Ihmetyttää kyllä tuo JYP:in tulos, koskapa menestystäkin on tullut.vuosi keräisi niin olisi paljon enemmän osviittaa antavia asioiden suhteen.
Tuossa pitää kuitenkin muistaa se, että pelkkä menestys ei takaa fanituotteiden menekkiä. Kun pelkkiä euromääriä tuijotetaan, niin merkittäviksi tekijöiksi laskisin seuraavat:
- Seuran myyntipotentiaali. Pieneltä paikkakunnalta ei yksinkertaisesti löydy yhtä paljon potentiaalisia asiakkaita kuin isosta kaupungista. Samoin varsinkin Helsingin porukoilla ja Kärpillä ns. myyntialue ylittää kaupunginrajat aika selkeästikin.
- Tuotteiden saatavuus, laatu ja monipuolisuus. Paska ei myy paljoa, tämä kohta on tullut jo Jatkoajastakin hyvin selville. Samoin jos myyntiä on vain hallilla ja netissä, niin varsinkin ns. heräteostoksien osalta seura häviää useammalla ja/tai paremmillla myyntikanavilla operoiville. Ja harvemmin pelkkä yksi huipputuote helvetin loistavalla myyntikoneistolla pärjää: euroja kasautuu myös muista tuotteista jos niitä on.
- Tuotteiden "seksikkyys". SaiPa taisi myydä Lintnerin T-paitoja loppujen lopuksi yllättävän paljon. Samoin jonkun MG:n nimellä varustettuja paitoja (fani, T, jne.) on näkynyt Helsingin katukuvassa varsinkin ottelupäivinä reilusti.
- Yleinen kilpailu. Ainakin itse väitän, että esimerkiksi Bluesin alhainen myynti johtuu osittain (toki ei läheskään täysin!) alueen kilpailusta. Espoossa HIFK myy reilusti ja taitaa jopa mainostaa enemmän, lähiseuduilla sekä Jokerit että HIFK ovat kovia sanoja ja muutkin lajit syövät kannatuspohjaa.