Ratkaisujen viikonloppu - monessa suhteessa - alkoi Monzan radalla. Vaikka Michael Schumacherin uran jatkuminen ja Kimi Räikkösen mahdollinen Ferrari-pesti tuntuvat vievän pääroolin viikonloppuna, on kisa tärkeä myös mestaruustaistelun kannalta.
Fernando Alonso johtaa 12 pisteellä ennen Schumacheria. Ensimmäisten harjoitusten perusteella Ferrarit menevät lujaa, eikä muilla tunnu olevan mahdollisuuksia heidän vauhtiinsa. Kisakuskeista nopeimmat Ferrarien jälkeen olivat McLarenit, mutta Renaultit olivat kohtuullisen kaukana kärjestä. Nuori Sebastian Vettel oli päivän nopein, mutta hän onkin BMW-Sauberin kolmoskuski. Täydellistä totuutta ei Renaultit vauhdistaan antaneet, mutta altavastaajana he kuitenkin lähtevät jatkamaan viikonloppua. Ferrari on kotiradastaan johtuen suuri ennakkosuosikki, eikä sunnuntaille ole kuin yksi voittajasuosikki - Michael Schumacher.
Alonson ei välttämättä tarvitse voittaa Schumacheria radalla tällä kaudella, mutta kakkossijoja se vaatisi. Pelkkien kakkossijojen metsästäminen ei ole niin helppoa kuin viime kaudella tai tämän kauden alussa, sillä molemmat Ferrarit ovat niin loistavassa vauhdissa. Massa on todistanut, ettei hän ole mikä tahansa rattimies ja pystyy ainakin kuivalla kelillä kilpailemaan ketä tahansa vastaan. Alonsolla riittää kädet täynnä työtä voittaakseen Massan. Ferrari näyttää suorituskyvyltään nyt pitelemättömältä, mutta mitä uutta Renault on keksinyt Monzan testien yhteydessä, se ei vielä ole tullut esille. Tuleeko se esille, vai onko ylipäätään mitään uutta keksitty, se selviää viikonlopun aikana.
Tietysti moni asia voi mennä pieleen, kuten esimerkiksi Turkissa nähtiin. Vitantonio Liuzzilla oli yllättävän suuri rooli Turkissa hankkimalla pyörähdyksensä johdosta turva-auton radalle. Vaikka juuri tällaista tilannetta ei sattuisi, kaikkeen yllättävään pitäisi pystyä reagoimaan ja toimimaan oikein.
Yksi merkittävä tekijä on sää, joka näyttäisi olevan lauantaita lukuun ottamatta poutainen. Lauantaille on ennustettu ukkosta, mutta osuuko se aika-ajojen kohdalle, siitä ei ole varmuutta. Sade kesken aika-ajon saattaisi tuottaa mielenkiintoisen lähtöruudukon. Märkä rata tietäisi vaikeuksia Ferrarille, jolloin Alonson osakkeet nousisivat. Toki aika-ajossa myös ajoitus ja tuuri sateen suhteen vaikuttaa lopputulokseen. Oli sitten sää mikä tahansa, yksi asia on varmaa. Virheitä ei saa tehdä, sillä ne ovat todennäköisesti kohtalokkaita mestaruustaistelua ajatellen, teki niitä sitten Schumacher tai Alonso.
Huolimatta Vettelin, M. Schumacherin ja Massan hyvistä suorituksista tänään, päivän "täydellisintä" toimintaa esitti Honda. Hondan kolmoskuski Anthony Davidson meni kaksi kertaa radalle ja molemmilla kerroilla Hondan moottori pamahti komeasti. Kaikkiaan Davidson viihtyi radalla yhteensä noin 14 minuuttia 10 kierroksen aikana. Honda oli tuonut Monzaan uuden moottoriversion, mutta luotettavuudessa on todellakin toivomisen varaan. Davidsonin moottoririkkojen takia ei Jenson Button, eikä Rubens Barrichello käyneet tänään radalla kertaakaan. Hommia jäi siis runsaasti lauantaille, mutta Hondan onni on se, että Monzassa testattiin kolme päivää viime viikolla, joten radasta pitäisi olla tietoa tämän kauden säädöillä. Pahan särön perjantain ongelmat Hondan Monzan viikonloppuun kuitenkin toivat.
Fernando Alonso johtaa 12 pisteellä ennen Schumacheria. Ensimmäisten harjoitusten perusteella Ferrarit menevät lujaa, eikä muilla tunnu olevan mahdollisuuksia heidän vauhtiinsa. Kisakuskeista nopeimmat Ferrarien jälkeen olivat McLarenit, mutta Renaultit olivat kohtuullisen kaukana kärjestä. Nuori Sebastian Vettel oli päivän nopein, mutta hän onkin BMW-Sauberin kolmoskuski. Täydellistä totuutta ei Renaultit vauhdistaan antaneet, mutta altavastaajana he kuitenkin lähtevät jatkamaan viikonloppua. Ferrari on kotiradastaan johtuen suuri ennakkosuosikki, eikä sunnuntaille ole kuin yksi voittajasuosikki - Michael Schumacher.
Alonson ei välttämättä tarvitse voittaa Schumacheria radalla tällä kaudella, mutta kakkossijoja se vaatisi. Pelkkien kakkossijojen metsästäminen ei ole niin helppoa kuin viime kaudella tai tämän kauden alussa, sillä molemmat Ferrarit ovat niin loistavassa vauhdissa. Massa on todistanut, ettei hän ole mikä tahansa rattimies ja pystyy ainakin kuivalla kelillä kilpailemaan ketä tahansa vastaan. Alonsolla riittää kädet täynnä työtä voittaakseen Massan. Ferrari näyttää suorituskyvyltään nyt pitelemättömältä, mutta mitä uutta Renault on keksinyt Monzan testien yhteydessä, se ei vielä ole tullut esille. Tuleeko se esille, vai onko ylipäätään mitään uutta keksitty, se selviää viikonlopun aikana.
Tietysti moni asia voi mennä pieleen, kuten esimerkiksi Turkissa nähtiin. Vitantonio Liuzzilla oli yllättävän suuri rooli Turkissa hankkimalla pyörähdyksensä johdosta turva-auton radalle. Vaikka juuri tällaista tilannetta ei sattuisi, kaikkeen yllättävään pitäisi pystyä reagoimaan ja toimimaan oikein.
Yksi merkittävä tekijä on sää, joka näyttäisi olevan lauantaita lukuun ottamatta poutainen. Lauantaille on ennustettu ukkosta, mutta osuuko se aika-ajojen kohdalle, siitä ei ole varmuutta. Sade kesken aika-ajon saattaisi tuottaa mielenkiintoisen lähtöruudukon. Märkä rata tietäisi vaikeuksia Ferrarille, jolloin Alonson osakkeet nousisivat. Toki aika-ajossa myös ajoitus ja tuuri sateen suhteen vaikuttaa lopputulokseen. Oli sitten sää mikä tahansa, yksi asia on varmaa. Virheitä ei saa tehdä, sillä ne ovat todennäköisesti kohtalokkaita mestaruustaistelua ajatellen, teki niitä sitten Schumacher tai Alonso.
Huolimatta Vettelin, M. Schumacherin ja Massan hyvistä suorituksista tänään, päivän "täydellisintä" toimintaa esitti Honda. Hondan kolmoskuski Anthony Davidson meni kaksi kertaa radalle ja molemmilla kerroilla Hondan moottori pamahti komeasti. Kaikkiaan Davidson viihtyi radalla yhteensä noin 14 minuuttia 10 kierroksen aikana. Honda oli tuonut Monzaan uuden moottoriversion, mutta luotettavuudessa on todellakin toivomisen varaan. Davidsonin moottoririkkojen takia ei Jenson Button, eikä Rubens Barrichello käyneet tänään radalla kertaakaan. Hommia jäi siis runsaasti lauantaille, mutta Hondan onni on se, että Monzassa testattiin kolme päivää viime viikolla, joten radasta pitäisi olla tietoa tämän kauden säädöillä. Pahan särön perjantain ongelmat Hondan Monzan viikonloppuun kuitenkin toivat.