Tämä on soinut omissa kuulokkeissani julkaisusta asti.
UMK 2024 on täyttä tuubaa, sen voi sanoa jo nyt.
Hyvä biisi kieltämättä tuo Ollien. Toimii kaltaiselleni hevimiehelle.
Mutta mutta.. ei nyt auta UMK:n tasoa liikaa dissata. Siellä on selkeästi haussa vähän yllätyksellisyyttä ja massasta poikkeavaa, mitä täytyy pitää hyvänä asiana varsinkin, kun Suomen maine lienee yleisesti ottaen yhä edelleen vähän boooring, but still.
Jos nyt ajatellaan näitä biisejä nimenomaan viisunäkökulmasta, niin lähes joka kerta viisut voittaa massasta erottuva teknisesti ja visuaalisesti laadukas kappale. Sitten pitää olla vielä joku koukku, jota ei muilla ole. Ei sen tarvi olla CHA CHA CHA ja sille on valitettavasti syy miksi Käärijä ei viime vuonna voittanut, vaikka olisi tietysti pitänyt.
UMK:n biiseistä osa on ihan hyviä, mutta ei sisällä mitään ihmeellistä. Tähän kategoriaan menee Sexmane, Jesse Markin ja Cyan Kicks. No, on viimeisessä ne muutaman sekunnin "riffit" tai miksi niitä pitäisi sanoa, mutta ei ne vielä riitä. Koska hevi on paskimmillaankin parasta, niin todennäköisesti tätä kuuntelisin itse pisimpään, mutta viisuissa ei.
Sitten tuo Sara Siipola, jonka biisi on yksinkertaisesti liikaa Loreenia. Taustakiipparit on kyllä hienot. Tällä voi mennä turvallisesti ja katsoa mihin riittää. Riippuisi tosi paljon muista balladeista miten kävisi. Balladeja yleensä riittää, joten menestys olisi epätodennäköistä.
Sitten on biisit, jotka erottuu taatusti massasta, mutta ovat kieltämättä high risk. Windows95man on vähän rajoilla onko pellebiisi - jos eurooppa näin tulkitsee, niin on jää helposti jämäsijoille. Sini Sabotage taas sisältää melko vahvan latauksen. Erottuu varmasti porukasta ja tihkuu kyllä mukavasti.
Sen verran otan aiempia puheita takaisin, että Siipolalla olisi mahdollisuudet finaaliin. Sabotage menisi finaaliin varmasti ja omaa eniten ns. top10-potentiaalia.
Kuunnellaan nyt tuo MG vielä ja pohditaan sitten kuka lähtee.