Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 595
  • 1 881

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vai Ferrarille? Vaikea kyllä uskoa, mutta katsotaan.

Jos kyseinen skenaario toteutuisi ja Alonso siirtyisi Red Bullin leipiin, niin tilanne saisi äärimmäisen ironisen sävyn jos nyt Vettel vie tällä kaudella taas mestaruuden nimiinsä ja ensi kaudella Räikkönen voittaisi Ferrarilla jälleen maailmanmestaruuden!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos tuo Kimin soppari on totta, niin olisiko Alonso kuullut tästä ja sen perusteella nostamassa kytkintä tallista? Aikajanallisesti tuo olisi mahdollista koska jos Kimin soppari tehtiin Unkarin GP:n alla ja Alonso avautui sunnuntaina tallinsa toimista ja halusi Red Bullin auton. No tiedä näistä mutta aika kovalla vaihteella jauhaa huhumyllyt nyt.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huhut on huhuja mutta mielenkiintoisia johtopäätöksiä voi vetää faktoistakin, lukea rivien välistä. Eikös Räikkönen juuri ennen Unkarin GP:tä sanonut että "päätöstä jonka hän tekee joku voi pitää hölmönä".
Jos tälläinen lause on tullut Räikkösen suusta niin tuo mun mielestä kertoo kaikesta muusta kuin Red Bull sopimuksesta ja samoihin aikoihin Red Bull ajatti Ricciardoa nuorten kuljettajien testeissä. Vähän niin kuin back upiksi jos Räikkös-diili on ajautunut karille.

Hölmönä moni nimenomaan pitäisi Ferrarille siirtymistä koska fanipojille ja kaikille meille muillekin jäi aika paska maku suuhun edellisen visiitin päätöskuvioista.

Mutta mitä Hamiltonin faija siellä Maranellossa tekee? Ok, oon itsekin siellä ohikulkumatkalla käynyt mutta ajoin pikaisesti vain ferraria ja ihan vain katuversiota.

Alkaisiko kohta olla Massankin aika vaihtaa tallia, Mersulleko. Kyllä Montezemolot ja muutkin hiljalleen tajuavat että tallimestaruuteen Schumin ylivertaisuuden jälkeen tarvitaan kaksi laadukasta kuljettajaa. En yhtään ihmettelisi jos vaihdettaisiin kerralla kaksi kuljettajaa. Ja olen itse siinä leirissä että Massa on mielestäni menettänyt vauhtia sen jälkeen kun sai osuman jousesta ja kaikki Ferrarin antamat mahdollisuudet nähden aika alkaa nyt olla sopiva lähteä hakemaan uusia tuulia toisesta tallista kenties jopa ykköskuljettajana. Tosin epäilen ettei siihen ole rahkeita ainakaan 6 kärkitallissa. Rubensin jalanjäljillä vain rohkeasti kokeilemaan mitä on tarjolla.

Tämä on tyypillistä F1-sirkuksen kesälomaa kun villeimmät sopparikuviot lähtevät liikkeelle ja syystäkin koska ei ole kisoista kirjoitettavaa ja huippukuskeja on ilman sopimusta.

Suurin kysymys merkki mulle ja varmaan kuskeillekin jotka sorvaavat ensi kauden soppareita on ensi kauden säännöt ja moottorit, kuka saa paketin onnistumaan ja kuka ei. Sellainen kutina on että yhtä tasaista kautta ei tulla näkemään, turbomoottoreissa varmasti ekalla kaudella on huomattaviakin eroja tehoissa, kestävyydessä jne. Ja siihen kokonaispaketti ympärille, nyt tarvitaan moottori-insinööreiltä kovan luokan osaamista, eikä vain edelliskauden palikoiden viilaamista.

_
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Vai että Kimin paluu... Koko "uutinen" ja sopparitarjoushuhut ovat kesätauon lehdenmyynti-ankka kunnes punainen haalari on päällä.

Olisi tosin mukava että Ferrari hyppäisi taas haukuttavasta kehuttavaksi silmänräpäyksessä niin mediassa kuin täälläkin mutta en usko että Ferrari on mitään sopparia Kimille tarjonnut.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Nyt alkaa olla aika kovia huhuja liikkeellä. Itse pidän ihan mahdollisena tuota Kimin sopimusta Ferrarin kanssa. Sinällään tietenkin hauskaa, että Kimi jo kerran potkaistiin tallista ulos ja maksettiin vielä siitä aika kovaa hintaa, niin nyt sitten sama kaveri ollaan ottamassa tilalle. Hauska nähdä sitten vain se, että jos Kimi siirtyi Ferrarille, niin kumpi tekee tilaa. Massa vai Alonso? Elämme mielenkiintoisia ja tietyllä tapaa hienoja aikoja.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi antoi jo viime viikonlopulla vähän kummallisia kommentteja tulevasta sopimuksestaan. Mainitsi että se saattaa tuntua monista hölmöltä ja oudolta päätökseltä, mutta hän itse tekee omat päätökset, on ne sitten hyviä tai huonoja. Jotain tuohon suuntaan ja tuosta sai sellaisen käsityksen, että nimet olisi jo papereissa jonkun tallin kanssa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kimi antoi jo viime viikonlopulla vähän kummallisia kommentteja tulevasta sopimuksestaan. Mainitsi että se saattaa tuntua monista hölmöltä ja oudolta päätökseltä, mutta hän itse tekee omat päätökset, on ne sitten hyviä tai huonoja. Jotain tuohon suuntaan ja tuosta sai sellaisen käsityksen, että nimet olisi jo papereissa jonkun tallin kanssa.

Ja jokuaika sitten taisi sanoa, että on kolme vaihtoehtoa jolloin lopettamista pidettiin juurikin kolmantena Lotuksen ja Red Bullin lisäksi. Olisiko kuitenkin Ferrari ollut se kolmas.

En kyllä mitenkään voisi kuvitella olla nimimerkki Tifosin kanssa samassa leirissä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisihan tuo silkkaa mahtavuutta, että Räikkönen siirtyisi takaisin Ferrarille. Vielä jos tilanne tosiaan menisi niin, että siirto tapahtuisi Alonson tilalle, joka syrjäytti Kimin Santander-rahojensa kanssa.

Alonso Lotukselle vaan. Olen aivan varma, että Lotus tulee ensi kaudella olemaan tätä kautta heikompi, koska autot uudistuvat niin rajusti. Silloin money talks, joten Mäkki, Mersu, Ferrari ja Red Bull ovat neljä kärkitallia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt alkaa olla aika kovia huhuja liikkeellä. Itse pidän ihan mahdollisena tuota Kimin sopimusta Ferrarin kanssa. Sinällään tietenkin hauskaa, että Kimi jo kerran potkaistiin tallista ulos ja maksettiin vielä siitä aika kovaa hintaa, niin nyt sitten sama kaveri ollaan ottamassa tilalle. Hauska nähdä sitten vain se, että jos Kimi siirtyi Ferrarille, niin kumpi tekee tilaa. Massa vai Alonso? Elämme mielenkiintoisia ja tietyllä tapaa hienoja aikoja.

Niimpä. Ferrarihan nimenomaan halusi päästä kimistä eroon ja oli valmis maksamaan tähtitieteellisen summan että Kimi joka on tuonut talliin viimeisen kuljettajien maailmanmestaruuden ei aja heillä. Fernandon piti olla "kuningas" joka palauttaa tallin 2000 luvun alun loistoon. No onko palauttanut ? Onko ?

Massa ei ole ollut Unkarin mällinsä jälkeen kuin "turisti". Luulisi siis, että Felippe ei jatka tallissa ensi kaudella ? No jos Kimi todellakin menee Ferrarille niin mahtuuko Kimi ja Fernando samaan talliin. Fernandolla on varmaan hyvin muistissa 2007 kausi ja McLaren. Lewis jonka piti olla "apupoika" pistikin Fernandon koville ja tallin sisäisen taistelun sähellyksen kuittasi Kimi ja vei mestaruuden. Miksi sama ei toistuisi Ferrarilla jos Alonson kaverina olisi Kimi joka ei tunnetusti tykkää muusta kuin voitosta...

Mikäli Alonso menisi Red Bullille olisi hän samassa tilanteessa. Talli on jo vuosia ollut rakennettu täysin Vettelin ympärille, ja siellä olisi kanssa "sota käynnissä" jos tallissa ajaisivat Vettel ja Alonso.,,,

No katsotaan pari vko niin ollaan viisaampia mitä tapahtuu
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mitenkäs muuten Mclarenilla on tilanne ensi kauden kuskien suhteen. Onko Buttonilla sopparia joka kattaa tulevan sesongin?

Buttonilla käsittääkseni on soppari vielä vuoden ja sen jälkeen optiovuosi, mutta onhan tuota huhuttu että mies haluaisi pitää "välivuoden". Jos nyt ajat takaa sitä että Kimi menisi McLarenille ensi vuodeksi, niin en näkisi sitä kovin hyvänä vaihtoehtona, kuten jo useampaan kertaan olen todennut, McLaren ei saane kovin hyvää "palvelua" Merscedeksen taholta moottoreihin liittyen ettei liika tietoa vuoda Hondalle kun McLaren saa heiltä koneet 2015. Muutenkin McLarenilla saa tehdä Kimin vihaamia PR-töitä eniten kaikista huipputalleista.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Mitenkäs muuten Mclarenilla on tilanne ensi kauden kuskien suhteen. Onko Buttonilla sopparia joka kattaa tulevan sesongin?

Buttonilla on sopimus ensi kaudesta. Perezin kanssa tehtiin monivuotinen sopimus, jonka pituutta ei taidettu kuitenkaan tuoda julkisuuten. Molemmilla siis sopimukset ensi kaudesta.

e. hidas
 

Dängleri

Jäsen
En kyllä mitenkään voisi kuvitella olla nimimerkki Tifosin kanssa samassa leirissä.

Haha. No mutta, eihän Tifosille Räikkönen edes kelpaisi, joten saisihan sitä silti olla hänen kanssaan jatkuvasti vääntämässä, vaikka sinällään "samassa tallissa" olisikin. ;)

Katsotaanhan nyt kuitenkin ensiksi ihan rauhassa, kuka minnekin menee, vai meneekö minnekään. Näiden huhujen jälkeen olisi toki pienoinen pettymys, mikäli Kimi, Alonso, Vettel ja Hamilton pysyisi nykyisissä talleissaan.

Mikäli siirtoja tapahtuu, olisi todella mielenkiintoista tietää missä järjestyksessä soppareita on tehty - esim. jos Kimi on tehnyt sopparin Ferrarille, käynnistikö se mahdollisesti Alonson halut lähteä sieltä pois? jne.

Itse pitäisin Räikkösen kannalta parhaan vaihtoehtona juurikin Ferraria, sillä siellä on pelimerkkejä ja asiantuntemusta huomattavasti enemmän kuin Lotuksella. Se että kaksikko Alonso & Massa eivät ole saaneet juurikaan mitään aikaiseksi kertonee enemmän kuskeista ja heidän taidoistaan, kuin tallin osaamisesta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Haha. No mutta, eihän Tifosille Räikkönen edes kelpaisi, joten saisihan sitä silti olla hänen kanssaan jatkuvasti vääntämässä, vaikka sinällään "samassa tallissa" olisikin. ;)

Jos hän kelpaa kaikkitietävälle Ferrarin jumalaiselle johdolle niin hän kelpaa minullekin:) Mutta kuten sanottu, en usko että Alonso on lähdössä mihinkään vaan tämä on sitä jokavuotista sirkusta jolla median edustajat elättävät vähäosaiset jälkeläisensä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kovasti suomif1 pitää Räikkösen sopimusta Ferrarille jo varmana.

- Voin vakuuttaa, että lähde on luotettava ja syvällä asian ytimessä. Tietojeni mukaan aiheesta lisää vielä tänään / t. Pekka Franck

- Muistutus: vaikka mediana olemme vasta 2-vuotias, tekijät alalla jo vuodesta 1996. Lähteeni on tuttu vuosien ajalta / Pekka Franck

Jos vaihtoehdot ovat RB, Lotus ja Ferrari, niin plussat ja miinukset olisivat:

Lotus:
+ talli rakennettu Kimin ympärille
+ Kimi tykkää "rennosta" ilmapiiristä
+ suhteellisen kilpailukykyinen auto
- maksuvaikeuksista puhuttu
- Allison lähti, lähtikö samalla vauhti?
- budjetti muihin suuriin nähden pieni, joten riski floppikaudesta suurempi

Ferrari (verrattuna Lotukseen):
+ tallilta löytyy rahaa ja osaamista rakentaa voittaja-auto
- jos tulee Alonson pariksi, voi olla että ei saa samanlaista kohtelua

RB (verrattuna Lotukseen)
+ sarjan paras auto todennäköisesti ensi kaudellakin
+ rahaa löytyy ja kykyä kehittää autoa koko kausi
- saako samanlaista kohtelua kuin Vettel?

Itse pidän Ferraria parhaana vaihtoehtona jos Alonso lähtee, muussa tapauksessa Red Bull. Lotukselle en näe syytä jäädä, jos pääsee halutessaan isompiin talleihin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eipä tosin tuollaisen "uutissivuston" ylläpitäjän voi olettaakaan sanovan että lähteet ovat nyt mitä ovat, varsinkin kun noilla otsikoilla saa varmasti kävijöitä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lisätään tuohon listaan vielä jossain uutisessa mainittu kohta:
+ mahdollisuus ajaa ohessa rallia Fiatilla

Kubican onnettomuuden jälkeen en enää usko että rallin ajaminen on missään tallissa sallittujen harrastusten listalla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eikös Allisonin siirtyminen Ferrarille ollut jo varmistettu? Eli siltäkin kantilta olisi tuttu mies tallissa ja Allison on ihan hyviä kommentteja Kimistä laukonut, joten ei pitäisi heidän välillä olla mitään ongelmaa, pikemminkin arvostavat toisiaan.

Allison on ollut isossa vastuussa Lotuksen autosta ja varmasti puute näkyy tulevan auton suunnittelussa, mutta Lotus on silti tehnyt todella hyvä duunia resursseihin nähden ja en sulkisi heitä pois ensi vuoden kärkiautona. Enemmänkin moottorit tuovat eroja ja kun Lotus jatkaa samoilla koneilla kuin Red Bull niin sekin muuttuja on pois laskuista. Tietysti Mersu ja Ferrari voi saada etua koneiden kautta mutta voi mennä huonostikin. Aiemmin kesällä oli juttua Ferrarin moottori-insseiltä, että ovat epäileväisiä muutamista säännöistä, mm. bensamäärän raju pudottaminen tulee olemaan hankala paikka. Sanoisin, että Hondalla voi olla ihan hyvä asema kun voivat testata miten haluaa, saavat seurata sivusta ekan vuoden kehitystä ja tutkia mitkä ratkaisut ovat toimivia ja sitten tuoda ns. valmis paketti kaudelle 2015. Kauden 2014 moottorivalmistajista jos jollain menee heikosti, tai moottorista löytyy puutteita/ongelmia niin sitä on paha paikata kauden aikana ilman sanktioita kun koneet ovat sinetöityjä ja määrä rajattu. Lisäksi Hondalla on jatkuvaa kokemusta vastaavista pienistä turbokoneista mm. Indy Carin puolelta (toki siellä säännöt vähän erilaiset) ja ison tehtaan resurssit.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikös Allisonin siirtyminen Ferrarille ollut jo varmistettu?

Ei ole, ei sitä olisi saanut vielä kertoa. Vitsi vitsi, onhan se ja siinä varmasti yksi syy Ferrari-kytkoksille.

Sääntömuutokset luo paineita toimivan paketin suhteen, myös epäonnistumisen mahdollisuus on suuri. Uudet koneet tarvitsevat ihan eri tavalla jäähdytystä kuin nämä nykyiset, kenties tullaan näkemään moottoririkkojakin vanhaan malliin ensi vuonna. Ja ne ei silloin välttämättä ole moottorivalmistajan vikoja vaan autonsuunnittelijan vikoja ehkäpä juuri viilennyksen suhteen.

Kun miettii tätä epäonnistumisen kautta ja mahdollisen autonkehityksen kesken kauden niin jotenkin en jaksa luottaa Lotuksen osaamiseen. Tällä hetkellä vahvimmalta tuntuu Red Bull ja sitten sanoisin seuraavaksi Ferrari jolla potentiaalia muttaa autoa kesken kauden ja on siihen myös aina tarvittavat resurssit.

Tietämättä sen enempää McLaren taustoista niin siihen talliin olen erittäin pettynyt ettei kehitystä tällä kaudella ole tapahtunut juuri ollenkaan. Mutta sekoittaakohan tätäkin kehitystä niin vahvasti ensi vuoden auton kehitys ja vielä sen lisäksi 2015 Hondan mukaan tulo. Kutina on vähän sama mitä tuossa Turder mainitsi että 2015 voidaan nähdä todella vahva Hondan sisääntulo, jos vain McLaren hoitaa oman osuutensa kunnialla.

_
 
Suosikkijoukkue
KK
...

Lotus:
+ talli rakennettu Kimin ympärille
+ Kimi tykkää "rennosta" ilmapiiristä
+ suhteellisen kilpailukykyinen auto
- maksuvaikeuksista puhuttu
- Allison lähti, lähtikö samalla vauhti?
- budjetti muihin suuriin nähden pieni, joten riski floppikaudesta suurempi

Ferrari (verrattuna Lotukseen):
+ tallilta löytyy rahaa ja osaamista rakentaa voittaja-auto
- jos tulee Alonson pariksi, voi olla että ei saa samanlaista kohtelua

RB (verrattuna Lotukseen)
+ sarjan paras auto todennäköisesti ensi kaudellakin
+ rahaa löytyy ja kykyä kehittää autoa koko kausi
- saako samanlaista kohtelua kuin Vettel?

...
Itse olen joistakin samaa mieltä, mutta kommentoin nyt kumminkin muutamaa asiaa.

Lotuksesta olen täysin samaa mieltä. Allisonin lähtö on varmasti todella huono juttu Lotukselle ja Kimi varmasti tiedostaa tämän, joten uskoisin, että vaihtoehdot ovat joko Ferrari tai RB.

Ferrarille en millään usko Kimin menevän. Yksinkertaisesti Kimi ja Alonso eivät mitenkään mahdu samaan talliin. Jos Allison kerran menee Ferrarille, voi jotain taphtuakin.

RB:stä sen verran, että talli on todella monesti sanonut, ettei heillä ole ykkös- ja kakkoskuskia vaan molemmat saavat saman kohtelun. Tämän voi huomata radioviesteistä alkukaudesta jolloin Vettel "ei kuullut" tallimääräystä, että Vettelin piti antaa Webberin voittaa. Vai miten se meni? RB:llä on sarjan paras autonkehittäjä ja nyt kun tulee uudet autot ja tekniikat, niin Andreanin taidot olevat kultaakin kalliimmat. Ehdottomasti haluaisin Kimin RB:lle. Toki Ferrarillakin voi pärjätä, mutta miten he saavat auton heti alusta hyväksi voi olla haasteellisempaa. Ferrari on yleensä saanut auton vauhtiin vasta loppukaudesta.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Alkavalla viikolla päästään jälleen vihdoinkin F1-toiminnan pariin. Pitkät tauot ennen sekä jälkeen Unkarin GP:n ovat kyllä olleet raskasta ja tyhjää aikaa, onneksi loppukausi ajetaan ilman suurempia taukoja. Sekä Spa että Monza sytyttävät allekirjoittaneen, perinteistä herkkua tiedossa ennen viittä kisaa Aasiassa.
Jospa tällä viikolla hetkittäin myös kilpa-ajo saisi palstamillimetrejä, vaikka kuskispekulaatiot varmasti käyvät hehkuvan kuumina koko viikonlopun, Red Bull tiettävästi tiedottaa kauden 2014 kuljettajansa ennen(?) kisaa.

Kohta mennään taas!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös