Muistakaa myös, että suomen kielellä ei missään nimessä pärjää.
Olen melko varma, että myös viime vuonna artistien ja biisien julkistusten jälkeen täällä valiteltiin kaikkien aikojen heikkotasoisinta UMK:ta. Asioita, jotka eivät vain muutu. Jos jaksaisin, lukisin viime vuoden ketjun läpi vuoden parin ensimmäisen viikon osalta.
Toisekseen, jos ilmiöksi noussut Käärijä poistetaan laskuista, mikä tuosta viime vuoden UMK:sta tekisi niin poikkeuksellisen? Toiseksi UMK:ssa kipusi Portion Boys tuolla nololla mukahassuttelullaan. Kuumaa oli vasta viides biisillä, joka taisi olla viime vuoden toiseksi striimatuin kotimainen biisi Suomessa.
Kovin moni tuskin oli kuulluut Kuumaa:sta tai sen syvemmin Käärijästäkään ennen viime vuoden UMK:ta. Näiden esimerkithän nimenomaan osoittavat, että kovia biisejä voi tulla, vaikka nimi ei olisikaan etukäteen kaikkein tunnetuin. Sitä paitsi joku Max Sene tai Jesse Markin on niminä aika paljon tunnetumpia suomalaisessa musiikkiskenessä kuin mitä vaikkapa juuri Käärijä tai Kuumaa vuosi sitten tähän aikaan. Puhumattakaan Keirasta tai Lxandrasta.
Robin osoitti viime vuonna olevansa kova live-esiintyjä, mutta biisi oli täysin yhdentekevä, eikä pelkällä nimellä pötkinyt UMK:ssa mihinkään. Tai Portion Boys, jonka kisaan tuoma pökäle sai varmaan jalat vipattamaan ja täten puhelimet sauhuamaan, mutta kisan tasoa eivät juuri nostaneet, päinvastoin.
Siispä kannattaa ennen kiukutteluja ja jokavuotisia tuomitsemisia ensin odottaa ne biisit ja itse show.