Finnairille A340 ja A350 -kalustoa!

  • 4 464
  • 39

Carlos

Jäsen
scholl kirjoitti:
Ennen Finski tuli aina jälkijunassa. Oli DC-10 ja DC-9 käytössä todella myöhään ja flotti koostui täydellisestä sillisalaatista.

Tähän semmoinen pieni sivukommentti, että Finnair oli ensimmäisen MD-11 -koneen onnellinen vastaanottaja. Oliko ko. masiina jo silloin vanhanaikainen on toinen asia.
 

scholl

Jäsen
Carlos kirjoitti:
Tähän semmoinen pieni sivukommentti, että Finnair oli ensimmäisen MD-11 -koneen onnellinen vastaanottaja. Oliko ko. masiina jo silloin vanhanaikainen on toinen asia.

Olihan se. Tiedän yhden henkilön, joka on ollut mukana suunnittelemassa ko. konetta. Jos puhutaan McDonnell Douglasin ko. ajan resursseja niin on täysin luonnollista, että kone ikäänkuin tehtiin DC-10 pohjalle. Ja kuten sanoin niin omasta mielestäni MD-11 ei ollut edes parhaimmillaan matkustajakoneena.

Se miksi Finnair oli MD-11:n kanssa alkuvaiheessa liikkeellä johtunee tietysti McDonnell Douglasin huonosta markkinatilanteesta ja koneen huonosta kilpailukyvystä verrattuna kilpaileviin konetyyppeihin, joiden tilauskirjat näyttivät aivan eri lukemia.

EDIT: En tarkoita, että MD-11 olisi ollut huono kone, vaan että ei niin kilpailukykyinen kuin jotkut toiset. Ne mitkä olivat huonoja, epäsopivia koneita olivat ne pitkät ysit ja koko MD-80 sarja. Belly capacitya oli järkyttävän vähän koneen muodon takia ja kun belly kaartui niin voimakkaasti niin ikkunapaikalla matkustavallakin tilaa oli järkyttävän vähän. Rollerikaan ei mahtunut penkin alle.
 

Carlos

Jäsen
Kyösti kirjoitti:
Tulipa tässä mieleen tämmöinen asia, kun osui silmiin tuo Kennedy ketju. Olen antanut itselleni kertoa semmoisen tarinan, että jokin niistä DC-10 koneista joita Finnairn laivueeseen kuului oli se kone millä JFK ruumis siirrettiin Dallasista Washingtoniin. Osaako joku vahvistaa tai kumota väitteen?

Niin ja sorry OT.

Edit. Unohtakaa tämä. Kyöstille rukalle on valehdeltu päin naamaa... Koko kone tyyppi tuli vasta 1970-luvulla.

Itselläni on ainakin jopa omakohtaisia kokemuksia yhdistelmästä DC-10 ja JFK. Ensimmäinen oli kulkuväline, jälkimmäinen määränpää joskus 80-luvulla. Tuskin tässä urbaanissa legendassakaan sen kummemmasta oli kysymys.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
kiwipilot kirjoitti:
Et ole väärässä; periatteessa pystyisivät lentämään kaikkia malleja (paitsi A380) ilman lisäkoulutusta. Kuitenkin olikos nyt viiden (?) tunnin simulaattori-sessio tarvitaan. Ohjaamot ovat lähes identtiset keskenään.

Taidat olla jollakin tavalla tekemisissä asian kanssa, sillä aika asiantuntevaa tekstiä sieltä tulee?

Juu, Finnair teki sitten tällaiset kaupat ja ihan hyvältä hankinnalta tämä näyttää. Kova on usko Finskillä nimenomaan Aasian liikenteeseen ja toisaalta panostus on tuottanut tulosta ja ollut selvästi loistavasti ajoitettua. Olisiko tällaiseen hankintaan löytynyt resursseja ilman näin suurta panostusta ja panosten takaisinpalutumista? Toivottavasti Intia osoittautuu myös liiketoiminnallisesti kannattavaksi, sillä populaahan siellä kyllä riittää ja kaiketi myös potentiaalia myös sijoittajien näkökulmasta.

Jännä homma sinänsä, kun Suomen maantieteellistä sijaintia pidetään hieman syrjäisenä ns. business mielessä, verrattuna esim. keski-Eurooppaan. Kuitenkin Finnair on selvästi monia kilpailijoitaan paremmassa asemassa juuri sijaintinsa ja reittiverkostonsa puolesta. Esim. joku SN Bryssels (ent. Sabena) on varmaankin tuloksen tekomielessä mahdollisimman huonossa paikassa sijaintimaansa suhteen. Eikä Brysselin kenttä varmaankaan hintojensa puolesta ole halvin mahdollinen. Täällä ulkomailla muutenkin ihmiset tuntuvat tunnistavan kaksi yritystä Suomesta erittäin vahvasti: Nokian ja Finnairin.

Finski tosiaan jatkaa kovaa toimintaansa Pohjois-Euroopassa, mutta milloin Suomessa ymmärretään se, että Helsinki-Vantaan lentokenttä pitäisi saada rakennettua kaikilta osiltaan vielä paremmaksi, jolloin saataisiin hyödynnettyä Suomen sijaintia lentoyhtiö-busineksen mielessä vielä entistä tehokkaammin.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
scholl kirjoitti:
Minulla on sinulle kysymys?
Oletko niitä lentokonebongareita?
Lufthansahan nimeää jokaisen koneensa kaupungin mukaan ja itse täytyy myöntää, ettei aina itse tule huomioitua missä koneessa tulee oltua, vaikka gaten vieressä olevan tekstin (tässä tapauksessa Cuxhaven) lisäksi koneessa on myöskin sisällä laatta. LH:llahan on A330-300:sta yhteensä 10kpl. Harmi, ettei ole tällä hetkellä pääsyä LH:n Intranettiin. Sieltä löytyisi jokaisesta koneestakin melko kattava informaatio.

En mä mikään fanaatikko ole, mutta Cuxhaven teki vaikutuksen. Kone oli todella uusi ja kaikin puolin mukava. Käytävällä oli muistaakseni 6 tai 8 vessaa vastakkain. Lensin tällä viime helmikuussa Kairosta Frankfurtiin.

Tässä ottamani kuva sisätiloista: http://img214.imageshack.us/img214/5520/pict31808qk.jpg
 

scholl

Jäsen
ozo kirjoitti:
En mä mikään fanaatikko ole, mutta Cuxhaven teki vaikutuksen. Kone oli todella uusi ja kaikin puolin mukava. Käytävällä oli muistaakseni 6 tai 8 vessaa vastakkain. Lensin tällä viime helmikuussa Kairosta Frankfurtiin.

Tässä ottamani kuva sisätiloista: http://img214.imageshack.us/img214/5520/pict31808qk.jpg

Tuollainen kaksi vierekkäin konfiguraatio on sellainen mistä pidän. Lufthansa Technik on taas pannut parastaan koneen sisustuksessa. Hehän investoivat miljardeja wlan-hankkeisiin, mikä mahdollistaa kilometrien piuhasäästöt koneessa (ja samalla painonsäästöä). Liekö tuo jo sellainen kone, missä yhteys noihin screeneihin on täysin langaton.
 

scholl

Jäsen
Analyytikko_ kirjoitti:
Jännä homma sinänsä, kun Suomen maantieteellistä sijaintia pidetään hieman syrjäisenä ns. business mielessä, verrattuna esim. keski-Eurooppaan. Kuitenkin Finnair on selvästi monia kilpailijoitaan paremmassa asemassa juuri sijaintinsa ja reittiverkostonsa puolesta. Esim. joku SN Bryssels (ent. Sabena) on varmaankin tuloksen tekomielessä mahdollisimman huonossa paikassa sijaintimaansa suhteen. Eikä Brysselin kenttä varmaankaan hintojensa puolesta ole halvin mahdollinen.

Kyllä Sabena itse itsensä ojaan kaivoi.

On toki totta, että Belgian sijainti on erittäin hankala, kun se sijaitsee keskellä Eurooppaa. Oma väestöpohja on pieni ja Saksan, Ranskan sekä Hollannin hubit ovat lähellä. Oma yhtiö ei ollut suurten allianssien jäsen ja Brysselissä oli vielä kaiken lisäksi short-haul reiteillä kilpailijana agressiivinen Virgin Express.

Bryssel sen sijaan ei ole kenttien puolesta niitä Euroopan kalliimpia. Ei Zaventam ja se kauempana sijaitseva Charleroi on itse asiassa saanut kyseenalaista kunniaa siitä, kun esim. Ryanair joutui EU:n komission päätöksellä maksamaan viime vuonna 4me lentokentän myöntämiä "alennuksia".

Aasian suhteen Finnairille sijainti on hyvä. Euroopan (ja miksei myöskin kotimaan) lentojen suhteen taas Suomen pieni asukaspohja johtaa siihen, että tänne ei niin paljon kilpailua synny. Kaiken lisäksi Finski on tehnyt code sharing agreementteja myöskin toisten allianssien jäsenten kanssa (kuten Air France), jotka nyt kielletään. Se tietysti myöskin vähentää/estää kilpailua ja näin ollen helpottaa Finskin asemaa matkustajien kustannuksella.

Itse maksoin kittilään juuri edestakaisin joku 350e muutaman päivän lennoista. Halvemmalla olisi tainnut päästä New Yorkiin. Siellä missä on kilpailua, hinnat painuvat alemmaksi ja siellä missä huseerataan yksin, vedätetään asiakasta.
 

scholl

Jäsen
Kyösti kirjoitti:
Nyt vain hieman ihmetyttää se miksi Finnair hankki ne brassileijat korvaamaan pienempiä MD:tä.

Ei ne ole pelkkiä korvausinvestointeja. Tietysti voi miettiä, että osa DC-9 reiteistä lennetään Embraereilla, mutta siirtymällä regional jet kategoriaan Finnairille tulee mahdolliseksi:
-lentää voittoisasti kohteisiin, jonne ei ole paljon matkustajia (monet MD-80 kohteet tekevät turskaa kun koneet niin tyhjiä)
-avata uusia reittejä (päästään vähän ohuemmillekin reiteille noilla koneilla)
-voidaan lisätä frekvenssejä tietyillä reiteillä ja näin ollen palvella erityisesti businessmatkustajia

Ne on hyviä koneita tuonkokoiset. Samaan kategoriaan menee mm. Blue1:n käyttämät Avrot ja mikseivät myöskin hieman pienemmät eli vaikkapa n. 50 paikkaiset CanadairJetit. Silloin voi myöskin kysynnän mukaan vaihtaa konekokoa ja tehdä parempaa tulosta.

Tottakai Embraereilla korvataan myöskin joitain ATR:ien aiemmin lentämiä reittejä. Kyllähän niissä nykyäänkin peakien aikana käytetään suurempia koneita. ATR:t puolestaan jatkavat virolaisella miehistöllä Aeron väreissä ja lentävät lyhyitä kotimaan sekä ulkomaiden lentoja (kuten Helsinki-Tallinna).
 

Lexa

Jäsen
scholl kirjoitti:
Itse maksoin kittilään juuri edestakaisin joku 350e muutaman päivän lennoista. Halvemmalla olisi tainnut päästä New Yorkiin. Siellä missä on kilpailua, hinnat painuvat alemmaksi ja siellä missä huseerataan yksin, vedätetään asiakasta.

Finnairin kotimaanlennot ovat törkeän hintaisia ulkomaanlentoihin verrattuna. Tähän aikaan vuodesta on kuitenkin kotimaanliikenteeseen aina noita lumilento/joulumatkoja, jotka kannattaa huomioida.

Esim. Helsinki - Kittilä menopaluu alkaen 148€
 
K

kiwipilot

Täällähän tulee oikein asia-analyysia, en taida olla ainoa ilmailufriikki palstalla! Noista Embraereista sen verran että varsin mukavia ja hiljaisia vehkeitä ovat. Lensin itse Jenkeissä pari sisäistä lentoa valmistajan pienemmällä mallilla ja oli kyllä positiivinen yllätys. Luultavasti tämä koneiden valmistusmaa herättää hieman ennakkoluuloja suuressa yleisössä. Onneksi Finnair teki ennakkoluulottoman päätöksen ja valitsi Embraerit. Amerikoissahan esim. Continentalilla on käytössään satoja valmistajan koneita, eli luotettavista vehkeistä pitäisi olla kyse.
 

scholl

Jäsen
kiwipilot kirjoitti:
Täällähän tulee oikein asia-analyysia, en taida olla ainoa ilmailufriikki palstalla! Noista Embraereista sen verran että varsin mukavia ja hiljaisia vehkeitä ovat. Lensin itse Jenkeissä pari sisäistä lentoa valmistajan pienemmällä mallilla ja oli kyllä positiivinen yllätys. Luultavasti tämä koneiden valmistusmaa herättää hieman ennakkoluuloja suuressa yleisössä. Onneksi Finnair teki ennakkoluulottoman päätöksen ja valitsi Embraerit. Amerikoissahan esim. Continentalilla on käytössään satoja valmistajan koneita, eli luotettavista vehkeistä pitäisi olla kyse.

Huvittava yksityiskohta on se, että taisi olla muistaakseni HBL:ssä, jossa sanoivat, että erona Embraerissa verrattuna Boeingiin tai Airbusiin on se, että Finskin tyypin pitää olla joku 3 viikkoa paikalla ottamassa konetta vastaan ja tarkastaa, että kaikki on kondiksessa. Brasseissa on työvoima sen verran halvempaa, että asiat tehdään hieman eri tavalla, mutta noilla uusilla koneilla tosiaan valmistaja menestyy hyvin ja koneet ovat ihan asiakamaa.

Fairchild Dornierin 728 olisi ollut myöskin erittäin mielenkiintoinen regional jet, mutta valitettavasti viime vuosien ongelmat terrorismin suhteen kaatoi valmistajan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
scholl kirjoitti:
. Kaiken lisäksi Finski on tehnyt code sharing agreementteja myöskin toisten allianssien jäsenten kanssa (kuten Air France), jotka nyt kielletään. Se tietysti myöskin vähentää/estää kilpailua ja näin ollen helpottaa Finskin asemaa matkustajien kustannuksella.

Nooooouu, toi oli ihan loistodiili.
Mulla oli lennot Helsinki-Pariisi-Boston-Pariisi-Helsinki ja Finski hoiti juuri code-sharena nuo Ranskanlennot. Bonuksena oli se, että kun lensin keskellä päivää, kone oli tyhjähkö niin Finski upgreidasi bisnesluokkaan automaattisesti.
Selittelivät, että johtuu tuosta code-sharesta, eikä toisaalta sen takia sitten saanut plussiakaan, mutta ei se niin kauheasti haitannut.

Itse maksoin kittilään juuri edestakaisin joku 350e muutaman päivän lennoista. Halvemmalla olisi tainnut päästä New Yorkiin. Siellä missä on kilpailua, hinnat painuvat alemmaksi ja siellä missä huseerataan yksin, vedätetään asiakasta.

Lapinlennoissa kilpailun puutteen näki hauskasti siinä, kun tuo Flying Finn meni konkkaan, Helsinki-Ivalo hinta nousi heti kymmeniä prosentteja.
Vahvastihan sitä huhutaan, että Helsinki-Ivalo on yksi tuottoisimmista reiteistä, isot airbussit täpötäynnä kolme-neljä vuoroa päivässä (tosin kait vain ke-su välillä)
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Pitää ottaa hieman ihmettelyä takaisin. Tutkin noita A318 ja Embraer 170 eroja niin olihan E170 huomattavasti parempi vaihtoehto A318 verrattuna. Vaikka A318 on 20 jakkaraa enemmän on sillä pituutta enemmän vain 1.5 metriä, mutta painoa on taas enemmän pyöreästi 15 tonnia (standard max takeoff). Aikasta paljon. E170 range on taas huomattavasti suurempi kuin A318 yli 1000 km ja mikäli oiken tulkitsin on nopeampikin. Fiksu veto nyt kun ajattelee, sori Keijo että sua epäilin.
Hassu juttu että kaikissa A318-A321 taitaa olla sama siipi. Ainakin kärkiväli on sama. Luulisi syövän paljon taloudellisuutta varsinkin A318:ssa..
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kittiliän lennot maalis-huhtikuussa ovat Finskin parhaita reittejä, viime keväällä sinne lennettiin useampi viikko MD-11:llä koneet täynnä.

En ole vielä Embossa ollut mutta ATR-vispilät eivät lähde sekunttiakaan liian aikaisin, aivan järkyttäviä tekeleitä jotka tekevät normaali ihmisistäkin lentopelkoisia alle nanosekunnin. Se vaappuminen, tärinä ja heiluminen on todella rasittavaa.

Toivottavasti niitä ei tungeta millekkään toiselle suomalaiselle firmalle ale-hintaan.
 

scholl

Jäsen
FinnComm on muuten tilannut ATR42:sta joku 8kpl valmistajalta.

Potkurikone on aina potkurikone. Vaatii aikamoista veijoessoa edes verrata potkurikonetta jetteihin. Jo joku 50 paikkainen regional jet on erinomainen kone mukavuudeltaan ja se breikkaa nätisti jo vaikkapa kymmenellä business class matkustajalla. Ja kun range on joku jopa 2000km niin useimmat Euroopan routet hoituu sillä nätisti.


varjo kirjoitti:
Selittelivät, että johtuu tuosta code-sharesta, eikä toisaalta sen takia sitten saanut plussiakaan, mutta ei se niin kauheasti haitannut.

Voisin luennoida vaikka kahdeksan tuntia ja kertoa kaikki ne syyt, miksi inter alliance codesharing on suoraan sanottuna helvetistä varsinkin asiakkaan kannalta, mutta jääköön toiseen kertaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös