Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 668
  • 1 750

trap

Jäsen
... Kyllä tuosta Kimin Ferrari-siirrosta on puhuttu myös mm. Autosportilla ja Skyllä. Ei tällä kertaa Maikkarin fanipoikien keksimä klikkiuutinen, siis.

Mutta en mäkään usko tapahtumiseen, tiimin sisällä varmaan Kimi voitaisiinkin ottaa vastaan, mutta Kimi-LdM-suhde taitaa nykyään olla molemmin puolin aika negatiivinen.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Harmittavan lähelle voittoa pääsi Kimi tänään. Taisivat ne alun (ja myös lopun) KERS-ongelmat maksaa voiton tänään. Alussa Alonso pääsi Kimin eteen tulpaksi, mikä johtui kaiketi juurikin noista ongelmista ja siinä tuli ainakin aika paljon eroa kärkeen.

Mikä kuitenkin parasta, oli tämä kisa taas vaihteeksi sellainen, ettei tarvitse lukea noita Alonso-fanipoikien runkkauksia kultapojunsa ylivertaisuudesta.
 

Sambody

Jäsen
Aina voidaan jossitella, mutta tosiaan se, että Alonso pääsi KERSsittömän Kimin ohi ekalla kierroksella taisi viedä voiton tällä erää. Ilman Alonson tulppana oloa olisi ollut todennäköistä, että Kimi olisi kovan toisen stintin päätteksi kuitannut varikolla Hamiltonin. Ohihan tuolla ei pääse vaikka olisi nopeampi ja löytyisi KERSiä ja DRS:ää.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hieno kisa Räikköseltä ja Lotukselta, harmi tosiaan, että kisan alku meni miten meni. Kovalainen voisi siirtyä polkuautoihin, paska auto eikä se kuskikaan paljon parempi ole.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt osui Lotuksella taktiikka nappiin ja hieno kisa Kimiltä! Vielä kun se voitto olisi tullut, mutta jospa sitten reilun kuukauden päästä?
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Kovalainen voisi siirtyä polkuautoihin, paska auto eikä se kuskikaan paljon parempi ole.

JOS pääsee ensi kaudella parempaan talliin, ja epäonnistuu, voisin myös suositella tuota vaihtoehtoa.

Mutta tänään Heikki jäi aivan pimentoon Kimin loistavuuden takia. Vieläkin pittää ihmetellä, miten pehmeiden suorituskyky (varsinkin nopeus) säilyi niin pitkään. Toivotaan saman jatkuvan Kimin suosikkiradalla.. :P
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Mikä kuitenkin parasta, oli tämä kisa taas vaihteeksi sellainen, ettei tarvitse lukea noita Alonso-fanipoikien runkkauksia kultapojunsa ylivertaisuudesta.
Hohhoijjaa.. vaihdahan jo levyä. Näit jo omin silmin tänään, ettei tuo Ferrarin auto todellakaan ole mikään sarjan nopein, mutta silti tuolla autolla johdetaan edelleen mm-sarjaa 40 pisteen turvin. Viides sija ihan OK tulos Alonsolle tänään.

Edelleen f1-sirkus pystyy tarjoamaan monipuolisia kisoja, kun voimasuhteet heittelee. McLaren on kyllä ollut aina taitava saamaan autonsa nopeastikkin iskuun, sitä täytyy arvostaa.

Tässä lukenut myös italo lehtiä, ja tuo Kimi huhu ollut aika voimakkaana, mutta taitaa tosiaan tyssätä Montezemoloon. Ferrarille rupeaa vasta nyt valkenemaan, ettei Massaa olla saamassa takaisin samaan "kuntoon" kuin ennen loukkaantumistaan. Mutta talli silti haluaa tukea kauden loppuun asti brassia.

Unkari on kyllä edelleen Unkari siinä mielessä, että radalla ohi pääseminen vaatii paljon tuuria ja ihmeitä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mikä kuitenkin parasta, oli tämä kisa taas vaihteeksi sellainen, ettei tarvitse lukea noita Alonso-fanipoikien runkkauksia kultapojunsa ylivertaisuudesta.
Kuten Lexaa tuossa jo mainitsikin, kyseessä on kuitenkin sarjan paras kuljettaja mutta tänään ei ollut Ferrarin päivä.

Ja todettakoon nyt vielä, etten ole mikään "fanipoika". Mutta Alonso nyt vaan on ihan itse näyttänyt sellaista osaamista, että sillä ansaitsee sarjan parhaan kuljettajan tittelin, siis tässä vaiheessa.

Matkaa kuitenkin vielä riiittää ja Alonso on mahdollista syöstää valtaistuimelta. Esim. Lotus on osoittanut väkevää osaamista ja kauden loput 9 kisaa voivat vielä muuttaa voimasuhteita olellisesti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimin toinen stintti oli ihan uskomaton, ehkäpä kauden kovimpia vetoja tähän asti, mutta jää harmittavasti varjoon kun ei voittoa tullut. Siinä kun toiset varikkokäynnit alkoivat kärjen osalta, Kimi oli n. 13 sekuntia Hamiltonin takana. Muut haki uudet renkaat n. 5-7 kierrosta ennen Kimiä ja silti Kimi nipisti n. 10sekuntia tuosta alkuperäisestä erosta pois tullen n. 3-4 sekuntia Hamiltonin taakse oman stoppinsa jälkeen. Jotenkin sai pidettyä renkaat kunnossa ja pystyi vielä stintin loppupuolella paukuttelemaan siihen kisavaiheeseen kilpailun nopeimpia kierroksia kerta toisensa jälkeen. Samalla sai sitten venytettyä toista pysähdystä pidemmälle ja sitä kautta kolmannen stintin lyhyemmäksi, mutta tuo sitten kantanut enää hedelmää kun Hamiltonilla renkaat kesti loppuun asti vaikka ajoikin sen 5 kierrosta niillä pidempään.

Kimille molemmat stopit täysin oikeaan aikaan tällä kertaa ja varsinkin tuo toinen oli hieno. Heti kun muut saivat kierrosajoissa kiinni, mies sisään. Ekalla stopilla Alonso olisi ehkä voinut tulla vielä eteen, jos ei olisi juuttunut Perezin taakse muutamaksi kierrokseksi. Siinä meni Alonsolta uusien renkaiden etu. MM-sarjan tasaisuuden kannalta Alonson pitäisi ottaa kyllä yksi nollatulos. Ei tuo pisteputki voi loputtomasti jatkua.

Kaiken kaikkiaan hieno kisa Kimin osalta, mutta silti jäi (taas) hampaankoloon kun ei kersit toimineet, aika-ajossakin on vielä tekemistä ja se voitto uupuu, mutta tästä taas uuteen kisaan hyvällä syötöllä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikea sanoa, paljonko KERS-ongelmat Räikkösen tulokseen vaikuttivat. Grosjean pääsi Hamiltonin kantaan hyvissä ajoin, mutta ei pystynyt voittoa ajamaan. Kimille olisi voinut käydä samoin tai jotenkin muuten.

Hamilton ajoi kyllä hyvän kisan, koska pitkään siinä oli Lotus DRS-etäisyydellä, mutta takana pysyivät.

Vettelin turhautuminen oli huomattavaa ja nykyään sentään aika herkästi yritetään "jotain" kuin ajetaan vain perässä. Massiiviset sijoitusmuutokset kisan lopussa ovat vähentyneet edelleen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaikea sanoa, paljonko KERS-ongelmat Räikkösen tulokseen vaikuttivat.

Veikkaisin, että tuo ongelma vei voiton lähdössä. Kimi sanoi, että KERS antoi tehoa vain lähtösuoran puoliväliin asti lähtökiihdytyksen aikana. Sitten kun ekasta mutkasta avattiin, niin Alonso pääsi KERSin avulla pommittamaan rinnalle ja mutkassa ohi. Jos tuossa olisi Kimin KERSissä ollut vielä energiaa, en usko, että Alonso olisi päässyt ohi. Jos Alonso ei olisi ollut tulppana ekalla Stintillä, Kimi olisi ollut n. 4-5 sekuntia lähempänä Hamiltonia, juuri sen verran, joka olisi ehkä riittänyt ohitukseen toisen stopin jälkeen.

Olikohan tuo KERS ongelma Kimin oma vika kun sanoi kisan lopuksi radioon, että ei saanut toisella lämmittelykierroksella siihen tarpeeksi energiaa ladattua? Lopussa siellä oli kyllä teknistäkin vikaa kun kisainssi sanoi, että vain 40kW "buusti" on käytössä, taitaa olla melkein tuplat se normiteho.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kuten Lexaa tuossa jo mainitsikin, kyseessä on kuitenkin sarjan paras kuljettaja mutta tänään ei ollut Ferrarin päivä.

Niin no makuja on toki monia.

Ja todettakoon nyt vielä, etten ole mikään "fanipoika". Mutta Alonso nyt vaan on ihan itse näyttänyt sellaista osaamista, että sillä ansaitsee sarjan parhaan kuljettajan tittelin, siis tässä vaiheessa.

Kuten mitä? Tuosta auton paskuudesta on nyt ihan turha jankuttaa, koska se on ihan paskapuhetta. Paskalla autolla ei johdettaisi sarjaa sillä 40 pisteellä ja se siitä. Potkiiko se jumala autoonsa lisää vauhtia pohjaan kairatun reiän läpi vai miten helvetissä se on onnistunut sillä romukasallaan kisoja voittamaan?

Hienosti sitä eräät nielevät ihan kaikki Ferrarin sekä espanjalaisen ja italialaisen roskalehdistön propagandan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vaikea sanoa, paljonko KERS-ongelmat Räikkösen tulokseen vaikuttivat.

Pelkkää jossitteluahan se on, mutta sekunteja meni aika paljon Alonson takana, eikä se KERS käsittääkseni toiminut kunnolla siinä Hamiltonin takanakaan.

Ja tuohon Alonsoon sen verran, että vaikkei tässä kenenkään suoraan ole viitattukaan, nousi kaksi vemputtelijaa heti pystyyn, kun idoliaan arvosteltiin. ;)
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuosta auton paskuudesta on nyt ihan turha jankuttaa, koska se on ihan paskapuhetta. Paskalla autolla ei johdettaisi sarjaa sillä 40 pisteellä ja se siitä. Potkiiko se jumala autoonsa lisää vauhtia pohjaan kairatun reiän läpi vai miten helvetissä se on onnistunut sillä romukasallaan kisoja voittamaan?

No ei kai kukaan vakavissaan väitä, että kaikkien autojen voimasuhteet eri radoilla olisivat vakiot. Mielestäni Alonso ei tehnyt kisassa yhtäkään merkittävää virhettä ja oli sillä tällä kertaa viides. Jollekin toiselle radalla Ferrari istuu paremmin ja sillä radalla Alonso on ykkönen. Tai kolmonen.

Toki kuskien ja autojen vertailu on aina suhteellista ja mitä ideologisemmin lasein lajia tuijottaa, niin sitä vankkumattomampia teorioita voi itse kukin ilokseen keksiä. Oli ne sitten Räikkös-lasit tai Alonso-lasit.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt osui Lotuksella taktiikka nappiin ja hieno kisa Kimiltä! Vielä kun se voitto olisi tullut, mutta jospa sitten reilun kuukauden päästä?

Spa on Kimin kuningaskunta ja siellä pääsee kisassa ''helposti'' ohi - toisaalta viileä sää ei ole hyvä asia Lotukselle ja ennen kaikkea sateen uhka on suuri mikä on Lotuksen kannalta erittäin huono asia. Plussia ja miinuksia siis piisaa Kimin näkökulmasta, kilpailusta tullee joka tapauksessa loistava kuten aina, mutta suomalaisjuhlista ei kyllä osaa sanoa. Luotto on kyllä kova itselläkin Kimiin Belgiassa, sen verran mahtavaa jälkeä Kimi on Spassa tehnyt autolla kuin autolla.

Tänään oli varmaan yksi kauden kovimmista suorituksista Kimiltä, aivan huikea kakkosstintti ja viimeiselläkin Kimi oli niin nopea, ettei se olisi vaatinut kuin yhden pikkuvirheen Hamiltonilta tai renkaiden sulamisen alle edes pari kierrosta ennen loppua. Hattua siis nostettava Hamiltonillekin, pää kesti ja kykeni säästämään renkaitaan.

Alonso nappasi jälleen hyvät pisteet ja mestaruus vaikuttaa valitettavasti menevän Espanjaan. Puheet Alonson ylivertaisuudesta ovat silti täyttä paskaa, Ferrari on tälle kaudelle saanut auton käyttäytymään täysin Alonson mieleisesti (Alonson jo kolmatta vuotta jatkuva täydellinen ykköskuskiasema) ja auton nopeuskin on ollut kohdallaan Barcelonasta lähtien. Tämänhän ovat Alonso ja talli myöntäneetkin. Pari nollan pisteen kisaa olisi toiveena Alonson sarjaan, mutta tällä hetkellä Alonso porskuttaa liian vahvasti.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei ole Kimi-faneilla helppoa. Alonso ei ole paras, vaan auto on. Autokaan ei ole paras vaan se johtuu siitä että Alonso on ison ja pahan sponsorirahan turvin ykköskuskin asemassa ja Massa on uhrattu hänen vuokseen. Sponsorirahatkin tulee suomen tukipaketeista. Laittaa oikein naurattamaan se että yksikään näistä ei suostu myöntämään että Alonso saattaisi olla parempi kuski, vaan kaikki on vääryydellä saavutettu.

En tiedä kuka tällä hetkellä on paras kuski kun Schumikin on parhaat päivänsä nähnyt, mutta se on hienoa että Ferrari-kuljettaja on menossa mestaruuteen. Tänäänkin piste-ero mm-sarjakakkoseen vain kasvoi.
 
Taitaa se Alonso olla tällä hetkellä paras kuljettaja - johtaahan mies suht vakuuttavasti sarjaa ja keränny leijonanosan tallinsa pisteistä. Kakkoskuski-Massalta tuloksellisesti vitun hyvä kilpailu taas. En ihmettele, että Ferrari ei käyttänyt optiotaan. Kukahan mahtaa olla korvaaja ensi kaudelle? Räikköstäkin on spekuloitu, mutta en usko hänen palkkaamiseensa. Kaikkihan muistavat, miten Alonso suorastaan mureni, kun joutui ajamaan tasavertaisessa asemassa Hamiltonin kanssa sen yhden kauden. Spekuloituja nimiä ovat myös mm. Kovalainen, Hulkenberg, Maldonado ja di Resta. Noista kun miettii, niin tulevan huutokaupanhan voittanee mösjöö Maldonado, sillä miehellä on takanaan varsin muhkea lompakko. Ehkäpä sitten Ferrarikin saisi kehitettyä kilpailukykyisen auton, ettei Alonson tarvitsi tuolla paskalla kivireellä ajaa kilpaa. ;)
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kakkoskuski-Massalta tuloksellisesti vitun hyvä kilpailu taas. . ;)

Alonso olisi ollut seitsemäs ellei McLaren olisi kussut Buttonin taktiikkaa. Samoin Webber otettiin ihmeellisesti sisään kisan lopussa joten ei heidänkään taktiikat kovin hyvin osuneet. Kuvaavaa oli, että Senna otti Williamsilla Alonsonkin kiinni. Joo tiedän, että sijoissa 5 ja 9 on iso ero, mutta Alonso sai kaksi sijaa ilmaiseksi ilman omaa erinomaisuuttaan.

Hauskaa että jotkut näkevät asian näin. Alonson tuurikas viides sija on loisto suoritus ja osoittaa miehen olevan ylivoimaisesti paras kuski (en vältämättä kiistä tätä) ja Massan yhdeksäs sija taas on pohjanoteeraus ja häpeällisen huono suoritus.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lisään vielä oman soppani lusikkaan huomauttamalla että on hiukan väärin kutsua kuskia jonka ympärille yksi huipputalli on täysin autonsa ja menestymisensä rakentanut absoluuttisesti parhaaksi tällä hetkellä, varsinkin kun yksikään muu kärkitalli ei enää toimi niin. Veikkaisin että Alonso ei tuolla kärjessä keikkuisi jos Massalle annettaisiin tasapuolisesti sananvaltaa auton kehittämisessä. Vastaavasti Massa ei kilpailutilanteissa olisi niin onneton kuin tällä hetkellä on.
 

RDivis

Jäsen
Ei ole Kimi-faneilla helppoa. Alonso ei ole paras, vaan auto on. Autokaan ei ole paras vaan se johtuu siitä että Alonso on ison ja pahan sponsorirahan turvin ykköskuskin asemassa ja Massa on uhrattu hänen vuokseen. Sponsorirahatkin tulee suomen tukipaketeista. Laittaa oikein naurattamaan se että yksikään näistä ei suostu myöntämään että Alonso saattaisi olla parempi kuski, vaan kaikki on vääryydellä saavutettu.

En tiedä kuka tällä hetkellä on paras kuski kun Schumikin on parhaat päivänsä nähnyt, mutta se on hienoa että Ferrari-kuljettaja on menossa mestaruuteen. Tänäänkin piste-ero mm-sarjakakkoseen vain kasvoi.
Niin, jos on nimenomaan Ferrari-miehiä ei ehkä kannattaisi kovasti huudella mihinkään suuntaan. Alonso on, yksi ja tasan ainoa syy miksi Domenicalin ja kumppaneiden keskinkertaisuuteen upottama punainen sirkus juhlii. Hyvähän se on Kulmakarvan sipien suojassa Italiassa tuuletella.

Suhteutettuna tuohon rotiskoon joka Alonsolla alla - hän on paras kuski tällä hetkellä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Vastaavasti Massa ei kilpailutilanteissa olisi niin onneton kuin tällä hetkellä on.

Massankin ajo oli tänään "onnetonta" vain koska Alonso sai sijoituksensa tuurilla. Jos Alonso olisi ollut se seitsemäs millä sijalla hän olisi ollut ilman muiden karkeita virheitä ja Massa yhdeksäs niin tuskin kovin moni täällä mylvisi Massan ajaneen tänään erityisen huonosti. Tosin ei Massa mitenkään hirveän hyvinkään ajanut, mutta ei missään nimessä huonostikkaan.

Muuten kyllä olen samaa mieltä, että Alonso näyttää paremmalta mitä onkaan ja Massa huonommalta juuri tuon asetelman takia. Tätä vaan vielä kärjistää tämä Massan haukkumisen trendikkyys ja Alonson kehumisen trendikkyys.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos jos ja jos. Jos Grosjean ei olisi antanut Rä'älle tilaa, olisi Räkä ajanut seinään. Jos Button olisi voittanut, hän olisi voittanut.

Tulokset eivät valehtele ja jossittelu on täysin turhaa. Alonso ajaa aivan huikeaa kautta, yhtä uransa parhaista. Minardilla varmaan viimeksi oli näin hyvä suhteessa autonsa potentiaaliin.

Mut eipä sillä, olisihan se hienoa jos Räkä onnistuisi nappaamaan voiton tai pari tällä kaudella ja kukaties vielä nousta aidosti mestaruustaistoon mukaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suhteutettuna tuohon rotiskoon joka Alonsolla alla - hän on paras kuski tällä hetkellä.
Tähän voin yhtyä. Suhteessa autoon Alonso on kyllä paras kuljettaja ollut tällä kaudella. Silti ei tuo Ferrari niin sysipaska ole kuin annetaan ymmärtää ja luullaan Massan suorituksia nähdessä.
Ei pelkällä hanskalla pidetty Hockenheimissa nopeimpia takana. Alonso itse sanoi haastattelussa autoon tulleen todella suuri päivitys jo Barcelonassa ja ovat lähes tasoissa muiden kärkitiimien kanssa.

Nyt kun miettii niin aika huikealla tuurilla Kimi sai alleen näinkin nopean Lotuksen. En usko Kimin kauheasti kerenneen vaikuttaa ennen kautta auton kehitykseen, joten sanon sitä enemmänkin tuuriksi. Ennen kautta uskottiin taistelevan pisteistä ja vierailevan podiumilla pari kertaa, jos tuuri suo. Auto onkin yllättäen ollut käytännössä nopein koko kauden ja huonot aika-ajot ja pieni tuuri ovat vieneet ne voitot. Tänäänkin KERS oli osittain pois käytöstä ja se saattoi olla osasyynä miksi Alonso pääsi ohi ja pidetteli Kimiä pitkään. Siihen meni Kimin ylivoimainen voitto. Toki ilman tuota tapausta eihän kukaan tiedä mikä Lotuksen taktiikka olisi ollut, jos Kimi olisi ollut kärkiletkassa mukana alusta lähtien.
Inhottavaa seurata formuloita nykyään, kun lauantaina aika-ajojen menneessä perseelleen on päivä piloilla ja usein taas sunnuntaina sitä pomppii ilosta kun Kimi tekee hienoa nousua. Tänäänkin tuli hypittyä paikallaan, kun Kimi teki viimeistä pysähdystä ja tuli juuri Grosjeanin eteen varikolta.

Lotus tuo ilmeisesti jo Spa:han uuden takasiiven joka on samanlainen kuin Mersulla. Huhujen mukaan toisi 0,3-0,5 sekuntia lisää vauhtia kierrokselle Monzan kaltaisilla radoilla. Spa, Monza, Korea on ainakin ratoja, joissa suoria riittää. Vielä on mahdollisuudet mestaruuteen, kunhan Kimi ottaa ne pari voittoa ja Grosjean on siinä heti perässä ottamassa muilta pisteitä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Niin, jos on nimenomaan Ferrari-miehiä ei ehkä kannattaisi kovasti huudella mihinkään suuntaan. Alonso on, yksi ja tasan ainoa syy miksi Domenicalin ja kumppaneiden keskinkertaisuuteen upottama punainen sirkus juhlii.

Turhaan sinä minulle vauhkoat Alonson ylivertaisuudesta. En pistä vastaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suhteessa autoon Alonso on kyllä paras kuljettaja ollut tällä kaudella.

No tätähän tuskin kukaan pystyy varmuudella sanomaan. Pelkkää arvailua jne. Alonso on ammattikuski kuten muutkin kärkijätkät. Erot ovat pieniä ja radat rengasvalintoineen omia haasteita. Räikkönenkin tänään selvästi nopeampi mutta joutui kulmakarvan takana cruisailemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös