Formula 1 – kausi 2010

  • 172 448
  • 996

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1-kausi 2009 on jo kaukana menneisyydessä joten on aika avata ketju tulevan kauden keskustelulle. Nyt on alkanut tipahtelemaan pikkuhiljaa ensi kauden kuljettajasopimuksia. Jo viikonloppuna ilmoitettiin tuosta Bruno Sennan sopimuksesta Camposille ja nyt tänään Williams julkisti että ensi kaudella heidän autojaan ajaa odotetusti Rubens Barrichello ja Nico Hülkenberg.

Ensi kauden varmistetut kuljettajanpaikat ovat seuraavat:

Campos Meta
Bruno Senna

Ferrari
Fernando Alonso
Felipe Massa

McLaren
Lewis Hamilton

Red Bull
Sebastien Vettel
Mark Webber

Renault
Robert Kubica

Williams
Rubens Barrichello
Nico Hülkenberg


Lisäksi Buttonin ja Rosbergin sopimukset Brawnille lienee täysin varmoja, samoin Kamui Kobayashin sopimus Toyotalle. Timo Glock on ilmeisesti vahva ehdokas toiseen Renaultiin. Ja toivottavasti Kimi Räikkösen sopimus McLarenille olisi myös jo julkaisua vaille valmis, tämän päivän uutisten mukaan Kimi "tutustuisi" tällä hetkellä McLarenin tarjoukseen.

---

Viikonloppuna tuli myös mielenkiintoinen uutinen että F1:n rengastoimittaja Bridgestone on päättänyt luopua F1:stä kauden 2010 jälkeen. Saas nähdä kuka astuu tilalle, veikkaisin että Michelinille jäi sen verran hampaankoloon tuosta FIA:n päätöksestä antaa yksinoikeus Bridgestonelle että he eivät välttämättä ole kovin halukkaita palaamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tällainen ketju kun tuli hätäpäissään perustettua, ja nämä tämän päivän ikävät uutiset koskevat juurikin kautta 2010, niin päivitetään myös tänne ketjuun tilannetta.

Harmillinen juttu tosiaan tuo Toyotan lopetuspäätös. Kyllähän tästä vahvoja huhuja oli jo pidemmän aikaa liikenteessä mutta loppujen lopuksi uskoin että talli olisi kuitenkin päättänyt jatkaa, varsinkin kun tallipäällikkö Howett puhui vielä Abu Dhabin varikolla että Kamui Kobayashi on hyvin vahvoilla ensi kauden kuljettajavalinnoissa. Sitä pidin varmana että Toyota tulee supistamaan toimintojaan mutta en minä tähän lopettamiseen uskonut.

Vaikka "Maailman nopeimman kansan ykkös-tietotoimisto" MTV3 on tänään toitottanut että "Heikiltä meni työpaikka" niin minua harmittaa enemmän tuon Kobayashin puolesta. Kaveri teki nimittäin todellakin vaikutuksen noissa parissa GP:ssä mitä ehti Toyotalla ajamaan, ja odotin mielenkiinnolla jo ensi kautta ja sitä että hän ajaisi Toyotalla koko kauden. Toivottavasti joku talleista nappaisi tuon kaverin vaikka nyt ei olekaan Toyotan tuki enää takana.

Ja jos Toyotan lopettamispäätös ei vielä ollut tarpeeksi niin samanlaisia huhuja on ollut liikkeellä myös Renaultista. Tuo ei olisi kyllä mikään ihme ottaen huomioon minkälainen isku tallin maineelle oli tuo Piquet-kohu ja miten heikkoa tallin menestys oli tällä kaudella. Jos Rellukin päättää vetäytyä niin se olisi sitten jo kolmas autotehdas joka lopettaa kauden 2009 jälkeen (ja neljäs vuoden sisään kun Hondakin otetaan mukaan). Aika ikävä olisi tilanne tässä tapauksessa myös Kubicalle jolta menisi jo toinen talli alta parin kuukauden sisällä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko ykkösistä tulossa taas pienten yksityistallien sarja, kun autovalmistajia tippuu pois jo melko kovalla tahdilla. Sinällään aika nopea muutos tapahtunut viime kausina kun pari vuotta sitten haikailtiin yksityistallien perään ja nyt ihmetellään autonvalmistajien joukkopakoa ja uusia (pikku)talleja tulee sarjaan.

Mitäs sääntömuutoksia ensi kaudelle tulee? Tankkauskielto ainakin eli kisa aloitetaan täydellä tankilla. Tämä tekee myös aika-ajosta vihdoin sellaisen missä oikeasti nopein on paalulla ilman mitään bensakikkailuja. Onko Kersin kielto jo varmaa? Kovasti siitä on ollut ainakin puhetta. Muuttuuko rengaskoko vai olenkohan nähnyt unta? Muistaakseni viime kisan aikana oli jotain puhetta mahdollisesti kapeammista (etu)renkaista (saattoi olla toki vasta myöhemmille kausille).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
KERSiä ei ole minun käsittääkseni säännöissä kielletty ensi kaudellakaan, mutta FOTA on tehnyt periaatepäätöksen että yksikään FOTA-talleista ei tule käyttämään KERSiä ensi kaudella. Williamshan uhosi jossain vaiheessa että että he aikovat jatkaa KERSin kehittämistä ja käyttää sitä ensi kaudella mutta nyt kun hekin liittyivät takaisin FOTAan niin sanoivat että hekään eivät tule sitä käyttämään.

En muista että muita merkittäviä muutoksia sääntöihin olisi tulossa ensi kaudelle, kuin tuo tankkauskielto. Tuo on minusta hyvä sääntö koska se pakottaa kuljettajat yrittämään ohituksia radalla vaikka vähän riskilläkin, renkaidenvaihdon kanssa ei kuitenkaan niin paljon pysty taktikoimaan kuin tuon tankkauksen ja bensamäärien kanssa. Mutta ensi kaudella tulee sitten vaikuttamaan voimasuhteisiin osaltaan myös se kuinka janoisia autot ovat. Esim. Ferrarihan valitteli jo tällä kaudella että heidän moottorinsa on paljon janoisempi kuin vaikkapa Mersu. Kun moottorien kehitys on jäädytetty niin saas nähdä mitä Ferrari keksii tuohon lääkkeeksi. Varsinkin kisan alussahan se tulee kärsimään jolla on janoinen auto ja joutuu tankkaamaan enemmän bensaa kilpailua varten.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ens kaudella on muuten renkaanlämmittimet pannassa, sitähän JJ:kin spekuloi että päätös on hullujen hommaa, kylmillä slickseillä radalle meno on kuin jäällä ajaisi.



_
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ens kaudella on muuten renkaanlämmittimet pannassa, sitähän JJ:kin spekuloi että päätös on hullujen hommaa, kylmillä slickseillä radalle meno on kuin jäällä ajaisi.
Jaa. Sepä sitten mielenkiintoista, kun varikolta tulevat autot köröttelevät kierroksen-pari viittäkymppiä rataa ympäri.

Alkukausi tulee varmaan olemaan taas se mielenkiintoisin, kun nähdään, miten eri tallit ovat sopeutuneet uusiin sääntöihin. Uudet tallit ovat myös mielenkiintoisia ja nähtäväksi jää, ovatko peränpitäjiä parin sekunnin erolla edellä oleviin vaiko pystyvätkö kamppailemaan edes pisteistä joissain kisoissa. Ja mitenköhän Brawn aloittaa kautensa, kun tämän kauden kaltaista etulyöntiasemaa tuskin on. Rahatilanteen luulisi ainakin olevan parempi.
 

trap

Jäsen
Onko varmasti näin? En tähän aikaan jaksa väsymyksen takia jaksa etsimään tietoa. Omien muistikuvien mukaan toi taisi kuulua johonkin Mosleyn hulluihin ideoihin, mutta toteutuminen sitten jäikin. Luulisi, että aihe olisi aiheuttanut enemmän keskustelua jos sääntö olisi tulossa, aika merkittävä turvallisuusriskikin kuitenkin jne.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko varmasti näin? En tähän aikaan jaksa väsymyksen takia jaksa etsimään tietoa. Omien muistikuvien mukaan toi taisi kuulua johonkin Mosleyn hulluihin ideoihin, mutta toteutuminen sitten jäikin. Luulisi, että aihe olisi aiheuttanut enemmän keskustelua jos sääntö olisi tulossa, aika merkittävä turvallisuusriskikin kuitenkin jne.

Jos renkaanlämmittimiä tarkoitat, niin esim tuolla on siitä juttua kun säännöt määriteltiin viime vappuna:
http://www.insideline.com/car-news/world-motor-sport-council-lays-out-2010-formula-1-rules.html

"Also, the council confirmed that refueling will not be permitted during races from 2010 onward and tire-warming blankets or other devices to heat tires will be prohibited."

Mutta sitä tosiaan en muista onko tätä kumottu jossain vaiheessa.


_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
2010 sopimusneuvotteluihin liittyen mietiskelin tätä Brawn kommenttia Räikkösestä:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/989034

Jääkiekossa ja HIFK kannattajana tämähän on tuttu kuvio että pelaaja pelaa jo jossain maaseudulla kun HIFK maksaa vielä palkkaa. :)

Mutta tässä on todellakin kaksi eri näkökulmaa.

Pitäisikö mestaruuteen kykenevän tallin saada Räikkönen ilmaiseksi kaudelle 2010?

Pitäisikö Räikkösen saada maailmanmestarin palkka eli vähintään noin 20m€ kaudesta 2010 vaikka Ferrari maksaa palkkaa sekä sanktiota samaisesta kaudesta?

Itse ajattelen tätä niin että Ferrarin palkka/sanktio tulee sopimusrikosta ja uusi talli maksaa tämänhetkisten markkinoiden mukaisen palkan joka McLarenin tilanteessa olisi sama kuin Hamiltonille, se on 100% varmaa ettei Räikkönen suostu pienempään maksuun McLarenin suunnalta kaudella 2010 mitä Hamilton saa, tämä on jo imago kysymys.

Mutta tosiaan, tähän on kaksi täysin eriävää näkökulmaa.


Aika kaksi piippuinen juttu, mitäs mieltä muut?



_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan asiaa Jupe tuossa kirjoittelee minusta. Ei se nyt nimittäin ihan niinkään voi mennä että tallit vaan ajattelevat ettei Räikköselle tarvitse maksaa palkkaa kun hän jo saa rahaa Ferrarilta. Silloinhan esim. Schumacherillekaan ei olisi kannattanut maksaa palkkaa enää vuosikausiin koska "kyllähän hänellä jo ihan tarpeeksi rahaa oli ennestäänkin". Kysehän ei kuitenkaan käsittääkseni ole mistään vuokrasopimuksesta jossa Ferrari maksaa Räikkösen palkan uuden tallin puolesta vaan sopimusrikkomuksesta johtuvasta korvauksesta Räikköselle.

Toisaalta taas, jos Räikkönen saa jo ~45 miljoonaa ensi kaudelta niin kannattaako siinä vaiheessa riskeerata jatko F1:ssä vetämällä palkkavaatimus ihan tappiin asti, vai kannattaisiko lähteä hakemaan mestaruutta (ja pientä kostoa Ferrarille) vähän pienemmällä palkalla? En tiedä, varmaan Kimikin miettii sitä kovasti tällä hetkellä (jos ei ole jo sopimusta tehnyt Mäcille). Mutta minun mielestäni on väärin talleilta olettaa että Kimi tulisi ilmaiseksi tai ihan mitättömällä korvauksella vain sen takia että hän saa myös Ferrarilta rahaa. Hän on kuitenkin maailmanmestari, yksi sarjan parhaista kuljettajista ja myös yksi sarjan tunnetuimmista kuljettajista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta Kimin ja Ferrarin diili ei kuulu muille talleille mitenkään. Se on heidän (Kimin ja Ferrarin) välinen asia ja jos haluaa ajattaa Kimiä ensi kaudella niin talli, mikä ikinä se onkaan, tekee oman uuden sopimuksen Kimin kanssa.

Toki tälläisenä köyhänä voi kauhistella, että on se hurjaa kun pari kymppiä tulee tilille muutenkin, joten miksi pyytää lisää. Sopimus on kuitenkin sopimus ja molemmat osapuolet ovat päässeet siltä osin sopuun ja that's it.

Minusta tuota rengaslämppärikieltoa oltiin jo ajamassa läpi silloin kun slickseihin palattiin. Turvallisuussyillä se sitten kumottiin. Toisaalta jos ne kielletään niin rengasvalmistaja varmasti tekee sellaiset kumit, jotka lämpiävät äkkiä. Nythän tuollaista ominaisuutta ei tarvita kun saadaan lämmittimillä rengas ja vanne lämpöiseksi ja nykyinen rengas varmasti on hitaampi lämpiämään pelkästään ajamalla.

Edesmenneessä CART-sarjassahan ajettiin ilman lämppäreitä. Ei se nyt vaaratilanteita aiheuttanut, pikkasen sladia ensimmäisiin mutkiin ja joitain ulosajoja ja spinnejä heti varikkokäynnin jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ilman rengaslämmittimiä ajetaan myös mm. GP2:ssa. Toki siellä varikkokäynnit ovat sikäli erilaisia että vain kaksi rengasta vaihdetaan. (toki useammankin voi vaihtaa, mutta rajallisen varikkomiehityksen takia se on hitaampaa)
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ihan asiaa Jupe tuossa kirjoittelee minusta. Ei se nyt nimittäin ihan niinkään voi mennä että tallit vaan ajattelevat ettei Räikköselle tarvitse maksaa palkkaa kun hän jo saa rahaa Ferrarilta.

Tosiasiassa tallit voivat ajatella juuri noin. Räikkösen asia on sitten päättää, suostuuko hän siihen vai ei. Jos ei suostu, tallit voivat nostaa tarjoustaan tai luopua Räikkösestä.

Taitaa kuitenkin suurin nälkä olla Kimiltä jo ohi. Aika on tehnyt tehtävänsä. Jos himo ajamiseen vielä olisi, hän vaikka maksaisi siitä. Saas nähdä, millainen sopimus Kimille sorvataan. Aikooko Räikkönen vielä sitoutua auton kehittämiseen ja vuosien pitkäjänteiseen työhön vai toivooko hän käyvänsä nappaamassa yhden maailmanmestaruuden lisää valmiilla voittaja-autolla? Hamilton on niin nopea, että motivaatiossa ei kärsi tinkiä yhtään, jos aikoo pärjätä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tosiasiassa tallit voivat ajatella juuri noin. Räikkösen asia on sitten päättää, suostuuko hän siihen vai ei. Jos ei suostu, tallit voivat nostaa tarjoustaan tai luopua Räikkösestä.

Kyllä, sitä juuri ajoin takaa että tallit ihan varmasti hyvin pitkälti ajattelevat näin, mutta minun mielestäni sen ei siis pitäisi mennä niin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa kuitenkin suurin nälkä olla Kimiltä jo ohi. Aika on tehnyt tehtävänsä. Jos himo ajamiseen vielä olisi, hän vaikka maksaisi siitä.

Sinulla ei taida olla mitään käsitystä ammattilaisurheilusta? Jos Nike purkaisi vaikka Tiger Woodsin sopimuksen, jota olisi sanotaan vaikka 1 vuosi jäljellä, niin tulisiko Tigerin vaikka maksaa seuraavana vuonna Callawaylle, jotta voi pelata niiden mailoilla, ja vaatemerkille X, jotta voi pukeutua niiden kledjuihin? Jos Tiger ei olisi valmis vaikka maksamaan tästä, olisi suurin nälkä mennyt jo ohi?

Ferrarin kompensaation ei tulisi kuulua mitenkään tulevalle työnantajalle. Toki olen myös sitä mieltä, että Kimi voisi vähän joustaa palkkapyynnössään, mutta ammattiurheilijoilla, jotka pitävät itseään lajinsa parhaina, on aika vaikea nöyrtyä siihen, että joku muu saisi enemmän liksaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ferrarin kompensaation ei tulisi kuulua mitenkään tulevalle työnantajalle. Toki olen myös sitä mieltä, että Kimi voisi vähän joustaa palkkapyynnössään, mutta ammattiurheilijoilla, jotka pitävät itseään lajinsa parhaina, on aika vaikea nöyrtyä siihen, että joku muu saisi enemmän liksaa.

Saahan sitä itseään pitää vaikka kuinka hyvänä, mutta jos kahden edelliskauden näyttöinä on häviäminen tallikaverille, kannattaisi varmaan pitää vähän enemmän nöyryyttä mukana kaikissa neuvotteluissa.

Jos olisi Räikköstä palkkaavan tallin pomo, en taatusti maksaisi sille noita huhuissa pyörineitä summia. Jollain Kyllähän Räikkönen tarvitsee paljon enemmän Maclarenia kuin Maclaren Räikköstä, sillä tallilla on jo maailmanmestari ja todennäköisesti sarjan paras kuljettaja riveissään. Toista autoa voi hankkia ajamaan kenet tahansa perushyvän kuskin, Lewis kyllä hoitaa ne voitot kotiin jos auto on kohdallaan.

Itse tosin uskon Räikkösen Maclaren-diilin olevan edelleen käytännössä varman, näistä palkkahuhuista huolimatta.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Sinulla ei taida olla mitään käsitystä ammattilaisurheilusta?

On minulla. Oikeasti ajamaan tahtovat kuskit tuovat rahaa mukanaan eivätkä pyydä sitä. Rallin puolella tämä on hyvin yleistä. Jos tahtoo ajaa, niin sitten ajaa ja vaikka maksaa siitä. Tiedätkö millaisia uhrauksia kuskit perheineen rallissa tekevät, että pääsevät autojaan kaatamaan ja joskus satunnaisesti maaliinkin?

Minun silmiini kuvio on aivan selvä. Räikkönen tahtoisi vielä yhden maailmanmestaruuden ja sen päälle hyvät "eläkerahat". Hän olettaa saavansa suoraan voittajapaketin niin kuin on itse sanonutkin. Tuolla asenteella ei kuitenkaan pitkälle pötkiät kuin hiton hyvällä onnella. No pain no gain. Jos tulee talliin vaatien voittaja-autoa, niin voi voi, ei taida silloin olla motivaatio ihan kunnossa.
 

Torspo82

Jäsen
On minulla. Oikeasti ajamaan tahtovat kuskit tuovat rahaa mukanaan eivätkä pyydä sitä. Rallin puolella tämä on hyvin yleistä. Jos tahtoo ajaa, niin sitten ajaa ja vaikka maksaa siitä. Tiedätkö millaisia uhrauksia kuskit perheineen rallissa tekevät, että pääsevät autojaan kaatamaan ja joskus satunnaisesti maaliinkin?
Eli Alonso on kärkinimistä ainut nälkäinen kuski, koska hankki Santanderin rahoilla itselleen tallipaikan? Buttonit, Hamiltonit ja muut ovat vaan ahneita motivaatiottomia paskoja, koska vaativat ajamisestaan rahaa. Ja jotkin idioottimaiset tallit vielä maksavat. Itsekin maksan motivoituneena työntekijänä melkoisen summan kuukausittain, jotta saan tehdä töitä työnantajalleni. En kai mää ny ilmaiseksi siellä käy!
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ei tainnut vieläkään mennä jakeluun.

Pätevä arkeologi saattaa saada palkkaa selvästi alle 1500 euroa. Ja jos yliopistotutkinnon suorittanut arkeologi haluaa töihin joillekin tietyille kaivauksille, hänen täytyy maksaa siitä. Palkkaa työskentelystä ei saa lainkaan.

Arkeologit kuitenkin tekevät työtä hyvin pienin palkoin ja maksavat pääsystään kaivauksille, koska he ovat motivoituneita tekemään työtään. He elävät arkeologialle eivätkä rahalle. Näin siitä huolimatta, että he ovat köyhiä kuin rotat.

Jos aikaisemmin kymmeniä ellei satoja miljoonia ansainnut kuski ei tahdo ajaa pienellä palkalla formuloita, niin kyllä se kertoo nimenomaan siitä, ettei toiminnan motiivina ole enää rakkaus kilpailemiseen ja lajiin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saahan sitä itseään pitää vaikka kuinka hyvänä, mutta jos kahden edelliskauden näyttöinä on häviäminen tallikaverille, kannattaisi varmaan pitää vähän enemmän nöyryyttä mukana kaikissa neuvotteluissa.

Jos tässä on sinusta tiivistettynä Kimin näytöt kahdelta viime kaudelta, niin seuraat formuloita jopa vielä vähemmän, mitä olen aiemmin ajatellut.

Jos aikaisemmin kymmeniä ellei satoja miljoonia ansainnut kuski ei tahdo ajaa pienellä palkalla formuloita, niin kyllä se kertoo nimenomaan siitä, ettei toiminnan motiivina ole enää rakkaus kilpailemiseen ja lajiin.

Entä mikä on tulkintasi, jos Kimi saa Mäkiltä 3,5 MEUR ensi kaudesta, mutta vastaavasti Ferrarin korvaus tippuisi 12 MEUR:sta 7 MEUR:oon? Mikä silloin on Kimin toiminnan motiivi, sinä kun sen tunnut joka tapauksessa hyvin tietävän?
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/991392
 

trap

Jäsen
Auto Motor und Sportin juttu vaikuttaisi olevan täyttä paskaa. Yrittävät vaan saada puffattua Heidfeldiä Mersulle. Kimi sanoi, että olisi väkisin halutessaan voinut jatkaa Ferrarilla. Vuosipalkkahan arvioiden mukaan on pyörinyt siinä 30 miljoonan tuntumassa, mikä järki siis olisi ollut suostua noin pieniin kompensaatioihin?

Sunnuntaina on joku McLarenin ja Mercedesin show. Paljon on spekuloitu, että sopimusuutisia olisi luvassa ensi viikolla, kenties maanantaina. Sitä odotellessa...
 

Outsider

Jäsen
On minulla. Oikeasti ajamaan tahtovat kuskit tuovat rahaa mukanaan eivätkä pyydä sitä. Rallin puolella tämä on hyvin yleistä. Jos tahtoo ajaa, niin sitten ajaa ja vaikka maksaa siitä. Tiedätkö millaisia uhrauksia kuskit perheineen rallissa tekevät, että pääsevät autojaan kaatamaan ja joskus satunnaisesti maaliinkin?

Rallissa on kaiken maailman abu dhabeja sun muita itämaan tietäjiä, jotka ostavat parasta kalustoa alleen, mutta kyllä sielläkin Loebit ja Hirvoset saavat ihan kunnollisen korvauksen työstään. Tietysti esim. Petter Solberg ajeli yksityiskalustolla kun ei saanut haluamaansa tehdastallipaikkaa, mutta luuletko että auto+kulut maksettiin täysin omasta pussista, vai olikohan mukana sponssirahaa...?

Kyllä se on niin, että joka lajissa parhaille maksetaan, mutta sitten toiseksi parhaat voivat jäädä ilman työpaikkaa sen takia, että huonompi rahamies ostaa sen itselleen.

Minun silmiini kuvio on aivan selvä. Räikkönen tahtoisi vielä yhden maailmanmestaruuden ja sen päälle hyvät "eläkerahat". Hän olettaa saavansa suoraan voittajapaketin niin kuin on itse sanonutkin. Tuolla asenteella ei kuitenkaan pitkälle pötkiät kuin hiton hyvällä onnella. No pain no gain. Jos tulee talliin vaatien voittaja-autoa, niin voi voi, ei taida silloin olla motivaatio ihan kunnossa.

Kaiken kaikkiaan koko kirjoitus on täyttä puuta ja heinää, mutta eihän varsinkaan tossa viimeisessä lauseessa ole yhtään mitään järkeä. Minun mielestä tämä on juuri osoitus kovasta motivaatiosta, että haluaa ajaa voitosta ja vain voitosta. Vai olisiko parempi tehdä kuten vaikkapa maailmanmestarit Villeneuve ja Hill ja siirtyä johonkin jämätalliin... Siinäkö sitä olisi oikein esimerkillistä motivaatiota? Tallipäälliköt ja muut F1-ammattilaiset kehuvat vuorotellen Kimiä maailman kärkipään kuljettajaksi, mutta Suomessa tietysti kaikki on vaan tuurin ansiota.
 

HemmoP

Jäsen
Ei tainnut vieläkään mennä jakeluun.

Pätevä arkeologi saattaa saada palkkaa selvästi alle 1500 euroa. Ja jos yliopistotutkinnon suorittanut arkeologi haluaa töihin joillekin tietyille kaivauksille, hänen täytyy maksaa siitä. Palkkaa työskentelystä ei saa lainkaan.

Ilmeisesti ei ole riittävän pätevä jos palveluksista ei haluta maksaa, koskee ihan jokaista ammattia. Jos joku muu tekee saman perusduunin halvemmalla tai jopa maksaa siitä niin minkäs teet.

Mutta kun mennään Kimin tyyppiseen äärimmäiseen huippulahjakkuuteen, niin sellaisia nyt ei vaan satu tulemaan yliopiston liukuhihnalta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kimi on ihan varmasti paras noista jo F1:sissä ajaneista, vapaana olevista kuskeista. Kysymys on kai lähinnä siitä, että haluaako kukaan silti maksaa siitä yhden, kahden kymmenyksen sekuntierosta niin paljoa kun varsin nopean kuskin saa kuitenkin murto-osalla Rään palkasta.
 

HemmoP

Jäsen
Kimi on ihan varmasti paras noista jo F1:sissä ajaneista, vapaana olevista kuskeista. Kysymys on kai lähinnä siitä, että haluaako kukaan silti maksaa siitä yhden, kahden kymmenyksen sekuntierosta niin paljoa kun varsin nopean kuskin saa kuitenkin murto-osalla Rään palkasta.

Juuri näin, jos kuskin palkassa säästetään joku 5-8m€, niin voisi olettaa, että saataisiin kehitettyä autoa juuri tuon muutaman kymmenyksen nopeammaksi. Kumminkin tuo Kiminkin palkkapyynti on normaalijärjellä ajateltuna aivan järjetön määrä fyrkkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös