Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 225 799
  • 3 014
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tämä on kyllä jokseenkin koomista, että haetaan muiden maiden karsinnoista joku omaan musiikkimakuun kolahtava biisi, josta todetaan, että voittaisi UMK:n kirkkaasti.

EIpä tuossa Ollien biisissä ei ole mitään erityisen ihmeellistä. Hyvä laulaja ja perushyvä biisi, mutta ei sen kummempaa. On sitten omasta mausta kiinni, että laskeeko tuon paremmaksi kuin tämän vuoden UMK:n biisit.

Tuntuu siltä, että suurimman osan on ymmärrettävästi hyvin vaikea kuunnella näitä biisejä muun kuin oman musiikkimaun kautta. Jos ei nappaa, niin ei nappaa. Yleisesti UMK:n taso on tänäkin vuonna ihan jees, vaikka kieltämättä sellainen selkeä voittajasuosikki on jäänyt vielä uupumaan, eikä ole kuin yksi biisi enää tulossa.
Juu ja ensi vuonna muistellaan taas kaiholla tämän vuoden UMK:ta ja kuinka Sini Sabotagea myöten kaikki tämän vuoden artistit olisivat olleet parempia kuin ensi vuoden ja voittaneet UMK:n mennen tullen jnejnejne. Sama itse viisujen kanssa, joka vuosi saa lukea, kuinka juuri tänä vuonna oli taas heikkotasoisimmat viisut koskaan, kunnes tulee ensi vuosi ja niin edelleen.

Kai monilla on ihan liian kovat odotukset UMK:ta ja itse Viisuja kohtaan. Millä todennäköisyydellä seitsemältä todennäköisesti omaa musiikkimakua vastaamattomalta artistilta sattuisi juuri se yksi biisi osumaan, joka nousisi omien lemppareiden joukkoon? Maailmanhistoria tuntee miljardeja biisejä, joiden joukosta jokaisella on se "kourallinen" suosikkeja ja sitten oletetaan, että jostain Suomen UMK-karsinnoista sattuisi tulemaan se uusi Starirway to Heaven ja yllätytään, kun tänäkään vuonna näin ei ollut. Aika pieni todennäköisyys myös sille, että UMK-artistit sattuisivat tekemään juuri sen elämänsä parhaan biisin juuri tähän kyseiseen hetkeen ja vaikka sattuisivatkin, olisi sekin valtaosan mielestä paskaa, koska "ei ole minun musiikkimakuani".

Ei UMK ole mikään musiikin SM-kisat, eikä Viisut musiikin EM-kisat.

Let's agree to disagree. Vaikka en kappaleesta itse pidä ollenkaan, niin moni tästä näemmä on tykännyt ja osaan arvostaa sitä. Tavallaan pidän siitä, että tämän kaltainen kappale on mukana kilpailussa, jokaiselle jotakin. Mukavan monipuolinen musiikillisesti on tämän vuoden tarjonta kyllä.
Itse taas yllätyin, kuinka vähän tuo on kerännyt suosiota, niin täällä palstalla, Suomessa yleensäkin kuin myös varjoäänestyksessä ulkomaalaisten viisufanien keskuudessa. Heti biisin kuunneltuani olin varma, että tässä on Suomen edustaja ja varma menestyjä, joten aidosti yllätyin luettuani muiden fiiliksiä biisistä.

Ehkä se on tuo "kansainvälinen meininki", joka tuossa hämää. Joka tapauksessa tuntuu, että juuri tuollaisia biisejä on vuosittain Viisujen kärkipäässä, mutta ehkäpä olen tässä väärässä. Veikkaisin kuitenkin, että tuomarit tulisivat arvostamaan, yleisö taas ilmeisesti ei niinkään. Kannattaa kuitenkin tänäkin vuonna muistaa, että tuomaristo äänestää eri kriteerein kuin yleisö, jonka äänet menevät yleensä sen mukaan, onko joku biisi "tylsä" vai ei. Raadit taas (yli)painottavat laulutaitoa sekä myös tuntuu, että radiosoittoon soveltuvat biisit keräävät järjestäin hyviä pisteitä raadeilta ja tämä Markinin Glow tuntuu kuin tehdyltä moiseen. Ei toki ole omakaan suosikki, mutta en pääse eroon ajatuksesta, että olisi näistä "viisupotentiaalisin". Oikeastaan sama juttu viime vuonnakin, en juurikaan pitänyt Käärijän biisistä, vaikka alusta saakka sen julkaisun jälkeen UMK oli lähinnä muodollisuus ja alkoi olemaan selvää, että Käärijällä on paras mahdollisuus pärjätä itse viisuissa, joskaan tuollaista ilmiötä tuskin olisi osannut ennustaa kukaan.

Siipola taas ehkä ainoa, jota saattaisin kuunnella myöhemminkin ja on itse asiassa ainoa biisi, jota on tullut kuunneltua useampaan kuin pariin kertaan, mutta en sitten tiedä, onko tuollaisella mahdollisuutta pärjätä itse viisuissa. Tulee mieleen vähän liikaa Suomi-iskelmä -vibat, mutta toki live kaiken muuttaa voi. Tai no uskon kyllä edustajan pääsevän finaaliin, kuka se sitten ikinä onkaan, mutta en tiedä olisiko Siipolalla, Markinilla vai Cyan Kicksillä paras mahdollisuus sijoittua korkeimmalle.

Cyan Kicksin kädenlämpöinen biisi taas ei itseäni vakuuttanut, mutta saattaa erottua tänä vuonna joukosta edukseen ja kerätä yllättävänkin suuren pistepotin yhtenä harvoista tuon genren edustajista, siinä missä genre "Käärijässä" äänet jakautunevat tänä vuonna isoimmalle joukolle. Olihan Cyan Kicks jo pari vuotta sitten yllättävän suosittu UMK:ssa, mielestäni niin ikään kädenlämpöiseksi laskelmoidulla biisillä.

Mutta jos joku on varmaan niin se, että UMK:sta lienee tuloillaan tänä vuonna ennätystasainen, enkä yllättyisi oikeastaan yhdenkään ehdokkaan voitosta, paitsi ehkä Sini Sabotagen. Livellä myös suuri merkitys, kahtena edellisenä vuotena voittaja on ollut jo käytännössä selvillä ennen UMK-finaalin livejä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomalaiset tuntuvat olevan välillä niin kovia häpeämään ja tuntemaan myötähäpeää. Ehkä olen vain kovin häpeämätön, mutta näistä julkaistuista ja tuskin viimeinen biisi on poikkeus, voisi kumminkin lähettää minkä tahansa ihan hyvillä mielin viisuihin edustajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
No joo. Vaikka tuo Windows95ukko on vähän samaa sarjaa Käärijän kanssa, niin voisin kuvitella, että viisuyleisö syttyy tuollaiseen jumputukseen. Eri asia on sitten tietysti raadit. Hyvät bileet tuolla ainakin saisi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Suomalaiset tuntuvat olevan välillä niin kovia häpeämään ja tuntemaan myötähäpeää. Ehkä olen vain kovin häpeämätön, mutta näistä julkaistuista ja tuskin viimeinen biisi on poikkeus, voisi kumminkin lähettää minkä tahansa ihan hyvillä mielin viisuihin edustajaksi.
Olisi edes sellaisia jotka hävettäisi, mutta kun nämä kaikki on ihan täysin yhdentekeviä. Sellaista radiossa nykyisin soivaa äänimattoa, joka ei herätä oikein mitään tunteita mihinkään suuntaan.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Olen kuunnellut biisejä todella kriittisellä korvalla. On päässyt unohtumaan, että eipä näitä niin tosissaan kannattaisi ottaa. Hyvällä mielellä toivon, että tulevissa Viisuissa Suomi pärjää oli se edustaja kuka vaan. Silti näistäkin joku on noussut selkeästi suosikiksi. Toki siihen vaikuttaa oma musiikkimakukin. Haluaisin edustajan kappaleen olrvan melodinen ja menevä kappale. En pidä töksähtelevistä biiteistä. Tempo mielellään nopea. Mutta livejä odotan mielenkiinnolla, että kuka saa kiinni biisistään parhaiten.

1. Cyan Kicks
2. Windows95man
3. Sexmane
4. Sara Siipola
5. Sini Sabotage
(6. Jesse Markin)

Yllättääkö MG ja Nublu totaalisesti?
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Yllättääkö MG ja Nublu totaalisesti?
Se on kyllä jännä että tästä biisistä ei ollut mitään paljastusta x:ssä niinkuin muista biiseistä oli ne pienet leaked pätkät ennen artistien julkaisemista edes. Voisikohan olla tosiaan että tämä yllättää ja laittaa koko rumban sekaisin? Todennäköisempää silti että sieltä tulee perus mg biisi eli ei jatkoon ja zero pöäng.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
This just in: Israel osallistuu viisuihin - eli Jesse voittaessaan UMK:n ei sinne mene.
Harmittava, mutta odotettu käänne.

Nyt kun oma suosikki on ulkona, UMK-livet tulevat ratkaisemaan täysin kelle se ilmainen ääni Areena-äppin kautta lopulta menee, sillä jäljellejäävistä biiseistä ei löydy yhtään selkeää ykköstä joka olisi yli muiden.

Toisaalta ihan mukavaa vaihtelua, viime vuonna ei tarvinnut tuossa finaalissa tarkkailla ja jännittää muuta kuin sitä että onnistuuko Käärijä myös livenä. Nyt asetelma ja oma ranking voi pyörähtää vielä hyvinkin uusiksi tuon finaalin perusteella.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jesseltä huonosti laskelmoitu, että lähti toitottamaan Israelista ennen UMK-finaalia. Jos olisi voittanut, niin siinä kohtaa olisi päässyt paljon enemmän framille, kun olisi ilmoittanut, että ei osallistu viisuihin Israelin takia.

Toki tähän taisi olla syynä se, että Jesse ei ole missään kohtaa uskonut voittoon.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Todennäköisempää silti että sieltä tulee perus mg biisi eli ei jatkoon ja zero pöäng.
Mielenkiinnolla odotan millainen biisi on luvassa, MG ei kuulu ollenkaan omaan suosikkigenreen mutta on kumminkin tiedossa ja onhan tuo onnistunut tekemään yhden biisin jonka voin laskea salaiseksi suosikiksi eli tämä "Oi aikoi" -biisi soi aikanaan useamminkin omissa kuulokkeissa treenejä vauhdittamassa ja löytyy edelleen mun soittolistalta spotifyssa:


 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
En kai ollu ainut, joka luki tuon Sinin biisin muotoon "Kouri mua". Mietin jo, että aika rohkea nimi biisille Herran vuonna 2024 :X
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
On kyllä paska ja maitokahvimainen taso jopa UMK:ksi.
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Mielenkiinnolla odotan millainen biisi on luvassa, MG ei kuulu ollenkaan omaan suosikkigenreen mutta on kumminkin tiedossa ja onhan tuo onnistunut tekemään yhden biisin jonka voin laskea salaiseksi suosikiksi eli tämä "Oi aikoi" -biisi soi aikanaan useamminkin omissa kuulokkeissa treenejä vauhdittamassa ja löytyy edelleen mun soittolistalta spotifyssa:


Kyllä mg joitain hyviä biisejä on ollu. Itsellä ei mitään suosikki genreä ole mutta Mikael Gabriel ei kuulu silti ihan omiin suosikkeihin artisteista.Vain elämää ohjelmassa mg teki omasta mielestäni hienoja tulkintoja mutta euroviisuja ajatellen en odota kovin paljoa joka sais suuren yleisön huomion. Saa yllättää allekirjoittaneen ja sieltä tulee tavallista parempaa mg laatua. Jää nähtäväksi.
 

TAPPI32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä tuossa ajellassa laittoi tulemaan reaktiovideoiden satoa, niin Windows95man on selvästi kansainvälisten reagointityyppien suosikki. W95M kisoihin! Onhan tuo kertosäkeen koukku aivan ylivoimaisesti paras näistä biiseistä, vaikka toki tämä vitsinä on nähty.
Tilastot kertovat toista. Kansainvälisellä viisusivustolla Sara Siipola on pisteytetty ykköseksi fanien toimesta (4.8 tähteä, noin 1700 arviota). Cyan Kicks kakkonen. Muut tulee sitten reilummin perästä.

 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tilastot kertovat toista. Kansainvälisellä viisusivustolla Sara Siipola on pisteytetty ykköseksi fanien toimesta (4.8 tähteä, noin 1700 arviota). Cyan Kicks kakkonen. Muut tulee sitten reilummin perästä.


Ovat väärässä! Luonnollisesti!

Paskana ollaan kaikki, jos paskaa sinne lähetetään.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tsekkasin Youtube -videoiden tykkäykset ja katselukerrat:

Cyan Kicks 5.9k/299k
Sexmane 4k/252k
Sara Siipola 6,1k/269k
Jesse Markin 4k/156k
Windows95man 4,6k/199k
Sabotage 2,4k/100k

Tykkäykset on aika hyvin linjassa eurovisionworld.comin arvostelujen kanssa. Siipolan biisin suosio on tämänkin kautta selvä ja 95manin suosio on nousussa. Markin sanoi ettei edusta, jos Israel on kisoissa eikä tämän perusteella näytä todennäköiseltä, että hän voittaisikaan kisoja. Sabotagen kappale tuli viime yönä ulos, mutta suosio ei ole samanlaista kuin vaikka 95manin eilen. Viikonlopun jälkeen alkaa hahmottua tilanne paremmin, jahka Gabrielinkin kappale julkaistaan.
 

Zhaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Jaa, minkä näistä nyt nostaisi ykköseksi. Cyan Kicks tuntuu jotenkin väkisin väännetyltä, mutta ei se nyt huono ole. Vaikka tykkään ysäristä, niin Windows95man on niin geneeristä että oksat pois ja läppäkin on kulunut. Sara Siipola on hyvä, tulee vaan harmittavan liikaa mieleen Loreen jäljennös. Sabotaasia en vihaa niin paljon kuin yleinen konsensus vaikuttaisi olevan, on tossa sentään jotain koukkua. Sexmane ei ensimmäisellä kuuntelukerralla lähtenyt, mutta on nyt parantunut kuunnellessa useamman kerran. Jesse Markin jää vaan vaisuksi, vaikka sinänsä genrestä tykkään.

1. Sara Siipola
2. Sexmane
3. Cyan Kicks
4. Sini Sabotage
5. Jesse Markin
6. Windows69man

Saas nähä mitä Mikael Gabriel x Nublu iskee pöytään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
This just in: Israel osallistuu viisuihin - eli Jesse voittaessaan UMK:n ei sinne mene.
Miten jengi voi olla niin äärettömän naivia, että oikeasti kuvittelee, että Jesse Markin jättäisi menemättä Euroviisuihin voittaessaan. No ei tule voittamaan mutta saapahan nyt kuitenkin hyvesignaloitua.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vituttaa jo valmiiksi pelkkä ajatuskin siitä, että tuo kahden markan Günther-kopio valitaan Suomen Euroviisuedustajaksi.

Ja eiköhän se valita. Suomalaiset yrittävät jotain Käärijä vol kakkosta vaikka perustavanlaatuisia eroja on ainakin kolme: 1. Käärijän vitsi oli hauska. 2. Käärijän vitsi ei oikeastaan ollut edes vitsi. 3. Käärijän biisi oli hyvä.

Mulla ei ole sinänsä mitään tuollaista eurodancea vastaan, jos kappale on hyvä. Mutta tuossa ei mielestäni ole mitään. Joku hassu tanssi ja that's it.

Kaiken lisäksi kyseinen jantteri joutunee viisuihin päästessään vaihtamaan taiteilijanimensä johonkin toiseen. Siinä menee sekin "vitsi".

Tulee olemaan täysi floppi jos valitaan. Saattaa EHKÄ päästä rimaa hipoen finaaliin jollain viime vuoden sääliäänillä tai UMK-hypeäänillä (sellainen oikeasti on, vaikka Jatkoajan mielestä UMK on taaaas ihampaskaa) mutta finaalissa on sitten jämäsijat tarjolla. Luultavasti jää silti semeihin.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En jaksa uskoa, että vaikka 95 "läpällä"-ääniä saisikin, ne tulevat riittämään edustuspaikkaan.

Ellei MG räjäytä pankkia, aika lailla kahden kauppa, Cyan Kicksin ja Siipolan.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Mulla ei ole sinänsä mitään tuollaista eurodancea vastaan, jos kappale on hyvä. Mutta tuossa ei mielestäni ole mitään. Joku hassu tanssi ja that's it.
Se oli tosi hauska kun sillä oli siinä videossa naisten alushousut vaikkä hän itse on mies :D :D :D Niin hulvatonta!
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Windows95Man + Henri Piispanen: Ei iske tämä selvä Stig + Günther kopio. 2/5 (5 euroviisupistettä)

Sini Sabotagen biisin Kuori mua-toistamisesta tulee mieleen Daruden ja Sebastian Rejmanin Look Awayn toistaminen. 2/5 tällekin (5 euroviisupistettä).
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Se oli tosi hauska kun sillä oli siinä videossa naisten alushousut vaikkä hän itse on mies :D :D :D Niin hulvatonta!

Vaan oliko naisten mallistosta?

W95Man on juuri sitä mitä Euroviisut ansaitsevat ja hei Cmon - koukku on myös noista biiseistä paras, ei voi mitään.

W95män on muuten naimisissa naisoletetun kanssa ja ei synnyttänyt biologinen vanhempioletettu. Eli hän vain esittää hahmoa, jonka voisi olettaa pitävän miehistä, ei tarvitse häntä sen vuoksi vihata!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös