Analyytikko_ kirjoitti:
Jännä homma sinänsä, kun Suomen maantieteellistä sijaintia pidetään hieman syrjäisenä ns. business mielessä, verrattuna esim. keski-Eurooppaan. Kuitenkin Finnair on selvästi monia kilpailijoitaan paremmassa asemassa juuri sijaintinsa ja reittiverkostonsa puolesta. Esim. joku SN Bryssels (ent. Sabena) on varmaankin tuloksen tekomielessä mahdollisimman huonossa paikassa sijaintimaansa suhteen. Eikä Brysselin kenttä varmaankaan hintojensa puolesta ole halvin mahdollinen.
Kyllä Sabena itse itsensä ojaan kaivoi.
On toki totta, että Belgian sijainti on erittäin hankala, kun se sijaitsee keskellä Eurooppaa. Oma väestöpohja on pieni ja Saksan, Ranskan sekä Hollannin hubit ovat lähellä. Oma yhtiö ei ollut suurten allianssien jäsen ja Brysselissä oli vielä kaiken lisäksi short-haul reiteillä kilpailijana agressiivinen Virgin Express.
Bryssel sen sijaan ei ole kenttien puolesta niitä Euroopan kalliimpia. Ei Zaventam ja se kauempana sijaitseva Charleroi on itse asiassa saanut kyseenalaista kunniaa siitä, kun esim. Ryanair joutui EU:n komission päätöksellä maksamaan viime vuonna 4me lentokentän myöntämiä "alennuksia".
Aasian suhteen Finnairille sijainti on hyvä. Euroopan (ja miksei myöskin kotimaan) lentojen suhteen taas Suomen pieni asukaspohja johtaa siihen, että tänne ei niin paljon kilpailua synny. Kaiken lisäksi Finski on tehnyt code sharing agreementteja myöskin toisten allianssien jäsenten kanssa (kuten Air France), jotka nyt kielletään. Se tietysti myöskin vähentää/estää kilpailua ja näin ollen helpottaa Finskin asemaa matkustajien kustannuksella.
Itse maksoin kittilään juuri edestakaisin joku 350e muutaman päivän lennoista. Halvemmalla olisi tainnut päästä New Yorkiin. Siellä missä on kilpailua, hinnat painuvat alemmaksi ja siellä missä huseerataan yksin, vedätetään asiakasta.