Fanitoiminta ja -matkat kaudella 2012–2013

  • 242 872
  • 1 182

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hienosti näkyi olevan porukkaa, taas kerran Brousseaun raporttia tapahtumista odottelen!

Pitäkää noi paikat tuolla päädyssä ainakin silloin, kun hallin vapaana olevat mestat sen mahdollistavat, ette huku seisomakatsomon massaan. URHOn lähetyksessä paikoin kuului ihan hyvin teidän hoilaukset.

Lopullisesta osallistujamäärästä ei ihan varmuutta, mutta siellä 35-40:n hengen hujakoilla ja viime kerrastakin tuli taas jonkin verran poissaoloja. Myös uusia naamoja saatiin taas useita mukaan.

Suorittamiseen ylipäätään melko tyytyväinen, hiljaisia hetkiä ei juurikaan vietetty.

Hienoahan se olisi, jos saisimme jatkaa istumakatsomossa, kunnes massamme kasvaisi riittävästi, jotta toiminta alkaisi paremmin irtoamaan myös seisomakatsomon puolelta. Jatketaan duunia ja mielenkiinnolla seurataan homman kehitystä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katselin sivusilmällä kolmatta erää Veikkaustv:n kautta ja täytyy kyllä antaa krediittiä siitä että paikoitellen ihan kivasti kuului lähetykseenkin asti. Ei nyt mitään sanoja (muuta kuin "kuka voittaa") mutta melodiasta ja rytmistä kyllä tunnistin parikin tutunkuuloista chanttia.

Että hyvää duunia, Brusöö ja ketä teitä nyt on.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinä vielä jonkinlainen ikuistus eiliseltä.

Se on hienoa kuulla, että kuuluvuus hivuttautuu vähitellen Urhon lähetyksiin asti. Enkä nyt tarkoita studion häirintää! ;)
 
Viimeksi muokattu:

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Peukkua ylös täältäkin vaikken niin perusta tollasesta "jatkuva-hoilaus" tyyppisestä kannatuksesta. Keep up the good work!
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinä vielä jonkinlainen ikuistus eiliseltä.

Se on hienoa kuulla, että kuuluvuus hivuttautuu vähitellen Urhon lähetyksiin asti. Enkä nyt tarkoita studion häirintää! ;)

Loistavaa edistystä toiminnassa!

Itselle jäi parhaiten eilisestä mieleen se miten käytitte katsomorakenteita taputtaessa hyödyksenne ja muu yleisö lähti taputukseen hyvin mukaan!
Seisomakatsomoon toiseen päähän ei vielä ihan täysin laulu kuulunut kokoaikaa mutta ehkä sekin siitä. Toivottavasti saatte jatkaa istumakatsomossa!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sellaisen pienen huomion haluaisin esittää, että silloin (valitettavan harvoin tätä nykyä) kun seisomakatsomo lähtee mukaan taputtamaan/kannustamaan Ässien vaikkapa painostaessa, niin olisi musta hyvä jos Etulinja osallistuisi tähän ja jatkaisi chänteillä taas tämän jälkeen.

Eilen oli kuultavissa pientä päällekkäisyyttä, joka tietyllä tavalla vei "tehoja" kummastakin tavasta kannustaa.

Korostan, että tämä nyt ei mitään kovaa kritiikkiä ja arvostelua ollut, muistan vain Brousseaun maininneen, että ideana olisi lähteä mukaan seisomakatsomon kannustukseen silloin, kun tämä mahdollista on. Toki ymmärrän hyvin realiteetit ja sen, että tämä toiminta on kaiken kaikkiaan vielä lastenkengissä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Seisomakatsomoon toiseen päähän ei vielä ihan täysin laulu kuulunut kokoaikaa mutta ehkä sekin siitä. Toivottavasti saatte jatkaa istumakatsomossa!

Massan kasvamisella kaikki tulee korjaantumaan. Istumakatsomo on niin kauan oikea paikka, kunnes ryhmän kokoa on saatu kasvatettua huomattavasti suuremmaksi seisomakatsomoon paluuta ajatellen. Toivottavasti saadaan jatkaa samalla, hyväksi havaitulla kaavalla.

Sellaisen pienen huomion haluaisin esittää, että silloin (valitettavan harvoin tätä nykyä) kun seisomakatsomo lähtee mukaan taputtamaan/kannustamaan Ässien vaikkapa painostaessa, niin olisi musta hyvä jos Etulinja osallistuisi tähän ja jatkaisi chänteillä taas tämän jälkeen.

Tottakai näihin lähdetään mukaan tilanteen salliessa. Olosuhteet nyt vain ovat muuttuneet niin, että kun tuonkin kokoisella massalla chänttiä vedetään, niin pitempiä toistoja ei katkaise oikeastaan kun jomman kumman joukkueen tekemä maali. Modernilla tyylillä pelitilanteisiin reagoiminen on erilaista kuin perinteisellä tyylillä, missä enemmän kiinnitetään huomiota pieniinkin rasauksiin, mitä kentällä tapahtuu.

Pelisilmää tarvitaan myös logolla siinä, että koska niitä Ässät-huutoja aloitetaan. Jos se ihme tapahtuu muutenkin vain muutaman kerran erässä, niin ei välttämättä ole iso vaiva odottaa, että meillä tulee hiljainen hetki, jolloin olisi saumoja saada koko rintama mukaan. Me kuitenkin aloittelimme Ässät-huutoja yhtälailla ja vielä useampia kertoja erässä.

Ja edelleen homma ei voi olla kiinni 40 hengen tekemisistä. Suuri oli massa eilenkin seisomakatsomossa, joka olisi saanut hallin raikumaan Ässät-huudoilla, mutta surullisen pieni on tätä nykyä tuo porukka, joka logolta siihen lähtee. Hallissa oli eilen yli 3600 yleisöä, niin luulisi tuon määrän kepittävän helposti pienen porukan sänttäilyt alleen. Ja se kun taas ei haittaisi yhtään, vaikka meidät huudossa peitottaisiin - kun Ässät-huuto taas loppuisi, niin chäntti eläisi siellä alla omaa elämäänsä ja sitten alkaisi taas kuulumaan kun suuri massa hiljenee. Mutta tietysti välillä sitten me osallistumme siihen yhtälailla, mutta edelleen keskitymme pääosin omaan tekemiseen.

Terveisiä myös patalogon rumpalille, että yrittäisi vilkuilla tahtia meidän käsien liikkeestä. Välillä vain sattui tilanteita, että aloitimme Ässät-huudon ja patalogo lähtee mukaan eri tahtiin. Meidän on taas vaikeampi nähdä tahtia logolta kun siellä ei taas nostella käsiä taputuksissa.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Terveisiä myös patalogon rumpalille, että yrittäisi vilkuilla tahtia meidän käsien liikkeestä. Välillä vain sattui tilanteita, että aloitimme Ässät-huudon ja patalogo lähtee mukaan eri tahtiin. Meidän on taas vaikeampi nähdä tahtia logolta kun siellä ei taas nostella käsiä taputuksissa.
Olisitte sanonut sille kun kyseinen heppu kävi muutamaankin kertaan höpöttämässä teidän porukan kanssa.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisitte sanonut sille kun kyseinen heppu kävi muutamaankin kertaan höpöttämässä teidän porukan kanssa.

Ok, visuaalisesti en nähnyt että kuka siellä kapuloita on heilutellut. Mutta kenties joku vie viestiä perille.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Miksi se olisi paha asia myöntää, että vaikutteita on otettu RB:ltä. Toki jos on puhdasta sattumaa, niin ok. Ei tosiaan mikään vähän käytetty aihepiiri.
Pakko työntää tähän soppaan lusikka. Linkin takaa löytyy WM:n sivuilla ollut reissumainos syyskuulta 2011.

Jos näitä lähdetään näin tarkkaan huutelemaan niin pitäisikö ensin varmistaa oma selusta? Varsinkin kun puhutaan n kertaa käytetystä kuvakielestä.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jaahas, siellä on homma lähtenyt ilmeisen hienosti rullaamaan. Good for you. Suuri ansio kuuluu varmasti nimimerkki Brousseaulle, joka on asiallisesti keskustelemalla saanut palstan vanhemmatkin jäärät (mukaanlukien minut) suhtautumaan uuteen kannatustyyliin positiivisesti. Tästä ketjusta löytyy malliesimerkit siitä, millä tavoin kannattaa esittää asiansa ja myöskin siitä millä tavoin ei kannata. Kaikki on varmaan huomanneet miten se huonompi tapa, eli vittuilu, suunpieksentä, pullistelu ja ylimielisyys toimi: Ei mitenkään. Kohteliaisuus ja asiallisuus taasen toivat nopeassa aikataulussa Etulinjaan moninkertaisen osallistujamäärän. Ei muutakuin onnea jatkoon ja jatkakaa valitsemallanne tiellä! Kyllä siitä hyvä tulee!
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Jos näitä lähdetään näin tarkkaan huutelemaan niin pitäisikö ensin varmistaa oma selusta? Varsinkin kun puhutaan n kertaa käytetystä kuvakielestä.

Tematiikka - "Sinua kaivataan" ja "Etulinja tarvitsee sinua". Teillä oli reissumainos. Mitä kuvaan tulee niin johan totesin, että tuo on todella käytetty kuva. Sitä en tiedä onko meidän kuvan muokannut henkilö saanut vaikutteensa kuukauden vanhemmasta julkaisusta Willimiehiltä.

Toistetaan myös vielä, että kannattajatoiminnassa varmasti jokainen ryhmä ottaa vaikutteita ja suoraa kopiointiakin. Siinä ei ole mitään uutta tai erityistä.

Mitä selustasta puhut niin aika hauska kommentti Willimiehiltä tulevana.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Haaste porilaisille

Tänään 1.12. Etulinja näkyy, kuuluu ja kannattaa seisten Isomäen istumakatsomon osassa B7.

Teemme samaa kuin aina ennenkin. Kannustamme Ässiä täydet 60 minuuttia ja tulemme antamaan katsomossa kaikkemme.

Vahvuutemme on n. 30 henkeä joten kysymys kuuluu: mitä Te muut aiotte tehdä?

Luovutatteko hallin vieraille, vai pidättekö omalta osaltanne huolen siitä, että legendaarinen Isomäki on maineensa veroinen?

Yhtä oikeaa kannattamisen tapaa ei ole, vaan jokainen kannattakoon tavallaan. Ässille kelpaa jokaisen ääni ja jokaisen ääntä tarvitaan.

Tämä on meidän kaupunkimme, meidän hallimme ja täällä taistelee meidän joukkueemme: Porin Ässät.

Etulinjassa jokainen on voittaja. Olethan Sinäkin?
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Etulinja palaa lauantaina 8.12. ainakin yhden pelin ajaksi Isomäen seisomakatsomoon ja sen B-katsomon puoleiseen päätyyn.

Nyt jos koskaan Sinulla, arvon kanssakatsoja, on mahdollisuus liittyä joukkoomme.

Mukaan tuleminen ei maksa mitään eikä vaadi sinänsä mitään erityistä. Tärkein pääsymaksu on oma ääni sen tiedostaminen mikä Etulinja on ja mihin se toiminnallaan pyrkii.

Tärkeimpiä arvojamme katsomotoiminnassa ovat aktiivisuus, energisyys, ja positiivinen asenne. Kannatuksessa panostamme sekä määrään, laatuun että visuaalisuuteen kannustamalla Ässiä täydet 60 minuuttia mahdollisimman monipuolisesti. Toimintaamme ei kuulu vastustajajoukkueen ja sen fanien provosointi. Haluamme antaa katsomossa kaikkemme kuten toivomme Ässienkin antavan kentällä.

Mukaan tulevalle voimme luvata suuren määrän energiaa ja adrenaliinia ja sen, että Ässien mahdollinen tappio ei tule ottamaan pahasti päähän. Mahdollisesta voitosta taas tulette iloitsemaan kaksin verroin enemmän. Kannustuksen ohesssa saatatte myös tutustua uusiin, mielenkiintoisiin tyyppeihin.

Etulinjan toiminnasta voi lukea lisää osoitteesta Etulinja

Tervetuloa mukaan kannattamisen Etulinjaan!
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pataljoona järjestää matkan Tampereelle 18.12.

Pataljoona järjestää matkan Tampereelle tiistaina 18.12. pelattavaan otteluun Tappara-Ässät.
Hinta jäseniltä 20€, ei jäsenet 35€. Hinta sisältää kuljetuksen ja istumapaikkalipun.

- hinta (matka+lippu) on 20 €, 35€. Pelkkä lippu 10 euroa.
- ilmoittautuminen tekstiviestillä Pataljoonan numeroon: 045-8555002 (jokaisen ilmoittautuvan etu- ja sukunimi)
- tekstiviestin jälkeen maksu Pataljoonan tilille: 570081-2231290 (viitteeksi maksavien nimet!)
- lähtö linja-autoaseman tilausajolaiturilta 18.12. klo 16.15

Maksu täytyy suorittaa perjantaihin 14.12. mennessä!


Pataljoonan sivuille ilmestynyt mainos Tampereen matkasta. Muutoksena aiempaan näyttää olevan se, että maksaminen onnistuu vihdoin sähköisesti eikä lippua tarvitse mennä henkilökohtaisesti hakemaan Tullista.

Parannuksena nyt myös se, että pelkän irtolipunkin ostaminen onnistuu suoraan Pataljoonan kanssa samaan katsomonosaan. Tällä haetaan taas sitä, että kaikki Ässien kannattajat saataisiin koottua katsomossa samaan nippuun. Erityisesti suurimmilla paikkakunnilla on vierasotteluissa paljon ollut nähtävissä sitä, että Ässien kannattajia istuu hajallaan ympäri hallia, joka tuntuu hieman hölmöltä. Kun etäkannattajiakin saataisiin samaan nippuun, voisivat kannattajien kokonaismäärät nousta yllättävänkin paljon. Tähän asti käytännössä totaalisesti hyväksikäyttämätön voimavara.
 

kelmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft
Ei nyt mitään sanoja (muuta kuin "kuka voittaa") mutta melodiasta ja rytmistä kyllä tunnistin parikin tutunkuuloista chanttia.
Tähän liittyen eräs pikkujuttu, jonkin aikaa jo ollut sitä mieltä että sen pitäisi olla "ketä voittaa", koska pori. Jos kieliopillinen etikettivirhe jotakuta häiritsee, niin ihan hyvä vain.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Etulinja näkyy, kuuluu ja kannattaa seisten taas istumakatsomon osassa B7 torstaina 20.12. ottelussa Lahden Pelicansia vastaan.

Nyt jos koskaan Sinulla, arvon kanssakatsoja, on mahdollisuus liittyä joukkoomme. Riveissämme on hyvin tilaa jokaiselle jota kiinnostaa aktiivinen, energinen ja hyväntuulinen kannatustoiminta Keskieurooppalaisilla mausteilla.

Mukaan tuleminen ei vaadi sinänsä mitään erityistä. Jokaisen ääni kelpaa sellaisena kuin on. Ässien fanikamojen käyttö ei ole pakollista eikä toimintaa varten tarvitse etukäteen opiskella mitään. Parhaiten jutun juonen oppii kun tulee vaan mukaan ja ottaa toisista mallia.

Tärkein pääsymaksu on asenne. Etulinjassa ei voivotella maailman kurjuutta ja odoteta, että jotakin ihmeellistä tapahtuu. Me luomme tapahtuman tunnun itse ja pidämme katsomossa kivaa omilla ehdoillamme.

Haluatko Sinä olla mukana tunnelman ytimessä, osana kannattamisen Etulinjaa?

Jos haluat mukaan, ota yhteyttä sähköpostiosoitteeseen etulinjapori@gmail.com, tai ilmoittaudu Etulinjan facebook-sivujen kautta. Toimintaamme voit tutustua myös osoitteessa Etulinja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pataljoona järjestää matkan Tampereelle tiistaina 18.12. pelattavaan otteluun Tappara-Ässät.


Millainen meininki reissussa oli, kuinka paljon jengiä oli saatu mukaan?
 

Northern King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ilmeisesti matka peruutettiin.

Tieto ei vain kulje kovin hyvin.

/e:

17.12.2012 20:41

Tampereen fanimatka 18.12. on peruttu!

Tappara-Ässät ottelun fanimatka on peruttu pienen osallistumismäärän vuoksi. Kuitenkin Ässät jatkaa pelejä torstaina Porissa, joten kaikki sinne kannustamaan Ässät voittoon!

Tuollainen uutinen löytyi Pataljoonan etusivulta.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Millainen meininki reissussa oli, kuinka paljon jengiä oli saatu mukaan?

Matkoilla on ollut ilmeisen vaisua meininkiä tällä kaudella, joka on latistanut monien motivaatiota lähteä reissuille. Toivotaan nyt tietysti, että tätäkin asiaa saataisiin parempaan suuntaan, kovin monella muulla ryhmällä tuntuu lähtijämäärät kasvaneen merkittävästi, esim. RB:llä kaikkissa tämän kauden reissuissa puhutaan kolminumeroisista osallistujamääristä.

Etulinja ei ole ollut "suuremmilla" vahvuuksilla vielä kertaakaan kunnolla vierasmatkalla mukana, mutta toivottavasti tällä kaudella saataisiin tälläkin saralla pää avattua. Kun puhutaan muutaman kymmenen hengen ryhmästä, niin osallistumisprosentin pitää tietysti olla kovaa luokkaa, että voitaisiin puhua massiivisemmasta reissusta versus 5 henkeä lähtemässä yhdellä autokunnalla.

Toivottavasti nyt ainakin tämä sähköisen maksamisen mahdollisuus lisäisi innokkuutta matkoille lähtemiseen kun ei tarvi enää erikseen käydä Tullissa ravaamassa.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Hyvästit seisomakatsomolle

Vuoden 2012 viimeinen peli Tampereen Ilvestä vastaan 29.12. on myös Etulinjan toistaiseksi viimeinen esiintyminen seisomakatsomossa.

Kokoonnumme B-katsomon puoleiseen päätyyn laulamaan, hyppimään, heilumaan ja heiluttamaan lippuja ja huiveja kanssakatsojien iloksi ja kiusaksi.

Arpa on heitetty, hetki on lyönyt ja etsikkoaika on käsillä: Sinulla, arvon kanssakatsoja, on nyt paras mahdollinen tilaisuus sulautua joukkoomme. Haluatko olla osa sitä tunnelman ydintä mistä ensi vuonna puhutaan?

Toimintaamme voit tutustua osoitteessa Etulinja Yhteyttä saa ottaa myös Facebook–sivujemme kautta tai sähköpostilla osoitteeseen etulinjapori@gmail.com.

Tervetuloa mukaan kannattamisen Etulinjaan; osaksi uutta aikaa ja uutta kulttuuria.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli vielä tarkennuksena edelliseen, ettei Etulinja ole suinkaa lopettamassa toimintaansa, vaan olemme tämän kauden loput kotiottelut runkosarjassa Ilves-ottelun jälkeen tutuilla paikoilla istumakatsomossa B7:ssä.

Tarkoituksena toiminnan paremman erottuvaisuuden ja kuuluvuuden takaamiseksi saada jatkettua hyvää nousujohteisuutta, mitä ensimmäisten istumakatsomovisiittien seurauksena saimme aikaan ja tätä kautta kehittää toimintaa ja kasvattaa ryhmän kokoa uusille kymmenluvuille.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Etulinjaan pääsee mukaan

Etulinja hyppii, hoilaa ja heiluttelee lippujaan 4.1. Lukkoa vastaan Isomäen istumakatsomon osassa B7. Riveissämme on vielä tilaa joten nyt jos koskaan on arvon kanssakatsojilla mahdollisuus päästä mukaan tunnelman ytimeen. Paikkansa voi varata facebook-sivujemme kautta tai sähköpostitse osoitteesta etulinjapori@gmail.com. HUOM! Ilmoittautumisen takaraja on huomenna torstaina klo 12 Lukko-pelistä johtuen.

Maksukäytännöistä sun muista saatte tietoa ilmoittautumisen yhteydessä.

Toimintaamme voitte tutustua internet-sivuillamme

Tervetuloa mukaan kannattamisen Etulinjaan!
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Kettujen nylkemistalkoot Isomäessä 4.1.

Raumalla perataan kaloja
Porissa nyljetään kettuja
Satakunnan paikalliskamppailu Ässät - Lukko perjantaina

Yleiset toimintaohjeet:

1. Ilmoittaudu Etulinja-nimimerkille Facebookiin tai sähköpostiin etulinjapori@gmail.com torstaina 3.1. klo 12 mennessä.
2. Hae lippusi Isomäen lipunmyynnistä varattujen lippujen tiskiltä.
3. Saavu ajoissa B7-katsomoon.
4. Nylje kettu. Parhaan lopputuloksen saat 60 minuutin nylkemisellä. Tämä suoritetaan hyppimällä, laulamalla, heilumalla ja heiluttamalla lippuja sekä huiveja.
5. Nauti ottelun jälkeen hyvässä seurassa.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laitetaanpa tänne taas joitain omia ajatuksia kannattajatoiminnasta ja seuran tilanteesta ylipäätään, saman toistoa ja jo todettuahan tämä toki on.

Syntyykö sukupolvien välistä yhteistä kokemusta ja jatkumoa tällä hetkellä? Silmämääräisesti hallilla käydessäni olen antanut itseni tehdä havainnon, että keski-ikä on suht korkea. Peleissä käy paljon vanhempia miehiä, joko yksin tai porukalla. Sitten on perheitä, ennen kaikkea isiä ja poikia. 80-luvun puolivälissä syntyneitä peleissä vielä näkee, mutta miten on asian laita nuorempien suhteen? Kyllähän hallilla näkee joitain nuorisoporukoita, mutta lopulta aika vähän. Onko Ässät nuoremmalle sukupolvelle enää sellainen juttu, jota halutaan tosissaan tukea ja joka on heidän elämässään merkityksellinen asia? Kannattajia on nyt aika paljon, mutta mikä on tilanne vaikka 20 vuoden päästä? Silloin tämän hetken lapset ja nuoret ovat itse siinä iässä, että hankkivat lapsia, tuovatko he enää omia lapsiaan Ässien peleihin? Nyt pitäisi panostaa siihen, että tätä jatkumoa syntyy. On löydettävä kokonaan uusia kannattajia ja aktivoitava sellaisia, jotka kenties ovat aiemmin käyneet peleissä, mutta syystä tai toisesta se on jäänyt. Lapsista tämä lähtee. Lapsi innostuu jostain asiasta ja vanhempi sen sitten maksaa, näinhän se menee. Nuorille markkinointi on kustannustehokasta, sosiaalinen media on heille luontainen paikka, joten kampanjan pystyy toteuttamaan esim. Facebookin kautta pienillä kustannuksilla. Mitä jos olisi jonkinlaisia isä-poika-kausikortteja? Tai jotain muita alennuksia tai etuisuuksia suunnattuna vanhempi-lapsi-akselille?

Tunnelman osalta tilanne on tällä hetkellä se, että on paljon ihmisiä, jotka haluavat käydä peleissä, mutta eivät halua siellä käyttää ääntään kannustamiseen. Tunnelma Isomäessä on laskenut radikaalisti viimeisten vuosien aikana, oikeastaan jatkuvasti kevään 2006 jälkeen. Jälleen kerran, maailma ja ihmiset muuttuvat. Porin Isomäki tunnettiin ennen vaikeana paikkana vierailijoille, vastustajaa hiillostettiin huudoilla ja Ässä-kannustus lähti niin kovaa, että koko halli tärisi. Porissa on totuttu reagoivaan ja kansankielellä sanottuna vittuilevaan kannattajakulttuuriin. Kansan sivistystaso on noussut. Nykyään ihmiset eivät niin herkästi huuda pelissä mitä ensimmäisenä mieleen tulee. Yhä useammat arvostavat hyviä käytöstapoja. Ihmiset haluavat kannattamiselta uudenlaista tyyliä, halutaan keskittyä vastustajan sijaan puhtaasti omaan joukkueeseen. Mennään enemmän positiivisuuden kautta. Moni tiedostaa myös sen, että omat huudot voivat päätyä sosiaaliseen mediaan kaikkien kuultavaksi, joten kyllä siinä miettii, että kannattaako ihan kaikkein idioottimaisimpia asioita päästää ilmoille. Ja kuten täällä jatkoajassa on ties monetko kerrat todettu, Pori ei ole enää se Pori kuin oli 20 vuotta sitten. Kykenevätkö ihmiset muuttumaan, kykeneekö Ässät organisaationa tekemään jotain sen eteen, että peleissä olisi edes jonkinlaista tunnelmaa?

Ässien tunnettuus omalla alueella ja alueen ulkopuolella on vahva. Tunnettuus yksinään ei kuitenkaan riitä, ratkaisevaa on, millaisia mielikuvia ihmiset liittävät Ässiin. Kyse on siis brändistä ja sen rakentamisesta. Onko Ässillä tällä hetkellä jonkinlaista visiota siitä, mihin suuntaan brändiä pyritään kehittämään? HJK:n markkinointi käy esimerkkinä onnistuneesta brändin rakennuksesta suomalaisessa urheilussa. Heillä on jatkuvasti onnistunutta mainontaa ja kampanjoita, joilla saadaan vahvistettua ihmisten tunnesidettä omaan seuraan. Avainasioita heidän markkinoinnissaan ovat suomalaisuus, paikallisuus, seuran historia ja menestys, kannattajien arvostaminen ja osallistaminen, seuran avainhenkilöiden tuominen kannattajien lähelle (esimerkkinä valmentaja Sixten Boström vastaamassa kannattajien kysymyksiin Facebookin kautta reaaliaikaisesti), asetelma pieni HJK vs. Euroopan suurseurat… SM-liigan puolella jotain samansuuntaista osaamista tuntuu olevan ainakin Jokereilla ja HIFK:lla. Mielestäni Ässien brändiä täytyy ensinnäkin pohtia, mitä se on ja mitä sen halutaan olevan tulevaisuudessa, ja tämän jälkeen alkaa kehittää konkreettisia keinoja halutunlaisen brändin kehittämiseen. Aina ei tarvitse edes keksiä mitään ihan uutta ja mullistavaa, muiden seurojen ideoiden kehittely eteenpäin on monesti paras ratkaisu.

Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa Ässillä on välillä ihan hyviä juttuja, mutta mielestäni ne jäävät turhan irrallisiksi ja yksittäisiksi. Tykkäsin kovasti ideasta kutsua Anu Saagim Ässien peliin hänen arvosteltuaan Poria julkisuudessa. Tämä idea jäi kuitenkin raakileeksi, asiaa olisi pitänyt rummuttaa eri mediakanavien kautta siten, että se olisi kerännyt todellista huomiota. Samoin tykkään Ässien Facebook-sivujen Pata valloittaa maailman!-kuvaosiosta, jonne ihmiset ovatkin muutamia kuvia lisäilleet. Tällaiset luovat ideat ja raikas meininki pitäisi saada johtavaksi linjaksi koko seuran markkinoinnissa. Pelkkä ottelumainos Satakunnan Kansassa pelipäivänä ei nykypäivänä enää riitä. Pitää tehdä toimenpiteitä, jotka johtavat siihen, että ihmiset puhuvat joukkueesta keskenään, odottavat pelejä, menevät peleihin yhdessä, ostavat siellä jotain, lähtevät pois voimakkaan tunne-elämyksen saattelemana. Seuraavana päivänä he kertaavat pelitapahtumia ystäviensä kanssa. Markkinoinnissa pitää luoda mielikuvia, esimerkiksi tarinoiden avulla. Ässillä on pitkä historia, menestystä, vaikeita vuosia, nousuja ja laskuja, omaleimainen kulttuuri, vanha halli ym. ym. Tähän isoon tarinaan mahtuu lukemattomia pieniä tarinoita, joita onnistuneen kerronnan kautta pitää tuoda ihmisten tietoisuuteen. Ja nämä tarinat ovat niitä, jotka lopulta tämän toiminnan pitävät kasassa.

Tällainen "oksennus" vuoden aluksi. Tulipahan tuuletettua omia ajatuksia, jos ei muuta. Tiedän, paljon kysymyksiä, aika vähän vastauksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös