F1-ketju

  • 662 561
  • 5 069

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Miten monta sijaa Kovalainen menetti tuossa lopun taktikoinnissa kun tuli 5 kierrosta liian aikaisin vaihtamaan sadekelin kumit? Itse kun en kisaa nähnyt.
Kolme. Kovalainen oli varikolle mennessään viidentenä ja tuli sieltä pois kahdeksantena, eikä pystynyt siitä enää parantamaan sijoitustaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolme. Kovalainen oli varikolle mennessään viidentenä ja tuli sieltä pois kahdeksantena, eikä pystynyt siitä enää parantamaan sijoitustaan.

Eiköhän Heikki käynyt sen takia varikolla kyseisessä vaiheessa, että keskimäärin F1-auto kulkee paremmin silloin, kun bensatakissa on vielä polttoainetta jäljellä.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Eiköhän Heikki käynyt sen takia varikolla kyseisessä vaiheessa, että keskimäärin F1-auto kulkee paremmin silloin, kun bensatakissa on vielä polttoainetta jäljellä.
Nimenomaan ja tuolla samalla varikkokäynnillä oli järkevintä suorittaa myös renkaidenvaihto, koska oli tiedossa että vettä tulee kohta.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän Heikki käynyt sen takia varikolla kyseisessä vaiheessa, että keskimäärin F1-auto kulkee paremmin silloin, kun bensatakissa on vielä polttoainetta jäljellä.
Heikki itse totesi Tulosruudussa kuitenkin, että liian aikaisin tuli tallin kutsu sisään.

Tiedä sitten, kuka nämä asiat parhaiten tietää ja miten paljon bensaa oli tankissa, mutta Kovalaisen haastattelusta käsitin että huonon varikkotaktiikan piikkiin menivät nuo menetetyt sijoitukset.
 
Heikki itse totesi Tulosruudussa kuitenkin, että liian aikaisin tuli tallin kutsu sisään.

Tiedä sitten, kuka nämä asiat parhaiten tietää ja miten paljon bensaa oli tankissa, mutta Kovalaisen haastattelusta käsitin että huonon varikkotaktiikan piikkiin menivät nuo menetetyt sijoitukset.

Näin minäkin homman käsitin siis tuon haastattelun perusteella pelkästään näkemättä kisaa.

Paras asia Kovalaisen kohdalla tuon yhden pisteen lisäksi tämän viikonlopun osalta on tietysti se, että Fisichella jäi taas kauaksi taakse.
 

Konnari19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mustakarin erkki ei oikein enään pysty olemaan oikein objektiivinenkaan vaan uudessa kirjoituksessa paistaa läpi selvä katkeruus. Ainakin itselleni joka seuraa kisoja sen vuoksi, että kisoja on vain mukava katsella eikä minua pahemmin vaivaa, jos suomalainen kyskeyttää, toki kirpasee vähän, mutta en ole sitä jengiä joka vaihtaa kanavaa, kun räikkösen moottori hajoaa.

Mielestäni Massa on jäännyt Erkkin hamppaisiin, Erkki jaksaa kokoajan kisojen ja kuukausien aikana puhua, Massan hermoista, Massan egosta ja ties mistä Oskari Saaren kanssa.

úuden Erkkin tekstin voipi lukaista urheilulehden sivuilta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heikki itse totesi Tulosruudussa kuitenkin, että liian aikaisin tuli tallin kutsu sisään.

Tiedä sitten, kuka nämä asiat parhaiten tietää ja miten paljon bensaa oli tankissa, mutta Kovalaisen haastattelusta käsitin että huonon varikkotaktiikan piikkiin menivät nuo menetetyt sijoitukset.

Heikki tarkoitti varmastikin vain sitä, että ei osunut viimeinen sadekuuro ollenkaan sopivasti sadekuuron kanssa, pakko oli kuitenkin tulla siinä vaiheessa sisään, ja välikelin renkailla ajetut kierrokset pudottivat kauas taakse.

Sen sijaan se oli aivan käsittämätöntä, että Rellulla taktiikka suunniteltiin niin, että viimeinen stoppi tehdään 10 kierrosta ennen maalia. Haluaisin nähdä sen insinöörin laskelmat, joka on niin järkeillyt, että tämä oli nopein mahdollinen taktiikka ajaa ruutulipulle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sen sijaan se oli aivan käsittämätöntä, että Rellulla taktiikka suunniteltiin niin, että viimeinen stoppi tehdään 10 kierrosta ennen maalia. Haluaisin nähdä sen insinöörin laskelmat, joka on niin järkeillyt, että tämä oli nopein mahdollinen taktiikka ajaa ruutulipulle.

Yksi mahdollinen syy saattaa olla se, että ne oli ennustaneet sateen kilpailun lopulle ja sitten pelasivat taktiikan niin, että suunniteltu stoppi osuu sateen kohdalle jolloin saadaan märänkelin renkaat alle ilman "turhaa" stoppia.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Yksi mahdollinen syy saattaa olla se, että ne oli ennustaneet sateen kilpailun lopulle ja sitten pelasivat taktiikan niin, että suunniteltu stoppi osuu sateen kohdalle jolloin saadaan märänkelin renkaat alle ilman "turhaa" stoppia.

Juuri tämähän se idea kuulemma oli. Harkittu riski joka onnistuessaan olisi voinut tuoda jopa voiton. Harmi vaan, että sade alkoikin vähän liian myöhään ja Heikki joutui köröttelemään välikelin renkailla kuivalla radalla sadetta odotellessaan. Juuri tuollaiset rohkeat taktiset vedot luovat onnistuessaan sankareita. Tällä kertaa ei onnistunut, mutta liekkö tuolla suurta väliä onko 5. vai 8. jos on pienikin mahdollisuus voittoon.

Kertakaikkiaan mahtava kisa. Vetää saisi kyllä sataa useamminkin. Ennemmin tuollaista tuurikauppaa ja paljon tapahtumia kuin kuivalla radalla jonossa ajelua.

Toivottavasti Kimi pääsisi joskus ajamaan ehjän kauden. Jälleen kerran (3. kerta) mestaruus on valumassa käsistä auton luotettavuusongelmien takia. Vaan loppukauden ajan radalla nähdään varmasti supernopea Räikkkönen joka ajaa vain ja ainoastaan voitoista. Kulmakarva ja kumppanit antanevat tietä varmistellessaan aina sitä 8 pistettä kun Räkä puskee autoa rinnalle.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko kenelläkään tietoa saiko Hamilton tosiaan jostain syystä ottaa muita kierroksen kiinni turva-auton ollessa radalla, vai oliko kyseessä normaalikäytäntö kierrättää kuski jonon hännille? Turva-auton takanahan ei mielellään ohitella, vaan joskus kuski päästetään ohi turva-autosta ja hän joutuu kiertämään radan ympäri omalle paikalleen jonon hännille.

Kysymys on siis, että saiko Hämy tuossa touhussa muita kierroksella kiinni vai ei?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei kai se sinne letkan perään päässyt kun ainakin Trullille oli jäänyt yhdessä vaiheessa, kun kuivankelin renkailla ajettiin, reilu 30sek, jota se sitten repi pari sekkaa kierroksella kiinni.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Ei kai se sinne letkan perään päässyt kun ainakin Trullille oli jäänyt yhdessä vaiheessa, kun kuivankelin renkailla ajettiin, reilu 30sek, jota se sitten repi pari sekkaa kierroksella kiinni.
Hamilton päästettiin turva-auton takaa ottamaan letka kiinni, mutta tällä kiinniottokierroksella Hamilton meni hakemaan kuivan kelin renkaat. Rata oli kuitenkin vielä tässä vaiheessa sen verran märkä, että Hamilton pyörähti kuivan kelin renkailla. Kaikki muut kävivät renkaanvaihdossa vasta joitakin kierroksia myöhemmin.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Ei kai se sinne letkan perään päässyt kun ainakin Trullille oli jäänyt yhdessä vaiheessa, kun kuivankelin renkailla ajettiin, reilu 30sek, jota se sitten repi pari sekkaa kierroksella kiinni.

Niin ei päässyt, koska ei kerennyt ajamaan letkaa kiinni turva-auton ollessa radalla. Kieltämättä Hämikseltä muutenkin outo kisa, ensin ajaa ulos, traktori nostaa auton takaisin radalle, ja vähän tämän jälkeen vetelee koko letkan ohi kun turva-auto oli radalla.

Tuon turva-auton ohittamisen ymmärrän periaatteessa, koska jos olet kärkeä esim. 30 sekkaa perässä, ja turvis pyörähtää radalle, niin todennäköisesti saat turva-auton aikana letkan kiinni ja olet omalla paikallasi, mutta vaan lähempänä kärkeä ajallisesti. Eli mitä Hamilton teki turviksen aikana, ei ollut sittenkään niin ihmeellistä. Oli vaan kärkeä perkeleesti jäljessä ja turva-auton ollessa radalla, ei kuitenkaan ohittanut ketään, otti vaan kärkeä kiinni.

Tuo traktorispedeily itseäni ihmetytti kyllä enemmän. Schumihan muutama vuosi sitten työnnettiin hiekalta radalle apuvoimin, ja aika haloo siitä silloinkin syntyi.

edit.
Ei voi olla vain sattumaa että vika on aina juuri Kimin autossa, olkoon talli mikä tahansa. Kyllä siinä ajajassakin on oltava jotain vikaa.

Mites Kimi sen hydrauliikankin paskaksi sai? Huhuh :)
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mites Kimi sen hydrauliikankin paskaksi sai?
Noin yleisesti voidaan sanoa, että se joka vaihtaa vaihteita enemmän kuin joku toinen, pystyy tavallaan rikottamaan autonsa toista helpommin. Kimin ajotyylistä sanotaan, että on sarjan agressiivisin, tai ainakin aivan kärjestä. Massan ajotyylistä ei ole niin tarkkaa käsitystä, eikä dataa ole tarjolla, kuinka monta kertaa kumpainenkin on vaihdetta vaihtanut. Kisan alku sateen liukastamalla radalla on varmasti ollut melkoista arpomista sen suhteen, millä vaihteella kannattaa yrittää mennä, mutta miten paljon tämä sitten vaikutti Kimin keskeytykseen, jää arvailuksi, ellei Ferrari anna tietoa asiasta lisää.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tämän kauden alusta asti on saanut kierroksella jääneet ohittaa turva-auton ja muun porukan, edellyttäen että on jonossa jonkun johtokierroksella olevan edellä. Hamilton oli sen jälkeen kun muutama kuski kävi vaihtamassa renkaita (nämä putosivat siis jonossa hänen taakse)

Se oli kuitenkin paha moka Hamiltonilta/tallilta tulla siinä vaiheessa hakemaan kuivan kelin renkaita, sillä muu letka kulki vielä turva-auton perässä. Jos tarkoitus oli riskeerata, vaihto olisi kannattanut tehdä seuraavalla kierroksella, jolloin ero muihin ei olisi ollut niin suuri.
 

ShowStopper

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jees nyt on kotiuduttu saksan maalta .Päällisin puolin jäi mieleen tietenkin F1-autojen uskomaton ääni ja fiilis yleensäkkin . Varsinkin lauantaina oli porukoilla hyvät fiilikset Kimin paalun johdosta(Odotukset oli todella korkealla). Sunnuntaina tietenkin kimin keskeytys ja heikin putoaminen 8:neksi latistivat fiilistä todella paljon .joten lähettiin pois kisan päätyttyä ei tehnyt kauheasti mieli jäädä katsomoon alonson juhlimista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Noin yleisesti voidaan sanoa, että se joka vaihtaa vaihteita enemmän kuin joku toinen, pystyy tavallaan rikottamaan autonsa toista helpommin.

Tai syynä voi olla vaikka huono kiinnitys letkuissa, pettänyt pumppu tai sen osa ym ym. Kimihän sanoi (tai tiedote), että pikkuhiljaa alkoi paineet häviämään.

Sinänsä tuo vaihteiden vaihtamisesta johtuva voi sattua ihan hyvin esim. Massalle. Välitykset säädetän sellaiseksi, että joka paikkaan olisi mahdollisimman sopiva vaihde tarjolla, etenkin nyt pienemmällä koneilla kuin muutama vuosi sitten. Näin ollen uskoisin molempien tallin kuskien vaihtavan about saman verran kierroksen aikana.

Kuten sanoit, mahdoton tietää syytä ilman Ferrarin infoa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ei voi olla vain sattumaa että vika on aina juuri Kimin autossa, olkoon talli mikä tahansa. Kyllä siinä ajajassakin on oltava jotain vikaa.

Samaa mieltä olen myös minä.

Tuntuu ihmeelliseltä, että Ferrari, mikä ennen toimi todella hyvin nyt Räikkösen käsittelyssä tuntuukin epävarmemmalta. Ja kun taas McLaren mikä Räikkösen aikana aina tuppasi hajoilemaan, niin tällä kaudella ei Mersukuskit ole kertaakaan joutuneet keskeyttämään.

Näinköhän olisi, että autossa on vain vikaa? Vai että Räikkösellä sattuu olemaan normaalia enemmän epäonnea mukana kisoissa? Vai onkohan yksinkertaisesti syynä Räikkösen lukuisiin keskeytyksiin hän itsekin tallin lisäksi?
 
Viimeksi muokattu:

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Samaa mieltä olen myös minä.

Tuntuu ihmeelliseltä, että Ferrari, mikä ennen toimi todella hyvin nyt Räikkösen käsittelyssä tuntuukin epävarmemmalta. Ja kun taas McLaren mikä Räikkösen aikana aina tuppasi hajoilemaan, niin tällä kaudella ei Mersukuskit ole kertaakaan joutuneet keskeyttämään.

Huuhaa. Kyllä ne tuppasivat leviämään D.C:n ja J.P.M:n tassuissakin. Helkkarin paljon paremmin tuo Ferrari näyttää Kimin alla kestävän kuin mäkki taannoin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huuhaa. Kyllä ne tuppasivat leviämään D.C:n ja J.P.M:n tassuissakin. Helkkarin paljon paremmin tuo Ferrari näyttää Kimin alla kestävän kuin mäkki taannoin.
Ja puhutaan sitten Kimistä tai kenestä tahansa F1-sarjan kärkipään kuskista, mielestäni on tallin tehtävä tarjota radalle sellainen kalusto, että se kestää kuljettajan alla vähintään kisan mitan.

Eri asia, jos kadulta revitty perusreijo laitetaan puikkoihin hajottamaan vaihteita ja huudattamaan huippuunsa viritettyä myllyä, mutta uskoisin jonkun Räikkösen olevan kuitenkin sen tason kuski, että hänelle pitäisi olla mahdollista tarjota sellainen kisakalusto, joka kestää.

Faktoista tietämättömänä en suinkaan sokeasti puolustele Kimiä ja hanakasti intä, etteikö hänen ajotyylinsä saattaisi olla kuluttavampaa kuin muilla. Mutta kuten sanottu, kyllä tuollaisen maailmanmestaruuksista taistelevan huippuammatilaisen luulisi siihen malliin osaavan jo ajella, että kunnon auto kestää ja jos ei kestä, on se todennäköisesti monen teknisen tai mekaanisen sattuman summa pikemminkin kuin yksin kuskin vika.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
FIA on tänään antanut kommenttia koskien tuota Hamiltonin nostamisesta takaisin radalle. Kyseessä on ilmeisesti sittenkin sääntöjenmukainen teko, koska auto oli pysähtynyt vaaralliseen paikkaan. Sääntösovelluksia näemmä ilmaantuu aina lisää, riippuen kuka kuskeista/talleista on kysymyksessä. Bernie Ecclestone on julkisuudessa jo aiemmin ilmoittanut, että haluaisi nähdä Hamiltonin tulevana maailmanmestarina, joten 1+1...

Kimin osalta taistelu mestaruudesta tulee jatkumaan kiivaana, koska kärki päässyt kuitenkaan karkuun pistettäkkään, ainoastaan yksi kisa on vähemmän jäljellä kautta. Kaikki on vielä mahdollista.
 

Konnari19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En usko, että mestaruustaisto olisi "kiivaimmillaan", eiköhän ferrari, jos semmoseen tilanteesseen nyt tulevissa kisoissa pääsee, että Massa on kimin edellä maalissa. Tarkoitan, että on tällä tilanteella sitä, että räikkönen & massa ovat kaksoisjohdossa. Sitten viimesessä varikkopysähdyksessä 1-2,5s enemmän kestoa kimille, jos johtaa ja Massa voittoon.

Talleja kylläkin kiinnostaa enemmän se tallimestaruus, koska se ratkasee sen, kuka korjaa suurimman rahan Ecceltä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
FIA on tänään antanut kommenttia koskien tuota Hamiltonin nostamisesta takaisin radalle. Kyseessä on ilmeisesti sittenkin sääntöjenmukainen teko, koska auto oli pysähtynyt vaaralliseen paikkaan.
Mitenkäs sitten mahdettaisiin tehdä jos vaikka kärkikaksikko ajautuisi samanlailla pois radalta sammuttamatta konettaan esim. ohitusyritystilanteessa. Ja muutenkin, mikä mahtaa olla se virallinen nostojärjestys jos autoja on useampi odottelemassa apua...?
Pois joutaisivat tuollaiset ihme sääntöjenkierrot mielestäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös