Formula 1 – kausi 2014

  • 331 925
  • 1 769

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Putin-kerho onkin kyllä ansaittu nimitys. Pienikin arvostelu uutislähteitä lainaten Räikköseen = ajat omaa agendaasi. Putinhan totesi juuri, että Venäjältä on kitkettävä pois nämä lännen agendaa ajavat.

Aivan samoin toimii toinenkin puoli, muistetaan mainita jokainen negatiivinen juttu Kimistä, mutta vastaavasti ne kehut yms. jätetään mainitsematta. Kimiä ei kiinnosta koskaan mikään, mutta silti tallipäälliköt/insinöörit kehuu kuinka tarkkaa palautetta mies osaa autosta antaa. Kimiä ei kiinnosta mikään, mutta siti mies puratti Lotuksen keulan palasiksi kesken harjoitusten, kun ohjaus ei ollut mieleinen.

Mutta jos Räikkösestä puhutaan niin olen aiemminkin todennut sen, että harmittavasti miehen henkiset ominaisuudet eivät vastaa nopeutta. Tiukemmalla itsekurilla Räikkönen olisi voinut voittaa 1-3 mestaruutta enemmän. Vähemmän juopottelua Mervin ja Matin yms kanssa uransa parhaassa vaiheessa olisi mahdollisesti poikinut jo yksin yhden mestaruuden lisää. Äärimmäisen lahjakas, mutta vähän karalahti.

Toivottavasti pärjää Vettelille ensi kaudella paremmin.

Kuten on jo sanottu, niin ilman epäluotettavaa McLarenia Kimillä olisi tällä hetkellä mahdollisesti kolme mestaruutta.
 

Outsider

Jäsen
Putin-kerho onkin kyllä ansaittu nimitys. Pienikin arvostelu uutislähteitä lainaten Räikköseen = ajat omaa agendaasi. Putinhan totesi juuri, että Venäjältä on kitkettävä pois nämä lännen agendaa ajavat.

Mutta jos Räikkösestä puhutaan niin olen aiemminkin todennut sen, että harmittavasti miehen henkiset ominaisuudet eivät vastaa nopeutta. Tiukemmalla itsekurilla Räikkönen olisi voinut voittaa 1-3 mestaruutta enemmän. Vähemmän juopottelua Mervin ja Matin yms kanssa uransa parhaassa vaiheessa olisi mahdollisesti poikinut jo yksin yhden mestaruuden lisää. Äärimmäisen lahjakas, mutta vähän karalahti.

Toivottavasti pärjää Vettelille ensi kaudella paremmin.

Luulisi että jääkiekkopuolelta, missä olet ollut jonkinlainen asiakirjoittaja, tämän kaltainen toiminta olisi sinulle tuttua. Joukko kyläseurojen kannattajia ja tietty osa mediasta oikein odottaa vesi kielellä, että saadaan kirjoittaa Jokereista jotain negatiivista edes kerran puolessa vuodessa samalla kun positiivista tekemistä ei noteerata millään tavalla. Sen takia en ole uskonut, että olet täällä vain trollaamassa, mutta pakko kai se on lopulta myöntää, että olin väärässä.

En nimittäin mitenkään jaksa uskoa, että et ymmärrä sitä miten kymmenen vuotta on formulakuskin uralla ikuisuus. Sillä että kuvittelee Mersun koneiden hajonneen, koska Kimi ryyppäsi niin paljon, on siis kovin vähän tekemistä nykyhetken kanssa. Silti jaksat toistaa samaa laulua aina uudestaan ja uudestaan, mutta samalla jätät noteeraamatta kaiken sen miten Kimin osaamista ja motivaatiota kehutaan jatkuvasti Ferrarin ja muiden kuljettajienkin toimesta. En myöskään usko, että et tajua miten suurin osa sinulle kirjoitetuista vastauksista ei kiistä Kimin tehneen virheitä, vaan keskittyy sinun Putinmaiseen tyyliisi käsitellä asioita. Välillä toki voi löytyä joku pohjoiskorea jakamaan "mielipiteesi" siitä miten koko paha maailma on väärässä kaiken suhteen, mutta joo, eiköhän tämä nyt riitä tästä taas tällä erää.



Menisi ehkä paremmin 2015-otsikon alle, mutta olisi kiva kuulla yleisesti näkemyksiä siitä, miksi Ferrari antoi autonkehittäjien kiistattomalle kuninkaalle Fernandolle potkut juuri tässä vaiheessa, kun kiinniotettavaa olisi ensi kaudelle paljon ja isoja muutoksia pitäisi tehdä? Varsinkin kun pitivät Räikkösen, jonka korvaajaksi ja suureksi messiaaksi Alonso hankittiin. Onko uusiutunut johto oikeasti näin pihalla, että eivät ymmärrä mitään F1-maailmasta? Siitähän oli heti juttua esim. Mattiacin nimityksen jälkeen, että onko hänellä riittävästi osaamista ja kokemusta kyseiseen hommaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuten on jo sanottu, niin ilman epäluotettavaa McLarenia Kimillä olisi tällä hetkellä mahdollisesti kolme mestaruutta.

Kaikki eivät ehkä muista 2000-luvun alkua ja Kimin tuloa McLarenille joten totean vain, että muuan Schumi vei parempana kuljettajana mestaruuden kaudella 2003. Seuraavana kautena 2004 jälleen Schumi ja sitten Alonso 2005. Se mitä itse olen seurannut niin en näe Räikköstä lainkaan niin osattomaksi MM-tittelin häviämiseen kuin moni muu.

***

Sanotaan nyt tämäkin vielä kerran kun Larppa tuo ehti kirjoittamaan. Tällä palstalla on vähän F1-asiantuntemusta ja puuttuva osuus on korvattu Kimi-fanittamisella ja Alonson väheksymisellä. Osa näkee Alonson pilanneen Kimin auton jne jne. Koska muut hoitivat vielä kesällä nämä Kimi on paras ja syytön -jutut, otin tarkoituksella sen toisen näkökulman. Kimi ei ole paras eikä syytön. Tämä näkökulma on aivan tarkoituksella valittu tavallaan vähän tasapainottamaan sitä toista puolta.

Sinänsä on hauskaa että vaikka olen monta, monta kertaa todennut Räikkösen olevan huippukuski kaikista F1-kuskeista, mutta kärsivän muista ongelmista kuten juopottelu, tämä saa joka kerta usean nimimerkin kiirehtimään siilipuolustusasemiin.

Mutta. Myönnän ehdottomasti toivoneeni että kun hiukan Räikköstä tölväisee, jostain ilmestyy aina 2-5 KR-faniosaston edustajaa kilpeä kiillottamaan. Kyllä se tuo viihdettä mm. erilaisten matemaattisten kaavojen pakertamisen ohessa!
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Menisi ehkä paremmin 2015-otsikon alle, mutta olisi kiva kuulla yleisesti näkemyksiä siitä, miksi Ferrari antoi autonkehittäjien kiistattomalle kuninkaalle Fernandolle potkut juuri tässä vaiheessa, kun kiinniotettavaa olisi ensi kaudelle paljon ja isoja muutoksia pitäisi tehdä? Varsinkin kun pitivät Räikkösen, jonka korvaajaksi ja suureksi messiaaksi Alonso hankittiin. Onko uusiutunut johto oikeasti näin pihalla, että eivät ymmärrä mitään F1-maailmasta? Siitähän oli heti juttua esim. Mattiacin nimityksen jälkeen, että onko hänellä riittävästi osaamista ja kokemusta kyseiseen hommaan.

Ferrarihan potki pitkälti tämän ja viime kauden autosta vastanneet johtajat ulos. Syystä. Alonson lähtöön liittyy ennen kaikkea raha. Hän saa tulevalta työnantajaltaan huhujen mukaan selvästi enemmän kuin Ferrarilla. Kun on vuosia Alonsoa seurannut niin täysi sikahan hän on. Mutta taitava, ehdottomasti. Alonso olisi voinut halutessaan jäädä Ferrarille varsinkin jos Santander olisi niin halunnut. Mutta kun ei halunnut. Ferrarin uusi johto haluaa myös lähteä ilman samoja virheitä kuin tähän asti ja Alonso on yksi jota voi syystäkin osoitella sormella. Kuskivalinnat (huippukuskien osalta) ovat kuitenkin ison rahan politiikkaa ja harvoin jos koskaan niissä on kaikki asiat pöydällä julkisuudessa. Henkoilökohtaisesti pidän Räikköstä tässä yhteydessä parempana autonkehittäjänä kuin Alonsoa, koska Kimillä ei ole takanaan samanlaista epäonnistunutta historiaa (kuin Alonsolla) Ferrarilla. Ja myös Räikkösen sopimuksen purku olisi ollut erittäin kallis.

Katsellaan nyt jo tulevaa kautta 2015. Jos Räikkönen lyö ensi kaudella Vettelin, se on jo pieni parannus. Pieni siksi, että Räikkönen on ollut kehittämässä 2015 autoa ja se sopii todennäköisesti hänelle vähintäänkin tätä kautta paremmin. Ja mahdollisesti paremmin kuin Vettelille. Silti oma arvio tässä vaiheessa on se, että aika tasan lähtevät tulevaan kauteen eli pisteodotus prosenteissa on lähellä 50-50.

Itse kirjoitan jatkossa F1 2015 ketjuun ja annan Räikkösellekin täyden mahdollisuuden. Nyt kun hänen tukijansa ja Ferrari-pestinsä (uusin) mahdollistanut suursponsori Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila on väistynyt Shellin johdosta, Räikkösenkin tilanne saattaa helpottua.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kaikki eivät ehkä muista 2000-luvun alkua ja Kimin tuloa McLarenille joten totean vain, että muuan Schumi vei parempana kuljettajana mestaruuden kaudella 2003. Seuraavana kautena 2004 jälleen Schumi ja sitten Alonso 2005. Se mitä itse olen seurannut niin en näe Räikköstä lainkaan niin osattomaksi MM-tittelin häviämiseen kuin moni muu.

Toki Schumi ansaitsi mestaruuden.

05 kauden mestaruus meni vain ja ainoastaan epäluotettavan auton piikkiin. Tuosta on edes turha keskustella. Kimi keskeytti kahdesti, kummallakin kerralla hän johti kilpailua. Euroopassa kävi tämä legendaarinen, jossa ripustukset pettivät viimeisellä kierroksella, ja Räikkönen oli maalissa 11. Johti muuten tuotakin kilpailua ennen keskeytystään. Monzan aika-ajoissa paalulle, mutta McLarenin moottori piti vaihtaa, ja paalupaikka vaihtui lähtöruuduksi 11. Kaikki kolme vituiksi mennyttä kisaa voitti muuten Alonso. Kauden lopussa voitot Alonso vs Kimi 7-7.

Eli mikä on Räikkösen osuus tuon kauden häviämiseen?

Ja Alonso oli kauden lopussa ansaitusti mestari. Moottoriurheilussa konerikot ja keskeytykset kuuluvat lajiin, mutta kuskin piikkiin tuota kautta ei saa.

Sanotaan nyt tämäkin vielä kerran kun Larppa tuo ehti kirjoittamaan. Tällä palstalla on vähän F1-asiantuntemusta ja puuttuva osuus on korvattu Kimi-fanittamisella ja Alonson väheksymisellä. Osa näkee Alonson pilanneen Kimin auton jne jne. Koska muut hoitivat vielä kesällä nämä Kimi on paras ja syytön -jutut, otin tarkoituksella sen toisen näkökulman. Kimi ei ole paras eikä syytön. Tämä näkökulma on aivan tarkoituksella valittu tavallaan vähän tasapainottamaan sitä toista puolta.

Sinänsä on hauskaa että vaikka olen monta, monta kertaa todennut Räikkösen olevan huippukuski kaikista F1-kuskeista, mutta kärsivän muista ongelmista kuten juopottelu, tämä saa joka kerta usean nimimerkin kiirehtimään siilipuolustusasemiin.

Mutta. Myönnän ehdottomasti toivoneeni että kun hiukan Räikköstä tölväisee, jostain ilmestyy aina 2-5 KR-faniosaston edustajaa kilpeä kiillottamaan. Kyllä se tuo viihdettä mm. erilaisten matemaattisten kaavojen pakertamisen ohessa!

En kyllä näe sinunkaan tuovan minkäänlaista asiantuntemusta tähän ketjuun.

Sinun kirjoissasi olen varmaan Räikkös FC:n puheenjohtaja, mutta olen tälläkin kaudella antanut Kimille paskaa, ja ihan ansaitusti.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Juuri kuultu huhu Skyn F1 lähetyksestä. Ross Brawn + Ferrari, 2015 alkaen.

E: Täsmennystä vielä sen verran, että Mattiacci siirtyisi muihin puuhiin ja Brawn tulisi tallipäälliköksi. Jaa-a, hullumpaakin on tuossa tallissa nähty.
 

Outsider

Jäsen
Ferrarihan potki pitkälti tämän ja viime kauden autosta vastanneet johtajat ulos. Syystä. Alonson lähtöön liittyy ennen kaikkea raha. Hän saa tulevalta työnantajaltaan huhujen mukaan selvästi enemmän kuin Ferrarilla. Kun on vuosia Alonsoa seurannut niin täysi sikahan hän on. Mutta taitava, ehdottomasti. Alonso olisi voinut halutessaan jäädä Ferrarille varsinkin jos Santander olisi niin halunnut. Mutta kun ei halunnut. Ferrarin uusi johto haluaa myös lähteä ilman samoja virheitä kuin tähän asti ja Alonso on yksi jota voi syystäkin osoitella sormella. Kuskivalinnat (huippukuskien osalta) ovat kuitenkin ison rahan politiikkaa ja harvoin jos koskaan niissä on kaikki asiat pöydällä julkisuudessa. Henkoilökohtaisesti pidän Räikköstä tässä yhteydessä parempana autonkehittäjänä kuin Alonsoa, koska Kimillä ei ole takanaan samanlaista epäonnistunutta historiaa (kuin Alonsolla) Ferrarilla. Ja myös Räikkösen sopimuksen purku olisi ollut erittäin kallis.

Onpas erilaista tekstiä aiempaan verrattuna. Yllätyin siitä miten on mahdollista, että vaikka Kimiä ei kiinnosta mikään muu kuin ryyppääminen kisaviikonloppujen välillä ja samalla Alonso tekee kaikkensa kehittääkseen autoa jatkuvasti, Kimi onkin yhtäkkiä parempi auton kehittäjä tähän paikkaan ja Alonso epäonnistunut. Kaikenlaista.

Ferrarillahan tosiaan oli Alonson kanssa sopimus ensi kaudestakin, mutta jostain syystä Vettelin sopimus tuli julkisuuteen jo aikoja sitten, kun taas Alonso on väläytellyt jopa mahdollista välivuotta. Eiköhän hänellekin joku tallipaikka kuitenkin löydy, mutta tuohon peilaten voisi ajatella, että ihan kaikki ei nyt tainnut olla pelkästään Fernandon itsensä päätettävissä.


Prkl, vähän meni taas Hamiltonilta soheltamiseksi tiukassa paikassa, mutta ihan ei Williamsien vauhti riittänyt. Nicolta hieno ajo. Huomenna samaan malliin ekana maaliin ja sitten toivomaan, että toisena on joku muu kuin tallikaveri.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Prkl, vähän meni taas Hamiltonilta soheltamiseksi tiukassa paikassa, mutta ihan ei Williamsien vauhti riittänyt. Nicolta hieno ajo. Huomenna samaan malliin ekana maaliin ja sitten toivomaan, että toisena on joku muu kuin tallikaveri.

Hamilton osaa toisaalta venyä silloin kun se palkitaan pisteillä. Rosbergilta todella hieno ajo, samoin Bottakselta. Hieno kisa tulee ja uskon, että Hamilton ei ota liikoja riskejä vaan pyrkii lähinnä turvaamaan kakkostilansa. Toki jos mahdollista, voitto sopisi vielä paremmin. Mutta sen eteen normaalia vähemmän riskiä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hamiltonilta toisaalta ihan järkevääkin jäädä kakkosruutuun, toisella sijalla ajellessa riski siitä että huonompi-Rosberg ajaa epätoivoissaan kylkeen on minimoitu.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monzan aika-ajoissa paalulle, mutta McLarenin moottori piti vaihtaa, ja paalupaikka vaihtui lähtöruuduksi 11.

Toki oli vielä Silverstonen ja Magny-Coursin aika-ajot joissa Kimi sai 10 lähtöruudun rangaistukset myös moottorinvaihdosta. SItten oli tosiaan tuo Monzan lähtöruuturangaistus. Imola ja Hockenheim kärjestä. Nurburgring oli sitten Kimin virhe, kun jarrutti renkaaseen flatspotin. Toki renkaan olisi saanut vaihtaa ja Kimi olisi sijoittunut vaihdon jälkeen luultavasti kolmanneksi. Eli siinä tiimi ja Kimi kyllä söhläsi pisteitä pois.

Olihan sillä Alonsollakin jotain teknisiä vikoja/omia mokia kyseisellä kaudella. Ainakin Montrealissa ja Hungaroringillä En kyllä kuollaksenikaan muista mitä noissa Fernandolle tapahtui.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Hamiltonille ansaittu mestaruus. Kisa totaalisessa Lewisin hallussa alusta loppuun. Nico "nukuin hyvin" Rosberg suli jo lähdössä totaalisesti, ja teknikkavika vielä päälle. Ei kyllä olisi haastanut Lewisia tänään, vaikka auto olisikin kestänyt.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Säälittävää Mersu, eivät sitten pystyneet tarjoamaan Nicolle edes viimeiseen kisaan kalustoa jolla olisi voinut taistella mestaruudesta. Ilmeisesti Mersulla tiedettiin Hamiltonin hermojen olevan paperia joten ei uskallettu mennä tilanteeseen jossa Nico voisi yrittää kikkailla niin että Hämis olisi voinut jäädä Massan tai Bottaksen taakse ja rikottiin Nicon auto varmuudeksi. Surkea suoritus Mersulta ja se mitä spekuloitiin tekniikasta sitten toteutui, harmittavasti Nicon kohdalla. Nico osoitti ammattimaisuutensa ongelmien edessä ja ei valittanut tai haukkunut tallia vaikka varmasti vitutti kun tekniikka petti. Jos sama ongelma olisi nähty Lewiksellä niin itkusta ei olisi tullut loppua.

Kausi ohi, mestaruustaiston kannalta paljon parempi kuin edellinen jossa Vettel oli ihan liian ylivoimainen nyt sentään nähtiin tiukka kaksintaisto. Kauden suomalaisnimi oli Bottas. Kimin kausi oli surkea eikä auto tai mies ollut oikein missään vaiheessa iskussa. Toivotaan parempaa ensi kaudella.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tosin eiköhän peli ollut selvä jo siinä vaiheessa kun Nicon kupoli hajosi lähdössä, ehjälläkään autolla ei olisi mestaruutta sen jälkeen saanut. Lisäksi positiivista oli se ettei Bernien pelle-idea vienyt kauden nopeimmalta kuskilta mestaruutta koska öljysheikeille piti saada kisaansa enemmän draamaa kuin viime kausille.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Näin Hamilton kruunattiin F1-mestariksi ja täysin ansaitusti. Rosbergin kohtalo tietysti harmillinen, mutta oli miehellä paikkansa saada lukko-ote Kinkusta. Kaikista tärkein seikka oli kuitenkin se, että Bernie-sedän täysi vitsi-idea tuplapisteistä ei ratkaissut mestaruutta vaan sen voitti täysin oikea kuski.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tai sitten Nicon lähdön heikkous oli sekin lähtöisin starttiautomatiikan ongelmista kun siellä autossa ilmeisesti oli enemmän sähköisiä vikoja niin ei yllättäisi ettei lähdössäkään auto toiminut niin kuin pitäisi.

Nico taisi viedä valtaosan aika-ajoista nimiinsä joten taisi olla kauden nopein kuljettaja, valitettavasti vain Mersu ei pystynyt tarjoamaan Rosbergille nopeutta vastaavaa kalustoa kun ratkaistiin maailmanmestaruus.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nico taisi viedä valtaosan aika-ajoista nimiinsä joten taisi olla kauden nopein kuljettaja, valitettavasti vain Mersu ei pystynyt tarjoamaan Rosbergille nopeutta vastaavaa kalustoa kun ratkaistiin maailmanmestaruus.

Rosberg ei tainnut kauden aikana esimerkiksi tehdä sellaista temppua kertaakaan että olisi saanut Hamiltonilta ohittamalla sijoituksen ja pitänyt sen? Toisinpäin taisi käydä aika monta kertaa.

E: Ja lisäksi mikäli Rosberg ei olisi ottanut Monacon paalua Schumin opettamalla sikailulla, olisivat paalut 8-8.
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nico taisi viedä valtaosan aika-ajoista nimiinsä joten taisi olla kauden nopein kuljettaja, valitettavasti vain Mersu ei pystynyt tarjoamaan Rosbergille nopeutta vastaavaa kalustoa kun ratkaistiin maailmanmestaruus.
Molemmilla oli 3 pisteetöntä kisaa kauden aikana. Voitot 11-5 Lewikselle, joten ei mitään epäselvyyttä paremmasta kuljettajasta. Hienoa, että mestaruus meni oikeasti paremmalle kuljettajalle, eikä Bernien vitsi-idealla ollut mitään merkitystä.

Onnittelut Hamiltonille hienosta kaudesta ja ansaitusta mestaruudesta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
flintstone: miksi saksalainen automerkki tekisi tahallaan hallaa saksalaiselle kuskille, että saa brittikuskin MM-kullan varmistettua?

Autoteollisuuden brandit ovat isoja asioita, eikä yksikään tekninen murhe tai keskeytys palvele mitenkään minkään merkin automyyntiä.

Kuten yllä mainitaan, osakilpailuvoitot menivät 11-5 uudelle mestarille, joten parempi voitti.
 

chaosti

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
E: Ja lisäksi mikäli Rosberg ei olisi ottanut Monacon paalua Schumin opettamalla sikailulla, olisivat paalut 8-8.

Siis tä? Hamiltonilla oli kauden päättyessä 7 paalupaikkaa ja Rosbergilla 11. Jos Monaco olisi mennyt Hammylle niin paalupaikat olisivat edelleen Rosbergin eduksi 10-8. Tällä kaudella ajettiin 19 kilpailua ja ainoa tämän kaksikon ulkopuolelle menneen paalun nappasi Massa Itävallassa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse en laske kuljettajien väliseen paremmuuteen kuin korkeintaan plussalla sijoituksia aika-ajoissa. Sen sijaan lasken trendin sijoituksesta aika-ajoissa sijoitukseen GP:ssä. Rosbergin osalta se on selvästi heikompi kuin Hamiltonin. Lisäksi lasken kuljettajien keskinäiset taistelut olosuhteissa jotka eivät suosi kumpaakaan. Tässä laskutavassa Hamilton löi Rosbergin 5-1. Se voi olla myös 6-1 riippuen siitä, miten olosuhteita arvioidaan. Jos oikein veistä kääntäisi, Hamiltonin epäonni tietyissä kisoissa piti taistelun tasaisena ja mahdollisti sen, että Rosberg ei ollut aivan ulkona mestaruustaistosta kauden viimeisessä osakilpailussa. Se olikin sitten hyvin kuvaava koko kaudelle kun Hamilton ryösti johdon Rosbergilta kuin leikiten. Jälkimmäisellä ei olisi ollut sen jälkeen pelkästään ajamalla mitään mahdollisuuksia Hamiltonin voittamiseen. Joten nicottelut sikseen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kimin surkean kauden kruunasi jääminen sijalle 12 MM-pisteissä. Kun tallikaveri Alonso oli kuudes keräten liki kolme kertaa enemmän pinnoja, niin olihan tämä kausi nyt ihan täyttä kuraa Kimiltä. Taitaa olla niin, että Räikkönen oli koko F!-sirkuksessa se kuski, joka pahiten otti takaluukkuun tallikaveriltaan. Kenkäähän tuo ajoesitysten perusteella oli ansainnut, mutta näin suomalaisnäkövinkkelistä saa onneksi uuden mahdollisuuden.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kimin surkean kauden kruunasi jääminen sijalle 12 MM-pisteissä. Kun tallikaveri Alonso oli kuudes keräten liki kolme kertaa enemmän pinnoja, niin olihan tämä kausi nyt ihan täyttä kuraa Kimiltä. Taitaa olla niin, että Räikkönen oli koko F!-sirkuksessa se kuski, joka pahiten otti takaluukkuun tallikaveriltaan. Kenkäähän tuo ajoesitysten perusteella oli ansainnut, mutta näin suomalaisnäkövinkkelistä saa onneksi uuden mahdollisuuden.

Aikalailla näin. Aika-ajot menivät Alonsolle 16-3, kisat 17-2. Alonso sai myös kaksi palkintopallisijaa, paras sijoitus 2. Räikkösen paras sijoitus oli 4. Spassa. Kokonaisuutena siis Kimi alistettiin melkein niin pahasti kuin vain tallikaveri voi toisen alistaa.
 

Ralph

Jäsen
Sergio Perez sijoittui lopulta sijalle kymmenen yhteispisteissä ja voitti Kevin Magnussenin. Saman Magnussenin, joka tuli täksi kaudeksi Perezin tilalle McLarenille, koska Perezin taso ei ollut riittävä. Se taso ei ollut Perezistä kiinni, vaan McLarenin autosta. Nyt sitten Perez "joutui" huonompaan Force Indiaan ja voitti "huipputalli" McLarenin Magnussenin.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sergio Perez sijoittui lopulta sijalle kymmenen yhteispisteissä ja voitti Kevin Magnussenin. Saman Magnussenin, joka tuli täksi kaudeksi Perezin tilalle McLarenille, koska Perezin taso ei ollut riittävä. Se taso ei ollut Perezistä kiinni, vaan McLarenin autosta. Nyt sitten Perez "joutui" huonompaan Force Indiaan ja voitti "huipputalli" McLarenin Magnussenin.

Toki ehkä näissä vertailuissa kannattaisi ottaa huomioon kuskien urat. Perez on kuitenkin ollut useamman kauden ykkösissä, kun taas Magnussen ajoi tulokaskauttaan. Ja no ilman idioottimaista tuplapistesääntöä Perez olisi jäänyt Magnussenin taakse..

McLarenin kuskitilanne ensi kaudelle on kyllä mielenkiintoinen. Alonso nyt on varmasti toisessa autossa, mutta toisesta paikasta kamppailevat Button, Magnussen sekä muutamat huhutut kuskit (mm. Carlos Sainz jr. ja Stoffel Vandoorne). Button näytti loppukaudesta todellisen tasonsa olemalla TOP5:ssä neljästi viimeisessä viidessä kisassa, mutta JB:n elekieli tosin kertoi viikonlopun aikaan vahvasti siitä, että F1-ura päättyi hyvistä tuloksista huolimatta Abu Dhabissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös