Mainos

F1 2006: Saksan GP

  • 4 564
  • 60

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäköhän taas nuo herrat Saari ja Mustakari seuraavat...Räikkösen varikkohidastelua eivät huomanneet ilman uusintaa...Ja Buttonin meno Kimin edelle huomattiin reilut 5 kierrosta myöhemmin. Vähän skarppina nyt siellä :)
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Sammy kirjoitti:
Mitäköhän taas nuo herrat Saari ja Mustakari seuraavat...Räikkösen varikkohidastelua eivät huomanneet...Ja Buttonin meno Kimin edelle huomattiin reilut 5 kierrosta myöhemmin. Vähän skarppina nyt siellä :)

Kerro lähetys kun tuolla studiossa on oltu kartalla noin suunnilleen koko kisan ajan... kotoa on tietysti helppo "selostaa" ja seurata, mutta kyllä ammattiselostajat ovat aina erottuneet joukosta. Eipä tuo heidän selostuksensa kuitenkaan juuri häiritsekään.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tomppa#74 kirjoitti:
Kerro lähetys kun tuolla studiossa on oltu kartalla noin suunnilleen koko kisan ajan... kotoa on tietysti helppo "selostaa" ja seurata, mutta kyllä ammattiselostajat ovat aina erottuneet joukosta. Eipä tuo heidän selostuksensa kuitenkaan juuri häiritsekään.

Totta. Eikä tosiaan mikään ole niin helppoa kun täältä kotoa puuttua noihin asioihin, mutta kyllä noissa kisatilanteissa pitäis olla paremmin hereillä. Sillä ei ainakaan mulle ole väliä sanotaanko esim. Maikol vai Miihail...
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jaa että Kimi taas varikolle... jiihaa. Kyllä MC Laaren hoitaa taktiikat kohdalleen. Oliko tää nyt sitten nopea stintti mäkin malliin?

Edit: ehhehe. Tuliskohan Button vielä varikolle kerran? 25 kierrosta ajamatta ja Button varikolla reilut 9 sekkaa... t. Selostajat :o)
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Joops. Kisa ohi, ja Kimi kolmanneksi, joka taisi olla tässä kisassa maksimi suoritus.

Vähän kuitenkin ihmetyttää mitä oikein tapahtui siinä ekan stopin aikana. No joo ei saatu rengasta paikalleen, mutta mihinkä hävisi Kimin vauhti samalla?
Kimi hävisi siinä ekan stoppinsa Webberille, Buttonille, Fisicolle ja jopa Alonsolle huomattavasti vauhdissa. Eipä mies kestänyt edes Rubenssin perässä varikolta tultuaan. Toisen stopin jälkeen Kimi taisikin olla lopun kisaa nopein mies radalla, joka oli taas vähän outo asia sillä auto ei ollut yhtään sen kevyempi kuin ekankaan stopin jälkeen, taisi itseasiassa olla pikemminkin painavampi kuin ekan stopin jälkeen.

Hienoa kuitenkin, että ero mestaruuden suhteen kaventui, ja siitä tulee vielä hieno taistelu loppu kaudesta.
Ja toinen hieno homma oli Kimin maaliin pääseminen tässä kisassa. Johan sitä Hocken maaliin pääsyä kerkesi pari vuotta odottaakkin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
repe_joke kirjoitti:
Joops. Kisa ohi, ja Kimi kolmanneksi, joka taisi olla tässä kisassa maksimi suoritus.

Vähän kuitenkin ihmetyttää mitä oikein tapahtui siinä ekan stopin aikana. No joo ei saatu rengasta paikalleen, mutta mihinkä hävisi Kimin vauhti samalla?
Kimi hävisi siinä ekan stoppinsa Webberille, Buttonille, Fisicolle ja jopa Alonsolle huomattavasti vauhdissa. Eipä mies kestänyt edes Rubenssin perässä varikolta tultuaan. Toisen stopin jälkeen Kimi taisikin olla lopun kisaa nopein mies radalla, joka oli taas vähän outo asia sillä auto ei ollut yhtään sen kevyempi kuin ekankaan stopin jälkeen, taisi itseasiassa olla pikemminkin painavampi kuin ekan stopin jälkeen.

Hienoa kuitenkin, että ero mestaruuden suhteen kaventui, ja siitä tulee vielä hieno taistelu loppu kaudesta.
Ja toinen hieno homma oli Kimin maaliin pääseminen tässä kisassa. Johan sitä Hocken maaliin pääsyä kerkesi pari vuotta odottaakkin.
Puhdas arvaus, mutta jospa Kimillä oli huonot renkaat alla. Joskus niitä huonompia renkaita mukaan eksyy eikä olisi ensimmäinen kerta.

Tälläinen taktiikka tällä kertaa. Toi paalun ja kisassa kolmannen sijan. Jossittelua voidaan harrastaa hieman. Kimi olisi hyvinkin saattanut olla paremmalla sijoituksella jos varikolla olisi hommat menneet suunnitelmien mukaan. Näin kuitenkin tällä kertaa.

Todella hienoa oli se, että maailmanmestaruudesta edelleen saadaan kilpailua aikaiseksi.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Eihän Kimi olisi millään taktiikalla voinut olla korkeammalla,niin ylivoimainen on Ferrari tällä hetkellä.

Loistava tulos kertakaikkiaan ja voittamalla 6 viimeistä kisaa mestaruus on Ferrarin. Onneksi seuraava GP on jo viikon päästä sillä Renault on aivan hukassa tällä hetkellä.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ultras kirjoitti:
Onneksi seuraava GP on jo viikon päästä sillä Renault on aivan hukassa tällä hetkellä.

Tuli kyllä tuo testikielto sopivaan saumaan Ferrarin mestaruustaistoa ajatellen. Jos Renaultilla ei tapahdu jotain todella suurta ennen seuraavaa kisaa on Schumacherilla suht helppo työ ottaa mestaruus tällä kaudella, vaikka etumatkaa vielä kurottavana jonkin verran onkin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
ultras kirjoitti:
Eihän Kimi olisi millään taktiikalla voinut olla korkeammalla,niin ylivoimainen on Ferrari tällä hetkellä.
Olen eri mieltä. Mielestäni Ferrari ei ole ylivoimainen vaikka ehdottomasti kärkitalleihin kuuluukin. Varsinkin kun Mclarenilla on ollut pieniä ongelmia nyt. Kunhan ne pienet viat saavat korjattua siinä saa Ferrari tehdä täysillä hommia jotta voivat pitää Mclarenin takanaan. Jossittelua tosin tämäkin sillä vaatii Mclarenilta vikojen korjausta heti seuraavaan kisaan.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
ultras kirjoitti:
Niinhän siinä kävi kuin ounastelinkin,McLaren kikkaili aika-ajoissa paalupaikan.

Lehdistötilaisuudesta selvis, että olivat kämmäneet sen bensamäärän aika-ajoissa ja siksi bensaa oli vähän ja päättivät ottaa paalupaikan.

ultras kirjoitti:
Onneksi seuraava GP on jo viikon päästä sillä Renault on aivan hukassa tällä hetkellä.

Paljon vaikuttaa sen kielletyn iskunvaimenninjärjestelmän lopullinen tuomio. Renaulthan ei sitä uskaltanut tässä kisassa eikä Ranskassa käyttää. Siihen näköjään tallin vauhti on perustunut, kun nyt menee näin heikosti.

Jos se todetaan kuitenkin lailliseksi, niin vauhti voi palautua samantien entiselle tasolle ja silloin ollaan taas suht tasoissa Ferrarin kanssa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eh eh eh.

Aivan mahtavaa työtä jälleen Ferrarilta. Ei kenelläkään mitään saumaa missään vaiheessa. Ja kuten Schumacher sanoi, voitto on nyt ihan omissa käsissä.

Saisi Schumacher voittaa mestaruuden, jos vaikka sitten älyäisi jo lopettaa. Massassa on italialaistallin tulevaisuus.

Pistää muuten vituttamaan tuo ihmisten kunnioittamattomuus kansallislauluja kohtaan. Siellä ihmiset juoksevat lippikset päässä ja palkintopallilla jutellaan mukavia samaan aikaan, kun Italian kansallislaulu tulee. Aikuiset ihmiset, eikä mitään tapoja.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Grainger kirjoitti:
Saisi Schumacher voittaa mestaruuden, jos vaikka sitten älyäisi jo lopettaa. Massassa on italialaistallin tulevaisuus.

Weber oli jossain maininnut, että aikoo vakvasti ehdottaa Schumille uran lopettamista, jos hän voittaa tällä kaudella mestaruuden.

Ja taitaa se Ferrarin tulevaisuus olla ennemminkin Räikkösessä...
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Ennakointini meni muuten oikein, mutta olipa MM-sarjan mielenkiinnon kannalta mukavaa olla Button-Hondan suhteen väärässä. On joka tapauksessa suorastaan irvokasta, että F1:n GP:ssä viidenneksi sijoittunut häviää voittajalle vain kuusi pistettä.


Pakko kuitenkin nostaa hattua myös Alonsolle. Oviedon suuri poika on kyllä ilmetty Alain Prost reborn: Säkenöi harvemmin, mutta tulos on huonoimpanakin päivänä maksimaalinen. Fisichellan "ongelmista" voisi toki kyynisempi vetää johtopäätöksiä...



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Forza Schumi!

Schumacher näytti taas muille, että kuka on F1-maailman todellinen mestari. Voitto todella ylivoimaiseen tyyliin ja Alonso jäi kauas taakse. McLaren hoiti Räikkösen jälleen pois tieltä omaan "hienoon" tyyliinsä. Tosin ei Räkä olisi voittanut vaikka olisikin onnistunut varikkostopilla. Itse veikkaan että Schumi ei lopeta vaikka voittaisi MM:n. Sen verran voittamisen paloa miehellä on ja sen näkee otteista radalla ja tuuletuksista palkintopallilla. Renault on täysin hukassa ja se on hieno asia. Ferrari vie ja muut vikisevät! Ja se on oikein.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
Schumacher näytti taas muille, että kuka on F1-maailman todellinen mestari.

Joo, Ferrarihan se.

Scumacherin ansioksi laittaisin korkeintaan sen, että sai auton maaliin. Lähes kaikesta muusta saa kiittää tallia ja sen rakentamaa autoa. Suuret voittajat tietävät koska on aika lopettaa. Schumacherinkin pitäisi pikkuhiljaa tajuta se.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Grainger kirjoitti:
Joo, Ferrarihan se.

Scumacherin ansioksi laittaisin korkeintaan sen, että sai auton maaliin. Lähes kaikesta muusta saa kiittää tallia ja sen rakentamaa autoa. Suuret voittajat tietävät koska on aika lopettaa. Schumacherinkin pitäisi pikkuhiljaa tajuta se.

Päivän paras läppä. Katsohan milloin alkoi Ferrarin nousu? Olisikohan ollut vuonna 1996 kun Schumacher astui talliin.. Eli Schumacher on suurin syy Ferrarin suuruuteen. Sen nyt tyhmäkin tajuaa.

EDIT: Ja miksi lopettaa kun mies pitää muita kuljettajia pilkkanaan? Niin kauan kun on noin ylivoimainen kannattaa ehdottomasti jatkaa. Vaikka se joitain suomalaisia näyttää vituttavan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
Eli Schumacher on suurin syy Ferrarin suuruuteen.

Eli Schumacher on tuonut tallin kaikki 14(?) kuljettajien maailmanmestaruutta? Ja ollut voittamassa yhtä monta mestaruutta tallille? Schumacherko on voittanut kaikki Ferrarin voittamat reilut 180 osakilpailua?

Ferrari on ollut suurin ja kaunein ennen Schumacheria. Ja tulee olemaan myös miehen jälkeen.

Ferrarin uusi tuleminen alkoi vuonna 2000 ja silloin Scumacher oli jo jonkin aikaa tallissa viihtynyt. Vai mitä?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Päivän paras läppä. Katsohan milloin alkoi Ferrarin nousu? Olisikohan ollut vuonna 1996 kun Schumacher astui talliin.. Eli Schumacher on suurin syy Ferrarin suuruuteen. Sen nyt tyhmäkin tajuaa.

EDIT: Ja miksi lopettaa kun mies pitää muita kuljettajia pilkkanaan? Niin kauan kun on noin ylivoimainen kannattaa ehdottomasti jatkaa. Vaikka se joitain suomalaisia näyttää vituttavan.

Ketäs muita siihen talliin astui samalla päivämäärällä Schumin kanssa? Saat hehkutaa Schumin autonrakennus taitoja, ja vaikka väittää miestä mestariautojen suunnittelijaksi, mutta minua et saa ikinä siitä vakuuttuneeksi, että kuski tekee autosta hyvän.
Hyvä kuski, kuten Schumi ottaa autosta kaiken irti, mutta todellinen auton nopeuden suhteen tehdään insinöörien toimesta. Tämän luulisi tyhmemmänkin F1 seuraajan tajuavan.
Siinä toki olet oikeassa, että Schumi toi talliin tarvittavan työmoraalin, että mestaruuksien voittaminen tuli tulevaisuudessa mahdolliseksi.

Olisi muuten ollut hauska tietää, olisiko Schumi voittanut tätä kisaa, jos Massa olisi saanut ajaa voitosta. Massa meinaan vaikutti todella nopealta koko viikonlopun ajan. Ja ei varmasti olisi ollut ihme, jos mies olisi kisan voittanut, siis mikäli olisi saanut tallilta luvan ajaa kilpaa myös Schumia vastaan.

Ja kysytäämpähän nyt samalla, että miksi Schumi ei pitänyt muita pilkkanaan viime vuonna? Ei vain jaksanut napata, vai ajatteliko Schumi antaa tittelin lainaan jollekkin muulle välillä?
Meinaan vaan, että sinun juttujesi perusteella Schumia ei vain kiinnostanut mestaruus viime vuonna. Sillä jos se olisi kiinnostanut, niin kait hän olisi kehittänyt autosta nopeamman, ja voittanut tarvittavan määrän kisoja.

Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että on helvetin hieno juttu, jos tänä vuonna mestaruus olisi auki vielä viimeisessä kisassa.
Tosin nyt näyttää siltä, että Rellu on tippunut niin kauaksi Ferrarin taakse, että Schumi ratkaisee mestaruuden itselleen jo ennen sitä viimeistä kisaa.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Speedye kirjoitti:
Katsohan milloin alkoi Ferrarin nousu? Olisikohan ollut vuonna 1996 kun Schumacher astui talliin.. Eli Schumacher on suurin syy Ferrarin suuruuteen. Sen nyt tyhmäkin tajuaa.

Eli jälleen kerran haluat sivuuttaa kokonaan Byrnen, Brawnin ja kumppaneiden merkityksen Ferrarin nousuun... He nyt kuitenkin ovat olleet Ferrarilla täsmälleen yhtä kauan kuin Schumikin.

Ja kyllä, Schumi on mainio kuljettaja, mutta yliarviotkohan hieman hänen merkitystään auton kehitykselle? Tuskin on nimittäin yhteensattuma, että samat kaverit, jotka tekivät Benettonista huippuauton, tekivät saman Ferrarille. Ja jos Schumi on niin loistava auton kehittäjänä kuin annat ymmärtää, miksi Ferrari tuhlasi suuria summia rahaa saadakseen kyseiset kaverit talliinsa? Tokihan Schumi olisi entistenkin työntekijöiden kanssa siinä onnistunut, vai?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Grainger kirjoitti:
Eli Schumacher on tuonut tallin kaikki 14(?) kuljettajien maailmanmestaruutta? Ja ollut voittamassa yhtä monta mestaruutta tallille? Schumacherko on voittanut kaikki Ferrarin voittamat reilut 180 osakilpailua?

Ferrari on ollut suurin ja kaunein ennen Schumacheria. Ja tulee olemaan myös miehen jälkeen.

Ferrarin uusi tuleminen alkoi vuonna 2000 ja silloin Scumacher oli jo jonkin aikaa tallissa viihtynyt. Vai mitä?

Anteeksi mitä? Oletkohan katsonut F1-kisoja ollenkaan 90-luvulla? Kukakohan kamppaili Ferrarilla maailmanmestaruudesta 96, 97 ja 98? Ja aivan tasaväkisesti niin Hillin, Villeneuven kuin Häkkisenkin kanssa. Ennen tätä Ferrari vaelteli varjojen mailla ilman minkäänlaista menestystä. Schumacher on voittanut Ferrarille 70 osakilpailua 180 eli noin 40% ja se on yhdeltä kuljettajalta aika paljon. Ja on tuonut puolet eli 7 mestaruutta talliin. Ilman Schumacheria Ferrari olisi kyntänyt koko 90-luvun. Schumacher on tehnyt Ferrarista jälleen suuren ja kauniin. Antanut koko tallille ja organisaatiolle uskoa siihen että Ferrari on suurin ja kaunein. 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa se usko oli mennyttä. Ennen kuin Der Meister astui talliin.

EDIT: En todellakaan sivuuta Byrnen, Brawnin ja Todtin panosta. Mutta puhe olikin nyt siitä, että mitä Schumacher on tehnyt Ferrarille. Hän palautti sen voittajakantaan pitkän tauon jälkeen. On mukavaa katsoa Ferrarin tilannetta 3 vuotta Schumin lopettamisen jälkeen. Ei tule silloin maailmanmestaruuksia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
En todellakaan sivuuta Byrnen, Brawnin ja Todtin panosta.

Kuitenkin teit sen taas. Rubens Barrichellokin olisi voittanut maailmanmestaruuden Ferrarille, ellei Schumi olisi sitä tehnyt. Mistä se kertoo? Miehen vai tallin ylivoimaisuudesta? Aivan, tallinpa hyvinkin. Jopa Mika Salosta tuli hetkeksi voittava kuljettaja, kun pääsi Ferrarin puikkoihin. Saman Ferrari teki Eddie Irvinelle. Felipe Massa on noussut eliittiin päästyään Ferrarille.

Sokea palvontaa ihailla yhtä miestä tallin saavutuksista. Ehkä Schumi on vain niin ihq.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Grainger kirjoitti:
Ferrarin uusi tuleminen alkoi vuonna 2000 ja silloin Scumacher oli jo jonkin aikaa tallissa viihtynyt. Vai mitä?

Ferrari oli niin syvällä 1996 kun Schumacher talliin siirtyi, että vaikka hän sai Benettonilta mukaansa paljon taustavoimia, kesti organisaation kehittyminen uudelleen voittajaksi useamman vuoden. Tämän erittäin moni laskee suurelta osin Michael Schumacherin ansioksi. Mies on sellainen motivaatiotekijä ja voimanlähde koko muulle tallille, että saa omalla esimerkillään kaikki toimimaan täydellisesti yhteisen tavoitteen (maailmanmestaruus) eteen. Schumacher omistautuu moottoriurheilulle kenties enemmän kuin kukaan muu kuljettaja.

Keke Rosberg sanoi kerran että kun Mika Häkkinen (ja lähes kaikki muutkin kuljettajat) oli pitkän ja kuluttavan F1-kauden päätteeksi henkisesti aivan loppu ja valmis lomailemaan useamman viikon, suuntasi Schumacher lähes suoraan päätöskisasta testaamaan Ferraria jo tulevaa kautta varten. Tässä on yksi ero näiden kahden aivan loistavan kuskin välillä. Omistautumisessa lajille Schumi on aivan omaa luokkaansa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Grainger kirjoitti:
Kuitenkin teit sen taas. Rubens Barrichellokin olisi voittanut maailmanmestaruuden Ferrarille, ellei Schumi olisi sitä tehnyt. Mistä se kertoo? Miehen vai tallin ylivoimaisuudesta? Aivan, tallinpa hyvinkin. Jopa Mika Salosta tuli hetkeksi voittava kuljettaja, kun pääsi Ferrarin puikkoihin. Saman Ferrari teki Eddie Irvinelle. Felipe Massa on noussut eliittiin päästyään Ferrarille.

Sokea palvontaa ihailla yhtä miestä tallin saavutuksista. Ehkä Schumi on vain niin ihq.

Ohhoh.. Eihän Eddie Irvine voittanut maailmanmestaruutta vaikka Schumi kuinka häntä auttoi? Myöskin Barrichello on aivan paska kuljettaja, se on viimeistään nähty tällä kaudella. Felipe Massakaan ei todellakaan voittaisi maailmanmestaruutta Ferrarilla. Mutta kannattaisikohan tämä keskustelu siirtää tuohon F1-ketjuun eikä tähän Saksan GP-ketjuun jossa Schumacher jälleen kyykytti muita. Jotenkin minusta tuntuu, että suomalaiset nälvivät Schumia vain siksi että mies on ollut suurin este Räkän ja Häkän voitoille. Hän on vaan parempi ja sille ei voi mitään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En seurannut itse kisaa, mutta kattelin Motor Forumin koostetta. En tiedä, kuvittelenko vain, mutta kun Kimi tuli ekan kerran sisään ja stoppi kesti n.15 sek. Autoa EI olisi tankattu kokoajan, kuten O.S "väitti". Voin olla väärässäkin, mutta ihan kun tankkaajat eivät olisi tankannut autoa koko aikaa.
Miksi Kimi olisi muuten tullut uudestaan sisään heti 20 kierrosta myöhemmin. Polttoaineen olisi pitänyt riittää huomattavasti pisempään.


Mitä taas tulee Hondan toimintaan niin aika säälittävää jälleen kerran. Tallilla on valtava budjetti jälleen käytössä, eikä kuljettajat nyt aivan p*skoja ole. Silti talli taapertaa kisasta toiseen.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Speedye kirjoitti:
Kukakohan kamppaili Ferrarilla maailmanmestaruudesta 96

Ei kukaan. 1996 Williams oli varsin suvereeni ja Hill vei mestaruuden 97 pisteellä Villeneuven ollessa toinen 78 pisteellä. Schumi oli kokonaispisteissä kolmas häviten Hillille lähes neljäkymmentä (=38) pistettä.

Ensimmäinen kausi entisiltä Benetton-miehiltä meni autoa kehittäessä ja tulokset alkoivat todenteolla näkyä vasta seuraavana vuonna. Tosin lopullisissa pisteissähän Schumi löytyy kaudella 1997 vasta aivan häntäpäästä eräästä kolarista johtuen...

Ensimmäinen kuljettajien mestaruushan Ferrarille (siis ensimmäinen Schumin tulon jälkeen) tuli vasta vuonna 2000, joten varsin monta vuotta siihen meni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös