Kauden 13. osakilpailu on vuorossa tänä viikonloppuna ja mestaruustaistelu on käynyt entistä mielenkiintoisemmaksi. Michael Schumacher on kirinyt Fernando Alonson eron vain 11 pisteeseen, eikä Alonsolle riitä mestaruuteen enää pelkkä kruisailu. Ferrari on selkeästi niskan päällä ja Renaultin on keksittävä jotain uutta. Tällä hetkellä uuden keksiminen on kuitenkin vaikeaa, sillä testikielto on parhaillaan käynnissä.
Hieman helpotusta Renaultille tuo kohutun iskunvaimenninjärjestelmän paluu autoihinsa. FIA kielsi vajaa pari viikkoa sitten Renaultin systeemin, eikä talli käyttänyt sitä Hockenheimissa, vaikka kisan tuomaristo olisi sen sallinutkin. Tällä viikolla saatiin uusi päätös iskunvaimentimista: FIA käsittelee asian 22. - 23.8. ja Renault saa käyttää niitä ainakin päätökseen asti, eikä niistä jaeta rangaistuksia takautuvasti. Vaikka Renaultilla oli muitakin ongelmia Saksassa, myönsi talli, että iskunvaimenninjärjestelmän puuttuminen vaikutti tallin suorituskykyyn.
Paitsi iskunvaimentimien kannalta, myös muuten Unkarin GP on erilainen kuin Saksan GP viikko sitten. Rata on yksi sarjan hitaimpia ja Monacon ohella siellä käytetään suurimpia siipiä. Radan hitaus tasoittaa voimasuhteita ja tällä kertaa voittajaehdokkaita on enemmän kuin Saksassa. Ferrareiden ja Renaultien ohella myös McLarenilla on mahdollisuutensa, nähtiinhän McLarenin toimivuus Monacossa Räikkösen ja Montoyan toimesta, vaikka Räikkönen keskeyttikin.
Aika-ajot ovat suuressa roolissa Hungaroringillä. Jotta kisan voitosta voi taistella, pitää olla kahdessa ensimmäisessä rivissä. Unkarissa ohittaminen on vaikeaa ainakin kahdesta syystä: suorat ovat lyhyitä ja ajolinjan ulkopuolella on likaista, joten jarruttaminen siellä on vaikeampaa kuin ajolinjalla. Mutta aivan mahdotonta ei ohittaminen Unkarissakaan ole, sen on mm. Räikkönen muutamana kertana osoittanut.
Saksan GP:n jälkeen on tehty yksi kuljettajamuutos, kun puolalainen Robert Kubica korvaa BMW-Sauberilla Jacques Villeneuven. Virallinen syy on, että Villeneuve loukkasi itseään Saksan GP:ssä sattuneessa ulosajossa, mutta on kuultu myös huhuja, että kyseessä olisivat potkut vuoden 1997 maailmanmestarille. BMW:n F1-tallin päällikkö Mario Theissen totesi kuljettajanvaihdosuutisen jälkeen, ettei talli ole päättänyt, kuka ajaa tallin toista autoa Unkarin jälkeen. On mahdollista, että Kubica saa jatkoa pestilleen loppukauden ajaksi. Kubicasta muuten tulee ensimmäinen puolalainen F1-kisakuski sunnuntaina.
Tilanne ensimmäisten harjoitusten jälkeen
Räikkönen ajoi ensimmäisen harjoitustunnin nopeimman ajan (1.21,624), Anthony Davidoson toinen (+0,772), M. Schumacher kolmas (+1,106) ja de la Rosa neljäs (+1,317). Ajat eivät tässä vaiheessa kerro juuri mitään, McLaren näyttäisi olevan hyvässä vauhdissa, kuten Ferrarikin. Kierrosmäärät jäivät näillä kuitenkin vähäiseksi ja mm. Massa sekä molemmat Renaultit eivät ajaneet yhtään aikakierrosta, joten näiden harjoitusten anti oli aika vähäinen.
Sää oli Unkarissa poikkeuksellisen viileä, lämpötila pilvisessä säässä vain 20 astetta. Lämpimämpää on todennäköisesti jatkossa luvassa, mutta joissakin ennusteissa on vilahdellut myös sateen uhka viikonlopun aikana. Se on sitten eri asia, sataako ajojaksojen aikana.