Kolme peräkkäistä tappiota on tullut, mutta ainakin Atlantaa ja Washingtonia vastaan Panthers ei ylivoimaa lukuunottamatta pelannut mitenkään huonosti, ja Atlanta-tappion voi kyllä laittaa epäonnen ja tuomarien sekoilun (Matthiakselle melko heppoinen 5 min jäähy laitataklauksesta, McCaben selvä tasoitusmaali kolmannessa erässä jäi tuomareilta huomaamatta - ei edes tarkistettu videolta!) piikkiin.
Surkean ylivoiman (onnistumisprosentti alle 10!) lisäksi suurin syy näiden yhden maalin tappioiden takana on hyökkäyksen kärjen tylsyys, selkeä ykkösnyrkin puute. Tietysti tämä vaikuttaa myös ylivoimaan, mutta kyllä Kulikovin ja McCaben kaltaisten pyssyjen kautta pitäisi paremmin kuin kerran kymmenestä saada aikaan ilman tehohyökkääjiäkin.
Ongelma kuitenkin on, ettei tällaisia pelaajia juuri ole treidien avulla tarjolla, tai jos on, Floridan pitäisi luopua huippulupauksista, joka taas ei missään nimessä ole järkevää jälleenrakentavalle joukkueelle. Tilanne on suht sama kuin Tallonin ensimmäisellä kaudella Chicagossa 2005-06, jolloin Blackhawksin kolme parasta pistemiestä olivat Kyle Calder (59 p), Mark Bell (48 p) ja Tyler Arnason (41 p), maalilla veteraani Khabibulin ja puolustuksessa kokemusta hakemassa nuoret Seabrook ja Keith.
Eli eiköhän Tallon ja muut pukumiehet hoida hommaa rauhassa draftin ja prospectien kautta suurempien treidien sijaan. Ensi kesän varaustilaisuudessa Floridalla on tällä hetkellä hallussa omien vuorojensa lisäksi Montrealin 2. kierroksen vuoro (Dominic Moore -kaupasta) ja Bostonin 3. kierroksen vuoro (Horton-kaupasta), joka on varsin hyvä käsi. Tämä kausi katsellaan niukkoja tappioita, haetaan top-10 varausvuorolla lisää junnuja systeemin ja ensi kaudella sitten toivotaan, että kolmikosta Markström, Gudbranson ja Bjugstad 1-2 olisi NHL-valmis.
Kaukalon ulkopuolella tässä on järkeä markkinointisyistä, sillä tällä hetkellä Etelä-Floridan urheilukuluttajien silmät on Miami Heatissa, eikä sitä vastaan kannata Panthersien nykyjoukkueella ja resursseilla yrittää kisata huomiosta. Sen sijaan Panthers on yrittänyt esimerkiksi halvoilla lipunhinnoilla (Name Your Price -kamppis, nyt menossa oleva Good Time Guarantee eli "rahat takaisin, jos et tykännyt" -kamppis) hakea katsomoihin mm. lapsiperheitä, joista sitten toivottavasti muutaman vuoden aikana lätkän parantuessa kasvaisi ensin innokkaita ja sitten uskollisia faneja. (Tätä on toki yritetty jo kymmenen vuotta, mutta pakko sen joskus on onnnistua...)