F1 2006: Italian GP

  • 5 003
  • 51

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Ratkaisujen viikonloppu - monessa suhteessa - alkoi Monzan radalla. Vaikka Michael Schumacherin uran jatkuminen ja Kimi Räikkösen mahdollinen Ferrari-pesti tuntuvat vievän pääroolin viikonloppuna, on kisa tärkeä myös mestaruustaistelun kannalta.

Fernando Alonso johtaa 12 pisteellä ennen Schumacheria. Ensimmäisten harjoitusten perusteella Ferrarit menevät lujaa, eikä muilla tunnu olevan mahdollisuuksia heidän vauhtiinsa. Kisakuskeista nopeimmat Ferrarien jälkeen olivat McLarenit, mutta Renaultit olivat kohtuullisen kaukana kärjestä. Nuori Sebastian Vettel oli päivän nopein, mutta hän onkin BMW-Sauberin kolmoskuski. Täydellistä totuutta ei Renaultit vauhdistaan antaneet, mutta altavastaajana he kuitenkin lähtevät jatkamaan viikonloppua. Ferrari on kotiradastaan johtuen suuri ennakkosuosikki, eikä sunnuntaille ole kuin yksi voittajasuosikki - Michael Schumacher.

Alonson ei välttämättä tarvitse voittaa Schumacheria radalla tällä kaudella, mutta kakkossijoja se vaatisi. Pelkkien kakkossijojen metsästäminen ei ole niin helppoa kuin viime kaudella tai tämän kauden alussa, sillä molemmat Ferrarit ovat niin loistavassa vauhdissa. Massa on todistanut, ettei hän ole mikä tahansa rattimies ja pystyy ainakin kuivalla kelillä kilpailemaan ketä tahansa vastaan. Alonsolla riittää kädet täynnä työtä voittaakseen Massan. Ferrari näyttää suorituskyvyltään nyt pitelemättömältä, mutta mitä uutta Renault on keksinyt Monzan testien yhteydessä, se ei vielä ole tullut esille. Tuleeko se esille, vai onko ylipäätään mitään uutta keksitty, se selviää viikonlopun aikana.

Tietysti moni asia voi mennä pieleen, kuten esimerkiksi Turkissa nähtiin. Vitantonio Liuzzilla oli yllättävän suuri rooli Turkissa hankkimalla pyörähdyksensä johdosta turva-auton radalle. Vaikka juuri tällaista tilannetta ei sattuisi, kaikkeen yllättävään pitäisi pystyä reagoimaan ja toimimaan oikein.

Yksi merkittävä tekijä on sää, joka näyttäisi olevan lauantaita lukuun ottamatta poutainen. Lauantaille on ennustettu ukkosta, mutta osuuko se aika-ajojen kohdalle, siitä ei ole varmuutta. Sade kesken aika-ajon saattaisi tuottaa mielenkiintoisen lähtöruudukon. Märkä rata tietäisi vaikeuksia Ferrarille, jolloin Alonson osakkeet nousisivat. Toki aika-ajossa myös ajoitus ja tuuri sateen suhteen vaikuttaa lopputulokseen. Oli sitten sää mikä tahansa, yksi asia on varmaa. Virheitä ei saa tehdä, sillä ne ovat todennäköisesti kohtalokkaita mestaruustaistelua ajatellen, teki niitä sitten Schumacher tai Alonso.

Huolimatta Vettelin, M. Schumacherin ja Massan hyvistä suorituksista tänään, päivän "täydellisintä" toimintaa esitti Honda. Hondan kolmoskuski Anthony Davidson meni kaksi kertaa radalle ja molemmilla kerroilla Hondan moottori pamahti komeasti. Kaikkiaan Davidson viihtyi radalla yhteensä noin 14 minuuttia 10 kierroksen aikana. Honda oli tuonut Monzaan uuden moottoriversion, mutta luotettavuudessa on todellakin toivomisen varaan. Davidsonin moottoririkkojen takia ei Jenson Button, eikä Rubens Barrichello käyneet tänään radalla kertaakaan. Hommia jäi siis runsaasti lauantaille, mutta Hondan onni on se, että Monzassa testattiin kolme päivää viime viikolla, joten radasta pitäisi olla tietoa tämän kauden säädöillä. Pahan särön perjantain ongelmat Hondan Monzan viikonloppuun kuitenkin toivat.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Aika-ajot päästään ajamaan kuivassa kelissä. Jonkinlainen myrsky koettiin Monzassa perjantain ja lauantain välisenä yönä, mutta lauantai viedään läpi kauniissa kelissä Formula1.com:n mukaan.

Viimeisimpien harjoitusten perusteella Ferrari on ennakkosuosikki, mutta Renaultin ajat näyttivät nyt paremmilta kuin perjantaina. Myös McLaren pärjäsi ehkä odotettua paremmin ja hyvällä ajolla ja taktiikan suunnittelulla ainakin toisella McLarenilla on mahdollisuudet toiseen lähtöriviin.

Veikkaisin, että kisaan lähdetään neljän kärjen osalta seuraavasti: 1. M. Schumacher, 2. Massa, 3. Alonso ja 4. Räikkönen.
 

HemmoP

Jäsen
Schumacher seniorilla tuntui olevan ongelmia oikean puoleisen etujarrun kanssa eikä näin olle pystynyt max suoritukseen. Räkä yllättävän hyvä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Huhheijaa mikä aika-ajo. Kyllä oli tiukkaa taistelua.. 2 tuhannesosaa erotti tällä kertaa Räikkösen ja Schumin. Ferrarilla loistava tilanne kisaan, Massa pääsee lähtemään Alonson edestä neljännestä ruudusta joten Schumi saattaa päästä Alonsolta karkuun. Lisäksi McLaren on ilmeisesti kevyemmällä autolla liikkeellä kuin Ferrari joten kisaa odotellessa.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Räikkönen paalulle! Schumi kukistui suvereenisti 0.002 sekunnin erolla.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Speedye kirjoitti:
Huhheijaa mikä aika-ajo. Kyllä oli tiukkaa taistelua.. 2 tuhannesosaa erotti tällä kertaa Räikkösen ja Schumin. Ferrarilla loistava tilanne kisaan, Massa pääsee lähtemään Alonson edestä neljännestä ruudusta joten Schumi saattaa päästä Alonsolta karkuun. Lisäksi McLaren on ilmeisesti kevyemmällä autolla liikkeellä kuin Ferrari joten kisaa odotellessa.
Juu, ainahan ne on kevyemmällä autolla jos Ferrarin voittavat aika-ajoissa. Jos Ferrari tulee ennemmin varikolle niin luonnollisesti heillä on toinen stintti pidempi kun Ferrarin kisataktiikka on aina niin suvereenisti paras.

Erittäin tiukkaa oli. Ferrarille kuitenkin pieni etu ajatellen aika-ajoja ja kisaa. Kotirata ja kaikki. Sillä suuremmalla syyllä hatun nosto Kimille ja McLarenille. Nyt kun vain Mersun kone kestäisi eikä muuta mutkia tulisi matkaan niin uskoisin huomisesta kisasta tulevan viihdyttävän.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Mielenkiintoa lisää se että ,jos Kimi Ferrarille menee toivoo Ferrari varmasti Kimin auttavan Schumia mestaruustaistossa. McLaren taas puolestaan haluaa Kimin auttavan Alonsoa ,koska talli haluaa varmasti hallitsevanmestarin talliinsa. Bmw vaikutti myös vahvalta ja voi olla huomisen kisan mustahevonen ,joka tulee myös sekottamaan pakkaa ,joten todella mielenkiintoinen kisa luvassa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Bloogi kirjoitti:
Mielenkiintoa lisää se että ,jos Kimi Ferrarille menee toivoo Ferrari varmasti Kimin auttavan Schumia mestaruustaistossa. McLaren taas puolestaan haluaa Kimin auttavan Alonsoa ,koska talli haluaa varmasti hallitsevanmestarin talliinsa. Bmw vaikutti myös vahvalta ja voi olla huomisen kisan mustahevonen ,joka tulee myös sekottamaan pakkaa ,joten todella mielenkiintoinen kisa luvassa.

Jos Massa pystyy lähdössä pitämään Alonson takanaan niin tilanne on Ferrarin kannalta aivan loistava. Luultavasti tällöin Massa hieman jarruttaa menoaan ja iskee aina suorilla tallan pohjaan jolloin kärkikolmikko saa rauhassa mennä menojaan Alonsolta ja ratkoa sijoitukset. Merkkimestaruus on melko varmasti Ferrarin heiniä, sen verran eroa autojen välillä on. Joten Ferrari pelaa kaikki pisteet Schumin pussiin.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Enpä ollut pitkään aikaan tuulettanut niin paljon, kuin Kimi varmisti paalun.

Tshekissä kisat näyttävä tv-yhtiö TV NOVA kertoi selostajansa äänellä jo varmana Kimin siirtymisestä Ferralille. Samalla selostaja kertoi Kovalaisesen sopimuksesta ja ihmetteli, että "mistä niitä suomalaisia aina vaan sikiää vauhtilajien huipuille?".
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Aivan huikea aika-ajo. Kahden tuhannesosan erolla paalu Räikköselle oli hieno juttu. McLaren on varmaankin hieman kevyemmällä autolla kuin Ferrari, mutten usko eron olevan kovin suuri. Toki se voi olla riittävä, että Schumacher pääsee varikkokäynnillä Räikkösen edelle. Jos ja kun Räikkönen onnistuu pitämään paikkansa lähdön jälkeen, jatko riippuu siitä kuinka ison kaulan Räikkönen pystyy kasvattamaan ennen pysähdystä. McLarenin kohdalla en ole huolissani niinkään luotettavuudesta, kun moottorit on kestäneet yhtä konerikkoa lukuun ottamatta loistavasti. Vauhdista sen sijaan olen hieman epävarma.

Alonson rengasrikko oli paha takaisku hänen mestaruushaaveilleen. Hyvällä lähdöllä, jotka Renaultilla osataan, voi paikata kyllä hieman. Monzan ykkösmutka on kuitenkin paha, kun kaikki sinne ryntäävät, eikä Alonsolla ole varaa tyhmiin riskeihin. Eikä tämänkään jälkeen voi huokaista, sillä myös kakkosmutkassa on usein rytissyt ensimmäisellä kierroksella, joten lähtöasetelmissa Schumacher on suuressa etulyöntiasemassa. Massan neljäs lähtöruutu aivan Alonson vierellä lisää turvallisuuden tunnetta Ferrarilla.

Mietityttää nuo aika-ajon rengasrikot, jotka sattuivat Yamamotolle ja Alonsolle, jotka olivat hyvin samankaltaiset. Molemmilla rengas rikkoutui ilmeisesti lähtösuoralla (tosin eri puolen rengas), mutta kuitenkin. Olikohan radassa jotain ihmeellista, vai oliko vain huonoa säkää? Alonso ja Yamamoto ajavat eri rengasmerkillä, joten suuremman luokan valmistuserän virheestä ei ole kyse. Toivottavasti asia selvitetään huomiseen mennessä, ettei kisassa tapahdu ikäviä ulosajoja. Monzan vauhdeissa ulosajo esimerkiksi nopeassa mutkassa on vaarallista, vaikka F1:sten turvallisuus onkin hyvää luokkaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Voi perseensuti. Olen ilmeisesti missanut jälleen kerran töiden takia huikean hyvä aika-ajon päätösosion. Jouduin siis lähtemään töihin vain muutamia minuutteja ennen toisen osion loppua (perkeleen juna-aikataulut kun eivät huomioi formuloita).

Räikköisen paalu on huikea suoritus, kun ottaa huomioon millä kalustolla mies ajaa. Ja tällä tarkoitan sitä, että se ei todellakaan ole mm-sarjan kärkikalusto.

Aika-ajoaikojen perusteella on mahdoton sanoa, että Kimi olisi Schumia kevyemmällä autolla liikenteessä. Niin lähekkäin oli kuitenkin Kimin ja Schumin ajat myös toisessa sessiossa. Ja täytyy myös muistaa Kimin fantastinen suoritus viime vuonna samalta radalta. Kimi siis selvästi viihtyy Monzassa.
Todennäköisesti Kimillä on kuitenkin vähemmän bensaa kuin Schumilla. Sillä Schumi antaa tasoitusta myös moottorin suhteen tässä kisasssa erityisen paljon - kun Schumillahan on jo yhden kisan rääkätty moottori, ja muilla kärkinimillä on uusi.

Mitä tulee MM-taisteluun, niin Alonson jääminen viidenneksi aika-ajoissa on loistava juttu. Etenkin kun Massa on siinä edessä neljäntenä. Tosin Massan pitää onnistua startissa täydellisesti, sillä muuten Alonso tulee Renaultin hyvän starttijärjestelmän ansiosta ohi heti alkumetreillä.

Ja sitten vielä tuo BMW Sauber. Mitähän hemmettiä ne on tehneet autoilleen, kun nyt ne kulkevat noin hyvin? Talli oli alkukaudesta kuitenkin suurissa vaikeuksissa, ja jopa Williams oli vahvempi. Nyt BMW Sauber on kuitenkin hilannut itsensä jo todella lähelle suurtallien vauhtia - tällä hetkellä talli kamppailee BAR Hondan kanssa tasaisesti neljänneksi parhaan tallin tittelistä.
Vielä kun sais Toyotan siihen samaan nippuun, niin sarja olisi todella mielenkiintoinen tulevina kausina.
 

xps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit (silloin ennen.. ja taas kerran)
Alonsolta myös huikea suoritus, rikkinäisellä autolla viidenneksi, vain 3 kymmenystä paalusta. Toivottavasti onnistuu lyömään schumin huomenna.

Mielenkiintoa huomiseen kisaan tuo myös renkaiden kestävyys, tänään sekä michelinit että bridgestonet paukkuivat. Jos sama meno jatkuu kisassa, voi jälki olla paljon pahempaa mitä tänään.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye kirjoitti:
Jos Massa pystyy lähdössä pitämään Alonson takanaan niin tilanne on Ferrarin kannalta aivan loistava. Luultavasti tällöin Massa hieman jarruttaa menoaan ja iskee aina suorilla tallan pohjaan jolloin kärkikolmikko saa rauhassa mennä menojaan Alonsolta ja ratkoa sijoitukset. Merkkimestaruus on melko varmasti Ferrarin heiniä, sen verran eroa autojen välillä on. Joten Ferrari pelaa kaikki pisteet Schumin pussiin.

McLarenien ottaessa kaksoisvoiton Spassa 1999 Coulthard sai pitää ykkössijansa, vaikka kilpailuja oli jäljellä enää neljä ja mestaruustaisto Häkkinen-Irvine-akselilla kiivaimmillaan. Irvinelle puolestaan lahjoitettiin samalla kaudella Schumacherin ja Salon voimin kahdeksan ylimääräistä pistettä. Ja sitten ennen Japania nähtiin vielä Malesian jäljiltä surullisenkuuluisa hylkäys-protesti-hässäkkä.


On maailmanmestaruuksia ja maailmanmestaruuksia.



Ranger
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
repe_joke kirjoitti:
Mitä tulee MM-taisteluun, niin Alonson jääminen viidenneksi aika-ajoissa on loistava juttu. Etenkin kun Massa on siinä edessä neljäntenä. Tosin Massan pitää onnistua startissa täydellisesti, sillä muuten Alonso tulee Renaultin hyvän starttijärjestelmän ansiosta ohi heti alkumetreillä.
Alonso sai juuri rangaistuksen Massan estelystä aika-ajossa, joten hänen lähtöruutunsa putoaa aina kymmenenteen ruutuun saakka.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/09/468120
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Schumacherin osakkeet nousussa! Alonso on pudotettu 10. lähtöruutuun, koska tuomaristo on tulkinnut hänen estelleen Massaa nopealla kierroksellaan. Alonsolta mitätöitiin hänen kolme nopeinta aikaansa viimeisesta aika-ajosta, joten neljänneksi nopein aika riitti 10. ruutuun.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/09/468120

Mielestäni Alonso ei lähtiessään viimeiseen vetoon (mistä rangaistus tuli) ei estellyt Massaa, koska Alonso joutui ajamaan jo lämmittelykierroksen lähes täysillä, jotta ehtisi ajaa aikansa ennen ajan loppumista. Lisäksi ero Massaan radalla ei mielestäni ollut liian pieni. No Ferrarin protesti meni läpi, turha enää valittaa. Jokuhan tästä voisi vetää johtopäätökset, että mestaruus halutaan väkisin Ferrarille...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Taitopelaaja kirjoitti:
Alonso sai juuri rangaistuksen Massan estelystä aika-ajossa, joten hänen lähtöruutunsa putoaa aina kymmenenteen ruutuun saakka.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/09/468120

Jaahas. Olisipa kiva nähdä tuo rangaistukseen johtanut tilanne. Nyt vituttaa vielä enemmän, kun en nähnyt aika-ajojen viimeistä 15 minuuttia.
Alonson omien kommenttien perusteella rangaistus oli naurettava, mutta enpä itse sitä tuomitse ennen kuin olen tilanteen nähnyt.
Pitää tulosruutua seurata, jos sieltä vaikka tulisi tilanne uusintana.

Mutta kyllä menee mestaruuskamppailu tämän ansiosta mielenkiintoiseksi. Vielä kun saataisiin vesisaden huomiselle (jota lupailtiin alkuviikosta, jossain ennusteessa), niin tässähän oltaisiin lähes Unkarin kisan lähtökohdissa.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Jacobus kirjoitti:
Jokuhan tästä voisi vetää johtopäätökset, että mestaruus halutaan väkisin Ferrarille...

Itse näkisin edelleen samaa mitä ennenkin, eli jos tästä jotain johtopäätöksiä väkisin haluttaisiin vetää, kysymys olisi pikemminkin Ecclestonen johdolla jyrätystä missiosta lykätä MM-sarjan ratkaisua mahdollisimman pitkälle.

Toki se, että hyötyjä on tässä tapauksessa Ferrari, ei asian ajamista todennäköisesti ainakaan hidasta.


Ranger
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
ranger kirjoitti:
Itse näkisin edelleen samaa mitä ennenkin, eli jos tästä jotain johtopäätöksiä väkisin haluttaisiin vetää, kysymys olisi pikemminkin Ecclestonen johdolla jyrätystä missiosta lykätä MM-sarjan ratkaisua mahdollisimman pitkälle.

Toki se, että hyötyjä on tässä tapauksessa Ferrari, ei asian ajamista todennäköisesti ainakaan hidasta.


Ranger
Tämä oli ensimmäinen reaktioni, kun luin uutisen Alonson rangaistuksesta. Jotenkin tuntuu väkisin haetulta rangaistukselta, vaikka vaatikin Ferrarin protestin.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Sniper kirjoitti:
Samaa mieltä, eli Alonso ei estellyt Massaa millään tavoin tietoisesti. Samoin maallikkona ihmetyttää kohtuullisen reilu ero, jonka kuitenkin katsottiin häirinneen Massan suoritusta.

Sanotaan nyt näin, että en usko kyseistä rangaistusta tulleen, mikäli kyseessä olisi ollut Schumacherin turbulenssissä ajanut Fisichella.

Niin no Mika Salo nyt ainakin huusi, että nyt tulee huippuaika kun Massa saa imuapua Alonsolta. Samansuuntaisia kommentteja antoi myös Alonso. Mutta kai se on tarkemmin tutkittu ja rangaistus on oikeudenmukainen. Niin tai näin, niin mestaruuden kuitenkin Schumille soisin mielummin kuin Alonsolle ja tämä tietysti auttaa. Alonsossa vain on jotain, mikä meikäläistä ärsyttää suunnattomasti, eikä syynä ole kulmakarvat.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
puumaila kirjoitti:
Joopajoo, ei kyllä tainnut maksaa Massalle tuo "estely" tuhannesosaakaan. Aika käsittämätöntä, täytyy suoraan sanoa.

Massa oli kärkiaikaa edellä kymmenyksen ennen viimeistä sektoria jolloin Massa lopullisesti tavoitti Alonson. Tämä ansiosta Massa jäi kärkiajasta kolme kymmenystä. Vielä kun Massan tuo viimeinen sektori on ollut todella hyvä niin kyllä tuolla jotain vaikutusta oli. Mutta rangaistuksen arvoisesti, siitä en sano mitään.. On noita tyhmiä ratkaisuja FIA:lta ennenkin nähty. Ja eivät ne aina Ferraria suosi..
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Speedye kirjoitti:
Massa oli kärkiaikaa edellä kymmenyksen ennen viimeistä sektoria jolloin Massa lopullisesti tavoitti Alonson. Tämä ansiosta Massa jäi kärkiajasta kolme kymmenystä. Vielä kun Massan tuo viimeinen sektori on ollut todella hyvä niin kyllä tuolla jotain vaikutusta oli. Mutta rangaistuksen arvoisesti, siitä en sano mitään.. On noita tyhmiä ratkaisuja FIA:lta ennenkin nähty. Ja eivät ne aina Ferraria suosi..

No eipä tuon videon perusteella hirveästi joutunut kaasulta päästämään. Mutta eipä olisi ensimmäinen kerta, kun taistosta halutaan väkisin tasaista. Tästä on Schumikin aikoinaan joutunut kärsimään, myönnettäköön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös