Finaali 2013: Tappara – Ässät

  • 397 081
  • 1 765

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kylläpäs sinua nyt hermostuttaa tämä odottaminen. Aika olemattomista täällä vauhkotaan.

Sinulla nyt ei ole mitään varaa syytellä minua yhtään mistään. Sinulla kun tuo pelitapakeskustelukin tuppaa menemään aina pelkkiin henkilökohtaisuuksiin. Nimimerkillä "pelitavan ylistäjä".

Minä kirjoitan, että Tappara pelaa jotenkin ja toteuttaa sen hyvin, niin sinun tulkintasi on, että ylistän pelitapaa. Kirjoitat minulle Lukko-sarjan ongelmista ja kysyttäessä ongelmista kerrot ettet nähnyt peliäkään sarjasta.

Sitten kun kirjoitan, että ennen kuin puhutaan karvauspelaamisesta tulee tarkastella hyökkäyspelin rakennetta niin olet jo vahtikoirana paikalla kertomassa, että Ässät ei karvaa aggressiivisesti päätyyn. Ok, hieno homma, mutta miten liittyy siihen alkuperäiseen kirjoitukseeni?

Kyllä se niin on, että köyhillä eväillä minunkin uskottavuuttani kyseenalaistetaan. Tosin, kasvottoman nimimerkin uskottavuus, mitä väliä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ehdin viedä muutaman päivän takaisen Satakunnan Kansan jo jätelehtiin, enkä lähde dyykkaamaan. Nyt muistinvaraisesti heitän tuomariparit, niitä on määrätty kolme, joista yksi on varalla.

Petri Lindqvist-Aleksi Rantala
Mikko Hakkarainen-Tom Laaksonen
x-Stefan Fonselius (tämä pari on siis varalla)

Pahoittelut siitä, ettei ole tarkempi tämä.
 
Viimeksi muokattu:

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Ehkä muotoilin huonosti ja sana "suvereeni" tässä taitaa ärsyttää.

Muotoillaan uudestaan: Ässät on liigan paras vierasjoukkue. Kolmatta kautta putkeen. Tästä tuskin on haittaa finaalisarjassa, vaikkei välttämättä suurta hyötyäkään.

Jos mietitään nyt ihan kokonaisuutena, niin mites se vierasjoukkueen paremmuus tulee ilmi? Kun puhutaan play-offeista, niin jaotellaan pelit vain voittoihin ja tappioihin, voittoihin tarvitulla peliajalla ei ole väliä. Yksinkertaistettuna tilastona tämän kauden paras vierasjoukkue on muuan Tappara, enemmän voittoja kuin Ässillä, vähemmän tappioita kuin Ässillä. Pisteitä yhtä paljon, johtuen siitä että Ässät on useammin kyennyt hoitamaan pelit varsinaisella peliajalla voitokseen.

Niin, millä perusteella Ässät on liigan paras vierasjoukkue? Koska on voittanut play-offeissa enemmän vieraspelejä kuin Tappara?
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Ai niin tämmöset finaalitkin pelataan. Naurettavaa että viikkotolkulla saa odottaa että pelit alkaa. Tässä on ihan liian pitkä tauko välissä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Niin, millä perusteella Ässät on liigan paras vierasjoukkue? Koska on voittanut play-offeissa enemmän vieraspelejä kuin Tappara?

Herranen aika, mitä pyörittelyä. Millä perusteella Ässät on paras? Riittääkö kolmen vuoden maraton-taulukko?

Sulla on ilmeisesti joku toinen tapa arvottaa näitä asioita, onneksi pelissä ratkaisevat maalit ja sarjataulukossa pisteet.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Noni, huomenna sit aletaan leipoa jääkiekon suomen mestaria mallia 2013. Hyvin luottavainen olo on siihen, että Ässillä tulee olemaan vahva sana sanottavana tähän asiaan. Kaikki saa ja pitää jättää nyt laatikkoon joka ilta ja uskon Padan olevan tuohon valmis. Mestaruus Poriin voitoin 4-1 tai jos oikein hyvin käy 4-2. Tulen olemaan paikalla ja osallistun juhliin.
 

akke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leeds United, TPS
On varmasti kysytty tässä ketjussa aiemminkin, mutta kysyn kuitenkin: näkeekö finaalit netistä? Käsittääkseni nelonen prota ei voi katsoa netissä, toisin kuin Urhoa.

Jos joku tietää hyvän streamin, niin linkkejä kiitos!
 

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
peruspata, Lindqvistin kanssa tuomarina on Aleksi Rantala. Alkavat heti huomenna tuomarikaksikkona.

En tiedä, paljonko tässä ketjussa kirjoittavista kirjoittaa tekstinsä tosissaan ja ilman pienintäkään tietoista pyrkimystä provosointiin, mutta niinhän se kuitenkin menee, että jos yksi jotain joukkuetta kannattava keskustelija puhuu puutaheinää tai vastaavaa, niin se saa muidenkin samaa joukkuetta kannattavien sanomiset näyttäytymään heikommassa valossa. Asioita yleistetään yksittäisten heikkojen ulosantien vuoksi tässäkin ketjussa liian paljon ja keskustelu puuroutuu "mutsis-oli"-tasolle.

Muutama pointti:

- Sillä ei ole mitään väliä, että onko joukkue pelannut vieraissa hyvin pari vuotta sitten. Nyt on koossa täysin eri joukkueet ja se merkitsee, osataanko tulevassa finaalisarjassa pelata hyvin suhteessa vastustajaan oltiin Porissa tai Tampereella. Voidaan todeta, että sekä Ässät että Tappara on pelannut tällä kaudella vieraissa hyvin, mutta se nyt on ilmeistä, koska molemmat ovat finaalissa.

- Molemmilla on viisikkopelaaminen kunnossa, ässäläisen mielestä Ässillä se on parempi ja tapparalaisen mielestä Tapparalla on parempi viisikkopelaaminen. Tämä inttäminen on sinänsä aivan ymmärrettävää, koska useatkaan täällä eivät ole seuranneet molempia finaalijoukkueita yhtäläisellä intensiteetillä, mutta kun minä olen seurannut Tapparaa, voin todeta, että Tapparalla viisikkopelaaminen on kunnossa. En epäile yhtään, etteikö se Ässilläkin olisi kunnossa, kun ovat finaalissa ja mahtavassa kevätvireessä.

- Finaaliin pääsyn edellytyksenä on ollut voittaa riittävä määrä pelejä. Voittamisessa molemmat joukkueet ovat onnistuneet, kumpikin tavallaan, jota tässäkin ketjussa on muutama sivu sitten analysoitu, mutta jompikumpi joukkue joutuu nöyrtymään nyt toisen edessä. Pekka Virran sanoin "se on fakta" ja sarja kääntyy joukkueelle, joka osaa reagoida vastustajaan oikein, toteuttamaan vahvuuksiensa mukaista peliä ja säilyttämällä kurinalaisuuden.

- Ensimmäinen peli näyttää vahvasti suuntaa enkä tahdo vielä sanoa mitään miten sarja päättyy. Peli näyttää kaiken ja olen kannattajana tyytyväinen molempien finaalijoukkueiden esityksiin, koska joukkueiden menestys on perustunut hienoihin asioihin. Ässien tammikuussa alkanutta nousua täytyy ihailla ja Tapparan kehityskäyrä kauden alusta lähtien on vertaansa vailla. Voittaa kumpi voittaa, uskon vahvasti, että voin olla jo tyytyväinen siihen, että voitto saavutetaan puhtaan urheilullisin perustein.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Raanta sulaa, Kivi sulaa, Ässät sulaa, Pori sulaa, hitsarit sulaa...sillä onhan kevät! :)
Edit. Kaukoranta suli jo...
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiinnostaisi tietää miten itse suhtautuisit jos Tapparan valmentaja tulisi julkisuuteen ENNEN finaaleja vaatimaan Ässille enemmän jäähyjä tulevassa finaalisarjassa? Mä en ainakaan pitäisi siitä. Mutta ei siitä puhuminen kai mitään vauhkoontumista olisi, kun nää puheenaiheet on tässä ketjussa muutenkin aika vähissä olleet, joten tikustakin väännetään asiaa.

Suhtautuisin ihan samalla tavalla kuin nytkin, psykologista sodankäyntiä ja pyrkimystä vaikuttaa tuomaristoon. Vauhkoontumista tässä keskustelussa edustaa tuon jutun vertaaminen Leinosen sekoiluun keväällä 2006. On ihan eriasia antaa toimittajalle lausunto vastustajan pelitavasta, kuin potkia roskiksia jäähallin käytävillä, sanoa Poria villiksi länneksi ja syyttää Joensuuta tarkoituksellisesta vastustajan vahingoittamisesta. Kaukoranta antoi lausuntonsa harkiten ja tarkoituksella, Leinonen riehui keväällä -06 tunnekuohuissaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kyllä se niin on, että köyhillä eväillä minunkin uskottavuuttani kyseenalaistetaan. Tosin, kasvottoman nimimerkin uskottavuus, mitä väliä.

Taitaa olla parempi, että jatketaan samalla linjalla millä ollaan pääosin menty tähänkin asti eli ohitetaan toistemme kirjoitukset. Sinun on näköjään mahdotonta keskustella minun kanssa asiallisesti.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Taitaa olla parempi, että jatketaan samalla linjalla millä ollaan pääosin menty tähänkin asti eli ohitetaan toistemme kirjoitukset. Sinun on näköjään mahdotonta keskustella minun kanssa asiallisesti.

Heh, joo pistä minun piikkiini vaan. Kyllä ne sinun juttusi ovat täällä kaikkien nähtävissä, minun ei onneksi tarvitse keksiä mitään. Saa jokainen tehdä oman johtopäätöksensä siitä kuka yrittää keskustella asiallisesti ja kuka ei.
 

susi

Jäsen
Jokseenkin huvittavaa kun porilaisten mielestä meidän Tappara-fanien usko omaan joukkueseen on joko a) ylimielisyyttä b) epärealistisuutta tai c) molempia. Ihan kuin meidän nyt pitäis jumaloida Ässiä kun ovat voittaneet pari pari playoff-sarjaa ja sitä ennen pelanneet lopun 1/4 runkosarjasta hienosti ollen sitä ennen top-10 ulkopuolella. Ai niin mutta onhan siellä toki ah niin mediaseksikäs ja Euroopan paras-Raanta ja Joel "I did it my way" Armia.

Mun ei ainakaan tarvii pakkosyöttää Tapparan mahtavuutta, riittää vallan mainiosti oma uskoni joukkueen (henkiseen) vahvuuteen voittaa tämä tiukka sarja.

Huomenna alkaa!
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Jokseenkin huvittavaa kun porilaisten mielestä meidän Tappara-fanien usko omaan joukkueseen on joko a) ylimielisyyttä b) epärealistisuutta tai c) molempia. Ihan kuin meidän nyt pitäis jumaloida Ässiä kun ovat voittaneet pari pari playoff-sarjaa ja sitä ennen pelanneet lopun 1/4 runkosarjasta hienosti ollen sitä ennen top-10 ulkopuolella. Ai niin mutta onhan siellä toki ah niin mediaseksikäs ja Euroopan paras-Raanta ja Joel "I did it my way" Armia.

Mun ei ainakaan tarvii pakkosyöttää Tapparan mahtavuutta, riittää vallan mainiosti oma uskoni joukkueen (henkiseen) vahvuuteen voittaa tämä tiukka sarja.

Niin no, eiköhän tuo nyt päde osaan teikäläisistä yhtä lailla. Sinä voit yleistää, mutta itse en sitä tee.

Tämä viikko on ollut toooooodeeeeelllla piiitkä ja sen kyllä huomaa näistä kirjoituksista. Kai tässä nyt jokainen uskoo ja luottaa omaan tiimiinsä. Sinänsä turhanpäiväistä pippelinvenyttelyä tämä on.

Kevään kovimmat jengit vastakkain ja huomenna se vihdoin alkaa. Ja saadaan tähän bullshitin jauhamiseen vähän jotain lihaakin.
 

Starstruck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika pahasti sekoittuu termit. Uskolla ja ylimielisyydellä ei ole mitään tekemistä toisiensa kanssa. Jopa näistä kirjoituksista, puhumattakaan tietysti face-to-face-kommenteista, pystyy helposti aistimaan kummasta on kyse (koskee molempien joukkueiden kannattajia). Ainakaan minä en ole missään vaiheessa tulkinnut uskoa ylimielisyydeksi. Mutta lukuisat erinäisten kirjoittajien ja kadunmiesten kommentit kertovat surullisen ylimielisestä suhtautumisesta joukkueeseen, jonka suoritustaso on kaikilla mittareilla (ylivoimapeliä lukuun ottamatta) ollut jo pitkän aikaa liigan kirkkainta kärkeä.

Henkilökohtaisesti uskon Ässien olevan vahvoilla ja luonnollisesti toivon heidän voittavan. Joukkueen otteita tarkkaan seuranneena en voi väittää, että yllättyisin, jos näin kävisi. Veikkaan Ässien vievän mestaruuden otteluvoitoin 4-2. Olen melko varma, että sarjasta tulee tasaisen. Luulen, että Tappara tulee yllättymään vastuksen kovuudesta. Ainoa asia, jonka tiedän 100% varmuudella, on se, että parempi joukkue tulee voittamaan mestaruuden.
 

frodo

Jäsen
Missähän välissä se Tappara ehtii kahvaamaan niitä kiekottomia vastustajia, jos joukkue hallitsee suurimman osan ajasta itse sitä kiekkoa? :)

Tämän yhtälön paradoxaalius minua on suuresti hauskuuttanut tällä kaudella, aina kun nämä kahva-nillittäjät nousevat jostain kiven takaa esiin.


Kyllä kai se kiekkoa hallitsevakin joukkue voi "kahvata". Kun pelataan yhdellä kiekolla, on kiekollisella joukkueella vielä neljä kiekotonta kenttäpelaajaa joista joku varmasti ehtii "kahvaamaan" esimerkiksi kiekottoman joukkueen karvaajaa.

En kuitenkaan voi väittää että Tappara tätä harrastaisi, ainakaan yhtään enenpää kuin muutkaan joukkueet.

Hyvin vähän olen Tapparaa tällä kaudella nähnyt, joten vaikea sanoa tulevista finaaleista mitään ennakolta. Varmaa on vain se että kaksi parasta on jäljellä, ja sen mukaiset finaalit tullaan näkemään. Huominen antaa suuntaa.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Luulen, että Tappara tulee yllättymään vastuksen kovuudesta.
Tuskin nyt kovin suuresti yllättyy, jos Ässät kerran finaaliin on tiensä selvittänyt... vai meinaakko, että Tappara tulisi takki auki, kun juuri Barkov & Connolly loukkaantunut? No ottihan Tappara neljä voittoa Lukostakin ilman heitä, joten miksipäs ei!
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta

Starstruck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuskin nyt kovin suuresti yllättyy, jos Ässät kerran finaaliin on tiensä selvittänyt... vai meinaakko, että Tappara tulisi takki auki, kun juuri Barkov & Connolly loukkaantunut? No ottihan Tappara neljä voittoa Lukostakin ilman heitä, joten miksipäs ei!
Kyllä varmasti ymmärtävät, ettei vastustajan on oltava hyvä, jos voittaa JYPin vieraissa kolme kertaa ja ylipäätään pääsee finaaleihin asti. Mutta faktaa on kuitenkin se, ettei Tappara ole kohdannut Ässiä voittoputken aikana kertaakaan. Siksi luulen, että ainakin alitajuisesti siellä odotetaan todellista heikompaa vastusta. Tämä tietysti koskee vastaavasti myös Ässiä, mutta uskon että täällä Porissa on omaksuttu haastajan rooli, josta tulee olemaan suunnaton etu.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tuskin nyt kovin suuresti yllättyy, jos Ässät kerran finaaliin on tiensä selvittänyt... vai meinaakko, että Tappara tulisi takki auki, kun juuri Barkov & Connolly loukkaantunut? No ottihan Tappara neljä voittoa Lukostakin ilman heitä, joten miksipäs ei!
Tapparan kannattajien mielestähän Ässät tulee yllättymään Tapparan kameleonttimaisesta vastustajan pelitapaan mukautumisesta, ylivertaisesta puolustuspelistä ja ties mistä vielä...
Tuskin kuitenkaan yllättyy, jos Tappara kerran finaaliin on tiensä selvittänyt. Samaa paskaa siis molemmista leireistä, kuten tämä erään valitettavan tapauksen mielipide, että omalla pelillään Tappara vie sarjan niin että Porissa ihmetellään vielä 3000-luvullakin. Mutta ettehän te toki ylimielisiä ole..
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Herranen aika, mitä pyörittelyä. Millä perusteella Ässät on paras? Riittääkö kolmen vuoden maraton-taulukko?

Miksi ihmeessä just kolme vuotta? Miksei viisi? Kymmenen? Viisikymmentä? Vielä enemmän oikeastaan kiinnostaa, miten kauden 10-11 vieraspeli saldo runkosarjassa vaikuttaa tähän sarjaan?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Vielä enemmän oikeastaan kiinnostaa, miten kauden 10-11 vieraspeli saldo runkosarjassa vaikuttaa tähän sarjaan?

Juurihan edellisessä viestissäni totesin, ettei välttämättä vaikuta sarjaan mitenkään, mutta tuskin tuosta haittaakaan on ??

Ässät on hyvä vierasjoukkue, se oli pointti. Tätä pointtia tukee parhaiten esittämäni tilasto Ässien viime vuosien hyvistä esityksistä vieraskaukaloissa. Ässien vieraspelaaminen on ollut hyvää jo kauan, asia mikä tulee ottaa huomioon arvioitaessa mahdollisia sulamisia ja hyytymisiä.

Turhaa vänkäämistä näyttää olevan koko homma. Huomenna sitten nähdään, mihin suuntaan sarja lähtee.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Vielä enemmän oikeastaan kiinnostaa, miten kauden 10-11 vieraspeli saldo runkosarjassa vaikuttaa tähän sarjaan?

Eikai mitenkään. Pakkohan tilastoja on tonkia keskustelua varten. Miten mikään tällä kaudella tapahtunut vaikuttaa tähän sarjaan? Ei mitenkään. Ainakaan tolla logiikalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös