Formula 1 – kausi 2009

  • 327 291
  • 2 061

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sääennustukset lupailevat Interlagosiin sadetta koko viikonlopuksi. Noutaakohan Schumi-joki yhtään kuskia tällä kertaa?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä nyt taas käy huhut kuumina. Italialaislehdet väittää, että Kimi ei mene McLarenille, koska ei halua tehdä PR-töitä paljoa, näitä on enemmän kuin Ferrarilla. Lisäksi Kimi ei saisi ajaa rallia ja Hamiltonkaan ei ota häntä vastaan kirkuen. Samaa sanoi Speed-TV:n äijä Peter Windsor, joka uskoo Kimin menevän Red Bullille.
Espanjalainen AS-lehti taas kirjoittaa, että McLaren ja Kimi ovat jo sopineet kaiken ja Räikkösen siirto julkaistaan kahden viikon päästä.

Ketä tässä nyt sitten uskoa? Kait se täytyy odotella se kaksi viikkoa. Aikamoinen pommi olisi, jos Kimi nyt kaiken tämän McLaren & Red Bull huhujen jälkeen ilmottaisi siirtyvänsä Brawnille. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ketä tässä nyt sitten uskoa? Kait se täytyy odotella se kaksi viikkoa. Aikamoinen pommi olisi, jos Kimi nyt kaiken tämä McLaren & Red Bull huhujen jälkeen ilmottaisi siirtyvänsä Brawnille. ;)

Eiköhän Kimi päädy lopulta Red Bull-talliin. Ja tämän kautta ajaa ensi kesänä Neste Rallyssä Citroenin WRC-kalustolla (kakkostalli vai mikä se nyt oli).
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän Kimi päädy lopulta Red Bull-talliin. Ja tämän kautta ajaa ensi kesänä Neste Rallyssä Citroenin WRC-kalustolla (kakkostalli vai mikä se nyt oli).
Tai sitten voi olla että siirtyy Force Indialle ja ajaa ensi suvena kesätöikseen riksaa Mumbaissa.

Kaikenlaista huhua on kyllä ilmassa ja suurella mielenkiinnolla tässä odottaa tuota ns. pommin putoamista suuntaan tai toiseen. Kiva olisi nyt saada tietää, onko kuvio jo täysin selvä Kimille itselleen vai vasta työn alla.

Katsellaan, ja toivotaan että jos huhuttu Red Bull sittenkin on seuraava tallinsa, sieltä löytyy kunnon auto ensi kaudeksi eikä vain ns. ylemmän keskikastin menopeli millä taistellaan sijoista 3-8.

Kimi ei todellakaan vaikuta sellaiselta kuskilta, joka jaksaa esim. Fisichellan ja muiden kehäraakkien tavoin kiertää sirkusta vielä vuosikausia kohti neljääkymppiä mentäessä, pyörien jossain pistesijojen ulkopuolella olevilla sijoilla kisasta ja vuodesta toiseen. Kaverilta loppuu todennäköisesti motivaatio ja mielenkiinto täysin jossain selvästi paskemmassa autossa puurtaessa, ja siinä vaiheessa lyö Kimi todennäköisesti hanskansa ykkösten osalta lopullisesti naulaan aika nopeasti.
 

trap

Jäsen
Toivottavasti Barrichello voittaa huomenna, eikä esim. koe teknisiä ongelmia.

Olisi jotenkin niin väärin, että toisena vuonna peräkkäin brassi tekisi huippusuorituksen kotiradallaan, mutta häviäisi samalla mestaruuden. Ja vielä samanlaiselle paineita kestämättömälle britille kuin viime vuonna.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Barrichello päätti sitten vielä yrittää laittaa MM-taistelun jännäksi. Buttonilta paha virhe renkaiden kanssa ja vasta 14. ruutu. Nyt pitäisi Rubensin pystyä viemään kymmenen pistettä ja toivoa että Button jää nollille. Vaikka minulle on periaatteessa aivan sama voittaako Rubens vai Button mestaruuden niin ihan kiinnostavuuden kannalta toivon että Rubens pystyy kaventamaan Buttonin johtoa tuon 10 pistettä.

Kimi ajoi hyvän aika-ajon. Vaikka kuivalla ei Ferrari oikein vakuuttanut niin märällä radalla Kimi pystyi puristamaan hyvän lähtöruudun kisaan, ja kun McLarenit jäi ihan häntäpäähän niin taistelu valmistajien MM-sarjassa jatkuu edelleen tiukkana. Paljon ei ole Kimi tallikavereiltaan apua saanut, nytkin Fisichella pihalle jo alkuminuuttien aikana ja viimeinen ruutu. Edelleen olen kyllä sitä mieltä että Badoer sai ihan liian paljon paskaa niskaan suorituksistaan, ei ole Fisichellakaan pystynyt ihmeitä esittämään ja on ollut Kimille ihan vastaantulija. Ferrari saa esittää Kimille ison kiitoksen mikäli pystyvät kolmannen sijan MM-sarjassa säilyttämään.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Barrichello, mestaruustaistelu ja paalupaikka Brasiliassa... Jos tämä yhdistelmä toimii, niin suorastaan äimistyn. Tuohon voisi vielä lisätä sadekelin. Jos historia pitää yhtään paikkaansa, niin tässä suorastaan löyhkää Barrichellon iso epäonnistuminen. Lehdistötilaisuudessa Rubens uskoi olevansa liikkeellä varsin kevyellä autolla, saa nähdä miten toimii.

Kolmas uskomattoman tiukaksi menevä mestaruustaisto olisi jo vähän... toistoa. Ei, kyllä itse toivon vaihteeksi tylsää ratkaisua Buttonin hyväksi. Varsinkin, kun lähtökohtaisesti toivon sitä, että eniten kisoja voittanut kuski nostaa pokaalin.

Perinteisesti Brasilia on kyllä yksi parhaista paikoista isoihin muutoksiin MM-taistelussa. Johtavalle kuljettajalle Interlagosin rata on useimmiten painajainen, josta ei voi herätä. Miljoona asiaa, mitkä voi mennä pieleen ja siihen yleensä sade vielä kaupan päälle.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sen verran erikoinen aika-ajo nähtiin, että mielenkiintoinen kisa on varmasti luvassa. Kisabensatkin on nyt julkaistu ja odotetusti Barrichello on joukon kevyin, eipä Kimilläkään valitettavasti ole sen enempää bensaa tankissa ja taitaa tulla Barrichellon kanssa samalla kierroksella sisään.

Olisikin ihan suotavaa, että Kimi saisi jälleen hyvän startin ja ohittaisi ainakin Trullin heti lähdössä. Mutta toisaalta veikkaan kyllä, että huomisessa kisassa bensamäärät ja lähtöasetelmat eivät tule hirmu paljon ratkaisemaan, vaan kyse on enemmänkin siitä, kuka tekee oikeat ratkaisut oikeaan aikaan. Nimittäin tuo sää tuntuu olevan Brasiliassa niin arvaamaton, että mitä tahansa voi tapahtua.

Nytkin talleissa on selvästi kahdenlaista tietoa siitä, sataako vai paistaako huomenna. BBC:n sääennusteen mukaan paikallista aikaa aamulla pitäisi sataaa rankasti, mutta kisan alkaessa sitten paistaisikin jo aurinko.

Siellä on tosiaan eri tiimit lähteneet täysin erillaisilla säädöillä liikkeelle, mikä sitten näkyi aika-ajo vauhdissa, mutta voi tuoda tulosta itse kisassa. Ilmeisesti ainakin McLarenilla lähdettiin kuivankelin säädöillä ja jos huomenna ei sadakkaan niin sieltä hänniltä tullaan nousemaan kovaa vauhtia ylöspäin. Eli vaikka huomenna ei sataisikaan, niin todennäköisesti silti nähdään tapahtumarikas kilpailu.

Ja toisaalta tuo sää ehtii muuttua moneen kertaan vielä siinä parin tunnin kisan aikana ja todennäköisesti muuttuukin kun kerran Brasiliassa ollaan. Eihän siinä tarvita kuin pieni sadekuuro välissä ja koko pakka on jälleen aivan sekaisin.
 
Maailmanmestari!!!!

Kyllä! 9 vuoden kannatus on palkittu! Buttonin saapuessa suurena tulevaisuuden ykkösnimenä F1:siin kaudella 2000, aloin kauden edetessä digailemaan Buttonin tyylistä, jo saman kauden aikana hänestä tuli suurin suosikkini formulasirkuksessa, siitä päivästä tähän päivään matka on ollut tuskainen niin miehelle itselleen kuin suurelle fanille, tällä päivämäärällä maailmanmestaruus on kaapattu Brittein saarille! On paljon huonoa tuuria (mm. auton lievä hajoaminen ja Schumin ohitus viimeisillä kierroksilla, kun JB jahtasi ensimmäistä palkintopallisijoitustaan, auton hajoaminen myöhemmin johtoasemassa), on ollut paljon vaikeita aikoja, on ollut sopimusvaikeuksia, on ollut jo menetetty lupaus ennenkuin: Maailmanmestari 2009!!!! Kyllä on lähellä pari onnen kyyneltä, kaikkien vaikeuksien jälkeen voittoon, tätä on odotettu 9 vuotta!
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Laimein kausi sitten ihan hetkeen, toivottavasti ensi kaudella paremmin, joka osalla. Kausihan ratkesi oikeastaan jo alkukauden 7 ekan kisan aikana, tokihan Red Bullilla oli kauden aikana monia mahdollisuuksia ottaa eroa kiinni, mutta aina jokin meni pieleen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No en minä kyllä tätä laimeaksi kaudeksi kutsuisi, vaikka Button vetäisikin valtavan kaulan muutaman ensimmäisen kisan aikana. Buttonin rengasongelmat ja Brawnin pieni taantuminen kokonaisuutena teki mestaruustaistelusta siltikin jännän kun muut ovat koko ajan saavuttaneet Buttonia. Ja minusta tämä kausi on ollut mielenkiintoinen siksikin että tallien suoritustasot on heitelleet paljon kisojen välillä ja kärjessä on nähty paljon eri talleja ja kuljettajia. Kun vertaa näihin männävuosien Ferrari vs. McLaren -kausiin niin minusta tämä on ollut ihan positiivista että kärjessä on ollut useampia talleja. Koskaan ei ole voinut tietää mikä talli on milloinkin kärjessä kun on menty kisaviikonloppuun, välillä siellä on ollut Brawnit, välillä Red Bullit, välillä McLarenit, välillä jopa Force Indiat.

Button ansaitsi minusta mestaruutensa. Alkukausi oli huikeaa näytöstä Buttonilta ja Brawnilta ja vaikka loppukausi onkin ollut todella vaikea ja Button ei ole kärkitiloista taistellut (Monzaa lukuunottamatta), niin hän kuitenkin pystyi keräilemään tasaisesti pisteitä. Onnittelut vaan Buttonille maailmanmestaruudesta!

Harmi että Kimin kisa meni tänään persiilleen heti alussa kun etusiipi hajosi osumasta Webberiin. Startti oli mahtava ja Kimillä olisi varmaan ollut hyvät mahdollisuudet palkintopallille. Red Bullit oli tänään kyllä niin nopeita että tuskin olisi silti Webberille mahtanut mitään.

Hamiltonilta oli hyvä kisa vaikeista lähtökohdista. McLaren toimi hyvin kuivalla kelillä ja Hamilton ajoi todella hyvin. Harmi vaan että pilasi Barrichellon päivän lopullisesti ajamalla vähän liian läheltä ohitustilanteessa. Vaan eipä tuo olisi tainnut silti riittää vaikka Rubens olisikin pystynyt tuon kolmannen tilansa pitämään.

Myös Vetteliltä hyvä kisa, Red Bullin auto toimi kyllä loistavasti Interlagosissa kuivalla kelillä. Vettelin kisa meni vaan pilalle eilisen aika-ajo-arpajaisissa kun autoa ei saatu toimimaan sadekelillä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Laimein kausi sitten ihan hetkeen
Mutta toisaalta tapahtumarikkain kisa pitkään aikaan.

Olisin niin kovasti halunnut kuulla Jensonin kitisevän kun mestaruus valuu sormien välistä pois, mutta ei tällä kertaa. Nyt tulee vielä yksi lähes turha kisa joka pitää ajaa läpi. Sen jälkeen pitää alkaa odottelemaan uutisia Heikin ja Kimin sopimuksista.

Ensi kaudella sitten uutta draamaa Señor Alonson ja bambino Felipen välillä ja kai siellä Kimikin sen toisen maailmanmestaruuden käy hakemassa pois siinä sivussa. Toivottavasti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Harmittaa vähän Kimin puolesta. Podiumille oli saumaa, kun katsoo esim. Kubican kisaa. Lähtö oli taas tutun agressiivinen. Alun osumat Sutilin ja Webberin vei mahdollisuudet korokkeelle. Toisaalta turva-auto vähän pelasti kun pääsi letkaan mukaan varikkokäynnin jälkeen. Fisico körötteli oikeastaan koko kisan joukon hännillä ja lopussa mm. Kobayashi paineli ohitse. En tosin tiedä oliko autossa jotain vikaa kun kierrosajat oli lopussa n. sekunnin hitaampia kuin muilla siellä hännillä.

Hamiltonilta aika perushyvä suoritus. Hänniltä podiumille. Heikki sai pataan aika rajusti (taas). Toisaalta Heikillä oli taas outo tuo varikkotaktiikka kun lopussa piti käydä hakemassa vielä pari litraa. Olisiko johtunut ensimmäisen kierroksen tulipalosta, että silloin meni liian vähän bensaa, mutta tuonkin olisi voinut paikata toisella stopilla.

Webberille kuitenkin tyylikäs voitto, eipä oikein kukaan mahtanut mitään sen jälkeen kun Barrichello luovutti ykköspaikan varikkokäyntinsä myötä. Samoin Kubica tuli aika puskista toiseksi.

Buttonille mestaruus. Eipä oikeastaan herätä mitään fiiliksiä. Alkukauden sprintti riitti tällä kertaa. Samalla briteille toinen mestaruus putkeen. Mestari on aina mestari. En tätä sanoisi välttämättä huonoimmaksi mestaruudeksi. Hieman provona voi todeta, että mm. Keke voitti mestaruuskaudellaan yhden kisan ja mm. muiden loukkaantumiset ja keskeytykset auttoivat aika paljon. Mitenkään kuitenkaan Keken hienoa uraa ja pioneerityötä väheksymättä. Silti mestaruus on aina kova juttu ja ne muistetaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt tulee vielä yksi lähes turha kisa joka pitää ajaa läpi.

Vaan rata on ainakin mielenkiintoinen, vaikka onkin Tilken luomus. Kerrassaan erikoiselta ja hienolta näyttää tuo Yaz Marinan rata-alue ja itse ratakin poikkeaa profiililtaan noista Tilken muista luomuksista hieman. Hienoja yksityiskohtia on tuossa radassa, mm. varikon ulostulo joka tapahtuu radan alitse tunnelin kautta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaan rata on ainakin mielenkiintoinen, vaikka onkin Tilken luomus. Kerrassaan erikoiselta ja hienolta näyttää tuo Yaz Marinan rata-alue ja itse ratakin poikkeaa profiililtaan noista Tilken muista luomuksista hieman. Hienoja yksityiskohtia on tuossa radassa, mm. varikon ulostulo joka tapahtuu radan alitse tunnelin kautta.
Uusi rata ja "kaikkien aikojen suurin spektaakkeli" on siis luvassa vielä. Varikolta ulostulo on kyllä hieno, kun paria videota katsellut.

Button on nyt maailmanmestari. Alkukauden ylivoimaisuus kantoi sitten loppuun asti ja mukana tietysti pientä tuuriakin. Usein Buttonin ollessa jämäpisteillä pahimmat kilpailijat (Vettel, Barrichello) kokivat kärkipaikoilla ikäviä. Vettelillä moottorit pettivät ja sen sellaista. Tässä muutamaa foorumia lukeneena Buttonia vain haukutuaan huonoksi, joka pärjäsi ylivoimaisella autolla. Varmaan joku voisi kertoa, millä kaudella ei oltaisi voitettu mestaruutta ilman sarjan parasta autoa. Perusteluina muunmuassa auton ylivoimaisuus alkukaudesta. Mitäpä jos auto olisikin ollut ylivoimainen loppukaudesta ja Button olisi voittanut lähes kaikki kisat kauden puolivälin jälkeen? Onnittelut Buttonille !
Heikin varikkokäynti meni McLarenin piikkiin. Jos tikkari nousee, niin silloin kuljettaja lähtee samantien. Ei hän voi ruveta katselemaan, onko siellä letkut vielä kiinni vaan täytyy vain luottaa tallin toimintaan. Kimiltä hyvä kisa loppujenlopuksi. Lähtö oli lähes unelma, jota verotti sitten osuma Webberin kanssa. Vaikea sanoa kumman syy se oli.

Kobayashi nousi kyllä samantien yhdeksi suosikeista. Aggressiivista ajoa sääntöjen rajamailla. Hienosti nöyryytti Fisicoa vielä lopussa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kobayashi nousi kyllä samantien yhdeksi suosikeista. Aggressiivista ajoa sääntöjen rajamailla. Hienosti nöyryytti Fisicoa vielä lopussa.

Kompaan täysin. Tässä Japskissa oli heti ensimmäisessä kisassa jotain sellaista mitä ei ole ollut kenessäkään muussa japanilaisessa. Raivokasta ajoa ja puolusti paikkaansa kaikin keinoin, eikä hätkähtänyt yhtään, vaikka perässä tuli MM-sarjan johtaja. Pari kertaa blokkasi ehkä vähän pahasti, mutta ei muita virheitä. Muuten oli erittäin nopea koko viikonlopun ja teki kyllä meikäläiseen todella ison vaikutuksen.

Jenson Buttonille onnittelut mestaruudesta. Onneksi saatiin nyt tämäkin ohi ja päästään keskittymään ensi kauteen. Viimeinen kisa ei paljoa enään kiinnosta. Toivottavasti Kimi pystyisi kuitenkin vielä jollain ilmeellä voittamaan siellä ja haistattamaan ikäänkuin paskat Ferrarille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitäpä jos auto olisikin ollut ylivoimainen loppukaudesta ja Button olisi voittanut lähes kaikki kisat kauden puolivälin jälkeen? Onnittelut Buttonille !

Tuota minäkin olen miettinyt että miksi se on niin paha juttu jos on ollut alkukaudesta ylivoimainen, kun taas loppukaudella ylivoimaisesti esiintynyt kuljettaja olisi todennäköisesti suuri sankari. Button ajoi huikean alkukauden ja pitkälti sen takia vei mestaruuden, ei se kuitenkaan yhtään vähennä sen mestaruuden arvoa. Pisteet ratkaisee edelleen.

Ja samaa mieltä tuostakin Heikin tilanteesta, ei millään tavalla kuljettajan virhe. Kuljettajan tehtävä on seurata "tikkarimiehen" ohjeita ja luottaa häneen täydellisesti. Jos lähtömerkki annetaan ennen kuin kaikki on valmiina niin kyllä se on nimenomaan tiimin virhe eikä kuljettajan.

Kamui Kobayashi ajoi kyllä varsin hyvin ja aggressiivisestikin, mutta aika lailla sääntöjen rajamailla (ja vähän ylikin) mentiin. Vähän pitäisi kaverin rauhoittaa touhua että ei nyt ihan älyttömiä peippauksia tee, kuten esim. tuossa Nakajiman kanssa. Ei sitä linjaa voi koko ajan vaihdella ja vetää suoraan kovempaa takaa tulevan eteen. Hyvä että Nakajimalle (eikä ratavirkailijoille) käynyt tuossa mitenkään, vaarallisen näköinen tilanne oli.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/10/977551

Uutisessa Kimi kertoo saaneensa bensaa silmiinä Heikin tilanteesta. Sitä itsekin pelkäsin samantien kun lieskat löivät, ettei vain olisi visiiri auki. Onneksi ei käynyt pahemmin kirvelyä lukuunottamatta. Kuulemma koko kisan kirveli, joten siihenkin nähden hieno kilpailu "motivaationsa menettäneeltä juopolta".

Alkaa jo espanjalais-italialaismedioiden arvosanoille nauraminen olla kulunutta, mutta pakko silti heittää taas oma villi veikkaus. "Massa täydellinen, hoiti hommansa ruutulipun liehuttajana yhtä täydellisesti kuin radalla. 10" "Kimi tunaroi kilpailunsa Webberiin törmätessä ja onnekkaasti turva-auton tullessa radalle hyötyi selvästi. Flegmaattista ajoa ja menetti aika-ajoon nähden sijan. Ehti vielä sytyttämään Ferrarinsa tuleen. Onneksi enää yksi kilpailu ja alkaa Fernandon aikakausi".
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelkäsin myös tuota, että visiiri oli auki ja onneksi se ei nyt ollut sen pahemmin auki. Varmaan kuitenkin ollut hyvät bensan hajut koko kisan ajan kypärässä. McLarenille mätkäistään tämän tapahtuman johdosto 50 000 dollarin sakot ja Heikki Kovalaiselle 25 sekunnin aikasakko, mitä minä en kyllä ymmärrä. Minkä takia kuskia rankaistaan tallin selkeästä virheestä? Eihän tuo mitenkään pisteisiin vaikuta, kun Heikki ei sellaisia kerännyt, mutta silti.

Niin ja tuosta startista piti vielä äskön sanoa, että Webberiltä törkeä blokki! Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun tätä nähdään häneltä. Jos Webber joskus alkukaudesta haukkui Kimiä juopoksi, niin Kimi voisi nyt heittää samalla mitalla takaisin.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä muutamaa foorumia lukeneena Buttonia vain haukutuaan huonoksi, joka pärjäsi ylivoimaisella autolla. Varmaan joku voisi kertoa, millä kaudella ei oltaisi voitettu mestaruutta ilman sarjan parasta autoa. Perusteluina muunmuassa auton ylivoimaisuus alkukaudesta. Mitäpä jos auto olisikin ollut ylivoimainen loppukaudesta ja Button olisi voittanut lähes kaikki kisat kauden puolivälin jälkeen? Onnittelut Buttonille !

Niin viimeksi yhtä ylivoimaisella autolla, kuin Diffuusori-Brawn ainakin alkukaudesta oli, on ajettu mestariksi kaudella 2004. Silloin mestaruuden voitti Ferrarilla Schumacher, joka varmisti mestaruuden hyvissä ajoin ennen kauden päätöstä. Buttonin vähättely johtuu varmaan osiltaan siitä, että jos kyseessä olisi ollut parempi kuski, taistelu ei olisi mennyt näinkään tiukaksi vrt. kakkoskuskin suoritukset kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Buttonhan ajoi 2/3 kaudesta käytännössä täysin ynnämuut sijoilla. Silti onnittelut Jensonille, kaikesta huolimatta eniten pisteitä saavuttanut kuski on mestari!

Btw. mestaruus näyttää tällä kaudella tulevan aika alhaisella pistemäärällä, joka on Brawnin paremmuteen verrattuna myös heikohko suoritus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Btw. mestaruus näyttää tällä kaudella tulevan aika alhaisella pistemäärällä, joka on Brawnin paremmuteen verrattuna myös heikohko suoritus.
Kertoo tasaisesta kaudesta. Alkukausi nyt oli kärjen osalta jotain aivan muuta kuin tasaista, mutta loppukausi sitä oli. Kärjessä kävi useita kuskeja napsimassa pisteitä pois mm-taistelijoilta. Kimi ja Hamilton mainittuna. 2007 kaudella etenkin mm-kolmikko keräsi huikean määrän pisteitä. Kimin saadessa 110, Hamiltonin ja Alonson "tyytyessä" 109:n pisteeseen. Silloin mm-nelikko oli aina kärjessä ja ottamassa ne suurimmat pisteet, vaikkakin veivät aina toisiltaan niitä samalla pois olemalla toisen edellä top-nelosessa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielestäni Button ansaitsi mestaruutensa. Ei sellainen alkukauden ylivoima tule ihan sattumalta sekään. Silloin Button onnistui kaikessa erittäin hyvin ja repi eroa esimerkiksi Barrichelloon. Eikä sillä pitäisi olla mitään merkitystä, että pisteistä isompi osa tulee alkukaudella. Olisihan se aika tyhmää edes ajaa se alkukausi, jos sen merkitys pisteissä olisi pienempi tai olematon.

Kautena tämä on kieltämättä sellainen, ettei yksikään talli tai kuljettaja hallinnut alusta loppuun, mikä on ollut viihdyttävää, mutta samalla myös hämmentävää. Ei ole ollut mitään koko kauden kaksinkamppailua.

Interlagosissa Button mielestäni vastasi huutoon. Vältti virheet ja ohitti lisäksi ajamalla Kobayashin ja Buemin, minkä vuoksi oli saavuttamassa tarvittavia pisteitä ajamalla.

Barrichellon kirous Brasiliassa ei väistynyt vieläkään. Taitaisikin olla maailmanloppu lähellä, jos Rubens joskus Brasilian GP:ssä menestyisi.
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
Mielestäni Button ansaitsi mestaruutensa. Ei sellainen alkukauden ylivoima tule ihan sattumalta sekään. Silloin Button onnistui kaikessa erittäin hyvin ja repi eroa esimerkiksi Barrichelloon. Eikä sillä pitäisi olla mitään merkitystä, että pisteistä isompi osa tulee alkukaudella. Olisihan se aika tyhmää edes ajaa se alkukausi, jos sen merkitys pisteissä olisi pienempi tai olematon.
Selkeästi tässäkin kommentissa unohdetaan se, että Don-Ross oli teknisen komitean johtaja ja jätti kertomatta harmaan alueen porsaanreiäit liitty diffuusereihin. Brawn talli otti tietoisen riskin ja tällä kertaa voitti. Jos isot tallit olisivat olleet samanlaisella taktiikalla liikenteessä, niin maailmanmestari ei olisi ollut Button. Siksi mielestäni tästä mestaruudesta jää ikuinen tahra Buttonin kilpeen. Aina Buttonin puolustajat voivat marista siitä että säännöt olivat "jokaisen" tiedossa - no olihan kerskin vapaaehtoisesti kaikkien käytössä - mutta kuitenkin.

Tietenkin samalla periaatteella jolla tälläkin palstalla kehutaan Buttonia, niin jopa David the Goljat olisi voinut voittaa mestaruuden :) Jos Buttonin tallikaverina olisi ollut tänä vuonna esim. Hamilton, Räikkönen, Alonso tai jopa Kovalainen, niin Button ei olisi ollut mestari. Jos Schumi sekä Hamilton olivat aikoinaan monesti Hannu Hanhia, niin samoin oli tänä vuonna Button. Mutta ettei kukaan Button-fani vedä herneitä nenään, niin mainitaan että eniten pisteitä voittanut on aina mestari ja pulinat pois. Mutta ei kukaan voi olla niin sokea että ikinään vertaisi Buttonia oikeiden mestareiden saavutuksiin tai taitoihin. Monta ohitusta teki Button tänä vuonna kuten teki esim. Kimi Spa:ssa - "jämä tallien" kuskien ohituksia ei lasketa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monta ohitusta teki Button tänä vuonna kuten teki esim. Kimi Spa:ssa - "jämä tallien" kuskien ohituksia ei lasketa.

Onko tämä kysymys vai toteamus? Kyllähän Button teki esim. alkukaudella montakin tärkeää ja hienoa ohitusta, ja jos en ihan väärin muista niin siellä ohitettujen joukossa oli esim. Hamilton.

En minäkään laske Buttonia ihan Räikkösen, Alonson tai Hamiltonin tasoiseksi kuljettajaksi mutta pidän kuitenkin riittävän hyvänä että pystyy voittamaan kisoja ja mestaruuden kun saa alleen hyvän auton, kaikista kuljettajista kun ei ole siihenkään. Onhan tuolla noita Alguersuareja yms. joista en usko että pystyisivät mestaruutta voittamaan edes alkukauden Brawnin tasoisella autolla, mutta loppujen lopuksi erot kuljettajien välillä ei ole mitään valtavan suuria ja se ratkaisee sitten aika paljonkin millainen auto ja tiimi kuljettajalla on käytössään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös