Mainos

F1 2016 (PS4, XBox One & PC)

  • 20 087
  • 90

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
YouTubessa on tosiaan aaravalta ja Tiametmardukilta tullut useita koukuttavia videoita vastaan. Viime versioon verrattuna näyttää päivityksiä tulleen kiitettävästi parempaan suuntaan etenkin rengaskuluman, taktiikkojen, rangaistussysteemin, turva-autojen ja manuaalisten lähtöjen muodossa. Taidan silti jättää pelin kaupan hyllylle odottamaan.

Kuten tässä Tiametmardukin vaikeustasoja vertailevassa videossa näkyy, on kurveissa ohittaminen edelleen naurettavan helppoa ja mikäli oikeasti osaa ajaa, käy peli epärealistisen helpoksi. Linkatussa videossa Tiametmarduk nousi yhden kierroksen aikana Silverstonessa toiseksi vaikeimmalla tasolla vikasta ruudusta sijalle 11 ja vaikeimmallakin tasolla sijalle 12 ohittaen välillä kolme autoa yhden kurvin aikana. Eihän peliä toki monikaan ostaisi, jos se olisi oikeiden formuloiden tapaan pitkälti letkassa ajelua ja DRS-ohituksia, mutta etenkin menneistäkin versioista tuttu sisäkurviin sukeltaminen ja tietokoneen autojen antama ruhtinaalinen tila laittaa ärsyttämään.

Lisäksi on tullut nähtyä videoita, joissa Magnussen on aika-ajojen kolmas ja Massa useammin palkintopallilla kuin Rosberg. Ylipäänsä tiimien väliset voimasuhteet eivät alustavasti hirveästi miellytä. Esimerkiksi juurikin Williams näyttää ennakkoon olevan tason puolesta lähempänä Mersuja kuin Force Indiaa. Lisäksi aika-ajosijoituksella ei tunnu juurikaan olevan korrelaatiota kisamenestykseen. Varmasti ajettavuudeltaan ja päivitysten takia kyseessä on koukuttava peli, mutta lisää realistisuutta tarvitsisin, jotta se omalle ostolistalle päätyisi. Pitänee odottaa elokuun lopulta täysversiosta videoita ja kommentteja ja katsoa, josko vielä syksymmällä olisi innostusta pelin hankkimiseen.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten tässä Tiametmardukin vaikeustasoja vertailevassa videossa näkyy, on kurveissa ohittaminen edelleen naurettavan helppoa ja mikäli oikeasti osaa ajaa, käy peli epärealistisen helpoksi.

Lisäksi on tullut nähtyä videoita, joissa Magnussen on aika-ajojen kolmas ja Massa useammin palkintopallilla kuin Rosberg.

Kumpaankaan näistä ei kannata erityisemmin huomioida tässä vaiheessa. Kyseessä on kuitenkin edelleen julkaisematon peli ja varsinkin voimasuhteet ovat todennäköisesti huomion alla vasta hetki ennen julkaisua, jolloin saadaan myös päivitetyin versio käyttöön. Turha ennen pelin julkaisua on käyttää aikaa tallien voimasuhteiden muutoksiin, kun sen voi tehdä kerran kesätauon aikana ennen julkaisua. Viime vuonna voimasuhteet olivat erinomaiset, enkä keksi yhtään syytä miksi tänä vuonna homma olisi eri tavalla.

Tuohon ylempään taas sen verran, että yksi pelin kehittäjä on kertonut, että AI:n osalta on muutama bugi tuossa versiossa, joka on vanhempi versio. Sille saralle on siis ilmeisesti tulossa vielä reilusti parannusta julkaisuun. Se on toki edelleen ongelma, että ensimmäisellä kierroksella pystyy ohittamaan parissa ensimmäisessä mutkassa todella reilusti autoja, koska AI ei ymmärrä mennä näihin mutkiin 3-4 auton rintamissa, vaan ajelevat 1-2 auton jonoissa kiltisti lähellä parasta ajolinjaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tuo mutkiin syöksyminen on ollut aina pienimuotoinen ongelma, mutta se on kuitenkin itsestä kiinni tekeekö niitä divebomb ohituksia vai yrittääkö ajaa realistisemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Kumpaankaan näistä ei kannata erityisemmin huomioida tässä vaiheessa. Kyseessä on kuitenkin edelleen julkaisematon peli ja varsinkin voimasuhteet ovat todennäköisesti huomion alla vasta hetki ennen julkaisua, jolloin saadaan myös päivitetyin versio käyttöön. Turha ennen pelin julkaisua on käyttää aikaa tallien voimasuhteiden muutoksiin, kun sen voi tehdä kerran kesätauon aikana ennen julkaisua. Viime vuonna voimasuhteet olivat erinomaiset, enkä keksi yhtään syytä miksi tänä vuonna homma olisi eri tavalla.

Tuo on totta, että voimasuhteet varmasti on tärkeyslistan loppupäässä, sillä niitä on nopeaa ja helppoa muokata lähempänä julkaisupäivää. Ei tullut taaskaan ajateltua ihan loppuun asti. Toivottavasti voimasuhteet tulevat olemaan kutakuinkin kohdillaan. Osviittaa kai kuitenkin saa tuosta uramoden jaottelusta, jossa tavoitteiden puolesta Mercedes, Ferrari, Red Bull ja Williams ovat käsittääkseni omana luokkanaan, Force India, Toro Rosso, McLaren sekä Haas omanaan ja Renault, Sauber sekä Manor puolestaan kolmantena luokkana.

Tuohon ylempään taas sen verran, että yksi pelin kehittäjä on kertonut, että AI:n osalta on muutama bugi tuossa versiossa, joka on vanhempi versio. Sille saralle on siis ilmeisesti tulossa vielä reilusti parannusta julkaisuun. Se on toki edelleen ongelma, että ensimmäisellä kierroksella pystyy ohittamaan parissa ensimmäisessä mutkassa todella reilusti autoja, koska AI ei ymmärrä mennä näihin mutkiin 3-4 auton rintamissa, vaan ajelevat 1-2 auton jonoissa kiltisti lähellä parasta ajolinjaa.

Varmasti AI on julkaisuversiossa realistisempi ja toivottavasti myös aggressiivisempi, mutta uskon, että omalla kohdallani silti peli-intoa laskee tuo epärealistinen ohittelu. Jostain syystä avauskierroksella pääsee tosiaan turhan helposti sijoja nousemaan, mutta kuten @SamSal totesikin, niin pitänee vain välttää sisäkurviin syöksymisiä, jos haluaa mahdollisimman realistista kilvanajoa. Pitänee koittaa kaverilta/kirjastosta lainata peliä ja testata se ennen ostopäätöksen tekemistä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä oli muutama päivä takaperin juttua Codemastersin foorumilla ja täysin randomeita moottorinhajoamisia pelissä ei ole. Ei pelaajan on tehtävä jotain väärin, jotta moottori on mahdollista hajoittaa.
Okei, selvä juttu käsitin siis väärin. Kiitos korjauksesta.

Mielenkiintoisia kyllä nuo manuaaliset startit. Kytkintä pohjaan ja oikeaa ajoitusta tarvitaan, tekee kyllä mielenkiintoiseksi homman. Edellisvuosien peleissä oli aika vaikea saada mitään tajunnanräjäyttävää lähtöä tai toisaalta sysipaskaakaan. Se oli vähän sellaista tasaisen harmaata jokaisella autolla ja suurta eroa ei tapahtunut viivalta irtoamisen suhteen.
Mukavaa ajella, kun voi oikeasti voittaa lähdössä paljon tai sitten toisaalta sössiä sen.

Manuaaliset startit voi siis ottaa myös, vaikka käyttäisi automaattivaihteita. Tämä on vahvistettu.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
En ole ennakkotilannut, mutta eiköhän tämä ensi viikolla tule haettua. Aina on F1 peli julkaisupäivänä ainakin Oulusta löytynyt ja eiköhän se joku markettimummo tai puutarhuritäti iske hyllyyn jo ennen julkaisupäivää. Siinä sitten äkkiä poimimaan ennen kuin poistavat hyllystä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma versio oli näemmä VPD:ltä lähtenyt postiin, joten luultavasti jo huomenissa pääsee peliä testailemaan. Nettihän on pullollaan pelivideoita täysversiosta, kun aika monessa maassa kaupat olivat höntyilleet julkaisun kanssa.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Tuli muutama tunti pelailtua, ja ura aloitettua kun sopivat asetukset löysin itselleni. Koska edellinen pelaamani Formula oli vm. 2006, oli kaikki uutta ja järkyttävän vaikeaa. Totesin että ohjaimella pelatessa tracking control (full) ja lukkiutumattomat jarrut olivat avustukset, jotka antavat itselleni edes vähän toivoa pysyä tiellä. Manuaaliseen vaihteistoon x ja neliö-painikkeissa tottui suht nopeasti, joten siltä osin homma alkoi sujumaan suhteellisen nopeasti. Tarkoituksena ostaa Logitechin G29 jossain vaiheessa, jotta pääsen tosissaan ajelemaan kilpaa.

Uran aloitin Renaultin ratissa, ja avustuksilla Hard-vaikeustaso osoittautui ehkä liian helpoksi parin tunnin pelailun jälkeen. Australiassa ja Bahrainissa sijoitus molemmissa kuudes, joten seuraavaan kilpailuun vaikeusasteen nosto seuraavaan pykälään on edessä. Lähtöruutu Australiassa 10 ja Bahrainissa 4.

Odotin tätä peliä lapsellisella innolla, eikä ole kyllä tähän mennessä pettänyt. Mielenkiintoisuudessaan ainakin alkuhuumassa menee NBA 2k15 edelle, joka on edellinen peli mitä on tullut kehuttua vuolaasti. Toki vasta pintaraapaisu nähty pelistä, mutta mitä syvemmälle mennyt ja peruasiat alkanut iskostumaan takaraivoon, niin sitä paremmalta tuntunut. Saapa nähdä miltä homma tuntuu kun saa kotiutettua ratin ja polkimet jossain vaiheessa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Itsellä noin tunti pelailua takana. Mersulla time trialia Spassa ja ilokseni huomasin, että season mode on tehnyt paluun. Ensipuraisu jätti kyllä hyvän maun suuhun.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Muuten hyvä peli, mutta vaikeustaso hakusessa. Legendillä aloitin Manorilla mutta auto ei pysy radalla millään ja tallikaverille häviän 1,5 sekunttia. Kokeilen pikakisalla miten ajo sujuu Mersulla ja sillä olin kärkeä jäljessä vain 0,8. Mersu tosin pysyi radalla hyvin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin ensimmäinen reilu tunti on peliä pureskeltu ja hyvältähän tuo maistuu. Time Trialissa tuli peräpään talleja vähän ajeltua ja vertailtua ja muutenkin otettua yleistä tuntumaa ajamiseen ja käyttöliittymään. Puolisen tuntia siinä tuli jo pelkästään hifisteltyä oikeaa kuvakulmaa itselleen kaikenlaisine kallistuksineen ja peilien kulmilla. TV camilla mennään ja siitä sitten vähän otettu kuvaa eteenpäin ja kallistettu alaspäin. Sillä tavalla, että juuri ratista näkyy hiukan ja kypärästä pieni kulma.

Nyt sitten seuraakin se haastava paikka. Milläköhän tallilla sitä alkaisi omaa uraansa luomaan? McLaren-Honda on tällä hetkellä se ykkösvaihtoehto. Ei kärkiauto, muttei ihan se hitainkaan. Siitä olisi sitten hyvä etenkin moottoria alkaa kehittämään ja löytämään tiensä kohti kärkeä. Ehkä sitten jossain kohtaa alkaa hyvien näyttöjen jälkeen sopimustarjouksiakin satelemaan ja pitää sitten miettiä jatkaako autonkehitystä vai hyppääkö kovemman tallin kyytiin.
Ferrarillehan se ura tulee luultavasti sitten loppumaan, ainakin näin ennakkoon haaveillen.

Saapa nähdä, elämme mielenkiintoisia aikoja.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Pidemmän aikaa tuli mietittyä, että hommaisko tämän pelin ja mille alustalle. Tänään tuli sitten pakottava tarve ostaa, ja alustaksi valikoitui PC.

Toistaiseksi pelaan ps4n ohjaimella, mutta tarkoitus ois kokeilla ratillakin, tästä syystä valitsin PCn (momon ratti löytyy kotipaikkakunnalta).

Time trialia hankasin reippaan tunnin Barcelonassa, ja voi pojat että vaikuttaa haastavalta edelliseen formulaan (2011?) verrattuna. Ilman avustuksia auto lähtee todella helposti käsistä, mutta sitkeästi säätöjä ruuvaamalla auto paranee ja sekkari kiittää. Alussa tuntui mahdottomalta saada alle 1.32.00 aikoja, mutta lopulta pääsin 1.26 paikkeille muutaman virheen kera. Etäällähän se vielä on leaderboardsin kärjestä (1.20.risat), mutta suunta on hyvä.

Huomenna jos aloittelis uraa, pakko sanoa että peli vaikuttaa todella hyvältä ja koukuttavalta!
 
Positiivisten arvioiden jälkeen tuli itsekin hommattua ja maistuu kyllä paremmalta kuin viimeiseni peli, F1 2014. Haastavampi peli kaiken kaikkiaan ja auto lähtee avustustenkin päällä ollessa itselläni lapasesta jos ei tule keskityttyä kunnolla. Uratila avattu ja ensimmäinen kisaviikonloppu takana sijoituksena 15. tila. Viimeisellä kierroksella hajosi rengas, jonka seurauksena joutui päästämään pari kuljettajaa ohitse.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
McLarenilla tuli se ura aloitettua ja pari kokonaista viikonloppua on nyt takana.

Ei vielä kahteen kisaviikonloppuun pisteitä kerättynä vaan sijoituksina 11. ja 12. Mukavaa kun on harjoituksissakin tekemistä, kun pitää erilaisia "haasteita" tehdä. Suurin osa on sellaisia, että ei niissä liikaa tarvitse aikaa ja vaivaa nähdä, mutta esimerkiksi rengassimulaatio vaatii jo oikeastikin keskittymistä, kun sen kymmenen kierrosta yrität ajaa renkaita säästellen ja kuitenkin aikaa vastaan. Australiassa oli todella isoja ongelmia tämän kanssa ja isoin vaivoin sain juuri sen minimipistemäärän kerättyä, kun taas Bahrainissa ei tuottanut mitään vaikeuksia ajaa kaikki kymmenen kierrosta purppuraa. Isoja eroja ratojen välillä rengaskuluman suhteen, kuten oikeassakin elämässä.

Kiva kuvitella miltä se oikean elämän kuskeista tuntuu, kun pitäisi ajaa kilpaa ja samalla silti säästellä renkaita. Itselläni nimittäin ajotyyli aika rankka renkaille ja huomaa useasti stintin jo puolivälissä, että kohta on renkaista paras terä syötynä. Sitten pitäisi vielä se kymmenen kierrosta ajella niillä kuluneilla renkailla, jotta taktiikka toimisi edes jotenkin. Yritä siinä sitten kumeja säästellä, kun olet ajellut edelläolevaa sen pari kymmenystä per kierros kiinni. Ei malta mieli ajaa fiksusti, joka tekee pelaamisesta haastavaa, mutta erittäin kiehtovaa.

Moottoria ja aeroa on nyt tullut pykälän verran päivitettyä ja ei ole kyllä epäselvää mitä pitää McLarenin kohdalla eniten parantaa. Kiinassa harjoituksissa viimeinen sektori sekunti turpaan kärkitiimeihin nähden, kun kahdelta ensimmäiseltä sektorilta joku neljä kymmenystä yhteensä takkiin. Vika sektorihan on se saatanan pitkä suora, joten luultavasti tulee kisassakin tuskaa sen kanssa. Bahrainissakin olin liikkuva shikaani pääsuoralla lähinnä ja itse jos oli jonkun kontissa niin hyvä kun edes DRS:n avulla ajoi yhtä kovaa kuin edellä oleva.

Erittäin hyvät fiilikset pelin suhteen kaiken kaikkiaan.

Jos joitain bugeja tai epäkohtia nyt halutaan tottakai negatiiviseen tyyliin poimia niin tässä muutama:
- Vaikka kisainsinöörille on laitettu "critical only", niin ilmoittelee viiden kierroksen välein että ei minkäännäköistä merkkiä sateesta ja ilmoittavat jos tilanne muuttuu. No helvetti älä sitten siellä Bahrainin aavikolla ilmoita samaa asiaa viiden kierroksen välein, kerta tilanne ei ole yhtään muuttunut ja edelleenkään ei ole merkkiäkään sateesta vaan ilmoita sitten jos tilanne muuttuu! Tosi pieni juttu, mutta vähän ärsyttää silti. Viime vuonna inssi kertoi 5% välein myös bensatilanteen, mutta se on sentään jäänyt pois.
- Tekoälyllä outoja ongelmia turva-auton kanssa. Australiassa viisi ukkoa sai ylinopeudesta turva-auton takana läpiajorangaistuksen ja Bahrainissa neljä.
Australiassa myös kolme ukkoa sai lähtöruuturangaistuksen blokkaamisesta aika-ajosta, mutta Bahrainissa ei sentään kukaan.
- Tekoäly ajaa aivan liian kovaa lämmittelykierroksen oikeaan elämään nähden
- Lämmittelykierroksella et voi itse ajaa autoa ruutuun vaan pääsuoralle tultaessa tietokone ottaa siitä ohjat. Ymmärrän tietysti haastavuuden pelinkehittäjille, kun kuitenkin jengi vetäisi auton aivan miten sattuu ruutuun niin miten siinä sitten tehtäisiin, mutta silti vähän vie fiilistä. Sama juttu myös sen suhteen, että sitten kun auto on ruudussa, niin venataan muiden autojen saapumista paikoilleen ja silti tulee joku ihme leikkaus mustaan jonka jälkeen alkaa valojen sammuminen. Tuon kun saisi jatkumaan yhteen putkeen, niin toisi sen rahtusen lisää fiilistä ja "autenttisuutta".
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Itse aloitin uran myös McLarenilla ja ensimmäinen paalupaikka sekä voitto napsahti jo Sotshista. Alonson voitin jo rivalryssa ja tällä hetkellä on todella lähellä myös voitto Bottaksesta. Vaikka voitto tosiaan napsahti niin heti perään Espanjassa oli jo vaikeuksia päästä top 10 aika-ajoissa. Muutenkin juuri aika-ajot ovat ainakin itsestä olleet haastavampia kuin itse kilpailut. Pakko myös mainita ensimmäinen kilpailu Australiassa, jossa pariin otteeseen tekoälyn kuskit tönimään itseni pois radalta.

Olisiko muuten vinkkejä millainen ratti ja poljin kannattaisi hankkia? PS4 siis itsellä alustana.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Olisiko muuten vinkkejä millainen ratti ja poljin kannattaisi hankkia? PS4 siis itsellä alustana.
Aika paljon olen asiasta lueskellut, ja oma valintani osuu Logitechin G29 kohdalle. Tällä hetkellä ainoa Logitechin ratti jossa täysi tuki PS4:lle. Sitten muut vaihtoehdot Thrustmasterin T300 tai T500. T300:ssa ilmeisesti paljon ongelmia kestävyyden kanssa. T500 yli 100€ kalliimpi G29 verrattuna. G29 saanut risuja pienehkön ratin takia, mutta tuskin se on ongelma pelaajalle joka ei ole tottunut aikaisemmin ajelemaan isommalla peliratilla.
 

waida

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS
Helöy. Tarkoituksena olisi laittaa uusin F1 peli tilaukseen. Alustana PS4, kysynkin ihan itseni ja kaveripiirini puolesta että pystyykö kyseisessä pelissä luomaan online sarjaa/kautta jossa voitaisiin kavereiden kanssa ajaa kilpaa.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Helöy. Tarkoituksena olisi laittaa uusin F1 peli tilaukseen. Alustana PS4, kysynkin ihan itseni ja kaveripiirini puolesta että pystyykö kyseisessä pelissä luomaan online sarjaa/kautta jossa voitaisiin kavereiden kanssa ajaa kilpaa.
Kyllä pystyy.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas kaksi kisaviikonloppua takana. Kiinassa sain revittyä itseni aika-ajoissa yhdeksänneksi mutta kisa menikin sitten aivan päin helvettiä. 11. olin suurimman osan ajasta, mutta joku 15 kierrosta ennen loppua sitten piti vielä uudet renkaat hakea taktiikan mukaan, niin kyselin tallilta edelläolevien tilanteita ja kertoivat kymmenentenä olevan Grosjeanin mahdollisesti tulevan vielä stopille. Päätin sitten, että nyt vedetään riskillä ne ensimmäiset MM-pisteet, kun jätetään oma stoppi tekemättä ja hyvinhän se toimikin, hetken. Grosjean varikolle ja nousin kymmenenneksi noin seitsemän sekunnin erolla, eli tiukkaa tulisi tekemään kun Grosjean tulee takaa kovaa uusilla renkailla, mutta ehkä olisi mahdollista paikka pitää. No muutama kierros myöhemmin edelleen olen noin kuusi sekuntia edellä ja kaikki näyttää hyvältä, kunnes rengas sitten poksahti kun oli aivan loppu. Siinä sitten köröttelyä varikolle uudet hakemaan ja lopulta maalissa sijalla 17. Ei kerrottavaa jälkipolville.

Sotshi tarjosikin sitten parhaan kisan toistaiseksi. Aika-ajossa satoi vettä ja ennakkoon kirosin, että nyt tulee noutaja. Muutaman kierroksen siinä saikin hakea oikeaa rytmiä niin ettei auto sutisi joka helvetin kaasunpainalluksesta, mutta sitten se tatsi löytyi. Lopulta pääsin juuri viimeiseen osioon ja olin kymmenes siellä. Alkumanailun jälkeen varsin hyvä suoritus.
Sateen takia kisaan sitten sai valita rengastaktiikan ja otin pehmeät alkuun ja ylipäänsä yhden stopin enemmän, niin että saa painaa hana pohjassa mahdollisimman pajlon välittämättä kumeista. Lähdössä poimin kaksi sijaa ja olin sitten kahdeksas pitkään. Toro Rossot olivat varmaan 15 kierrosta aivan kontissa kiinni siinä reilun sekunnin päässä. Jossain kohtaa tulivat myös ohitse ja ajoivat parin sekunnin kaulan itseeni. Sitten sain taas rytmistä kiinni ja sain Toro Rossot poimittua samassa mutkassa, kun menivät leveäksi toisiaan ohittaessa. Pari kierrosta tästä ja olivat taas sekunnin päässä omasta kontistani. Onneksi menivät sitten lopulta varikolle, niin sai vähän hengähtää mutta sitten siellä hengittikin jo Alonso parin sekunnin päässä takana ja Alonso ajoi samalla taktiikalla kuin itse, joten oli aikamoinen uhka. Ennen viimeistä stoppia sitten tein pienen virheen ja menetin pari sekuntia. Stopin jälkeen Alonso kerkesi edelle ja tiesin, että pitää radalla päästä ohi, koska ei enää pysähdy. Molemille supersoftit alla, mutta aika hyvin sain otettua eron kiinni ja parissa kierroksessa pääsin ohi ja sain puolentoista sekunnin kaulan luotua, joka pysyi loppuun asti. Noin viisi kierrosta ennen loppua peileihin ilmestyi kuitenkin Massa, joka softeilla ajoi aivan saatanan kovaa. Kolme kierrosta ennen loppua ohitti Alonson ja oli meikäläisestä enää reilun sekunnin päässä. Kaksi kierrosta ennen loppua sai sitten jo DRS:nkin avata ja kyllähän siinä meinasi itku tulla. Päätin sitten tehdä tosielämän Verstappenit ja otin DRS-suorien lopuksi sisälinjan mutkaan, joten blokkasin ainakin sen puolen ohituksen. Pari kertaa kävi edellä ulkopuolella, mutta sisälinjan avulla sain pidettyä takanani. Viimeisellä kierroksella sitten takasuoran DRS-suoralla sama juttu ja tuli edellä, mutta taas kerran sain sisälinjan avulla pidettyä takanani. Tultiin sen DRS-suoran jarrutuksen jälkeiset pari mutkaa rinta rinnan ja kovaa vääntöä oli.
Lopulta sitten maalissa neljäs ja kolme kymmenystä Massan edellä! Aikamoiset tuulletukset pääsi sijoituksen ja taistelun vuoksi.
Ensimmäiset MM-pisteet plakkariin ja neljäs sija, eipä sitä olisi voinut paremmin iltaa lopettaa.

Toki noin hyvää sijoitusta avitti se, että Verstappen jäi perälle aika-ajoissa ja kisassa sitten Bottakselta ja Ricciardolta hajosi moottori ja Hamiltoninkin ohitin jossain kohtaa kun mateli radalla ja oli lopulta yhdeksäs ongelmien jälkeen. Mutta niinhän se menee oikeassakin elämässä, että kun kovemmat häviää edestä niin hitaammat saattavat saada niitä kovempia sijoituksia.
Nyt sitten Barcelonassa harjoituksia jo vähän ajeltu ja voi helvetti kun vihaan edelleen tätä rataa. On niin saatanan tylsä ja ei oikein tunnu osuvan käsiin. Luultavasti jää Q3:kin saavuttamatta aika-ajoista.

100% viikonloppuja ja legenda AI:lla tulee ajeltua. Kai sitä voisi joskus ratin ja polkimetkin hommata, mutta Xboxin ohjaimella mennään toistaiseksi.
 
Kyllä muuten vähän kiristelee hermoja, kun ostat tämän ja DirtRallyn samoihin aikoihin. Nihlististä menoa, kun ajellaan ilman mitään apuja, mutta toisaalta myös niin palkitsevaa parhaimillaan.

Tarkoitus on liittyä jossain välissä isompaan online-liigaan, mutta eilen tuli vaan kokeiltua peliä Careerissa ja avasin Toro Rossolla Melbournessa, jossa tahkosin varmaan 2h pelkkää practicea, kunnes paloi hermot ja huomenna otan uuden yrityksen.

Kerran onnistuin saamaan ne maksimipisteet siinä "track acclamationissa" tjsp, mutta vittu spinnasin oikeastaan harmittomassa tilanteessa ja sieltä tuli joku Manori kylkeen ja 5 lap grid penalty, jonka jälkeen kirosin itseni nukkumaan. Niin kauan vedän noita harjoituksia ennen kuin saan kaikki kehityspisteet. Oppiihan ainakin ajamaan ja saa radat muisteltua hyvin.

Suurinta vaikeutta tuottaa tällä hetkellä se, että vahva rallitausta meinaa pistää minut luottamaan liikaa auton painonsiirtoihin, joka on tietysti formuloissa vihoviimeinen keino ja pitäisi vaan aggressiivisesti rullata kanttareiden yli. No pitää totutella ennen kuin lähtee pilaamaan muiden kisoja.

Harmi, ettei pelissä saa säädettyä omaa rattia kunnolla niin kuin esim. Dirt Rallyssa. Toisaalta FFB on tässä pelissä ihan ok, vaikka välillä saisi enemmän vääntää radan puolella.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Tänään sain Bakun kilpailun ajettua ja on kyllä pakko todeta, että tykkäsin radasta. Vähän helpompi ajettava kuin Monaco, jossa itsellä paloi flashbackeja turhan paljon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään sain Bakun kilpailun ajettua ja on kyllä pakko todeta, että tykkäsin radasta. Vähän helpompi ajettava kuin Monaco, jossa itsellä paloi flashbackeja turhan paljon.
Bakusta tykkäsin itse myös erittäin paljon. Toistaiseksi jopa suosikkiratani mitä olen kautta saanut ajettua. Tuntui oma McLaren myös osuvan hyvin radalle ja vähän kun laittoi lisää vauhtia, niin ei tullut pahasti turpaan edes pitkällä suoralla.

Mutta huhhuh olipahan vaikea kisa Itävallassa. Pelaan siis McLarenilla 100% kisoja legenda AI:lla ja ajoapuna on vain luistonesto mediumilla.

Ihan mahdoton saada renkaita pysymään kurissa. Vaikka kuinka hellästi yritti ajaa ja olla menemättä kaasulla sladissa, niin silti renkaat kului yleensä 4% kierroksella. Jouduin käymään varikolla neljä kertaa ja pisteille pelastuin ainoastaan sillä, että lopussa alkoi satamaan ja nousin sateella pari sijaa.
Aeroakin on kaksi pykälää autosta parannettu jo, mutta vaikeaa oli. Keskisektorin nopeat mutkat olivat täyttä myrkkyä ja nyt Silverstonen harkoissa ajellut pirusti ja voi sanoa, että myrkkyä tulee myös olemaan. Etenkin viimeinen mutka, kun tullaan pääsuoralle niin kylki edellä tullaan lähes järjestäen. Todella tarkka saa olla kaasun kanssa ja sitten kun otat liian iisisti, niin heti tulee turpaan pari kymmenystä pelkästään siinä mutkassa.
 
Seuraavana Singaporen kisa ja Sauberilla mennään Career Modea. Tähän mennessä sijoitukset ovat olleet luokkaa 10-DNF, tosin viimeisimmän kisan Monzassa voitin kolmannelta lähtöruudulta, tuurin ja hyvän pysähdystaktiikan kautta. Viimeisillä kierroksilla tosin tein kädet täristen hieman virheitä jonka seurauksena viimeisellä kierroksella viimeisellä suoralla ennen maalisuoraa Vettel lähti ajamaan ohi ja hieman Max Verstappenimaisesti koukkasin eteen, jonka seurauksena autot törmäsivät pahasti niin, että Vettelin eturengas lähti paikoiltaan tämän törmättyä laitaan ja lopulta liukuen pieneen viistoseinään. Oma autoni osui seinään kanssa, mutta tarpeeksi tasaisesti, että pääsin jatkamaan matkaa menettämättä sijoja.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Itävallasta ensimmäinen voitto. Rata sopi meikäläiselle täydellisesti ja heti tuntui löytyvän hyvä rytmi. supersofteilla neljänteen ruutuun (short qual).
Startissa nousu toiseksi, Vettel stumppasi lähdössä ja hyvä etten ajanut suoraan konttiin. Hamilton kärjessä ultrilla kaksi kierrosta todella nopea jonka jälkeen hyytyi nopeasti ja pääsin neljännenkierroksen alussa pääsuoralla DRS:llä ohi. Sen jälkeen olikin oikeastaan cruisailua maaliin asti. Tässä kisassa olisi vaikeustaso voinut olla pykälän korkeamalla, mutta kiva ajaa välillä helppo kisa. Taisi tulla vielä ns. clean race eli kokoajan pysyttiin viivojen sisäpuolella ja oikeastaan edes yhtään jarruvirhettä tullut.
Silverstone seuraavaksi onkin taas ihan eri lukunsa.

Cockpit wievistä löytänyt hyvän kuvakulman fovia pienemmäksi ja oliko se vertical anglea karvan ylös niin että ratin ylä reunasta näkee väliajat ja sijoituksen.
Kyllähän tuo ratin ostaminen taas huokuttelisi vaikka padillakin ihan mukavaa ajelua on.
Hardilla ja expertillä pelaillaan. Eka kausi mennään opetellessa ja pikkuhiljaa pudotetaan ajoapuja pois. TC ja ABS käytössä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan taas kilpailut Silverstonessa ja Unkarissa.

Molemmissa sain repäistyä itseni seiskaruutuun ja hyvällä lähdöllä nostin itseni Silverstonessa jopa neljänneksi ja Unkarissa viidenneksi.
Silverstonessa oli pakko ottaa yksi stoppi enemmän taktiikkaan, jotta kumit riittäisi joten kiire tulisi, kun muilla se stoppi vähemmän. Siinä sitten hyvää omaa ajoa ja viimeisen stopin jälkeen kuitenkin tipuin sijalle 11 eli takaa-ajo oli valmis alkamaan. Bensaseos rikkaammaalle ja supersoftit laulamaan.
Tavoitteena seitsemäs sija, joka taisi olla juuri tiimikaveri Alonson hallussa ja eroa stopin jälkeen 11 sekuntia ja kierroksia jäljellä 15. Todella vaikeaa, muttei välttämättä mahdotonta, koska olin tuorella supersofteilla ja edelläolijat olivat jo vähän kuluneilla softeilla ajamassa loppuun asti.
Siitä sitten aloin tikkamaan aika-ajokierroksia ja nousinkin pari sijaa nopeasti. Viisi kierrosta ennen loppua olin yhdeksäs ja Kvyat oli edessä neljän sekunnin päässä, Alonso seitsemän, joten Alonso saattoi olla jo liian kaukana. Räikkönen tuli kuitenkin jostain syystä varikolle kauempaa edestä, jonka johdosta pääsin Kimin ohi ja stopin jälkeen olin viisi sekuntia edellä. Sitten alkoikin kuumotus, koska ruutuun alkoi joka kierroksella pamahtamaan Räikkösen nopein kierros ja koko ajan lähestyi peileistä. Sain samalla Kvyatin kiinni ja viimeisen kierroksen alussa pääsin ohi ja toivoin, että Kimillä kestäisi jonkun aikaa Kvyatin ohittamisessa niin pääsisin karkuun. Noh, paskan marjat ja lopulta tullaan Kimin kanssa rinta rinnan viimeiset mutkat ja puristaa ohi parin kymmenyksen turvin ennen maaliviivaa ja meikäläisen sijoituksena sitten 9. Ihan hyvä sijoitus kuitenkin, kun tiesi että vaikeaa tulee renkaiden kanssa.

Unkarissa sitten kulki ajokin helvetin hyvin. Löytyi hyvät säädöt autoon ja pystyi painamaan menemään ilman perän jatkuvaa irtoamista, vaikka nopeita mutkia paljon olikin. Lopulta maalissa neljäs, toki Rosbergin ja Räikkösen ja miksei Alonsonkin moottoririkkojen ja Hamiltonin viimeisen lähtöruudun avittamana, mutta kuitenkin.

Hyvin on voimasuhteet tasoittuneet kauden puoliväliin mennessä. Mercedes ja Ferrari aivan tasaisia ja voittelevat ristiin kisoja. Red Bullkin aivan heidän kannassaan ja jos näillä on ongelmia korjaa heti pottia. Itselleni realistinen tavoite on juuri se seitsemäs sija, jos ja kun nopeimmat tallit selviää maaliin.

Jännä fiilis kyllä, kun tässä nyt on aika helvetin monta tuntia jo ajellut ja 100% kisoja vetelee, niin silti nauttii vaikka ei ole edes podiumille vielä päässyt. Ei tunnu minkäänlaiselta ongelmalta päästää nopeampia ohi kisan aikana, vaan jopa tuulettelee maalissa kun ajaa hyvän kisan ja tulee vaikka juuri seitsemäntenä maaliin. Se kun tietää realiteetit, niin ei paljon jaksa kisassa ruveta tappelemaan nopeampien kanssa jos tulevat takaa kovaa, niin fiksusti antaa tietä ja ajaa sitä omaa ajoaan etenkin jos kisan alkupuoli vasta kyseessä ja stoppejakin jäljellä.

Se on tullut huomattua, että pää ei kyllä kestä kisojen lopussa jos huomaa, että joku takana oleva ajaa kovempaa. Tarkoitan sitä, että jos alat huomaamaan että vaikkapa kymmenen kierrosta jäljellä ja joku on muutaman sekunnin päässä ja ottaa sen puoli sekuntia vaikkapa kierroksella kiinni. Sitten alkaa se peilien kyttääminen ja "paniikki". Yleensä katoaa ajorytmi pahasti ja erohan kaventuu vieläkin nopeammin.
Sitten taas toisaalta nauttii täysin, kun on päinvastaisessa tilanteessa ja pääsee takaa-ajamaan. Koko ajan huomaa, että on joka kierroksella pikkuisen lähempänä edellä olevaa ja ottaa sen muutaman kymmenyksen kiinni. Silloin tulee ajettua erittäin hyvin ja tehokkaasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös