Formula 1 – kausi 2014

  • 330 278
  • 1 769
Suosikkijoukkue
KK
Ensikauden kalenterissa siis edelleen tuo 22 kisaa, mutta Mexico ja New Jersey ilmeisesti putoaa pois niin kuin aikasemminkin jo tänne laitoin.

Näiden lisäksi ainakin Korean tilanne on aika huono ja ihmettelen jos ei ensikaudella sitä ajeta viimeistä kertaa jos sinne edes mennään enään.
19 kisaa näillä näkymin ajetaan. Eli olit kyllä oikeassa Korean kisan kanssa.

F1-kisojen määrä vähenee, kolme kisaa heivataan ulos

Linkki vie sportti.comin uutiseen
 
Suosikkijoukkue
KK
Tällä suunnalla on semmoiset fiilikset, että Lotuksen meno päättyy tähän kauteen: Rahaa ei ole, eikä rahaa näytä olevan tulossa.

Aika outoa, että raha-asiat ovat noinkin retuperällä kun katselee Lotuksen kuskien ja tallin sijoja. Miten huonoja sponsorisopimuksia ne ovat sitten tehneet vai onko Kimi vaan yllättänyt Lotuksen saamalla aivan liikaa pisteitä? Ei voi käsittää.
 

Outsider

Jäsen
Aika outoa, että raha-asiat ovat noinkin retuperällä kun katselee Lotuksen kuskien ja tallin sijoja. Miten huonoja sponsorisopimuksia ne ovat sitten tehneet vai onko Kimi vaan yllättänyt Lotuksen saamalla aivan liikaa pisteitä? Ei voi käsittää.

Monessa paikassa on mainittu, että talli saa jokaisesta Kimin pisteestä silti enemmän itselleen kuin joutuu maksamaan bonuksia ja vaikka siellä nyt onkin välillä sähelletty kaikenlaista, niin hankala uskoa edes Lotuksen pystyvän muunlaiseen sopimukseen, koska siinä ei vaan yksinkertaisesti olisi mitään järkeä. Paskat sponsorisopimukset tai sitten rahaa tuhlataan turhaan jonnekin muualle kuin kuljettajien palkkoihin.

Heikin vauhti eilen oli todella positiivista ja toivottavasti sama meno jatkuu. Toivottavasti saa nyt sen verran kovat näytöt ajettua, että pääsisi edes Caterhamille ensi kaudeksi. Siellä on kuitenkin satsattu tämän kauden kustannuksella uusiin autoihin, niin jonkinlainen mahdollisuus paremmasta on kai olemassa, jos siellä(kin) saadaan raha-asiat ratkaistua. En ole ikinä ollut mikään Heikin suurin fani ja esim. 2005 GP2 taistossa olin Nicon puolella, mutta silti vituttaa kun miestä on oikeastaan McLaren ajoista asti dissattu jatkuvasti. Toki Suomessa media hehkutuksellaan loi kovat odotukset ja varmasti parempaan olisikin pitänyt pystyä. Nicoahan ei vastaavasti ole ikinä pidetty oikein minään, vaikka veikin ennen ykkösiin siirtymistä sen mestaruuden Heikin nenän edestä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heikin vauhti eilen oli todella positiivista ja toivottavasti sama meno jatkuu. Toivottavasti saa nyt sen verran kovat näytöt ajettua, että pääsisi edes Caterhamille ensi kaudeksi. Siellä on kuitenkin satsattu tämän kauden kustannuksella uusiin autoihin, niin jonkinlainen mahdollisuus paremmasta on kai olemassa, jos siellä(kin) saadaan raha-asiat ratkaistua.

Tämän kauden ovat menneet aika säästöbudjetilla mutta käsittääkseni tallin raha-asiat ovat ihan hyvällä tolalla, verrattuna esim. Lotukseen, Force Indiaan, Sauberiin tai Marussiaan. Jotain huhujahan oli että tämä kausi olisi Caterhamille ikään kuin "välivuosi" että otetaan maksukuskeilta rahat pois ja mennään ihan säästöbudjetilla ja käytännössä autoa kehittämättä, ja panostetaan ne rahat tulevan kauden autoon. Tähän kuvioon kuuluisi sitten myös "ihan oikea" kuljettaja, eli tarkoituksena olisi ainakin toiseen autoon palkata kuljettaja ajotaidon eikä tuodun rahamäärän perusteella.

Ja tuohon kun lisätään että talli on nyt muuttanut noihin uusiin ja toimivimpiin tehdastiloihin, mikä tarkoittaa myös sitä että tuulitunnelitestaus on huomattavasti helpompaa kuin ennen, ja he ovat myös jatkuvasti pyrkineet hankkimaan uusia insinöörejä, joten nyt kun autot uudistuvat ensi kaudelle merkittävästikin niin eihän sitä tiedä jos vaikka jotain kehitystäkin alkaisi tapahtumaan. Varsinkin kun tosiaan aika monella kilpailijalla on talous todella heikossa jamassa.

Voihan se olla että Caterham jatkaa edelleen paikallaan polkemista mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä tapahtuu. Aika äkkiä ne suhdanteet osaa muuttua, kuten esim. nähdään vaikka Williamsin kohdalla. Parin laihan kauden jälkeen viime kauden auto oli menestys ja talli saavutti voiton ja roppakaupalla pisteitä epävarmoista kuljettajista huolimatta, tällä kaudella saldona yksi vaivainen piste. Ensi kaudelle muuttuu moni asia niin keskikastin ja häntäpään tilanne voi pyörähtää ihan päälaelleenkin uusien autojen myötä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Seko Perez? Ei taida ainakaan olla muita paikkoja jäljellä mitkä maailman nopeimmalle meksikolaiselle kelpaisivat.

Perez olisi kilpailijana varmaankin huomattavasti parempi ratkaisu kuin Maldonado, mutta ilmeisesti Carlos Slim ei enää syydä miehen taakse rahaa niin paljoa kuin odotettiin.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Heikki otti suuren riskin tuon Lotus paikan kanssa, mutta paluun jälkeen on vaikea tehdä kovaa tulosta ellei ole poikkeuksellinen kuten Kimi. Esim. Schumikin epäonnistui paluunsa kanssa.

Kimi taas ajeli heti kuin ei olisi poissa ollutkaan, joten tuosta on pakko nostaa Kimille hattua vaikkei kavrerista pitäisikään. Heikin kannalta tuo riskinotto ei nyt kannattanut, nopeasti nuo hyvät väläykset Lotuksella karisi sitten taas noille ynnämuut sijoille. Harmi.

Ensi kaudella toivon, ettei sääntöjen kanssa ole enää sellaista pelleilyä kuin tällä kaudella. Tuo rengasvääntö tappoi kauden kokonaan ja antoi Red Bullille ylivoimaisen edgen.

Mielenkiintoista on tosiaan katsella Ferrarin menoa ensi kaudella kun siellä pitkästä aikaa oikeasti kaksi ykköskuljettajaa, Alonsolle tulee varmasti kuumat paikat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heikki otti suuren riskin tuon Lotus paikan kanssa, mutta paluun jälkeen on vaikea tehdä kovaa tulosta ellei ole poikkeuksellinen kuten Kimi. Esim. Schumikin epäonnistui paluunsa kanssa.

Oikeastaan eihän tässä isoa riskiä ollut, ei varmaan kuitenkaan nyt hirveät saumat ensikaudeksi ollut muutenkaan. Nyt jos olisi edes pari sijaa paremmin pystynyt ajamaan niin olisi asetelmat olleet ihan eri ensikautta silmällä pitäen, mutta en näkisi että ne nyt älyttömästi ainakaan huononi kun aika ohkainen se lanka oli jo valmiiksi.

Onhan tuo nyt aika vaikeaa hypätä oikeastaan ilman mitään varoitusaikaa, lenkkipolulta hypätä koneeseen, vierailla nopeasti tehtaalla, hypätä siitä suoraan jenkkeihin ja sitten pitäisikin jo ajella huippuaikoja, en tiedä onnistuisiko edes Vetteliltä hyppy lotus autoon niin pystyisi heti ajamaan huippuaikoja. Voisi ehkä onnistuakin, mutta muita kuskeja en oikein uskoisikaan että olisi pystynyt taistelemaan kärkisijoista tai joku ehkä sinne pisteille. Tuossa vielä oli se että autoa ei kovin paljon kerennyt viikossa muokata tähänkään kilpailuun, jos olisi edes kaksi viikkoa ollut aikaa olisi siinä välissä kerennyt tehdä niitä asiota joilla olisi päässyt autoon ja talliin enemmän tutustumaan.
 

Ralph

Jäsen
Ainakin nimimerkki Ralph tykkää kun nähdään ensi kaudellakin silmät kiinni, se toinen väistää -ohituksia.

Force India on juuri oikea talli Sergio Perezille, Forza Checo! McLaren ei ollut missään vaiheessa sopiva Perezille, talli jossa ei anneta ajaa kisaa ja kuski elää kilvanajolla.
 

Carlos

Jäsen
Eli siis Massa meni Williamsille, Hülkenberg & Perez Force Indialle, kuka tosiaan Lotuksen toiseen autoon? Taitaa firman talousvaikeudet olla aika rajuja, kun eivät kuskeja saa vaikka auto on kyllä ollut hyvä. Infinity-racing meni sitten näköjään puihin, kun viime viikolla viimeistään olisi pitänyt jotain kuulua.

Onko ehkä jopa konkurssi edessä?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lotukselle voi käydä kuin Hondan jäämistölle ennen Brawn-kauppoja. Käsissä hyvä auto, mutta kukaan ei halua panostaa talliin taloudellisesti. Tietysti Hondan tilanne silloin oli erilainen kun resursseja olisi kyllä löytynyt, muttei halua, mutta vähän sama tilanne siinä mielessä, että ulkoiset olosuhteet ovat tallia vastaan vaikka käsissä on kilpailukykyinen kalusto ja osaava tiimi.

Toivottavasti saisivat jonkun rahoituksen ensi kaudeksi. Hulkin liikkeet kyllä kertovat karua kieltä, koska oletettavasti Lotuksella olisi hyvä auto, mutta taloudellinen tilanne pilaa kaiken.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Eikös sillä Chiltonilla ollut myös hillittömät rahat takana, että ottaisikohan Lotus sieltä kuskin itsellensä.

Että silleen...
 

RDivis

Jäsen
Force India on juuri oikea talli Sergio Perezille, Forza Checo! McLaren ei ollut missään vaiheessa sopiva Perezille, talli jossa ei anneta ajaa kisaa ja kuski elää kilvanajolla.

On sopiva, jos insseillä ei ole hänelle mitään feedbackia autosta, koska sitähän Perez ei huhujen mukaan halua vastaanottaa. Vaikka se olikin Salo joka asiasta mainitsi en ihmettelisi, mikäli tallin sisältä olisi näin kerrottu. Aki Hintsakaan ei Austinin GP:n lähtöruudukossa jaksanut enää kovin positiivinen Perezin asenteen suhteen olla, jos ei suoraan haukkunutkaan.

Perezin ura on tällä hetkellä menossa juuri hänen ansaitsemaansa suuntaan. eli alaspäin. Katsotaan olisiko tämä vuosi tiputtanut häntä pilvilinnoistaan jonkin verran. Ajaako hän taas, kuten Sauber-aikana - rohkeasti, muttei tyhmänrohkeasti. Vai tuliko kusi jäädäkseem hänen päähänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Laitetaan nyt tänne, kun ensi kauden ajopaikoista on kerran kyse: Toisessa ketjussa tuntuu jokainen olevan sitä mieltä, että Heikin ajot on nyt ajettu, mutta jos Caterhamin suunnitelmat toteutuu, niin uskon, että Heikki on edelleen heille vahva vaihtoehto toiseen autoon. Jos nykyinen kaksikko heivataan ja halutaan varmasti parempia kuskeja tilalle, niin ei se lista vaihtoehdoista kuitenkaan mahdottoman pitkä ole.

Perez on Force Indialle ihan hyvä kakkoskuski Hulkin rinnalle ja varmasti osaltaan tärkeää, että tuo rahaa mukavasti sisään. Alkukausi näytti paremmalta, mutta lopulta kausi oli nykyiseltä kaksikolta vaisu, joten ymmärrettävää, että ukot laitettiin vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Offtopicilla mennään, mutta en viitsi uutta topicia aloittaa. Miksei F1:ssä jaeta pisteitä vaikka 20 parhaalle. Saataisiin heikommillekin talleille parempaa kilpailua viimeisistä tallien rahasijoista. Jolloin arpapeli näistä viimeisisä sijoista ei olisi niin suuri ja olisi enemmän taistelua sijoista 15-20 kilpailuissa.

Pisteet voisi olla esim.
40-30-25-20-18-16-15-14-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sinänsä harmi että Maldonadon kaltainen roskakuski pääsee potentiaaliseen huippuautoon taas. Harmi että Venezuelan valtio ei pistänyt tätä yhteistyötä kirveen alle vaikka niin aiemmin uhkailikin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Meni sport bildin uutinen ihan ohi kun olivat laittaneet siihen alalaitaan jonkun grid girl potpurin, sehän piti plärätä heti läpi ja unohdin mistä oli edes kyse. Joka tapauksessa Maldonadoa mielenkiintoisempi palikka F1-markkinoilla on Ross Brawn. Olisiko palaamassa Ferrarille, oltaisiinko siellä luomassa todellista dream teamia?
SDomenicali oli jo jossain haastattelussa sanonut että olisi valmis siirtymään siivuun tallipäälikön toimista jos tallin etu sitä vaatii.

Brawnin tarina on kyllä huikea kaiken teknisen osaamisen ja arvostuksen lisäksi, aikamoisella riskillä osti Hondan tallin omiin nimiinsä ja myi sitten Mercedekselle mestaruuden jälkeen, nauraen saa pankkiin kävellä tuommosen kaupan jälkeen.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Luin jostain, että tuo Brawnin ja Ferrarin tapaaminen (tai jutustelu) olisi koskenut vain sääntöjä, eikä mistään muusta olisi ollut kyse. Mutta tiedä sitten...
 

N^Miksu

Jäsen
Tällä suunnalla on semmoiset fiilikset, että Lotuksen meno päättyy tähän kauteen: Rahaa ei ole, eikä rahaa näytä olevan tulossa.

Tämä nyt ei enää ole mikään uutinen, mutta Grosjeanin kommentit BBC:lle valoittavat aika paljon sitä kuinka epävakaalla pohjalla Lotuksen ensi kausi on:

"I don't know [if I will still be here next season] but hopefully. We can be proud of what we have done this season, being part of the team, but we will see what the future holds."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös