Nähtiinpä surkea kauden päätöskisa Abu Dhabissa. Hienot on puitteet, mutta itse rata on todella tylsä.
Milläköhän helvetin viivottimella se Tilke näitä ratoja oikein suunnittelee?!
Singapore ja
Abu Dhabi ovat täynnä tuollaisia viivottimella tehtyjä suorakulman muotoisia "mutkia". Tuollaiset "ysikymppiset" mutkat on ihan turhanpäiväisiä radalla, varsinkin kun niitä edeltää lyhyt suora ja seuraa lyhyt kiihdytys ennen seuraavaa samanlaista mutkaa.
Ohittaminen näissä paikoissa on yksinkertaisesti täysin mahdotonta, vaikka olisi kuinka paljon nopeampi kuin edellä ajava. Eikä nämä hitaat mutkat muutenkaan mittaa kunnolla kuskien ajotaitoja, kun vauhdit ovat niin alhaalla. Kuski käytännössä vaan kiihdyttää ja jaruttaa, se on sitten auton ominaisuukista kiinni, miten lujaa mennään.
Erot kuskien välillä syntyvät nopeissa mutkissa, joissa nähdään kuka pystyy viemään autoa limitillä. Samalla kun vauhti kasvaa, niin pienetkin virheet korostuvat ja näkyvät armotta kellossa. Mutta eihän Abu Dhabin radalla ole oikeastaan kuin yksi tällainen nopeasti ajettava mutka, joka on kuskille haastava. Tai oikeastaan kyse on radan 2. ja 3. mutkan vasen-oikea yhdistelmä, joka ajetaan noin 260 km/h vauhdilla läpi.
Eihän näissä nopeissakaan paikoissa ohi päästä, mutta nämä sentään mittaavat kuskin ajotaitoja ja eroja syntyy. Periaatteessa nykyformuloilla ainoa ohituspaikka on imusta pitkän suoran päässä. Tätä taustaa vasten radalla pitäisi kyllä pystyä ohittamaan, nimittäin takasuora on pitkä kuin nälkävuosi. Mutta eiköhän sinne takasuoran keskelle ole ymmärretty laittaa täysin turha shikaani, ettei takana tuleva pysty hyödyntämään sitä imua maksimaalisesti.
Ottaa vielä kaiken lisäksi päähän ne järjettömän kokoiset turva-alueet. Missään kohtaa rataa ei ole pelkoa siitä, että ajovirheen seurauksena törmäisi päin seinää. Ihan huoletta voi vetää radan (ts. viivojen) ulkopuolelle, eikä omasta virheestä kärsi mitenkään. Laittaisivat nyt edes jotain hiekkaa sinne radan ulkopuolle, jossa sitten joutuisi pyörimään ennen kuin pääsee takaisin.
Turvallisuus on tietenkin tärkeä asia, mutta samantienhän sitä voitaisiin alkaa ajamaan, jossain lentökentällä, jossa olisi ainoastaan asvalttiin piirretyt viivat, eikä olisi mitään kiinteitä seiniä, johon törmätä.
Noh, ehkä siinä tuli jo avauduttua tarpeeksi nykyisistä radoista. Suoraan sanottuna vaan vituttaa se, että on valtavasti rahaa tehdä upeita ratoja, mutta siitä huolimatta lopputulos on itse kilpailua silmällä pitäen surkea. Saapa nähdä, milainen tästä
Etelä-Korean tulevasta radasta lopulta muodostuu?
Jos sitten palataan tähän hetkeen, niin mielenkiintoista nähdä, miten kuskimarkinnat tästä etenevät, kun kausi nyt saatiin päätökseen. Suomalaistenkin tilanne on edelleen hämärän peitossa, joten sikäli vähän yllättävää, että MTV3 julkisti tänään ostaneensa F1-lähetysoikeudet seuraavaksi 3 vuodeksi. Kyllähän formulat ovat tähän asti suomalsia kiinnostaneet, mutta saapa nähdä, mikä on tilanne parin vuoden päästä, jos suomalaisia ei enää olekkaan mukana. Maikkarin olisi ehkä kannattanut katsoa tämä suomalaisten sopimustilanne loppuun ennen kuin maksavat itseään kipeäksi oikeuksista.
Olen toki melkoisen varma, että Kimi siirtyy ensi kaudeksi McLarenille, mutta eihän Kimistä koskaan tiedä ja lopettaminen on sitten se toinen vaihtoehto. Jollain tapaa se lopettaminen olisi aika "kimimäinen" ratkaisu poistua tässä kohtaa yllättäen takavasemmalle. Veikkaan kuitenkin, että ensi viikolla kuullaan Kimin McLaren-sopimuksesta, joka on yksi vuotinen ja pitää sisällään option toiseen kaauteen.
Kimin sopimuksen myötä Heikki löytää toivottavasti itsensä ensi kaudella Toyotan ratissa, jossa on mahdollisus näyttää ajotaidot. Vähän kyllä olen huolissani Heikin suhteen, nimittäin jos paikka Toyotalta ei aukene, niin Rellu taitaa olla se ainoa kilpailukykyinen vaihtoehto.
Tietysti Heikille varmasti joku tallipaikka löyty, viimeistään Force Indialta tai jostain uudesta tallista. Mutta näillä autoilla menestyminen tulee olemaan mahdotonta ensi kaudella. Force Indiankin hyvästä loppukaudesta puhuttiin paljon, mutta todellisuudessa talli keräsi koko kaudella ainoastaan kaksi pistesijaa ja nekin Spassa ja Monzassa, jotka ovat poikkeuksellisen nopeita ratoja.
Eli suomalaisittain eletään todella mielenkiintoisia aikoja tulevaisuuden suhteen ja jäädän innolla odottelemaan uutisia suomalaisten jatkosta.