Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 224 701
  • 3 008

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ihan ok toi Siipolan viisu. Tuliko kenelläkään muulle mieleen, että koitettiin hakea vähän Loreenin tyyliä tuolla?
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kyllä tämä Siipola näistä kolmesta julkaistusta oman listani kärkeen meni, mutta onko sitten "euroviisupotentiaalisin" näistä kolmesta, tulee jotenkin liikaa annemattila-vibat? Radiosoittoa kertynee toki runsaasti tänä vuonna Suomessa. Biisille pystyy myös kuvittelemaan mielessä suhteellisen mahtipontisen lavashow'n, mutta Ylen tuntien toteutus saattaakin sitten jäädä tasolle kuormalavat.

Vahva veikkaus edelleen sille, että Windows-mies räjäyttää potin, voi toki jäädä tuomariäänistä vajaaksi, mutta vahva veikkaukseni yleisön (ja jatkoajan) suosikiksi.

Jos lainataan Siipolaa itseään, niin biisi oli paska. Pitää pystyä parempiin lyriikoihin, jos yrittää eurooppaan vaikka ei nämä nykypopsanoitukset tosiaan kovin korkealle tasolle muutenkaan yllä. Silti melkoinen rimanalitus "mä oon paskana".

Eipä silti, oli tuossa moni muukin asia kovasti pielessä. Heikko taso vaivaa UMK:ta tänä vuonna. Ainakaan vielä ei ole tullut yhtään biisiä, jolla mentäisiin viisuissa edes finaaliin.
Eipä tarvitse verrata kuin viime vuoden Suomen euroviisubiisiin ja Siipolan kappaleen lyriikat näyttävät suorastaan mestariteokselta.

Katkoajassa nyt toki lytätään aina vuosittain kaikki artistit ja biisit, mutta ainakin ULKOMAILLA tunnutaan pitävän UMK:n tasoa poikkeuksellisen korkeana kuin tänäkin vuonna. Eikä tähän johtopäätökseen tullakseen kyllä tarvitsekaan kuin vilkaista jonkun Albanian karsintoja. Eivät nämä nyt kuitenkaan tänäkään vuonna ole mitkään musiikin EM-kisat.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Millähän perustein oltaisiin edes lähellä top 10? Viime vuoden Saksan edustaja taisi jäädä samantyylisellä kappaleella finaalin viimeiseksi.

Mun on vaikea nähdä, että Eurooppa ostaisi myöskään Siipolan biisin maanisdepressiivistä sanomaa. Sexmane ei myöskään huikeallakaan lavashow'lla omasta biisistä saa kovin hyvää.

Mielestäni tason täytyy nousta selkeästi, mikäli halutaan top 15, saati top 10 sijoitusta.

Näin euroviisufanina tulee seurailtua aika paljon keskusteluja ulkomailta ja katseltua reaktiovideoita viisutubettajilta. Ulkomailla suurin piirtein tällä hetkellä syödään UMK:n kädestä, koska maine tasokkaana kilpailuna on niin vahva ja tämän vuoden kandidaatit on kehuttu ihan maasta taivaaseen. Tietenkin, kyseessä on vain muutama kourallinen ihmisiä, mutta kyllä se ihan hyvin osviittaa antaa, miten euroviisufanit ympäri Eurooppaa ottaa biisit vastaan. UMK:lla ja Suomella on tällä hetkellä sen verran hyvä momentum, että ihan sen vuoksikin Suomen edustaja saa extra-huomiota. Itse vertaisin CK:ta enemmänkin Blind Channeliin. Täälläkin Dark Side lytättiin monen toimesta geneeriseksi biisiksi, joka ei tarjonnut mitään uutta ja muistaakseni kertsiäkin kritisoitiin, mutta niin vain pärjättiin helvetin hyvin.

Sara Siipolan biisin sanoma on kieltämättä vähän masentava, kertoohan se kirjaimellisesti ihmisestä, joka on paskana, mutta en ymmärrä viittaustasi maanisdepressiivisyyteen tässä yhteydessä.

Jännä kyllä kontrasti tämän palstan ja muiden keskustelujen välillä, kun täällä lytätään ja muualla rakastetaan ja musavideot ovat suomalaisten tekemiksi kappaleiksi saaneet ihan poikkeuksellisen paljon toistokertoja Youtubessa lyhen ajan sisällä.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Eikä ihan vähän.

Näistä kolmesta mikään biisi ei pääsisi euroviisuissa finaaliin.

Tästä mä olen valmis ottamaan sun kanssa vedon. Oisko 50€? Jos joku näistä kolmesta valitaan, niin veto aktivoituu. Sexmanen osalta olen vähän epäileväinen ja live arveluttaa, mutta otetaan nyt vähän riskiä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kommenttini laulutaidosta ei ollut sinulle suunnattu, vaan ihan yleistä omaa pohdintaa.

Murinaa en olisi tuohon kaivannut, enkä tiedä mistä sitä olisi tullutkaan, kun laulajan ääni ei siihen sovellu. Sen sijaan olisin yleisesti kaivannut kertsiin lisää mahtipontisuutta ja meininkiä.

Täysin samaa mieltä Cyan Kicksin biisistä. Verse toimii ihan ok, kertsi lähtee hyvin mutta lässähtää heti. C-osan instrumentaali osio on taas niin hohhoijaa osastoa, ettei tosikaan.

Periaatteessa tuossa oli hyvät ainekset kasassa, mutta lopputulos on täälläkin mainostettua tekoälyrokkia.

Ja luoja että vihaan nykyajan miksauksia. Miksi tuossa C-osassa "follow me"-kohdan jälkeen ei lyödä kuuntelijaa turpaan kunnolla? Jatketaan samalla tylsällä ja kliinisellä soundilla, vaikka tuo osio huutaisi revittelyä.

Kaikki on pilalla.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Ajattelin jo kuulematta biisiäkään, että Cyan Kicksiä parempaa ei tänä vuonna tule.

Enkä ole vielä ollut väärässä. Vaikka eipä sekään mikään ihmeellinen ole.
 

MegaForce

Jäsen
Näin euroviisufanina tulee seurailtua aika paljon keskusteluja ulkomailta ja katseltua reaktiovideoita viisutubettajilta. Ulkomailla suurin piirtein tällä hetkellä syödään UMK:n kädestä, koska maine tasokkaana kilpailuna on niin vahva ja tämän vuoden kandidaatit on kehuttu ihan maasta taivaaseen. Tietenkin, kyseessä on vain muutama kourallinen ihmisiä, mutta kyllä se ihan hyvin osviittaa antaa, miten euroviisufanit ympäri Eurooppaa ottaa biisit vastaan. UMK:lla ja Suomella on tällä hetkellä sen verran hyvä momentum, että ihan sen vuoksikin Suomen edustaja saa extra-huomiota. Itse vertaisin CK:ta enemmänkin Blind Channeliin. Täälläkin Dark Side lytättiin monen toimesta geneeriseksi biisiksi, joka ei tarjonnut mitään uutta ja muistaakseni kertsiäkin kritisoitiin, mutta niin vain pärjättiin helvetin hyvin.

Sara Siipolan biisin sanoma on kieltämättä vähän masentava, kertoohan se kirjaimellisesti ihmisestä, joka on paskana, mutta en ymmärrä viittaustasi maanisdepressiivisyyteen tässä yhteydessä.

Jännä kyllä kontrasti tämän palstan ja muiden keskustelujen välillä, kun täällä lytätään ja muualla rakastetaan ja musavideot ovat suomalaisten tekemiksi kappaleiksi saaneet ihan poikkeuksellisen paljon toistokertoja Youtubessa lyhen ajan sisällä.
Usein, jos biisi jolla on menestyspotentiaalia top10:een, saa jo julkaisussaan melko kiitettävät katsoja- ja striimausluvut, kuten esimerkiksi Blind Channel ja varsinkin Käärijä sai. Seuraavana vuonna lähdettiin toki kehutulla, mutta kädenlämpöisellä ja keskinkertaiset striimausluvut saaneella The Rasmuksella, ja lopullinen suosio jäi odotetun kaltaiseksi.

Toki Siipolan biisistä ei voi vielä sanoa, mutta en näe että saisi ns. vau-efektiä aikaan Euroopassa. Sopii kyllä Radio Suomipopin listoille.

Cyan Kicksin ja Sexmanen luvut eivät ole lähteneet lentoon vielä top10-15 sijoille vaadittavalla tavalla, ja tulevat todennäköisesti tasaantumaan paljon.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Usein, jos biisi jolla on menestyspotentiaalia top10:een, saa jo julkaisussaan melko kiitettävät katsoja- ja striimausluvut, kuten esimerkiksi Blind Channel ja varsinkin Käärijä sai. Seuraavana vuonna lähdettiin toki kehutulla, mutta kädenlämpöisellä ja keskinkertaiset striimausluvut saaneella The Rasmuksella, ja lopullinen suosio jäi odotetun kaltaiseksi.

Toki Siipolan biisistä ei voi vielä sanoa, mutta en näe että saisi ns. vau-efektiä aikaan Euroopassa. Sopii kyllä Radio Suomipopin listoille.

Cyan Kicksin ja Sexmanen luvut eivät ole lähteneet lentoon vielä top10-15 sijoille vaadittavalla tavalla, ja tulevat todennäköisesti tasaantumaan paljon.

Voisin allekirjoittaa, jos puhuisit top5-sijoituksesta. Mutta top15 ei ole Euroviisuissa mikään erityinen meriitti vaikka toki Suomelle se ei ole arkipäivää. Cyan Kicks on mielestäni selkeä finalisti ja joku Softengine -tyyppinen sijoitus olisi ihan mahdollista. Sexmanen mahdollisuuksia en osaa oikein hahmottaa. Energisellä liveshowlla toki hyväkin sijoitus mahdollinen.
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Hauska aina lukea palstaa ja somea umk biisien julkistusten aikaan sekä todeta että musiikkimaku on hyvä että on ihmisillä erilaista. Osan mielestä tämä biisi on se the biisi ja aivan upea sanoitus ja tällä voitaisiin mennä viisuihin ja pärjätäkkin siellä mainiosti.

Toinen ääripää sit on.. Ihan paskaa! Ihan geneeristä poppia jolla ei mennä finaaliin. Tusinakamaa.. Ei tarvi viisuja kattoa jos tämä valitaan. (katsotaan kuitenkin)

Oma mielipide on että ihan ok. Ei ole paska (paitsi biisin nimi) mutta ei mikään huippu tuotos. En ole balladien ystävä ja ne mua harvemmin viisuissa sytyttää. Haluan meininkiä ja hyvää vibaa lavalle. Balladit pistää vaan masentamaan.

Cyan Kicks 2.5/5

Sexmane 2/5

Sara Siipola 2,5/5


5/5 biisi olisi toiveissa. Antakaa se!
 

Nukkemurhaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Läpsytinpoppoo
Lähtökohtaisesti on edes turha lähettää kisoihin kappaletta joka on laulettu suomeksi, jos siinä ei ole jotain tarttuvaa ja helposti sanottavaa kertsiä luokkaa "chachacha". Tai siis voihan sitä osallistua, jos tavoitteena on jäädä sijoille ynnämuut.

Nyt nämä kaksi julkaistua suomeksi laulettua rallatusta on selkeästi tehty buustatakseen vain kotimaista menestystä ja radiosoittoa. Ei se tietenkään väärin ole, mutta harmittaa, että siinä menee mahdollisesti hyviä mahdollisuuksia sellaisilta jotka oikeasti voisivat haluta pärjätä kansainvälisesti.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Yleensä UMK:ssa on kuitenkin löytynyt kappale, joka selkeästi ylitse muiden, mutta nyt tuntuu, että kilpailu olisi ainakin toistaiseksi aika tasainen. Itse en oikein syttynyt Siipolalle. Toisaalta Sexmane oli myös alkuun aika mitäänsanomaton, mutta tuosta voi kyllä saada aika hyvän livevedon tehtyä, joka pystyy nostamaan esitystä vähäsen. Cyan Kicks on sellainen tuttu ja turvallinen, eiköhän livevetokin mene hyvin, joten itse vielä toistaiseksi kääntyisin Cyan Kicksin puoleen, vaikka biisi ehkä vähän vajaaksi kuitenkin jäi.

Katsoin tuossa myös tuota viime vuoden UMK-listaa. Viime vuoden taso oli kyllä täysin poikkeuksellinen. Keira tai Kuumaa eivät esimerkiksi saaneet edes mahdollisuutta voittaa, vaikka operoivat hemmetin hyvillä kappaleilla.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Eipä tarvitse verrata kuin viime vuoden Suomen euroviisubiisiin ja Siipolan kappaleen lyriikat näyttävät suorastaan mestariteokselta.

Katkoajassa nyt toki lytätään aina vuosittain kaikki artistit ja biisit, mutta ainakin ULKOMAILLA tunnutaan pitävän UMK:n tasoa poikkeuksellisen korkeana kuin tänäkin vuonna.

Ihan hyviä "reaktioita" tämä Siipolan biisi on näköjään kerännyt. Itselleni tulee vain melkoinen hylkyreaktio näistä "mä oon paskana" -tyyppisistä sanoista, vaikka olet tietysti oikeassa ettei "cha cha cha" ollut mikään masterpiece lyriikoiden osalta. Toisaalta taas banger-tyyppisen biisin ei ehkä tarvitsekaan olla, mutta balladeissa on aika pitkälle kyse sanomasta.

Näytti joku jenkkilikka ainakin pillittävän reaktiossaan, että ehkä olen sitten vain väärässä.

Tästä mä olen valmis ottamaan sun kanssa vedon. Oisko 50€? Jos joku näistä kolmesta valitaan, niin veto aktivoituu. Sexmanen osalta olen vähän epäileväinen ja live arveluttaa, mutta otetaan nyt vähän riskiä.
Sori en harrasta vedonlyöntiä pl. veikkaus ja sitäkin hyvin vähän. Kuten ylle jo kirjoitin, saatan olla ihan kujalla ja "paskana" otetaan maailmalla hyvin vastaan.

"I'm like shit."
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Itse asiassa kun nyt luin ”Paskana”-biisin sanat niin eniten sain sisältöä, kun mietin, ettei tämä ole edes pelkkä eroamiseen liittyvä laulu, vaan tämä toimisi yhtä lailla, jos rakastettu olisi kuollut.
En nyt jaksa kaivaa suoraa lainausta tähän hätään, mutta Siipola itse kertoi jossain haastattelussa saaneensa idean biisiin seurattuaan yhteisissä illanistujaisissa ystäväänsä, jonka isä oli äskettäin kuollut.

Itselle mieleeni tuli eräät omat illanistujaiseni, joihin osallistuin vast'ikään tapahtuneen eroamisen jälkeen. Muut pitivät hauskaa (kuten kuuluukin) samaan aikaan kun itse ulkopuolisuuden tunteiden kanssa yrittää jossain määrin pysyä kasassa ja odottaa koska kehtaa lähteä yksin kotiin. Ehkä tuo samaistuttavuus saikin aikaan sen, että biisi kolahti keskivertoa enemmän.

En toki silti ole varma, olisiko tämä näistä se kaikkein soveltuvin Euroviisuihin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En nyt jaksa kaivaa suoraa lainausta tähän hätään, mutta Siipola itse kertoi jossain haastattelussa saaneensa idean biisiin seurattuaan yhteisissä illanistujaisissa ystäväänsä, jonka isä oli äskettäin kuollut.

Itselle mieleeni tuli eräät omat illanistujaiseni, joihin osallistuin vast'ikään tapahtuneen eroamisen jälkeen. Muut pitivät hauskaa (kuten kuuluukin) samaan aikaan kun itse ulkopuolisuuden tunteiden kanssa yrittää jossain määrin pysyä kasassa ja odottaa koska kehtaa lähteä yksin kotiin. Ehkä tuo samaistuttavuus saikin aikaan sen, että biisi kolahti keskivertoa enemmän.

En toki silti ole varma, olisiko tämä näistä se kaikkein soveltuvin Euroviisuihin.
Aikamoinen sattuma. Mulla on tässä runsaan vuoden sisällä kuollut isä ja vaikeaa edes kuvitella, miten täydellisen onneton ja paskana olisin, jos puolison menettäisin.
 

axe

Jäsen
Tää Siipolan lyriikka on käänteispuoli sille takavuosien ultrakarmealle renkutukselle, jossa se toinen ei ollut hullu vaikka olikin vaikeaa ja laulaja halusi pystyä auttamaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tää Siipolan lyriikka on käänteispuoli sille takavuosien ultrakarmealle renkutukselle, jossa se toinen ei ollut hullu vaikka olikin vaikeaa ja laulaja halusi pystyä auttamaan.
Kääntöpuoli ehkä, mutta omaan mieleeni ”Ihmisen ikävä toisen luo” -tyyppiset murheessa rypemiset ovat paljon koskettavimpia kuin tsemppaus-biisit.
 

444

Jäsen
Cyan Kicksin kanssa mentäisiin viisuissa finaaliin ihan pomminvarmasti. Sijoitus tulisi olemaan siellä 10-15, top10 myöskin todennäköinen. Voittajapotentiaalia en tässä näe, mutta top 15 olisi Suomelle jo ihan hyvä. Tuo Siipolan biisi on kyllä sellainen, millä voitaisiin pärjätä vieläkin paremmin, jos liveveto räjäyttää pankin.

Erinomainen startti UMK:lle. Sexmanen biisistä pidän näistä kolmesta kaikkein vähiten, mutta sekin on ihan ok.
Mun mielestä mihinkään kisoihin ei pitäisi lähteä sillä ajatuksella, että ”ihan kelpo 15. sija tässä riittää”, vaan mennään isolla riskillä hakemaan voittoa. Eikä tämä ole sinuun varsinaisesti kohdistettu, vaan liittyy noihin pyörittämiisi numeroihin. Siis vähän kuin lähetetään arvokisoihin urheilijoita ”hankkimaan kokemusta”, tietoisena siitä, että mitään mahdollisuutta edes finaalipaikkaan ei käytännön tasolla ole, ellei kaikki muut kilpailijat loukkaannu tai sairastu sopivaan aikaan.

Mä en ole vielä ainuttakaan kisaviisua kuunnellut, mutta eiköhän sekin aika tule. Ei tuo viime vuodenkaan taso UMK:ssa ollut päätä huimaava, vaan ainoastaan kaksi oikeasti tarttuvaa viisua löytyi. Loput enemmän ja vähemmän täytettä. Onko nyt odotettavissa, että joku ihan Käärijänä tulee ja räjäyttää pankin? Tuskin. Toivottavasti tulee.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Minun mielestä tason pitää nousta että voidaan haaveilla edes finaaliin pääsystä.
Kyllä näistä biiseistä jokaisella on jo hyvät mahdollisuudet finaaliin. Sanoisin että Maniaa lukuunottamatta olisivat aika varmoja tapauksia.

Jokainen joka on viisujen karsintoja katsonut tietää, että keskimääräinen taso on aivan kuraa. Yli puolet pääsee jatkoon per erä ja taakse pitää jättää lähinnä täydellisiä huumorikilpailijoita. On oikeastaan melko ihmeellistä miten uskomattoman huonosti Suomi noissa on historiallisesti pärjännyt, kun suhteutetaan tulokset tähän vaatimustasoon.

Voittajiksi tai edes top-viiteen ei näistä ole, mutta eipä sinne kovin useana vuotena keskimäärin ylletäkään. Sijat 1-15 voidaan kaikki laskea onnistumiseksi ja se on mahdollisuuksien rajoissa Cyan Kicksillä tai Siipolalla. Vetoa en tästä silti löisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös