Mainos

F1 2016 (PS4, XBox One & PC)

  • 20 090
  • 90

tuketuksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Jets, Klubi, Suomalaiset NHL:ssä
Sinällään todella hyvä peli, mutta harmittavasti ohjaimella pelatessa AI kuskien vauhti saisi olla hardin ja expertin väliltä.
No tuohon varmaan vaikuttaa kokemus tämän pelin parista. Itse alotin hardilla careerin joka aika pikaisesti paljastui liian helpoksi. Siitä lähtien Expert on toiminut loistavasti, kunnes nyt pari kisaa on ajettu Haasilla paalulta voittoon ja täytyy alkaa miettiä vaikeustason nostamista. Itsestä ainakin tuntuu, että kokoajan ohjaimen kanssa ajaminen kehittyy, kulmat alkavat mennä nätimmin ja muutenkin sellainen turha vatkaaminen katoaa pikkuhiljaa. En pidä itseäni mitenkään hyvänä kuskina tässä pelissä ja kolmen päivän pelikokemuksella alkaa Expert jo olla liian helppo vaikeustaso, eli varmaan vain niitä kierroksia alle niin expert alkaa tuntua sinullekkin paremmalta.

Tokihan tuohon pystyy vaikuttamaan myös noilla ajoavuilla, traction controllilla jne.
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Eikös oikeassa kisassa riitä että käyttää kahta eri seosta.

Ei riitä. Kahta eri seosta sekä toisen pitää olla määrätystä setistä.
Esim. https://www.formula1.com/en/championship/inside-f1/rules-regs/tyres-and-wheels.html
Pirelli nominate two mandatory sets for each car for the race (which can be of different compounds) and one further set of whichever is the softest compound that can only be used in the Q3 segment of qualifying, but the teams are free to choose the remaining 10 sets.

The two mandatory sets nominated by Pirelli cannot be given back during practice and must be available for use in the race.

Unless wet or intermediate tyres are used during the race, all drivers must use at least two different specifications of dry-weather tyres in the race, at least one of which must be one of the two mandatory sets nominated by Pirelli, though the teams are free to decide which one.

Kun ajat aika-ajojen toisen session siihen suositellulla kovemmalla seoksella ja aloitat kolmannen osion, asettaa peli sinulle automaattisesti tuon Q2 suositellun pehmeimmän rengassarjan. Pelaajan tulee valita Q3:seen manuaalisesti kyseiseen sessioon suositeltu ultra soft, joka on mandatory set, jotta tuota taktiikkaa pystyy käyttämään. Useassa paikassa on sanottu ettei aika-ajoissa voi käyttää mandatory settiä, mutta kun katselet "rengaskarttaa" niin huomaat, etti Q3:n rengasseos on mandatory set. Tuo ei päde pelkästään Monacossa, vaan jokaisella radalla. Mandatory settejä on yksi kappale Q3 ja kaksi kisaan, ja näistä kaksi tulee olla käytetty, jotta pelin rengassääntö toteutuu. Tämä ei taida olla ihan suora kopio oikeasta elämästä?

Q3:n setti ei varsinaisesti ole mandatory, vaan se pitää palauttaa heti Q3:n jälkeen (siis jos osallistuu Q3:een). Kisaan startataan nopeimman kierrosajan Q2 setillä (oikeassa elämässä jos rengas on vaarallinen [flatspot tms.] sen saa vaihtaa).

Sama lähde kuin yllä:
Drivers who make it through to Q3 must hand back the set of the softer compound tyres nominated for Q3, and start the race on the tyres with which they set their fastest time in Q2. All other drivers will be able to use the set that is saved for Q3 during the race.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin ostaa tuossa jokunen päivä sitten tämän pelin ja pakko sanoa, että onhan tämä varmaan paras F1-peli yli kymmeneen vuoteen. Mulla on ollut jokaisen aikaisemman pelin kanssa se ongelma, että kiinnostus lopahtaa viimeistään kahden päivän jälkeen, mutta nyt ei ole tietoakaan sellaisesta. Tässä pelissä on tehty sellaisia pieniä asioita mukavan oikein ja ne antavat erittäin nautittavan pelikokemuksen. Etenkin toi että nyt autot oikeasti menee jo jonkun verran paskaksi, jos mokaat. Aikaisemmin on voinut hakea seinästä hyvin vähän vauhtia, mutta teeppä nyt sama, niin takuuvarma rengasrikko.

Lisäksi itse nautin kyllä hirveästi siitä, että koko ajan pitää olla todella tarkkana ja tavallaan keskittyä siihen ajamiseen, tai muuten ei tule lasta eikä paskaa. Hyvä esimerkki noiden renkaiden suhteen. Olen joutunut muokkaamaan ajotyyliä itseasiassa aika paljonkin aikaisemmasta, koska meikäläisen runttaustyyli syö niin saatanasti rengasta.

Oli kyllä erinomainen ostos, vaikka pitkään tätä harkitsin, kun pelotti että menee taas kaappiin kahden päivän jälkeen, kuten 15:sta kanssa kävi.
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Täytyy kyllä kompata, on ollut kiva pelata tätä. Vähän ehkä välillä arcademainen fiilis tuossa ajamisessa, mutta ei ohjaimella pelatessa haittaa yhtään. Joutuu kuitenkin ajamaan jatkuvasti keskittyneesti, jarrutuspaikat pitää miettiä ja kuvaa hyvin nykyisiä F1:iä kun renkaitakin on pakko ajatella. Ja mikä fiilis, kun aivan lopussa olevilla renkailla koitat epätoivoisesti taistella sijoituksesta.

Jos jotain negaa pitäisi antaa, niin vaikeustasojen välillä on aika hurjia eroja. Eka kierros on AI:lle vaikea, monesti ekan mutkan jälkeen on liian helppo ohittaa. Lisäksi tuntuu, että sadekeliä on suhtkoht usein. Tähän liittyen AI:lla ei tunnu olevan mitään havaintoa sääennusteista ennen kisaa. Tai ehkä itsellä on vain käynyt näissä hirvittävän hyvä tuuri. Unkarissa onnistuin Haasilla voittamaan, kun käytännössä säästin yhden varikkostopin verrattuna muihin sadekelille tultaessa.

Varmaan myös ajotyyli ja auton säätämiseen liittyvää asiaa, mutta tuntuu toistuvan radasta toiseen, että aika-ajoissa pystyn ajamaan nappikierroksella jopa paalun ("normaalisti" ehkä kuitenkin siinä 5. sijan paikkeilla). Muutoinkin tuoreilla renkailla ajaminen on helppoa ja sitten itse kisassa Mersut, Ferrarit ja Red Bullit menevät reilusti kovempaa, korostuen kun rengas kuluu. Kuitenkin nuo rengaskulumaharkat menevät yleensä suht hyvin, mutta ehkä tuossa sitten tulee se Haasin suorituskyky vastaan.

Törmäsin myös mielenkiintoiseen bugiin Spassa, kun Nico Rosberg keskeytti moottoririkkoon maalisuoran päähän. Kelasin uusinnan läpi, niin pysäytti auton sinne 1. mutkan päähän (maaliin tulon jälkeen - kisassa inssi ilmoitti, että Rosberg on ulkona ja saman tien tuli Race winner: Nico Rosberg). Lopputuloksissa kuitenkin tallikaverini Grosjean oli noussut kärkeen ja voitti, Rosberg oli DNF ja 3.sijalla.
 

Meicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans/Capitals
Tähän liittyen AI:lla ei tunnu olevan mitään havaintoa sääennusteista ennen kisaa.

Tai kisan aikana. Careerissa kävi niin, että toisen stintin loppupuolella tuli ilmoitus että sade alkaa viiden minuutin kuluttua. AI-kuljettajat noudattivat silti orjallisesti alussa tehtyä suunnitelmaa, ja vaihdattivat uudet renkaat juuri ennen sateen alkua. Itse tietysti odotin että sitä vettä alkoi satamaan, ja sen myötä nousu kymmenenneltä sijalta helppoon voittoon..
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tai kisan aikana. Careerissa kävi niin, että toisen stintin loppupuolella tuli ilmoitus että sade alkaa viiden minuutin kuluttua. AI-kuljettajat noudattivat silti orjallisesti alussa tehtyä suunnitelmaa, ja vaihdattivat uudet renkaat juuri ennen sateen alkua. Itse tietysti odotin että sitä vettä alkoi satamaan, ja sen myötä nousu kymmenenneltä sijalta helppoon voittoon..

Vähän vastaavan tyyppinen tilanne kävi careerissa myös. Vesisade ja suoraan slickseiltä vesikelin kumit alle. Menee joku 5-8 kierrosta, kolari ja turva-auto radalle. Samalla kisainssi kertoo että sade heikkenee ja rata kuivuu 10-15min sisällä paremmaksi. Tässä vaiheessa olen sijalla 12, ja kun saadaan turva-auto sisälle, painelevat muut hakemaan uusia sadekelin renkaita. Meikäläinen kärkeen, eroa joku 25 sek seuraavan, ajelen siihen asti että saa välikelin tassut alle ja helppo voitto. Oikeastaan liiankin helppo, ei tuollaisia virheitä saisi tulla muilta talleilta.
 

Meicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans/Capitals
Jälleen kerran sadekeli toi voiton. Ensimmäisen stintin lopulla ilmoitus sateesta 10 minuutin kuluessa, renkaat olivat tosin jo niin loppu että itsekin vaihdatin. Mutta sen sijaan että olisin vaihtanut kovemmalle setille (jolla siis strategian mukaan olisi pitänyt ajaa maaliin asti) otinkin toiset pehmeät juurikin tuon sateen takia. Siinä sitten ohittelin oikealta ja vasemmalta kovemman setin ottaneita, kunnes se vesisade alkoi.

Jännäksi tuo meni siinä vaiheessa kun tajusin vaihtaneeni sadekelin renkaat turhan aikaisin, ja ensimmäiset pari kierrosta olikin melkoista tuskaa. Sade tuli myös niin lopussa, etteivät AI-kuljettajat käyneetkään enää renkaita vaihdattamassa kuten oletin, vaan suosiolla köröttelivät viimeiset kierrokset slickseillä. Ja viimeinen kierros olikin tästä syystä erittäin viihdyttävä: F1 -sälää #1 - YouTube
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö edes normikisaa samalta konsolilta offlinessa?

Eipähän tuota saa. Yhä vähenemässä määrin on split-screeniä tarjolla ja käsittääkseni tämä johtuu siitä, että sen tekeminen on erittäin vaativa ja paljon resursseja vievä asia. Sitä käyttävien pelaajien määrä on kuitenkin jatkuvasti vähenemään päin, joten peliyhtiöt päättävät siirtää resurssina muihin asioihin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis joutuuko career modessa jatkamaan aina kauden jälkeen samassa tallissa, eikä pääse vaihtamaan kymmenen vuoden aikana ollenkaan tallia? Ei mulle ainakaan tullut ekan kauden jälkeen mitään vaihtoehtoja.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis joutuuko career modessa jatkamaan aina kauden jälkeen samassa tallissa, eikä pääse vaihtamaan kymmenen vuoden aikana ollenkaan tallia? Ei mulle ainakaan tullut ekan kauden jälkeen mitään vaihtoehtoja.

Pystyy vaihtamaan, mutta se tosiaan vaatii, että tulee tarjouksia. Joka kauden jälkeen noita ei ilmeisesti syystä X tule.

Myös kesken kauden on mahdollista vaihtaa tiimiä, mutta silloin samassa tallissa on ajettava käsittääkseni loppukauden lisäksi seuraava kausi. Näistäkin tulee erikseen ilmoitus jossain Silverstonen nurkilla, jos sellaisia tarjouksia on.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
Nostetaanpas ketjua ylös. Ostin viikko sitten Logitech G29 -rattisetin telineineen päivineen. Samalla tuli sitten hommattua formulaakin, kun olin demoa testannut. Loistava peli kaikinpuolin ja ratilla pelatessa on todella viihdyttävää, kun on mukavaa taistelua sijoituksista.

Kuitenkin tuo Safety Car aiheuttaa harmaita hiuksia. Nyt on pari kisaa jo mennyt täysin pilalle, kun SC tulee radalle ja tulee epämääräisiä ohjeita. Pitää ajaa jono kiinni, mutta ei saa kaahata jne. Sitten kun hidastelee, niin toiset tulee vaan ohi kuitenkin. Onko muilla ollut säätöä tuon kanssa? Nyt äsken meni Australia about 40. kierroksen kohdalla hylkyyn, kun sain liikaa rangaistuksia kerralla. Korpeaa aika helvetisti.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nostetaanpas ketjua ylös. Ostin viikko sitten Logitech G29 -rattisetin telineineen päivineen. Samalla tuli sitten hommattua formulaakin, kun olin demoa testannut. Loistava peli kaikinpuolin ja ratilla pelatessa on todella viihdyttävää, kun on mukavaa taistelua sijoituksista.

Kuitenkin tuo Safety Car aiheuttaa harmaita hiuksia. Nyt on pari kisaa jo mennyt täysin pilalle, kun SC tulee radalle ja tulee epämääräisiä ohjeita. Pitää ajaa jono kiinni, mutta ei saa kaahata jne. Sitten kun hidastelee, niin toiset tulee vaan ohi kuitenkin. Onko muilla ollut säätöä tuon kanssa? Nyt äsken meni Australia about 40. kierroksen kohdalla hylkyyn, kun sain liikaa rangaistuksia kerralla. Korpeaa aika helvetisti.

Ethän nyt sekoita virtuaaliseen turva-autoon? Sen tullessa radalle ei ole tarkoitus ottaa edellä ajavia kiinni vaan noudattaa oikeassa ylälaidassa olevaa delta-aikaa.

Voi myös olla mahdollista, että joku bugi tullut. Meillä joskus nettiliigassa käynyt noita, että tulee rangaistuksia, kun ei kerkeä ottaa edellä ajavaa ajoissa kiinni. Tuokin bugi piti tosin käsittääkseni korjata jossain patchissa.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
Ethän nyt sekoita virtuaaliseen turva-autoon? Sen tullessa radalle ei ole tarkoitus ottaa edellä ajavia kiinni vaan noudattaa oikeassa ylälaidassa olevaa delta-aikaa.

Voi myös olla mahdollista, että joku bugi tullut. Meillä joskus nettiliigassa käynyt noita, että tulee rangaistuksia, kun ei kerkeä ottaa edellä ajavaa ajoissa kiinni. Tuokin bugi piti tosin käsittääkseni korjata jossain patchissa.
Jep, siinä on ensin se delta-aika -hässäkkä ja sitten tulee fyysinen auto radalle. Ajoin kaverin kanssa myöhemmin quick racea ja tuossa onnistuttiin hyvin turva-auton kanssa. Ärsyttävää kun piti sählätä uran avauskisa tuon takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös