Finnairille A340 ja A350 -kalustoa!

  • 4 461
  • 39

Carlos

Jäsen
Tuumailin että tämäkin ansainnee ihan oman aiheen täällä kaikki maailman asiat puivalla palstalla. Eli; Finnairin laivastoon liittyy vuosina 2007-2008 kolme kappaletta Airbus A340-300E -koneita, sekä uutena "long term solutionina" yhdeksän A350-900 -konetta alkaen vuodesta 2011.

Olenkin jo hetken aikaa miettinyt että mitä tulee eläkeikää lähestyvien MD-11 -koneiden jälkeen, ja tässä tuli heti vastaus. Mielestäni erittäin hyvä valinta, sen mitä itse olen A340-koneilla lentänyt voin sanoa että ovat erittäin mukavia kaikin puolin. Tämä uusi A350 ei liene yhtään huonompi.

Ok, tietysti nyt kaikki gloryhuntterit itkevät että miksei A380 giga-hyper-jumbo, mutta voisi olla vähän turhan iso meille. Hyvä näin, hieno päätös Keijo Suilan uralle.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Carlos kirjoitti:
Tuumailin että tämäkin ansainnee ihan oman aiheen täällä kaikki maailman asiat puivalla palstalla. Eli; Finnairin laivastoon liittyy vuosina 2007-2008 kolme kappaletta Airbus A340-300E -koneita, sekä uutena "long term solutionina" yhdeksän A350-900 -konetta alkaen vuodesta 2011.

Olenkin jo hetken aikaa miettinyt että mitä tulee eläkeikää lähestyvien MD-11 -koneiden jälkeen, ja tässä tuli heti vastaus. Mielestäni erittäin hyvä valinta, sen mitä itse olen A340-koneilla lentänyt voin sanoa että ovat erittäin mukavia kaikin puolin. Tämä uusi A350 ei liene yhtään huonompi.

Ok, tietysti nyt kaikki gloryhuntterit itkevät että miksei A380 giga-hyper-jumbo, mutta voisi olla vähän turhan iso meille. Hyvä näin, hieno päätös Keijo Suilan uralle.

Jep, 340 on todella mukava kone ja turistiluokassakin on tilaa (erityisesti jos kikkailee itselleen kokonaisen 5 penkin penkkirivin :) ).

Onko 350 siis sitten vain uudempi 340:nen, eli samaa 747:n kanssa kilpailevaa sarjaa?
Tosin tuo loppuliitehän lienee se tärkein, 340-300 taitaa kuitenkin olla vielä kokoluokkaa pienempi ja vasta 340-400 on se isompi kone.

380 nyt olisi Suomeen täysin turha muutenkin, koska matkustajamäärät eivät olisi riittäviä tiheässä liikennöinnissä. Jokainen Transport Tycoonia pelannut tietää miten lentokalustoa optimoidaan :)

Mutta tottahan toki 380:llä pitää päästä lentelemään sitten jonain päivänä, optimi olisi tietenkin päästä chillailemaan ykkösluokkaan, mutta ilman omakotitalon kiinnelainaa, se tuskin onnistunee koskaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
varjo kirjoitti:
Mutta tottahan toki 380:llä pitää päästä lentelemään sitten jonain päivänä, optimi olisi tietenkin päästä chillailemaan ykkösluokkaan, mutta ilman omakotitalon kiinnelainaa, se tuskin onnistunee koskaan.


Siellä on sitten kyydissä kiva chillailla chichuahua sylissään kun kyydissä on edes yksikin JIHADIN chillailija "omine eväineen".

Noh, kyllä minäkin haluaisin moisen härvelin kyytiin.

Mites muuten 747 Jumbossa voi siellä yläkerrassa olla uima-allas? Nimittäin frendi sattui olemaan Arabi-Emiraateissa työkomennuksella ja hän oli osa porukasta joka eräälle miljardööriarabille asensi kyseisen uima-altaan Jumbon yläkertaan. Kyseinen kone kuitenkin nousee kentästä ilmaan melko jyrkässä kulmassa....... öööh, mites sitten?
Kysyin asiaa tältä a.o. asentajalta ja hän sanoi vain sen, että kyllä se vesi on siellä altaassa ihan koko ajan - nääs kun epäilin, että se allas täytetään jostakin koneen sisäisestä vesitankista vasta kun kone on saavuttanut lentokorkeutensa.
Asentaja sanoi vain ärsyttävästi MacGyverin kaveria, Jack Daltonia mukaillen, että "TRICKS OF MY TRADE, TRICKS OF MY TRADE"???
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ruutiveijari kirjoitti:
Altaassa kansi?

Sorry, unohtui kertoa että kyseisen miljardöörin penskat tykkäävät aivan erityisesti HULJUTTAA ITSEÄÄN SIINÄ ALTAASSA NOUSUN AIKANA.
SE ON yks vidun hailee mitä kansainväliset säännökset sanovat esim. turvavöistä koneen nousun aikana - kun kyseessä on miljardööri.

Nii ettei siellä altaassa mitään kantta ole.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Paitselo kirjoitti:
Asentaja sanoi vain ärsyttävästi MacGyverin kaveria, Jack Daltonia mukaillen, että "TRICKS OF MY TRADE, TRICKS OF MY TRADE"???

Kommenteista päätellen aika päällikkö asentaja!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paitselo kirjoitti:
Sorry, unohtui kertoa että kyseisen miljardöörin penskat tykkäävät aivan erityisesti HULJUTTAA ITSEÄÄN SIINÄ ALTAASSA NOUSUN AIKANA.
SE ON yks vidun hailee mitä kansainväliset säännökset sanovat esim. turvavöistä koneen nousun aikana - kun kyseessä on miljardööri.

Nii ettei siellä altaassa mitään kantta ole.

Ja kaikkihan ei ole totta mitä kerrotaan...

(ei sillä, voihan se uima-allas olla totta mutta epäilyttää etteikö sitä olisi suojattu jotenkin nousujen ja laskujen aikana).

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
vlad kirjoitti:
Ja kaikkihan ei ole totta mitä kerrotaan...

(ei sillä, voihan se uima-allas olla totta mutta epäilyttää etteikö sitä olisi suojattu jotenkin nousujen ja laskujen aikana).

vlad.

No juu, tätähän minäkin epäilen. Tosin jutun kertoja toi Emiraateista tuliaisenaan sellaisen hopeisena hohtavan Mercedeksen avourheiluauton. Väitti vielä pokkana että auton vaihdekepin nuppi, käsijarrun kahva ja mittaristo maksavat enemmän kuin mitä minä saan Suomesta työstäni palkkaa VIIDEN vuoden aikana.
Olin paikalla kun esmes tämän Mersun vaihdekepin irtiruuvvattava nuppi (jostakin syystä kiihottuneen terskan mallinen?) arvioitettiin kultametallin asiantuntijan toimesta... samalla hän arvoi hinnat kultaiselle käsijarrun kahvalle ja Mersun mittaritaululle, jossa kaikki km-lukemat on merkitty tauluun taustavalaistuilla timanteilla. Paitsi että kierroslukumittarissa kaikki "punaiasen alueen" numerot olivat hiottuja rubiineja.

Ja minä pohdiskelen, että ostaisko sitä käytetyn Pöson...
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Radiossa juontajaparat laskeskelivat että Liliuksen firman optioilla olisi saanut hankittua puolet noista kahdestatoista koneesta.

Köyhät kyykkyyn!
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paitselo kirjoitti:
Sorry, unohtui kertoa että kyseisen miljardöörin penskat tykkäävät aivan erityisesti HULJUTTAA ITSEÄÄN SIINÄ ALTAASSA NOUSUN AIKANA.
Veikkaan yhä kantta ja lapsien olevan erityisen kovia sukeltamaan.
 

Viljuri

Jäsen
Vesihän pyrkii nestemäisessä olomuodossaan asettumaan horisontaalisesti maapallon gravitaatiokentän mukaisesti (eli vaaka-asentoon, vrt. esimerkiksi vatupassin toimintaperiaate), joten mahtaisikohan se uima-allas toimia jotenkin niin, että siinä on vastapainotettu liikkuva pohja (vaikkapa 45 asteen kääntymisasteeseen saakka jollakin akselisysteemillä)?

Toinen vaihtoehto on luonnollisesti vesi kiinteässä olomuodossaan, jolloin tosin täytyisi olla joko lätkäfani tai eskimo pitääkseen moisesta uima-altaasta.
 

Viljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki hyvät
Paitselo kirjoitti:
Sorry, unohtui kertoa että kyseisen miljardöörin penskat tykkäävät aivan erityisesti HULJUTTAA ITSEÄÄN SIINÄ ALTAASSA NOUSUN AIKANA.
SE ON yks vidun hailee mitä kansainväliset säännökset sanovat esim. turvavöistä koneen nousun aikana - kun kyseessä on miljardööri.

Nii ettei siellä altaassa mitään kantta ole.


Vähän vettä ja korkeet reunat?
 
K

kiwipilot

varjo kirjoitti:
Onko 350 siis sitten vain uudempi 340:nen, eli samaa 747:n kanssa kilpailevaa sarjaa?
Tosin tuo loppuliitehän lienee se tärkein, 340-300 taitaa kuitenkin olla vielä kokoluokkaa pienempi ja vasta 340-400 on se isompi kone.

A350 0n perusteellisesti uudistettu versio A330 (molemmissa kaksi moottoria). Kumpikaan Finnairin hankkimista malleista ei varsinaisesti kilpaile 747:n kanssa sillä niin paljon isompi 747 on. A340:ssa on neljä moottoria ja konetta on saatavana neljänä eri versiona: 200, 300, 500 ja 600, joista kolme ensimmäistä ovat samankokoisia. 600-sarjalainen taas on reilusti pitempi kuin muut ja se kilpaileekin 747 kanssa samoista markkinoista. Hieno veto Finnairilta vaikka A340 onkin hitaampi kuin esim. MD11 tai Boeing 777. Toivottavasti yhtiö nyt sitten asennuttaa PTV:t myös turistin penkkeihin,
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Oli mulle ainakin aika iso yllätys, että Finnair hankki noin paljon isoja koneita. Taitavat luottaa vankasti tuohon Aasian liikenteeseen ja sen kehitykseen.
Airbus koneet olivat varmaankin senkin takia oiva valinta, että (mikäli en ole aivan väärässä) lentäjät, jotka ovat saaneet tyyppikoulutuksen A319-A321 koneisiin selviävät hyvin pienellä koulutuksella saadakseen kelpoisuuden lentää näitä uusia koneita. Nykyiset Airbus pilotit ainakin käsittääkseni voivat lentää kaikkia edellämainittuja malleja. Jostain olen jopa kuullut niin hurjan väitteen, että lisäkoulutusta ei tarvittaisi ollenkaan, mutta se kuullostaa aika hurjalta.
Nyt vain hieman ihmetyttää se miksi Finnair hankki ne brassileijat korvaamaan pienempiä MD:tä. Jos olisi hankittu A318 koneita olisi Airbuspilotit pystyneet lentämään kaikkia Airbusseja. Ainakin noita ei laajarunkoisia..

edit. A380 liittyen. Yksi syy siihen, että niitä ei Finnair hanki sen lisäksi, että ei ole tarvetta lentävälle rivitalolle on varmaankin se, että A380 ei mahdu HKI-Vantaan kentällä putkelle. Voisi olla vihtorimaista ajaa 555 matkustajaa busselilla terminaaliin..
 
K

kiwipilot

Kyösti kirjoitti:
Airbus koneet olivat varmaankin senkin takia oiva valinta, että (mikäli en ole aivan väärässä) lentäjät, jotka ovat saaneet tyyppikoulutuksen A319-A321 koneisiin selviävät hyvin pienellä koulutuksella saadakseen kelpoisuuden lentää näitä uusia koneita. Nykyiset Airbus pilotit ainakin käsittääkseni voivat lentää kaikkia edellämainittuja malleja. Jostain olen jopa kuullut niin hurjan väitteen, että lisäkoulutusta ei tarvittaisi ollenkaan, mutta se kuullostaa aika hurjalta.

Et ole väärässä; periatteessa pystyisivät lentämään kaikkia malleja (paitsi A380) ilman lisäkoulutusta. Kuitenkin olikos nyt viiden (?) tunnin simulaattori-sessio tarvitaan. Ohjaamot ovat lähes identtiset keskenään.
 

Kapo

Jäsen
Ohhoh, että täällä on muitakin lentokoneista kiinnostuneita kirjoittajia. Lentovermeethän ovat kaikessa kiihottavuudessaan, kauneudessaan ja ylväydessään suurimpia ihmisen insinööritaidon ylistyksia.
Ihan näppäriä nuo Embraerin koneet ovat, eivät häpeä pikku-Airbusseille ollenkaan.

Kuinka päheää olisi ostaa itselle tuollainen A380 ja varustella sitä hiukkasen.. Katsella sieltä ikkunasta alaspäin Georgea Air Force Onessaan ja naureskella sitä, miten elämä on joillekkin niin vähän antanut. Koneen nimeksihän tulisi tietysti In Your Face
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kapo kirjoitti:
Kuinka päheää olisi ostaa itselle tuollainen A380 ja varustella sitä hiukkasen.. Katsella sieltä ikkunasta alaspäin Georgea Air Force Onessaan ja naureskella sitä, miten elämä on joillekkin niin vähän antanut. Koneen nimeksihän tulisi tietysti In Your Face

Heh, tää oli hyvä!

Kai nyt meiltä sellanen pari-kolmesataa milliä löytyy yhteen koneeseen, kyllä siinä Georgella menisi burrito väärään kurkkuun kun suomalainen lesbokommunistipresidentti päräyttää kentälle A380:lla johon on kylkeen maalattu iso keskisormi ja teksti In Your Face.
 

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyösti kirjoitti:
Nyt vain hieman ihmetyttää se miksi Finnair hankki ne brassileijat korvaamaan pienempiä MD:tä.

Eikös brassikoneilla korvata pelkästään vanhat ATR:t? Käytössä konetyyppi on ainakin yhden Kuopio-Hki matkan perusteella erittäin miellyttävä, enää ei ensimmäinen kotimaanlennosta tuleva mielleyhtymä ole Linnanmäen vanha vuositorata.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

H2O2 kirjoitti:
Eikös brassikoneilla korvata pelkästään vanhat ADR:t? Käytössä konetyyppi on ainakin yhden Kuopio-Hki matkan perusteella erittäin miellyttävä, enää ei ensimmäinen kotimaanlennosta tuleva mielleyhtymä ole Linnanmäen vanha vuositorata.

ATR:t jatkavat tytäryhtiö Aeron väreissä kotimaan lyhyillä reiteillä. Kapearunkoiset MD:t korvataan Embraereilla ja pienillä Airbusseilla.
 

scholl

Jäsen
ozo kirjoitti:
Itse olen lentänyt Lufthansan uudella A330-300 Cuxhavenilla ja se oli todella miellyttävä kokemus.

http://www.airliners.net/open.file?id=616910

Airbusit rulaa.

Minulla on sinulle kysymys?
Oletko niitä lentokonebongareita?
Lufthansahan nimeää jokaisen koneensa kaupungin mukaan ja itse täytyy myöntää, ettei aina itse tule huomioitua missä koneessa tulee oltua, vaikka gaten vieressä olevan tekstin (tässä tapauksessa Cuxhaven) lisäksi koneessa on myöskin sisällä laatta. LH:llahan on A330-300:sta yhteensä 10kpl. Harmi, ettei ole tällä hetkellä pääsyä LH:n Intranettiin. Sieltä löytyisi jokaisesta koneestakin melko kattava informaatio.

Itse kauppa on erittäin odotettu. Olen odottanut sitä kuin kuuta nousevaa. MD-11:han on melko pitkälti deeceekybän jälkeläinen ja perua vanhalta McDonnell Douglasilta. Konetyyppi on lakkautettu jo aikapäiviä sitten (Lufthansa Cargo tilasi itse asiassa kaikki viimeiset koneet rahtikoneikseen) ja sopii itse asiassa hyvin rahtikoneeksi, mutta aika huonosti matkustajaliikenteeseen. Schollilla on toki itse asiassa täällä kotona seinällä Lufthansa Cargon väreissä oleva MD-11 juliste, mutten silti pidä siitä koneesta pätkän vertaa.

Ennemmin tai myöhemmin koneet pitää uusia ja nykyaikaiset, kustannustehokkaat, kevyet koneet pitkähköllä rangella on se asia, mitä tässä haetaan. Ennen Finski tuli aina jälkijunassa. Oli DC-10 ja DC-9 käytössä todella myöhään ja flotti koostui täydellisestä sillisalaatista. Piti olla simulaattoria ja miehistöä jos jonkinlaisille konetyypeille. Irvokkaimpina esimerkkeinä ehkäpä peräti 2 kpl Karairin A300:sta. Toki se oli yhtiössä avaus Airbusiin suuntaan. Nyt tilanne on täysin toinen. Finnair on A350:n osalta jopa edelläkävijöiden joukossa. Tietysti tuo kauppa lyö kiveen todellakin sen panostuksen Aasiaan, mikä onkin maantieteellisistä syistä johtuen fiksua. P-Amerikkaan jos olisi enemmän haluttu satsata, olisi tehty SAS:sin tapaan jako hieman erikokoisten koneiden suhteen. Olisi silloin voitu lentää myöskin hieman ohuempia reittejä, mutta se jääköön allianssikumppaneiden huoleksi.

Tämä ei ole kuitenkaan omasta mielestäni merkittävin strateginen päätös, mitä Finnair on viime aikoina tehnyt. Olin kritisoimassa vuosien ajan Finskiä lähes alimpaan helvettiin siitä, että lentävät MD80-sarjan koneilla esim. Hampuriin niin, että koneessa on load factor ehkä jotain 25-40%. Ihmettelin ja peräänkuulutin regional jettejä ja on todella iloista havaita Embraerien saapuminen. Nyt voivat lentää kannattavasti entistä useampiin kohteisiin ja senpä vuoksi kohteita näkyykin heti lisättävän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös