Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 806
  • 1 750

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Alkaa olla sinettiä sille, että Schumi jatkaa vielä vuoden, ja samalla sarjan tallipaikkojen mahdollinen totaalinen pyörähtäminen siirtyy vuodella. Harmi ainakin Heikin kannalta.

Räikkösellä jälleen kyllä erittäin huonoa tuuria sään kanssa, ei voi muuta sanoa, eihän kyllä Grosjeanillakaan paljoa ole iloittavaa, mutta kyllä se riippuu aika paljon huomisesta säästä, joka nyt ainakin tällä hetkellä näyttäisi olevan puotaista, ja päivällä pitäisi paistaa aurinko, eli kyllä pitäisi otolliset lämpötilat olla ainakin Lotukselle.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En katsonut aika-ajoja niin täytyy ihmetellä että miten Massa voi taas olla noin kaukana Alonsosta? Aikaa on annettu mutta ei siitä enää kalua saa ja turha sitä on maailman tappiin perässä vetää joten olisi aika vaihtaa jo kuskia.

Alonso alkaa olla yliluonnollisen hyvä tai sitten Ferrari ottaa sitä tuttuakin tutumpaa paikkaansa nopeimpana autona muutaman vuoden tauon jälkeen. Onhan Alonsolla tietenkin näppinsä pelissä kun ajaa todella varmasti ja nopeasti. Varikolla ei tehdä virheitä ja teknisiltä ollaan vältytty. Tämä kausi on ollut todella mukavaa katsottavaa kun maranellon punainen on kärkikahinoissa jokaisessa kisassa. Massan paikalle joku jolla on edes vähän eye of the tigeriä niin tallipisteitäkin alkaa tulla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos tästä jotain positiivista etsitään, niin Kimin mukaan auto oli kuivalla kelillä todella hyvä, mikä kanssa sitten tarkoittaa todella hyvää. Yleensähän Kimi ei käytä tällaisia sanoja jos auto on ihan ok.

Grosjeanilta ihmeellistä ininää haastattelussa. Ei ymmärtänyt miten Kimi oli koko ajan noin paljon nopeampi ja mistä se ero tuli. Valitteli myös Kimin tapaan sadekeliä ja sitä kuinka autosta katosi aivan täysin pito, kun vettä alkoi tulemaan taivaalta. Lotuksen Alain Permane ilmoitti että asia tutkitaan luonnollisesti ja katsotaan mistä tämä johtuu. Faktahan on se, että kukaan kuljettaja ei ole sadekelillä ja tuolla Lotuksen autolla viittä sekuntia hitaampi kuin kärkiautot, muuten kuin auton takia.

Mielestäni muutenkin naurettavaa tämä Kimin lynkkaus (Lähinnä F1-forumilla) sadekelin taidoista. Kaveri on kuitenkin ajanut urallaan suht monesti sadekelikisan voittoihin. Muun muuassa Spassa, Kiinassa ja mitä noita nyt vielä olikaan.

Fernando Alonson suorituksesta en jaksa enää edes mitään hirveämmin kirjoitella. Ukko on tällä hetkellä aika ylivertainen.

Huomenna toivottavasti kuiva keli ja kisasta hyvä startti alle, niin kaikki on mahdollista.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Kyllähän Räikkösen kehonkieli kertoo, että auto miellyttää ja tilanne tallissa hyvä. Maikkarinkin haastattelussa toki harmitteli sadetta, mutta kaikki naureskelu ja hyvällä tuulella oleminen kertoo, että auto on hyvä ja Kimi nauttii ajamisesta. Kisa on taas pitkä, ja eihän sitä koskaan tiedä, joko nyt on Kimin hetki nousta keskelle. Kuitenkin se Spa odottelee jo seuraavaksi, eli toivottavasti auton vauhti ei katoa..
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuitenkin se Spa odottelee jo seuraavaksi, eli toivottavasti auton vauhti ei katoa..

Ainakin Wikipedian ja Maikkarin teksti-tv:n mukaan Unkarin GP on luvassa ennen Spata, ensi viikonloppuna. Sen jälkeen kesätauko, jonka jälkeen on Span aika (31.7-2.9)
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rosbergin aika-ajo tuhoutui oikeastaan ajoitukseen, hän meni sinne juuri sen verran myöhässä, että oli letkan viimeisiä, kun ajat tulivat tauluun ja sitten sade yltyi sen verran, etteivät aikaparannukset enää olleet mahdollisia. Ihan samalla selittyy Ricciardon korkea sijoitus.

Muuten näyttäisi juuri nyt siltä, että Alonso ja Red Bull olisivat pääsemässä hieman karkuun MM-taistossa vauhdin puolesta. Muuten McLaren ja Lotus lienevät ne, joilla on realistisin mahdollisuus haastaa. En usko Lotuksen tippuvan kelkasta kauden edetessä, mutta voisin veikkailla, että Sauberin ja Williamsin yllätysmahdollisuudet eivät ainakaan parane kauden edetessä. Ehkä jopa heikkenevät.

Schumacher on ajanut huomattavan hyvin jo usean kisan ajan ja tuntuu koko ajan merkittävämmältä tekijältä sarjassa. Sen sijaan Rosberg on ollut aika yössä. Lotuksella tosiaan viikonloppu menossa selkeästi Räikköselle, vaikka huono lähtöruutu voikin jättää kisassa melko kauas. Jonnekin sijalle 5-6 kenties?

MM-taulukossa Webber on Vettelin edellä, mikä voi kiristää Vettelin hermoja mukavasti. Niin kuin tänäänkin vähän nähtiin. Vaikka luultavasti talli onkin edelleen mestaripoikansa takana hädän hetkellä, niin Webber on pitkästä aikaa pystynyt taas haastamaan. Ja haastaa vielä pari vuotta, jos ei Vettel aio siirtyä muualle.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Unkarin GP on luvassa ennen Spata, ensi viikonloppuna.

Oikaisusta tack.

Kyllähän se jälleen riippuu paljon lähdöstä ja parista ensimmäisestä kierroksesta, kuka juuttuu Maldonadon taakse. Jos Räikkönen ottaa superstartin ja on hyvissä asemissa, voi poimia montakin sijaa. Jos aikoo taistella ihan top 3 asti, niin kyllä se vaatii hieman myös muiden epäonnea ja kolarin keskellä kisaa, että kärkipää tulee jälleen yhteen kasaan etteivät erot kärjessä kasva jonkun tulpan takia (mallu...).
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
En katsonut aika-ajoja niin täytyy ihmetellä että miten Massa voi taas olla noin kaukana Alonsosta? Aikaa on annettu mutta ei siitä enää kalua saa ja turha sitä on maailman tappiin perässä vetää joten olisi aika vaihtaa jo kuskia.

Oli kuivalla sen kymmenyksen Alonsoa hitaampi, mutta sade sotki Massan aika-ajon niin kuin se sotki Nicon ja Grosjeaninkin aika-ajot. Ajoitus tossa on tärkein ja tällä kertaa tuuria ei ollut näillä herroilla matkassa.

Eiköhän Massa tule huomenna ihan hyvistä sijoista taistelemaan. Köröttelee varmaan Räikkösen perässä maaliin. Vauhtihan Massalla on kasvanut Monacosta lähtien, mutta tuloksissa se näkyi vasta viime kisassa.

Jotenkin huomaa, että tämä Massan mollaus taitaa olla joku muoti-ilmiö. Johtuu varmaan siitä, että Oskari Saaren ja Mustakarin "Kovalainen Ferrarille lobbauksesta" Tänäänkin kolme kärkitallin kuskia epäonnistui (neljä, jos laskee Räikkösen 10 sijan epäonnistumiseksi) ja siltä täällä voivotellaan vain Massan täydellistä epäonnistumista.
 
Viimeksi muokattu:

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Oli kuivalla sen kymmenyksen Alonsoa hitaampi, mutta sade sotki Massan aika-ajon niin kuin se sotki Nicon ja Grosjeaninkin aika-ajot.


Jos en ihan väärin kattonu maikkarin koosteesta uudestaan tota Q2:sta, Massa oli vetämässä nopeaa kierrosta, mutta juuri sillon tuli tuonne radan loppupuolelle sateen yltyessä, ja veti leveäksi. Samalla kun palasi radalle, väisti täpärästi Alonsoa, joka sai vedettyä hyvän kierroksen, toisin kuin Massa. Pienestä kiinni, yhtähyvin olisi voinut hajottaa tallikaverin etusiiven, mutta sitä se on sadekelillä.

Sopivassa sateessa olisi parhaillaan huikeaa draamaa kisa. Mutta räikkösen takia toivon poutaa. Ja sitä lupaa lähes kaikki sääennusteet.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotenkin huomaa, että tämä Massan mollaus taitaa olla joku muoti-ilmiö. Johtuu varmaan siitä, että Oskari Saaren ja Mustakarin "Kovalainen Ferrarille lobbauksesta".

Mulla menee yleensä niin päin, että toivon päinvastaista, mitä Maikkarin tiimi eniten tuputtaa. Esimerkiksi Bruno Sennaahan on mollattu ihan systemaattisesti selostuksissa vain siksi, että Bottas pääsisi hänen paikalleen. Että Massaa olen ainakin kritisoinut ihan vain siksi, että mielestäni hänellä on mennyt pitkään heikosti ja uskon lähtölaskennan Ferrarilta olevan jo käynnissä.

Ja en kyllä kauheasti usko, että Ferrari Kovalaistakaan haluaisi. Toki tykinruuaksi Alonsolle, mutta siihen sopii moni muukin. Ehkä joku nuorempi ja lupaavampi. Kovalainen pääsi kolme vuotta kokeilemaan huippuautoilla ja niistä kahdessa jälkimmäisessä tulos oli huono. Luulisin, että nimi on jo viivattu yli, mitä tulee lajin absoluuttiseen huippuun. Toki voi saada paikan jostakin keskikastin tallista, koska on itsekin selkeästi lähdössä Caterhamilta, jos mikä tahansa portti aukeaa. Ehkä joku Force India voisi olla kiva. Tai Sauber.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Jotenkin huomaa, että tämä Massan mollaus taitaa olla joku muoti-ilmiö. Johtuu varmaan siitä, että Oskari Saaren ja Mustakarin "Kovalainen Ferrarille lobbauksesta" Tänäänkin kolme kärkitallin kuskia epäonnistui (neljä, jos laskee Räikkösen 10 sijan epäonnistumiseksi) ja siltä täällä voivotellaan vain Massan täydellistä epäonnistumista.

Ainakin omalla kohdalla se johtuu siitä että tallikaveri johtaa koko sarjaa ja tekee kellon tarkkaa duunia kisaviikonlopusta toiseen ja on vielä nopeakin, kun Massa itse ei saa mitään aikaiseksi. Joku Räikkösen perässä maaliin köröttely olisi Alonsolta noloa, Massalta taas hyvä suoritus.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Jotenkin huomaa, että tämä Massan mollaus taitaa olla joku muoti-ilmiö. Johtuu varmaan siitä, että Oskari Saaren ja Mustakarin "Kovalainen Ferrarille lobbauksesta" Tänäänkin kolme kärkitallin kuskia epäonnistui (neljä, jos laskee Räikkösen 10 sijan epäonnistumiseksi) ja siltä täällä voivotellaan vain Massan täydellistä epäonnistumista.

Voisiko se johtua siitä, että Massa on oikeasti ollut sysipaska? Toki pari vähän parempaa kisaa on nyt Massallekin tullut.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jotenkin huomaa, että tämä Massan mollaus taitaa olla joku muoti-ilmiö.

Onko tuo jokin muoti-ilmiö jos Ferrarilla asiasta on pidetty ns kriisipalaveri ja annettu miehelle vielä viimeinen näytön paikka? Eihän kaveri ole ollut enää oma itsensä sen kovan töötin jälkeen. Mielestäni tuota ole ollut edes vaikea havaita. Miehellä kuitenkin on ollut alla sirkuksen yksin kovimpia autoja.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Jotenkin huomaa, että tämä Massan mollaus taitaa olla joku muoti-ilmiö. Johtuu varmaan siitä, että Oskari Saaren ja Mustakarin "Kovalainen Ferrarille lobbauksesta" Tänäänkin kolme kärkitallin kuskia epäonnistui (neljä, jos laskee Räikkösen 10 sijan epäonnistumiseksi) ja siltä täällä voivotellaan vain Massan täydellistä epäonnistumista.
Ei tässä ole todellakaan mistään muoti-ilmiöstä kyse, ja suurinosa täältä ei sitäpaitsi edes seuraa maikkarin kautta kisoja. Itse en ole katsonut kisan kisaa sieltä kun siirtyivät maksukanaville. Muualta saa paremmat ja asiantuntevimmat selostukset ja kisaviikonloput.

Massalle on vain annettu aivan julmetusti jo aikaa ja Räikkösenkin kustannuksella sai aikoinaan hyvän tsäänssin ja pisteen päähän jäi silti mestaruudesta. Kimi sen sijaan nappasi heti ekalla kaudellaan mestaruuden ja ajoi mm. sysipaskalla autolla span osakilpailun voittoon. Kimi myöskin ajoi hyvin kauden 2008 alun, kunnes Hamilton ajoi miehen perään varikkosuoralla Kanadassa ja tämän jälkeen painopiste tallissa siirtyikin Massalle.

Yksittäiset väläytykset eivät nyt Massaa auta kun kokonaisuus on pahasti pakkasella. Toki saa varmasti kauden loppuun asti aikaa, mutta sitten on jo aika vaihtaa kuljettajaa jos ei otteet kohoa ja podium paikkojakin ala satelemaan.

Barrichello oli aikoinaan myös Schumin kakkospoika mutta ajeli tasaisesti podium paikkoja ja taso ei heitellyt. Toki ajat ovat nytten erilaisia, joten täysin vertailukelpoisia ei Rubensin ja Felipen tulokset ole.

Pidän kyllä myös Massasta, mutta jos saat ajaa 6 kautta yhdestä parhaimmista talleista ja tulokset ovat tuota luokkaa, niin kyllä ihan oikeutetusti voidaan sanoa että parempaa ei ole tulossa ja Massa on tilaisuutensa saanut.

Alonsoa ollaan täällä kyllä mielestäni jo aivan liikaa haukuttu ties millaisilla mukahauskoilla herjauksilla, ja tuommoiset ihmiskyrpä ja oviedon ihmisapina jutut voitaisiin jo jättää pois. Toki en itsekkään pitänyt tavasta jolla mies Ferrari paikan vei ja varsinkin kun kärsijänä oli Räikkönen. Mutta miehen ajotaidot ovat vain kiistattomat ja nytkin mies ajaa selvästi mm. Red Bullia ja kisoissa Lotusta hitaammalla autolla aivan fantastisia kisoja ja suorituksia. Mutta kautta on vielä puolet jäljellä, joten liikaa ei kannata vielä hehkuttaa, kun kisoissa voi vielä tapahtua mitä vain.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lexaa tyhjensi kyllä aikalailla pöydän tuossa Massan casessa. Kuin omasta suusta. Faktahan on se, että Massan juna tuli ja meni. Vuonna 2008 oli paikka ottaa maailmanmestaruus, mutta ei siinä lopulta onnistunut. Ei tule enää saamaan toista tilaisuutta, ellei käy joku aivan hillitön munkki ja saa alleen jossain toisessa tallissa samanlaista autoa mitä BrawnGP:llä oli muutama vuosi takaperin. Massan pari viimeistä kautta on mennyt yksinkertaisesti niin penkin alle, että tuskin kovin moni tallipäälikkökään pitää miestä enää kuskina jonka kanssa voitetaan joskus mestaruus. Mies on Rubens Barrichello vol 2.

Alonsoa ollaan täällä kyllä mielestäni jo aivan liikaa haukuttu ties millaisilla mukahauskoilla herjauksilla, ja tuommoiset ihmiskyrpä ja oviedon ihmisapina jutut voitaisiin jo jättää pois. Toki en itsekkään pitänyt tavasta jolla mies Ferrari paikan vei ja varsinkin kun kärsijänä oli Räikkönen. Mutta miehen ajotaidot ovat vain kiistattomat ja nytkin mies ajaa selvästi mm. Red Bullia ja kisoissa Lotusta hitaammalla autolla aivan fantastisia kisoja ja suorituksia. Mutta kautta on vielä puolet jäljellä, joten liikaa ei kannata vielä hehkuttaa, kun kisoissa voi vielä tapahtua mitä vain.

Kuten jo useasti olen sanonutkin täällä, niin vastenmielinen ukko kaikinpuolin, mutta ei siitä pääse yli eikä ympäri, että hän on tällä hetkellä ihan omaa luokkaansa. Kokonaispakettina hipoo ihan täydellisyyttä, katseli sitä sitten minkälaisten värilasien takaa tahansa.

Ja pakko vielä kehua Fernandoa tuosta tämän päivän aika-ajo kierroksesta. Veteli ihan eri linjoja kun muut kuskit ja auto pysyi uskomattoman hyvin hanskassa.
 
Eikö se nyt mene niin kun tänään aika-ajoissa satoi, että huomenna saa aloittaa kisan millä renkailla tahansa? Jos saa, niin kannattaisiko Räikkösen aloittaa kovemmalla renkaalla? Ajatuksena mulla olisi siinä, että Lotus käyttäisi heti kovan sarjan pois, sillä pehmeä rengas voisi mennä hukkaan, jos juuttuu Maldonadon tai Hülkenbergin taakse.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Siis luenko nyt jotain espanjalaisia lehtiä vai Jatkoaikaa? Alonsoa ylistetään minkä jaksetaan, koska mies (muka) ajaa muita hitaammalla autolla huippusijoituksia ja johtaa sarjaa. Eiköhän tuo Ferrarin hitaus ole ollut ihan joko Ferrarin omaa paskapuhetta tai sitten espanjalaisen lehdistön nostattama myytti sankarinsa suitsuttamiseksi.

Ei siellä jumalauta nykyään muita hitaammalla autolla olla palkintopallilla kuin aivan huikealla tuurilla muiden epäonnen avustuksella. Toki Alonso on hyvä kuljettaja, muttei suinkaan mikään muita parempi jumala. Jos se olisi niin hyvä, kuvittelisi niitä mestaruuksia olevan jokunen enemmän...
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alonsoa ollaan täällä kyllä mielestäni jo aivan liikaa haukuttu ties millaisilla mukahauskoilla herjauksilla, ja tuommoiset ihmiskyrpä ja oviedon ihmisapina jutut voitaisiin jo jättää pois.

Tästä en voisi enempää olla samaa mieltä. Ensinnäkin ne pohjautuvat jo Saaren kuluneisiin kliseisiin ja sitten typeryydessään vain muuntavat tuota hokemiskulttuuria. Ja kun esimerkiksi Alonson otteet esim. tällä kaudella eivät oikein osu noihin.

Kritisoitakoon sitten miestä ja otteita senkin edestä, mutta tuollaiset hokemat ovat vain typeryyttä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ei tässä ole todellakaan mistään muoti-ilmiöstä kyse, ja suurinosa täältä ei sitäpaitsi edes seuraa maikkarin kautta kisoja. Itse en ole katsonut kisan kisaa sieltä kun siirtyivät maksukanaville. Muualta saa paremmat ja asiantuntevimmat selostukset ja kisaviikonloput.

Kiinnitin vain huomiota, että kun neljä kärkitallin kuskia epäonnistuu niin vain yhdestä täällä jauhetaan sitä, että kuinka surkeasti se ajoi. Tuntuu myös, että muiden epäonnistumiset täällä foorumilla kuitattiin huonolla ajoituksella/säkällä, mutta Massan epäonnistuminen tänään meni täysin hänen omiin nimiinsä.

Tiedän, että kun joku on ajanut jo pidempään heikosti niin siinä joutuu nopeasti silmätikuksi. Kun vanhasta tottumuksesta eräskin totesi taas sen Massan olevan aivan pihalla, samalla myöntäen ettei edes seurannut aika-ajoja. Joo eihän se Massa nyt tänäänkään ajanut mitenkään mairittelevasti, mutta tällä kertaa hän joutui olosuhteiden uhriksi siinä missä Grosjean ja Nico.

Lisäpontta totta kai tähän ilkkumiseen tuo se, että Massa ajaa "Kimin" paikalla.

Eikö se nyt mene niin kun tänään aika-ajoissa satoi, että huomenna saa aloittaa kisan millä renkailla tahansa? Jos saa, niin kannattaisiko Räikkösen aloittaa kovemmalla renkaalla? Ajatuksena mulla olisi siinä, että Lotus käyttäisi heti kovan sarjan pois, sillä pehmeä rengas voisi mennä hukkaan, jos juuttuu Maldonadon tai Hülkenbergin taakse.

Tämän taktiikan riski on siinä, että takana lähtevät autot ottavat sen pehmeän ja saavat paremman lähdön johtuen niistä renkaista. Sijoitusten menettäminen lähdössä olisi Räikkösen kannalta katastrofi. Mutta itsekkin kyllä kallistuisin koviin renkaisiin. Pastori on viisainta ohittaa varikon kautta ellei halua ottaa suurta riskiä, että kisa menee pilalle.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäpontta totta kai tähän ilkkumiseen tuo se, että Massa ajaa "Kimin" paikalla.

No tuo nyt on taas sellaista huuhaata, että alta pois. Ei Massa aja Kimin paikalla, jos siellä joku ajaa, niin se on Alonso. Vaikea kuvitella että osa ryöpyttäisi Felipeä sen takia, että ajaa "Kimin paikalla". Eiköhän Alonso ota sitä vihaa osakseen.

Mitä tulee huomiseen kisaan, niin kattelikos moni kuinka usea kuljettaja käytti noita pehmeitä kumeja, siis kärkikuskeista? Käyttikö peräti kukaan? Kimillä nyt on ainakin täydet satsit pehmeitä kisaan, kun se maaginen aika tauluun syntyi kovilla.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Siis luenko nyt jotain espanjalaisia lehtiä vai Jatkoaikaa? Alonsoa ylistetään minkä jaksetaan, koska mies (muka) ajaa muita hitaammalla autolla huippusijoituksia ja johtaa sarjaa. Eiköhän tuo Ferrarin hitaus ole ollut ihan joko Ferrarin omaa paskapuhetta tai sitten espanjalaisen lehdistön nostattama myytti sankarinsa suitsuttamiseksi.

Ei siellä jumalauta nykyään muita hitaammalla autolla olla palkintopallilla kuin aivan huikealla tuurilla muiden epäonnen avustuksella. Toki Alonso on hyvä kuljettaja, muttei suinkaan mikään muita parempi jumala. Jos se olisi niin hyvä, kuvittelisi niitä mestaruuksia olevan jokunen enemmän...
No hansen jo tuloksistakin monen vuoden ajalta ettei Ferrari ole missään vaiheessa ollut se nopein auto näistä kärkitalleista. Red Bullit ja McLarenit ovat järjestään mm. aika-ajot hanskanneet nimiinsä ja kisoissakin nopeinta vauhtia pitävät joko Red Bull, McLaren tai Lotus. Ei mielestäni kukaan ole Alonsoa täällä Jumalaksi verrannutkaan, mutta kyllä mies hehkutusta osakseen ansaitsee. Tuo tasaisuus ja maksimaalisen suorituskyvyn saaminen irti on vain ihailtavaa tällä hetkellä. Ja eihän tuolla ole tälläkään hetkellä radalla kuin Schumacher jolla on enemmän mestaruuksia kuin Alonsolla.

Ei Ferrarin auto tällä hetkellä mikään paska ole, mutta kärkitalleista jatkuvasti taka-alalla, kisoissa on jatkuvasti se toiseksi, kolmanneksi tai vasta neljänneksi nopein auto. Mutta silti Alonso on saanut klaarailtua pisteitä ja podium paikkoja hyvällä prosentilla plakkariin.

Mutta niinhän se urheilussa aina menee, että voittajat ja parhaat aina saavat osakseen hehkutusta mutta myös sitä paskaa niskaansa, ihan sama mitä tapahtuu. Omalta kohdaltani vain ferrarin miehenä ärsyttää nämä haukkumiset jo monien vuosien takaa, ihmiskyrvät sun muut voitaisiin jo unohtaa ja elää nykyhetkessä.

Ja kyllähän Massa tavallaan Kiminkin paikalla myös ajaa, koska se oli aikoinaan ulos joko Kimi tai Massa, vaikka Kimillä otteet olivat olleet selvästi paremmat, mutta apukoira Massa sai jäädä, niin itselleni ainakin jäi semmoinen kuva että nimenomaan Massa siellä Kimin paikalla ajelee. Alonsollahan oli sopimus ferrarille ja hänet sinne piti saada, mutta sopparissa ei ollut pykälää tai muitakaan että juuri Kimin piti saada potkut. Vaan Ferrari potki Kimin sitten täysin radan ulkopuolisten juttujen takia.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ja kyllähän Massa tavallaan Kiminkin paikalla myös ajaa, koska se oli aikoinaan ulos joko Kimi tai Massa, vaikka Kimillä otteet olivat olleet selvästi paremmat, mutta apukoira Massa sai jäädä, niin itselleni ainakin jäi semmoinen kuva että nimenomaan Massa siellä Kimin paikalla ajelee. Alonsollahan oli sopimus ferrarille ja hänet sinne piti saada, mutta sopparissa ei ollut pykälää tai muitakaan että juuri Kimin piti saada potkut. Vaan Ferrari potki Kimin sitten täysin radan ulkopuolisten juttujen takia.

Miltä ajalta näytöt olivat Räikkösellä paremmat? Massalla oli yhteiseltä Ferrari-ajalta näistä herroista enemmän paaluja, enemmän voittoja ja enemmän pisteitä. Mestaruuskin olisi tullut ellei tämä nykyinen tallitoveri olisi sitä anastanut omalla itsekkyydelläänsä, kun suunniteli Briatoren kanssa koko Singapore-sotkun. Joo tiedän, että oli katkera paikka kun Räikkönen sai kenkää, mutta Massa oli 2007-2009 oli kokonaisuutena Räikköstä parempi kuljettaja. Ja pliis älä sano sitä, että Ferrarin vauhti parani heti kun sitä säädettiin Räikkösen toiveiden mukaisesti, koska se on vale. Massa oli ennen sitä Unkarin kisaa sijoittunut jo neljänneksi ja kolmanneksi, joten auton suorituskyky ei parantunut siitä syystä, että sitä kehitettiin pelkästään Kimin ehdoilla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Miltä ajalta näytöt olivat Räikkösellä paremmat? Massalla oli yhteiseltä Ferrari-ajalta näistä herroista enemmän paaluja, enemmän voittoja ja enemmän pisteitä.

Voittoja kylläkin saman verran ja pisteitä Massalla vähemmän. Paalupaikkoja Massalla tosiaan oli selvästi enemmän, mutta kisan nopeimmat kierrokset menivätkin sitten taas Kimille aika suvereenisti. Podiumillakin Kimi oli useammin.

Ihan hyvä kuskihan tuo Massa joskus oli, mutta tätä nykyistä Massaa ei välttämättä siihen vanhaan kannata verrata. Onhan kaverin kokonaissuorituksessa sen loukkaantumisen jälkeen nähtävissä selvä lasku, eikä tätä voida selittää millään Ferrarin paskuudella Alonson suvereenilla ylivoimalla kaikkiin muihin kuskeihin nähden.

Edit. Ja jottei tarvitse jälkikäteen viisastella, niin puhun tässä kokonaisista kausista.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Miltä ajalta näytöt olivat Räikkösellä paremmat? Massalla oli yhteiseltä Ferrari-ajalta näistä herroista enemmän paaluja, enemmän voittoja ja enemmän pisteitä. Mestaruuskin olisi tullut ellei tämä nykyinen tallitoveri olisi sitä anastanut omalla itsekkyydelläänsä, kun suunniteli Briatoren kanssa koko Singapore-sotkun. Joo tiedän, että oli katkera paikka kun Räikkönen sai kenkää, mutta Massa oli 2007-2009 oli kokonaisuutena Räikköstä parempi kuljettaja. Ja pliis älä sano sitä, että Ferrarin vauhti parani heti kun sitä säädettiin Räikkösen toiveiden mukaisesti, koska se on vale. Massa oli ennen sitä Unkarin kisaa sijoittunut jo neljänneksi ja kolmanneksi, joten auton suorituskyky ei parantunut siitä syystä, että sitä kehitettiin pelkästään Kimin ehdoilla.
Ensinnäkin minä en ole katkera että Kimi sai kenkää. En ole Kimin kannattaja, vaan olen ferrarin kannattaja. Kirjoitin aivan hiton pitkän sepostuksen, joka hävisi bittiavaruuteen, joten kirjoitan mietteeni hieman lyhyemmin tässä.

Omasta mielestä tässä lajissa ne mestaruudet on se juttu ja niistä kaverit muistetaan. Massa voi jossitella kautta 2008 koko uransa, Kimikin voi aivan yhtä lailla, Hamilton ajoi miehen perään Kanadassa varikkosuoralla kun Kimi johti kilpailua. Sekä Belgiaan mentäessä Kimi oli Massaa vain 7 pistettä jäljessä ja tuossa kilpailussa oli tuo legendaarinen Kimi vs Hamilton taistelu, joka päättyi siihen että Kimi löysi itsensä seinästä, Hamilton sai rangaistuksen ja Massa voitti kisan. Näin tallin oli kannattavampaa panostaa Massaan, kun hän johti Kimiä yli 30 pisteellä ja kaudesta oli jotain 5-6 kisaa jäljellä enää.

2009 kaudella miehet olivat tasoissa podium paikoissa ja pisteissäkin aivan lähekkäin, kunnes Massa loukkaantui. Ferrari ei tuona kautena ollut missään vaiheessa voittaja-auto, mutta ainoan voiton toi Räikkönen.

2007 kauden Räikkönen klaarasi upealla nousullaan ja voitti mestaruuden, joten Kimin ei siis tarvitse jossitella, hän on kuitenkin mestari.

Joten tuosta yhteenvedosta en saa millään sitä kuvaa että Massa olisi kokonaisuutena ollut parempi, päinvastoin. Kimi oli juuri sen pisteen verran ja mestaruuden verran parempi kuljettaja. Räikkönen ajaa aina myös voitosta, häntä ei mitkään kakkossijat kiinnosta. Kun taas Massa saattaa parin voiton ja podium sijan jälkeen hyytyä jollekkin sijalle 13 seuraavassa kisassa. Ja monesti vika löytyy aina jostain muualta kun miehestä itsestään.

Fakta on kuitenkin myös sekin, että Massa sai Kimiä kiinni kun Todt lähti tallista 2007 ja Domenicali nousi tallipäälliköksi joka oli Massan takana. Kun taas Todt oli Räikkösen "miehiä".

Tämä jotenkin aina nousee esiin yhä uudelleen ja uudelleen. Mutta katsoipa miltä värilaseilta tahansa suorituksia niin en vain saa Massaa mitenkään Kimiä paremmaksi tuona jaksona.

Ja loukkaantumisen jälkeen Massahan on tosiaan ollut kuin varjo entisestään. Voisi Montezemoloa lainatakseni sanoa että siellä ajelee "Massan veli".

Massa ei saanut jäädä Ferrarille siksi että olisi ollut Räikköstä parempi, vaan tämä johtui täysin muista seikoista.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllähän se kaikille edes vähän formulaa seuranneille pitäisi olla selvää, että Kimi ei ole aika-ajo kuljettaja vaan nimenomaan kisakuljettaja. Veikkaan, että tänään nähdään kova nousu Kimiltä ja todennäköisesti on kolmen parhaan joukossa kisan päättyessä.

Mestaruudesta kuljettajat muistetaan. Niitä on tällä hetkellä Kimillä yksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös