Mainos

Formula 1 – kausi 2010

  • 172 880
  • 996

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Juuri näin, jos kuskin palkassa säästetään joku 5-8m€, niin voisi olettaa, että saataisiin kehitettyä autoa juuri tuon muutaman kymmenyksen nopeammaksi. Kumminkin tuo Kiminkin palkkapyynti on normaalijärjellä ajateltuna aivan järjetön määrä fyrkkaa.

Niin ja kaikella kunnioituksella Kimiä kohtaan pitäisi tallinkin saada rahoille vastinetta maailmanmestarin markkina-arvon muodossa. Voitte vain kuvitella kaiken maailman kissanristiäiset, pr-pidot ja mainoskuvaukset mihin kahta maailmanmestaria kiikutettaisiin. Myös niillä F1-tauoilla milloin Räikköinen oli suunnitellut ajavansa rallia.

Voi olla aika vääntö saada sopimusta jonka Räikkönen hyväksyy.



_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jossain McLarenin tapauksessa tuo 5-8 miljoonaa euroa on sellainen pikkuraha joka ei näy auton kehittämisessä millään tavalla. Jonkun Manorin tai Camposin tapauksessa tuollaisillakin summilla on merkitystä ja se ehkä saataisiin siirrettyä auton nopeuteenkin jopa, mutta McLarenin tai Ferrarin tapaisten tallien autonkehitys ei koskaan ole rahasta kiinni ja joku kuskin palkasta säästetty 5 miljoonaa ei auton kehitystä hetkauta juuri suuntaan eikä toiseen.

Minä vähän luulen että tuossa Kimin sopimusneuvottelussa avainasemassa saattaa olla hyvinkin nuo markkinointitehtävät ja se mahdollisuus rallikilpailuiden ajamiseen. Ei Kimi varmaan pikkurahalla lähde ajamaan, eikä tuon tason kuljettajan pidäkään lähteä, mutta uskoisin että nuo em. asiat ovat jopa palkkaakin tärkeämpiä tuossa uudessa sopimuksessa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä vähän luulen että tuossa Kimin sopimusneuvottelussa avainasemassa saattaa olla hyvinkin nuo markkinointitehtävät ja se mahdollisuus rallikilpailuiden ajamiseen. Ei Kimi varmaan pikkurahalla lähde ajamaan, eikä tuon tason kuljettajan pidäkään lähteä, mutta uskoisin että nuo em. asiat ovat jopa palkkaakin tärkeämpiä tuossa uudessa sopimuksessa.

Eli vähän ollaan mukavuusalueella kuitenkin. Onko se sitten sataprosenttista sitoutumista, että osallistuu vain kisoihin ja ajaa rallia muina aikoina?

--

Nythän IS kirjoitti, että Mercedes haluaa irti McLarenista ja lähinnä ajankohta on auki. Tämä tietänee suuria pulmia McLarenille, koska moottorintoimittajia ei liikaa sarjaan ole jäämässä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli vähän ollaan mukavuusalueella kuitenkin. Onko se sitten sataprosenttista sitoutumista, että osallistuu vain kisoihin ja ajaa rallia muina aikoina?

Tarkoittaako se sataprosenttinen sitoutuminen sitten sitä että suostuu jokaisiin markkinointiosaston järjestämiin kissanristiäisiin ja on yhtä hymyä sponsoreiden edessä? Vai riittääkö se että tekee radalla kaikkensa ja pyrkii olemaan siinä varsinaisessa päätehtävässään, eli ajamisessa, mahdollisimman hyvä ja ammattimainen? Nykyisinhän kuljettajat eivät niin hirveästi voi tehdä kauden aikana kun testaaminen kauden aikana on kielletty kokonaan niin mikseipä sitten vaikka yritä saada sellaisen sopimuksen että pääsee nekin väliajat käyttämään vaikka rallin ajamisen parissa? Uskoisin että siitäkin saattaisi olla enemmän hyötyä tämän varsinaisen päätehtävän suorittamisessa kuin siitä että on jossain ostoskeskuksessa hymyilemässä ja leikkaamassa nauhoja.
 

Outsider

Jäsen

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täällä on sen verran mielenkiintoinen keskustelu käynnissä, että täytyypä tuoda omatkin ajatukset esille, kun niitä sopimuksia joudutaan näköjään odottamaan ainakin ensi viikolle asti.

Olen tämän ennenkin sanonnut, mutta sanon jälleen kerran, että rahasta Kimin ajamiset ensi kaudella eivät lopulta tule jäämään kiinni. Kimi on tienannut urallaan satoja miljoonia, joten pelkän rahan perässä tuskin täytyy enää juosta.

Mediassa on kuitenkin kovin väitetty, että Kimin sopimusneuvottelut McLarenin olisivat kiinni rahasta. Näiden juttujen mukaan Ferrari maksaisi Kimille kymmeniä miljoonia vähemmän sopimuksen rikkomisesta, mikäli Kimi ajaa jossain toisessa tallissa. Ja sitten tämän takia Kimi pyytäisi uudelta työnantajaltaan järjettömiä summia, jotta olisi valmis ajamaan.

Itse en kyllä usko tähän pätkäkään, Kimillähän oli kaikki valttikortit halussaan, kun selvisi, että Ferrari haluaa miehestä eroon. Sopparia oli vuosi jäljellä ja tämän mukaan Kimi olisi kuitannut noin 30 miljoonaa. Miksi ihmeessä Kimi olisi tuossa tilanteessa suostunut johonkin Ferrarin ehtoihin? Sopimuksen mukaanhan tilille napsahtaisi joka tapauksessa se 30 miljoonaa.

Eli sehän oli Kimi joka saneli ehdot, joilla hän on valmis lähtemään Ferrarilta. Kimihän on sanonnut, että hän olisi halutessaan voinnut jäädä Ferrarille, mutta oli turha jäädä tallin, johon häntä ei selvästikään haluttu.

Tuskin Kimi kuitenkaan ihan tuosta vain suostui lähtemään, vaan ennen Ferrari-sopimuksen purkua taustajoukot selvittivät minkälaista kiinnostusta muista talleista löytyi ja mitä hänelle oltiin sieltä valmiita maksamaan.

Tämän perusteella sitten saneltiin Ferrarille ehdot, jolla Kimi oli valmis purkamaan sopimuksen.

Eihän siinä olisi ollut Kimin kannalta mitään järkeä purkaa ensiksi sopimus Ferrarin kanssa ja vasta sen jälkeen kysellä muilta talleilta, että löytyykö kiinnostusta. Kimillä oli luultavasti ainakin jonkulainen esisopimus jo olemassa tulevan tallin kanssa ennen Ferrari-sopimuksen purkamista.

Mielestäni tämä Whitmarshin haastattelu syyskuun lopussa kertoo omaa kieltään siitä, että Kimin kanssa oli sovittu jotain jo tuossa vaiheessa. Nämä viimeisen kuukauden aikana olleet tarinat Kimin hintapyynnöistä ovatkin sitten pitkälti median itse keksimiä juttuja.

Eiköhän sopimuksen viilaamisessa pr-tilaisuuksien määrä ja mahdollisuus ajaa jokunen ralli ole aiheuttanut enemmän neuvoteltavaa kuin raha. Sitten ehkä mielenkiintoisin kysymys on sopimuksen pituus.

Nimittäin veikkaan, että Kimi on ajattellut tämän alunperin, niin että ajaa vielä ensi kauden formuloissa ja siirtyy sen jälkeen rallin puolelle, jossa samanaikaisesti siirrytään super 2000 autoihin. Mutta McLaren haluaa luultavasti tehdä pidemmän sopimuksen. Vuoden soppari optiolla tuntuu tässä kohdin todennäköisimmältä vaihtoehdolta. Toivottavasti tähänkin saataisiin vastaus sitten ensi viikon aikana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli sehän oli Kimi joka saneli ehdot, joilla hän on valmis lähtemään Ferrarilta. Kimihän on sanonnut, että hän olisi halutessaan voinnut jäädä Ferrarille, mutta oli turha jäädä tallin, johon häntä ei selvästikään haluttu.
Kimihän jossain haastattelussa sanoi että Alonso tuli Ferrarille Santanderin avustuksella. Nyttenhän liikkuu huhuja että Räikkönen saisikin vain muutaman miljoonan Ferrarilta ajaessaan toisessa tallissa. Ilman ajamista saisi pari miljoonaa enemmän. Otappa noista selvää kun joka päivä on uudet uutiset eri henkilöiden mielipiteillä ja arvioilla. Esimerkiksi Toyota sanoi Kimin olevan liian kallis. Kimi sitten sanoi sanoi etteivät ole edes neuvotelleet koko tallin kanssa.

Itse veikkaan McLarenin odottavan mitä Heikille tapahtuu. Heikin tilanteen ratkettua kertovat sitten uutisia Kimistä, jos kertovat. Sunnuntaina on kuulemma McLarenin virkistyspäivä mikälie, joten jos siellä sitten kerroittaisiin jotain uutta.

Odottavan aika on pitkä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa olen kyllä kilonkingin kanssa samoilla linjoilla että minkä takia Kimi olisi suostunut mihinkään pikkukorvauksiin jos/kun hänellä oli vedenpitävä sopimus Ferrarille ensi kaudesta? Minä olen saanut Kimin omista puheista sen kuvan että tuossa sopimuksessa ei todellakaan ollut mitään purkupykäliä tms. vaan Kimi olisi voinut heittäytyä hankalaksi ja ajaa Ferrarilla myös ensi kaudella. Kimin palkka Ferrarilla on ollut muistaakseni 28 miljoonaa euroa/kausi joten minkä ihmeen takia Kimi suostuisi sopimuksen purkuun 11 miljoonalla kun hänen ei ollut mikään pakko tehdä sitä? Tuo ei vaan ole oikein järkeenkäypää ja siksi tuo viimeisin uutinen tästä sopimuskuviosta ei kuulosta oikein uskottavalta.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Mielestäni tämä Whitmarshin haastattelu syyskuun lopussa kertoo omaa kieltään siitä, että Kimin kanssa oli sovittu jotain jo tuossa vaiheessa. Nämä viimeisen kuukauden aikana olleet tarinat Kimin hintapyynnöistä ovatkin sitten pitkälti median itse keksimiä juttuja.

Jaaha! Samalla logiikalla kuin kesällä pystyi päättelemään Räikkösen Ferrari-sopimuksen olevan ohi ja over, niin kyllähän tästä voi nähdä, että Whitmarsh oli tuskin kynän laskenut kädestään ennen kyseistä haastattelua. Oliko nimi sitten kirjoitettu Räikkösen vai jonkun muun sopimukseen juuri ennen pöytään saapumista, siinäpä kysymys. Pakko uskoa Räkään, mikä tietäisi äärimmäisen huikeaa tilannetta suomalaisnäkökulmasta ensi kaudelle. Ei mikään helpoin paikka kylläkään, mutta toivottavasti näin käy. Se olisi sentään mahdollisuus Kimille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lotuksella on kyllä sikäli hyvä tilanne että nyt on F1:ssä ostajan markkinat kokeneiden kuskien, tai ainakin "semi-kokeneiden" suhteen. Vanhoissa talleissa on paikat käymässä vähiin ja monta ihan kelvollista miestä on vielä ilman tallipaikkaa.

Heikkihän tuossa reilu viikko sitten jossain haastattelussa sanoi että pikkutallit ei kiinnosta mutta Toyotan vetäytymispäätös voi kyllä vähän vaikuttaa Heikinkin kuvioihin siten että pikkutallien on alettava kiinnostamaan mikäli haluaa yleensäkin Ykkösissä jatkaa. Kyllähän tämä Lotus vaikuttaa näistä uusista talleista lupaavimmalta, jo ihan sen takia että mukana on Gascoynen kaltainen nimi, ja ilmeisesti myös rahoitus on Malesialaisten ansiosta hyvällä tolalla. Camposilla ja Manorilla on ollut ilmeisesti jo ihan alkumetreiltä asti jonkinasteisia vaikeuksia rahoituksessa ja tällainen ei voi olla näkymättä tallien toiminnassa, tämä USF1 on taas ihan täysi arvoitus ja liikkeellä on ollut jopa huhuja että koko projekti saattaa jäädä ihan pelkäksi kuplaksi eikä tallia nähdä ollenkaan mukana ensi kaudella.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Kimin palkka Ferrarilla on ollut muistaakseni 28 miljoonaa euroa/kausi joten minkä ihmeen takia Kimi suostuisi sopimuksen purkuun 11 miljoonalla kun hänen ei ollut mikään pakko tehdä sitä? Tuo ei vaan ole oikein järkeenkäypää ja siksi tuo viimeisin uutinen tästä sopimuskuviosta ei kuulosta oikein uskottavalta.

Toisaalta jos ajattelet että Ferrari maksaa täyden palkan Kimille ja pitää tavallaan sopimuksesta "kiinni" niin tuskin Ferrarikaan Kimille on valttikortteja tällöin jättänyt? Eli jos Ferrari täyden summan maksaa niin kai se saa myös silloin päättää ketkä autoansa ajavat, toisin sanoen Kimi vetää katsomossa silloin hodaria ja Alonso ajaa. Täydellä palkalla Kimi olisi Ferrarin leivissä mutta ei ajaisi.
 

Bo'er

Jäsen
Toisaalta jos ajattelet että Ferrari maksaa täyden palkan Kimille ja pitää tavallaan sopimuksesta "kiinni" niin tuskin Ferrarikaan Kimille on valttikortteja tällöin jättänyt? Eli jos Ferrari täyden summan maksaa niin kai se saa myös silloin päättää ketkä autoansa ajavat, toisin sanoen Kimi vetää katsomossa silloin hodaria ja Alonso ajaa. Täydellä palkalla Kimi olisi Ferrarin leivissä mutta ei ajaisi.

Ferrarihan nimenomaan osti Kimin ulos sopimuksesta(vuoden liksa + korvaus sopimusrikkeestä), joten enää Kimin ja Ferrarin välillä ei ole mitään sopimusta. Joten Kimi on vapaa tekemään mitä haluaa...tosin voihan tuossa dealissa olla jotain ehtoja korvaussumman muuttumisesta, jos Kimi uuden tallin itselleen löytää?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toisaalta jos ajattelet että Ferrari maksaa täyden palkan Kimille ja pitää tavallaan sopimuksesta "kiinni" niin tuskin Ferrarikaan Kimille on valttikortteja tällöin jättänyt? Eli jos Ferrari täyden summan maksaa niin kai se saa myös silloin päättää ketkä autoansa ajavat, toisin sanoen Kimi vetää katsomossa silloin hodaria ja Alonso ajaa. Täydellä palkalla Kimi olisi Ferrarin leivissä mutta ei ajaisi.

Mutta tämän jutun mukaanhan Kimillä ei vielä ole sopimusta McLarenin (tai kenenkään muunkaan) kanssa ja hän on silti sopinut Ferrarin kanssa tällaisesta järjestelystä. Minä en vaan jaksa uskoa että Kimi olisi suostunut tuollaiseen ratkaisuun ilman että hänellä on jo taskussaan valmis sopimus McLarenin kanssa, joka takaa hänelle vähintään tuon 28 miljoonan tulot yhdessä Ferrarin maksaman korvauksen kanssa. Ei se vaan kuulosta mitenkään järkevältä eikä uskottavalta että Kimi olisi suostunut mihinkään sellaiseen ratkaisuun jossa hän saa vähemmän kuin tuo 28 miljoonaa joka hänen kuului ensi kaudesta Ferrarilta saada. Siksi minä en usko yhtään tähän uusimpaan juttuun (oliko tämä nyt Auto Motor und Sportin juttu vai kenen?).
 

Torspo82

Jäsen
Voisiko olla, että Kimi tienaa joka tapauksessa Ferrarilta sen ensi kauden palkan, mutta sen päälle tulevan lisäkorvauksen määrä riippu sitten siitä, ajaako Räikkönen Formula 1:tä ensi kaudella vai ei? Tällaisessa kuviossa näkisin ainakin itse edes jonkinlaisen logiikan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Williams-pomo syyttää ratoja

Williamsin tekninen johtaja Sam Michael sanoo sen minkä suurin osa formulan katsojista on tiennyt jo pidemmän aikaa. Jotkin radat estävät teyhokkaasti ohitukset. Esimerkkinä Michael käyttää BArcelonan rataa, jossa ei juuri ohituksia nähdä.

Toivottavasti tämä Michaelin avautuminen otettaisiin Fia:kin huomioon ja ratojen suunnitteluun alettaisiin kiinnittää huomiota. Sunnittelussa voisi kuunnella vaikkapa näitä insinöörejä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olikos luistonesto kielletty kaudella 1994? Auto kauden 1994 mukaisessa orkkiskunnossa ja FIA:n hyväksymä ja luistonestolla varustettuna...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olikos luistonesto kielletty kaudella 1994? Auto kauden 1994 mukaisessa orkkiskunnossa ja FIA:n hyväksymä ja luistonestolla varustettuna...

Taidettiin kieltää juuri tuon surullisen kauden 1994 jälkeen sekä luistonestot että aktiivijousitukset yms.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Luistonesto oli kielletty vuonna 1994, tosin Benettoniin liittyi kaikenlaisia epäilyjä sen suhteen...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Venezuelalaiskuski sai paikan F1-sarjasta

Eli tuon Ilta-Sanomien uutisten mukaan Venezuelalainen Pastor Maldonado on valittu Bruno Sennan pariksi Campos Metan talliin. Virallisesti talli ei ole kuitenkaan tuota vielä vahvistanut. Ei kyllä välttämättä kovin vahvalta näytä tuo Camposin paketti jos uusi talli lähtee mukaan kahdella täysin ilman F1-kisakokemusta olevalla kuljettajalla sarjaan. Artisti maksaa!

Toivottavasti muut uusista talleista edes palkkaisivat näitä vanhempiakin starboja ettei nyt ihan menisi taas F1-sarja siihen että puolet kuljettajista on "itsemaksavia".
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Taidettiin kieltää juuri tuon surullisen kauden 1994 jälkeen sekä luistonestot että aktiivijousitukset yms.
Kiellettiin kauden 1993 jälkeen. Benettonissa tosiaan oli toimiva luistonesto, josta myös FIA oli tietoinen, se kun löysi sen tarkastuksessaan San Marinossa. Käyttöä ei kuitenkaan voitu todistaa, joten Benetton selvisi rapsuitta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näinpä olikin juu, muistin väärin. Muistelin että niitä olisi alettu karsia niiden 1994 onnettomuuksien seurauksena, vaan taisikin olla että se karsiminen oli ehkä jopa osasyy noihin runsaisiin onnettomuuksiin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kiellettiin kauden 1993 jälkeen. Benettonissa tosiaan oli toimiva luistonesto, josta myös FIA oli tietoinen, se kun löysi sen tarkastuksessaan San Marinossa. Käyttöä ei kuitenkaan voitu todistaa, joten Benetton selvisi rapsuitta.

Benetton oli myös käpälöinyt uusia(silloin) tankkauslaitteita saadakseen autonsa nopeammin tankattua, tämä johti Jos Verstappenin auton leimahtamiseen juhannuskokoksi Hockenheimin varikkosuoralla. Että osasivat ne Ross, Flavio ja Schumi nuo konstit jo tuolloin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös