En tiedä, ei ainakaan minua ole koskaan kiinnostanut.Seurataanko Melodifestivalenia missään toisessa maassa samalla intensiteetillä, mitä Suomessa? (Pois lukien siis Ruotsi itse.) Jotain kaipuuta entisen emämaan huomaan?
Joo ruotsalaiset kyllä osaavat tämän show-puolen. Suomessa tyydytään merkittävästi vähempään.En tiedä, ei ainakaan minua ole koskaan kiinnostanut.
Voi johtua siitäkin, että siellä tästä viisukarsinnasta on tehty perinteisesti todella iso ja suosittu tapahtuma. Eräänlainen miniviisu jo itsessään.
Mielenkiintoinen tapaus kaikkinensa. Ei ole Suomessa tainnut yksikään Ukrainasta tullut nousta julkisuuden henkilöksi. Vaikka suomalaisiltakin on riittänyt sympatiaa ukrainalaisia kohtaan, tiedä sitten ovatko kotoutuneet Ruotsiin kuitenkin paremmin.Melluissa näyttää ihan hyvältä, Maria toki itse, mut äänetkin tällä hetkellä. Maria Sur äänissä hyvässä johdossa.
Ehkä niitä tietynlaisia kulttuurieroja Suomen ja Ruotsin välillä.Joo ruotsalaiset kyllä osaavat tämän show-puolen. Suomessa tyydytään merkittävästi vähempään.
Mitenkäs tämä Ruotsin versio menee? Montako osakilpailua ja montako osallistujaa jokaisessa kisassa on? Miten edustaja lopulta valitaan?Mielenkiintoista kaikkinensa, että Suomessa ei olla haluttu tehdä UMK:sta edes "karvalakkimallia" Melodifestivalenista. Selvästi toimiva konsepti.
Viisi semiä ja finaali. Jokaisessa semissä kuusi esiintyjää, joista kaksi finaaliin. Semien jälkeen kaksi suosituinta semien kolmosista ja nelosista äänestetään vielä finaaliin. Melodifestivalen on iso kiertävä sirkus halki Ruotsin. Ei kai onnistuisi Suomessa.Mitenkäs tämä Ruotsin versio menee? Montako osakilpailua ja montako osallistujaa jokaisessa kisassa on? Miten edustaja lopulta valitaan?
Joo muistaakseni tässäkin ketjussa on puhuttu, että Ylen UMK-budjetti taipuu ainoastaan tähän yhden illan juttuun tällaisilla puitteilla. Sitä en sitten tiedä miksi SVT:llä riittää hillot tuohon Melodifestivaalien rulianssiin. Muistaakseni kyseinen pulju taisi jossain kertoa vuoden 16 viisujen alla, että niin kauan kun voittoja tulee noin kerran kymmeneen vuoteen, viisujen järjestäminen on kivaa, mutta jos tuossa kohtaa tapahtunut kolmen vuoden väli alkaisi tulla tavaksi niin voisi budjettiongelmia alkaa olemaan.Viisi semiä ja finaali. Jokaisessa semissä kuusi esiintyjää, joista kaksi finaaliin. Semien jälkeen kaksi suosituinta semien kolmosista ja nelosista äänestetään vielä finaaliin. Melodifestivalen on iso kiertävä sirkus halki Ruotsin. Ei kai onnistuisi Suomessa.
En ole varma Sveriges Radion rahoituksesta, mutta kaiketi Ruotsin huiman taloudellisen tilanteen tietäen, rahaa voisi olettaa riittävän isoon showhun.Joo muistaakseni tässäkin ketjussa on puhuttu, että Ylen UMK-budjetti taipuu ainoastaan tähän yhden illan juttuun tällaisilla puitteilla. Sitä en sitten tiedä miksi SVT:llä riittää hillot tuohon Melodifestivaalien rulianssiin. Muistaakseni kyseinen pulju taisi jossain kertoa vuoden 16 viisujen alla, että niin kauan kun voittoja tulee noin kerran kymmeneen vuoteen, viisujen järjestäminen on kivaa, mutta jos tuossa kohtaa tapahtunut kolmen vuoden väli alkaisi tulla tavaksi niin voisi budjettiongelmia alkaa olemaan.
Mutta siis jottei karkaisi kovin paljon ohi aiheen niin syynä siis nykyiseen formaattiin ilmeisesti budjetti, ja se, etteivät aiempien vuosien semifinaalit ilmeisesti keränneet mitään miljoonayleisöjä
Saa nähdä, vakiintuuko Suomen taso kuinka korkealle. Viimeisen kymmenen vuoden aikana PKN, Sandhja, Norma John, Saara Aalto ja Darude eivät pärjäneet alkuunsa, mutta Käärijä, Blind Channel ja Softengine mallikkaasti. The Rasmus loppujen lopuksi pettymys myös.Oon ymmärtänyt, että nykyistä UMK:n konseptia pidetään ulkomaita myöten erinomaisena. Lisäksi tasoa pidetään kovana.
Vähemmän yllättäen suomalaisten mielestä kaikki on vain paskaa. Myös kusi.
Paras biisi voitti ja jos lavashow onnistuu kuten UMK:ssa niin ollaan hyvin pöhinöissä mukana.
No siis enitenhän tässä elämää suuremmassa katastrofissa nolottaa, että mitä emämaa ajattelee meistä - siellä on koko kansantalous valjastettu pakkomielteenomaisesti voittamaan tämä kaikkien aikojen suurin musiikin juhla ikinä ja sitten alusmaa lähettelee mitä sattuu kalaasiin. Mitä ne ajattelee meistä, mitä koko Eurooppa ajattelee meistä???Seurataanko Melodifestivalenia missään toisessa maassa samalla intensiteetillä, mitä Suomessa? (Pois lukien siis Ruotsi itse.) Jotain kaipuuta entisen emämaan huomaan?
Kieltämättä jopa eräänlaista yliyrittämistä Ruotsilla näyttää joka vuosi olevan ja hyvin vaikea kuvitella, että jotain Käärijän kaltaista lähettäisivät viisuihin. Toisaalta kyllähän Ruotsia näytetään aika laajalti ihailtavan, vaikka jokin kansankoti-idylli onkin mennyttä aikaa. Vaikka "maabrändistä" puhuminen monia kyllästyttääkin, kyllähän Ruotsi siihen panostamisesta on hyötynyt, vaikka yhtä omaleimainen se ei olekaan kuin Suomella. Jos yhden asian Ruotsista haluaisin omaksua Suomeen, niin olisi se usko huomiseen.No siis enitenhän tässä elämää suuremmassa katastrofissa nolottaa, että mitä emämaa ajattelee meistä - siellä on koko kansantalous valjastettu pakkomielteenomaisesti voittamaan tämä kaikkien aikojen suurin musiikin juhla ikinä ja sitten alusmaa lähettelee mitä sattuu kalaasiin. Mitä ne ajattelee meistä, mitä koko Eurooppa ajattelee meistä???
Minä omaksuisin heiltä demografian - enkä ikinä koskaan sitä jääkylmästi laskelmoitua jääkylmän sielutonta musiikkia Euroviisuihin. Omalaatuinen kansakunta tuossa suhteessa.Jos yhden asian Ruotsista haluaisin omaksua Suomeen, niin olisi se usko huomiseen.