Formula 1 – kausi 2013

  • 587 762
  • 1 881

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Itse taas mieluusti näkisin 24-26 autoa rivissä ja mieluiten näkisin sen sitä kautta, että tiimeillä olisi kolme autoa rivissä. Esimerkiksi näin:

Eli ulos jäisivät Marussia, Caterham ja ToroRosso. Ja talousongelmaiset Sauber ja Lotus voisivat vaikka yhdistää voimansa ja tuplata talousongelmat.

Ehdottomasti hyvä juttu olisi tuo, mutta niin kauan kuin mennään kahdella autolla, niin sama onko rivissä 22 vai 20 autoa ja jos kahden auton poistamalla saa esim. Caterhamin pois tientukkona, niin hyvä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sen verran kiinnostaa F1 tänä viikonloppuna, että täytyypä kääntää kanava kohtapuolin formuloille, kun Austinissa ruvetaan ajamaan. Muistin virkistämiseksi tämän viikon ohjelma

PE 17.00: 1. harjoitukset
PE 21.00: 2. harjoitukset
LA 17.00: 3. harjoitukset
LA 20.00: Aika-ajo
SU 21:00: Kilpailu
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
sen takia, koska urheiluun kuuluu kilpaileminen ja menestyminen. Caterhamilla ei pysty kumpaankaan. Ei tule minkäänlaista kilpailutilannetta, jos vain kiertää rataa muiden perässä ja harva urheilija haluaa aina olla huono. Jos ei voi menestyä tuossa luokassa niin pitää valita luokka, jossa voi pärjätä. Kenties siinä voi ansaitakin hyvin. Sergio Perez sanoi haastattelussa eilen mielestäni oikein eli mikä tahansa istuin ei kelpaa, vaan pitää saada hyvä tai sitten pitää katsoa muita vaihtoehtoja.

Kovalaisella ei ole mitään kunnianhimoa, vaan taitaa olla vain mukavuudenhaluinen kundi, jolle on helpompaa tollainen tilanne, missä ei ole mitään menestymispaineita. Kun auto on huono niin kukaan ei hengitä niskaan ja vaadi tuloksia.

ATP Tour tässä yhteydessä huutonaurua.

Kukaan ei tiedä voimasuhteista mitään ensikautta ajatellen, joten mitään syytä ei ole tällähetkellä jättää Caterhamilta paikkaa ottamatta mikäli sieltä sen saa. Voittaja-autoa tuskin siitä tulee, mutta mutasarjasta on mahdollista nousta.

Miten perustelet ettei Kovalaisella olisi mitään kunnianhimoa? Eikös helpompi ratkaisu olisi ollut yrittää päästä alempiin sarjoihin kilpailemaan?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kovalaisella vakuuttava aloitus Lotuksella. Vaikka harjoitukset on harjoituksia. Niin Q3 pitäisi olla minimitavoite ja 4.-6. maksimisuorituksella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovalaisella vakuuttava aloitus Lotuksella. Vaikka harjoitukset on harjoituksia. Niin Q3 pitäisi olla minimitavoite ja 4.-6. maksimisuorituksella.

Ihan hyviähän näyttöjä antoi, ei tullut niin tarkkaan katsottua oliko kieroksissa pahoja heittelyjä kun tuli vain osa lähetyksestä katsottua, mutta ei ainakaan jalkoihin näytä jäävän. Ekoissa harkoissa jäätiin vain vähän tallikaverista ja toisessa sessiossa jopa voitettiin, saa nähdä pitääkö lotuksen keksiä jotain ettei heikki oli lian nopea :)
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan hyviähän näyttöjä antoi, ei tullut niin tarkkaan katsottua oliko kieroksissa pahoja heittelyjä kun tuli vain osa lähetyksestä katsottua, mutta ei ainakaan jalkoihin näytä jäävän. Ekoissa harkoissa jäätiin vain vähän tallikaverista ja toisessa sessiossa jopa voitettiin, saa nähdä pitääkö lotuksen keksiä jotain ettei heikki oli lian nopea :)

Kierrosajat olivat todella tasaisia joten hyvältä näyttää.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Mahtaakohan Grosjeania ottaa pattiin kun toinen finski tulee jo pyyhkimään hänellä lattiaa ;)

No joo, hauska kyllä nähdä miten Heikki saa auton kulkemaan kisassa. Veikkaan kyllä tosissani että Grosjeania voi hieman ketuttaa jos Heikki päihittäisi hänet kisassa. Ainakin varmasti extra näytönhaluja hänellä on uuden kuskin tullessa mukaan. Eihän sille nyt voi hävitä.

Toivotaan että Lotukset saa ajaa puhtaan kisan ilman ongelmia ja nähtäisiin hyvää kisailua.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
No joo, hauska kyllä nähdä miten Heikki saa auton kulkemaan kisassa. Veikkaan kyllä tosissani että Grosjeania voi hieman ketuttaa jos Heikki päihittäisi hänet kisassa. Ainakin varmasti extra näytönhaluja hänellä on uuden kuskin tullessa mukaan. Eihän sille nyt voi hävitä.

Kovalaista yhtään väheksymättä, niin jos hän ajamalla pesee Grosjeanin jäljellä olevissa kisoissa, niin Crashjeanin maineen kannalta tuo olisi tuhoisin mahdollinen liike ja veikkaan että Lotuksella rakennetaan kilpailutaktiikatkin niin ettei noin pääse tapahtumaan. Kovalaisen etuna tosin on se että hän on henkisesti paljon muita kärkikuskeja "tuoreempi" koska ei ole testikuljettajana joutunut olemaan niin fyysisesti ja henkisesti raskaassa kilpailumyllyssä kuin muut.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lotus jatkaa Grosjeanin kanssa joka tapauksessa ensi kaudella, ei heitä haittaa jos Heikki on nopeampi. Mut tuskinpa on...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kolmannet harjoitukset ajettu. Red Bullit kärjessä, Joskin Hamilton hengittää aika lähellä. Hulk hienosti neljäs. Grosjean viides. Heikki 13. 0.5 Grosjeania hitaampi.
Bottas 9.

Paljon oli ruuhkaa lopussa kun ajettiin mediumeilla, joten saattaa olla ruuhkasta kärsineitä kuskeja. Itse seurasin vain live timingistä. Ferrarit aika kaukana ja Kovalaisen tehtävä on olla punaisten edellä. Sanoisin että Q3:n ihan hyvät mahdollisuudet, mutta en yllättyisi ruudusta 11.-13. välillä. Sitä huonompi olisi jo heikko suoritus.

Tosiaan lopussa Heikki ajoi kahdeksan kierroksen stintin joten ihan AA simulaatiosta ei liennyt kyse kuitenkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovalaista yhtään väheksymättä, niin jos hän ajamalla pesee Grosjeanin jäljellä olevissa kisoissa, niin Crashjeanin maineen kannalta tuo olisi tuhoisin mahdollinen liike ja veikkaan että Lotuksella rakennetaan kilpailutaktiikatkin niin ettei noin pääse tapahtumaan.

Tuntuisi aika aivottomalta idealta ottaen huomioon että Kovalainen palkattiin Valsecchin sijasta juuri sen takia että talli pyrkii vielä tosissaan haastamaan Ferraria tallikamppailussa. Jos talli haluaisi varmistaa että tallikaveri ei haasta Grosjeania niin eikö silloin olisi kannattanut juuri ottaa joku Valsecchi tms. kokematon kuljettaja?

Muutenkin tuo Grosjeanin paikka Lotuksella ei ole välttämättä ihan 100% varma johtuen tuosta tallin todella heikosta taloudellisesta tilanteesta. Koska tuo Quantum-diili ilmeisesti osoittautui vedätykseksi, ja tallin taloudellinen tilanne on edelleen todella heikko, niin ilmeisesti he ovat pakotettuja ottamaan toiseksi kuljettajaksi Hülkenbergin sijasta Maldonadon. Ja tämä joidenkin huhujen mukaan saattaisi tarkoittaa sitä että Grosjean joutuu lähtemään koska Grosjeania tukeva öljy-yhtiö Total ja Maldonadoa tukeva öljy-yhtiö PDVSA eivät välttämättä mahtuisi samaan talliin. Ilmeisesti tuo Maldonadon mukana tuleva rahapotti olisi sitten niin merkittävä että jopa tallin kultapoika joutuisi väistymään huolimatta Totalin tuesta, vahvoista kytköksistä tallin omistajaportaaseen, ja parantuneista suorituksista tällä kaudella.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos Kovalainen onnistuu näissä parissa kisassa, niin mistä sitä tietää vaikka avautui saumat Lotuksen kuskiksi ensi kaudelle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos Kovalainen onnistuu näissä parissa kisassa, niin mistä sitä tietää vaikka avautui saumat Lotuksen kuskiksi ensi kaudelle.

Tuskin. Ainakaan jos Lotus ei onnistu löytämään isoa tukijaa. Tuo Quantum-diili kun meni puihin niin taitavat olla pakotettuja ottamaan molempiin autohin rahaa tuovan kuljettajan. Ja taitaa olla käytännössä aika vaikea päästä muihinkaan keskikastin talleihin ilman sponsoritukea, koska sekä Force Indialla että Sauberilla on pahoja taloudellisia vaikeuksia, joten käytännössä Kovalaisen ainoa realistinen mahdollisuus on Caterham. Mutta jos näistä kahdesta kisasta tulee menestystä ja onnistumisia, niin toki se saattaa mahdollistaa että tulevaisuudessa Kovalaisen nimi pysyisi näiden vähän parempienkin tallien kuljettajasuunnitelmissa mukana. Ensi kautta ajatellen luulen kuitenkin että Kovalaisen ainoa mahdollisuus on Caterham.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo, no tuo on kyllä valitettavasti totta. Enpä ajatellut tarpeeksi pitkälle asiaa.

Uskon kyllä, että Kovalaisella voisi olla annettavaa lajille, mutta ei tietysti ole kuski joka toisi merkittäviä sponsseja ja riittävän hyvä mediapersoonakaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta kuten kirjoittelin tuonne ensi kauden F1-ketjuun, niin välttämättä se Caterham-diilikään ei ihan katastrofi olisi (no ainakin se olisi parempi kuin pelkkä testidiili tai työttömyys) koska tallin taloudellinen tilanne on käsittääkseni parempi kuin näillä keskikastin tiimeillä, ja siellä on tulosten paikallaan polkemisesta tai jopa taantumisesta huolimatta pyritty koko ajan kehittämään tallin toimintaa, teknistä henkilökuntaa ja tehdastiloja.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Jos ensi kautta Maldonadolle tulee? Tuolla asenteella saattaa rahoista huolimatta vaikeutua paikan saaminen.

Red Bull 0.7s. muita edellä.

Heikki 8. ja Valtteri 9.

Todella hyvä aika-ajo kummaltakin. Ei tämä aika-ajo ainakaan haitannut Kovalaisen mahdollisuuksia ensikauden kuljettajan paikkaa ajatellen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei huono suoritus Kovalaiselta, itse asiassa paljon parempi kuin mitä odotin. Ei kisakokemusta tältä kaudelta, on ollut vaan muutaman kerran F1-auton ratissa yleensäkin, outo auto ja hyvin nopealla aikataululla mukaan, niin kympin sakkiin suoriutumista voi pitää kyllä onnistumisena. Ei ole viime vuosina nämä pikahälytyksellä mukaan tulleet tuuraajat oikein onnistuneet kun testirajoitukset pakottavat kuljettajat mukaan hyvin vähällä ajokokemuksella, joten kyllä sekä Heikki että Lotus voivat olla erittäin tyytyväisiä. Varsinkin kun Kovalainen joutui kuulemma ajamaan Q3:n vielä kokonaan ilman KERSiä.

Mutta todellinen yllättäjä oli Bottas. Todella vahvaa suorittamista kahdella ensimmäisellä osiolla, ja hyvällä asenteella lähti yrittämään ihan selkeästi kärkipaikkoja Q3:ssakin. Harmi että meni ehkä vähän yliyrittämisen puolelle ja ruutu jäi vähän huonommaksi kuin mitä olisi voinut vielä Q2:n jälkeen odottaa. Mutta kun katsoo mistä päin ruudukkoa Maldonado löytyy, ja miten vaikea Williamsin koko kausi on ollut, niin olihan tuo ihan huippusuoritus. Toivottavasti vaan tällä kertaa Bottas onnistuisi myös startissa, ettei heti tulisi monta pykälää turpaan ensimmäisellä kierroksella.

Maldonadoa näytti kyllä närästävän ihan oikeasti kun tallikaveri painaa kärjessä ja itse on häntäpäässä. Todella happamia kommentteja tuli tallin toiminnasta (itsehän hän ei ole koskaan syyllinen mihinkään...) ja noiden "eipä paljon enää kiinnosta" -kommenttien jälkeen melkein voisi Sir Frank miettiä että voisiko Maldonadon heittää syrjään kokonaan ja ottaa Brasilian kisaan mukaan motivoituneemman ja paremmalla asenteella varustetun miehen. Veikkaisin että ainakin eräs "koodinimi Rubens" lähtisi hyvin mielellään Interlagosiin ajamaan...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Katselen tuota aika-ajojen uusintalähetystä ja ei voi sanoa muuta kuin, että olipas perseilyä ohjaajalta 1. aika-ajon loppuvaiheessa. Bottas tekee 1. sektorille viimeisellä minuutilla pohjat, ei reagointia ohjaajalta. Toinen sektori, kärkivauhtia, tämän myös selostus huomaa, ohjaaja ei. Viivan yli ja kärkeen, kuva seuraa samalla radan varteen parkkeeraavaa Force Indian autoa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Kylläpä ilastutti Heikin hyvä suoritus. Ei se Heikki niin huono kuljettaja ole mitä monet ovat antaneet ymmärtää. Ei todellakaan ole helppo paikka hypätä kisatauon jälkeen auton rattiin, kysykää vaikka Badoerilta tai Schumacherilta. Toki näillä tauko oli pidempi, mutta silti. Suomalaiset Kovalainen ja Räikkönen ovat taas osoittaneet, ettei tauot ole vieneet vauhtia mihinkään ja tästä voi olla ylpeä!

Bottas saisi vihdoin avata sen pistetilinsä! Jännitettävää kisassa siis riittää suomalaisten osalta.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
Kylläpä ilastutti Heikin hyvä suoritus. Ei se Heikki niin huono kuljettaja ole mitä monet ovat antaneet ymmärtää. Ei todellakaan ole helppo paikka hypätä kisatauon jälkeen auton rattiin, kysykää vaikka Badoerilta tai Schumacherilta. Toki näillä tauko oli pidempi, mutta silti. Suomalaiset Kovalainen ja Räikkönen ovat taas osoittaneet, ettei tauot ole vieneet vauhtia mihinkään ja tästä voi olla ylpeä!

Bottas saisi vihdoin avata sen pistetilinsä! Jännitettävää kisassa siis riittää suomalaisten osalta.

Omasta mielestäni tulossa mielenkiintoisin kisa pitkiin aikoihin, monet viimeisimmistä kisoista ovat olleet jo lähtökohtaisesti aika vaisuja mestaruuden (käytännössä) ratkettua jo aikoja sitten. Jos se Bottaskin nyt pysyisi muiden mukana kilpailussakin, vaikka auto antaakin vahvasti tasoitusta.

Ja ei se Heikki todellakaan huono kuski ole, Keken, Häkän ja Kimin myötä vaan odotukset ovat nousseet vähän liian koviksi. Jostain syystä Kovalaista pitää vaan haukkua siinä välissä kun Kimin kehumiselta ehditään...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös