Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 225 946
  • 3 014

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En millään tajua tuota Siipolan hehkutusta. Kappaleen voi kuunnella kymmenen kertaa peräkkäin ja sittenkin sen unohtaa minuutissa. Mätänä kirsikkana härskiintyneen kakun päällä aivan järkyttävä autotune, joka kenties kielii siitä ettei daamin laulutaito ole kummoinen. Minusta jopa lähes heikoin biisi tässä UMK:ssa.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Missä näin kertonut? En usko, että tuolla olisi kyllä UMK:ta voitettu, vaikka hyvä asrtisti ja tarttuva biisi onkin. Ei tuollainen "tiktok-rap" suurelle massalle uppoa.
Ei varmasti olisi voittanut :D.

Jos tämä olisi osallistunut, vaikkapa Sini Sabotagen sijaan, niin täällä kerrottaisiin, kuinka se Sabotagen sipulibiisi olisi voittanut kaikki osallistujan ihan 100-0. Ja viime vuonnakin Litku Klementiini olisi pessyt kaikki, mutta tuhma Yle päätti toisin.

Portion Boys tuomittiin viime vuonna täällä ja ihan syystä, sen verran pökäle tuo biisinsä oli, mutta nyt sekin olisi parempi vaihtoehto kuin yksikään tämän vuoden biiseistä. Toki pelottavan lähellä olivat viime vuonna oman, ilmeisen aktiivisen fanikuntansa ansiosta. Kuumaa sijoittui viime vuoden UMK:ssa vasta viidenneksi ja suosionsa alkoi kunnolla vasta tuon UMK:n jälkeen, eipä täälläkään ennen UMK:ta tuosta biisistä mihinkään ylistävään sävyyn puhuttu, samaa "kädenlämpöistä ja laskelmoitua" sekin oli.

Onneksi ensi vuoteen on vain vuosi aikaa ja silloin tämänkin vuoden UMK-biisit nousevat myyttisen pykälän ylöspäin ensi vuoden biiseihin verrattuna jne.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos Sara Siipola naulaa biisinsä livenä ja saa esitykseensä samaa tunnelmaa kuin musiikkivideossa, niin uskoisin että siinä on voittaja. Enkä pane yhtään vastaan.
Siipolalla on tietysti muutama aikamoinen elefantti huoneessa hänen biisiinsä liittyen. Tai no, ei ehkä sinänsä itse kappaletta ja melodiaa vastaan, sillä pidän niitä oikeasti jopa ihan toimivina.

Tuon kappaleen pilaa omaan korvaani itse Siipola, jonka lauluääni on ennakkoon jakamassa mielipiteitä. En ole itse suuremmin pitänyt aiemminkaan hänen lauluäänestään, mutta nyt UMK:n myötä olen löytänyt myös muita ihmisiä tuttavapiiristä, jotka jakavat tätä mielipidettä. Ääni on toki hänellä personaallinen, mutta myös jotenkin hmm.. ärsyttävä?

Toinen haaste tulee itse kappaleesta sekä siitä maailmasta johon se on syntynyt. Mikäli Euroviisuissa halutaan hakea voittoa, valitettavasti en näe tänä vuonna minkäänlaisia edellytyksiä näyttävän tummahiuksisen naisen pop-balladin voitolle. Euroviisut päätyivät Ruotsiin vastaavanlaisen kappaleen vuoksi, joten jotenkin vaikea kuvitella tämän Loreen pastissin tuovan kisoja Suomeen ensi vuonna.

Mennään siis jotenkin näin:

1. Mikael Gabriel x Nublu
2. Sini Sabotage
3. (Jesse Markin)
4. Windows95Man
5. Sara Siipola
6. Sexmane
7. Cyan Kicks
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
1. Sara Siipola - Paskana

2. Cyan Kicks - Dancing With Demons
3. Mikael Gabriel x nublu - Vox populi
4. Sexmane - MANIA
5. Windows95man - No Rules!
6. Jesse Markin - Glow
7. Sini Sabotage - Kuori mua
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä tuo Vox Populi kuulostaa joka kerta paremmalta, mitä enemmän sitä kuuntelee.

Oma ranking:

1. Mikael Gabriel x nublu - Vox Populi
2. Windows95man - No rules!
3. Cyan Kicks - Dancing With Demons
4. Sexmane - MANIA
5. Sara Siipola - Paskana
6. Jesse Markin - Glow
7. Sini Sabotage - Kuori mua
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Omat suosikit

1) Siipola
2) Cyan Kicks
3) MG & Nublu
4) W95Man
5) Sexmane
6) Sabotage
7) Jesse Markin

Veikkaus UMK-sijoituksista

1) Siipola
2) MG & Nublu
3) Cyan Kicks
4) Sexmane
5) W95Man
6) Sabotage
7) Jesse Markin

Euroviisuissa parhaiten pärjäisi

1) Siipola
2) Cyan Kicks
3) MG & Nublu
4) W95Man
5) Sexmane
6) Jesse Markin
7) Sabotage

_______________________________________________

Siipolalla ja Cyan Kicksilla nähdäkseni hyvät mahdollisuudet viisufinaaliin ja siellä Suomen mittapuulla kelvolliseen sijoitukseen. Siipola täyttä viisukamaa niin biisin osalta kuin ulkoisesti diivamaisella olemuksellaan. Cyan Kicks potkinee "erikoisuutensa" vuoksi Eurooppaa edes jollain tasolla, vaikka täällä pohjolassa ei biisillään erotu johtuen samantyylisen genren laajuudesta.

Gabriel ja Windows pieniä mysteerejä miten toimisi viisukansalle, itse veikkaisin menestyksen kiertävän. Sex, Jesse ja Sabo ei mitään käyttöä viisuissa.

Jotenkin ristiriitaiset fiilikset tästä UMK-kattauksesta. Ilmeisesti Euroopassa tykätään, mutta täällä kotimaassa vastaanotto tuntuu jääneen pliisuksi. Saapolalla jonkinlaista hypeä toki havaittavissa ja ilolla tervehdin jos suomalaisille entuudestaan tuntematon artisti päätyy taas eurolavalle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista nähdä, jos kerta MG tulee kärkikahinoissa olemaan, nousevatko hänen aiemmat poliittiset mielipiteet enemmän framille. Huomioiden hänen asemansa maamme kevyen musiikin pitkän linjan isona nimenä ja täten mielipidevaikuttajana, hänen tatuointiin asti päätynyt Vladimir Putinin ihailu jäi yllättävänkin pienelle huomiolle taannoin. Allekirjoittanutta asia häiritsee edelleen ja olisi mielenkiintoista kuulla hänen kommentit vanhasta ajattelustaan nyt.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En millään tajua tuota Siipolan hehkutusta. Kappaleen voi kuunnella kymmenen kertaa peräkkäin ja sittenkin sen unohtaa minuutissa. Mätänä kirsikkana härskiintyneen kakun päällä aivan järkyttävä autotune, joka kenties kielii siitä ettei daamin laulutaito ole kummoinen. Minusta jopa lähes heikoin biisi tässä UMK:ssa.
Tässä huomaa, miten eri tavalla musiikki toimii eri henkilöillä. Mulle tämä jäi päähän heti. Ehkä liioitteleva suru ja surkeus ja tyyli, että työntäkää positiivisuutenne sanonko minne vain iskee minuun.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Toinen haaste tulee itse kappaleesta sekä siitä maailmasta johon se on syntynyt. Mikäli Euroviisuissa halutaan hakea voittoa, valitettavasti en näe tänä vuonna minkäänlaisia edellytyksiä näyttävän tummahiuksisen naisen pop-balladin voitolle. Euroviisut päätyivät Ruotsiin vastaavanlaisen kappaleen vuoksi, joten jotenkin vaikea kuvitella tämän Loreen pastissin tuovan kisoja Suomeen ensi vuonna.
Lähtökohtaisesti ollaan jo hakoteillä, jos kuvitellaan että yksikään näistä tämän vuoden UMK-biiseistä olisi kovin lähelläkään Euroviisujen voittoa. Sitä ei ole Suomeen tulossa, siitä voi olla aika satavarma.

Huvittavaa seurata tuota Mikael Gabrielin aiheuttamaa negatiivista maniaa sosiaalisessa mediassa. Nyt siellä vaaditaan ulkomaalaisten puolelta jo YLE:ä tilille että miksi tuollainen ihminen saa osallistua UMK:hon.
 

Leipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Posipetterit
Mielenkiintoista nähdä, jos kerta MG tulee kärkikahinoissa olemaan, nousevatko hänen aiemmat poliittiset mielipiteet enemmän framille. Huomioiden hänen asemansa maamme kevyen musiikin pitkän linjan isona nimenä ja täten mielipidevaikuttajana, hänen tatuointiin asti päätynyt Vladimir Putinin ihailu jäi yllättävänkin pienelle huomiolle taannoin. Allekirjoittanutta asia häiritsee edelleen ja olisi mielenkiintoista kuulla hänen kommentit vanhasta ajattelustaan nyt.
"Kaikille teille ketä mun mielipide Putinista kiinnostaa, koska mulla oli joskus sen naama polvessa: Olin aikoinaan siinä uskossa, et se ajais rauhanomaisia ratkasuja seuratessani hänen toimiaan. Oon pahoillani et menin siihen lankaan. Mitä enemmän vuosia on tullut lisää, sitä enemmän oon huomannut, et asia ei ole läheskään näin.

– Putin on jo pitkään näyttänyt mun silmissä diktaattorilta, jota kansa ei uskalla vastustaa ja joka tekee ihan mitä lystää, Mikael Gabriel kirjoittaa Instagramissa."

Ajatteleeko sitten oikeasti noin vai onko mieli muuttunut vain ettei ura mene.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Lähtökohtaisesti ollaan jo hakoteillä, jos kuvitellaan että yksikään näistä tämän vuoden UMK-biiseistä olisi kovin lähelläkään Euroviisujen voittoa. Sitä ei ole Suomeen tulossa, siitä voi olla aika satavarma.

Huvittavaa seurata tuota Mikael Gabrielin aiheuttamaa negatiivista maniaa sosiaalisessa mediassa. Nyt siellä vaaditaan ulkomaalaisten puolelta jo YLE:ä tilille että miksi tuollainen ihminen saa osallistua UMK:hon.

Kyllä se kieltämättä näyttää vähän pahalta lähettää Gabrielia kisoihin näinä aikoina ja tuolla menneisyyden taakalla. Hyvä jos on muuttunut ja näin, mutta tuota tahraa ei voi poistaa yhtä helposti kuin tatuointia.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Useampi kuin Käärijästä. En ymmärrä lainkaan kommenttiasi.
Niin, ibe on kaikilla mittapuilla monin kertaisesti tunnetumpi kuin mitä Kääijä oli ennen UMK:ta, siitä ei kahta sanaa. Mutta se ei varsinaisesti ollut pointtini, vaan ennemminkin se, että pelkällä isolla nimellä, suosiolla tai isoilla striimiluvuilla hän ei kisaa voittaisi, koska olen edelleenkin sitä mieltä että ibeä kuuntelee enimmäkseen nuoret ja räppiä muutenkin kuuntelevat aikuiset. Ja ibe saattaa "hahmona" näyttäytyä paljon luotaansa työntävämmältä, kun taas Käärijä oli hyvin rakastettava ja symppis.

Se ibestä, pari kommenttia biiseista:
Tuo Vox Populi olisi tosi hyvä biisi jonkun muun kuin MG:n esittämänä. En voi olla ajattelematta hänen rokotevastaisia kommentteja Putin-tatuoinnista puhumattakaan. Nuo assosisaatiot yhdistettynä vähän lapsellisiin sanoituksiin on itselleni aika vastenmielinen kombo, vaikka biisi itsessään onkin ihan tarttuva ja paukkuu hyvin.

Tää Sini Sabotagen Sipuli-biisi on itseasiassa aika hyvä. Aluksi ei sytyttänyt, mutta nyt huomaan että tämä soi vähän väliä päässä. Sopivan ärsyttävä, ja kuten joku täällä hyvin ilmaisi, jättää pientä jälkeä aivoihin.

Live ratkaisee, ja om ääni lähtee joko Sinille tai Saralle.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä se kieltämättä näyttää vähän pahalta lähettää Gabrielia kisoihin näinä aikoina ja tuolla menneisyyden taakalla. Hyvä jos on muuttunut ja näin, mutta tuota tahraa ei voi poistaa yhtä helposti kuin tatuointia.
Toisaalta voi kysyä, miksi kyseinen henkilö valittiin UMK:hon. Ollaanko siellä pihalla asioista vai halutaanko jotakin hemmetin pöhinää kilpailuun?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Kaikille teille ketä mun mielipide Putinista kiinnostaa, koska mulla oli joskus sen naama polvessa: Olin aikoinaan siinä uskossa, et se ajais rauhanomaisia ratkasuja seuratessani hänen toimiaan. Oon pahoillani et menin siihen lankaan. Mitä enemmän vuosia on tullut lisää, sitä enemmän oon huomannut, et asia ei ole läheskään näin.

– Putin on jo pitkään näyttänyt mun silmissä diktaattorilta, jota kansa ei uskalla vastustaa ja joka tekee ihan mitä lystää, Mikael Gabriel kirjoittaa Instagramissa."

Ajatteleeko sitten oikeasti noin vai onko mieli muuttunut vain ettei ura mene.
Kaiketi valtaosalle ihmisistä tuo riittää selitykseksi ja anteeksipyynnöksi. Allekirjoittanutta asia häiritsee kuitenkin siinä määrin, etten häntä voisi edustajaksemme kuitenkaan äänestää. Toki helmikuuhun 2022 suomalaisten suhtautuminen Vladimir Putinin Venäjään oli melko laajalti Mika Aaltolaa lainatakseni "toiveikas", mutta on mielestäni silti aika outoa että vuonna 1990 syntynyt suomalaisen kaverin Vladimir Putinin ihailu menee näin pitkälle.

Sikäli ymmärrän, jos ulkomailla asia on herättänyt ihmetystä. Euroviisut kun ovat alusta lähtien olleet enemmän tai vähemmän politiikkaa.

Huomioiden Euroviisujen statuksen tietynlaisena maaotteluna, "FINLAND" lukee isolla edustajamme yhteydessä, en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, onko Mikael Gabriel paras tähän tehtävään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta voi kysyä, miksi kyseinen henkilö valittiin UMK:hon. Ollaanko siellä pihalla asioista vai halutaanko jotakin hemmetin pöhinää kilpailuun?
Jos on Sexmane vuonna 2023 komeettamaisesti maamme kevyen musiikin huipulle noussut nuorison suosikki, on Mikael Gabriel niittänyt laajaa menestystä jo noin vuosikymmenen. Väkisinkin Yle saa huomioita näillä laajan fanikunnan artisteilla.

Varmasti Ylessä ollaan tietoisia Mikael Gabrielin aiemmista poliittisista mielipiteistä, kun ihan Wikipediastakin ne löytyvät. Kaiketi toinen mahdollisuus pitää antaa, mutta jos viittaus politiikkaan sallitaan, en itse voi harkitakaan äänestäväni Keskustaa missään vaaleissa, niin kauan kun Antti Siika-aho on heidän puoluesihteerinään, vaikka miten entinen kommunisti olisi.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Huvittavaa seurata tuota Mikael Gabrielin aiheuttamaa negatiivista maniaa sosiaalisessa mediassa. Nyt siellä vaaditaan ulkomaalaisten puolelta jo YLE:ä tilille että miksi tuollainen ihminen saa osallistua UMK:hon.
Putinit ja koronarokotteet on täällä moneen kertaan jo käyty, mutta itseä häiritsee myös rattikäry huumausaineen vaikutuksen alaisena ja saman mokan toistaminen vielä uudelleen.

Yksi huumerattikin on totaalinen perseily mutta saman toistaminen uudelleen...Miten urpo ja vastuuton voi ihminen olla?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka menneet ovat menneitä, kyllähän Mikael Gabrielin asema maamme pitkän linjan eturivin tähtiartistina huomioiden, hänen mielipiteillään on painoarvoa hänen suuri fanikuntansa huomioiden. Ei hän ihan Taylor Swift ole, mutta jos hänen mielestään Vladimir Putin on hyvä jätkä, on sen vaikutukset kansankerroksiimme huolestuttava asia. Mikäli hänet edustajaksemme valitaan, voisin hänen menneisyytensä vaikuttavan siihen, ettei ainakaan itäisestä Euroopasta yleisöääniä voi kovin paljoa odottaa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Anteeksi mutta nyt on pakko älähtää. Mitä feminististä tuossa itsesäälissä kieriskelyssä on? Kai itsesäälissä voi rypeä kuka tahansa. Miehet ovat musiikissa voivotelleet kohtaloaan iän kaiken.

Voi kai surustakin voimaantua, mutta ei se ensimmäinen asia surevan ihmisen kohdalla ole, joka mulle tulee mieleen.
No juu.. nostetaan nyt rehdisti käsi virheen merkitsi. Ehkä tuo ilmaisuni kuulosti omassa päässä viattomammalta miltä se näyttää sitten, kun sen lukee näytöltä

@axe itse asiassa olen myös miettinyt tuota vaihtoehtoa, että onko tuo Siipolan biisi päinvastoin juurikin parodiaa sellaisesta "turhasta uhriutumisesta". Siihen kiistatta viittaisi tietyt ilmaisut biisissä, kuten nämä "sammuttakaa internet" sun muut oikein raflaavat heitot. Vähän siis sellaisessa hengessä, että "etteks te nyt nää, kun MULLA on vaikeeta ja oon niin paskana". Ei taida olla mitään haastattelua missä hän kertoisi, että miten biisin itse näkee..
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis Mikael Gabriel ehdottomasti. Tällaista pöhinää jo pelkkä mahdollisuus siitä että hänet valittaisiin. Toinen putinisti putkeen Suomelta viisuihin, vai mikä se Käärijän "kohu" nyt olikaan. Biisikin on paras, niin mikäs siinä.
Sanatkin juuri sopivasti monitulkintaiset ja provosoivat.

Ja aika jeesustelua sikäli, että moni varmaan puheissa vastustaa Putinia, mutta moniko on mennyt niin pitkälle että poistaa Putin-tatuoinnin. Aika harva.


Ja mainittakoon että pidän Mikael Gabrieliä varsin paskana jätkänä.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
MGssä toi ruotsinlaivatekno vähän häiritsee, mutta olihan se ihan reipas. Pysyn Sexmanen leirissä. Taitaa olla ohikisat.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No juu.. nostetaan nyt rehdisti käsi virheen merkitsi. Ehkä tuo ilmaisuni kuulosti omassa päässä viattomammalta miltä se näyttää sitten, kun sen lukee näytöltä

@axe itse asiassa olen myös miettinyt tuota vaihtoehtoa, että onko tuo Siipolan biisi päinvastoin juurikin parodiaa sellaisesta "turhasta uhriutumisesta". Siihen kiistatta viittaisi tietyt ilmaisut biisissä, kuten nämä "sammuttakaa internet" sun muut oikein raflaavat heitot. Vähän siis sellaisessa hengessä, että "etteks te nyt nää, kun MULLA on vaikeeta ja oon niin paskana". Ei taida olla mitään haastattelua missä hän kertoisi, että miten biisin itse näkee..
Se olisikin hauskaa, että tehtäisiin Kari Kuuvat. Kari Kuuva teki parodian ”Tango Pelargonia” ja suomalainen tangokansa otti sen tosissaan ja tykkäsi.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
No juu.. nostetaan nyt rehdisti käsi virheen merkitsi. Ehkä tuo ilmaisuni kuulosti omassa päässä viattomammalta miltä se näyttää sitten, kun sen lukee näytöltä

@axe itse asiassa olen myös miettinyt tuota vaihtoehtoa, että onko tuo Siipolan biisi päinvastoin juurikin parodiaa sellaisesta "turhasta uhriutumisesta". Siihen kiistatta viittaisi tietyt ilmaisut biisissä, kuten nämä "sammuttakaa internet" sun muut oikein raflaavat heitot. Vähän siis sellaisessa hengessä, että "etteks te nyt nää, kun MULLA on vaikeeta ja oon niin paskana". Ei taida olla mitään haastattelua missä hän kertoisi, että miten biisin itse näkee..

Siipolan omien sanojen mukaan:
– Paskana on voimabiisi, jossa ei ole toivoa. Voima tulee siitä, että se antaa kuulijalle luvan olla rikki, paskana.

Paskana sai idean Siipolan tuttavan isän poismenosta. Siipola oli illanvieton aikana seurannut, kuinka tämä tuttava yritti menetyksen jälkeen olla mukana yhteisessä hetkessä.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jännästi kyllä mielipiteet jakautuu kansalla muutamien biisien kohdalla. Esim. Windows95man on mielestäni ihan kuin mainostoimiston tekemä hassuttelu johonkin DNA:n mainokseen. Ja täällä ollaan tosissaan viemässä sitä euroviisuihin.

Oma veikkaus/toive: Kaksi on ylitse muiden MG ja Sara Siipola. Kolmantena Cyan Kicks. Muut ovat kaukana perässä. Ja MG viisuihin.
 

diavolo

Jäsen
MG:n ja Nublun kappale on ainoa josta tuli sellainen "no ehkä tässä on jotain" ajatus. Eikä tuokaan mikään viisuvoittaja ole, mutta kun nuo muut on niin tasapaksua höttöä. Harmi vain että MG on mokaillut aikaisemmin ja näin suvaitsevaisuuden aikakaudellahan anteeksiantoa on turha odottaa. Onko se sitten Siipola vai Cyan Kicks?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös