Mainos

Fanituotemyynti Liigassa

  • 11 062
  • 36

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Täytyy sanoa että kun kävin viime kaudella kerran Hakametsässä lasten kanssa retkellä katsomassa Ilves-Blues-peliä, niin kyllä kävi kateeksi fanituotekauppaa katsoessa. Ostettiin sitten sieltä Ilves-sukat matkamuistoksi tyttärelle, kun piti niitä hienoina, vaikka muuten ollaankin tietty koko perhe blegiläisiä ;)

Hienoa, saatiin uusi jäsen Ilves-perheeseen! :)

Mutta jos tosissaan puhutaan, niin kesällä tämä alkoi jonkin verran näkyä jo katukuvassakin. Tai voihan se olla, että kiinnitin asiaan vain enemmän huomiota mutta mielestäni Ilves-vaatteita tuli entistä enemmän vastaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmetyttää kyllä tuo JYP:in tulos, koskapa menestystäkin on tullut.

Ihmetyttää muakin miten se on jopa noin suuri fanitavaran laatuun ja saatavuuteen nähden. Toki pientä parannusta sentään tuohon saatavuuteen on tullut kun parissa Citymarketissa on pieni nurkkaus jossa saa lippiksiä ja pipoja, mutta tarjonta hyvin heikkoa ja tuotteiden laatu heikkoa. Tuotteiden näkyvyys jos olisi esimerkiksi hallilla parempaa ja olisi enemmän tavalliselle kansalle suunattuja tavaroita joita voisi ihan arjessa kehdata käyttää niin eiköhän nuo paremmin kaupaksi menisi..
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ihmetyttää kyllä tuo JYP:in tulos, koskapa menestystäkin on tullut.vuosi keräisi niin olisi paljon enemmän osviittaa antavia asioiden suhteen.

Tuossa pitää kuitenkin muistaa se, että pelkkä menestys ei takaa fanituotteiden menekkiä. Kun pelkkiä euromääriä tuijotetaan, niin merkittäviksi tekijöiksi laskisin seuraavat:
- Seuran myyntipotentiaali. Pieneltä paikkakunnalta ei yksinkertaisesti löydy yhtä paljon potentiaalisia asiakkaita kuin isosta kaupungista. Samoin varsinkin Helsingin porukoilla ja Kärpillä ns. myyntialue ylittää kaupunginrajat aika selkeästikin.
- Tuotteiden saatavuus, laatu ja monipuolisuus. Paska ei myy paljoa, tämä kohta on tullut jo Jatkoajastakin hyvin selville. Samoin jos myyntiä on vain hallilla ja netissä, niin varsinkin ns. heräteostoksien osalta seura häviää useammalla ja/tai paremmillla myyntikanavilla operoiville. Ja harvemmin pelkkä yksi huipputuote helvetin loistavalla myyntikoneistolla pärjää: euroja kasautuu myös muista tuotteista jos niitä on.
- Tuotteiden "seksikkyys". SaiPa taisi myydä Lintnerin T-paitoja loppujen lopuksi yllättävän paljon. Samoin jonkun MG:n nimellä varustettuja paitoja (fani, T, jne.) on näkynyt Helsingin katukuvassa varsinkin ottelupäivinä reilusti.
- Yleinen kilpailu. Ainakin itse väitän, että esimerkiksi Bluesin alhainen myynti johtuu osittain (toki ei läheskään täysin!) alueen kilpailusta. Espoossa HIFK myy reilusti ja taitaa jopa mainostaa enemmän, lähiseuduilla sekä Jokerit että HIFK ovat kovia sanoja ja muutkin lajit syövät kannatuspohjaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Jokereiden fanikamat ovat olleet aikaansa jäljessä tai muuten vaan mauttomasti tai laaduttomasti suunniteltuja. En koko IFK:n valikoimaa ole käynyt läpi, mutta olen siinä uskossa, että kamat vaan ovat pääsääntöisesti tyylikkäämpiä. Lisäksi lisätään tähän eroon vielä IFK:n gameworn-paitojen myynti kauden aikana. Oliko hintana 250€ per paita ja taisi Granlundin paitoja tulla se kolmekin matsista parhaimmillaan. Kai noitakin jonkinverran suosituimmista pelaajista menee.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sille joka kyseli tässä ketjussa seurannasta, niin jutussa viitattiin vanhaan tutkimukseen, joka on vuodelta 2006. Se löytyy myös Jokeriosiosta fanituotemyynnit-ketjusta.

Kopioin sen sieltä tähän, kun en osaa linkittää:

SM-liigaseurojen fanituotemyynti kaudella 2005-2006.

1. HIFK 600000€
2. Kärpät 550000€
3. Tappara 402000€
4. Ilves 250000€
5. TPS 202000€
6. Jokerit 150000€
7. Ässät 139000€
8. Blues 75000€

Eli tuolloin oli vielä isompia eroja, mutta pääosin samansuuntaisia lukuja (ja kun moni ei varmaan nähnyt itse juttua, niin Kauppalehdessä monet seurat olivat ilmoittaneet nimenomaan salaavansa sen, kuinka paljon he saavat fyrkkaa myynneistä, eli kyse ollee siis juuri liikevaiihdosta, ei myynnistä, ja moni seura sanoi haluavansa jatkossa kasvattaa myyntiä turisteille ja maan rajojen ulkopuolelle)
 

ilu

Jäsen
-- Kauppalehdessä monet seurat olivat ilmoittaneet nimenomaan salaavansa sen, kuinka paljon he saavat fyrkkaa myynneistä, eli kyse ollee siis juuri liikevaiihdosta, ei myynnistä, ja moni seura sanoi haluavansa jatkossa kasvattaa myyntiä turisteille ja maan rajojen ulkopuolelle)

Mitä tällä yrität sanoa?
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
8. Blues 75000€

eli jos viimeksi myynti oli 55 000 niin aika iso, joskin looginen pudotus viimeisimmän logovaihdon jälkeen. Tiedän useita Blueskannattajia jotka ovat ilmoittaneet etteivät osta yhtään fanituotetta johon on painettu seuran nykyinen logo. Olen joskus ehdottanut seuralle, että teettäisivät retropaitoja Kiekko-Espoo -logolla. Menisivät varmasti kuin kuumille kiville. Tietenkään en saanut edes vastausta s-postiviestiini.

Logosta huolimatta tämän vuotiset pelipaidat ovat tyylikkäitä ja uskon että niitä tilataan huomattavasti viimevuotista enemmän.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hienoa, saatiin uusi jäsen Ilves-perheeseen! :)

Menee jo hiukan off-topiciksi, mutta menköön tämän kerran huvittavana anekdoottina.
Ei nimittäin tainnut ihan liittyä Ilves-perheeseen tytär (tuolloin 5v) - sillä oppi keväällä kirjoittamaan ja kirjoitteli ahkerasti kaiken maailman lippu lappuja. Kerran sitten siivotessa löysin sellaisen tiukalle rullalle kiedotun paperin, ja mitä sieltä paljastuikaan kun avasin: erittäin huolellisesti (viisivuotiaan tekemäksi) piirretty Ilves-logo, jonka alla luki "ILVESS ON HUONO" ;)
Mutta palatakseni hiukan vielä asiaankin: Ilveksen fanituotteet olivat kyllä hienoja, ja tosiaan kateeksi hiukan kävi niitä katsoessa... Ja sympatiat Ilvekselle, vaikkei nyt muuten mitenkään sydäntä liikauta, niin kyllä mä kunnioitan etenkin niitä faneja jotka jaksavat vielä kaiken perseilyn jälkeen.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Joo sori, eli siis ilmoitetut luvut oli esitetty liikevaihtona - ei tuloksena, eli voittona tai tappiona. Eli ei HIFK nyt tosta 1,1 miljoonaa pelaajaostoihin saa.

Eihän se Bluesin fanituotemyynti varmaan hirveän huikeaa ole, mutta tuli mieleen että voisiko tuossa olla niin että Blegin osalta onkin ilmoitettu seuralle tuleva raha, kun fanituotemyynnin on hoitanut eri firma? 55 tuhannen liikevaihdosta kun ei käytännössä tulisi yhtään mitään rahaa sisään... No, tiedä häntä.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virallisena fanituotekirjurina tuoreimmat, viime tilikauden luvut, jotka oli jonkin aikaa sitten Markkinointi & Mainonta -lehdessä (ja joka nyt putkahti lehtipinosta vastaan). Piikkipaikka on vaihtunut ainakin ketjun aloittaneen Kauppalehden vuoden 2012 lukuihin nähden Tapparaan, mitä jutun yhteydessä korostettiin - mestaruuden merkitys on valtava. Samassa yhteydessä kirjoitettiin HIFK:n lukuihin huomiona, että siinä ei ole mukana oletettavasti miljooniin nousevat, mutta suurimmaksi osaksi ei HIFK:n kassaan kilahtavat elintarvikemyynnit Koffin (bisse) ja Estrellan (suolapähkinät) sekä Alkon kanssa (puna-, valko- ja kuohuviinit).

Lukon myynnit ovat mielestäni hyvät, Kärppien hieman vaisut, ja kyllähän vakiintuneiden HPK:n, Jypin ja Pelicansin numerot on aika surkeat.

Tappara
750 000

HIFK
Yli 700 000

Kärpät
Yli 500 000

Lukko
300 000

Ilves
258 000

SaiPa
224 000

Ässät
201 109

Kalpa
200 000

Sport
150 000

HPK
135 300

KooKoo
130 000

Pelicans
120 000

JYP
110 000
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös