmiita myös maksamaan aika kovan summan tällaisesta korkean profiilin nimestä. McLaren on ehkä Hamiltonin lähdön jälkeen vaipunut "harmaaseen keskikastiin" näkyvyydessä kun kuljettajat eivät ole mediaseksikkäimmästä päästä ja suorituksetkin on olleet keskitasoa jo pitkään.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuten sanottua niin nuo kuljettajat eivät kehitä eivätkä rakenna autoja vaan heidän roolinsa auton kehittämisessä on antaa palautetta auton käyttäytymisestä ja toivomuksia siitä miten haluavat sen käyttäytyvän. Tätä kuljettajien osuutta tässä on liioiteltu rajusti ja jotkut kuljettajatkin ovat sen myöntäneet että heidän roolinsa auton kehittämisessä on varsin pieni.

Heh, joo ei ne niitä autoja rakenna. Puhekielessä monesti puhutaan liian konkreettisilla sanoilla viitaten kuljettajien autojen säätämiseen ja saamisesta käyttäyttäytymään mieleisellä tavalla. Joka tapauksessa se mitä ajoin takaa on näitä isoja viivoja mitä tehdään auton suunnittelussa jo edellisenä vuotena, monesti saanut lukea että niissä on ollut kuljettajat jo vahvasti mukana ja muun muassa tästä johtuen talliin uutena kuljettajana juuri ennen kauden alkua tuleva heppu ei olekaan täysin samalla viivalla. Ehkä ei jatkossakaan jos autossa on vahvoja rakenteellisia asioita mitkä ovat enemmän toisen kuskin ajotavan mukaisia. Voi kuullostaa salaliittoteorioilta mutta ihan asiallisistakin alan medioista näitä saa usein lukea.
Eli ehkä näitä kehittämisiä liiotellaan mutta hyvä myös muistaa ykkösten kilpailun taso, pienikin epämukavuus autossa mikä mahdollisesti olisi voitu korjata pidemmällä kehitystyöllä(kuskin ajotapa/mieltymykset olleet tiedossa) voi vaikuttaa sen ratkaisevan kymmenyksen pari.

_
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jysähti F1-maailmassa kunnon paukku. Toro Rosso julkisti ensi kauden kuljettaparinsa. Daniel Kvyat ja 16-vuotias Max Verstappen!!! Ihan puuntakaa tuli tämä uutinen. Se on ollut kylläkin tiedossa, että tästä kaverista on käyty veristä taistelua Red Bullin, Ferrarin, McLarenin ja Mercedeksen välillä, mutta että nyt jo ykkösiin ja ilmeisesti sitten Red Bullin valitsi.

E: Ei saatana. F1:ssä ajaa ensi kaudella kuski joka on syntynyt sinä vuonna kun Mika Häkkinen voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa. Jotenkin ihan käsittämätöntä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Pääseekö noin nuori kuski ajamaan kisoihin? Aiemmin noiden lisenssien kanssa on ollut pienoista arpomista vähän vanhempienkin kuskien kohdalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pääseekö noin nuori kuski ajamaan kisoihin? Aiemmin noiden lisenssien kanssa on ollut pienoista arpomista vähän vanhempienkin kuskien kohdalla.

Tuossa lyhyt oppimäärä superlisenssistä:
Superlisenssi – Wikipedia

Eli lähinnä kyse menestyksestä alemmissa luokissa eikä iästä.

Mutta kyllä itsellekin ensimmäisenä tuli vähän outo fiilis tästä uutisesta, väistämättä ajatus on se ettei nyky-ykköset ole lähelläkään fyysisesti sitä mitä ne oli vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Ei mitään pois Maxilta mutta odottaisin näiden tallien nuorten kehitysohjelman menevän jotenkin niin että kun on voitettu se alemman sarjan mestaruus, niin testataan ykköstä ja ollaan testikuljettana kausi(kuin Bottas) ja siitä sitten lunastetaan paikka kisakuljettajana. Nyt haiskahtaa jopa vähän ennätyksenhakuisuus kun tuodaan supernuori lahjakkuus radalle.

_
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jysähti F1-maailmassa kunnon paukku. Toro Rosso julkisti ensi kauden kuljettaparinsa. Daniel Kvyat ja 16-vuotias Max Verstappen!!! Ihan puuntakaa tuli tämä uutinen. Se on ollut kylläkin tiedossa, että tästä kaverista on käyty veristä taistelua Red Bullin, Ferrarin, McLarenin ja Mercedeksen välillä, mutta että nyt jo ykkösiin ja ilmeisesti sitten Red Bullin valitsi.

E: Ei saatana. F1:ssä ajaa ensi kaudella kuski joka on syntynyt sinä vuonna kun Mika Häkkinen voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa. Jotenkin ihan käsittämätöntä.

Ei ole ollut pelkkä valinta, Verstappenhan on ollut Red Bullin junioriohjelmassa jo pitkään. Ikää pojalla on kauden alkaessa 17, joten aika junnuna joutuu paineen alle.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ei ole ollut pelkkä valinta, Verstappenhan on ollut Red Bullin junioriohjelmassa jo pitkään. Ikää pojalla on kauden alkaessa 17, joten aika junnuna joutuu paineen alle.

Verstappen liittyi junioriohjelmaan vasta viime viikolla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tuossa lyhyt oppimäärä superlisenssistä:
Superlisenssi – Wikipedia

Eli lähinnä kyse menestyksestä alemmissa luokissa eikä iästä.

Kiitokset linkistä. Aina oppii uutta.

Eikös tuo kuitenkin tarkoita sitä, että kaverin pitäisi voittaa F3-sarjan mestaruus, jolloin saisi hallitsevana mestarina lisenssin? Vai luotetaanko siihen, että saa lisenssin testikilometrien perusteella?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kiitokset linkistä. Aina oppii uutta.

Eikös tuo kuitenkin tarkoita sitä, että kaverin pitäisi voittaa F3-sarjan mestaruus, jolloin saisi hallitsevana mestarina lisenssin? Vai luotetaanko siihen, että saa lisenssin testikilometrien perusteella?

Räkähän sai aikonaan superlisenssin jollain poikkeusluvalla kun oli skipannut alempia luokkia. Tuskin toi on suuri ongelma...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eniten tossa valinnassa käy ehkä sääliksi Antonio Felix Da Costaa, sekä Carlos Sainz Junioria. Molemmat herrat kun ovat sellaisia joiden piti olla Toro Rosso listalla ennen Verstappenia. Kait siellä on kuitenkin ollut toi kisa tästä kaverista niin julmetun kovaa, että RB/Rosso ei ole nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin tarjota kaverille suoraan kisapaikka, tai muuten lipeää poika käsistä muihin talleihin?

Verstappen joutuu kyllä äärimmäisen kovaan paikkaan. Tallikaverina vuoden kokeneempi Kvyat, joka on ajanut heti tulokaskaudellaan loistavasti. Tota vastaan pitäisi sitten alkaa tasapäisesti ajamaan ainakin kauden puolivälin jälkeen, eikä saisi ottaa pahasti pataan. Jos Kvyat luuttuaa Maxilla lattioita, niin pelkäänpä että menee yliyrittämiseksi ja romua syntyy...

Lyhyesti sanottuna, nuorukainen iskee heti "kaikki peliin". Todella suuri vaara tuhota koko lupaavasti alkanut ura.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Räkähän sai aikonaan superlisenssin jollain poikkeusluvalla kun oli skipannut alempia luokkia. Tuskin toi on suuri ongelma...

Itseasiassa Räikkösen lisenssi oli ehdollinen, eli hänen piti ensimmäisissä kisoissaan todistaa olevansa sen arvoinen tai lisenssi olisi peruttu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saapa nähdä noita ensikauden kuskimarkkinoita. Usealla tallilla ja kuskeilla taitaa olla voimassa olevat sopimukset, mutta jotenkin tunne että Hamilton varsinkin voisi olla mahdollinen siirtyjä jo ensikaudeksi McLarenille. Kärkitallin resurssit ja ensikaudella todennäköisesti talli saa kilpailukykyisemmän auton. Button taitaa olla lähdössä pois eikä Magnussen myöskään ole niin paljon vakuuttanut etteikö tilaa voisi tarvittaessa antaa.

Myös Vettel varmasti tähyää muita vaihtoehtoja nyt kun tallikaveri on ottanut niskalenkin. Alonso varmaan pysynee Ferrarilla, mutta toisaalta jos Kimikin alkaa parantaa otteita niin saa nähdä miten hermo pitää jos voitoista ei taistella ja tallikaverikin nopea. Toki viime kisa oli eka vasta jossa Kimi oli parempi.

Jokatapauksessa tuossa voi tallivaihdos ruletti lähteä käyntiin jos joku tekee ensimmäisen siirron.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoista on kyllä nähdä mitä kuljettajamarkkinoilla tapahtuu, tällä hetkellä tilanne on vähän seisova kun kaikki odottelee mitä nämä "isot pojat" tekevät.

McLaren (ja ennen kaikkea Honda) varmasti haluaa jonkun näistä isoista pojista talliinsa ja Hamiltonin varsin korkea palkkapyyntö Mersulta saattaa tarkoittaa että entisestä tallista on tullut kovan luokan tarjous. Hamilton saattaa myös olla hyvinkin halukas lähtemään tallista varsinkin jos Nico pystyy lyömään hänet tällä kaudella. Mutta haluaako McLaren odotella Hamiltonin päätöstä siihen asti kun mestaruustaisto on ratkennut? Ja toinen kysymys on että haluaako Mersu sitten maksaa Hamiltonille tuplapalkkaa Rosbergiin nähden vai antavatko suosiolla mennä muualle?

Vettelillä on sopimus RB:lle mutta varmasti kauden mittaan on tehty tunnusteluja muihin talleihin. Vettel ei ole saanut tämän kauden autoa toimimaan ollenkaan, on jäänyt täysin Ricciardon varjoon, RB jatkaa edelleen Renaultin moottoreilla ja Newey siirtyy muihin projekteihin joten Vettel saattaa olla hyvinkin halukas siirtymään esim. McLarenille. Miten sitten onnistunee tuo RB-sopimuksesta irroittautuminen, koska Helmut Marko ainakin ryntäsi heti kommentoimaan että Vettelistä pidetään kiinni.

Alonsoa on pidetty koko ajan vahvana ehdokkaana McLarenille mutta nyt alkaa näyttää siltä että saattaa sittenkin jäädä Ferrarille ainakin ensi kaudeksi.

Tässäpä on ne ensi kauden kuljettajamarkkinoiden avainmiehet ja -tallit, joiden liikkeistä riippuu hyvin pitkälti miten ruletti lopulta pyörähtää. Jos Hamilton lähtee Mersulta niin kuka sinne tilalle? Bottas? Hülkenberg? Minne Button menee kun hyvin todennäköisesti joutuu McLarenilta lähtemään? Jos Vettel siirtyy muualle niin uskaltaako RB nostaa Kvyatin Ricciardon pariksi vai otetaanko toinen kuljettaja poikkeuksellisesti oman kuljettajaohjelman ulkopuolelta? Vergne lienee jo unohdettu tapaus? Jos Alonso siirtyy Ferrarilta niin uskaltaako Ferrari nostaa Bianchin kuljettajakseen vai haetaanko sinnekin kokeneempaa nimeä? Hülkenberg? Joutuuko otteitaan parantanut Grosjean tyytymään edelleen Lotukseen vai saako manageri-Boullier sorvattua tallipäällikkö-Boullierin kanssa diilin McLarenille? Jääkö Bottas Williamsille vai avautuuko jotain parempaa? Bottas lienee tällä hetkellä näiden "kakkoskorin" kuljettajien listan kärkipäässä.

Paljon on kysymysmerkkejä ilmassa ja nyt vaan odotellaan koska ruletti pyörähtää käyntiin.


Nyt haiskahtaa jopa vähän ennätyksenhakuisuus kun tuodaan supernuori lahjakkuus radalle.

Tässä muuten itse asiassa varmaan oli kyse vaan siitä että tätä Verstappenia pidetään oikeasti aivan megalupauksena ja tallit kävivät suorastaan veristä taistelua siitä kuka hänet saa suojiinsa. Ja Red Bull oli ainoa joka pystyi vetämään hihastaan paikan kisakuljettajana jo ensi kaudeksi, kiitos Toro Rosson. Se oli se valttikortti jolla Red Bull pystyi nokittamaan muut tallit ja se päätti pienellä riskillä käyttää sen, loppujen lopuksi kun tuo Toro Rosso ei ole heille muuta kuin tuollainen "kehitysyksikkö" jossa testataan nuoria onko heistä isompiin ympyröihin.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä muuten itse asiassa varmaan oli kyse vaan siitä että tätä Verstappenia pidetään oikeasti aivan megalupauksena ja tallit kävivät suorastaan veristä taistelua siitä kuka hänet saa suojiinsa. Ja Red Bull oli ainoa joka pystyi vetämään hihastaan paikan kisakuljettajana jo ensi kaudeksi, kiitos Toro Rosson. Se oli se valttikortti jolla Red Bull pystyi nokittamaan muut tallit ja se päätti pienellä riskillä käyttää sen, loppujen lopuksi kun tuo Toro Rosso ei ole heille muuta kuin tuollainen "kehitysyksikkö" jossa testataan nuoria onko heistä isompiin ympyröihin.

Kyllä. Mutta yleensä superlupaukset kiinnitetään ensiksi organisaatioon ja ajatetaan vuosi GP2:sessa, vuosi F1-testikuljettana, siihen on syynsä. Valtteri on uusi kuuma nimi ykkösissä ja täyttää 25 ylihuomenna. Liian aikaista on tuoda lähtöruudukkoon 17 vuotiaita, vaikkakin F1:sen fyysiset edellytykset ovat laskeneet viime vuosina niin kokemusta ei voi saada kuin ajamalla ja nimenomaan formula luokkia ajamalla. Kaikkea hyvää Maxille, toivon todellakin että kyseessä Kvyatin kaltainen lahjakkuus, ja hänkin on jo 20v. Ei olisi pahitteeksi nykypäivinä vaatia nuorilta kautta siellä GP2:ssa missä olisi haistelemassa ilmapiiria vuoden ja ajelemassa osittain samoja ratojakin.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielenkiintoista on kyllä nähdä mitä kuljettajamarkkinoilla tapahtuu, tällä hetkellä tilanne on vähän seisova kun kaikki odottelee mitä nämä "isot pojat" tekevät.

Eiköhän isoin pato ole McLarenilla. Ovat ilmaisseet halunsa (tai on spekuloitu) saada joko Alonson, Vettelin tai Hamiltonin. Jos/kun joku näistä siirroista toteutuisi, avaisi se markkinat, koska sitten on yhdessä huipputallissa paikka auki. Kuitenkin tuollaisen kuvion mahdollisuus vaatisi jonkin sortin sopimusten ulosostoja tai pykälien täyttämättä jäämisiä (esim. Alonson kohdalla jos Ferrari on top3:sen ulkopuolella), koska em. kuskeilla on ymmärtääkseni sopimukset nykyisten tallien kanssa ensi kaudesta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse uskon eniten tuohon Hamiltonin siirtoon McLarenille, brittitalli johon on noussut Ron Dennis takaisin kisatoimintaan mukaan haluannee ottaa kultapoikansa takaisin ja siihen viittaa myös mediassa huhut siitä että Hamilton on saanut sopimustarjouksen jostain kun vedättää ensi kauden palkkapyyntöönsä ylospäin Mersulla. 1+1 Lewis takaisin Wokingiin.

Se mitä edelleen vähän ihmettelen kuinka aliarvostettu Button on, ymmärrän sen ettei tällä maailmanmestarilla ole samanlaista rock-tähden loistoa markkinointi mielessä kuin blingbling-Hamiltonilla joka näyttää brittiläiseltä räp-tahdeltä. Mutta Jensonin jäätävän varma ja tuloksellinen ajotapa täytyy olla arvossa tuolla piireissä, tälläkin kaudella 8 kertaa pisteille ja kerran podiumille on hyvä saavutus tämän kauden McLarenilla. Jensonin paikka lienee kokeneena ja varmana kakkoskuljettajana jollain huipputallilla, mutta millä. Veikkaan Mersua ja silloin vaihto menee päittäin, 1 mestaruuden miehet vaihtaa talleja. Mersu säästää palkkakuluissa ja McLaren saa tulevalle kaudelle lisää rahaa mitä käyttää Hondan suunnalta.

Muuta mullistavaa en näe tapahtuvan. Seb pysyy Red Bullilla, Ferrari ajattaa samoja kuskejaan ainakin vielä vuoden, ehkä jopa enemmänkin jos Kimi löytää ensi kaudella voittavan vauhdin. Williams jatkanee samoilla kuljettajilla, jos 2015 on Williamsille jostain syystä huonompi kuin 2014 niin Valtteri tähyää tallinvaihtoa 2016 kaudelle milloin voisi taas olla enemmän paikkoja vapaana kärkitalleissa.

_
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joutuuko otteitaan parantanut Grosjean tyytymään edelleen Lotukseen vai saako manageri-Boullier sorvattua tallipäällikkö-Boullierin kanssa diilin McLarenille?

Urheilusanomien tietojen/arvelujen mukaan Grosjeanin jatko ei mitenkään varmaa ole, vaan monoa saattaa olla tulossa. Syy on Renault'n todennäköisessä lähdössä, minkä vuoksi Grosjeania tukenut Total saattaisi häipyä myös.

Surullista sinänsä, että Maldonadon jatko näyttää varmalta PVDSA:n tuella. Eihän Lotuksella mihinkään pääse, mutta kaikkein viimeksi Pastorin ajamana. Tämän kauden nolla pistettä olisi voinut käydä ajamassa vaikka vasen ajohanska. Nollan pisteen kerhossakin umpisurkean kauden ajaneet Sutil ja Ericsson ovat Maldonadon edellä MM-sarjassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös