LikainenLegenda
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KeuPa HT
Juu ja ensi vuonna muistellaan taas kaiholla tämän vuoden UMK:ta ja kuinka Sini Sabotagea myöten kaikki tämän vuoden artistit olisivat olleet parempia kuin ensi vuoden ja voittaneet UMK:n mennen tullen jnejnejne. Sama itse viisujen kanssa, joka vuosi saa lukea, kuinka juuri tänä vuonna oli taas heikkotasoisimmat viisut koskaan, kunnes tulee ensi vuosi ja niin edelleen.Tämä on kyllä jokseenkin koomista, että haetaan muiden maiden karsinnoista joku omaan musiikkimakuun kolahtava biisi, josta todetaan, että voittaisi UMK:n kirkkaasti.
EIpä tuossa Ollien biisissä ei ole mitään erityisen ihmeellistä. Hyvä laulaja ja perushyvä biisi, mutta ei sen kummempaa. On sitten omasta mausta kiinni, että laskeeko tuon paremmaksi kuin tämän vuoden UMK:n biisit.
Tuntuu siltä, että suurimman osan on ymmärrettävästi hyvin vaikea kuunnella näitä biisejä muun kuin oman musiikkimaun kautta. Jos ei nappaa, niin ei nappaa. Yleisesti UMK:n taso on tänäkin vuonna ihan jees, vaikka kieltämättä sellainen selkeä voittajasuosikki on jäänyt vielä uupumaan, eikä ole kuin yksi biisi enää tulossa.
Kai monilla on ihan liian kovat odotukset UMK:ta ja itse Viisuja kohtaan. Millä todennäköisyydellä seitsemältä todennäköisesti omaa musiikkimakua vastaamattomalta artistilta sattuisi juuri se yksi biisi osumaan, joka nousisi omien lemppareiden joukkoon? Maailmanhistoria tuntee miljardeja biisejä, joiden joukosta jokaisella on se "kourallinen" suosikkeja ja sitten oletetaan, että jostain Suomen UMK-karsinnoista sattuisi tulemaan se uusi Starirway to Heaven ja yllätytään, kun tänäkään vuonna näin ei ollut. Aika pieni todennäköisyys myös sille, että UMK-artistit sattuisivat tekemään juuri sen elämänsä parhaan biisin juuri tähän kyseiseen hetkeen ja vaikka sattuisivatkin, olisi sekin valtaosan mielestä paskaa, koska "ei ole minun musiikkimakuani".
Ei UMK ole mikään musiikin SM-kisat, eikä Viisut musiikin EM-kisat.
Itse taas yllätyin, kuinka vähän tuo on kerännyt suosiota, niin täällä palstalla, Suomessa yleensäkin kuin myös varjoäänestyksessä ulkomaalaisten viisufanien keskuudessa. Heti biisin kuunneltuani olin varma, että tässä on Suomen edustaja ja varma menestyjä, joten aidosti yllätyin luettuani muiden fiiliksiä biisistä.Let's agree to disagree. Vaikka en kappaleesta itse pidä ollenkaan, niin moni tästä näemmä on tykännyt ja osaan arvostaa sitä. Tavallaan pidän siitä, että tämän kaltainen kappale on mukana kilpailussa, jokaiselle jotakin. Mukavan monipuolinen musiikillisesti on tämän vuoden tarjonta kyllä.
Ehkä se on tuo "kansainvälinen meininki", joka tuossa hämää. Joka tapauksessa tuntuu, että juuri tuollaisia biisejä on vuosittain Viisujen kärkipäässä, mutta ehkäpä olen tässä väärässä. Veikkaisin kuitenkin, että tuomarit tulisivat arvostamaan, yleisö taas ilmeisesti ei niinkään. Kannattaa kuitenkin tänäkin vuonna muistaa, että tuomaristo äänestää eri kriteerein kuin yleisö, jonka äänet menevät yleensä sen mukaan, onko joku biisi "tylsä" vai ei. Raadit taas (yli)painottavat laulutaitoa sekä myös tuntuu, että radiosoittoon soveltuvat biisit keräävät järjestäin hyviä pisteitä raadeilta ja tämä Markinin Glow tuntuu kuin tehdyltä moiseen. Ei toki ole omakaan suosikki, mutta en pääse eroon ajatuksesta, että olisi näistä "viisupotentiaalisin". Oikeastaan sama juttu viime vuonnakin, en juurikaan pitänyt Käärijän biisistä, vaikka alusta saakka sen julkaisun jälkeen UMK oli lähinnä muodollisuus ja alkoi olemaan selvää, että Käärijällä on paras mahdollisuus pärjätä itse viisuissa, joskaan tuollaista ilmiötä tuskin olisi osannut ennustaa kukaan.
Siipola taas ehkä ainoa, jota saattaisin kuunnella myöhemminkin ja on itse asiassa ainoa biisi, jota on tullut kuunneltua useampaan kuin pariin kertaan, mutta en sitten tiedä, onko tuollaisella mahdollisuutta pärjätä itse viisuissa. Tulee mieleen vähän liikaa Suomi-iskelmä -vibat, mutta toki live kaiken muuttaa voi. Tai no uskon kyllä edustajan pääsevän finaaliin, kuka se sitten ikinä onkaan, mutta en tiedä olisiko Siipolalla, Markinilla vai Cyan Kicksillä paras mahdollisuus sijoittua korkeimmalle.
Cyan Kicksin kädenlämpöinen biisi taas ei itseäni vakuuttanut, mutta saattaa erottua tänä vuonna joukosta edukseen ja kerätä yllättävänkin suuren pistepotin yhtenä harvoista tuon genren edustajista, siinä missä genre "Käärijässä" äänet jakautunevat tänä vuonna isoimmalle joukolle. Olihan Cyan Kicks jo pari vuotta sitten yllättävän suosittu UMK:ssa, mielestäni niin ikään kädenlämpöiseksi laskelmoidulla biisillä.
Mutta jos joku on varmaan niin se, että UMK:sta lienee tuloillaan tänä vuonna ennätystasainen, enkä yllättyisi oikeastaan yhdenkään ehdokkaan voitosta, paitsi ehkä Sini Sabotagen. Livellä myös suuri merkitys, kahtena edellisenä vuotena voittaja on ollut jo käytännössä selvillä ennen UMK-finaalin livejä.