Katsoinpa kaikki ehdokkaat läpi tuolta eurovision.tv:stä. Tällaista jäi mieleen:
Albania
Turkki voitti muutama vuosi sitten hyvin samantyylisellä biisillä, mutta nyt tämä taitaa hukkua massaan. Itämaiset melodiat ovat kärsineet inflaation. Esiintyjä on kyllä muodollisesti pätevä, joten täydellisellä lavashow’lla tällä olisi hyvin pieni yllätyssauma.
Andorra
Kaikissa kuviteltavissa suhteissa yhdentekevä. Varmaa pohjasakkaa.
Itävalta
Videon kanssa tämä retrohenkinen huumori toimii jotenkin, mutta miten mustavalkoisuuden luoma vaikutelma käännetään lavalle? Taustalla pörrää terhakalta krapulapaskalta kuulostava torvi, (muka)hauska sävellys muutenkin jodlauksineen kaikkineen. Solisti hiukan Tiffani Thiessenin näköinen, mistä tuskin haittaa on. Huumoripätkät eivät yleensä ihan nollille jää, mutteivät kyllä voitostakaan tappele. Kymmenennen tienoilla.
Valko-Venäjä
Perus euro-beat. Nätti solisti ja hytkyviä tissi-perse-yhdistelmiä. Mutta ei kyllä erotu, elleivät naiset ryhdy pikkareilleen strippaamaan tms. Laulajan aksentti särähtää.
Belgia
Perinteinen viisu, orpo miessolisti ulisee balladia. Samaa sarjaa kuin Suomi. Tämä balladi vaan on sävellyksenä heikko, mitään ei jää mieleen. Nyt kun tämäntyyppiset viisut ovat viime vuosina vähentyneet, tuntuu, että yksi lajityypin edustajistä pyörii yleensä kärjen tuntumassa. Mutta tämä se tuskin on.
Bosnia-Hertsegovina
Ei tarvitse montaa sekuntia kuunnella, kun abbamaisuus lyö silmille. Vähän liiankin selvä yhteys. Blondikolmikko on kyllä pirtsakka ja biisi todella klassinen viisu Abban ja Herreysin hengessä. Ei kuumimpia suosikkeja, mutta yllätyssauma. Erottuminen voidaan tehdä uskomattoman pienillä asioilla, mikä itse biisissä olisi puolivälin ”Hello, Copenhagen?”-katkos (tajuaisin idean, jos kisat olisivat Tanskassa, nyt en) ja muuten tietysti näpsäkkä tyttötrio.
Bulgaria
Kaunispoika ja balladi. Meinasin yrjötä muutaman ensimmäisen backstreetboys-sekunnin jälkeen, mutta itse asiassa biisi ei ollutkaan niin heikko. Taustalla kilahtelee oikein viehättäviä pikku kitarakoukkuja ja loppua kohti kasvavia orkestraatioita, yleissävy on ihan mukiinmenevällä tavalla melankolinen. Turhan hienovireisiä juttuja pärjäämistä ajatellen, ei toivoa.
Kroatia
Ikääntynyt ukkeli, käsittämätön kieli, hiukan folkahtava ja hiukan enemmän yhdentekevä biisi. Korvasta sisään ja toisesta ulos, ei mitään mahkuja mihinkään.
Kypros
Suhteellisen vetävä rytmi ja taas näitä muodikkaita itämaiselta kalskahtavia melodioita. Ei niillä enää erotuta. Jos esillepanossa ei tehdä jotain ennennäkemätöntä, ei juuri toivoa edes kympin sakkiin pääsemisestä.
Tanska
Miessolisti laulaa yksin raivostuttavan onnellista, melko rauhallista pilipalikappaletta. Tällä on etukäteen arvioiden suunnilleen samanlaiset saumat voittoon kuin Olsen Brothersilla muutama vuosi sitten... Ei oikeasti, tässä ei ole mitään muuta kuin positiivisuus. Ehkä joku yksittäinen biisi voisi periaatteessa ponnistaa ylös sillä, että erottuisi joukosta ainoana yltiöoptimistisena, mutta kyllä biisiltäkin jotain mieleenjäävyyttä vaaditaan. Tässä sitä ei ole.
Viro
Ensi sekunneista asti selvää, että tämä on voittaja-ainesta. Imevä rytmi, säkeistö-bridge-kertsi-rakenne toimii täydellisesti: osien välillä riittävää vaihtelua muttei mitään epäonnistuneesti ristiriitaista. Todella sujuva. Esiintyjät ulkoisesti kunnossa, kaikki menestyjän ainekset kasassa.
Suomi
Johnny Logan tällaisilla pärjäsi, mutta Suomi laahaa tässäkin asiassa Euroopan kehityksen perässä. Kuten Belgian kohdalla tuli mainittua, yksi tämäntyyppinen yksinäisen solistin balladi mahdollisesti löytyy kärkipäästä, ainakin top kympistä, ja on tämä sentään Belgiaa parempi. Rönning on kyllä karismaattisen oloinen esiintyjä, joten sijoille 5-10 on ihan realistiset mahdollisuudet, jos biisi onnistuu miellyttämään tämän lajityypin ystävät kilpailijoitaan paremmin.
Ranska
Ranskaa kehutaan usein siitä, miten he lähettävät kisaan ’erilaisia’ biisejä. Tämä on varmaan taas sellainen? Oikeasti, tässä ei ole rakenteessa, sävelkuluissa, rytmissä, missään mitään ’erilaista’ muuten kuin että sävellys on yksinkertaisesti tylsä, huono, heikko. Ei pärjää, oikeutetusti.
Makedonia
Erittäin monotoninen euro-beat. Biisi ei elä riittävästi. Toisin kuin esim. Virolla, kertosäkeen välissä on vain pakollisia taukoja kertosäkeessä, ei sisältöä. Hei, tässä oli modulaatio! Muuta? Ei. Taas pätee se, että jos taustatanssijat tuleva lavalle alasti, saattaa pisteitä ropista, muuten ei.
Saksa
Vuoden trendi näyttää olevan rokkibändit, tässä niistä ensimmäinen. Naisvokalisti on aivan törkeän hyvännäköinen. Tämä olisi itsestäänselvää voittaja-ainesta, ellei näitä naisvetoisia rock-komboja olisi liikkeellä useampia. Nyt äänet hajonnevat. Biisinä tämä minusta huomattavasti heikompi kuin esim. Sveitsin rokkimimmien veto, mutta katsotaan, miten massat asian näkevät. Laulaja vaikuttaa varsin ohutääniseltä. Kestääkö tosipaikassa? Laittoi päässä soimaan tämän takavuosien listahitin, jossa lauletaan ”hey hey hey hee-y hey hey hey, I say hey, what’s going on”.
Kreikka
Periaatteessa tusinaviisu, mutta aivan siinä rajalla, voisiko erottua ylihelpolla kertosäkeellä. Täysin lavameiningistä kiinni, onko tämä top5-kamaa vai loppupäässä muutamalla kymmenellä pisteellä. Naislaulaja ulkoisesti kunnossa, mikä on tietysti perusedellytys.
Unkari
Nätti pimu vetää jotain hiukan nykyaikaistettua kansanlaulua. Sivuutetaan, ulkona ensimmäisten joukossa.
Islanti
Menestyjä. Biisi hyppelee tunnelmasta toiseen, hiukan töksähtäenkin esim. kesken kertosäkeen balladista laukkaavalle beatille, mutta reaktio tähän persoonallisuuteen on pisteissä taatusti erittäin positiivinen. Mieleenjäävä ja sujuva kertosäe, kuulostaa kyllä niin tutulta kuin olisi osittain plagioitu jostain. Laulaja (nainen) ulkoiselta olemukseltaan näpsäkkä, siihenkään ei kaadu.
Irlanti
Tämän puolesta ei puhu mikään muu kuin irlantilaisuus. Järkyttävää skeidaa. Siis käsittämätöntä. Sävellys soikea 0. Duetto; tätimäinen, kimittävä pygmi ja äänenmurrosta poteva teininörtti, joka EI OSAA LAULAA. Tämä on tosiaan häkellyttävän heikko kenen tahansa kontribuutioksi, kestomenestyjä Irlannin edustussävelmäksi varmasti kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Huipentumana biisin nimi on viisukriteereilläkin naurettava ”Love?”.
Israel
Koskaan ei tule aliarvioida reippaiden tissien ja enkelinkasvojen voimaa, mutta ehkä biisikin olisi hyvä olla. Zzzz... Mihinkäs minä jäinkään. Seuraavaan kappaleeseen:
Latvia
Kaksipa poikaa Latviasta ne kitaroita soittaa. Melko yhdentekevä akustinen rämpytys, mutta saanee tässä seurassa poikkeuksellisella maanläheisyydellään irtopisteitä. Kärkitaistoon se ei riitä.
Liettua
Tämä on periaatteessa äärimmäisen tavallinen viisu, jossa ei ole mitään yllättävää. Sävellys on kuitenkin tämän genren suppeissa rajoissa yksinkertaisesti niin hyvä, tarttuva ja helppo, että onnistuneella lavasovituksella tällä voisi olla jonkinlaisia mahdollisuuksia tulla puskista voittoon asti. Esittäjä on erittäin kaunis nainen, mikä aina auttaa.
Malta
Tanakka nainen vetää erittäin vahvalla äänellä mahtipontista balladia. Klassinen viisu, mutta nämä ovat viime aikoina harvinaistuneet ja kilpailua lajityypin sisällä on siksi koko ajan vähemmän. Esittäjä on varmasti kisan parhaitIhan kuin tämä sama muija olisi joskus hengittänyt kärjen takana melkein samanlaisella sakkiin sekalaisilla sympatiaäänillä. Eli tämä on paras laahaavista balladeista ja mm. Suomi jää nuolemaan näppejään. Voittoon eivät rahkeet missään nimessä riitä.
Monaco
Huh, onko tämä Rainierin hautajaissävelmä? On se kyllä huvittavaa, kun mahtipontisuutta pystytetään ei-minkään päälle. Mitäänsanomaton, joten minäkään en sano enää mitään.
Moldova
Hassujen hippien hassu biisi. Sympatiapisteillä maksimissaan kymmenennen tienoille.
Hollanti
Kaikki negatiiviset puolet perinteisestä balladi-osaston viisusta. Sanoisin jopa, että hyi hirveää. Kertosäkeessä on ärsyttävästi pari tavua liikaa niin, että laulajalle tulee kiire sanoa ne. Tämäntyyppisillä on joskus pärjätty, mutta toteutus on nyt kyllä niin heikko, että jämäsijat kutsuvat. Impossible dream. Ainoa varaus sama kuin Suomen kohdalla, eli jos tämä olisi se pärjäävä balladi.
Norja
Glam rock -parodia. Videosta itseironia aukeaa selvästi, saa nähdä miten lavalla. (Siis parodiahan on käytännössä leimallisten piirteiden liioittelua – miten meikata ja muuten tälläytyä glam rock -kriteereillä liikaa?) No joka tapauksessa, parodisuuden ymmärtäminen tuskin vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen kovin selvästi. Tämä on rokkivedoista ainoa, jossa on genren perinteitä kunnioittaen pelkkiä miehiä. Se on etu. Biisi on käytännössä pelkkä kertosäe, joka kieltämättä jää mieleen. Kärkipäätä, jopa voittajaehdokas.
Puola
Joku kasakkojen juomalaulu. Ei edes hauska, toivoton tapaus. Vahva kandidaatti nollalle pisteelle.
Portugali
Tässä kaikki viittaa pohjasakkaan. Periaatteessa biisissä ei ole mitään mieleenpainuvaa, mutta kun samalla monotonisella rytmillä paukutetaan melkeinpä pelkkää kertosäettä alusta loppuun, hypnoosiinhan siinä heikompi ajautuu. Eli intuitio laittaa varaamaan minimaalisen yllätyssauman. Usein jokin ylipirteistä renkutuksista pärjää, ja ylipirteä biisi kiistatta on. Vaikea ennustettava, mutta ensisijainen veikkaus on siis pahnanpohjimmaisuus.
Romania
Ylimeikattu, ikääntyvä eukko vetää perusdiscoa. Erottuvuus on avainkysymys. Perkussioissa on kyllä jonkin verran omaperäisyyttä, mutta tuskin riittää, koska vokalistikaan ei mikään sydäntenmurskaaja ole.
Venäjä
Rokkibändi mimmilaulajalla. Hiukan rankempi biisi kuin Saksalla, kertosäkeestä tulee jotenkin mieleen Smells Like Teen Spirit. Kokonaisuus on persoonattomin mukana olevista rokkibändiyritelmistä. Täytyy kylläkin muistaa, että Venäjä saa automaattisesti ylimääräisiä pisteitä siitä, että mukana on äkkiä laskien ainakin viisi (Moldovan venäläisvähemmistöstä en oikein tiedä) maata, joissa on merkittävä venäläisvähemmistö äänestämässä. En kuitenkaan usko tämän yltävän terävimpään kärkeen.
Serbia-Montenegro
Ei hassummat jousisektiot, mutta kappale on antanut kaikkensa minuutissa. Kolmessa minuutissa puutuu täysin. Kielikin heikentää mahdollisuuksia (ei-englanti), joten terveisiä kotiin ja jonain toisena vuonna.
Slovenia
Kaunispoika laulaa ja tyttöjä taustalla. Reaktio ensimmäisiin 14 sekuntiin oli, että alkaapa eteerisen lumoavasti. Minuutti tästä teenpäin ja luulin, että nyt on kuultu kohtalaiset säkeistö ja kertosäe ja niitähän tässä sitten pyöritelläänkin loppuaika. Mutta jumalauta. Vähitellen mukaan jyrähtelee särökitaroita ja kasvavia orkestraatioita, taustat paisuvat huikeisiin mittoihin ja biisi kasvaa loppuun asti. Lopetuksessa takaisin leijuntaan ja varovasti piuha poikki. Rakenteellisesti aivan ufo viisu, ei toista yhtäkään osaansa kahta kertaa samanlaisena. Tämän joukon ylivoimaisesti hienoin sävellys. Valitettavasti ei uppoa kertakuuntelulla massaan, tokkopa uppoaisi useammallakaan ja koska kielikään ei ole englanti, menestys olisi pieni ihme. Mutta onnea matkaan.
Espanja
Raivostuttava, luotaantyöntävä ja tasoltaan heikko Las Ketchup -imitaatio. Blaaaaaah multa ja toivottavasti myös maailmalta, ainakin Euroopalta.
Ruotsi
Yllättävää, jotain gansterimeininkiä. Biisinä mutkaton. Kaikki perusasiat paikallaan. Oikeastaan tarjonnassa ei ole yhtäkään kilpailijaa, joka olisi olemukseltaan lähellä tätä, mikä parantaa länsinaapurin mahdollisuuksia. Eritoten tästä syystä ennakkosuosikkien joukkoon.
Sveitsi
Visuaalisesti errrittäin vetävä tyttöbändi junttaa suhteellisen raskaan, niin lyriikoiltaan kuin sävelmaailmaltaan tässä seurassa synkkäsävyisen biisin. Rakenteellisesti riskitön. Jysähtää kerrasta takaraivoon. Käytössä ei todellakaan ja tietenkään ole vain lavalla näkyvä rokkibändin instrumenttiarsenaali, vaan taustat ovat varsin massiiviset. Vahvinta ennakkosuosikkiainesta. Tosin mietityttää, miten massa reagoi noinkin rankkaan kitaravalliin, vaikka sieltä säröt onkin väännetty vähiin. Riskinä myös, että rokkibändit syövät toistensa menestystä äänten mennessä ristiin. Realistisista voittajakandidaateista ehdoton suosikkini.
Turkki
Okei, turkkilainen/itämainen vivahde siellä täällä toi voiton muutama vuosi sitten, mutta tällainen alusta loppuun läpeensä turkkilainen biisi on alusta loppuun miinusta. Varmaan moni sanoo, että hienoa että tuodaan maan identiteettiä vahvasti esiin ja vaikka asia tavallaan niin onkin, minusta tämä teknobiitillä modernisoitu rimilimilei-jollotus on PERSEESTÄ, ja uskon mielipiteeni saavan pisteiden eli niiden puutteen perusteella vahvaa tukea.
Ukraina
Vetonaulaksi valittu kalju, läski äijä! Osia laulettu englanniksi, minkä perusteella tämä on kansojen onnelliseen yhteiseloon ja aseistariisuntaan kallellaan olevaa osastoa. Taitaa olla ainoa sarjassaan, mutta enpä laskisi tällaista pelkästään sanoitusten sisällöllistä piirrettä kovin paljoa vaikuttavaksi. Aika outo leikkaa-liimaa-palapeli sieltä ja täältä tämäkin. Marssivauhtisen biitin päällä kevyt sähkökitara, välissä räppipätkiä. Rasittava sekamelska. Isäntämaan kiintiöäänillä kympin tienoille, tokkopa korkeammalle. Vaikka kieltämättä tämä on persoonallinen kummajainen, mutta ei kuitenkaan uskoakseni missään suhteessa riittävän vetävä.
Iso-Britannia
RnB-biisiin siroteltu sinne tänne tätä trendikästä, itämaista melodianpätkää. Biisi on väkisinväännetyssä hybridiydessään todella ällöttävä. Veikkaan kympin sakkiin, mutten ihan kärkeen. Tosin tähän pätee sama kuin Ruotsiin sikäli, ettei tällaista J-Lo-linjaa ole kukaan muu lähtenyt yrittämään, mikä voi nostaa sijoitusta.
---
Heitetäänpä tähän vielä tiiviimpi arvio (aakkosjärjestyksessä):
Suosikit:
Islanti
Sveitsi
Viro
Haastajat:
Bosnia-Hetsegovina
Norja
Ruotsi
Saksa
Mustat hevoset:
Albania
Iso-Britannia
Kreikka
Liettua
Venäjä
Paras biisi:
Slovenia
Edit: typo
Albania
Turkki voitti muutama vuosi sitten hyvin samantyylisellä biisillä, mutta nyt tämä taitaa hukkua massaan. Itämaiset melodiat ovat kärsineet inflaation. Esiintyjä on kyllä muodollisesti pätevä, joten täydellisellä lavashow’lla tällä olisi hyvin pieni yllätyssauma.
Andorra
Kaikissa kuviteltavissa suhteissa yhdentekevä. Varmaa pohjasakkaa.
Itävalta
Videon kanssa tämä retrohenkinen huumori toimii jotenkin, mutta miten mustavalkoisuuden luoma vaikutelma käännetään lavalle? Taustalla pörrää terhakalta krapulapaskalta kuulostava torvi, (muka)hauska sävellys muutenkin jodlauksineen kaikkineen. Solisti hiukan Tiffani Thiessenin näköinen, mistä tuskin haittaa on. Huumoripätkät eivät yleensä ihan nollille jää, mutteivät kyllä voitostakaan tappele. Kymmenennen tienoilla.
Valko-Venäjä
Perus euro-beat. Nätti solisti ja hytkyviä tissi-perse-yhdistelmiä. Mutta ei kyllä erotu, elleivät naiset ryhdy pikkareilleen strippaamaan tms. Laulajan aksentti särähtää.
Belgia
Perinteinen viisu, orpo miessolisti ulisee balladia. Samaa sarjaa kuin Suomi. Tämä balladi vaan on sävellyksenä heikko, mitään ei jää mieleen. Nyt kun tämäntyyppiset viisut ovat viime vuosina vähentyneet, tuntuu, että yksi lajityypin edustajistä pyörii yleensä kärjen tuntumassa. Mutta tämä se tuskin on.
Bosnia-Hertsegovina
Ei tarvitse montaa sekuntia kuunnella, kun abbamaisuus lyö silmille. Vähän liiankin selvä yhteys. Blondikolmikko on kyllä pirtsakka ja biisi todella klassinen viisu Abban ja Herreysin hengessä. Ei kuumimpia suosikkeja, mutta yllätyssauma. Erottuminen voidaan tehdä uskomattoman pienillä asioilla, mikä itse biisissä olisi puolivälin ”Hello, Copenhagen?”-katkos (tajuaisin idean, jos kisat olisivat Tanskassa, nyt en) ja muuten tietysti näpsäkkä tyttötrio.
Bulgaria
Kaunispoika ja balladi. Meinasin yrjötä muutaman ensimmäisen backstreetboys-sekunnin jälkeen, mutta itse asiassa biisi ei ollutkaan niin heikko. Taustalla kilahtelee oikein viehättäviä pikku kitarakoukkuja ja loppua kohti kasvavia orkestraatioita, yleissävy on ihan mukiinmenevällä tavalla melankolinen. Turhan hienovireisiä juttuja pärjäämistä ajatellen, ei toivoa.
Kroatia
Ikääntynyt ukkeli, käsittämätön kieli, hiukan folkahtava ja hiukan enemmän yhdentekevä biisi. Korvasta sisään ja toisesta ulos, ei mitään mahkuja mihinkään.
Kypros
Suhteellisen vetävä rytmi ja taas näitä muodikkaita itämaiselta kalskahtavia melodioita. Ei niillä enää erotuta. Jos esillepanossa ei tehdä jotain ennennäkemätöntä, ei juuri toivoa edes kympin sakkiin pääsemisestä.
Tanska
Miessolisti laulaa yksin raivostuttavan onnellista, melko rauhallista pilipalikappaletta. Tällä on etukäteen arvioiden suunnilleen samanlaiset saumat voittoon kuin Olsen Brothersilla muutama vuosi sitten... Ei oikeasti, tässä ei ole mitään muuta kuin positiivisuus. Ehkä joku yksittäinen biisi voisi periaatteessa ponnistaa ylös sillä, että erottuisi joukosta ainoana yltiöoptimistisena, mutta kyllä biisiltäkin jotain mieleenjäävyyttä vaaditaan. Tässä sitä ei ole.
Viro
Ensi sekunneista asti selvää, että tämä on voittaja-ainesta. Imevä rytmi, säkeistö-bridge-kertsi-rakenne toimii täydellisesti: osien välillä riittävää vaihtelua muttei mitään epäonnistuneesti ristiriitaista. Todella sujuva. Esiintyjät ulkoisesti kunnossa, kaikki menestyjän ainekset kasassa.
Suomi
Johnny Logan tällaisilla pärjäsi, mutta Suomi laahaa tässäkin asiassa Euroopan kehityksen perässä. Kuten Belgian kohdalla tuli mainittua, yksi tämäntyyppinen yksinäisen solistin balladi mahdollisesti löytyy kärkipäästä, ainakin top kympistä, ja on tämä sentään Belgiaa parempi. Rönning on kyllä karismaattisen oloinen esiintyjä, joten sijoille 5-10 on ihan realistiset mahdollisuudet, jos biisi onnistuu miellyttämään tämän lajityypin ystävät kilpailijoitaan paremmin.
Ranska
Ranskaa kehutaan usein siitä, miten he lähettävät kisaan ’erilaisia’ biisejä. Tämä on varmaan taas sellainen? Oikeasti, tässä ei ole rakenteessa, sävelkuluissa, rytmissä, missään mitään ’erilaista’ muuten kuin että sävellys on yksinkertaisesti tylsä, huono, heikko. Ei pärjää, oikeutetusti.
Makedonia
Erittäin monotoninen euro-beat. Biisi ei elä riittävästi. Toisin kuin esim. Virolla, kertosäkeen välissä on vain pakollisia taukoja kertosäkeessä, ei sisältöä. Hei, tässä oli modulaatio! Muuta? Ei. Taas pätee se, että jos taustatanssijat tuleva lavalle alasti, saattaa pisteitä ropista, muuten ei.
Saksa
Vuoden trendi näyttää olevan rokkibändit, tässä niistä ensimmäinen. Naisvokalisti on aivan törkeän hyvännäköinen. Tämä olisi itsestäänselvää voittaja-ainesta, ellei näitä naisvetoisia rock-komboja olisi liikkeellä useampia. Nyt äänet hajonnevat. Biisinä tämä minusta huomattavasti heikompi kuin esim. Sveitsin rokkimimmien veto, mutta katsotaan, miten massat asian näkevät. Laulaja vaikuttaa varsin ohutääniseltä. Kestääkö tosipaikassa? Laittoi päässä soimaan tämän takavuosien listahitin, jossa lauletaan ”hey hey hey hee-y hey hey hey, I say hey, what’s going on”.
Kreikka
Periaatteessa tusinaviisu, mutta aivan siinä rajalla, voisiko erottua ylihelpolla kertosäkeellä. Täysin lavameiningistä kiinni, onko tämä top5-kamaa vai loppupäässä muutamalla kymmenellä pisteellä. Naislaulaja ulkoisesti kunnossa, mikä on tietysti perusedellytys.
Unkari
Nätti pimu vetää jotain hiukan nykyaikaistettua kansanlaulua. Sivuutetaan, ulkona ensimmäisten joukossa.
Islanti
Menestyjä. Biisi hyppelee tunnelmasta toiseen, hiukan töksähtäenkin esim. kesken kertosäkeen balladista laukkaavalle beatille, mutta reaktio tähän persoonallisuuteen on pisteissä taatusti erittäin positiivinen. Mieleenjäävä ja sujuva kertosäe, kuulostaa kyllä niin tutulta kuin olisi osittain plagioitu jostain. Laulaja (nainen) ulkoiselta olemukseltaan näpsäkkä, siihenkään ei kaadu.
Irlanti
Tämän puolesta ei puhu mikään muu kuin irlantilaisuus. Järkyttävää skeidaa. Siis käsittämätöntä. Sävellys soikea 0. Duetto; tätimäinen, kimittävä pygmi ja äänenmurrosta poteva teininörtti, joka EI OSAA LAULAA. Tämä on tosiaan häkellyttävän heikko kenen tahansa kontribuutioksi, kestomenestyjä Irlannin edustussävelmäksi varmasti kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Huipentumana biisin nimi on viisukriteereilläkin naurettava ”Love?”.
Israel
Koskaan ei tule aliarvioida reippaiden tissien ja enkelinkasvojen voimaa, mutta ehkä biisikin olisi hyvä olla. Zzzz... Mihinkäs minä jäinkään. Seuraavaan kappaleeseen:
Latvia
Kaksipa poikaa Latviasta ne kitaroita soittaa. Melko yhdentekevä akustinen rämpytys, mutta saanee tässä seurassa poikkeuksellisella maanläheisyydellään irtopisteitä. Kärkitaistoon se ei riitä.
Liettua
Tämä on periaatteessa äärimmäisen tavallinen viisu, jossa ei ole mitään yllättävää. Sävellys on kuitenkin tämän genren suppeissa rajoissa yksinkertaisesti niin hyvä, tarttuva ja helppo, että onnistuneella lavasovituksella tällä voisi olla jonkinlaisia mahdollisuuksia tulla puskista voittoon asti. Esittäjä on erittäin kaunis nainen, mikä aina auttaa.
Malta
Tanakka nainen vetää erittäin vahvalla äänellä mahtipontista balladia. Klassinen viisu, mutta nämä ovat viime aikoina harvinaistuneet ja kilpailua lajityypin sisällä on siksi koko ajan vähemmän. Esittäjä on varmasti kisan parhaitIhan kuin tämä sama muija olisi joskus hengittänyt kärjen takana melkein samanlaisella sakkiin sekalaisilla sympatiaäänillä. Eli tämä on paras laahaavista balladeista ja mm. Suomi jää nuolemaan näppejään. Voittoon eivät rahkeet missään nimessä riitä.
Monaco
Huh, onko tämä Rainierin hautajaissävelmä? On se kyllä huvittavaa, kun mahtipontisuutta pystytetään ei-minkään päälle. Mitäänsanomaton, joten minäkään en sano enää mitään.
Moldova
Hassujen hippien hassu biisi. Sympatiapisteillä maksimissaan kymmenennen tienoille.
Hollanti
Kaikki negatiiviset puolet perinteisestä balladi-osaston viisusta. Sanoisin jopa, että hyi hirveää. Kertosäkeessä on ärsyttävästi pari tavua liikaa niin, että laulajalle tulee kiire sanoa ne. Tämäntyyppisillä on joskus pärjätty, mutta toteutus on nyt kyllä niin heikko, että jämäsijat kutsuvat. Impossible dream. Ainoa varaus sama kuin Suomen kohdalla, eli jos tämä olisi se pärjäävä balladi.
Norja
Glam rock -parodia. Videosta itseironia aukeaa selvästi, saa nähdä miten lavalla. (Siis parodiahan on käytännössä leimallisten piirteiden liioittelua – miten meikata ja muuten tälläytyä glam rock -kriteereillä liikaa?) No joka tapauksessa, parodisuuden ymmärtäminen tuskin vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen kovin selvästi. Tämä on rokkivedoista ainoa, jossa on genren perinteitä kunnioittaen pelkkiä miehiä. Se on etu. Biisi on käytännössä pelkkä kertosäe, joka kieltämättä jää mieleen. Kärkipäätä, jopa voittajaehdokas.
Puola
Joku kasakkojen juomalaulu. Ei edes hauska, toivoton tapaus. Vahva kandidaatti nollalle pisteelle.
Portugali
Tässä kaikki viittaa pohjasakkaan. Periaatteessa biisissä ei ole mitään mieleenpainuvaa, mutta kun samalla monotonisella rytmillä paukutetaan melkeinpä pelkkää kertosäettä alusta loppuun, hypnoosiinhan siinä heikompi ajautuu. Eli intuitio laittaa varaamaan minimaalisen yllätyssauman. Usein jokin ylipirteistä renkutuksista pärjää, ja ylipirteä biisi kiistatta on. Vaikea ennustettava, mutta ensisijainen veikkaus on siis pahnanpohjimmaisuus.
Romania
Ylimeikattu, ikääntyvä eukko vetää perusdiscoa. Erottuvuus on avainkysymys. Perkussioissa on kyllä jonkin verran omaperäisyyttä, mutta tuskin riittää, koska vokalistikaan ei mikään sydäntenmurskaaja ole.
Venäjä
Rokkibändi mimmilaulajalla. Hiukan rankempi biisi kuin Saksalla, kertosäkeestä tulee jotenkin mieleen Smells Like Teen Spirit. Kokonaisuus on persoonattomin mukana olevista rokkibändiyritelmistä. Täytyy kylläkin muistaa, että Venäjä saa automaattisesti ylimääräisiä pisteitä siitä, että mukana on äkkiä laskien ainakin viisi (Moldovan venäläisvähemmistöstä en oikein tiedä) maata, joissa on merkittävä venäläisvähemmistö äänestämässä. En kuitenkaan usko tämän yltävän terävimpään kärkeen.
Serbia-Montenegro
Ei hassummat jousisektiot, mutta kappale on antanut kaikkensa minuutissa. Kolmessa minuutissa puutuu täysin. Kielikin heikentää mahdollisuuksia (ei-englanti), joten terveisiä kotiin ja jonain toisena vuonna.
Slovenia
Kaunispoika laulaa ja tyttöjä taustalla. Reaktio ensimmäisiin 14 sekuntiin oli, että alkaapa eteerisen lumoavasti. Minuutti tästä teenpäin ja luulin, että nyt on kuultu kohtalaiset säkeistö ja kertosäe ja niitähän tässä sitten pyöritelläänkin loppuaika. Mutta jumalauta. Vähitellen mukaan jyrähtelee särökitaroita ja kasvavia orkestraatioita, taustat paisuvat huikeisiin mittoihin ja biisi kasvaa loppuun asti. Lopetuksessa takaisin leijuntaan ja varovasti piuha poikki. Rakenteellisesti aivan ufo viisu, ei toista yhtäkään osaansa kahta kertaa samanlaisena. Tämän joukon ylivoimaisesti hienoin sävellys. Valitettavasti ei uppoa kertakuuntelulla massaan, tokkopa uppoaisi useammallakaan ja koska kielikään ei ole englanti, menestys olisi pieni ihme. Mutta onnea matkaan.
Espanja
Raivostuttava, luotaantyöntävä ja tasoltaan heikko Las Ketchup -imitaatio. Blaaaaaah multa ja toivottavasti myös maailmalta, ainakin Euroopalta.
Ruotsi
Yllättävää, jotain gansterimeininkiä. Biisinä mutkaton. Kaikki perusasiat paikallaan. Oikeastaan tarjonnassa ei ole yhtäkään kilpailijaa, joka olisi olemukseltaan lähellä tätä, mikä parantaa länsinaapurin mahdollisuuksia. Eritoten tästä syystä ennakkosuosikkien joukkoon.
Sveitsi
Visuaalisesti errrittäin vetävä tyttöbändi junttaa suhteellisen raskaan, niin lyriikoiltaan kuin sävelmaailmaltaan tässä seurassa synkkäsävyisen biisin. Rakenteellisesti riskitön. Jysähtää kerrasta takaraivoon. Käytössä ei todellakaan ja tietenkään ole vain lavalla näkyvä rokkibändin instrumenttiarsenaali, vaan taustat ovat varsin massiiviset. Vahvinta ennakkosuosikkiainesta. Tosin mietityttää, miten massa reagoi noinkin rankkaan kitaravalliin, vaikka sieltä säröt onkin väännetty vähiin. Riskinä myös, että rokkibändit syövät toistensa menestystä äänten mennessä ristiin. Realistisista voittajakandidaateista ehdoton suosikkini.
Turkki
Okei, turkkilainen/itämainen vivahde siellä täällä toi voiton muutama vuosi sitten, mutta tällainen alusta loppuun läpeensä turkkilainen biisi on alusta loppuun miinusta. Varmaan moni sanoo, että hienoa että tuodaan maan identiteettiä vahvasti esiin ja vaikka asia tavallaan niin onkin, minusta tämä teknobiitillä modernisoitu rimilimilei-jollotus on PERSEESTÄ, ja uskon mielipiteeni saavan pisteiden eli niiden puutteen perusteella vahvaa tukea.
Ukraina
Vetonaulaksi valittu kalju, läski äijä! Osia laulettu englanniksi, minkä perusteella tämä on kansojen onnelliseen yhteiseloon ja aseistariisuntaan kallellaan olevaa osastoa. Taitaa olla ainoa sarjassaan, mutta enpä laskisi tällaista pelkästään sanoitusten sisällöllistä piirrettä kovin paljoa vaikuttavaksi. Aika outo leikkaa-liimaa-palapeli sieltä ja täältä tämäkin. Marssivauhtisen biitin päällä kevyt sähkökitara, välissä räppipätkiä. Rasittava sekamelska. Isäntämaan kiintiöäänillä kympin tienoille, tokkopa korkeammalle. Vaikka kieltämättä tämä on persoonallinen kummajainen, mutta ei kuitenkaan uskoakseni missään suhteessa riittävän vetävä.
Iso-Britannia
RnB-biisiin siroteltu sinne tänne tätä trendikästä, itämaista melodianpätkää. Biisi on väkisinväännetyssä hybridiydessään todella ällöttävä. Veikkaan kympin sakkiin, mutten ihan kärkeen. Tosin tähän pätee sama kuin Ruotsiin sikäli, ettei tällaista J-Lo-linjaa ole kukaan muu lähtenyt yrittämään, mikä voi nostaa sijoitusta.
---
Heitetäänpä tähän vielä tiiviimpi arvio (aakkosjärjestyksessä):
Suosikit:
Islanti
Sveitsi
Viro
Haastajat:
Bosnia-Hetsegovina
Norja
Ruotsi
Saksa
Mustat hevoset:
Albania
Iso-Britannia
Kreikka
Liettua
Venäjä
Paras biisi:
Slovenia
Edit: typo
Viimeksi muokattu: