ozo kirjoitti:
Itse olen lentänyt Lufthansan uudella A330-300 Cuxhavenilla ja se oli todella miellyttävä kokemus.
http://www.airliners.net/open.file?id=616910
Airbusit rulaa.
Minulla on sinulle kysymys?
Oletko niitä lentokonebongareita?
Lufthansahan nimeää jokaisen koneensa kaupungin mukaan ja itse täytyy myöntää, ettei aina itse tule huomioitua missä koneessa tulee oltua, vaikka gaten vieressä olevan tekstin (tässä tapauksessa Cuxhaven) lisäksi koneessa on myöskin sisällä laatta. LH:llahan on A330-300:sta yhteensä 10kpl. Harmi, ettei ole tällä hetkellä pääsyä LH:n Intranettiin. Sieltä löytyisi jokaisesta koneestakin melko kattava informaatio.
Itse kauppa on erittäin odotettu. Olen odottanut sitä kuin kuuta nousevaa. MD-11:han on melko pitkälti deeceekybän jälkeläinen ja perua vanhalta McDonnell Douglasilta. Konetyyppi on lakkautettu jo aikapäiviä sitten (Lufthansa Cargo tilasi itse asiassa kaikki viimeiset koneet rahtikoneikseen) ja sopii itse asiassa hyvin rahtikoneeksi, mutta aika huonosti matkustajaliikenteeseen. Schollilla on toki itse asiassa täällä kotona seinällä Lufthansa Cargon väreissä oleva MD-11 juliste, mutten silti pidä siitä koneesta pätkän vertaa.
Ennemmin tai myöhemmin koneet pitää uusia ja nykyaikaiset, kustannustehokkaat, kevyet koneet pitkähköllä rangella on se asia, mitä tässä haetaan. Ennen Finski tuli aina jälkijunassa. Oli DC-10 ja DC-9 käytössä todella myöhään ja flotti koostui täydellisestä sillisalaatista. Piti olla simulaattoria ja miehistöä jos jonkinlaisille konetyypeille. Irvokkaimpina esimerkkeinä ehkäpä peräti 2 kpl Karairin A300:sta. Toki se oli yhtiössä avaus Airbusiin suuntaan. Nyt tilanne on täysin toinen. Finnair on A350:n osalta jopa edelläkävijöiden joukossa. Tietysti tuo kauppa lyö kiveen todellakin sen panostuksen Aasiaan, mikä onkin maantieteellisistä syistä johtuen fiksua. P-Amerikkaan jos olisi enemmän haluttu satsata, olisi tehty SAS:sin tapaan jako hieman erikokoisten koneiden suhteen. Olisi silloin voitu lentää myöskin hieman ohuempia reittejä, mutta se jääköön allianssikumppaneiden huoleksi.
Tämä ei ole kuitenkaan omasta mielestäni merkittävin strateginen päätös, mitä Finnair on viime aikoina tehnyt. Olin kritisoimassa vuosien ajan Finskiä lähes alimpaan helvettiin siitä, että lentävät MD80-sarjan koneilla esim. Hampuriin niin, että koneessa on load factor ehkä jotain 25-40%. Ihmettelin ja peräänkuulutin regional jettejä ja on todella iloista havaita Embraerien saapuminen. Nyt voivat lentää kannattavasti entistä useampiin kohteisiin ja senpä vuoksi kohteita näkyykin heti lisättävän.